آخرین مصوبات هیئت دولت – دهه اول آبان ۹۷

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات هیئت دولت منتشره از
1397/08/01 لغايت 1397/08/10
در روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران

 

 

مصوبات هيئت دولت

تصویب‌نامه در خصوص نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها 

تصویب‌نامه در خصوص واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی  

تصویب‌نامه در خصوص ثبت اطلاعات پرداخت‌های کارکنان و مدیران در سامانه ثبت حقوق و مزایا     

دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری

تصویب‌نامه در خصوص اجرای کامل و هماهنگ برنامه جامع اصلاح نظام اداری (دوره دوم)  

آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده  (۲) قانون هوای پاک)      

 

 

 

تصویب‌نامه در خصوص نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21445-05/08/1397

شماره ۹۹۹۶۵/ت۵۵۸۷۲هـ ـ۱۳۹۷/۷/۲۹

وزارت نفت ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ سازمان برنامه‌وبودجه کشور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۷/۲۲ به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل یک‌صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱ـ از ابتدای آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی)، برابر با متوسط ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما خواهد بود.

۲ـ قیمت‌گذاری مواد اولیه قیر (VB) دریافتی از پالایشگاه‌ها برای تحویل قیر رایگان موضوع بند (هـ) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور بر مبنای نرخ تسعیر دلار (۴۲۰۰۰) ریال و مابه‌التفاوت آن با متوسط ماهانه نرخ تسعیر مورد عمل در سامانه نیما با پالایشگاه‌ها محاسبه خواهد شد.

۳- به منظور جلوگیری از تغییر نرخ روغن موتور و همچنین شوینده‌ها، برش روغن (لوب کات) و نفت سفید تحویلی از پالایشگاه‌ها به کارخانه‌های روغن‌سازی و کارخانه‌های تولید آلکیل بنزن خطی از نفت سفید (LAB)، بدون تأثیر تسعیر نرخ ارز بر مبنای نرخ تسعیر دلار (۴۲۰۰۰) ریال و مابه‌التفاوت آن با متوسط ماهانه نرخ تسعیر مورد عمل در سامانه نیما با پالایشگاه‌ها محاسبه خواهد شد.

۴- نرخ تسعیر خوراک تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت‌های پتروشیمی داخلی بر مبنای متوسط ماهانه نرخ تسعیر مورد عمل در سامانه نیما خواهد بود.

۵- پالایشگاه‌ها مجازند فرآورده‌های ویژه خود را برای مصارف داخلی بر مبنای متوسط ماهانه نرخ تسعیر مورد عمل در سامانه نیما (به عنوان نرخ پایه) محاسبه یا مستقیماً صادر کنند.

تبصره ـ بازگشت ارز حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی ویژه تابع مقررات عمومی مصوب خواهد بود.

۶- صادرات فرآورده‌های اصلی (نفت کوره، بنزین، نفت گاز، گاز مایع، نفت سفید و سوخت هوایی) فقط از طریق شرکت ملی نفت ایران مجاز است.

تبصره ۱- صادرات فرآورده‌های اصلی به هر شکل توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و پالایشگاه‌های کوچک، منوط به کسب مجوز از وزارت نفت است.

تبصره ۲- صادرات گاز مایع توسط شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده مجاز است.

۷- شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، هر ماهه صورت‌حساب‌های صادرشده (طلب/ بدهی دولت از هر پالایشگاه در ماه پیش از آن) را به پالایشگاه مربوط و نیز خزانه‌داری کل کشور ارسال می‌کند تا در هر مورد مبلغ صورتحساب وصول و به حساب‌های یک‌طرفه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران واریز و از آن محل مستقیماً به حساب‌های ذی‌ربط خزانه واریز شود. در صورت استنکاف پالایشگاه‌ها، خزانه‌داری کل کشور مجاز به انجام عملیات اجرایی موضوع ماده (۴۸) قانون محاسبات عمومی ـ مصوب ۱۳۶۶ ـ خواهد بود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

 

تصویب‌نامه در خصوص واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21445-05/08/1397

شماره ۹۹۵۹۸/ت۵۵۸۲۴هـ ـ۱۳۹۷/۷/۲۸

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت صنعت، معدن و تجارت

سازمان برنامه‌وبودجه کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۷/۱۱ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یک‌صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

الف ـ واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی به شرح فهرست پیوست که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، در چهارچوب سایر قوانین و مقررات مربوط مجاز است.

ب ـ تصویب‌نامه شماره ۷۸۵۵۵/ت۵۵۷۴۴هـ مورخ ۱۳۹۷/۶/۱۷ لغو می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

فهرست تجهیزات و ملزومات پزشکی

ردیف نام تجهیزات و ملزومات پزشکی ردیف نام تجهیزات و ملزومات پزشکی
۱ دستگاه شتاب‌دهنده ۱۹ سوند نلاتون
۲ دستگاه رادیولوژی پرتابل ۲۰ کیسه ادرار
۳ دستگاه C ـ ARM ۲۱ نخ و سوزن جراحی  صفر تا پنج‌دهم
۴ دستگاه ماموگرافی ۲۲ دستگاه الکترو سرجری
۵ دستگاه ونتیلاتور ۲۳ دستگاه رادیوگرافی ساده
۶ دستگاه بیهوشی ۲۴ لانست ایمنی و خونگیری
۷ دستگاه دیالیز ۲۵ دستگاه میکروتوم
۸ دستگاه الکتروشوک ۲۶ اکستنشن تیوب و ایرویپزشکی
۹ تخت جراحی تخصصی ۲۷ رابط ساکشن سوند ساکشن و لوله ساکشن و نازال اکسیژن
۱۰ دستگاه پمپ سرنگ ۲۸ نازوگاستریک تیوب
۱۱ دستگاه پمپ سرم ۲۹ هموواک و مینی واک
۱۲ دستگاه اتو آنالایزر ۳۰ فرز دندانپزشکی
۱۳ انواع سرسوزن سرنگ و سرسوزن دندانپزشکی ۳۱ ست لوله دیالیز و سوزن فیستولا
۱۴ ویلچر مخصوص ام آر آی ۳۲ آمالگام دندانپزشکی
۱۵ باندهای متشکل از فایبرگلاس و پلی‌استر ۳۳ معرف گروه‌های خونی RH ـ AB ـ B ‌ـ A
۱۶ دستکش معاینه ۳۴ وارمر خون
۱۷ ساکشن تیوب و ساکشن کاتتر ۳۵ صافی دیالیز
۱۸ ست تزریق سرم

 

 

 

تصویب‌نامه در خصوص ثبت اطلاعات پرداخت‌های کارکنان و مدیران در سامانه ثبت حقوق و مزایا

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21445-05/08/1397

شماره ۹۹۱۴۵/ت۵۵۲۲۳هـ ـ۱۳۹۷/۷/۲۸

سازمان اداری و استخدامی کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۷/۲۵ به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ تصویب کرد:

۱ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه

اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ مکلفند نسبت به ثبت اطلاعات پرداخت‌های کارکنان و مدیران خود در سامانه ثبت حقوق و مزایا، به ترتیبی که سازمان اداری و استخدامی کشور مقرر می‌نماید، اقدام کنند. مسئولیت اجرای این بند بر عهده بالاترین مقام مجاز دستگاه و ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی (یا مدیران مالی و عناوین مشابه) است.

۲ـ سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است پیگیری لازم در خصوص ثبت و بارگذاری اطلاعات مربوط به کلیه اقلام پرداختی مدیران کل به بالا شامل مقامات، رؤسا، مدیران و هم‌ترازان آنها را به تفصیلی که در ماده (۲۹) قانون یادشده مشخص شده است، در سامانه اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی به عمل آورد و پس از تکمیل اطلاعات ورودی کلیه دستگاه‌های مشمول، مراتب را به هیئت‌وزیران گزارش نماید

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

 

دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21445-05/08/1397

شماره ۱۴۹۰۶۴-۱۳۹۷/۷/۳۰

جناب آقای دکتر اکبرپور

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور

به پیوست «دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری»، که به استناد ماده (۸۶) قانون کار و تبصره ذیل آن به پیشنهاد شورای‌عالی حفاظت فنی به تصویب سرپرست محترم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده است. منضم به لوح فشرده آن برای درج در روزنامه رسمی کشور ارسال می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایید، پس از درج یک نوبت در آن روزنامه، نسبت به ارسال دو نسخه از آن حاوی دستورالعمل چاپ‌شده به این وزارتخانه اقدام نمایند.

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی ـ ابراهیم صادقی‌فر

 

دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری

شورای‌عالی حفاظت فنی در جلسه مورخ ۱۳۹۷/۴/۲۶ به استناد تبصره ماده (۲) آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری ـ که بر اساس پیشنهاد شورای‌عالی حفاظت فنی در تاریخ ۱۳۸۹/۳/۵ به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی وقت رسیده است ـ دستورالعمل اجرایی آن آیین‌نامه  را به شرح زیر تهیه نموده است:

۱ـ تعاریف

۱ـ ۱ـ متقاضی

شخص حقیقی یا حقوقی است که دارای تأییدیه صلاحیت حرفه‌ای از مراجع قانونی مورد تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشد.

۱ـ ۲ـ تشخیص صلاحیت ایمنی

فرآیندی است که در آن صلاحیت ایمنی متقاضی با توجه به شاخص‌های مندرج در آیین‌نامه  ایمنی امور پیمانکاری و این دستورالعمل توسط کمیته‌های ذی‌ربط احراز می‌گردد.

۱-۳- کمیته بدوی تشخیص صلاحیت استانی

کمیته‌ای است که وظیفه تشخیص و تأیید صلاحیت ایمنی اشخاص متقاضی اخذ گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی پیمانکاری را در چارچوب آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری و این دستورالعمل در سطح استان دارد (محل تشکیل جلسات این کمیته در اداره کل استان می‌باشد).

۱-۴- کمیته تجدیدنظر استانی

کمیته‌ای است که به منظور بررسی و تجدیدنظر در تصمیمات  متخذه «کمیته بدوی استانی تشخیص صلاحیت» در محل اداره کل استان تشکیل می‌شود

۱-۵- کمیته  نظارت و بررسی

کمیته‌ای است که به منظور نظارت عالی بر حسن اجرای این دستورالعمل و عملکرد کمیته‌های استانی و مبادی ذی‌ربط و اتخاذ تصمیمات لازم حسب تشخیص در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی (اداره کل بازرسی کار) تشکیل می‌شود.

۱-۶- گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاری

مدرکی است که بر اساس مقررات آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری به منظور اعلام صلاحیت ایمنی متقاضی از سوی کمیته استانی تشخیص صلاحیت  استانی یا کمیته تجدیدنظر استانی برای پیمانکار واجد شرایط از طریق سامانه صادر می‌گردد.

۱-۷- معرفی‌نامه (گواهی موقت)

در صورتی که متقاضی فاقد پیمان فعال در هنگام درخواست صدور گواهینامه باشد، صرفاً به منظور شرکت متقاضی در مناقصات، معرفی‌نامه‌ای با مدت اعتبار دو ماه از سوی اداره کل استان برای دستگاه برگزارکننده مناقصه برابر دستورالعمل‌های ابلاغی اداره کل بازرسی کار از طریق سامانه صادر می‌گردد.

۱-۸- سامانه اخذ گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی پیمانکاران سراسر کشور

سامانه‌ای که کلیه فرآیندهای اخذ گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی پیمانکاری (ثبت‌نام متقاضی تا صدور گواهینامه) صرفاً از طریق آن انجام می‌گیرد، نشانی سامانه مذکور https://svcc.mcls.gov.ir و مالکیت معنوی و پایگاه اطلاعاتی آن (سرور) متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (اداره کل بازرسی کار) می‌باشد.

۱-۹- اداره کل استان:

اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان محل ثبت شرکت (اقامتگاه قانونی) و یا محل سکونت متقاضی حقیقی  

۲- ساختار و وظایف

۲-۱- کمیته بدوی تشخیص صلاحیت استانی متشکل از افراد زیر می‌باشد:

الف) مدیر روابط کار استان به عنوان رئیس کمیته

ب) رئیس بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به عنوان دبیر کمیته

ج) رئیس گروه تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار استان و در صورت نبودن آن گروه در استان، رابط آموزشی مورد تائید مرکز تحقیقات و تعلیمات، حفاظت فنی و بهداشت کار ستاد

د) نماینده کانون عالی کارفرمایی در استان

هـ) نماینده تشکل‌های عالی کارگری در استان

تبصره ۱- در صورتی که استان فاقد نمایندگان مورد اشاره در بندهای (د ، هـ) باشد، اعضای مذکور توسط کانون عالی کارفرمایی/تشکل عالی کارگری مربوطه ظرف مدت یک ماه پس از مکاتبه باید معرفی و در صورت عدم معرفی در مدت مذکور، افراد یادشده توسط مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان انتخاب می‌گردند.

تبصره ۲- جلسات با حضور حداقل ۴ نفر از اعضاء، رسمی و رأی اکثریت حاضرین ملاک است .

تبصره ۳- در صورت تساوی آراء (موافق و مخالف) جلسه بعدی با حضور همه اعضاء تشکیل خواهد شد.

تبصره ۴- احکام اعضای تشکلات توسط مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برای مدت دو سال صادر می‌گردد.

تبصره ۵- رأی کمیته تشخیص صلاحیت، حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز کاری (منطبق قوانین موضوعی) از تاریخ ابلاغ رسمی، قابل تجدیدنظر است.

۲-۲- کمیته تجدیدنظر استانی متشکل از افراد زیر است:

الف) مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به عنوان ریاست کمیته

ب) رئیس بازرسی کار استان به عنوان دبیر کمیته

ج) بازرس کار منتخب (مسلط به امور مرتبط) با معرفی رئیس اداره بازرسی کار و تائید مدیرکل استان

د) نماینده کانون عالی کارفرمایی در استان (به انتخاب کانون عالی کارفرمایی)

هـ) نماینده تشکل‌های عالی کارگری در استان (به انتخاب تشکل عالی کارگری)

تبصره ۱ـ جلسات با حضور حداقل ۴ نفر از اعضاء، رسمی و رأی اکثریت حاضرین ملاک است.

تبصره ۲ـ در صورت تساوی آراء (موافق و مخالف) جلسه بعدی با حضور همه اعضا تشکیل خواهد شد.

تبصره ۳ـ آراء کمیته تجدیدنظر پس از صدور، قطعی و لازم‌الاجرا است و ظرف مدت ۱۰ روز کاری به متقاضی ابلاغ می‌گردد.

تبصره ۴ـ احکام اعضاء توسط مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برای مدت دو سال صادر می‌گردد.

۲-۳- وظایف اداره بازرسی کار استان در اجرای این دستورالعمل به شرح زیر است :

الف) انجام نظارت و بازرسی از پروژه‌های فعال پیمانکاران از جنبه رعایت آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های حفاظت فنی و بهداشت کار.

ب) نظارت و رسیدگی به شکایات و گزارشات واصله.

تبصره ـ تشکیل پرونده برابر دستورالعمل‌های ابلاغی قابل واگذاری به مبادی تعیین‌شده بر اساس ضوابط و مقررات جاری کشور می‌باشد. مبادی تعیین‌شده موظفند، برابر دستورالعمل‌های ابلاغی اداره کل بازرسی کار موارد لازم را اجرایی نمایند و اداره کل استان موظف است، در صورت گزارش مستند هرگونه تخلف از سوی مبادی تعیین‌شده برخورد قانونی برابر دستورالعمل‌های ابلاغی اداره کل بازرسی کار به عمل آورد.

ج) شناسایی پیمانکاران فاقد گواهینامه صلاحیت ایمنی و ارجاع پرونده‌های آن‌ها به مراجع قضایی و پیگیری آن به منظور جلوگیری از ادامه فعالیت آنان مطابق مقررات.

۲-۴- کمیته نظارت و بررسی از افراد زیر تشکیل می‌گردد:

الف) مدیرکل بازرسی کار و دبیر شورای‌عالی حفاظت فنی (رئیس کمیته)

ب) رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار

ج) رئیس اداره برنامه‌ریزی و نظارت بر عملکرد اداره کل بازرسی کار (دبیر کمیته)

د) بازرس کار منتخب(مسلط به امور مرتبط) اداره کل بازرسی کار

هـ) کارشناس حقوقی اداره کل بازرسی کار

و) نماینده کانون عالی کارفرمایی

ز) نماینده تشکل عالی کارگری

تبصره ۱- در صورت لزوم برای رسیدگی برخی موضوعات نماینده مطلع اداره کل استان حضور خواهد یافت.

تبصره ۲- جلسـات با حضور حداقل ۴ نفر از اعضاء، رسمی و رأی اکثریت حاضرین ملاک است.

تبصره ۳- احکام اعضاء توسط رئیس شورای‌عالی حفاظت فنی برای مدت دو سال صادر می‌گردد.

۲-۵- گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی پیمانکاری شامل مشخصات زیر می‌باشد:

الف) نام شخص حقیقی/ حقوقی

ب) کد ملی شخص حقیقی

ج) شماره و تاریخ ثبت و شناسه شرکت (حقوقی)

د) کد کارگاه بیمه‌شده (دفتر مرکزی) ویژه اشخاص حقوقی

هـ) نشانی و کد پستی

و) تلفن ثابت، همراه، دورنگار و پست الکترونیکی پیمانکار

ز) زمینه فعالیت پیمانکار با ذکر مرجع ذیصلاح طبق مندرجات برگه صلاحیت پیمانکاری و یا کارت پیمانکار شخص حقیقی

ح) مدت اعتبار گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی

ط) درج شرایط تمدید، تعلیق و ابطال گواهینامه، زمان ارائه مدارک مربوطه جهت تمدید گواهینامه و نیز درج بندهای ۱ ـ ۵ و ۲ ـ ۵ و ۳ ـ ۵ دستورالعمل در پشت گواهینامه

تبصره ۱ـ این گواهینامه با امضای مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به مدت (۲) سال از تاریخ صدور، معتبر خواهد بود.

تبصره ۲ـ انجام کار در استان‌های غیر از استان صادرکننده گواهینامه مذکور منوط به اطلاع کتبی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان محل فعالیت و استفاده از کارگران آموزش‌دیده در زمینه ایمنی می‌باشد.

۶-۲- شاخص‌های صدور معرفی‌نامه به شرح زیر است :

۱-۶-۲- صرفاً برای آن دسته از پیمانکاران فاقد پیمان فعال، معرفی‌نامه صادر می‌گردد.

۲-۶-۲- معرفی‌نامه پس از ثبت اطلاعات متقاضی در سامانه مربوطه و ارائه مستندات لازم برابر دستورالعمل ابلاغی صرفاً جهت شرکت در مناقصه، ظرف ۳ روز کاری از طریق سامانه توسط اداره کل استان ممهور شده صادر می‌گردد.

۳-۶-۲- معرفی‌نامه با امضای رئیس بازرسی کار، به مدت ۲ ماه از تاریخ صدور، معتبر خواهد بود.

۴-۶-۲- معرفی‌نامه صرفاً برای شرکت در مناقصات به دستگاه مناقصه‌گذار ارائه می‌گردد.

۵-۶-۲- متقاضی مکلف است نتیجه مناقصه را در سامانه ثبت نماید.

۶-۶-۲- متقاضی معرفی‌نامه پس از برنده شدن در مناقصات، مکلف است نسبت به اخذ گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی پیمانکاری اقدام نماید.

۳- مدارک موردنیاز جهت اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاری:

الف) تصویر گواهی تائید صلاحیت حرفه‌ای  پیمانکاری از مراجع ذیصلاح

تبصره ـ متقاضیان موظفند برای انجام کار، گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای پیمانکاری از مراجع قانونی مورد تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (اداره کل بازرسی کار) اخذ نمایند؛ در شرایطی که متقاضیان حقیقی فاقد مرجع ذی‌صلاح برای تائید صلاحیت انجام کار باشند، موظفند از انجمن‌های صنفی یا مجامع صنفی تخصصی گواهی فعالیت را ارائه نمایند و در صورتی که انجمن‌های صنفی یا مجامع صنفی تخصصی  نیز وجود نداشت؛ موظفند مدرک معتبری دال بر داشتن توان علمی، فنی، تجربی، مهارتی و اجرایی نوع فعالیت ارائه نمایند.

ب) سوابق کاری پیمانکار

تبصره ۱ـ دارا بودن پیمان و قرارداد فعال از شروط لازم برای بررسی صدور گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی پیمانکاری می‌باشد. بر همین اساس متقاضیان موظفند ضمن معرفی نشانی مکان پروژه، اطلاعات موردنیاز آن از قبیل موضوع فعالیت و مدت قرارداد و نیز تعداد کارگران و حوادث رخ‌داده در چهار سال اخیر را در سامانه مربوطه درج نمایند.

تبصره ۲ـ کمیته تشخیص صلاحیت استانی موظف است، استعلامات لازم برای بررسی وجود قراردادهای فعال را برابر دستورالعمل‌های ابلاغی اداره کل بازرسی کار اخذ نمایند.

ج) تصویر گواهی آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و کارآموزان در رشته مربوطه وفق مفاد آیین‌نامه‌ی آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و کارآموزان و شیوه‌نامه جامع آموزش ایمنی پیمانکاران در کلیه پیمان‌های فعال

تبصره ۱ـ آموزش ایمنی کارفرمایان، حداقل برای یکی از اعضای هیئت‌مدیره ترجیحاً با اولویت مدیرعامل الزامی می‌باشد.

تبصره ۲ـ برای صدور معرفی‌نامه، شرکت در دوره آموزش ایمنی کارفرمایی الزامی است.

د) فهرست تجهیزات و لوازم ایمنی متناسب با نوع کار در صورت وجود طبق قرارداد/ پیمان

ه) تصویر شناسنامه و کارت ملی (برای مدیرعامل شخص حقوقی و کارفرمای شخص حقیقی)

و) رونوشت جدول شماره ۲۰ اظهارنامه مالیاتی سال قبل از سازمان امور مالیاتی کشور (جدول درآمد ناخالص پیمانکاری)

ز) معرفی مسئول ایمنی برای پیمانکاران فعال بر اساس آیین‌نامه به‌کارگیری مسئولین ایمنی مصوب شورای‌عالی حفاظت فنی و نیز دستورالعمل‌های ابلاغی اداره کل بازرسی کار

ح) ارائه تعهد کتبی مبنی بر تهیه مستندات لازم در خصوص مدیریت ریسک ایمنی (شناسایی خطر، ارزیابی ریسک و اقدامات کنترلی) از پروژه‌های فعال بر اساس دستورالعمل ابلاغی اداره کل بازرسی کار.

ط) آگهی تأسیس شرکت، اساسنامه شرکت و آگهی آخرین تغییرات شرکت (برای اشخاص حقوقی)

ی) نشانی پستی معتبر دفتر مرکزی پیمانکار با ارائه سند ملکی و یا اجاره‌نامه معتبر با کد رهگیری.

تبصره ۶- در صورتی که اشخاص حقیقی فاقد دفتر کار باشند، الزاماً باید نشانی محل سکونت خود را ارائه نمایند.

ک) لیست بیمه کارگران شاغل در پروژه فعال.

۴- فرآیند اجرایی  تائید صلاحیت ایمنی

مراحل ذیل به منظور اجرای فرآیند بررسی تأیید صلاحیت ایمنی متقاضی ضروری است:

۱-۴- تهیه مدارک مورد نیاز (مطابق بند ۲ دستورالعمل) جهت صدور گواهی تائید صلاحیت ایمنی پیمانکاری توسط متقاضی

۲-۴- ارائه گواهی‌های آموزشی وفق شیوه‌نامه‌های جامع آموزش ایمنی پیمانکاران و مسئولیـن ایمنی از طریق مجریان آموزشی ذی‌صـلاح و بارگـذاری آن در سـامانه توسط متقاضی.

تبصره ۱- متقاضیان موظفند؛ هنگام ثبت‌نام نشانی دفتر مرکزی(محل استان ثبت شرکت) را در سامانه مربوطه وارد نمایند و در صورتی که متقاضیانی که دارای شعبات مختلف در شهرهای سراسر کشور می‌باشند؛ صرفاً نشانی دفتر مرکزی (محل استان ثبت شرکت) را ثبت نمایند.

تبصره ۲- برای آن دسته از متقاضیانی که خارج از محل ثبت شرکت پیمان دارند، برای آموزش ایمنی دوره کارگری، مجریان آموزشی ذی‌صلاح (محل استان ثبت شرکت) می‌توانند با هماهنگی مجریان آموزشی ذیصلاح سایر استان‌ها (محل استان فعالیت) نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی اقدام نمایند.

تبصره ۳- متقاضیانی که مراحل آموزشی را طی ننموده‌اند (عدم وجود گواهینامه آموزشی کارگران، کارفرمایان و مسئولین ایمنی و تأییدهای آموزشی مربوطه) پرونده آنها قابل طرح در کمیته‌های مربوطه این دستورالعمل نمی‌باشد (در صورت تعداد بالای کارگران در پیمان‌های فعال، تعیین اولویت آموزش‌های ایمنی کارگری با توجه به ریسک خطر بر عهده ادارات استانی با هماهنگی مرکز تحقیقات و تعلیمات، حفاظت فنی و بهداشت کار می‌باشد).

۳-۴- ثبت، تکمیل و نیز ارسال اطلاعات کامل برای درخواست صدور گواهی تائید صلاحیت ایمنی از طرف پیمانکار و یا نماینده قانونی وی از طریق سامانه.

۴-۴- ارائه مدارک لازم برابر اصل به اداره کل استان مربوطه توسط مبادی تعیین حداکثر ۴۸ ساعت کاری.

تبصره ـ مبادی تعیین‌شده در صورت کامل نبودن مدارک و شرایط متقاضیان، موظفند نسبت به اعلام نقایص اقدام و متقاضی موظف است در اسرع وقت جهت رفع نقایص اقدام نماید (در صورت کامل بودن مدارک، پرونده الکترونیکی به اداره کل استان مربوطه ارسال خواهد شد).

۵-۴- بررسی پروندهای [پرونده‌های] ارسالی و ارجاع آن به بازرس کار شهرستان‌های کشور بر اساس موقعیت مکانی پیمان‌های فعال از طریق سامانه مربوطه توسط اداره کل کار استان حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت کاری.

۶-۴- بازدید از تجهیزات و امکانات ایمنی پیمانکار و ارائه گزارش به کمیته استانی تشخیص صلاحیت توسط بازرس کار (محل فعالیت) از طریق سامانه مربوطه ظرف مدت حداکثر ۱۵ روز کاری ( در صورت وجود پیمان یا قرارداد).

تبصره ۱- کلیه متقاضیان در صورت وجود پیمان، موظفند کلیه اطلاعات مرتبط موردنیاز پیمان‌های فعال را در سامانه مربوطه ثبت نمایند.

تبصره ۲- در صورت مشاهده مغایرت موارد ایمنی توسط بازرس کار در پروژه‌های اعلامی متقاضی، نامبرده موظف است در قالب گزارش و ابلاغیه موارد نقص را اعلام و متقاضی در اسرع وقت رفع نقص نماید و در صورت عدم مشاهده مغایرت موارد ایمنی با ارسال گزارش و درج آن در سامانه به کمیته تشخیص صلاحیت استانی ارسال نمایند.

۷-۴- بررسی پرونده در کمیته تشخیص صلاحیت ظرف مدت حداکثر ۷۲ ساعت کاری

تبصره ۱- جلسات کمیته تشخیص هر هفته یک‌بار به صورت منظم برگزار می‌گردد.

تبصره ۲- در صورتی که بررسی پرونده متقاضی در کمیته تشخیص صلاحیت استانی با مخالفت اکثریت آرا مواجه گردید؛  پرونده با ذکر دلایل به متقاضی عودت داده می‌شود و در صورت اعتراض، متقاضی مهلت دارد حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز کاری اعتراض خود را به کمیته تجدیدنظر استانی از طریق سامانه ارسال نماید.

تبصره ۳- پس از رفع نقص و اعلام آن توسط متقاضی، لازم است گزارش بازرس کار به کمیته استانی تجدیدنظر جهت بررسی ارسال گردد.

۸-۴- صدور گواهی تائید صلاحیت ایمنی پیمانکاری بنا به تشخیص کمیته استانی از طریق سامانه توسط اداره کل استان ظرف مدت حداکثر ۴۸ساعت کاری

۵- موارد تمدید، تعلیق و ابطال گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی

۱-۵- تمدید

متقاضی دارای گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی، مکلف است ۲ ماه قبل از انقضای مدت اعتبار گواهینامه خود، نسبت به تمدید آن برابر دستورالعمل‌های صادره اداره کل بازرسی کار اقدام نماید.

۲-۵- تعلیق:

در موارد زیر گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی بنا به تشخیص کمیته استانی (تشخیص صلاحیت و تجدیدنظر)، به شرح ذیل از یک الی ۶ ماه تعلیق می‌گردد و پیمانکار حق هیچ‌گونه انعقاد قرارداد جدید تا اتمام مهلت تعیین‌شده را ندارد:

الف) عدم ارسال اطلاعات لازم مانند گزارش حوادث و سایر موارد مربوطه پس از یک‌بار اخطار کتبی به مدت ۱ ماه .

ب) عدم حضور مسئول ایمنی تائید صلاحیت شده در پروژه، عدم اجرای مدیریت ریسک ایمنی در پروژه‌ها، به‌کارگیری کارگران فاقد گواهی آموزش ایمنی و عدم وجود کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه‌های ۲۵ نفر به بالا و عدم رعایت آیین‌نامه‌های مصوب شورای‌عالی حفاظت فنی پس از یک‌بار اخطار کتبی به مدت ۲ ماه.

ج) عدم ارائه تصویر قرارداد/ پیمان جدید/ تمدید پیمان، ارائه گواهینامه یا معرفی‌نامه مخدوش و غیر معتبر از زمان کشف تخلف به تشخیص کمیته استانی پس از یک‌بار اخطار کتبی به مدت یک الی ۳ ماه.

د) بروز حادثه منجر به فوت، قطع‌عضو یا نقص عضو در اثر عدم رعایت آیین‌نامه‌های مصوب شورای‌عالی حفاظت فنی بنا به گزارش بازرس کار مبنی بر قصور کارفرما به مدت یک الی ۶ ماه.

۳-۵- ابطال

گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی در صورت تکرار موارد مندرج در بخش تعلیق حسب مورد با نظر کمیته بدوی تشخیص صلاحیت استانی این دستورالعمل ۶ ماه الی ۲ سال جهت ابطال به کمیته استانی (تجدیدنظر) ارائه می‌گردد و پس از صدور رأی ابطال، پیمانکار فاقد تائید صلاحیت ایمنی تلقی می‌گردد.

تبصره ۱- اداره کل استان موظف است، ظرف دو هفته نسبت به ابلاغ رأی کمیته تجدیدنظر استان به کارفرما (مقاطعه دهنده) و پیمانکار (مقاطعه‌کار) اقدام نماید.

تبصره ۲- متقاضی می‌تواند در صورت اعتراض به رأی کمیته تجدیدنظر استانی مبنی بر ابطال گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی پیمانکاری نسبت به ارائه درخواست تجدیدنظر ظرف مدت یک ماه از ابلاغ رأی به کمیته نظارت و بررسی اقدام نماید.

تبصره ۳- در صورت تکرار موارد تعلیق و ابطال، نظر کمیته نظارت و بررسی در خصوص اعتبار گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری نافذ خواهد بود.

۶- مقررات عمومی

۱-۶- پیمانکار مکلف است در صورت عقد قرارداد پیمان جدید یا تمدید پیمان و یا تغییر در شرایط پیمان، قبل از شروع به کار، ضمن ثبت آن در سامانه یک نسخه از تصویر مفاد پیمان را به اداره کل استان تحویل نماید.

۲-۶- پیمانکار مکلف است حداکثر ۲ ماه قبل از انقضای مدت اعتبار گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی، نسبت به تحویل مدارک مورد نیاز جهت تمدید برابر دستورالعمل‌های صادره از اداره کل بازرسی کار اقدام نماید.

۳-۶- مسئولیت کارفرما و پیمانکار در خصوص انجام امور ایمنی و هزینه‌های مربوط به آن باید در مفاد قرارداد/پیمان با رعایت مواد ۵ ، ۶ و ۷ آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری به صراحت ذکر گردد.

۴-۶- در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا عدم همراهی از سوی مبادی تعیین‌شده برابر دستورالعمل‌های صادره   اداره کل بازرسی اقدامات قانونی توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مربوطه صورت گیرد.

این دستورالعمل در ۶ بند و ۳۳ تبصره و ضمایم مربوطه در  تاریخ ۱۳۹۷/۷/۲۱ به تصویب سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده است و جایگزین دستورالعمل مورخ ۱۳۹۰/۱۱/۱۷ می‌گردد.

سرپرست وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ـ انوشیروان محسنی بندپی

 

جمهوری اسلامی ایران

وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی

اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان …….

معرفی‌نامه

دستگاه برگزارکننده مناقصه

با سلام و احترام

در اجرای تبصره ماده (۲) آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری، مصوب ۱۳۸۸/۱۲/۳ شورای‌عالی حفاظت فنی، صلاحیت شرکت ……………….. به مدیریت ………………………….. در کمیته تشخیص صلاحیت ایمنی استان مورد بررسی قرار گرفت. نظر به اینکه مطابق اظهارات و مدارک ارائه‌شده توسط متقاضی، شرکت در حال حاضر فاقد قرارداد پیمانکاری در مرحله اجرا می‌باشد و بدین ترتیب امکان بازرسی و ارزیابی نحوه فعالیت فراهم نبوده است؛ با عنایت به مستندات موجود در پرونده، صلاحیت ایمنی پیمانکار به مدت دو ماه صرفاً برای شرکت در مناقصه مورد موافقت قرار می‌گیرد. پیمانکار مکلف است در صورت عقد هرگونه قرارداد پیمانکاری، مراتب را به این اداره کل اطلاع دهد و مراحل تکمیلی برای اخذ گواهینامه اصلی را پس از برنده شدن در مناقصه، پیگیری و اقدام نماید.

دستگاه‌های برگزارکننده مناقصات مکلفند جهت احراز اصالت معرفی‌نامه، به سامانه گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی به نشانی https://svcc.mcls.gov.ir مراجعه و استعلام لازم را اخذ نمایند.

نام و نام خانوادگی

رئیس بازرسی کار

 

جمهوری اسلامی ایران

وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی

اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان ……..

گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی پیمانکاری

در اجرای تبصره ماده (۲) آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری، مصوب ۱۳۸۸/۱۲/۳ شورای‌عالی حفاظت فنی، صـدور گواهینـامه تأیید صلاحیت ایمنـی به شخـص حقیقی/حقوقی…………………………………………. با مشخصات زیر:

۱- نام مدیرعامل/ فرد حقیقی

۲- کد ملی فرد حقیقی(در صورت حقیقی بودن)

۳- کد کارگاه (دفتر مرکزی) ویژه اشخاص حقوقی:

۳- نشانی و کد پستی

۴- تلفن ثابت، همراه، دورنگار و پست الکترونیکی

۵- شماره و تاریخ ثبت و شناسه شرکت (حقوقی)

با موضوع فعالیت در زمینه زیر:

…………………………………………………………………………………………………………….

در کمیته تشخیص صلاحیت ایمنی استان مورد تائید قرار گرفت.

این گواهینامه به مدت ۲ سال از تاریخ  صدور اعتبار دارد.

دستگاه‌های برگزارکننده مناقصات مکلفند جهت احراز اصالت معرفی‌نامه، به سامانه گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی به نشانی https://svcc.mcls.gov.ir مراجعه و استعلام لازم را اخذ نمایند.

                                                                                                                             

                                                                                نام و نام خانوادگی

                                                                             مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی

 

موارد مندرج در پشت گواهینامه

شرایط تمدید، تعلیق و ابطال گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی

الف ـ تمدید

متقاضی دارای گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی، مکلف است دو ماه قبل از انقضای مدت اعتبار گواهینامه خود، نسبت به تمدید آن  برابر دستورالعمل‌های صادره اداره کل بازرسی کار اقدام نماید.

ب ـ تعلیق

در موارد زیر گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی بنا به تشخیص کمیته استانی (تشخیص صلاحیت و تجدیدنظر)،  به شرح ذیل از یک الی ۶ ماه  تعلیق می‌گردد و پیمانکار حق هیچ‌گونه انعقاد قرارداد جدید تا اتمام مهلت تعیین‌شده را ندارد:

الف) عدم ارسال اطلاعات لازم مانند گزارش حوادث و سایر موارد مربوطه پس از یک‌بار اخطار کتبی به مدت ۱ ماه.

ب) عدم حضور مسئول ایمنی تائید صلاحیت شده در پروژه، عدم اجرای مدیریت ریسک ایمنی در پروژه‌ها، به‌کارگیری کارگران فاقد گواهی آموزش ایمنی و عدم وجود کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه‌های ۲۵ نفر به بالا و عدم رعایت آیین‌نامه‌های مصوب شورای‌عالی حفاظت فنی پس از یک‌بار اخطار کتبی به مدت ۲ ماه .

ج) عدم ارائه تصویر قرارداد/ پیمان جدید/ تمدید پیمان،  ارائه گواهینامه یا معرفی‌نامه مخدوش و غیر معتبر از زمان کشف تخلف به تشخیص کمیته استانی پس از یک‌بار اخطار کتبی به مدت یک الی ۳ ماه.

د) بروز حادثه منجر به فوت، قطع‌عضو یا نقص عضو در اثر عدم رعایت آیین‌نامه‌های مصوب شورای‌عالی حفاظت فنی بنا به گزارش بازرس کار  مبنی بر قصور کارفرما به مدت یک الی ۶ ماه.

ج ـ ابطال

گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی در صورت تکرار موارد مندرج در بخش “تعلیق” حسب مورد با نظر کمیته بدوی تشخیص صلاحیت استانی این دستورالعمل ۶ ماه الی ۲ سال جهت ابطال به کمیته استانی (تجدیدنظر) ارائه می‌گردد و پس از صدور رأی ابطال، پیمانکار فاقد تائید صلاحیت ایمنی تلقی می‌گردد.

تبصره ۱ـ اداره کل استان موظف است ظرف دو هفته نسبت به ابلاغ رأی کمیته تجدیدنظر استان به کارفرما (مقاطعه دهنده) و پیمانکار (مقاطعه‌کار) اقدام نماید.

تبصره ۲ـ متقاضی می‌تواند در صورت اعتراض به رأی کمیته تجدیدنظر استانی مبنی بر ابطال گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی پیمانکاری، نسبت به ارائه درخواست تجدیدنظر ظرف یک ماه از ابلاغ رأی به کمیته نظارت و بررسی اقدام نماید.

تبصره ۳ـ در صورت تکرار موارد تعلیق و ابطال نظر کمیته نظارت و بررسی در خصوص اعتبار گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری نافذ خواهد بود.

 

 

 

تصویب‌نامه در خصوص اجرای کامل و هماهنگ برنامه جامع اصلاح نظام اداری (دوره دوم)

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21448-09/08/1397

شماره ۱۰۲۰۳۰/ت۵۵۸۵۳هـ ـ۱۳۹۷/۸/۲

سازمان اداری و استخدامی کشور

سازمان برنامه‌وبودجه کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۷/۲۹ به پیشنهاد شماره ۳۰۸۹۳۲ مورخ ۱۳۹۷/۶/۱۸ سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد اصل یک‌صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱ـ به منظور اجرای کامل و هماهنگ برنامه جامع اصلاح نظام اداری (دوره دوم) موضوع مصوبه شماره ۳۰۲۵۹۶ مورخ ۱۳۹۷/۶/۱۴ شورای‌عالی اداری تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند:

الف ـ برنامه عملیاتی خود را از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان اداری و استخدامی کشور تا پایان سال ۱۳۹۷ تدوین کنند.

ب ـ پیشنهاد مربوط به بودجه و اعتبار لازم در سقف اعتبارات سالیانه خود را به سازمان برنامه‌وبودجه کشور ارائه نمایند.

۲ـ سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است:

الف  با همکاری دستگاه‌های اجرایی سهم هریک از دستگاه‌ها در سقف اهداف کمی پیش‌بینی‌شده در برنامه مذکور را بر اساس تفاهم مشترک تعیین نماید و مبنای ارزیابی عملکرد سالانه دستگاه‌ها در بعد شاخص‌های عمومی قرار دهد.

ب ـ گزارش سالانه اجرای این تصویب‌نامه را در مقاطع مختلف زمانی به هیئت‌وزیران و سایر مراجع ذی‌ربط ارائه نماید.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

 

آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده  (۲) قانون هوای پاک)

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21448-09/08/1397

شماره ۱۰۰۶۰۲/ت۵۵۰۷۲هـ ـ۱۳۹۷/۷/۳۰

وزارت نفت ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت راه و شهرسازی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت نیرو ـ وزارت کشور ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

سازمان حفاظت محیط‌زیست ـ  سازمان ملی استاندارد ایران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۶/۲۱ به پیشنهاد شماره ۴۳۶۹۳ـ۱ مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱ سازمان حفاظت محیط‌زیست و به استناد ماده  (۲) قانون هوای پاک ـ مصوب ۱۳۹۶ ـ آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده  (۲) قانون یادشده) را به شرح زیر تصویب کرد:

 

آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها

(موضوع ماده  (۲) قانون هوای پاک)

ماده ۱- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف ـ قانون: قانون هوای پاک ـ مصوب۱۳۹۶-.

ب ـ سازمان: سازمان حفاظت محیط‌زیست.

پ ـ شهرهای دارای اولویت: شهرهای واجد شرایط برنامه‌ریزی ویژه جهت کاهش آلودگی هوا شامل تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، اراک و اهواز.

ماده ۲- وزارت نفت موظف است بر اساس جدول زیر نسبت به تأمین و عرضه سوخت خودرو در سراسر کشور اقدام کند:

 

متن کامل PDF شماره یک

آخرین مصوبات هیأت دولت - دهه اول آبان 97

تبصره ۱- تولید و توزیع (۷۰) میلیون لیتر بنزین یورو (۴) در روز منوط به عدم تجاوز سقف میزان مصرف بنزین کشور از (۸۵) میلیون لیتر در روز می‌باشد.

تبصره ۲- از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه باید در تمام شهرهای دارای اولویت، سوخت بنزین یورو (۴) و نفت ـ گاز یورو (۴) در سقف مقرر در جدول مذکور در دسترس باشد.

تبصره ۳- وزارت نفت موظف است از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه، نسبت به توزیع سوخت نفت ـ گاز یورو (۴) موردنیاز در جایگاه‌های سوخت موضوع فهرست پیوست که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، اقدام کند.

ماده ۳ـ از ابتدای سال ۱۴۰۰ کل سوخت تولیدی بنزین و نفت ـ گاز کشور بر اساس استاندارد ملی خواهد بود.

تبصره ـ سازمان ملی استاندارد ایران موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه نسبت به تدوین استاندارد ملی سوخت گاز طبیعی و ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه نسبت به تدوین استاندارد ملی سوخت‌های بنزین و نفت ـ گاز و روغن موتور اقدام و مراحل اجباری شدن آن را از ابتدای سال ۱۴۰۰ از طریق شورای‌عالی استاندارد پیگیری کند.

ماده ۴ـ برنامه زمانی اعمال حداقل حدود مجاز آلایندگی خودروهای تولید داخل و وارداتی (بنزینی، دیزلی، گازسوز) به شرح جدول زیر تعیین می‌شود:

 

آخرین مصوبات هیأت دولت - دهه اول آبان 97

 

تبصره ـ شماره‌گذاری هر سه دستگاه خودرو دیزلی نو با استاندارد آلایندگی یورو (۵) EEV منوط به اسقاط یک یا چند دستگاه خودرو دیزلی با مجموع ظرفیت گواهی اسقاط مشابه است.

ماده ۵ ـ سازمان موظف است ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه فرایند آزمون‌های تأیید نوع و تطابق تولید را به‌روزرسانی کند. تأییدیه آزمون‌های آلایندگی در صورتی معتبر است که توسط آزمایشگاه‌ها و مراکز آزمون داخلی و خارجی مورد تأیید سازمان انجام شده باشد. سازمان موظف است  فرایند صدور تأییدیه حدود مجاز آلایندگی را به صورت ماشینی (مکانیزه) و از طریق درگاه اینترنتی انجام دهد.

ماده ۶ ـ سازمان موظف است به منظور اطمینان از احراز صحت همه بخش‌های فرایند تأیید حدود مجاز آلایندگی، نسبت به نمونه‌برداری و انجام آزمون‌های تطابق تولید اقدام کند. عدم احراز حدود مجاز آلایندگی، منجر به توقف تولید، توقف شماره‌گذاری و اجرای مجدد ضوابط آلایندگی می‌شود.

ماده ۷ ـ سازمان ملی استاندارد ایران موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه نسبت به تدوین و ابلاغ استاندارد مشخصات و ویژگی‌های تجهیزات کاهش آلایندگی خودرویی شامل واکنش‌گر سه راهه، پالایشگر (فیلتر)های جاذب دوده، انتخابی کاهنده اکسیدهای نیتروژن، حذف آمونیاک و اکسیداسیون دیزل و همه افزودنی‌های این تجهیزات مانند محلول رقیق آمونیاک (محلول ادبلو) و افزودنی‌های پالایشگر(فیلتر)های دوده اقدام و مراحل اجباری شدن آن را از طریق شورای‌عالی استاندارد پیگیری کند.

ماده ۸ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است میزان حقوق ورودی خودروهای پایه گازسوز، برقی و تمام هیبریدی و  اجزا و قطعات مربوط را به صورت سالانه با حداقل تعرفه ممکن جهت تصویب به هیئت -وزیران ارائه کند.

ماده ۹ـ وزارت نفت موظف است ضمن برنامه‌ریزی برای توسعه استفاده از خودروهای گازسوز، قیمت سوخت گاز خودروهای گازسوز را به نحوی به مراجع ذی‌ربط قیمت‌گذاری پیشنهاد کند که مزیت نسبی استفاده از سوخت گاز نسبت به سوخت مایع به میزان مؤثری حفظ شود.

ماده ۱۰ ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است تمهیدات لازم برای ثبت اطلاعات نوع خودرو، سوخت خودرو، سطح استاندارد آلایندگی در زمان ساخت، تجهیزات خاص پایش (کنترل) آلایندگی نظیر پالایشگر(فیلتر)های دوده و کاهنده اکسیدهای نیتروژن و نصب تجهیزات جدید پایش (کنترل) آلایندگی (رتروفیت) را بر اساس اعلام سازمان به نحوی اعمال کند که اطلاعات مذکور در سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) قابل دسترسی باشد.

ماده ۱۱ـ شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. موتورسیکلت‌های برقی از شرط اسقاط معاف هستند.

تبصره ـ پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به اعمال محدودیت‌های قانونی تردد موتورسیکلت‌های بنزینی فرسوده از جمله ماده  (۸) قانون و ماده  (۱۸) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ـ مصوب۱۳۸۹ ـ اقدام کند.

ماده ۱۲ـ تولیدکنندگان و واردکنندگان موتورسیکلت از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه موظفند ده درصد (۱۰%) سبد محصولات هر دوره سه‌ماهه خود را بر مبنای تعداد تولید، به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند و در صورت عدم امکان، به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه موتورسیکلت از میزان ده درصد (۱۰%) مذکور، سه دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج کنند.

ماده ۱۳ـ صدور مجوز جدید برای شرکت‌های حمل‌ونقل پیک موتوری منوط به برقی بودن کل ناوگان موتورسیکلت مورد استفاده آنها در شهرهای دارای اولویت است. همچنین تمدید مجوز شرکت‌های حمل‌ونقل پیک موتوری موجود از ابتدای سال ۱۳۹۹ مشمول حکم این ماده  می‌شود.

ماده ۱۴ـ دستگاه‌های موضوع ماده  (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب۱۳۸۶ـ موظفند تا پایان سال ۱۳۹۷ کلیه ناوگان موتورسیکلت ملکی شهری خود را در شهرهای دارای اولویت به موتورسیکلت برقی تبدیل کنند. وسایل نقلیه امدادی موضوع بند (۱۰۰) ماده  (۱) آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۰۸۷۳/ت۲۹۱۶۹هـ مورخ ۱۳۸۴/۴/۸ و اصلاحات بعدی آن از شمول این ماده  مستثنا هستند.

ماده ۱۵ـ حدود مجاز معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه به تفکیک نوع خودرو، سوخت و تجهیزات کاهنده آلایندگی توسط سازمان و با اخذ نظر از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و کشور تعیین می‌شود.

ماده ۱۶ـ وزارت نفت موظف است اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار) بنزین را در کلیه جایگاه‌های سوخت‌رسانی شهری با اولویت کلان‌شهر و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در قالب طرح شرکت‌های توزیع سوخت صاحب نشان (برندینگ) تا پایان سال ۱۳۹۸ تکمیل کند.   

ماده ۱۷ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در تهران از ابتدای سال ۱۳۹۸ و در دیگر شهرهای دارای اولویت از ابتدای سال ۱۳۹۹، در صورت نیاز به استفاده از وسایل نقلیه نیمه سنگین و سنگین اعم از خرید موردی یا خرید در قالب قرارداد پیمانکاری ملزم به استفاده از وسایل نقلیه دیزلی با عمر کمتر از پنج سال، دیزلی دارای پالایشگر(فیلتر) دوده استاندارد، گازسوز یا برقی هستند .

ماده ۱۸ـ سازمان ملی استاندارد ایران موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه نسبت به تدوین استاندارد ملی راهبری و نگهداری ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا شامل همه آلاینده‌های معیار، آزمایشگاه مرجع برای صحت سنجی (کالیبراسیون) گازهای مرجع و تجهیزات مربوط اقدام و مراحل اجباری شدن آن را از طریق شورای‌عالی استاندارد پیگیری کند.

ماده ۱۹ـ سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با همکاری سازمان و سازمان هواشناسی کشور ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه نسبت به تهیه فهرست تجهیزات مورد تأیید برای پایش آلودگی هوا و اطلاع‌رسانی آن در درگاه اینترنتی سازمان ملی استاندارد ایران اقدام و فهرست مذکور را به صورت سالانه به‌روزرسانی کند. تأمین هرگونه تجهیزات پایش آلایندگی هوا خارج از فهرست مذکور توسط دستگاه‌هایی که به نحوی از بودجه عمومی یا کمک‌های دولتی استفاده می‌کنند، ممنوع است.

ماده ۲۰ـ به منظور هم‌افزایی در بهره‌برداری از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، کلیه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های دارای دستگاه‌های مذکور موظفند ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه امکان دسترسی برخط اطلاعات و خروجی‌های دستگاه‌های مذکور را به صورت تعاملات الکترونیکی (وب‌سرویس) و از طریق شبکه ملی پایش آلودگی هوا فراهم کنند. سازمان موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه شبکه ملی پایش موضوع این ماده  را در آن سازمان ایجاد کند. کارگروهی با مسئولیت سازمان و عضویت وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی کشور) و کشور و مسئولیت هماهنگی‌های اجرایی لازم به منظور استفاده بهینه از امکانات موجود در کشور در خصوص موضوع این ماده  را بر عهده دارد.

ماده ۲۱ـ سازمان موظف است اقدامات لازم برای برخط کردن داده‌های آلودگی هوای کل کشور و اطلاع-رسانی عمومی از جمله از طریق درگاه اینترنتی را ظرف یک سال انجام دهد.

ماده ۲۲ـ وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی موظف است برآورد سالانه تخمین هزینه‌های مستقیم آلودگی هوا در خصوص بیماری‌ها و مرگ‌ومیرهای منتسب به آلودگی هوا را به تفکیک آلاینده‌های معیار و شهرهای دارای اولویت کشور منتشر کند.

ماده ۲۳ـ وزارت نیرو موظف است تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۸  کلیه نیروگاه‌هایی که در طول سال ۱۳۹۷ به دلیل مصرف سوخت مازوت بیش از سی روز حدود مجاز انتشار آلایندگی را رعایت نکنند، با تأیید سازمان به نصب تجهیزات کاهش نشر آلاینده‌های هوا مجهز کند.

ماده ۲۴ـ  سازمان موظف است نسبت به تولید سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا در شهرهای دارای اولویت، اقدام و نتیجه را تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸ به صورت سامانه پویا با قابلیت به‌روزرسانی ارائه کند.

تبصره ـ سازمان هواشناسی کشور موظف است الگو (مدل)‌های پیش‌بینی آلودگی هوا مبتنی بر استفاده از اطلاعات سامانه سیاهه انتشار موضوع این ماده  و اطلاعات ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا را به نحوی تهیه کند که تا شش ماه پس از دریافت سیاهه انتشار امکان ارائه اطلاعات پیش‌بینی آلودگی هوا از طریق الگو (مدل)‌های مذکور به مراجع ذی‌ربط و هشدار و آگاهی‌بخشی عمومی در این خصوص فراهم شود.

ماده ۲۵ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند تا پایان سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ حسب مورد و با همکاری سازمان نسبت به ایجاد و ساماندهی رشته‌ها و گرایش‌های مرتبط با آلودگی هوا با هدف تربیت متخصص موردنیاز در پایش آلودگی هوا و امور مرتبط اقدام کنند.

ماده ۲۶ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه با همکاری سازمان و سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل اجرایی بهره‌گیری کامل از خدمات آزمایشگاه‌های تخصصی عضو شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) را برای پایش و ارزیابی کیفیت هوا و منابع انتشار آلودگی هوا به نحوی تدوین کند که نیاز به آزمایشگاه‌های خارج از کشور در این خصوص برطرف شود.

ماده ۲۷ـ مسئولیت نظارت بر اجرای این آیین‌نامه بر عهده سازمان بوده و سازمان موظف است گزارش نحوه اجرا و عملکرد این آیین‌نامه را در مقاطع زمانی شش‌ماهه به دفتر هیئت دولت ارائه کند.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

آخرین مصوبات هیأت دولت - دهه اول آبان 97

آخرین مصوبات هیأت دولت - دهه اول آبان 97

آخرین مصوبات هیأت دولت - دهه اول آبان 97

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

سایر مصوبات دهه اول بهمن ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/11/01 لغایت 1402/11/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران     دستورالعمل نحوه تعیین…

قوانین دهه سوم دی ۱۴۰۲

قوانین منتشره از 1402/10/21 لغايت 1402/10/30 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران       قانون موافقت‌نامه بین دولت…

سایر مصوبات دهه دوم دی ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/10/11 لغایت 1402/10/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران         نظریه‌‌…
keyboard_arrow_up