مصوبات هیأت دولت دهه اول خرداد 1401

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات هیأت دولت منتشره از

1401/03/01 لغايت 1401/03/10

در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ايران

 

تصويب‌نامه در خصوص تعيين مأخذ محاسبه ساير عوارض و وجوه موضوع تبصره (۳) ماده (۶۴) اصلاحي قانون ماليات‌هاي مستقيم ـ مصوب ۱۳۹۴ ـ در سال ۱۴۰۱
اصلاح بند (۱) تصويب‌نامه شماره ۱۳۴۴۱۹/ت‌۵۹۴۸۳ هـ مورخ ۲۸/۱۰/۱۴۰۰
تصويب‌نامه در خصوص لازم‌الاجرا بودن دستورات مرکز ديسپاچينگ ملي برق ايران (شرکت مديريت شبکه برق ايران) براي کليه مديران برق و مشترکان بزرگ برق

 

تصويب‌نامه در خصوص تعيين مأخذ محاسبه ساير عوارض و وجوه موضوع تبصره (۳) ماده (۶۴) اصلاحي قانون ماليات‌هاي مستقيم ـ مصوب ۱۳۹۴ ـ در سال ۱۴۰۱

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22482-05/03/1401

شماره ۲۹۶۷۱/ت ۵۹۶۳۶ هـ ـ ۱۴۰۱/۲/۲۸

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت کشور ـ وزارت جهاد کشاورزی

وزارت راه و شهرسازی ـ سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور

هیأت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۲/۲۱ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، کشور، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی و سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور و به استناد تبصره (۳) ماده (۶۴) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم ـ مصوب ۱۳۹۴ ـ تصویب کرد:

مأخذ محاسبه سایر عوارض و وجوه موضوع تبصره (۳) ماده (۶۴) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم ـ مصوب ۱۳۹۴ ـ در سال ۱۴۰۱، معادل شانزده درصد (۱۶%) ارزش معاملاتی خواهد بود که با رعایت نصاب مقرر در صدر ماده مذکور تعیین گردیده ‌است. این ضریب تا تصویب ضریب بعدی معتبر است.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

 

اصلاح بند (۱) تصويب‌نامه شماره ۱۳۴۴۱۹/ت‌۵۹۴۸۳ هـ مورخ ۲۸/۱۰/۱۴۰۰

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22482-05/03/1401

شماره ۲۹۶۶۸/ت ۵۹۸۰۶ هـ ـ ۱۴۰۱/۲/۲۸

وزارت نیرو ـ وزارت نفت ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان برنامه‌وبودجه کشور

هیأت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۲/۲۱ به پیشنهاد شماره 47694/13235 مورخ ۱۴۰۱/۱/۳۰ معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

در ماده (۲) اصلاحی آیین‌نامه اجرایی بند (ب) ماده (۴۴) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع بند (۱) تصویب‌نامه شماره ۱۳۴۴۱۹/ت ۵۹۴۸۳ هـ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸ عبارت “یا انعقاد قرارداد خرید برق” به عبارت “و انعقاد قرارداد خرید برق” اصلاح می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

 

تصويب‌نامه در خصوص لازم‌الاجرا بودن دستورات مرکز ديسپاچينگ ملي برق ايران (شرکت مديريت شبکه برق ايران) براي کليه مديران برق و مشترکان بزرگ برق

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22485-09/03/1401

شماره ۲۶۷۴۳/ت ۵۹۷۹۰ هـ ـ ۱۴۰۱/۲/۲۴

وزارت نیرو ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت کشور ـ وزارت اطلاعات

وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت نفت

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ سازمان برنامه‌وبودجه کشور

سازمان اداری و استخدامی کشور ـ سازمان انرژی اتمی ایران

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

هیأت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۲/۱۸ به پیشنهاد شماره 1401/12760/10/100 مورخ ۱۴۰۱/۱/۲۷ وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱ ـ به منظور حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور در ایام گرم سال به تشخیص وزارت نیرو، دستورات مرکز دیسپاچینگ ملی برق ایران (شرکت مدیریت شبکه برق ایران) برای کلیه مدیران برق و مشترکان بزرگ برق لازم‌‌الاجراست. استانداران و مدیران استانی موظفند ضمن ایجاد هماهنگی برای رعایت دقیق سهمیه برق ابلاغی دیسپاچینگ ملی برق ایران، از بروز هرگونه اختلال در بهره‌‌برداری از شبکه برق جلوگیری نمایند.

۲ ـ کلیه دستگاه‌‌های اجرایی، بانک‌‌ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی موظفند نسبت به کاهش مصرف برق در ساعات اداری به میزان حداقل سی درصد (۳۰%) نسبت به مصرف دوره مشابه سال گذشته و در ساعات غیراداری به میزان شصت درصد (۶۰%) مصرف جاری با اولویت خاموش کردن روشنایی غیرضروری و سامانه‌های سرمایشی اقدام نمایند.

تبصره ۱ ـ در راستای تحقق این بند، استانداران نسبت به تغییر ساعت شروع و خاتمه کار دستگاه‌های فوق‌‌الذکر با رعایت ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری اقدام نمایند.

تبصره ۲ ـ سایر اقدامات جهت تحقق این بند اعم از اجرای برنامه‌‌های بهینه‌‌سازی و مدیریت مصرف، استفاده از مولدهای برق در اختیار، تعدیل مصرف برق دستگاه‌‌های

سرمایشی، تعدیل روشنایی ساختمان‌‌ها، معابر شهری، میادین، جاده‌‌های بین‌شهری، بزرگراه‌‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، خاموش کردن تجهیزات برقی اضافه، به‌‌کارگیری ذخیره‌ساز انرژی و قابلیت‌های مهار (کنترل) از راه دور و اینترنت اشیا برای مدیریت مصرف توسط دستگاه‌‌های مشمول و مشترکان برق لازم‌الاجرا می‌باشد.

تبصره ۳ ـ به منظور تضمین اجرای این بند وزارت نیرو موظف است از طریق شرکت‌‌های توزیع نیروی برق و با نصب شمارشگرهای هوشمند و تجهیزات قطع و وصل از راه دور نسبت به پایش و کنترل مصرف مشترکین مشمول تا سقف تعیین‌شده اقدام نماید. در صورت عدم رعایت سقف تعیین‌شده، شرکت‌‌های توزیع نیروی برق موظفند با اطلاع‌‌رسانی قبلی نسبت به قطع برق و پس از اخذ تعهد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوط مبنی بر رعایت سهمیه تعیین‌شده نسبت به وصل مجدد انشعاب برق اقدام نمایند. هزینه‌‌های مرتبط با تهیه و نصب تجهیزات فوق بر عهده دستگاه‌های مشمول می‌‌باشد.

تبصره ۴ ـ وزارت نیرو موظف است با همکاری وزارتخانه‌‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشور و اطلاعات و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به شناسایی، جمع‌‌آوری و متوقف کردن فعالیت مراکز و دستگاه‌‌های غیرمجاز استخراج رمزارز اقدام نماید.

۳ ـ وزارت نیرو موظف است با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تعیین سهمیه برق مصرفی صنایع در دوره محدودیت شبکه برق اقدام نماید. شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق موظف به تأمین برق برابر با سهمیه تعیین‌شده می‌باشند. در صـورت عدم رعایت سهمیه‌های ابلاغی توسط مشترکین، علاوه بر افزایش بهای برق تا دو برابر تعرفه موجود برای میزان مصرف مازاد بر سهمیه تعیین‌شده، با اعلام قبلی نسبت به قطع برق آن‌ها اقدام می‌نمایند.

تبصره ۱ ـ واحدهای عملیاتی تولید نفت‌وگاز، پالایش و انتقال صنعت نفت که از برق شبکه وزارت نیرو استفاده می‌کنند، مراکز داده (دیتاسنتر) و اتاق‌‌های ارائه‌دهنده خدمات (اتاق سرور) از سهمیه‌‌بندی برق مستثنی می‌‌باشند.

تبصره ۲ ـ در صورت قطع برق خارج از برنامه هماهنگ و اعلام‌شده، وزارت نیرو موظف است نسبت به جبران انرژی تأمین نشده اقدام نماید. چگونگی جبران انرژی یادشده برابر سهمیه اعلامی، توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌‌های نیرو، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی مورد بررسی و اتخاذ تصمیم قرار می‌گیرد.

۴ ـ وزارت نیرو موظف است ضمن هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی، نسبت به قطع برق الکتروپمپ‌های کشاورزی به میزان پنج ساعت روزانه در دوره محدودیت اقدام و بهای برق این مشترکین را در سایر ساعات به صورت رایگان محاسبه نماید.

تبصره ـ وزارت نیرو موظف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی نسبت به جلوگیری از استفاده‌‌های غیرمجاز برق و جمع‌‌آوری انشعاباتی که به ساخت‌‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغ ویلاها واگذار گردیده است، اقدام نماید.

۵ ـ کلیه دستگاه‌‌های اجرایی و صنایعی که دارای نیروگاه و مولدهای برق هستند، موظفند از ابتدای اردیبهشت تا پایان شهریورماه نسبت به تولید حداکثری برق و انتقال مازاد آن به شبکه سراسری اقدام نمایند. وزارت نیرو موظف به خرید برق تزریقی این نیروگاه‌‌ها به شبکه و وزارت نفت موظف به تأمین سوخت گاز و مایع مورد نیاز این نیروگاه‌ها و مولدها در بازه فوق می‌باشد. صرفاً بخشی از سوختی که جهت تحویل برق به شبکه با تأیید وزارت نیرو مصرف می‌شود، شامل تعرفه نیروگاهی می‌‌گردد.

تبصره ـ واحدهای تولیدی دارای نیروگاه‌‌های مقیاس کوچک (DG و CHP) مجازند در غیر از ماه‌‌های اعلام‌‌شده در این بند نسبت به فروش مازاد برق تولیدی خود در همان استان بدون پرداخت حق عبور اقدام نمایند.

۶ ـ سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت نیرو به صورت مستمر نسبت به اطلاع‌رسانی مؤثر، آگاه‌سازی عمومی و آموزش روش‌های کاهش مصرف برق به ویژه در شبکه‌ها و ساعات پربیننده اقدام نماید.

۷ ـ شرکت‌های توزیع نیروی برق موظفند برق مشترکان خانگی پرمصرف را با تأیید وزارت نیرو از طریق شمارشگرهای هوشمند یا سایر روش‌ها محدود و در صورت عدم رعایت اخطارها با اطلاع قبلی نسبت به قطع برق آن‌ها اقدام نماید.

تبصره ـ به منظور نظارت بر حسن اجرای این تصویب‌نامه، کارگروه استانی مدیریت تقاضا و مصرف برق به ریاست استاندار و با حضور کلیه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط تشکیل و گزارش عملکرد به صورت هفتگی به وزارتخانه‌های نیرو و کشور ارسال می‌‌گردد.

۸ ـ رده‌‌های نیروهای مسلح که دارای مأموریت‌‌های خاص می‌‌باشند، پس از اخذ مجوز از ستاد کل نیروهای مسلح، از احکام این آیین‌‌نامه مستثنی می‌‌باشند.

۹ ـ تصویب‌‌نامه‌‌های شماره ۲۶۹۵۶ /ت ۵۸۸۲۶ هـ مورخ ۱۴۰۰/۳/۱۱، شماره ۵۵۱۵۰/ت ۵۹۰۶۹ هـ مورخ ۱۴۰۰/۵/۲۴ و شماره ۴۱۵۰۹ /ت ۵۸۹۶۷ هـ مورخ ۱۴۰۰/۴/۱۶ لغو می‌‌شوند.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

قوانین دهه دوم اسفند ۱۴۰۲

قوانین منتشره از 1402/12/11 لغايت 1402/12/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   قانون الحاق يک بند به تبصره…

سایر مصوبات دهه اول اسفند ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/12/01 لغایت 1402/12/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   مصوبات جلسه پنجاه سوم…
keyboard_arrow_up