آخرین مصوبات شوراها – دهه اول مرداد 98

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات شوراها

منتشره از تاریخ
1398/05/01 لغايت 1398/05/10
در روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران

الف – شوراي عالي شهرسازی و معماری

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون وقوع سیل در کشور 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون عدم مغایرت مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در خصوص پل‌دختر با سیاست‌های ابلاغی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران (موضوع مصوبه ۳۰/۷/۱۳۹۷)       

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون اصلاح حریم شهر سردرود     

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح تفصیلی تهران  

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر الوند    

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح تفصیلی اراضی آبشار۲ و پادگان لشگر ۷۷ ارتش  

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع شهر زرند

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح جامع شهر مینودشت  

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح جامع ـ تفصیلی شهر پل‌سفید

ب ـ شورای عالی انقلاب فرهنگی 

مصوبه تکمیل و تعمیم شمول ماده‌واحده اختصاص سهمیه به داوطلبان آزمون سراسری در مناطق زلزله‌زده کشور (مصوب جلسه ۷۳۹ مورخ ۲۸/۸/۱۳۹۲) به کلیه مناطق درگیر بلایای طبیعی         

مصوبه تجدید انتخاب نماینده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در هیئت نظارت بر مطبوعات

 

 

الف – شوراي عالي شهرسازی و معماری

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون وقوع سیل در کشور

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21660-05/05/1398

شماره 20029/300-۱۳۹۸/۲/۱۸

اعضاء محترم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران

رئیس محترم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

معاون محترم امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی

معاون محترم وزیر و رئیس محترم مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

معاون محترم وزیر و رئیس سازمان هواشناسی کشور

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۰۱/۲۶ پدیده وقوع سیل در برخی از شهرها و روستاهای کشور را مورد بررسی قرار داد و ضمن استماع گزارش‌های مراجع استانی، وزارت نیرو، مرکز مطالعات و تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، اذعان می‌دارد که بخشی از خسارات وارده بر شهرها و روستاهای کشور به دلیل شدت بالای بارش اجتناب‌ناپذیر بود اما بخش قابل توجهی از تبعات سیلاب‌ها با اقدامات سطوح و مقیاس‌های مختلف قابل‌کنترل، حذف و یا تعدیل است که عزم جدی کلیه مراجع مرتبط در حوزه‌های شهری و فراشهری و بخش‌های مختلف حاکمیت را طلب می‌کند.

شورای‌عالی شهرسازی و معماری در راستای تکلیف صریح قانونی خود مبنی بر ایجاد هماهنگی بین تصمیمات و برنامه‌های دستگاه‌های مختلف به منظور ایجاد محیط‌زیست بهتر برای مردم بر مجموعه‌ای از تدابیر و تکالیف لازم‌الرعایه جهت دستگاه‌های مرتبط به شرح زیر تأکید می‌نماید:

الف: تهیه و تدوین اسناد فرادست مرتبط با کاهش خطر سیل

۱ـ وزارت راه و شهرسازی با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط و با بهره‌گیری از توان علمی و تخصصی کشور، نقشه‌های پهنه‌بندی خطر سیل (نظیر نقشه پهنه‌بندی خطر زلزله در آیین‌نامه  ۲۸۰۰)  را با تأکید بر سکونتگاه‌های شهری و روستایی کشور و با رویکرد کاهش خطر در حوزه‌های حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی تهیه نماید.

۲ـ مطالعات مربوط به سیلاب‌های شهری و پیشگیری از آن با دقت و کفایت در فرآیند تهیه و تصویب طرح‌های توسعه و عمران انجام و اسناد خروجی مرتبط با آن به همراه سایر اسناد الزام‌آور طرح‌های توسعه و عمران ملاک عمل قرار گیرد. در این خصوص تغییر نگرش از «جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی شهرها» به «مدیریت سیلاب‌های شهری با رویکرد پیشگیرانه در سطح حوزه آبخیز بالادست» ضروری است.

۳ـ ضوابط و مقررات مربوط به استقرار کاربری و فعالیت در حرایم کمی و کیفی رودخانه‌ها و مسیل‌ها از سوی وزارت نیرو ظرف مدت ۶ ماه  تدوین و جهت تصویب به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارائه شود.

۴ـ با عنایت به وجود سنت عظیم و غنی تاریخی معماری و شهرسازی ایران، سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری مجموعه آموزه و تجارب تاریخی معطوف به مدیریت و کنترل سیل در ابعاد مختلف را احصا و جهت استفاده در اختیار مجموعه دستگاه‌های مرتبط با توسعه شهری قرار دهد.

۵ ـ ضمن تأکید بر عدم توسعه شهری در پهنه‌های سیل‌خیز و سیل گیر لازم است عرصه‌های طبیعی پیرامون شهرها اعم از جنگل و مرتع از طریق پیشنهاد پهنه‌هایی نظیر طرح آبخیزداری، کمربند سبز حفاظتی، توسعه جنگل‌کاری و پارک‌های جنگلی در طرح‌های توسعه و عمران حفاظت گردد.

۶ ـ با عنایت به گزارش ارائه‌شده توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مقرر گردید سازمان پدافند غیرعامل با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان مدیریت بحران، الزامات و ملاحظات حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی و مراکز کلیدی ( CIP ) را در مواجهه با تهدیدات و مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت در مقیاس ملی، منطقه‌ای و محلی تهیه و حسب مورد به تصویب مراجع ذی‌صلاح برساند.

۷ـ وزارت راه و شهرسازی (معاونت ساختمان و مسکن) موظف است تا مقررات مربوط به کاهش خطر سیل در ساختمان‌های شهری و روستایی را در قالب مباحث مقررات ملی موجود و یا به صورت مستقل تهیه نماید.

۸ ـ وزرات [وزارت] راه و شهرسازی تدابیر لازم جهت تقویت ضمانت اجرایی قوانین و برخورد قضایی با تخلفات شهرسازی و جرم‌انگاری این تخلفات را در قالب تهیه آیین‌نامه جامع کنترل شهرسازی و ارائه به مراجع تصویبی لازم اتخاذ نماید.

۹ـ وزارت نیرو اقدامات لازم جهت اعمال مدیریت یکپارچه بر بستر و حریم رودخانه و مسیل‌ها و کنترل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم عرصه‌های مذکور در داخل و خارج شهرها و روستا‌ها  و رفع و اصلاح  تعارضات قانونی و رویه‌ای منجر به تداخل مسئولیت‌ها را در قالب پیشنهاد به مراجع تصویبی (اعم از دولت یا مجلس) پیگیری نماید.

ب: اقدامات عملیاتی:

۱۰ـ طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح حوزه‌های آبخیز مشرف بر شهرها با راهبری وزارت جهاد کشاورزی و مشارکت شهرداری‌ها با هدف کنترل سیل و رسوب ورودی به شهرها انجام گردد. در این خصوص احیای ردیف بودجه‌ای «طرح آبخیزداری کنترل سیل حوزه‌های آبخیز شهری» با مشارکت دستگاه‌های ذینفع و بهره‌بردار و مساعدت سازمان برنامه‌وبودجه کشور ضروری است.

۱۱ـ حرایم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های متداخل با حوزه شهری و فراشهری توسط وزارت نیرو تدقیق و حسب استعلام مهندسین مشاور عهده‌دار تهیه طرح یا ادارات کل راه شهرسازی استان‌ها و یا دبیرخانه شورای‌عالی و سایر مراجع مرتبط در کلیه طرح‌های توسعه و عمران شهری و روستایی اعمال و ملاک عمل قرار گیرد. در این خصوص لازم است اقدامات لازم جهت کاهش زمان پاسخگویی به استعلامات انجام‌شده از سوی وزارت نیرو اتخاذ گردد.

۱۲ـ تدابیر لازم جهت علامت‌گذاری دقیق و شفاف حرایم کمی و کیفی رودخانه‌ها توسط وزارت نیرو به منظور استفاده از ظرفیت پایش عمومی و نظارت‌های اجتماعی صورت گیرد.

۱۳ـ وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی) موظف است نسبت به استقرار سامانه هشدار سیل در شهرها و روستاهای در معرض خطر سیلاب اقدام نمایند.

۱۴ـ نظر به نقش بی‌بدیل پادگان‌ها به عنوان پهنه‌های تجهیز شده شهری در مدیریت بحران و امدادرسانی به مردم، انتقال عرصه‌های مذکور به خارج از شهرها، مگر در مواردی که مقتضیات نظامی و امنیتی حکم می‌کند، ضروری نبوده و کاربری کلیه پادگان‌ها در طرح‌های توسعه و عمران نظامی تثبیت می‌شود.

۱۵ـ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است تا طی برنامه زمانی معین، اولویت روستاهای واقع در ساختگاه‌های ناپایدار را شناسایی و اقدامات لازم را جهت ایمن‌سازی و پایدارسازی و در صورت نیاز جابجایی آنها در چارچوب احکام و ضوابط طرح‌های توسعه و عمران ناحیه‌ای و منطقه‌ای فراهم نماید.

۱۶ـ بر انجام کامل و دقیق فرآیند ارزیابی اثرات زیست‌محیطی (EIA)   جهت پروژه‌های بزرگ‌مقیاس (بزرگراه‌ها ـ تونل‌ها، خطوط راه‌آهن و…) توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید می‌گردد.

۱۷ـ اقدام قاطع و مؤثر توسط نهادهای مرتبط نظیر شهرداری‌ها و وزارت نیرو در برخورد با ساخت‌وسازهای واقع در حریم و بستر رودخانه و مسیل‌ها و قلع و پاک‌سازی مستحدثات غیرمجاز واقع در مواضع مذکور انجام  و از صدور آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ منجر به اخذ جریمه برای تخلفات واقع در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری گردد.

۱۸ـ ممنوعیت صدور هرگونه پروانه ساختمانی و تعیین کاربری متعارض در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها.

 تبصره: از آنجا که کلیه مصوبات احتمالی مربوط به تعیین کاربری متعارض در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های توسط کمیسیون‌های ماده ۵ و کارگروه‌های استانی (اعم از شهری و روستایی) مشمول فرآیند مغایرت اساسی بوده  و لازم است به تصویب شورای‌عالی برسد، لذا این شورا با کلیه تصمیمات مراجع مذکور که منجر به تغییر کاربری از حریم و بستر رودخانه به سایر کاربری‌ها می‌گردد مخالفت نموده و تبعاً مصوبات مورداشاره ملغی‌الاثر خواهند بود.

۱۹ـ ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها موظفند ضمن برآورد دقیق میزان خسارات وارده، اقدامات کالبدی مربوط به بازسازی عرصه‌های آسیب‌دیده از سیل در شهرها را با هماهنگی معاونت شهرسازی و معماری وزارت متبوع و با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های توسعه درون‌زای شهرها در قالب طرح‌های مصوب آن‌ها به انجام رسانند. همچنین با بررسی همه‌جانبه طرح‌های جامع شهرها (با اولویت شهرهای درگیر با سیل اخیر) و آسیب‌شناسی ابعاد مختلف آنها پیشنهادات اصلاحی احتمالی موردنیاز را در قالب مغایرت‌های اساسی پس از طی مراحل استانی به شورای‌عالی ارسال نمایند.

۲۰ـ با توجه به وجود تصریح متعدد قانونی و همچنین ماهیت ذاتی طرح‌های هادی و همچنین رعایت ملاحظات مربوط به مدیریت سیلاب‌های شهری در شرح خدمات طرح‌های جامع و غنای بیشتر آنها نسبت به شرح خدمات طرح هادی(که ماهیتاً معطوف به حل چالش‌های کوتاه‌مدت شهر است)، تهیه طرح تجدیدنظر طرح هادی و یا تمدید آنها پس از پایان افق آنها تحت هر عنوان ممنوع بوده و لازم است برای شهرها پس از اتمام افق طرح هادی شهری آنها طرح جامع تهیه شود.

۲۱ـ با توجه به تأثیرات انکارناپذیر مداخلات ترافیکی (اعم از احداث شبکه معابر یا پل) در حریم و بستر رودخانه در تشدید اثرات مخرب سیلاب‌ها لازم است کلیه مصوبات شورای‌عالی هماهنگی ترافیک کشور و شورای ترافیک استان‌ها ضمن رعایت ملاحظات مربوط به حفظ بستر و حریم طبیعی رودخانه و مسیل، به استناد تصریحات قانونی با طرح‌های جامع مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری هماهنگ گردد.

۲۲ـ وزرات [وزارت] راه و شهرسازی و سایر مراجع (از جمله کمیسیون‌های ماده ۵)  دخیل در وضع و اجرای مقررات احداث بنا در شهر‌ها و روستاها با رعایت سطح اشغال بهینه توده گذاری ابنیه و تأمین حداقل سرانه فضای باز در ضوابط احداث بنا، از گسترش بیش از حد سطوح عایق شهری و حذف عرصه‌های جذب روان آب در سطح شهر‌های و روستاها جلوگیری نمایند.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون عدم مغایرت مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در خصوص پل‌دختر با سیاست‌های ابلاغی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران (موضوع مصوبه ۳۰/۷/۱۳۹۷)

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21660-05/05/1398

شماره 57250/300-۱۳۹۸/۴/۲۴

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان

در اجرای جزء ۶ بند «ب» ماده ۳۱ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه‌ی کشور و با امعان‌نظر به مفاد نامه شماره 3548/94816 مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۱۸معاون محترم حقوقی رئیس‌جمهور در این خصوص، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرو مصوبه مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ با موضوع ابلاغ سیاست‌های شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در تهیه و تصویب طرح جامع شهرهای با جمعیت کمتر از پنجاه هزار نفر جمعیت، در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۰۴/۱۷، مصوبه‌های مورخ ۱۳۹۸/۰۳/۱۸ و ۱۳۹۸/۰۲/۲۵ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان مبنی بر موافقت با الحاق اراضی پلاک‌های ثبتی ـ به ترتیب ـ پنجاه‌ونه و شصت اصلی از هشت اصلی به مساحت‌های هشت و چهار هکتار واقع در ضلع غربی و شرقی خیابان امام خمینی(ره) شهر پلدختر را مورد بررسی قرار داد و با ملاحظه صورت‌جلسه مورخ ۱۳۹۸/۰۴/۱۲ کمیته فنی، مصوبات مزبور را جهت تأمین جایگزین املاک مسکونی واقع در بستر و حریم رودخانه کشکان و سایر مناطق آسیب‌پذیر در مقابل سیلاب، مطابق طرح جامع مصوب و با رعایت اصول و ضوابط ملاک عمل دستگاه‌های ذی‌ربط، دارای مغایرت کلی با سیاست‌های ابلاغی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تشخیص نداد؛ فلذا ابلاغ و اجرا مصوبات مذکور بلامانع است.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون اصلاح حریم شهر سردرود

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21660-05/05/1398

شماره 42066/300-۱۳۹۸/۳/۲۸

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون اصلاح

حریم شهر سردرود

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۰۲/۱۶ با توجه به رأی شماره ۱۹۷۸ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۲ هیئت‌عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بند ۹ مصوبه مورخ ۱۳۹۵/۸/۲۴ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، مربوط به طرح جامع شهر تبریز موضوع حریم شهر سردرود را مورد بررسی قرار داد و ضمن تأکید مجدد بر ضرورت اعمال مدیریت یکپارچه در حریم کلان‌شهر تبریز، مقرر نمود: «حریم شهر سردرود حداکثر به‌اندازه یک برابر محدوده مصوب شهر توسط اداره کل راه و شهرسازی استان و با هماهنگی استانداری آذربایجان شرقی تعیین و مطابق دستورالعمل مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ شورای‌عالی شهرسازی و معماری پهنه‌بندی و در قالب اصلاح سند حریم طرح جامع شهر سردرود ابلاغ نماید.»

 با عنایت به ابطال بند ۹ مصوبه صدرالاشاره موضوع الحاق شهر سردرود به محدوده شهر تبریز منتفی بوده و اسناد طرح جامع مصوب مورخ ۱۳۹۴/۲/۱۴ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ابلاغی طی نامه شماره 300/56370 مورخ ۱۳۹۴/۱۰/۷ در محدوده و حریم اصلاحی ملاک عمل خواهد بود. تبعاً حریم شهر باسمنج نیز با همین رویکرد در طرح جامع آنکه در حال طی مراحل تصویب است تعیین تکلیف خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح تفصیلی تهران

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21660-05/05/1398

شماره 42069/300-۱۳۹۸/۳/۲۸

شهردار محترم تهران

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران

رئیس محترم شورای اسلامی شهر تهران

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۲/۳۰ خود، پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر تجدیدنظر در برخی مفاد مصوبات قبلی شورای‌عالی در ارتباط با اصلاح ضوابط و مقررات طرح تفصیلی در انطباق با طرح جامع شهر تهران را مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

۱ـ شهرداری تهران با بررسی دقیق نسبت به اصلاح پهنه‌های R۱۱۱ ، R۱۱۲ ، R۱۲۱ ، که به موجب بند‌های ۱ و ۲ مصوبه ۱۳۹۱/۲/۴ در طرح تفصیلی تغییر یافته‌اند و فاقد حقوق مکتسبه می‌باشند اقدام نماید.

۲ـ تمامی عرصه زیر پهنه G۳۲۲ صرفاً به ایجاد فضای سبز اختصاص داشته و احداث بنا فقط جهت جایگاه سوخت با رعایت الزامات زیست‌محیطی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران و با اخذ مصوبه موردی از کمیسیون ماده ۵ شهر تهران مجاز خواهد بود.

۳ـ به منظور ایجاد زمینه تشویق جهت نوسازی بافت‌های هدف بازآفرینی شهری (بافت‌های فرسوده)احداث پارکینگ مزاحم در پهنه‌های مسکونی R به صورت یک به یک (فقط مزاحم یک واحد) در محدوده‌های هدف (فرسوده) مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مجاز می‌باشد.

۴ـ سایر بندها مطابق صورت‌جلسه مورخ ۱۳۹۱/۲/۱۱ کمیته فنی شورای‌عالی مورد تائید قرار گرفت.

ضمناً مقرر گردید شهرداری تهران مجلد ضوابط و مقررات طرح تفصیلی تهران را با لحاظ مصوبه فعلی و سایر مصوبات قبلی شورای‌عالی حداکثر ظرف مدت یک ماه اصلاح و پس از تائید دبیرخانه شورای‌عالی به کلیه مناطق شهرداری ابلاغ نماید.

مراتب جهت استحضار، صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر الوند

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21660-05/05/1398

شماره 47831/300-۱۳۹۸/۴/۹

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قزوین

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۲/۱۶ خود موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر الوند، مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۴ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قزوین را مورد بررسی قرار داد و ضمن تأیید صورت‌جلسه مورخ ۱۳۹۷/۶/۱۴ کمیته فنی شورای‌عالی، مغایرت مذکور را مطابق نقشه پیوست به تصویب نهایی رساند و مقرر نمود دبیرخانه شورای‌عالی نقشه کاربری اراضی طرح جامع شهر الوند مصوب مورخ ۱۳۹۱/۱/۲۸ شورای‌عالی شهرسازی و معماری را با اعمال اصلاحات نقشه‌های پیوست به مراجع مربوط ابلاغ نماید.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. در اجرای ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها خواهشمند است دستور فرمایید نقشه‌های مربوطه پس از اصلاح جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط تحویل دبیرخانه شورای‌عالی شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح تفصیلی اراضی آبشار۲ و پادگان لشگر ۷۷ ارتش

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21660-05/05/1398

شماره 43356/300-۱۳۹۸/۳/۲۹

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۰۶ پیرو مصوبه مورخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ خود موضوع طرح تفصیلی اراضی آبشار ۲ و پادگان لشگر ۷۷ ارتش در شهر مشهد، مصوب مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی را با عنایت به مکاتبه شماره 2515/2/189/16 مورخ ۹۷/۱۰/۰۶ ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر طی مراحل اخذ مجوز از فرماندهی معظم کل قوا و با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۹۷/۱۱/۰۷ کمیته فنی شماره یک، مورد بررسی قرارداد و با توجه به مباحث مطروحه در جلسه مورخ ۹۸/۰۲/۱۶ شورای‌عالی مقرر گردید مصوبه شورای‌عالی مبنی بر تصویب کلیات طرح‌های مذکور با اعمال شرایط زیر به مراجع مربوطه ابلاغ شود و در ضمن مقرر گردید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ابهامات مطروحه از سوی دستگاه‌های نظارتی در خصوص گردش‌کار طی شده در ستاد کل نیروهای مسلح را بررسی و نتیجه را جهت اقدامات آتی به دبیرخانه شورای‌عالی منعکس کند.

الف) در خصوص اراضی پادگان ۷۷ لشگر

۱ـ نقشه کاربری اراضی بر اساس آخرین مصوبه کمیسیون ماده ۵ مشروط به اعمال دو مورد اصلاح به شرح ذیل مورد تأیید می‌باشد:

۱ـ ۱ـ حذف کاربری تجاری اقامتی واقع در روبروی باغ الندشت و تبدیل آن به فضای سبز به شرح نقشه پیوست

۱ـ ۲ـ حذف کاربری تجاری اقامتی پیشنهادی بر روی عرصه متراکم درختان به شرح نقشه پیوست

۲ـ به جهت حصول به مبنای معقول و منطقی سقف تراکم قابل احداث در طرح مقرر گردید متوسط تراکم ساختمانی قابل احداث طرح در سهم مالک بر اساس متوسط تراکم ساختمانی حوزه‌های پیرامونی در طرح جامع  (زیر پهنه ۲ حوزه میانی غربی طرح جامع )  بدون کسر کردن معابر ناشی از تفکیک برای کاربری‌های انتفاعی سهم مالک با توجه به مجاورت غالب با زیر حوزه سکونت ۲ حداکثر ۲۰۰ درصد اعمال می‌شود. تراکم سایر کاربری‌های غیرانتفاعی اعم از سهم مالک یا سهم شهر (نظیر درمانی، ورزشی، مذهبی و…) بر اساس ضوابط ملاک عمل طرح جامع مشهد خواهد بود.

تبصره ۱ـ کلیه تراکم‌های موجود در عرصه‌های ابقایی سهم مالک از این سقف کاسته خواهد شد.

تبصره ۲ـ تخصیص تراکم انتفاعی(اعم از مسکونی، تجاری یا اقامتی و…) در بخش‌های مربوط به سهم شهر ممنوع خواهد بود.

۳ـ با عنایت به اینکه بخش شمالی عرصه پادگان در محدوده باغات هم پیوند با بافت تاریخی قرار دارد، مقرر گردید به جهت حفاظت از درختان موجود و تداوم پیوند مذکور اقدامات به شرح ذیل انجام شود:

۳ـ ۱ـ ضمن کاهش سطح اشغال، توده بناهای احداثی در بخش‌های فاقد پوشش درخت استقرار یابد. بدیهی است تحقق این بند و اجرایی شدن آن منوط به تفکیک اراضی در قطعات درشت‌دانه خواهد بود.

۳ـ ۲ـ معبر پیشنهادی اصلی شرقی ـ غربی در محل تقاطع با فضای سبز مرکزی طرح به صورت زیرگذر احداث شود.

۴ـ بر حفظ سوله‌های دارای ارزش تاریخی در محدوده ستاد پادگان، با کاربری فرهنگی و صیانت و حفاظت از گذر زیرزمینی موجود در این محدوده تأکید می‌گردد. سوله‌های مذکور می‌توانند با کاربری فرهنگی در سهم مالک با فعالیت‌هایی مانند موزه و نظایر آن تجهیز و استفاده گردد.

ب) در خصوص اراضی آبشار:

مقرر گردید اصلاحات به شرح زیر در آخرین مصوبه کمیسیون ماده ۵ اعمال گردد:

۵ ـ هم‌راستا با مصوبات قبلی شورای‌عالی، به جهت الزامات زیست‌محیطی، حفظ کریدور باد غالب شهر، الزامات منظری حفاظت از دید و منظر به پس کرانه‌های طبیعی ارتفاعات جنوب مشهد و همچنین حفظ یکپارچگی پارک چندمنظوره میانی، ۴ برج مسکونی ۲۳ طبقه پیشنهادی طرح حذف گردد.

۶ ـ تعداد طبقات ۴ برج تجاری پیشنهادی در جنوب طرح با توجه به ارتفاع ساختمان‌های مجاور به حداکثر چهار طبقه کاهش یابد. معادل تراکم حذف‌شده در اراضی سهم مالک واقع در شمال بلوار نماز جبران شود.

۷ـ کلیه بارگذاری‌های پیشنهادی بر روی شیب‌های بیش از ۱۵% در طرح حذف و عرصه‌های مذکور به عنوان فضای سبز در طرح تثبیت شوند.(به شرح نقشه پیوست)

۸ ـ با کسر از سطوح مسکونی پیشنهادی، خدمات عمومی حداقل، در مقیاس محله در بخش مسکونی واقع در شمال غرب شهر تأمین شود.

ج) ملاحظات عمومی:

۹ـ مقرر گردید به جهت حفظ کیفیات فضایی طرح و همچنین درصد تحقق شروط صدرالذکر، طرح یکپارچه در مقیاس طراحی شهری (متضمن محل دقیق استقرار توده و فضا، تفکیک قطعات، مسیرها و معابر، تعداد طبقات و حفظ بناهای شاخص موجود در عرصه‌های عمومی طرح با تأکید بر تداوم یکپارچگی فضای سبز میانی هر دو طرح، حداکثر ظرف مدت دو ماه تهیه و پس از تأیید مشترک دبیرخانه شورای‌عالی (دفتر تخصصی مربوطه)، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزارت دفاع و وزارت کشور، توسط دبیر شورای‌عالی به‌صورت هم‌زمان ابلاغ گردد.

۱۰ـ پیوست ارزیابی اقتصادی معطوف به تحقق‌پذیری به همراه زمان‌بندی و اولویت اجرایی طرح تهیه گردد.

۱۱ـ با عنایت به اینکه تدقیق گسل‌های شهر مشهد در دستور کار وزارت راه و شهرسازی با محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار دارد، مقرر گردید نتایج مطالعات گسل جنوبی مشهد در اسناد طرح لحاظ گردد.

۱۲ـ مطالعات پدافند غیرعامل در محدوده طرح صورت گرفته و الزامات مربوطه رعایت شود.

متذکر می‌گردد با عنایت به تدبیر رئیس محترم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مقرر گردید ابهامات مطروحه توسط مراجع قضایی استان با هماهنگی و مدیریت استاندار محترم مرتفع و پس از حصول توافق (بر اساس این مصوبه)، اقدامات بعدی صورت پذیرد.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع شهر زرند

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21660-05/05/1398

شماره 44117/300-۱۳۹۸/۴/۱

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۲/۳۰ خود، طرح جامع شهر زرند، مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان  را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۸ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و طرح مذکور را با رعایت موارد زیر تصویب نمود:

۱ـ در خصوص پیشنهاد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مبنی بر الحاق ساخت‌وسازهای انجام‌شده در خارج از محدوده شهر، واقع در سه موضع موسوم به امام سجاد(ع)، اکبرآباد و زیتون و پیرامون آن، با تأکید بر لزوم توقف روند تخلفات ساختمانی و تعدی به اراضی زراعی و پیگیری حقوقی متخلفان توسط استانداری کرمان، مقرر گردید دبیر شورای‌عالی ضمن بازدید از مواضع مذکور با هماهنگی استانداری کرمان در خصوص نحوه مدیریت ساخت‌وسازهای مذکور (الحاق یا عدم الحاق آنها) و همچنین تدابیر پیشگیرانه جهت جلوگیری از بروز ساخت‌وسازهای خلاف در خارج از محدوده شهری اتخاذ تصمیم نموده و به‌عنوان مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ملاک اقدام قرار گیرد.

۲ـ عرصه و حرائم کلیه آثار تاریخی و با ارزش و محدوده‌های واجد ارزش، بر اساس آخرین استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در اسناد طرح لحاظ گردد. همچنین لازم است طرح‌های موضعی برای حفظ و احیاء محله‌های تاریخی و با ارزش شهر پیشنهاد و تهیه شود.

۳ـ اداره کل راه و شهرسازی استان با هماهنگی استانداری، شهرداری و بنیاد مسکن حریم شهر را به نحوی بازنگری نماید که ضمن انطباق حداکثری بر عوارض طبیعی و مصنوع و خروج اراضی منابع طبیعی، روستاهای هم‌جوار شهر و عرصه‌های صنعتی و کارگاهی که قبلاً در حریم مصوب شهر قرار داشته‌اند، کماکان در حریم واقع شوند.

۴ـ متعاقب اجرای بند۳ سند پهنه‌بندی حریم و ضوابط استقرار فعالیت در پهنه‌های مذکور مطابق با مصوبه مورخ ۱۳۹۵/۶/۱۸ شورای‌عالی تهیه و پس از کنترل و تأیید دبیرخانه شورای‌عالی در اسناد طرح جامع لحاظ و ابلاغ شود.

۵ ـ الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل مطابق مصوبه مورخ ۱۳۹۶/۲/۱۱ شورای‌عالی تهیه و پس از تأیید نماینده سازمان پدافند غیرعامل در کمیته فنی شورا، در اسناد ابلاغی طرح لحاظ شود.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران، دستور فرمایید اسناد مربوطه با اعمال اصلاحات مطابق مصوبه حداکثر ظرف مدت ۲ ماه جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح جامع شهر مینودشت

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21660-05/05/1398

شماره 44108/300-۱۳۹۸/۴/۱

«شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۳/۲۰ طرح جامع شهر مینودشت، موضوع مصوبه مورخ ۱۳۹۶/۸/۲۴ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گلستان را به تصویب نهایی رساند.

ضمناً به آگاهی می‌رساند، کلیه مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح‌های جامع از جمله ضوابط و مقررات و نیز نقشه‌های مربوطه، در سایت www.Archive.mrud.ir  بارگذاری می‌گردد.»

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح جامع ـ تفصیلی شهر پل‌سفید

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21664-09/05/1398

شماره 53941/300-۱۳۹۸/۴/۱۸

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۴/۳ طرح جامع ـ تفصیلی شهر پل سفید، موضوع مصوبه مورخ ۱۳۹۶/۸/۶ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران را به تصویب نهایی رساند.

ضمناً به آگاهی می‌رساند کلیه مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح‌های جامع از جمله ضوابط و مقررات و نیز نقشه‌های مربوطه در سایت www.archive.mrud.ir بارگذاری می‌گردد.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

 

ب ـ شورای عالی انقلاب فرهنگی

مصوبه تکمیل و تعمیم شمول ماده‌واحده اختصاص سهمیه به داوطلبان آزمون سراسری در مناطق زلزله‌زده کشور (مصوب جلسه ۷۳۹ مورخ ۲۸/۸/۱۳۹۲) به کلیه مناطق درگیر بلایای طبیعی

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21664-09/05/1398

(مصوب جلسه ۸۱۷ مورخ ۱۳۹۸/۳/۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 98/4319/دش ـ ۱۳۹۸/۴/۳

سازمان سنجش آموزش کشور

ماده‌واحده «تکمیل و تعمیم شمول ماده‌واحده اختصاص سهمیه به داوطلبان آزمون سراسری در مناطق زلزله‌زده کشور (مصوب جلسه ۷۳۹ مورخ ۱۳۹۲/۸/۲۸) به کله مناطق درگیر بلایای طبیعی» که در جلسه ۸۱۷ مورخ ۱۳۹۸/۳/۷ و بر اساس پیشنهاد مورخ ۱۳۹۸/۱/۶ سازمان سنجش آموزش کشور به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ می‌شود:

ماده‌واحده: «به داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در شهرها یا بخش‌هایی که دچار بلایای طبیعی اعم از زلزله، سیل یا آتشفشان همراه با خسارت مستقیم جانی و مالی شده‌اند، ظرفیتی به میزان حداکثر ۵ درصد مازاد بر ظرفیت دوره روزانه دانشگاه‌های واقع در آن مناطق و در صورت نبود  رشته در آن مناطق در دانشگاه‌های استان‌های هم‌جوار در رشته‌های مورد تقاضای استانداری‌ها به مدت حداکثر ۳ سال و با اخذ تعهد خدمت به میزان دو برابر تحصیل، اختصاص می‌یابد.

تبصره ۱ـ شهرها یا بخش‌هایی که دچار بلایای طبیعی همراه با خسارت جانی و مالی شده‌اند توسط وزارتخانه‌های کشور؛ علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌شوند.

تبصره ۲ـ آیین‌نامه اجرایی این ماده‌واحده به طور مشترک توسط وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظرف مدت حداکثر ۲ ماه از تاریخ تصویب این مصوبه تهیه و به تصویب خواهد رسید».

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ حسن روحانی

 

 

مصوبه تجدید انتخاب نماینده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در هیئت نظارت بر مطبوعات

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21664-09/05/1398

(مصوب جلسه ۸۱۷ مورخ ۱۳۹۸/۳/۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 98/4320/دش ـ۱۳۹۸/۴/۳

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مصوبه «تجدید انتخاب نماینده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در هیئت نظارت بر مطبوعات» که در جلسه ۸۱۷ مورخ ۱۳۹۸/۳/۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

«حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای محسن قمی مجدداً برای مدت دو سال به‌عنوان نماینده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در هیئت نظارت بر مطبوعات، انتخاب می‌شود».

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ حسن روحانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

سایر مصوبات دهه اول بهمن ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/11/01 لغایت 1402/11/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران     دستورالعمل نحوه تعیین…

قوانین دهه سوم دی ۱۴۰۲

قوانین منتشره از 1402/10/21 لغايت 1402/10/30 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران       قانون موافقت‌نامه بین دولت…

سایر مصوبات دهه دوم دی ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/10/11 لغایت 1402/10/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران         نظریه‌‌…
keyboard_arrow_up