آخرین مصوبات هیأت دولت – دهه اول شهریور ۹۷

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات هیأت دولت منتشره از
1397/06/01 لغايت 1397/06/10
در روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران

مصوبات هيأت دولت

 

لغو تصویب‌نامه شماره ۱۲۰۰۴۴/ت۴۹۵۸۶هـ مورخ ۲۶/۶/۱۳۹۲

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21396-05/06/1397
شماره ۷۰۸۱۹/ت۵۵۶۵۳هـ ـ۱۳۹۷/۵/۳۰

وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت راه و شهرسازی

وزارت دادگستری ـ وزارت کشور ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت اطلاعات ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

نهاد ریاست جمهوری ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۵/۲۴ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

تصویب‌نامه شماره ۱۲۰۰۴۴/ت۴۹۵۸۶هـ مورخ ۱۳۹۲/۶/۲۶ و اصلاحات بعدی آن لغو می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

اصلاح تصویب‌نامه شماره ۶۳۷۹۳/ت۵۵۶۳۳هـ مورخ ۱۶/۵/۱۳۹۷

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21396-05/06/1397

شماره ۷۰۲۲۰/ت۵۵۶۳۳هـ ـ۱۳۹۷/۵/۲۹

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت راه و شهرسازی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت نفت ـ وزارت اطلاعات ـ وزارت کشور

وزارت دادگستری ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ وزارت جهاد کشاورزی

سازمان برنامه و بودجه کشور ـ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۵/۲۴ به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تبصره (۳) ماده (۷) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب۱۳۹۲ـ و مصوبه جلسه ۱۳۹۷/۵/۱۳ شورای عالی هماهنگی اقتصادی و به منظور ساماندهی و مدیریت بازار ارز تصویب کرد:

تصویب‌نامه شماره ۶۳۷۹۳/ت۵۵۶۳۳هـ مورخ ۱۳۹۷/۵/۱۶ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱ـ بند (۵) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۵ ـ در مواردی که تأمین ارز بابت گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی و حواله ارزی پیش از تاریخ ۱۳۹۷/۵/۱۶ از طریق بانک یا سامانه نیما پذیرفته شده ولیکن کالای مربوط ترخیص نگردیده است (به جز کالاهای موضوع بند (۱) تصویب‌نامه فوق‌الذکر) بانک عامل موظف است با اخذ تعهدنامه از واردکننده مبنی بر پذیرش پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز زمان تأمین تا نرخ ارز بازار (بازار ثانویه) زمان ترخیص کالا، معادل بیست و هشت هزار (۲۸۰۰۰) ریال به ازای هر دلار (و متناسب نسبت به دیگر ارزها) نسبت به صدور اعلامیه تأمین ارز به عنوان گمرک جمهوری اسلامی ایران (مجوز ترخیص کالا) اقدام نماید. رفع تعهد ارزی برای این گروه واردکنندگان موکول به ارائه پروانه گمرکی و همچنین پرداخت مابه‌التفاوت مذکور به بانک عامل (و واریز به حساب خزانه‌داری کل کشور) و حداکثر تا شش ماه از تاریخ ترخیص می‌باشد.

در مواردی که متقاضی از پرداخت مابه‌التفاوت مزبور اجتناب نماید، بانک عامل باید ضمن معرفی واردکننده به سازمان تعزیرات حکومتی، مراتب را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منعکس نموده تا از تخصیص و تأمین ارز برای مواد آتی جلوگیری شود.

تبصره ـ موارد ذیل از شمول پرداخت مابه‌التفاوت معاف است:

۱ـ ماشین‌آلات، تجهیزات، قطعات یدکی خط تولید و مواد شیمیایی و مصرفی خط تولید و طرح‌های مرتبط با هر یک از دستگاه‌های اجرایی با تشخیص وزارتخانه ذی‌ربط.

۲ـ مواد اولیه وارداتی، قطعات و ملزومات موردنیاز که محصول نهایی آن با ارز رسمی قیمت‌گذاری می‌شود با تشخیص وزارتخانه تولیدی ذی‌ربط.

۳ـ مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی و قطعات لوازم یدکی تجهیزات پزشکی و ملزومات پزشکی که مشمول قیمت‌گذاری با ارز رسمی است با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

۲ـ متن زیر به عنوان تبصره به بند (۱۱) اضافه می‌شود:

تبصره ـ مصوبات قبلی کارگروه موضوع ماده (۱۴) تصویب‌نامه شماره ۴۳۵۳/ت۵۵۳۰۰هـ مورخ ۱۳۹۷/۱/۲۲ و اصلاحات بعدی آن، با ابلاغ این تصویب‌نامه همچنان به قوت خود باقی است.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

آیین‌نامه اجرایی قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق‌، تلفن، فاضلاب و گاز

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21398-07/06/1397

شماره ۷۱۷۷۰/ت۵۴۶۳۰ه ـ۱۳۹۷/۶/۳

وزارت نیرو ـ وزارت نفت ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت کشور ـ وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

وزارت راه و شهرسازی ـ سازمان برنامه‌وبودجه کشور ـ سازمان حفاظت محیط‌زیست

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۵/۲۸ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نیرو، نفت،

ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشور و سازمان برنامه‌وبودجه کشور و به استناد ماده (۷) قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق‌، تلفن، فاضلاب و گاز ـ مصوب ۱۳۹۶ـ آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

 

آیین‌نامه اجرایی قانون مجازات استفاده‌کنندگان  غیرمجاز از آب، برق‌، تلفن، فاضلاب و گاز

ماده ۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف ـ قانون: قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز ـ مصوب ۱۳۹۶ ـ .

ب ـ انشعاب یا اشتراک قانونی: انشعاب یا اشتراک‌های موضوع قانون که بر اساس

مقررات مربوط برقرار می‌شود.

پ ـ استفاده‌کنندگان غیرمجاز: شخص یا اشخاصی که بدون دریافت انشعاب یا اشتراک قانونی از خدمات عمومی موضوع قانون بهره‌برداری یا با وجود داشتن انشعاب یا اشتراک، برخلاف مقررات مربوط از خدمات مذکور استفاده کنند.

ت ـ خسارت: زیان ناشی از دخالت و تصرف غیرمجاز در تأسیسات موضوع قانون که به دستگاه‌های مربوط وارد می‌شود و میزان آن به تناسب آسیب واردشده بنا به اعلام دستگاه ذی‌ربط طبق ضوابط و مقررات مربوط تعیین می‌شود.

ث ـ مهلت مناسب: مهلتی که پس از انقضای مدت تعیین‌شده برای پرداخت بهای خدمات مصرفی توسط دستگاه ذی‌ربط، تحت عنوان اخطار قطع خدمات به مصرف‌کننده اعلام می‌شود.

ج ـ مصرف‌کننده دولتی: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ .

چ ـ خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات: کلیه خدمات مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات بر بستر سامانه‌های ارتباطی از قبیل خدمات زیرساختی و کاربردهای ارتباطات و فناوری اطلاعات.

ماده ۲ـ استفاده از خدمات آب، برق، گاز و شبکه فاضلاب و خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات بدون دریافت انشعاب یا اشتراک یا استفاده غیرمجاز با وجود داشتن انشعاب ممنوع است و با مرتکبین برابر مفاد قانون برخورد می‌شود.

تبصره ـ در مواردی که تخلفات موضوع قانون با مباشرت یا مشارکت یا معاونت مأموران یا پیمـانکاران دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ـ یا با استفاده از امکانات، تجهیزات و ماشین‌آلات دستگاه‌های مذکور یا پیمانکاران آنها انجام شده باشد، دستگاه اجرایی مربوط مکلف است نسبت به طرح موضوع و پیگیری آن در مراجع قضایی حسب مورد از حیث پیگرد کیفری و حقوقی مرتکب (به ویژه طرح دعوای مسئولیت مدنی مرتکب در جبران تمام یا بخشی از هزینه-های خدمات مصرفی غیرمجاز و سایر خسارات و هزینه‌های مربوط) و نیز هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در مورد مأموران متخلف ذی‌ربط اقدام کند. مفاد این حکم رافع مسئولیت دستگاه‌های اجرایی در تعقیب کیفری و حقوقی سایر مرتکبین و انجام اقدامات قانونی مربوط نیست.

ماده ۳ـ دستگاه‌های ارائه‌کننده خدمات مکلفند در صورت عدم پرداخت بهای خدمات از سوی مصرف‌کنندگان مجاز غیردولتی خدمات برق، گاز، آب و فاضلاب موضوع ماده (۳) قانون ظرف مدت تعیین-شده، پس از ابلاغ مهلت مناسبی که کمتر از یک هفته نخواهد بود، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط تا زمان پرداخت بهای خدمات نسبت به قطع موقت انشعاب یا اشتراک مربوط اقدام کنند. در صورت استنکاف مصرف‌کنندگان از پرداخت بهای خدمات، بدهی معوق مطابق مقررات مربوط به اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا قابل وصول خواهد بود.

تبصره ـ در مورد مصرف‌کنندگان مشمول ماده (۹) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ـ مصوب ۱۳۹۴ ـ بر اساس مقررات ماده مذکور و آیین‌نامه اجرایی مربوط عمل خواهد شد.

ماده ۴ـ مصرف‌کنندگان دولتی خدمات موضوع قانون مکلفند بهای خدمات مصرفی خود را به عنوان هزینه-های اجتناب‌ناپذیر پیش‌بینی و در سررسید مقرر پرداخت کنند.

سازمان برنامه‌وبودجه کشور مکلف است ضمن لحاظ موضوع در موافقت‌نامه‌های ذی‌ربط، تأمین و تخصیص اعتبارات موضوع این بند را در اولویت قرار دهد.

ماده ۵ ـ چنانچه مستحدثات متقاضیان برقراری انشعابات موضوع این قانون، فاقد مجوز یا پروانه احداث یا گواهی عدم خلاف یا پایان‌کار باشد، دستگاه‌های مسئول ارائه خدمات می‌توانند با رعایت مواد (۱) و (۴) قانون در خصوص پرداخت بهای خدمات مصرفی، جبران خسارت و سایر حقوق مربوط و نیز در صورت سپردن اقرار محضری توسط متقاضیان مبنی بر اینکه برقراری انشعاب حقی برای مشترک ایجاد نمی-کند، با دریافت هزینه‌های مربوط طبق تعرفه‌های قانونی، نسبت به برقراری غیردایم خدمات عمومی موضوع قانون اقدام و هر سه ماه یک‌بار، موارد را به مراجع صدور مجوزهای یادشده از جمله شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ادارات کل جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی یا واحدهای شهرستانی ذی‌ربط اعلام کنند تا موضوع با توجه به مقررات موضوع ماده (۴) قانون، مورد پیگیری قرار گیرد. در صورت تعیین تکلیف از سوی مراجع ذی‌صلاح، دستگاه‌های مسئول ارائه خدمات مکلفند حسب مورد نسبت به تبدیل انشعاب غیردایم به دائم یا جمع‌آوری بلافاصله انشعاب غیردایم اقدام کنند.

تبصره ۱ـ واگذاری خدمات موضوع قانون به مستحدثات غیرمجاز واقع در اراضی ملی و موات و مسلوب-المنفعه و مناطق چهارگانه تحت نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست، حریم و بستر رودخانه‌ها و منابع آبی، حریم راه‌ها و راه‌آهن، بنادر، فرودگاه‌ها، حریم خطوط انتقال آب، برق، گاز، مخابرات و فاضلاب و حریم قانونی صنایع نظامی ممنوع است. دستگاه‌های مسئول در امر ساخت‌وسازهای غیرمجاز مکلفند طی سه سال از تاریخ ابلاغ قانون نسبت به تعیین تکلیف قانونی مستحدثات غیرمجاز موضوع این تبصره اقدام کنند، در غیر این صورت با آنها مطابق با ماده (۳) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها ـ مصوب ۱۳۷۴ ـ و اصلاحات بعدی آن رفتار می‌شود.

تبصره ۲ـ در مواردی که رأی قطعی کمیسیون‌های موضوع مواد (۹۹) و (۱۰۰) اصلاحی قانون شهرداری  ـ مصوب ۱۳۳۴ ـ یا حکم قطعی دادگاه یا دستور قضایی مبنی بر قلع‌وقمع بنای موضوع این ماده صادرشده باشد، واگذاری انشعاب غیردایم توسط دستگاه‌های مسئول ارائه خدمات برای بناهای مذکور ممنوع است.

تبصره ۳ـ در اراضی زراعی و باغ‌های موضوع قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها ـ مصوب ۱۳۷۴ ـ و اصلاحات بعدی آن، در صورت صدور رأی قطعی مبنی بر برائت، منع تعقیب یا پرداخت عوارض، تبدیل انشعاب غیردایم به انشعاب دائم منوط به موافقت کمیسیون موضوع تبصره (۱) ماده (۱) قانون یادشده خواهد بود.

ماده ۶ ـ خدمات موضوع این آیین‌نامه صرفاً به ساخت‌وسازهایی که قبل از لازم‌الاجرا شدن قانون صورت گرفته است ارائه می‌شود. تشخیص زمان احداث مستحدثات غیرمجاز در خارج از روستاها و محدوده شهرها به عهده دستگاه‌های اجرایی متولی اراضی و در داخل روستاها و محدوده شهرها به عهده مرجع صدور پروانه است.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21398-07/06/1397

شماره ۷۱۷۶۸/ت۵۳۹۴۱هـ ـ۱۳۹۷/۶/۳

وزارت ورزش و جوانان

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۵/۲۴ به پیشنهاد مشترک وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی پارالمپیک و به استناد ماده‌واحده قانون انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک را به شرح زیر تصویب کرد:

 

اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک

ماده ۱ـ در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف ـ کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC): سازمانی بین‌المللی، غیرانتفاعی و غیردولتی که وظایف، مسئولیت‌ها و تعهداتی در قبال منشور پارالمپیک در جهان برعهده‌دارد .

ب ـ کمیته: کمیته ملی پارالمپیک (NPC) مؤسسه‌ای عمومی غیردولتی و غیرانتفاعی با شخصیت حقوقی مستقل، دارای استقلال مالی و به دور از هرگونه گرایش‌های نژادی، مذهبی و سیاسی.

پ ـ رشته ورزشی پارالمپیکی: رشته‌های ورزشی که ورزش تابستانی یا زمستانی آنها به عضویت کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC) پذیرفته‌شده یا می‌شود.

ت ـ فدراسیون ورزشی : نهاد عمومی غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی که بر اساس مشی و اصول ورزشی فدراسیون بین‌المللی مربوط و قوانین و مقررات ملی، به عنوان بالاترین مرجع فنی ذی-صلاح در کشور در یک یا چند رشته ورزشی فعالیت می‌کند.

ث ـ جانباز: کسی که سلامتی خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضدانقلاب و اشرار از دست داده و به اختلالات و نقص‌های جسمی یا روانی دچار شده است.

ج ـ معلول: فردی که به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی کشور براثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی یا توأم، اختلال ‌مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارایی عمومی او ایجاد شود، به طوری که موجب ‌کاهش استقلال وی در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی شود.

چ ـ کرسی ورزشی: جایگاه حقوقی که با رعایت ضوابط مربوط در تشکیلات رسمی نهادهای ورزشی ملی و بین‌المللی ایجادشده یا می‌شود.

ح ـ ورزشکار پارالمپیکی: جانباز یا معلولی که ورزش را در بعد همگانی یا قهرمانی یا حرفه‌ای انجام می‌دهد.

خ ـ مربی ورزشی: فردی که در یکی از رشته‌های ورزشی، دارای گواهینامه رسمی و معتبر مربیگری از فدراسیون‌های ورزشی ذی‌ربط ملی، آسیایی یا جهانی است.

د ـ داور ورزشی: فردی که در یکی از رشته‌های ورزشی، دارای گواهینامه رسمی و معتبر داوری از فدراسیون‌های ذی‌ربط ملی، آسیایی یا جهانی است.

ذ ـ خبره ورزشی: فردی متخصص، مجرب و صاحب‌نظر در امور ورزش که توسط

فدراسیون‌های ورزشی ذی‌ربط ملی، آسیایی یا جهانی و سایر مراجع ذی‌صلاح به این عنوان شناخته می‌شود.

ر ـ جامعه هدف: کلیه جانبازان و معلولین کشور که دارای نوع معلولیت تحت پوشش و حاکمیت کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC) باشند .

ماده ۲ـ کمیته به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در بازی‌هایی که توسط کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC) تأیید می‌شود، از اختیارات انحصاری برخوردار است. محل استقرار دفتر مرکزی کمیته، تهران و زبان رسمی کمیته، فارسی است و نماد آن مشتمل بر پرچم جمهوری اسلامی ایران و نشان کمیته بین‏المللی پارالمپیک (IPC) در قسمت بالا و نام رسمی کمیته است که به دو زبان فارسی و انگلیسی در قسمت انتهایی آن درج شده است.

ماده ۳ـ کمیته بر اساس اصول انسانی و اصول مندرج در منشور پارالمپیک با رعایت قوانین داخلی به منظور توسعه ورزش در بین جامعه هدف، تربیت نیروهای جوان، حمایت از جنبش پارالمپیک، رونق بخشیدن به رشته‌های ورزشی و برنامه‌ بازی‌های پارالمپیک (تابستانی و زمستانی) و همچنین شرکت در اقداماتی که موجب ارتقای صلح و حمایت و ترغیب به رعایت اصول اخلاقی ورزشی و توجه مسئولانه به مسائل زیست‌محیطی باشد، تشکیل شده و دارای اهداف زیر در جامعه هدف است:

الف ـ حفظ و ارتقای سکوهای قهرمانی در سطح پارالمپیک و پارآسیایی.

ب ـ ایجاد زمینه‌های لازم  برای توسعه و گسترش فعالیت‌های ورزشی به منظور همگانی کردن ورزش.

پ ـ اشاعه و تعمیق خصلت‌های جوانمردی، منش پهلوانی، اصول ‌اخلاقی، فرهنگی و ارزش‌های ‌ملی در بین ورزشکاران.

ت ـ بسترسازی مناسب به منظور توسعه ورزش پرورشی، همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای.

ث ـ ارتقای ورزش بانوان .

ج ـ ارتقای سطح کمی و کیفی رشته‌های ورزشی پارالمپیکی.

ماده ۴ـ وظایف و اختیارات کمیته به شرح زیر است:

الف ـ حفاظت، توسعه و ترویج اصول اساسی جنبش پارالمپیک و اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با هرگونه تبعیض، خشونت و فساد در ورزش و ایجاد محیطی سالم و متعالی با رعایت قوانین داخلی.

ب ـ فراهم ساختن شرایط برای حضور و اعزام ورزشکاران و دست‌اندرکاران در بازی‌های پارالمپیک (تابستانی و زمستانی) و کرسی‌های بین‌المللی و همچنین اعزام ورزشکاران به مسابقاتی که در چهارچوب این بازی‌ها برگزار می‌شود.

پ ـ گسترش و ارتقای اخلاق، فرهنگ و ارزش‌های ملی در بین ورزشکاران و دست‌اندرکاران از طرق مختلف از جمله از طریق ایجاد موزه پارالمپیک.

ت ـ توسعه و ارتقای ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای موضوع این اساسنامه با انجام تحقیقات علمی و فنی از طریق آکادمی پارالمپیک .

ث ـ تشویق و ترغیب جامعه هدف به حفظ سلامتی و تندرستی از طریق مشارکت در فعالیت‌های ورزشی.

ج ـ برقراری ارتباط مستمر با کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC) و کشورها و نهادهای عضو آن و مراجع داخلی ذی‌ربط .

چ ـ آشنا ساختن عموم مردم با منشور و مرام بازی‌های پارالمپیک و تشویق آنان برای پشتیبانی از بازی‌های پارالمپیک.

ح ـ هدایت، نظارت و پشتیبانی از فدراسیون‌ها در امور مربوط به رشته‌های ورزشی پارالمپیکی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

خ ـ تهیه طراحی پرچم، نماد و سرود کمیته ملی پارالمپیک با تصویب هیئت‌رئیسه، برای ارائه به مراجع ملی، بین‌المللی و جهانی.

د ـ بررسی تشکیل و عضویت یا تعلیق عضویت رشته ورزشی پارالمپیکی در فدراسیون‌ها در انطباق با منشور پارالمپیک از طریق مراجع مربوط .

ذ ـ حمایت از فعالیت‌ها و توسعه نقش بانوان جامعه هدف در عرصه‌های ورزشی، فنی و مدیریتی ورزش.

ر ـ برنامه‌ریزی و حمایت از تدوین، تألیف، ترجمه و انتشار کتب، نشریات و مقالات ورزشی، فرهنگی و علمی مرتبط با اهداف و وظایف کمیته.

ز ـ اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با مصرف داروهای نیروزای غیرمجاز که توسط کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC) و آژانس مبارزه با زورافزایی (دوپینگ (WADA)) ممنوع اعلام شده است.

ژ ـ انجام فعالیت‌های اقتصادی و مالی برای کمک به تأمین هزینه‌های کمیته ملی پارالمپیک در راستای اهداف کمیته.

س ـ فراهم ساختن زمینه‌های لازم برای رفاه و تأمین اجتماعی جامعه هدف از طریق سازمان‌ها، نهادها و مراکز مرتبط.

ماده ۵ ـ ارکان کمیته به شرح زیر است:

الف ـ مجمع عمومی

ب ـ هیئت اجرایی

پ ـ بازرس قانونی

ماده ۶ ـ مجمع عمومی بالاترین مرجع تصمیم‌گیری کمیته است و جلسات آن به دو شکل عادی و فوق-العاده تشکیل می‏شود. رئیس مجمع عمومی مسئولیت اداره جلسه را بر عهده‌دارد و در غیاب وی یکی از نواب، به انتخاب رئیس عهده‌دار اداره جلسه خواهد بود.  

ماده ۷ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی به شرح زیر است:

الف ـ انتخاب و عزل رئیس کمیته، خزانه‌دار و سایر اعضای هیئت اجرایی.

ب ـ بررسی و ارزیابی گزارش عملکرد سالیانه کمیته که به وسیله دبیرکل به مجمع عمومی ارائه می‌شود.

پ ـ بررسی و تصویب گزارش مالی که توسط بازرس ارائه می‌شود.

ت ـ انتخاب حسابرس قانونی برای مدت یک سال و استماع گزارش وی و تصمیم‌گیری بر اساس آن.

ث ـ بررسی و تصویب برنامه‌ سالانه کمیته.

ج ـ بررسی و تأیید پیشنهادهای لازم درباره تغییر و اصلاح مواد اساسنامه با تأیید حداقل دو سوم اعضای مجمع عمومی جهت ارائه به وزارت ورزش و جوانان به منظور تصویب در هیئت‌وزیران.

چ ـ تصویب ساختار سازمانی کمیته و واحدهای وابسته مطابق با مفاد اساسنامه.

ح ـ تصویب ایجاد یا انحلال واحدهای وابسته با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

خ ـ تصویب آیین‌نامه داخلی (نحوه تشکیل و اداره جلسات) مجمع عمومی.

د ـ انتخاب بازرس .

ذ ـ پیشنهاد انحلال کمیته پس از تصویب دو سوم اعضای مجمع عمومی به هیئت‌وزیران جهت بررسی و اتخاذ تصمیم برای طی مراحل قانونی.

ر ـ تصمیم‌گیری نسبت به طرح و پیگیری و پاسخگویی دعاوی و شکایات مربوط به کمیته و ارجاع آن به داوری یا مصالحه با رعایت اصل (۱۳۹) قانون اساسی.

ماده ۸ ـ ترکیب اعضای مجمع عمومی به شرح زیر است:

الف ـ رئیس فدراسیون یا یکی از اعضای هیئت‌مدیره فدراسیون‌هایی که رشته‌های ورزشی آنها به عضویت کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC) درآمده‌اند و در کشور فعال هستند به انتخاب هیئت‌مدیره (۸ عضو).

ب ـ نمایندگان رشته‌های ورزشی که عضویت آنها در کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC) تأیید شده است و از سوی فدراسیون‌های چندرشته‌ای (فدراسیون‌های ورزش‌های جانبازان و معلولین و نابینایان و کم-بینایان) در کشور فعال هستند (برای هر سه رشته ورزشی یک نفر و مجموعاً چهار نفر).

پ ـ نماینده سازمان بهزیستی کشور.

تبصره ـ در صورت تأسیس فدراسیون ورزشی یا رشته ورزشی جدید پارالمپیکی، اعضای آن به ترکیب مجمع عمومی اضافه خواهند شد.

ت ـ پنج نفر از خبرگان ورزشی پارالمپیکی که حداقل دو نفر از آنان از بانوان باشند با انتخاب هیئت اجرایی.

ث ـ وزیر ورزش و جوانان و سه نفر از معاونان ایشان در امور ورزش قهرمانی، همگانی و بانوان.

ج ـ رئیس یا نماینده کمیته.

چ ـ اعضای هیئت اجرایی.

ح ـ چهار نفر از اعضای ایرانی مجامع بین‌المللی با اولویت عضویت در سازمان‌های جهانی نابینایان (IBSA) ، کم‌توانان ذهنی (INAS) ، قطع‌عضو شده‌ها و ویلچری‌ها (IWAS) و مبتلایان به فلج مغزی  (CPISRA) به تصویب هیئت اجرایی به ترتیب در کمیته بین‌المللی پارالمپیک و جهانی که دو نفر آنان در صورت وجود کرسی از بانوان خواهند بود.

خ ـ رئیس آکادمی پارالمپیک.

د ـ رؤسای فدراسیون‌های دانشجویی، دانش‌آموزی، کارگری و پزشکی (مجموعاً ۴ نفر).

ذ ـ نماینده سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران .

ر ـ یک مربی از بانوان و یک مربی از آقایان و یک داور از بانوان و یک داور از آقایان.

ز ـ دو نفر از آقایان ورزشکار مدال‌آور پارالمپیک.

ژ ـ دو نفر از بانوان ورزشکار مدال‌آور پارالمپیک.

ماده ۹ـ اعضای مجمع عمومی از حق رأی و ارائه پیشنهاد و اظهارنظر در مجمع عمومی، معرفی نامزد برای بخش‌های مرتبط در کمیته و مشارکت و همکاری در فعالیت‌های کمیته برخوردار هستند.

ماده ۱۰ـ اعضای مجمع عمومی مکلف به توسعه، ترویج و حفاظت از چشم‌انداز و مأموریت کمیته مطابق با آیین‌نامه، نظام‌نامه، قوانین و مقررات کمیته هستند.

ماده ۱۱ـ چگونگی برگزاری مجمع عمومی و نحوه انتخابات به شرح زیر است:

الف ـ مجمع عمومی عادی حداقل یک‌بار در سال تشکیل می‌شود.

ب ـ هیئت اجرایی باید تاریخ، محل و دستور جلسه مجمع عمومی را حداقل دو ماه قبل از تاریخ برگزاری مجمع عمومی تعیین کند.

پ ـ دعوت‌نامه رسمی و کتبی مجمع عمومی باید حداقل (۴۵) روز قبل از جلسه به همراه دستور جلسه، گزارش عملکرد کمیته، گزارش مالی و گزارش حسابرسی و دیگر موارد مربوط برای تمامی اعضا ارسال شود.

ت ـ دبیر اجرایی باید دستور جلسه مجمع عمومی را بر اساس پیشنهادهای دریافت  شده از سوی هیئت اجرایی و دیگر اعضا تنظیم کند. چنانچه هریک از اعضا پیشنهادی برای طرح در مجمع عمومی دارند، می‌توانند پیشنهاد خود را (۳۰) روز قبل از ارسال دعوت‌نامه تشکیل مجمع عمومی به صورت کتبی و با ارائه توضیحات لازم در مورد آن برای دبیر اجرایی ارسال کنند.

ث ـ حدنصاب رسمیت اولین جلسه مجمع عمومی با حضور نصف به‌علاوه یک اعضا است.

ج ـ حدنصاب برای رسمیت جلسه دوم حداقل یک سوم اعضا است، مگر اینکه دستور جلسه در مورد اصلاح، تغییر اساسنامه، اخراج اعضا و انحلال کمیته باشد که در این صورت، رسمیت جلسه با حضور دوسوم اعضا خواهد بود. 

چ ـ تصمیمات مجمع عمومی با رأی اکثریت نصف به‌علاوه یک اعضای حاضر در جلسه مجمع عمومی معتبر است. 

ح ـ اگر در بیش از دو جلسه حدنصاب اعضا به دست نیاید، عضویت اعضایی که در

جلسات یادشده حضور نیافته‌اند، لغو و بر اساس مقررات این اساسنامه، فرد دیگری جایگزین می‌شود.

خ ـ انتخاب رئیس، نواب رئیس (که یکی از آنها باید از بین بانوان انتخاب شود) و خزانه‌دار با  اکثریت آرای اعضای حاضر در جلسه (نصف به‌علاوه یک)  به صورت کتبی و مخفی و برای مدت چهار سال است.

تبصره ـ انتخاب مجدد افراد یادشده برای یک دوره دیگر بلامانع است.

د ـ انتخاب اعضای هیئت اجرایی با اکثریت آرا (نصف به‌علاوه یک) اعضای حاضر در جلسه معتبر است. چنانچه در مرحله اول هریک از نامزدها موفق به کسب نصف به‌علاوه یک آرا نشوند، به تعداد دو برابر موردنیاز از نامزدهایی که بیشترین آرا را در مرحله اول کسب کرده‌اند، در دور دوم همان جلسه شرکت داده می‌شوند و اشخاصی که در این دوره موفق به کسب بالاترین آرا شوند، به عنوان هیئت اجرایی کمیته انتخاب می‌شوند.

تبصره ـ در صورت فوت، استعفا یا برکناری هریک از اعضای مجمع عمومی، نهاد معرفی کننده نماینده برای عضویت مجمع عمومی موظف است فرد جایگزین را به رئیس کمیته معرفی کند.

ذ ـ چنانچه هریک از اعضای هیئت اجرایی به علت استعفا، ازکارافتادگی، فوت و غیبت غیرموجه بیش از سه ماه به تشخیص هیئت اجرایی نتواند در جلسات هیئت اجرایی شرکت کند، در اولین جلسه دور بعدی مجمع عمومی، فرد دیگری با سازوکار انتخابات اعضای هیئت اجرایی به عنوان جایگزین انتخاب می‌شود.

ر ـ اشخاص عضو مجمع عمومی که نامزد احراز سمت‌های مختلف هیئت اجرایی هستند، باید حداقل سی روز پیش از تاریخ انتخابات با در دست داشتن مدارک اعلام شده، شخصاً به کمیته مراجعه و ثبت‌نام کنند.

تبصره ـ شرایط و مدارک مورد نیاز ثبت‌نام طبق دستورالعمل مربوط که به تصویب مجمع عمومی می-رسد، اعلام خواهد شد.

ماده ۱۲ـ مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص موارد زیر تصمیم‌گیری می‌کند:

الف ـ اصلاح و تغییر اساسنامه.

ب ـ اخراج اعضا و انحلال کمیته.

ماده ۱۳ـ نحوه تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده به شرح زیر است:

الف ـ رئیس با تأیید هیئت اجرایی یا یک سوم اعضای مجمع عمومی در هر زمانی می‌تواند تشکیل مجمع عمومی به طور فوق‏العاده را درخواست کند.

ب ـ دعوت‌نامه رسمی و کتبی مجمع عمومی فوق‌العاده باید حداقل یک ماه قبل از جلسه به همراه دستور جلسه و دیگر موارد مربوط برای اعضا ارسال شود.

ماده ۱۴ـ نحوه خاتمه عضویت هریک از اعضای مجمع عمومی به شرح زیر است:

الف ـ در ارتباط با نماینده یک فدراسیون ورزشی یا نهاد ورزشی:

۱ـ انحلال.

۲ـ اتمام عضویت در صورتی که آن عضو دیگر حائز شرایط عضویت بر اساس ضوابط مندرج در این اساسنامه نباشد.

ب ـ در ارتباط با اشخاص حقیقی :

۱ـ فوت یا استعفای آن فرد که به عنوان عضو مجمع عمومی شناخته شده است.

۲ـ محکومیت به مجازات جرایم کیفری مؤثر موضوع ماده (۲۵) قانون مجازات اسلامی یا محرومیت از حقوق اجتماعی.

۳ـ اخراج در صورت تخطی از مفاد این اساسنامه یا منشور المپیک یا قوانین کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC) منوط به تأیید مجمع عمومی و پس از ارائه فرصت برای استماع توضیحات عضو مربوط.

 تبصره ـ تصمیم‌گیری در این خصوص پس از استماع توضیحات عضو مربوط با اکثریت دو سوم آرای اعضای دارای حق رأی معتبر خواهد بود.

ماده ۱۵ـ اعضای هیئت اجرایی شامل اعضای هیئت‌رئیسه و شش نفر منتخب از بین اعضای مجمع عمومی هستند.

تبصره ۱ـ جلسات هیئت اجرایی حداقل هر ماه یک‌بار و با حضور اکثریت اعضا تشکیل می‌شود. ریاست جلسات هیئت اجرایی برعهده رئیس کمیته است و در غیاب وی یکی از نواب رئیس جلسه را اداره می-کند.

تبصره ۲ـ مصوبات هیئت اجرایی با اکثریت آرای اعضای حاضر در جلسه رسمیت می‌یابد. در صورت تساوی آرا، نظر رئیس نافذ خواهد بود.

تبصره ۳ـ نحوه تشکیل و اداره جلسات، طبق دستورالعملی است که به تصویب هیئت اجرایی می‌رسد.

ماده ۱۶ـ وظایف هیئت اجرایی به شرح زیر است:

الف ـ برنامه‌ریزی و راهبری کلیه امور فنی و اجرایی در راستای اجرای تصمیمات و مصوبات مجمع عمومی.

ب ـ بررسی و پیشنهاد آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی و استخدامی و نمودار تشکیلاتی کمیته جهت ارائه به مجمع عمومی.

پ ـ بررسی و تصویب برنامه‌های راهبردی برای حمایت از رشته‌های ورزشی در بازی‌های پارالمپیک.

ت ـ تأیید برنامه سالانه کمیته برای ارائه به مجمع عمومی .

ث ـ تأیید دبیر اجرایی و رئیس آکادمی کمیته به پیشنهاد رئیس کمیته.

ج ـ انتخاب مسئولین اجرایی و رؤسای کمسیون‌های کمیته به پیشنهاد دبیر اجرایی.

چ ـ انتخاب نمایندگان کمیته برای حضور در  اجلاس‌ها و کنگره‌های بین‌المللی با معرفی دبیر اجرایی.

ح ـ حمایت از نمایندگان فدراسیون‌ها برای عضویت در مجامع بین‌المللی، آسیایی و جهانی.

خ ـ پیشنهاد ایجاد یا انحلال واحدهای وابسته و ارائه آن به مجمع عمومی .

د ـ تصمیم‌گیری در خصوص گزارش‌های تهیه‌شده برای ارائه به مجمع عمومی و کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC) و سایر مراجع قانونی ذی‌ربط.

ذ ـ نظارت بر روند امور جاری کمیته .

ر ـ سایر وظایفی که در این اساسنامه برای هیئت اجرایی پیش‌بینی‌شده است.

تبصره ۱ـ دبیر اجرایی با حکم رئیس کمیته منصوب می‌شود و عضو هیئت اجرایی است.

تبصره ۲ـ عضویت در هیئت اجرایی کمیته به جز دبیر اجرایی و خزانه‌دار به صورت تمام‌وقت نیست و فقط حق حضور در جلسات بر اساس ضوابط و مقررات مربوط به اعضای هیئت اجرایی پرداخت خواهد شد.

ماده ۱۷ـ دبیر اجرایی تحت نظارت رئیس کمیته، مسئول اداره امور اداری و اجرایی کمیته از طریق دبیرخانه کمیته است و سایر وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:

الف ـ اجرای مصوبات هیئت اجرایی.

ب ـ تنظیم، برگزاری و حضور در جلسات هیئت اجرایی و مجمع عمومی و همچنین ارسال دعوت‌نامه برای اعضا و تنظیم صورت‌جلسات.

پ ـ انجام کلیه مکاتبات داخلی و خارجی کمیته.

ت ـ تنظیم بودجه کمیته با همکاری خزانه‌دار.

ث ـ هماهنگی لازم بین بخش‌های مختلف کمیته.

ج ـ ارائه پیشنهاد برای انتخاب مسئولین، کارکنان و رؤسای کمیسیون‌ها به هیئت اجرایی در نمایندگی کمیته در کلیه مراجع قضایی و اداری و ثبتی.

ماده ۱۸ـ وظایف بازرس قانونی به شرح زیر است:

الف ـ اعلام کتبی تخلفات در نحوه اداره امور کمیته و تجاوز از حدود اساسنامه، آیین‌نامه‌ها و مقررات به مجمع عمومی و هیئت اجرایی.

ب ـ رسیدگی به حساب‌ها، دفاتر، اسناد و مدارک و درآمدها و دارایی‌های نقدی و غیرنقدی و اوراق بهادار.

پ ـ بررسی و اظهارنظر در خصوص گزارش‌های سالانه هیئت اجرایی، ترازنامه و تفریغ بودجه سال قبل و صورت دارایی و همچنین درباره صحت مطالب و اطلاعاتی که توسط هیئت اجرایی در اختیار مجمع عمومی گذاشته می‌شود.

ت ـ تهیه گزارش جامع راجع به وضع کمیته به مجمع عمومی حداقل ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی جهت دسترسی اعضای مجمع عمومی.

ث ـ بازرسی و نظارت مستمر بر اجرا و انطباق نحوه اداره امور کمیته با اساسنامه و آیین‌نامه‌ها و مقررات داخلی و بین‌المللی کمیته به ویژه در مواقع برگزاری مسابقات پارالمپیک، جهانی و پارآسیایی.

تبصره ـ بازرس قانونی می‌تواند بدون مداخله در امور اجرایی در هر موقع هرگونه رسیدگی و بازرسی لازم را انجام دهد و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به کمیته را مطالبه کند و مورد رسیدگی قرار دهد.

ماده ۱۹ـ خزانه‌دار مسئولیت اجرایی امور مالی و نگهداری اموال کمیته را بر عهده دارد و باید دارای شرایط زیر باشد:

الف ـ تابعیت ایرانی.

ب ـ دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی در یکی از رشته‌های مرتبط.

پ ـ نداشتن محکومیت کیفری مؤثر یا محرومیت از حقوق اجتماعی.

تبصره ـ خزانه‌دار در صورت دارا بودن شرایط قانونی لازم و تأیید و حکم وزارت امور اقتصادی و دارایی مسئولیت اجرای وظایف ذی‌حساب کمیته را نیز خواهد داشت.

ماده ۲۰ـ وظایف و اختیارت خزانه‌دار به شرح زیر است:

الف ـ نظارت بر فعالیت‌های مربوط به جذب کمک‌های مالی و هدایا.

ب ـ اقدام و پیگیری لازم برای وصول مطالبات و تأمین اعتبار کمیته.

پ ـ نظارت دقیق بر حسن اجرای امور مالی و معاملاتی کمیته و تنظیم دفاتر قانونی و اسناد جاری.

ت ـ تدوین بودجه و هزینه‌کرد بودجه مصوب در بخش اعتبارات غیردولتی برابر مقررات جاری با هماهنگی دبیرکل و رعایت آیین‌نامه‏ها و دستورالعمل‌های مصوب.

ث ـ نظارت بر کلیه امور مربوط به هزینه‌های کمیته.

ج ـ تهیه و تنظیم و ارائه گزارش مالی به هیئت اجرایی و بازرس قانونی برای طرح  در مجمع عمومی.

تبصره ـ اوراق و اسناد مالی تعهدآور کمیته با امضای رئیس یا دبیر اجرایی (به تفویض رئیس کمیته) و امضای ثابت خزانه‌دار یا  ذی‌حساب با رعایت قانون محاسبات عمومی کشور و با مهر کمیته معتبر است.

ماده ۲۱ـ کمیته می‌تواند به منظور اخذ نظرات مشورتی، کمیسیون‌های تخصصی در امور ورزشکاران، حقوقی و قضایی، ورزش همگانی و ورزش بانوان و سایر امور موردنیاز در حیطه فعالیت کمیته تشکیل دهد.

ماده ۲۲ـ منابع مالی کمیته به شرح زیر است:

الف ـ کمک‌های دولتی.

ب ـ کمک‌های مالی یا هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی.

پ ـ عواید مسابقات و همچنین عواید روز یا هفته پارالمپیک.

ت ـ عواید حاصل از فروش تمبر و سکه‌های ورزشی و نشان‌های پارالمپیکی و پارآسیایی.

ث ـ درآمدهای ناشی از فعالیت‌های اقتصادی در چهارچوب موضوع این اساسنامه.

ج ـ سایر درآمدها با تصویب هیئت اجرایی از قبیل حامیان مالی و تبلیغات با رعایت

قوانین و مقررات مربوط.

ماده ۲۳ـ سال مالی کمیته از اول فروردین‌ماه هر سال شروع و تا پایان اسفندماه همان سال است.

ماده ۲۴ـ در صورت سکوت، ابهام و اجمال مواد این اساسنامه، مبنای عمل، مقررات عمومی حاکم بر کمیته و مفاد منشور پارالمپیک خواهد بود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

اصلاح ردیف (۲) جدول شماره (۲) موضوع ماده (۳) آیین‌نامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21398-07/06/1397

شماره ۷۱۷۷۴/ت۵۵۲۷۱هـ ـ۱۳۹۷/۶/۳

وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت امور خارجه ـ سازمان برنامه‌وبودجه کشور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۵/۲۸ به پیشنهاد شماره 296244/100/02 مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ وزارت راه و شهرسازی و به استناد اصل یک‌صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

متن زیر به عنوان توضیحات به ردیف (۲) جدول شماره (۲) موضوع ماده (۳) آیین‌نامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول  برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین موضوع تصویب‌نامه شماره ۸۰۶۸۹/ت۳۵۶۳۲هـ مورخ ۱۳۹۱/۴/۲۷ و اصلاحات بعدی آن، اضافه می‌شود:

درآمدهای مندرج در صورتحساب‌های صادره در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، به ترتیب به نسبت 4/7 و 3/7 بین شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مطابق خدمات و وظایف احصاء شده در صورت‌جلسه ۱۳۹۶/۳/۲۴ مجمع عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، توزیع می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

keyboard_arrow_up