سایر مصوبات دهه دوم تیر 1400

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

سایر مصوبات

منتشره از تاریخ

1400/04/11 لغایت 1400/04/20

در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

 

دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل استان‌ها      

مصوبه شماره یک جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور   

مصوبه شماره دو جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور    

مصوبه شماره سه جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور    

نظریه‌‌‌های رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر ماده‌واحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»

 

 

 

دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل استان‌ها

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22223-14/04/1400

شماره 16011/1/2147- ۱۴۰۰/۴/۶

جناب آقای دکتر اکبرپور

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

به پیوست یک نسخه از مصوبه شماره 160/1/2135 مورخ ۱۴۰۰/۲/۲۰ با عنوان دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل استان‌ها که در پنجاه و یکمین جلسه کمیته‌ی دائمی (شورای‌عالی) پدافند غیرعامل کشور به تصویب رسیده است جهت انتشار در روزنامه رسمی به حضورتان ارسال می‌گردد.

دبیر کمیته دائمی و رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور

سرتیپ پاسدار دکتر غلامرضا جلالی

شماره 160/1/2135 -۱۴۰۰/۲/۲۰

«مسئله پدافند غیرعامل مسئله بسیار مهمی است و هر روزی که می‌گذرد بر اهمیت پدافند غیرعامل افزوده می‌شود، یعنی شیوه‌های تهاجم دشمنان به نحوی است که پدافند در مقابل آنها در قالب پدافند غیرعامل کاملاً پیچیده و مهم و علمی و همه‌جانبه است… اصرار دارم که مسئولین همه بخش‌های مختلف کشور، چه بخش‌های نظامی و چه بخش‌های غیرنظامی همکاری کامل و لازم را با پدافند غیرعامل بکنند.»

مقام معظّم رهبری و فرماندهی کلّ قوا امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ـ ۱۳۹۷/۸/۶

 

وزیر محترم کشور

وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلّح

معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور

رئیس محترم کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

سردار معاون محترم هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلّح

سردار رئیس محترم سازمان پدافند غیرعامل کشور

پنجاه و یکمین جلسه کمیته‌ دائمی (شورای‌عالی) پدافند غیرعامل کشور به استناد ماده ۸ اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور مصوّب مقام معظّم رهبری و فرماندهی‌کلّ قوا (مدظله‌العالی) در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ تشکیل و با پیشنهاد وزارت کشور و سازمان، دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل استان‌ها موضوع بند ۴ مادّه ۹ اساسنامه، بازبینی و اصلاح و به شرح زیر تصویب گردید؛

 

دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل استان‌ها

مقدمه

دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل استان‌ها در سال ۱۳۸۷ توسط کمیته دائمی پدافند غیرعامل ـ اعضای کارگروه دارای اختیارات اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی ـ تصویب و ابلاغ گردید و تاکنون مبنای اقدام در استانداری‌های کل کشور بوده است، با درخواست اصلاح و بازنگری دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل استان‌ها از ناحیه وزارت کشور و استانداری‌ها و تأثیر نظامات و دستورالعمل‌های ابلاغی از کمیته‌ی دائمی بر این دستورالعمل، از قبیل؛

ـ نظام عملیاتی پدافند مردم‌محور (صیانت و حفاظت از مردم در شرایط اضطراری بحران ناشی از تهدید و جنگ)

ـ نظام آمادگی و رزمایش دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات

ـ سند راهبردی پدافند غیرعامل شهری

ـ آئین‌نامه اجرایی ماده ۵۸ قانون احکام دائمی و بند (پ) ماده ۱۰۶ و ماده ۱۰۹ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور

ـ آئین‌نامه اجرایی پدافند غیرعامل مرزبانی زیستی

و همچنین ارتقاء وظایف و مأموریت استانداری‌ها متناسب با نوع و سطح تهدیدات، دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل استان‌ها به شرح زیر مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت؛

ماده ۱ ـ تعاریف و اختصارات

۱) کمیته دائمی: کمیته دائمی (شورای‌عالی) پدافند غیرعامل کشور

۲) سازمان: سازمان پدافند غیرعامل کشور

۳) آمادگی: مجموعه تدابیر و اقدامات در حوزه نیروی انسانی، تجهیزات (آماده‌بکاری) و برنامه‌ها که ظرفیت جامعه، زیرساخت و دستگاه‌های اجرایی مسئول را برای پاسخ موثّر به حوادث و سوانح در حداقل زمان، ناشی از تهدیدات سایبری، شیمیایی، زیستی، پرتوی، نظامی و ترکیبی افزایش می‌دهد به‌طوری‌که خسارات انسانی و مادی ناشی از آن را به حداقل می‌رساند.

۴) رزمایش: تمرین میدانی (با به‌کارگیری تجهیزات) یا ستادی (دورمیزی) است که براساس سناریوهای احتمالی شبیه‌سازی و با روش‌های گوناگون اجرا می‌گردد و باعث کشف آسیب‌پذیری و ارتقاء آمادگی‌های دستگاهی و انفرادی و ارزیابی کارایی اقدامات برای مقابله با تهدیدات می‌شود.

۵) دستگاه اجرایی: کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم تصریح و یا ذکر نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی، دستگاه‌های اجرایی نامیده می‌شوند.

 ماده ۲ ـ اسناد بالادستی

۱) رهنمودها، احکام، منویات و تدابیر مقام معظّم رهبری (مدظله‌العالی)

۲) سیاست‌های کلی نظام در موضوع پدافند غیرعامل ابلاغی مقام معظّم رهبری (مدظله‌العالی)

۳) سیاست‌های کلی امنیت ملی در حوزه امنیت داخلی ابلاغی مقام معظّم رهبری (مدظله‌العالی)

۴) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور

۵) قوانین و سیاست‌های کلی برنامه‌های پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران

۶) اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور

ماده ۳ ـ دامنه شمول

استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و شهرداری‌های کل کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی استانی‌ و شهرستانی و نیز دستگاه‌های اجرایی ملی مستقر در استان‌ها مشمول این دستورالعمل قرار می‌گیرند.

ماده ۴ ـ هدف

استقرار و نهادینه‌سازی ـ روزآمدی، هدایت، راهبری، اجرا، نظارت، بازخورد و اصلاح ـ نظام پدافند غیرعامل در مقابل تهدیدات نظامی، زیستی، پرتوی، سایبری و الکترونیک، شیمیایی و ترکیبی و اقدامات خصمانه دشمن و کاهش آسیب‌پذیری و تداوم چرخه ارائه خدمات ضروری برای مردم در سطح استان و شهرستان،

ماده ۵ ـ منظور

۱) برآورد و احصاء تهدیدات دشمن در مراکز و زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم مستقر در استان و شهرستان

۲) ارتقاء آمادگی مردم قبل از بحران برای مواجهه با وضعیّت اضطراری،

۳) افزایش آستانه مقاومت مردمی در برابر پیامدهای ناشی از وقوع تهدیدات دشمن،

۴) تداوم خدمات‌رسانی به مردم استان و شهرستان در وضعیت اضطراری ناشی از تهدیدات خصمانه دشمن،

۵) بهینه‌سازی، ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی، یکپارچه‌سازی و ایجاد وحدت‌رویه در امور پدافند غیرعامل استان‌ها و شهرستان‌ها،

۶) ایجاد بستر مناسب برای پیاده‌سازی مصوبات کمیته دائمی و طرح‌های پدافند غیرعامل در استان‌ها و شهرستان‌ها،

ماده ۶ ـ ارکان پدافند غیرعامل استان

ـ شورای پدافند غیرعامل استان

ـ اداره کل پدافند غیرعامل استانداری

ـ کارگروه‌های تخصصی پدافند غیرعامل

ـ شورا‌ی پدافند غیرعامل شهرستان

ماده ۷ ـ مأموریت شورا‌ی پدافند غیرعامل استان

شورا‌ی پدافند غیرعامل استان مأموریت برنامه‌ریزی، هدایت، سازمان‌دهی، راهبری و نظارت بر اقدامات پدافند غیرعامل شامل؛ فرهنگ‌سازی، ایجاد آمادگی، ارتقاء آستانه مقاومت و تحمل مردم، کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها و سرمایه‌های استان، صیانت و اداره امور مردم، تسهیل مدیریت بحران در شرایط اضطراری، تدوین طرح‌های جابجایی و استقرار مردم، تداوم چرخه خدمات اساسی و تأمین نیازهای ضروری مردم و نهادینه‌سازی اصول، الزامات و ملاحظات فنی مهندسی پدافند غیرعامل در طرح‌ها و پروژه‌های استانی از طریق دستگاه‌های اجرایی را برعهده دارد.

ماده ۸ ـ وظایف شورای پدافند غیرعامل استان

۱) شناسایی دارائی‌ها و سرمایه‌های حیاتی و حساس استان و سطح‌بندی آنها،

۲) بررسی و تأیید تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های استان در حوزه‌های مردم‌محور،

۳) پیگیری و نظارت بر تهیه شناسنامه اماکن طبقه‌بندی‌شده در استان،

۴) بررسی و تصویب برنامه اجرایی پدافند غیرعامل استان در حوزه‌‌های مختلف و تعیین منابع مالی موردنیاز از طریق مراجع ذی‌ربط در چارچوب قوانین و مقرّرات،

۵) نظارت بر رعایت استانداردها، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های فنی و اجرایی پدافند غیرعامل استان،

۶) ایجاد و سازمان‌دهی و راه‌اندازی کارگروه‌های تخصّصی و نظارت بر عملکرد آنها،

۷) بررسی و تائید طرح‌های اجرایی پدافند غیرعامل پیشنهادی کارگروه‌های تخصّصی و نظارت بر اجرای آنها،

۸) نظارت بر انجام آموزش، فرهنگ‌سازی و پژوهش‌های تخصصی به‌منظور نهادینه‌سازی پدافند غیرعامل در سطح استان با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط،

۹) نظارت بر اجرای سیاست‌ها و راهبردهای کلان ابلاغی کمیته دائمی در استان،

۱۰) هماهنگی و برقراری تعامل با وزارت کشور و سازمان در راستای اجرایی شدن اهداف و سیاست‌های ابلاغی پدافند غیرعامل،

۱۱) هماهنگی و نظارت بر تمرین‌ها و رزمایش‌های مختلف پدافند غیرعامل استان،

۱۲) سازمان‌دهی مناسب دستگاه‌ها و مدیریت صحنه عملیات امداد نجات و مردم‌یاری و استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیج در بحران‌ ناشی از اقدامات دشمن،

۱۳) بررسی میزان آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان جهت اداره امور مردم و تأمین نیازهای ضروری در شرایط بحران ناشی از اقدامات دشمن،

۱۴) اطلاع‌رسانی مناسب جهت ایجاد آرامش روحی و روانی برای مردم و مقابله با عملیات روانی دشمن،

۱۵) ایجاد هماهنگی و ارتقای هم‌افزایی با شورای مدیریت بحران استان جهت تسهیل مدیریت شرایط اضطراری،

۱۶) هماهنگی و تعامل با استان‌های هم‌جوار جهت شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر و اشراف بر تأثیر پیامدهای تهدیدات دشمن نسبت به مردم و زیرساخت‌های مشترک با هدف مساعدت و همکاری متقابل در شرایط اضطراری

ماده ۹ ـ اعضاء شورای پدافند غیرعامل استان

۱) استاندار (رئیس شورا)

۲) معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان/ معاون امنیتی و انتظامی استان

۳) فرمانده ارشد آجا در استان

۴) فرمانده سپاه استان

۵) فرمانده ناحیه انتظامی استان

۶) دادستان مرکز استان

۷) مدیرکل اطلاعات استان

۸) مدیرکل صداوسیمای استان

۹) رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان

۱۰) مدیرکل مدیریت بحران استان

۱۱) فرماندار شهرستان مرکز استان

۱۲) شهردار شهر مرکز استان

۱۳) رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان

۱۴) مدیرکل ارتباطات و فناوری استان

۱۵) رئیس دانشگاه اصلی استان (ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)

۱۶) مدیرکل پدافند غیرعامل استان (دبیر شورا)

معاونین استاندار، فرمانداران، رؤسای کارگروه‌های تخصّصی پدافند غیرعامل و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی، بنا به موضوع و ضرورت با نظر رئیس شورا در جلسه شرکت می‌کنند.

تبصره ۱ ـ استاندار می‌تواند معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان (یا معاون امنیتی ـ انتظامی) را با اختیارات کافی به‌عنوان جانشین رئیس شورا تعیین کند.

تبصره ۲ ـ حکم رئیس شورای پدافند غیرعامل استان توسط رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس کمیته دائمی و احکام سایر اعضای شورای پدافند غیرعامل استان، توسط استاندار صادر می‌شود.

تبصره ۳ ـ مدیرکل پدافند غیرعامل استان از بین مدیران مجرّب، باسابقه و آشنا با موضوعات پدافند غیرعامل با حکم استاندار منصوب می‌شود.

تبصره ۴ ـ استاندار با هماهنگی سازمان می‌تواند مدیرکل پدافند غیرعامل استان را از بین نظامیان دارای سابقه و آشنا با حوزه پدافند غیرعامل با حفظ شغل و جایگاه سازمانی در نیروهای مسلح منصوب کند.

تبصره ۵ ـ کلیه منصوبین در مشاغل پدافند غیرعامل استان‌ها به‌ویژه مدیران کل پدافند غیرعامل موظّف به گذراندن دوره‌های آموزشی پدافند غیرعامل و تداوم آن، تحت‌نظر سازمان هستند

تبصره ۶ ـ جلسات شورای پدافند غیرعامل استان ماهی یک‌بار با حضور دوسوم اعضاء برگزار می‌شود؛ مصوبات و تصمیمات شورا با تائید استاندار برای کلیه دستگاه‌های اجرایی استان لازم‌الاجراست.

ماده ۱۰ ـ اداره کل پدافند غیرعامل استان

به‌منظور پیگیری و تحقق مأموریت‌های پدافند غیرعامل در استان، اداره کل پدافند غیرعامل استان زیر نظر معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی/ معاون امنیتی ـ انتظامی ایجاد می‌گردد؛ ساختار سازمانی و شرح وظایف تفصیلی اداره کل پدافند غیرعامل، توسط وزارت کشور با هماهنگی سازمان تهیه و ابلاغ می‌شود.

تبصره ۱ ـ اداره کل پدافند غیرعامل استان می‌تواند در صورت نیاز برابر مقررات و دستورالعمل‌های مربوط از خدمات منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی استان و نیروهای مسلّح استفاده کند.

تبصـره ۲ ـ اداره کل پدافند غیرعامل می‌تواند از طریق سازمان و با تصویب ستاد کل نیروهای مسلّح، افسران وظیفه دارای مدرک تخصّصی موردنیاز راـ در سقف و سهمیه مشخص‌شده توسط ستاد کل به‌صورت اَمریه به‌کارگیری کند.

تبصره ۳ ـ ارتباطات اداری و مکاتبات اداره کل پدافند غیرعامل استان در حوزه‌های استانداری و وزارت کشور از طریق سلسله‌مراتب وزارت کشور و در سایر حوزه‌های زیرساختی در استان، به‌صورت مستقیم با سازمان و دستگاه اجرایی ذی‌ربط اقدام می‌شود.

ماده ۱۱ ـ وظایف اداره کل پدافند غیرعامل استان (دبیرخانه)

۱) بررسی و تنظیم طرح‌ها و پیشنهادات و اولویت‌بندی موضوعات و طرح در جلسات شورای پدافند غیرعامل استان،

۲) تهیه و تدوین برنامه‌های سالانه پدافند غیرعامل در راستای اهداف و راهبردهای ابلاغی سالانه سازمان،

۳) پیگیری ابلاغ مصوبات شورای پدافند غیرعامل استان به سازمان‌های ذی‌ربط و نظارت بر روند اجرای آنها،

۴) تهیه گزارش‌های مستمر و ادواری از آخرین وضعیّت پدافند غیرعامل استان و انعکاس نقایص، معایب و مشکلات به شورای پدافند غیرعامل استان و وزارت کشور،

۵) هماهنگی جهت تشکیل جلسات شورای پدافند غیرعامل استان،

۶) نظارت بر عملکرد کارگروه‌های تخصصی استان،

۷) مستندسازی گزارش‌ها، اسناد، اطلاعات، مذاکرات و صورت‌جلسات شورای پدافند غیرعامل استان،

۸) ارسال مصوبات، روند پیشرفت و اجرای مصوبات و ارزیابی مستمر اقدامات و جلسات به وزارت کشور و سازمان،

۹) نظارت بر عملکرد شورای پدافند غیرعامل شهرستان‌ها،

ماده ۱۲ ـ شورای پدافند غیرعامل شهرستان

۱) به‌منظور هماهنگی، پیگیری و اجرایی نمودن اهداف پدافند غیرعامل و مصوبات کمیته دائمی در حوزه شهرستان از جمله؛ سند راهبردی پدافند غیرعامل شهریـ مصوبه شماره ۱۶۰/۱/۲۰۲۲ ـ و نظام عملیاتی پدافند مردم‌محورـ مصوبه شماره ۱۶۰/۱/۲۰۶۰ ـ شورای پدافند غیرعامل شهرستان در فرمانداری هر شهرستان به ریاست فرماندار و با عضویت اعضای متناظر شورای پدافند غیرعامل استان تشکیل خواهد شد.

۲) فرماندار به‌عنوان رئیس شورای پدافند غیرعامل شهرستان با حکم استاندار و رئیس شورای پدافند غیرعامل استان منصوب می‌شود و سایر اعضای شورای پدافند غیرعامل شهرستان با حکم فرماندار تعیین می‌شوند؛ دبیر شورا، معاون فرماندار و دبیرخانه این شورا برعهده مدیر پدافند غیرعامل فرمانداری بوده که با حکم فرماندار منصوب می‌شوند.

تبصره ـ این شورا هر ماه یک‌بار تشکیل و ضمن نظارت بر مصوبات ابلاغی از کمیته دائمی و شورای پدافند غیرعامل استان، نسبت به پیگیری و اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل مربوط به دستگاه‌های اجرایی شهرستان اقدام می‌کند.

ماده ۱۳ ـ کارگروه‌های تخصّصی

برای شناسایی تهدیدات، مخاطرات و آسیب‌پذیری‌ها در حوزه مردم و زیرساخت‌های استان و ارائه راهکارهای مناسب به‌منظور کاهش آسیب‌پذیری‌ها و خسارت‌های احتمالی، ارائه نظرات کارشناسی در اجرای مصوبات شورای پدافند غیرعامل استان، فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و اجرای برنامه‌های آموزشی برای اقشار مختلف جامعه، کارگروه‌های‌ تخصّصی زیر، در تابعیت شورای پدافند غیرعامل استان تشکیل می‌گردند؛

۱ ـ کارگروه امنیت و دفاع (غیرعامل)

۲ ـ کارگروه زیستی

۳ ـ کارگروه پشتیبانی و تأمین نیازهای ضروری

۴ ـ کارگروه خدمات و امداد و نجات

۵ ـ کارگروه سایبری و الکترونیک

۶ ـ کارگروه حمل‌ونقل و جابجایی

۷) کارگروه مشارکت مردمی (مردم‌محور)

۸) کارگروه امور فرهنگی و اجتماعی

۹) کارگروه کالبدی و زیربنایی

۱۰) کارگروه کشاورزی و امنیت غذایی

۱۱) کارگروه حقوقی و قضایی

اعضاء و شرح وظایف کارگروه‌های تخصّصی به پیوست می‌باشد.

ماده ۱۴ ـ استاندار به‌عنوان رئیس شور‌ای پدافند غیرعامل استان موظّف است با توجه به ماهیت تهدیدات، مخاطرات و حوادث استان «قرارگاه‌‌ عملیاتی پدافند غیرعامل استان» را در حوزه‌‌های زیستی، شیمیایی، پرتوی و مردم‌محور تشکیل و برابر با ساختارها و نظام‌های عملیاتی مصوّب کمیته‌ی دائمی اقدام کند.

 

سایر مصوبات دهه دوم تیر 1400 - 01

 

تبصره ۱ ـ استاندار، فرمانده قرارگاه عملیاتی پدافند غیرعامل استان و فرمانده سپاه استانی، جانشین قرارگاه عملیاتی پدافند غیرعامل استان می‌باشند.

تبصره ۲ ـ با حکم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و وزیر کشور، استاندار به‌عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی پدافند غیرعامل استان منصوب می‌گردد.

تبصره ۳ ـ با حکم فرمانده کل سپاه و رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، فرمانده سپاه استان به‌عنوان جانشین قرارگاه عملیاتی پدافند غیرعامل استان منصوب می‌گردد

ماده ۱۵ ـ تصمیمات و مصوبات شورای پدافند غیرعامل استان که به تائید اکثریت اعضاء شورا رسیده و توسط استاندار ابلاغ می‌شود برای کلیه دستگاه‌های اجرایی استانی لازم‌الاجرا بوده و مستنکفین از اجرای آنها به تشخیص استاندار توسط دادستان، پیگیری قضایی و وفق مقررّات و قوانین امنیتی و دفاعی، اقدام قضایی مناسب انجام می‌شود.

ماده ۱۶ ـ سازمان با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، اسناد تفصیلی، دستورالعمل، ضوابط و طرح‌های عملیاتی موردنیاز برای اجرای این دستورالعمل را تهیه و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌کند.

ماده ۱۷ ـ سازمان مسئول نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بوده و هر نوع اصلاح و بازنگری برای آن، با پیشنهاد وزارت کشور و سازمان به تصویب کمیته دائمی می‌رسد.

ماده ۱۸ ـ این تصویب‌نامه در هجده ماده و سیزده تبصره و یک پیوست در پنجاه و یکمین جلسه کمیته دائمی به تاریخ بیست‌وششم اسفندماه سال یکهزار و سیصد و نود و نه هجری شمسی به تصویب رسید.

دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل استان‌ها مشتمل بر ۱۸ ماده و ۱۳ تبصره و ۱ پیوست که در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ در پنجاه‌و‌یکمین جلسه کمیته‌ دائمی (شورای‌عالی) پدافند غیرعامل کشور به‌ تصویب رسید، به ‌استناد تبصره‌ یک ماده نه اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور مصوّب مقام معظّم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله‌العالی) جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور

سرلشکر پاسدار محمد باقری

 

 

مصوبه شماره یک جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22225-16/04/1400

شماره 1/55278 ـ ۱۴۰۰/۰۴/۰۷

کلیه دستگاه‌های اجرایی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شهرداری‌های کلان‌شهرها

با استناد به ماده ‌(۴) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماده ‌(۵) اساسنامه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و بند “۶” ماده ‌(۳) آیین‌نامه داخلی شورا، در اجرای بند «ت» ماده ‌۶۸ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص تحقق هدف ارتقا ۳۰ رتبه‌ای ارزیابی سازمان ملل در شاخص توسعه دولت الکترونیکی (EGDI) به‌منظور تبیین و تسریع تکالیف دستگاه‌های اجرایی برای ارائه خدمات الکترونیکی تعیین‌شده در جلسه مورخ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰، مصوبه شماره یک جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات (برنامه اقدام رشد شاخص‌های توسعه دولت الکترونیکی) که به تائید رئیس محترم جمهور رسیده است، شامل یک مقدمه یازده ماده و پنج تبصره به شرح پیوست ابلاغ می‌شود.

شایان‌ذکر است؛ مستندات مصوبه در دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات نگهداری می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ محمدجواد آذری جهرمی

 

مصوبه شماره یک جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور برنامه اقدام رشد شاخص‌های توسعه دولت الکترونیکی (موضوع‌بند «ت» ماده ‌۶۸ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص ارتقاء ۳۰ رتبه‌ای دولت الکترونیکی)

در اجرای بند «ت» ماده ‌۶۸ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص تحقق هدف ارتقا ۳۰ رتبه‌ای ارزیابی سازمان ملل در شاخص توسعه دولت الکترونیکی (EGDI) با عنایت به وضعیت جمهوری اسلامی ایران در ارزیابی‌های منتشره در ابتدای قانون برنامه ششم توسعه در سال ۲۰۱۶ با کسب امتیاز ۰.۴۶۴۹ در رتبه ۱۰۶ قرار داشت. با اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر وامید در سال ۲۰۲۰ با کسب امتیاز ۰.۶۵۹۳ در رتبه ۸۹ بین ۱۹۲ کشور قرارگرفته است، نظر به اینکه دور جدید ارزیابی شاخص توسعه دولت الکترونیکی در نیمه اول سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱ میلادی) انجام و نتایج آن در سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۲ میلادی) منتشر خواهد شد برای تحقق هدف تعیین‌شده در قانون برنامه ششم، شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور الزامات و تکالیف زیر را برای دستگاه‌های اجرایی تصویب نمود.

ماده ‌۱ ـ دستگاه‌های اجرایی متولی هریک از خدمات ذیل مکلف هستند با فوریت و حداکثر ظرف یک ماه خدمات مذکور را در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران استقرار دهند.

 

ردیف عنوان خدمت دستگاه اجرایی
۱ درخواست صدور شناسنامه سازمان ثبت‌احوال کشور
۲ درخواست گواهی وفات سازمان ثبت‌احوال کشور
۳ درخواست گواهی وضعیت ازدواج سازمان ثبت‌احوال کشور
۴ درخواست صدور کارت هوشمند ملی سازمان ثبت‌احوال کشور
۵ ثبت تغییر نشانی محل اقامت وزارت راه و شهرسازی / سازمان ثبت‌احوال کشور
۶ درخواست برای خریدوفروش املاک وزارت راه و شهرسازی
۷ درخواست مجوز ساخت‌وساز شهرداری‌ها /دهیاری‌ها
۸ درخواست مجوز کسب‌وکار (پروانه کسب) اتاق اصناف/ شهرداری‌ها
۹ پرداخت قبوض خدماتی (آب، گاز، برق) و عوارض شهری شرکت‌های آبفا / توانیر/ گاز /شهرداری‌ها
۱۰ درخواست مجوزهای زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست
۱۱ ثبت‌نام آزمون استخدام دولتی به‌صورت آنلاین سازمان سنجش آموزش کشور
۱۲ درخواست ویزا وزارت امور خارجه
۱۳ درخواست مجوز رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
۱۴ درخواست برای حفاظت اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
۱۵ درخواست شماره‌گذاری و تعویض پلاک وسایل نقلیه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
۱۶ ثبت شکایات از طریق پلیس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
۱۷ پرداخت جریمه‌های رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
۱۸ ثبت و شروع فعالیت اشخاص حقوقی سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور / وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۱۹ پرداخت مالیات بر درآمد، ارث، نقل‌وانتقال سازمان امور مالیاتی کشور
۲۰ پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده سازمان امور مالیاتی کشور

 

تبصره ‌۱ ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات ایران) مکلف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی متولی با فوریت خدمات ۲۰ گانه جدول فوق را در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند پیاده‌سازی و راهنمایی کاربری آن‌ها را اطلاع‌رسانی عمومی کند.

تبصره ‌۲ ـ به‌منظور جلوگیری از دوباره‌کاری و تضییع اموال عمومی سازمان اداری و استخدامی API دسترسی به خدمات دولت، شناسنامه‌ها و ارزیابی رضایت از کاربری خدمات را حداکثر ظرف ۱۵ روز فراهم و در اختیار درگاه ملی خدمات دولت هوشمند (IRAN.GOV.IR) قرار دهد.

ماده ‌۲ ـ سازمان فناوری اطلاعات ایران با بهره‌گیری از زیرساخت‌های پیام ایران امکان شخصی‌سازی خدمات الکترونیکی دولت را ظرف یک ماه برای کاربران فراهم نماید.

ماده ‌۳ ـ سازمان ثبت‌احوال کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف‌اند ارائه الکترونیکی درخواست برای گواهی ولادت، صدور شناسنامه و ثبت واقعه فوت را مهیا و در دسترس قرار دهند.

ماده ‌۴ ـ سازمان ثبت‌احوال کشور ارائه درخواست کارت هوشمند ملی و المثنی، بازنشانی رمز کارت هوشمند ملی را کاملاً الکترونیکی انجام داده و مراجعه حضوری با تعیین نوبت به‌صورت الکترونیکی حسب خدمت فقط برای احراز هویت و دریافت اطلاعات بیومتریک انجام شود.

ماده ‌۵ ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی موظف است خدمات الکترونیکی درخواست صدور یا تعویض گواهینامه رانندگی، گذرنامه، نقل‌وانتقال خودرو و ثبت اعلان حادثه را در وبگاه خود و درگاه ملی خدمات دولت هوشمند ایجاد نموده و در صورت لزوم برای مراجعه حضوری زمان و مکان مراجعه برای دریافت خدمت را به‌صورت الکترونیکی به متقاضی اعلام کند.

ماده ‌۶ ـ به‌منظور آمادگی حضور در دوران پساکرونا و عصر دیجیتال و افزایش مهارت و سواد دیجیتال دانش آموزان، وزارت آموزش‌وپرورش با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سند سواد دیجیتال شامل تفکر رایانشی، برنامه‌نویسی/ کدنویسی، طراحی الگوریتم و سایر مفاهیم پایه سواد و مهارت دیجیتال برای سطوح مختلف آموزشی پیش‌دبستان، دبستان، متوسطه و معلمان را تدوین و ابلاغ نمایند. مهارت‌های روزآمد ازجمله مهارت‌های برنامه‌نویسی باید در ساعات درسی رسمی تمام پایه‌های تحصیلی پیش‌بینی شود

تبصره ‌۱ ـ وزارت آموزش‌وپرورش نسبت به تکمیل و تدوین موارد آموزش مهارتی جهت معلمان به نحوی برنامه‌ریزی و اقدام نماید که آموزش مهارت برنامه‌نویسی/کدنویسی برای دانش آموزان از سال تحصیلی ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۰ آغاز شود.

تبصره ‌۲ ـ وزارت آموزش‌وپرورش مکلف اقدامات لازم را جهت تصویب سند سواد دیجیتال یا هرگونه مصوبه لازم برای اجرایی شدن ماده فوق را از مراجع ذی‌ربط به‌ویژه شورای‌عالی آموزش‌وپرورش به عمل آورد.

تبصره ‌۳ ـ اسناد و مدارک تحصیلی الکترونیکی ارائه‌شده توسط وزارت آموزش‌وپرورش که با رعایت مقررات مربوط صادرشده برای تمامی دستگاه‌های اجرایی معتبر است. بدین‌منظور وزارت آموزش‌وپرورش موظف است تا پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به حذف ارائه کلیه اسناد و مدارک تحصیلی کاغذی اقدام نموده و سایر دستگاه‌ها نیز موظف‌اند فرآیندهای داخلی خود را مطابق با این مصوبه اصلاح نمایند. در این راستا وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف‌اند نسب به جایگزینی «گواهی الکترونیکی پایان تحصیلات دوره دوم آموزش متوسطه» و «گواهی الکترونیکی ریزنمرات دانش آموزان» به‌جای اسناد کاغذی در فرایند ثبت‌نام مهرماه ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی عالی اقدام نمایند.

ماده ‌۷ ـ وزارت علوم تحقیقات و فناوری موظف است با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازوکار سنجش میزان سواد دیجیتال آحاد مردم ازجمله گروه‌های آسیب‌پذیر را ظرف یک ماه تعیین و به همراه دستورالعمل نحوه ارتقای آن جهت تصویب به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه کند.

ماده ‌۸ ـ شهرداری کلان‌شهرها موظف هستند ظرف دو ماه خدمت الکترونیکی درخواست مجوز ساخت/ نوسازی ساختمان‌ها را طراحی، پیاده‌سازی کرده و از طریق درگاه‌های الکترونیکی خود در دسترس کاربران قرار دهند.

ماده ‌۹ ـ به‌منظور ایجاد یکپارچگی در نظام اطلاع‌رسانی و خدمات مقابله با همه‌گیری بیماری کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موظف است ظرف یک ماه کلیه اطلاعات مرتبط شامل وضعیت شهرها از حیث شیوع بیماری، اطلاعیه‌های صادره از طرف مراجع ذیصلاح، ثبت‌نام و اطلاع‌رسانی واکسن، آموزش‌های بهداشتی را ضمن ارائه در وبگاه‌های‌ تخصصی در درگاه ملی دولت هوشمند و سامانه دولت همراه در دسترس مردم قرار دهد.

ماده ‌۱۰ ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری کلان‌شهرها موظف‌اند:

۱) در طراحی، پیاده‌سازی و استقرار (شامل آموزش، آگاه‌سازی، به‌کارگیری و مشارکت‌پذیری) خدمات الکترونیکی خود، برای گروه‌های آسیب‌پذیر ازجمله افراد دارای ناتوانی جسمی، زنان، جوانان، اقشار کم‌درآمد، کم‌سواد، سالمندان و مهاجران قابلیت‌های موردنیاز و تمهید کانال‌های متنوع دسترسی به خدمات برحسب نوع آسیب‌پذیری را فراهم نمایند.

۲) در اجرای بند «ث» ماده ‌۶۷ قانون برنامه ششم و آیین‌نامه اجرایی آن برای ارائه خدمت یکپارچه توسط دستگاه‌ها، داده‌ها و اطلاعات بین دستگاهی موردنیاز ارائه هر خدمت، توسط دستگاه خدمت‌دهنده از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات دریافت و ارائه شود. در صورت فقدان وب‌سرویس‌های الکترونیکی درخواست به کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی ارائه شود.

۳) بیانیه صیانت از داده‌ها و حفاظت از حریم خصوصی کاربران خود را منتشر و در دریافت داده‌ها و اطلاعات کاربران لحاظ نموده و به‌طور دقیق بر اجرای آن نظارت کنند.

۴) خدمات الکترونیکی از طریق درگاه‌های یکپارچه دولت و همچنین (مرورگرهای تحت وب/ موبایل، برنامه کاربردی موبایل یا پیامک و …) با قالب‌های ساده و قابل‌فهم برای گروه‌های مختلف ازجمله گروه‌های آسیب‌پذیر ارائه شود. آن دسته از خدماتی که نیازمند احراز هویت اشخاص است به‌صورت غیرحضوری با استفاده از سرویس‌های برخط احراز هویت یا کارت هوشمند ملی متناسب با سطح اعتماد (LOA) موردقبول دستگاه خدمت‌دهنده و بدون اخذ مستندات کاغذی احراز هویت شوند.

۵) راهنمای کامل مراحل و فرایند ارائه خدمات (از آغاز تا پایان) با شفافیت و به‌سادگی و ترجیحاً با استفاده از محتوای چندرسانه‌ای در درگاه ارائه خدمات دستگاه درج و قبل از آغاز هر فرآیند و لزوم عضویت در درگاه در دسترس همگان باشد.

۶) اطلاع‌رسانی بازه زمانی ارائه خدمات الکترونیکی (ساعت اداری یا ۲۴ ساعت در هفت روز هفته) و میزان دسترس‌‌پذیری خدمت به‌طور شفاف در درگاه ارائه خدمت اعلام شود. در صورت قطعی‌های پیش‌بینی‌شده و رخدادهای غیرقابل‌پیش‌بینی اختلال در ارائه خدمات، اطلاع‌رسانی شفاف در درگاه دستگاه اجرایی الزامی است.

۷) دریافت بازخورد کاربران برای هر خدمت و پاسخ به سؤالات در درگاه ارائه خدمت پیاده‌سازی شود. در این بخش لازم است قبل از دریافت نظرات کاربران، مدت‌زمان پاسخگویی به نظرات اعلام؛ و با رعایت الزامات حریم خصوصی این نظرات نمایش داده شود.

۸) انتشار بازخورد کاربران و پاسخ به سؤالات برای هر خدمت در پرتال ملی خدمات دولت الکترونیکی به نشانی IRAN.GOV.IR از طریق ایجاد سرویس (API) ارسال بازخورد کاربران و پاسخ به سؤالات توسط دستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمت انجام شود.

۹) دستگاه‌های اجرایی موظف هستند میزان استفاده از خدمات خود از طریق درگاه‌های مختلف ارائه خدمت را به تفکیک انواع کاربران شامل گروه‌های آسیب‌پذیر پایش و گزارش مرتبط را ضمن ارسال به دبیرخانه شورا به‌صورت ماهانه در وبگاه خود منتشر کنند.

۱۰) بر اساس گزارش میزان استفاده خدمات لازم است به‌صورت مستمر آسیب‌شناسی دلایل عدم به‌کارگیری خدمات الکترونیکی توسط تمام گروه‌های کاربری انجام‌شده و با اصلاح شیوه ارائه خدمات، ارتقای دسترس‌پذیری و بهینه‌سازی کانال‌های دسترسی، به‌کارگیری خدمات الکترونیکی رشد مستمر داشته باشد. رتبه‌بندی خدمات بر اساس نظرات کاربران در پرتال ملی خدمات دولت الکترونیکی به نشانی IRAN.GOV.IR به‌طور مستمر و پویا منتشر و در دسترس باشد.

۱۱) داده‌ها و اطلاعات غیر طبقه‌بندی ناشی از وظایف محوله را با رعایت ضوابط مجموعه داده‌های باز و کاربردی در درگاه DATA.GOV.IR در دسترس عموم قرار دهند. ضوابط مربوط به این سامانه توسط کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی تعیین‌شده و در دوره‌های زمانی معین بروز رسانی ‌شود.

۱۲) پیش از طراحی و پیاده‌سازی یا در اصلاح فرآیندهای الکترونیکی خدمات یا پیاده‌سازی مجدد؛ نظرات کاربران در خصوص نحوه الکترونیکی شدن خدمت را به‌صورت الکترونیکی دریافت و در طراحی خدمت لحاظ کرده و نحوه اعمال نظرات کاربران در طراحی خدمات مذکور را در درگاه ارائه خدمت منتشر و به اطلاع کاربران رسانده شود.

ماده ‌۱۱ ـ وزارت کشور مکلف است در اجرای مصوبه جلسه ۱۶ شورای اجرایی و به‌منظور نهایی‌سازی نقشه راه اجرایی شهر هوشمند تسریع نماید.

 

 

مصوبه شماره دو جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22225-16/04/1400

شماره 1/55282 ـ ۱۴۰۰/۰۴/۰۷

کلیه دستگاه‌های اجرایی

با استناد به ماده (۴) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماده (۵) اساسنامه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و بند “۶” ماده (۳) آیین‌نامه داخلی شورا، در راستای استفاده فراگیر از کارت هوشمند ملی در ارائه خدمات الکترونیکی دولت و حذف اخذ کپی کارت هوشمند ملی در دستگاه‌های خدمات‌دهنده در جلسه مورخ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰، مصوبه شماره دو جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات (استفاده فراگیر از کارت هوشمند ملی در خدمات الکترونیکی دولت) که به تائید رئیس محترم جمهور رسیده است، شامل یک مقدمه شش ماده و دو تبصره به شرح پیوست ابلاغ می‌شود.

شایان‌ذکر است؛ مستندات مصوبه در دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات نگهداری می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ محمدجواد آذری جهرمی

 

مصوبه شماره دو جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور

استفاده فراگیر از کارت هوشمند ملی در خدمات الکترونیکی دولت

شورای اجرایی فناوری اطلاعات در جلسه بیست و یکم مورخ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ در راستای ارائه خدمات الکترونیکی و حذف مراجعات حضوری برای دریافت خدمات برای اتباع ایرانی و فراگیر سازی استفاده از قابلیت‌ها و کاربردهای کارت هوشمند ملی و حذف اخذ کپی کارت هوشمند ملی در دستگاه‌های خدمات‌دهنده به مردم با رویکرد عدم ایجاد هزینه مضاعف به مردم و ارائه‌دهندگان خدمات و دولت با عنایت به قابلیت برقراری ارتباط تماسی و غیرتماسی با کارت هوشمند ملی؛ ازجمله واسط بدون تماس NFC (Near-Field Communication) دستگاه‌های تلفن همراه یا دستگاه‌های کارت‌خوان و افزونه‌های سخت‌افزاری (کارت‌خوان OTG) اقدامات زیر را مصوب نمود؛

ماده ‌۱ ـ به‌منظور گسترش کاربری کارت هوشمند ملی سازمان ثبت‌احوال کشور ابزارها و سرویس‌های برخط موردنیاز برای خوانش اطلاعات کارت هوشمند ملی و احراز هویت مبتنی بر سطوح اطمینان (LOA) را فراهم نماید.

ماده ‌۲ ـ برای تسهیل دسترسی مردم به استفاده از کارت هوشمند ملی در مواقع فراموشی پین کارت هوشمند ملی شهروندان، ضروری است که فرایند لازم برای رفع انسداد و یا اختصاص پین جدید به کارت هوشمند ملی ظرف مدت یک ماه توسط سازمان ثبت‌احوال کشور تدوین و به دبیرخانه شورا ارائه شود. به این منظور استفاده از ظرفیت دفاتر اسناد رسمی و همچنین شعب منتخب بانک‌های دولتی یا دفاتر پیشخوان مورد تائید سازمان ثبت‌احوال پیش‌بینی شود.

ماده ‌۳ ـ به‌منظور فراگیر سازی استفاده از کارت هوشمند ملی پس از اجرایی شدن پایلوت اول با سامانه دولت همراه و خدمات ثبت‌نام سیم‌کارت تلفن همراه، مصادیق خدمات منتخب برای به‌کارگیری کارت هوشمند ملی به تأیید کمیته فنی با حضور نماینده سازمان ثبت‌احوال کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیرخانه شورا می‌رسد. به‌نحوی‌که اشخاص با استفاده از کارت هوشمند ملی قادر باشند خدمت منتخب را به‌صورت غیرحضوری دریافت نمایند.

 تبصره ـ دستگاه‌های اجرایی متولی خدمات منتخب مورد تأیید کمیته فنی موظف‌اند ظرف مدت یک ماه با استفاده از سطح اطمینان متناسب و بهره‌گیری از سرویس برخط گواهی تأیید صحت کارت هوشمند ملی، اقدام به احراز هویت نموده و از اخذ هرگونه کپی کارت ملی منع می‌شوند.

ماده ‌۴ ـ سازمان ثبت‌احوال کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌منظور گسترش استفاده از کارت هوشمند ملی ظرف مدت دو ماه نسبت به تدوین دستورالعمل فنی تعریف سطوح اطمینان، نحوه استفاده از این سطوح در خدمات دستگاه‌های اجرایی، شفاف‌سازی حقوق و تکالیف سازمان ثبت‌احوال کشور و دستگاه‌های خدمت‌دهنده و مرکز ملی تبادل اطلاعات و شهروندان، سازوکارهای تنوع‌بخشی به درگاه‌های دسترسی به خدمات با استفاده از کارت هوشمند ملی و سایر موارد موردنیاز اقدام نموده و برای تصویب به دبیرخانه شورا ارائه نمایند. دبیرخانه شورا مکلف است سند تکمیلی را در دستور کار اولین جلسه شورای اجرایی برای اتخاذ تصمیم قرار دهد.

ماده ‌۵ ـ با تصویب دستورالعمل فنی تعریف سطوح اطمینان (موضوع ماده ۴ این مصوبه) کلیه دستگاه‌های اجرایی برای حذف اخذ کپی کارت ملی مکلف‌اند با استفاده از سطح اطمینان متناسب و دریافت سرویس برخط «گواهی تأیید صحت کارت هوشمند ملی»[Assertion] از سازمان ثبت‌احوال اقدام نمایند. این سرویس برخط جایگزین کپی کارت ملی بوده و بایستی تا مدت‌زمان قانونی توسط دستگاه استعلام کننده و همچنین سازمان ثبت‌احوال کشور نگهداری شود.

تبصره ـ سرویس برخط «گواهی تأیید صحت کارت هوشمند ملی» صرفاً مختص یک تراکنش بهره‌بردار بوده و استفاده از آن در سایر خدمات/تراکنش‌ها یا ارائه به سایرین، مجاز نیست.

ماده ‌۶ ـ در اجرای این مصوبه رعایت مصوبات جلسه ۵۴ و ۵۹ شورای‌عالی فضای مجازی، قانون تجارت الکترونیکی، مصوبه جلسه نهم شورای اجرایی و الزامات امنیتی ضروری است.

 

 

مصوبه شماره سه جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22225-16/04/1400

شماره 1/55284 ـ ۱۴۰۰/۴/۷

کلیه دستگاه‌های اجرایی

با استناد به ماده (۴) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماده (۵) اساسنامه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و بند “۶” ماده (۳) آیین‌نامه داخلی شورا، در اجرای بند «ث» ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص ایجاد زیرساخت و اعمال مدیریت یکپارچه برای ارائه کلیه خدمات دولت الکترونیک همراه با ارتقای سطوح کمی و کیفی خدمات دولت الکترونیکی در جلسه مورخ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰، مصوبه شماره سه جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات (یکپارچه‌سازی زیرساخت شبکه دولت الکترونیکی و الحاق شبکه دولت به این شبکه) که به تائید رئیس محترم جمهور رسیده است، شامل دو ماده و یک تبصره به شرح پیوست ابلاغ می‌شود.

شایان‌ذکر است؛ مستندات مصوبه در دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات نگهداری می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ محمدجواد آذری جهرمی

 

مصوبه شماره سه جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور

یکپارچه‌سازی زیرساخت شبکه دولت الکترونیکی و الحاق شبکه دولت به این شبکه

در اجرای احکام مندرج در بخش ارتباطات قانون برنامه ششم توسعه (مشخصاً بند ث ماده ۶۷ ق.ب.ششم و تبصره ‌های ذیل آن) و به‌منظور تحقق ایجاد زیرساخت یکپارچه ارائه کلیه خدمات دولت الکترونیک همراه با ارتقای سطوح کمی و کیفی خدمات دولت الکترونیکی و اعمال مدیریت یکپارچه، باهدف استفاده بهینه از امکانات مادی و معنوی موجود در این حوزه و تجمیع این منابع برای ارائه کلیه خدمات بین دستگاهی و خدمات موردنیاز مردم و کسب‌وکارها به دستگاه‌های اجرایی، موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم و همچنین ذینفعان و خدمت‌گیرندگان دستگاه‌های اجرایی، بخش مربوط به تبادل داده و اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های اجرایی با واحدهای تابعه خود در شبکه پیام دولت، از نهاد ریاست جمهوری به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتقل‌شده و به شبکه بین دستگاهی و شبکه اختصاصی دستگاه‌های اجرایی ذیل مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) ملحق می‌شود.

تبصره ۱ ـ فرآیند انتقال توسط رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری به استانداران و مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت ریاست جمهوری ابلاغ و ظرف یک ماه انتقال باید انجام گیرد. حین انتقال با همکاری دو طرف و پس‌ازآن وزارت ارتباطات نسبت به پایداری و برقراری سرویس‌های شبکه دولت الکترونیکی متعهد خواهد بود.

ماده ‌۲ ـ نقطه دسترسی شخص رؤسای قوا و معاونین، وزرا، استانداران، سایر اعضای هیئت دولت، رؤسای دستگاه‌های ملی و سایر مقامات به تشخیص رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای ارتباط اختصاصی، از طریق شبکه امن اختصاصی مستقل از شبکه پیام دولت و شبکه دولت الکترونیکی بوده و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتقل نمی‌شود. این شبکه امن با نقاط خاص و محدود هیچ‌گونه اشتراکی با دیگر شبکه‌ها نداشته و تحت مدیریت نهاد ریاست جمهوری اداره و مخصوص تبادل پیام بین مقامات مذکور است.

 

 

نظریه‌‌‌های رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر ماده‌واحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22228-20/04/1400

۹۸۸ [توضیح اینکه شماره‌های فوق مربوط به ترتیب درج در روزنامه رسمی کشور می‌باشد.]

شماره۳۱۶۱۰/هـ ب ـ۱۴۰۰/۴/۱۶

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران به شماره ۳۳۲۸/ت۵۷۹۸۶هـ مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۷، موضوع: «آیین‌نامه موارد توقیف موقت یا لغو هرگونه اجازه‌نامه، گواهینامه یا پروانه صادره یا توقیف وسایل پرنده متخلف»، متعاقب بررسی‌ها و اعلام‌نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده‌واحده و تبصره(۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم(۸۵) و یکصد و سی و هشتم(۱۳۸) قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده(۱۰) آیین‌نامه اجرایی‌ آن، ‌مراتب متضمّن اعلام‌نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر‌ قانونی و اعلام نتیجه به این‌جانب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در ‌قانون، آن بخش از مصوبه که موردایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

«براساس ماده (۲۲) قانون هواپیمایی کشوری ـ مصوب۱۳۲۸ با اصلاحات بعدی ـ مواردی که به آیین‌نامه محول شده، احصاء شده که از جمله‌ی آن «موارد توقیف موقت یا لغو هرگونه اجازه‌نامه یا گواهینامه یا پروانه صادره یا توقیف هواپیمای متخلف» است. بنابراین، ماده(۶) مصوبه مبنی بر امکان الزام تشکیلات به عدم همکاری با یک شخص، از حیث خروج از حیطه صلاحیت مقرر برای آیین‌نامه‌گذار، مغایر قانون  است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

قوانین دهه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳

قوانین منتشره از 1403/02/21 لغايت 1403/02/31 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   قانون تأمین‌مالی تولید و زیرساخت‌ها متن…
keyboard_arrow_up