مصوبات هیأت دولت منتشره از
1401/06/21 لغايت 1401/06/31
در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ايران
اصلاح تصويبنامههاي شمارههاي ۱۶۱۰۸۳/ت ۵۱۶۸۲ هـ مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۳ و ۱۵۴/ت ۵۱۷۵۳ هـ مورخ ۵/۱/۱۳۹۴ و ۱۰۹۳۳۶/ت ۵۲۴۶۷ هـ مورخ ۲۰/۸/۱۳۹۴ و ۸۷۶۲۴/ت ۵۴۷۱۸ هـ مورخ ۱۸/۷/۱۳۹۶
تصويبنامه در خصوص اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با همکاري معاونت رییسجمهور در امور زنان و خانواده در راستاي صدور ضمانتنامه تسهيلات اشتغال خرد زنان سرپرست خانوار دهکهای (۱) تا (۵) درآمدي
تصويبنامه در خصوص صدور مجوز اقامت پنجساله وزارت کشور براي اتباع خارجي که حداقل معادل يکصد هزار (۱۰۰۰۰۰) دلار به ارزهاي ديگر سپردهگذاری بلندمدت يا به همان ميزان در ايران سرمایهگذاری کنند
تصويبنامه در خصوص اقدام بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران نسبت به ارتقاي سامانههای موجود و يا راهاندازی سامانه الکترونيکي يکپارچه تسهيلات ريالي و ارزي براي تمام بانکها و مؤسسات اعتباري
اقدامات و نظارتهای لازم به منظور اجتناب از هزينهکرد اعتبارات در امور زايد و انضباط مالي بيشتر کليه دستگاههاي اجرايي
آییننامه اجرايي بند (الف) ماده (۱۷) قانون جهش توليد دانش بنيان
آییننامه اجرايي بند (ن) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موضوع حمايت از توليد گوشيهاي هوشمند داخلي و صنعت ريزالکترونيک (ميکروالکترونيک)
آييننامه غيرفعال نمودن کارپوشه مؤديان موضوع تبصره ماده (۲۴) قانون ماليات بر ارزشافزوده
آییننامه نظارت بر ارايه خدمات ناوبري هوايي غيرنظامي
اصلاح تصويبنامه شماره ۷۴۱۱۹/ت ۶۰۰۷۱ هـ مورخ ۴/۵/۱۴۰۱
اصلاح بند (۲) تصویبنامه شماره ۸۱۴۰۱/ت ۵۸۰۶۹ هـ مورخ ۱۶/۷/۱۳۹۹
اصلاح آييننامه اجرايي تبصره (۱۶) مادهواحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور
اصلاح ماده (۱۴) آييننامه اجرايي قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردي
اصلاح تبصره ماده (۴) آییننامه اجرايي بند (ز) تبصره (۱) مادهواحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور
اصلاح ماده (۲۱) آییننامه حمايت از توليد دانش بنيان و اشتغالآفرین در حوزه سلامت
اصلاح تصويبنامههاي شمارههاي ۱۶۱۰۸۳/ت ۵۱۶۸۲ هـ مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۳ و ۱۵۴/ت ۵۱۷۵۳ هـ مورخ ۵/۱/۱۳۹۴ و ۱۰۹۳۳۶/ت ۵۲۴۶۷ هـ مورخ ۲۰/۸/۱۳۹۴ و ۸۷۶۲۴/ت ۵۴۷۱۸ هـ مورخ ۱۸/۷/۱۳۹۶
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22570-22/06/1401
شماره ۱۰۱۰۲۰/ت ۵۹۶۷۳ هـ ـ ۱۴۰۱/۶/۱۲
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت اطلاعات ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی
هیأتوزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۶ به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
۱ ـ در صدر تصویبنامه شماره ۱۶۱۰۸۳/ت ۵۱۶۸۲ هـ مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۲۷ عبارت “پروانه ارایه خدمات مرکز تماس (Contact Center)” حذف و بند (۵) تصویبنامه مذکور لغو میشود.
۲ ـ در بند (۱) تصویبنامه شماره ۱۵۴/ت ۵۱۷۵۳ هـ مورخ ۱۳۹۴/۱/۵ عبارت “و مرکز تماس (Contact Center)” حذف و جدول شماره ” ۲ ـ جریمه نقض تعهدات اپراتورهای ارایه خدمات مرکز تماس (Contact Center)” پیوست تصویبنامه مذکور لغو میشود.
۳ ـ در صدر تصویبنامه شماره ۱۰۹۳۳۶/ت ۵۲۴۶۷ هـ مورخ ۱۳۹۴/۸/۲۰ عبارت “و مرکز تماس (Contact Center)” حذف و بند (۳) تصویبنامه مذکور لغو میشود.
۴ ـ بند (۱) تصویبنامه شماره ۸۷۶۲۴/ت ۵۴۷۱۸ هـ مورخ ۱۳۹۶/۷/۱۸ لغو و شماره بند (۲) تصویبنامه مذکور حذف میشود.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر
تصويبنامه در خصوص اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با همکاري معاونت رییسجمهور در امور زنان و خانواده در راستاي صدور ضمانتنامه تسهيلات اشتغال خرد زنان سرپرست خانوار دهکهای (۱) تا (۵) درآمدي
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22577-31/06/1401
شماره ۱۰۷۶۸۶/ت ۶۰۲۶۲ هـ ـ ۱۴۰۱/۶/۲۰
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
معاونت رییسجمهور در امور زنان و خانواده
هیأتوزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۶ به پیشنهاد شماره ۸۰۹۳۴ مورخ ۱۴۰۱/۵/۱۳ معاونت رییسجمهور در امور زنان و خانواده و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای ماده (۳) آییننامه تشکیل ستاد ملی زن و خانواده موضوع مصوبه شماره ۹۰/۷۰۵۶/د ش مورخ ۱۳۹۰/۶/۲۱ شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد:
۱ ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری معاونت رییسجمهور در امور زنان و خانواده موظف است اقدامات لازم را جهت بهرهگیری از ظرفیت صندوق ضمانت سرمایهگذاری تعاون در راستای صدور ضمانتنامه تسهیلات اشتغال خرد زنان سرپرست خانوار دهکهای (۱) تا (۵) درآمدی، تا سقف یک میلیارد (1000000000) ریال بدون نیاز به معرفی ضامن غیر را به بانکهای عامل و با اعتبار پانصد میلیارد (5۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال از محل اعتبارات صندوق به انجام رساند. در صورت تأمین اعتبار تکمیلی صندوق، صدور ضمانتنامه از طرف صندوق تا پنج برابر مبلغ تودیع شده انجام میشود.
۲ ـ تقسیمکار دستگاهی برای اجرای بند (۱) این تصویبنامه، به شرح جدول پیوست که تأییدشده به مهر دفتر هیأت دولت است، تعیین میشود.
۳ ـ ستاد ملی زن و خانواده مسئولیت مستقیم هماهنگی، پایش و نظارت بر اقدامات کلیه دستگاههای ذیربط را بر عهده داشته و دستگاههای مذکور موظفند تمامی اقدامات و برنامههای خود را در اجرای این تصویبنامه هر شش ماه یکبار به دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده (معاونت رییسجمهور در امور زنان و خانواده) گزارش نمایند.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر
تصويبنامه در خصوص صدور مجوز اقامت پنجساله وزارت کشور براي اتباع خارجي که حداقل معادل يکصد هزار (۱۰۰۰۰۰) دلار به ارزهاي ديگر سپردهگذاری بلندمدت يا به همان ميزان در ايران سرمایهگذاری کنند
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22577-31/06/1401
شماره ۱۰۷۴۵۰/ت ۵۹۲۶۷ هـ ـ ۱۴۰۱/۶/۱۹
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت کشور ـ وزارت امور خارجه
وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی
سازمان برنامهوبودجه کشور ـ دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیأتوزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱/۱۴ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
۱ ـ وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف یک ماه برای اتباع خارجی که حداقل معادل یکصد هزار (۱۰۰000) دلار به ارزهای دیگر سپردهگذاری بلندمدت یا به همان میزان در ایران سرمایهگذاری کنند، پس از تأیید و اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی مجوز اقامت پنجساله صادر کند.
تبصره ـ تصویبنامه شماره ۴۳۷۷۲/ت ۵۶۰۸۱ هـ مورخ ۱۳۹۸/۴/۱۵ لغو میشود.
۲ ـ دربند (ج) ماده (۳۵) آییننامه اجرایی قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی موضوع تصویبنامه شماره ۳۲۵۵۶/ت ۲۷۰۳۲ هـ مورخ ۱۳۸۱/۷/۲۳ و اصلاحات بعدی آن، عبارت “سهساله” به عبارت “پنجساله” اصلاح میشود.
۳ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان برنامهوبودجه کشور ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه، دستورالعمل اجرایی مربوط به متنوعسازی روشهای ورود سرمایه به کشور برای سپردهگذاری بلندمدت ارزی و سرمایهگذاری از جمله بانکهای آفشور (برونمرزی) را تهیه و برای استفاده متقاضیان سپردهگذاری ارزی و سرمایهگذاری ابلاغ نماید.
۴ ـ به منظور بهرهمندی از دانش و تخصص نوابغ و نخبگان غیر ایرانی، این افراد در صورت دارا بودن شرایط نخبگی از امتیازات شهروندی به استثناء تابعیت و تصدی مناصب مذکور در ماده (۹۸۲) قانون مدنی برخوردار میشوند.
تبصره ۱ ـ معاونت علمی و فناوری رییسجمهور موظف است حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه، معیارهای تشخیص نخبگی را جهت تصویب به هیأتوزیران ارایه کند.
تبصره ۲ ـ کمیسیون مربوطه در وزارت کشور در خصوص بهرهمندی افراد غیر ایرانی از این امتیازات تصمیمگیری مینماید.
تبصره ۳ ـ استانداران میتوانند افرادی را که دارای شرایط نخبگی موضوع این بند تشخیص میدهند برای بهرهمندی از امتیازات شهروندی به وزارت کشور معرفی نمایند.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر
تصويبنامه در خصوص اقدام بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران نسبت به ارتقاي سامانههای موجود و يا راهاندازی سامانه الکترونيکي يکپارچه تسهيلات ريالي و ارزي براي تمام بانکها و مؤسسات اعتباري
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22577-31/06/1401
شماره ۱۱۱۲۹۶/ت ۵۹۷۳۹ هـ ـ ۱۴۰۱/۶/۲۳
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت جهاد کشاورزی
وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت نیرو ـ معاونت اقتصادی رییسجمهور
سازمان برنامهوبودجه کشور ـ گمرک جمهوری اسلامی ایران
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران
هیأتوزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۱۶ به پیشنهاد معاونت اقتصادی رییسجمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
۱ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است حداکثر ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه نسبت به ارتقای سامانههای موجود و یا راهاندازی سامانه الکترونیکی یکپارچه تسهیلات ریالی و ارزی برای تمام بانکها و مؤسسات اعتباری اقدام نماید به گونهای که ضمن دریافت اطلاعات لازم از پایگاههای اطلاعاتی، کلیه مراحل دریافت و بازپرداخت تسهیلات از ثبت اولیه درخواست قرارداد مشتری با بانک از جمله نرخ سود، زمان و مبلغ پرداخت تسهیلات، نحوه محاسبه سود و اقساط، جرائم احتمالی دیرکرد و کلیه هزینهها در چهارچوب قوانین و مقررات و مبالغ تخصیصیافته به بخشهای مختلف اقتصادی، توسط مشتری (در قالب پرونده الکترونیکی) و ذینفعان مجاز قابل مشاهده و استعلام باشد.
تبصره ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه نسبت به ایجاد سامانه یا ارتقای سامانههای موجود و اجرای آزمایشی آن در حداقل دو بانک عامل اقدام کند.
۲ ـ ماده (۲) آییننامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۵) مکرر قانون صدور چک، موضوع
تصویبنامه شماره ۷۲۲۰۸/ت ۵۶۵۷۹ هـ مورخ ۱۳۹۸/۶/۱۲ و اصلاح بعدی آن موضوع تصویبنامه شماره ۱۲۴۸۳/ت ۵۸۰۸۵ هـ مورخ ۱۴۰۰/۲/۷ به شرح زیر اصلاح میشود:
الف ـ در بند (۱)، عبارت “(۱۰۰) نفر” به عبارت “(۵۰) نفر” اصلاح میشود.
ب ـ متن زیر به عنوان بند (۴) الحاق میشود:
۴ ـ واحدهای تولیدی تعطیل با ارائه برنامه راهاندازی و احیای مجدد و منوط به تصویب کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید.
۳ ـ وزارتخانههای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مکلفند اراضی واگذارشده به صورت اجاره بلندمدت (داخل و خارج شهرکهای صنعتی و شهرکهای کشاورزی) به متقاضیان را در قراردادهای واگذاری به نحوی منعقد نمایند که چنانچه اجرای طرح از زمان پایان قرارداد اجرای طرح بیش از (۱۲) ماه تأخیر داشته باشد، پس از سه فقره اخطاریه با فاصله زمانی یکماهه فسخ و زمین واگذارشده را مسترد نمایند. هزینههای انجامشده توسط مجری سابق که در راستای طرح صورت گرفته، پس از تأمین دلیل و ارزیابی توسط کارشناس رسمی دادگستری از متقاضی جدید دریافت و به مجری قبل پرداخت یا به صندوق ثبت تودیع میگردد. چنانچه پیشرفت فیزیکی طرح (پروژه) بیش از سی درصد (۳۰%) باشد و یا امکانات ایجادشده برای متقاضی جدید قابل بهرهبرداری نباشد، هیأت حل اختلاف داوری با رعایت اصل یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد تمدید مهلت بهرهبرداری از زمین و یا نحوه تسویه هزینههای انجامشده با رعایت حقوق افراد، تصمیمگیری خواهد نمود.
۴ ـ در جدول پیوستِ بند (ز) ماده (۱) آییننامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها، موضوع مصادیق طرحهای خدمات عمومی موردنیاز عموم مردم موضوع تصویبنامه شماره ۵۹۸۷۹/ت ۳۷۱۱۰ هـ مورخ ۱۳۸۶/۴/۱۹ و اصلاحات بعدی آن، عبارت “شهرکها و نواحی صنعتی غیردولتی مشروط به راهاندازی شهرک طی مدت زمان (۱۲) ماه از پایان اجرای طرح و براساس دستورالعمل مشترک وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی و سازمان برنامهوبودجه کشور تعیین میشود، در این دستورالعمل، ضمانت اجرا و جرائم عدم اجرای اقدامات مطابق قوانین و مقررات تعیین میگردد.” اضافه میگردد.
۵ ـ به منظور تأمین آب موردنیاز صنایع، شهرکها و نواحی صنعتی و در راستای بازچرخانی و استفاده بهینه از منابع آب موجود، اولویت واگذاری پساب در فرآیند مزایده و برای ایجاد و یا تکمیل تأسیسات فاضلاب با مصرفکنندگان نهایی بخش تولید بوده و وزارت نیرو مکلف است نسبت به اولویتدهی در تخصیص پساب تصفیهشده شهرها به این شهرکها و تولیدکنندگان در شرایط مزایده اقدام نماید.
۶ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است ظرف دو ماه از طریق هیأت مقرراتزدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاههای اجرایی ذیربط نسبت به خدمات قابل ارائه به بنگاههای برتر ملی و استانی در قالب مسیر سبز به نحوی که خدمات با شرایط سادهتری ارائه شود، براساس قوانین و مقررات اقدام نماید.
تبصره ـ شاخصهای انتخاب بنگاههای برتر ملی و استانی به صورت مشترک توسط وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأتوزیران میرسد.
۷ ـ از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه، کلیه دستگاههای اجرایی و شرکتهای تابع آنها که برای خرید تجهیزات و یا اجرای طرح (پروژه)های خود (به استثنای طرحهای تملک دارایی سرمایهای) با واحدهای تولیدی قرارداد منعقد میکنند، موظفند مفاد قراردادها را بهگونهای تنظیم نمایند که ضمن رعایت حقوق طرف قرارداد (تولیدکننده)، بر اساس نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران و امکان تعیین جریمه برای کارفرما در صورت تأخیر در پرداخت به موقع مطالبات فراهم شود.
تبصره ـ سازمان برنامهوبودجه کشور مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نسبت به اصلاح قراردادهای همسان متناسب با مفاد این بند اقدام نماید.
۸ ـ تقسیط عوارض تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها برای فعالیتهای تولیدی، با رعایت قوانین و مقررات تا سقف پنج سال بلامانع است.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر
اقدامات و نظارتهای لازم به منظور اجتناب از هزينهکرد اعتبارات در امور زايد و انضباط مالي بيشتر کليه دستگاههاي اجرايي
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22577-31/06/1401
شماره 59415/105262 – ۱۴۰۱/۶/۱۵
کلیه وزارتخانهها، سازمانها، مؤسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، مؤسسات عمومی غیردولتی و استانداریها
به منظور اجتناب از هزینهکرد اعتبارات در امور زاید و انضباط مالی بیشتر و در راستای بند (۱۶) سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر صرفهجویی در هزینههای عمومی کشور با تأکید بر حذف هزینههای زاید و بند (۲۱) سیاستهای کلی نظام اداری و ماده (۱) قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینههای غیرضرور و جلوگیری از تجملگرایی ـ مصوب ۱۳۷۰ ـ و در اجرای سیاستهای کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ضروری است کلیه دستگاههای اجرایی و شرکتهای تابعه و وابسته به آنها و همچنین شرکتهایی که شمول قانون نسبت به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است نسبت به انجام دقیق موارد زیر اقدام و نظارتهای لازم را به عمل آورند:
۱ ـ خودداری از تهیه و ارایه هرگونه هدیه از محل اعتبارات عمومی و بودجه شرکتها، سازمانها و مؤسسات به عنوان کمک، بودجه مسئولیت اجتماعی و عناوین مشابه و هرگونه پرداختی خارج از اعتبارات مصوب.
۲ ـ جلوگیری از اعزام هیأت یا افراد به سفرهای خارجی از سوی شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت با عناوین مختلف بدون هماهنگی با بالاترین مقام دستگاه و رعایت ضوابط مربوط.
۳ ـ لزوم استفاده از خودروهای سواری تولید داخل توسط مقامات موضوع آییننامه چگونگی استفاده از خودروهای دولتی موضوع تصویبنامه شماره ۱۸۹۲۱۱/ت ۳۴۱۹۱ هـ مورخ ۱۳۸۶/۱۱/۲۱ و اصلاحات بعدی آن.
۴ ـ خودداری از در اختیار قرار دادن و لزوم بازپسگیری خودروهایی که از سوی شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت در اختیار مجموعههای وابسته و افراد غیرمسئول قرار گرفته حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این بخشنامه.
۵ ـ هر نوع گردهمایی، سمینار، کنگره و بزرگداشت بینالمللی توسط دستگاههای اجرایی بر اساس شرایط مندرج در آییننامه نحوه برگزاری گردهماییهای بینالمللی موضوع تصویبنامه شماره ۷۰۵۰۷/ت ۳۲۲۵۴ هـ مورخ ۱۳۸۳/۱۲/۴ و اصلاحات بعدی آن و برگزاری سایر گردهماییها، همایشها و عناوین مشابه صرفاً در موارد مرتبط با وظایف و مأموریتهای قانونی و اولویتدار دستگاهها و احراز تأمین بار مالی آن.
۶ ـ پرهیز از سایر تشریفات و هزینههای زائد و غیرضروری از جمله برگزاری مهمانیهای مناسبتی، تهیه ملزومات اداری خارجی و بازسازی دفاتر کاری به جز در موارد استثنایی موردنیاز با تأیید کتبی بالاترین مقام دستگاه.
۷ ـ اتخاذ تدابیر لازم برای اجرای دقیق قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی ـ مصوب ۱۳۹۸ ـ و آییننامههای اجرایی آن و مصوبات مربوط به فهرست ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای تولید مشابه داخلی موضوع تصویبنامههای شماره ۲۶۷۲۵/ت ۴۸۴۶۲ هـ مورخ ۱۳۹۳/۳/۱۱، شماره ۶۳۶۱۳/ت ۵۱۹۶۶ هـ مورخ ۱۳۹۴/۵/۱۹، شماره ۴۲۸۳۹/ت ۵۳۷۸۶ هـ مورخ ۱۳۹۶/۴/۱۵ و شماره ۱۸۷۷۴/ت ۵۵۳۵۰ هـ مورخ ۱۳۹۷/۲/۲۳.
۸ ـ بخشنامه شماره 59415/111749 مورخ ۱۴۰۰/۹/۲۲ لغو میشود.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر
آییننامه اجرايي بند (الف) ماده (۱۷) قانون جهش توليد دانش بنيان
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22577-31/06/1401
شماره ۱۰۷۴۵۸/ت ۵۹۷۷۳ هـ ـ ۱۴۰۱/۶/۱۹
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ معاونت علمی و فناوری رییسجمهور
نهاد ریاست جمهوری
هیأتوزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۱۳ به پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار با همکاری معاونت علمی و فناوری رییسجمهور و صندوق نوآوری و شکوفایی و به استناد بند (الف) ماده (۱۷) قانون جهش تولید دانشبنیان ـ مصوب ۱۴۰۱ ـ آییننامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه اجرایی بند (الف) ماده (۱۷) قانون جهش تولید دانشبنیان
ماده ۱ ـ صندوقهای پژوهش و فناوری با معرفی کارگروه موضوع ماده (۸) آییننامه اجرایی ماده (۴۴) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور ـ مصوب ۱۳۹۴ ـ و صندوق نوآوری و شکوفایی منوط به انعقاد قراردادهای لازم در چهارچوب تعیینشده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مجازند به عنوان رکن ضامن تا سقف (۱۲) برابر سرمایه تأدیه شده با کسر مبلغ ضمانتهای جاری صادره به نحوی که مبلغ انتشار (اصلوفرع) برای هر نوبت انتشار از هشتاد درصد (۸۰%) سرمایه تأدیه شده تجاوز ننماید، در انواع روشهای تأمین مالی بورس، فعالیت نمایند. سقف و درصد موضوع این ماده سالانه حسب مورد با تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار قابل افزایش است.
تبصره ـ ضمانت موضوع این ماده اعم از ضمانت اصل مبلغ اسمی و سود می باشد.
ماده ۲ ـ کلیه صندوقهای سرمایهگذاری دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار میتوانند نسبت به تخصیص منابع در اختیار به معاملات واحدهای سرمایهگذاری صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه و صندوقهای سرمایهگذاری خصوصی یا گواهی شراکت تأمین مالی جمعی تا حدود مشخصشده زیر سرمایهگذاری کنند:
۱ ـ صندوقهای سرمایهگذاری مختلط تا سقف یک درصد (۱%) از ارزش داراییهای صندوق.
۲ ـ صندوقهای سرمایهگذاری در سهام تا سقف پنج درصد (۵%) از ارزش داراییهای صندوق.
۳ ـ سایر صندوقهای سرمایهگذاری بر اساس اساسنامه مصوب.
تبصره ـ در صورتی که واحدهای سرمایهگذاری صندوقهای خصوصی و جسورانه یا گواهی شراکت تأمین مالی جمعی به نحو مقتضی یا با استفاده از انواع ابزارهای رسمی دارای تضمین بازپرداخت حداقل مبلغ اسمی اوراق مربوط باشد، سقفهای تعیینشده تا دو برابر افزایش مییابد. در صورت تضمین بازپرداخت حداقل ارزش اسمی واحدهای سرمایهگذاری صندوقهای خصوصی و جسورانه یا گواهی شراکت تأمین مالی جمعی، صندوقهای سرمایهگذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت امکان سرمایهگذاری یک درصد (۱%) از ارزش داراییهای خود را در واحدهای سرمایهگذاری صندوقهای خصوصی و جسورانه یا گواهی شراکت تأمین مالی جمعی خواهند داشت.
ماده ۳ ـ در صورت تعهد مدیران صندوقهای سرمایهگذاری در ارتباط با اصلاح اساسنامه، امیدنامه، محاسبه صحیح خالص ارزش داراییهای صندوق، تقسیم منصفانه منافع و دریافت بیانه پذیرش خطر (ریسک) از مشتریان، سازمان بورس و اوراق بهادار اجازه سرمایهگذاری صندوقهای سرمایهگذاری را به شرح ماده (۲) این تصویبنامه خواهد داد.
ماده ۴ ـ به منظور تسهیل انتشار انواع صکوک برای تأمین مالی طرحهای فناورانه، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه موظفند بهگونهای برنامهریزی نمایند که صدور مجوز انتشار انواع صکوک برای طرحهایی که توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و یا صندوقهای پژوهش و فناوری معرفی میشوند مشروط به ضمانت طرحهای مذکور توسط صندوق یا صندوقهای معرفیکننده، حداکثر ظرف سه ماه انجام شود.
ماده ۵ ـ صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوقهای پژوهش و فناوری موضوع ماده (۴۴) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور ـ مصوب ۱۳۹۴ ـ در چهارچوب ضوابط تعیینشده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار میتوانند به عنوان مدیر در صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه، صندوقهای سرمایهگذاری خصوصی، صندوق پروژه و سکوهای تأمین مالی جمعی فعالیت نمایند.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر
آییننامه اجرايي بند (ن) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موضوع حمايت از توليد گوشيهاي هوشمند داخلي و صنعت ريزالکترونيک (ميکروالکترونيک)
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22577-31/06/1401
شماره ۱۰۷۴۷۹/ت ۵۹۹۱۷ هـ ـ ۱۴۰۱/۶/۱۹
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ـ سازمان برنامهوبودجه کشور
معاونت علمی و فناوری رییسجمهور
هیأتوزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۱۳ به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامهوبودجه کشور و به استناد بند (ن) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آییننامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه اجرایی بند (ن) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موضوع حمایت از تولید گوشیهای هوشمند داخلی و صنعت ریزالکترونیک (میکروالکترونیک)
ماده ۱ ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ ـ صندوق: شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا).
۲ ـ متقاضی: کلیه اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی فعال در زمینه زیستبوم گوشی همراه هوشمند (اعم از بخش سختافزار و سیستم عامل و زیستبوم آن) و صنعت ریزالکترونیک (میکروالکترونیک).
۳ ـ صنایع ریزالکترونیک (میکروالکترونیک): مجموعه فناوریها و صنایع ریزالکترونیک (میکروالکترونیک) شامل فرآینـدهای طراحی، تولیـد، آزمایش، بستهبنـدی، سیستم عامل مدیریت سختافزار، ابزارهای دقیق موردنیاز برای تولید مدارهای مجتمع و ساخت دستگاههای اندازهگیری.
۴ ـ کارگروه: متشکل از وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاون علمی و فناوری رییسجمهور.
ماده ۲ ـ منابع این آییننامه از حقوق ورودی واردات گوشیهای همراه ساختهشده خارجی بالای ششصد (۶۰۰) دلار تأمین و صد درصد (۱۰۰%) منابع مذکور به منظور حمایت از تولید گوشیهای هوشمند داخلی و صنعت ریزالکترونیک (میکروالکترونیک)، به منظور افزایش سرمایه صندوق اختصاصیافته و مطابق این آییننامه مصرف میشود.
ماده ۳ ـ اعتبارات موضوع این آییننامه به منظور حمایت از تولید گوشی همراه هوشمند داخلی و صنعت ریزالکترونیک (میکروالکترونیک)، ارتقای سطح فناوری و کیفیت تولید محصولات، توسعه صادرات، حمایت از طرح (پروژه)های تحقیقاتی منتهی به تولید نمونه صنعتی و آزمایشگاهی در قالب حمایت از سرمایهگذاری، تسهیلات و یارانه سود به صورت زیر در قالب برنامههای مصوب کارگروه اختصاص مییابد:
۱ ـ حداقل هفتاد درصد (۷۰%) و حداکثر نود درصد (۹۰%) به حمایت از تولید گوشی همراه هوشمند داخلی.
۲ ـ حداقل ده درصد (۱۰%) و حداکثر سی درصد (۳۰%) به حمایت از صنعت ریزالکترونیک (میکروالکترونیک).
ماده ۴ ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است با همکاری وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری رییسجمهور، اولویتهای حمایتی و برنامههای اجرایی (شامل شاخصها، چهارچوب نحوه هزینه منابع و پرداخت تسهیلات به طرحهای پیشنهادی، الگو (مدل)های سرمایهگذاری و مشارکت در سرمایهگذاری، نحوه حمایت از سرمایهگذاری، فرایند ارزیابی و نظارت، سقف تسهیلات و چهارچوب یارانه سود، نرخ سود، مدت زمان پرداخت و بازپرداخت و سایر قابلیتهای موجود در اساسنامه صندوق جهت تحقق اهداف آییننامه) را مطابق قوانین و مقررات مربوط حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه تهیه و به صندوق ابلاغ نماید. راهبری و نظارت بر حسن اجرای این آییننامه، بر عهده کارگروه میباشد.
تبصره ـ صندوق موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ برنامههای موضوع این آییننامه، در صورت نیاز، اقدام قانونی جهت ارتقای اساسنامه و آییننامههای سرمایهگذاری خود را به نحوی که قابلیتهای لازم برای تنوعبخشی به انواع الگو (مدل)های سرمایهگذاری کاهش ریسک سرمایهگذاران و مشارکت برای حمایت از صنایع موضوع آییننامه را دارا باشد، انجام دهد.
ماده ۵ ـ صندوق موظف است گزارش میزان سرمایهگذاری، تسهیلات پرداختی و یارانه سود پرداختشده را به صورت برخط به کارگروه و سازمان برنامهوبودجه کشور ارایه نموده و سایر اطلاعات لازم را نیز از طریق پایگاه اطلاعرسانی خود با رعایت محرمانگی منتشر نماید.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر
آييننامه غيرفعال نمودن کارپوشه مؤديان موضوع تبصره ماده (۲۴) قانون ماليات بر ارزشافزوده
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22577-31/06/1401
شماره ۱۰۷۴۵۵/ت ۵۹۵۶۴ هـ ـ ۱۴۰۱/۶/۱۹
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیأتوزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۱۳ به پیشنهاد شماره 2/189966 مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) و به استناد تبصره ماده (۲۴) قانون مالیات بر ارزشافزوده ـ مصوب ۱۴۰۰ ـ، آییننامه غیرفعال نمودن کارپوشه مؤدیان موضوع تبصره مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه غیرفعال نمودن کارپوشه مؤدیان موضوع تبصره ماده (۲۴) قانون مالیات بر ارزشافزوده
ماده ۱ ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ ـ سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور.
۲ ـ قانون: قانون مالیات بر ارزشافزوده ـ مصوب ۱۴۰۰ ـ.
۳ ـ مؤدی: اشخاص موضوع بند (ح) ماده (۱) قانون.
۴ ـ سامانه مؤدیان: سامانه موضوع بند (پ) ماده (۱) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان ـ مصوب ۱۳۹۸ ـ.
۵ ـ پایانه فروشگاهی: پایانه فروشگاهی موضوع بند (ب) ماده (۱) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان ـ مصوب ۱۳۹۸ ـ.
۶ ـ کارپوشه: کارپوشه ویژه اختصاصیافته به مؤدی تحت مدیریت سازمان که مؤدی پس از احراز هویت امن، میتواند علاوهبر دریافت کلیه خدمات الکترونیکی مالیاتی ازجمله مشاهده اوراق مالیاتی ابلاغشده، تأیید یا رد صورت حسابهای خرید، مدیریت دریافت یا پرداخت صورتحسابهای نسیه، اطلاعات مالیات بر ارزشافزوده صورتحسابهای فروش و خرید خود را مشاهده و تکالیف مرتبط با قانون را انجام دهد.
۷ ـ کارپوشه فعال: کارپوشهای که امکان ثبت حافظه مالیاتی، تأیید یا رد صورتحساب خرید و دریافت مالیات بر ارزشافزوده و عوارض، در صورتحسابهای الکترونیکی صادره را از خریداران دارد.
۸ ـ کارپوشه غیرفعال: کارپوشهای که مؤدی امکان دریافت مالیات بر ارزشافزوده و عوارض، در صورتحسابهای الکترونیکی صادره را از خریداران نداشته ولی امکان ورود به کارپوشه، ثبت حافظه مالیاتی و تأیید یا رد صورتحساب خرید را دارد.
ماده ۲ ـ در موارد زیر کارپوشه غیرفعال بوده ولی مؤدی امکان ورود به سامانه را داشته ولی امکان ثبت حافظه جدید و صدور صورتحساب در کارپوشه را ندارد:
۱ ـ بر اساس ماده (۶) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، در صورتی که سقف اعتبار فروش تکمیل شده باشد.
۲ ـ مطابق بند (پ) ماده (۲۰) قانون، چنانچه در مشارکتهای مدنی صاحبان مشاغل (اعم از اختیاری و قهری) نماینده تعیین نگردد و یا تکالیف مالیاتی واحد شغلی توسط نماینده انجام نشود.
۳ ـ فوت نماینده مشارکتهای مدنی صاحبان مشاغل تا زمان تعیین نماینده جدید مشارکت.
۴ ـ اعلام تعطیلی موقت واحد کسبوکار براساس ماده (۱۳) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان.
تبصره ـ در خصوص بند (۱) این ماده، امکان ثبت حافظه جدید و صدور صورتحساب وجود دارد.
ماده ۳ ـ در موارد زیر کارپوشه غیرفعال بوده و دسترسی نام کاربری مؤدی محدود میشود به صورتی که مؤدی با این کاربری محدودشده امکان تسلیم اظهارنامه، پرداخت و ثبت اعتراض را داشته ولی امکان ارسال صورتحساب را ندارد:
۱ ـ اشخاص حقوقی موضوع ماده (۲۱) قانون، بعد از تاریخ ختم تصفیه.
۲ ـ فوت اشخاص حقیقی در صورت فعالیت با عنوان صاحبان مشاغل انفرادی.
۳ ـ فوت اشخاص حقیقی در پرونده صاحبان مشاغل در صورت وجود پرونده مشارکتی که منجر به انفرادی شدن پرونده صاحبان مشاغل شود.
۴ ـ در صورت ابطال پروانه کسبوکار برای پرونده صاحبان مشاغل مکان محور و ابطال مجوز کسبوکار برای پرونده صاحبان مشاغل مجوز محور.
۵ ـ تعطیلی دائم و یا انحلال واحد کسبوکار بر اساس ماده (۱۳) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان.
۶ ـ اعلام تغییر محل فعالیت و یا به اجاره واگذار نمودن واحد کسبوکار برای پروندههای مکان محور، براساس ماده (۱۴) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان.
تبصره ۱ ـ تمامی صورتحسابهای شناسهدار معتبر سازمان (شمس) استفادهنشده در اختیار مؤدی فاقد اعتبار بوده و در حکم صورتحساب نخواهد بود.
تبصره ۲ ـ بعد از فوت اشخاص حقیقی واحد مشمول مالیات انفرادی یا مشارکتی در صورتی که متوفی نماینده اصلی آن واحد باشد، وراث قانونی (یا نماینده قانونی وراث) و یا سایر شرکا مکلفند ظرف یک ماه از تاریخ فوت نسبت به تعیین تکلیف کارپوشه واحد مشارکت اقدام نمایند. در غیر این صورت بعد از انقضای یک ماه از تاریخ فوت، کارپوشه متوفی غیرفعال خواهد شد. مهلت مذکور با درخواست کتبی وراث (یا نماینده قانونی وراث) و یا سایر شرکا و ارایه دلایل موجه، حداکثر تا دو ماه قابل تمدید میباشد.
تبصره ۳ ـ در صورت فوت اشخاص مشمول، اعتبار مالیاتی استفادهنشده در کارپوشه مؤدی متوفی قابلیت انتقال به وراث قانونی را با رعایت مقررات خواهد داشت.
ماده ۴ ـ در صورت وقوع هر یک از موارد مذکور در ماده (۳) این آییننامه، سازمان مکلف است از طریق سامانههای تبادل اطلاعات با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مراتب غیرفعالسازی کارپوشه را اطلاعرسانی کند و بانک مذکور موظف است کلیه دستگاههای کارتخوان بانکی و درگاههای پرداخت الکترونیکی متصل به حساب بانکی مؤدیان را مسدود نماید.
ماده ۵ ـ سازمان مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید تا پس از رفع محدودیتهای موضوع این آییننامه، بلافاصله کارپوشه به صورت سامانهای (سیستمی) فعال شود.
ماده ۶ ـ تخلف مودی در صدور صورتحساب الکترونیکی حاوی مالیات بر ارزشافزوده و عوارض در زمان غیرفعال بودن کارپوشه، علاوهبر جریمه موضوع بند (ج) ماده (۳۶) قانون، در مواردی که با توجه به مواد (۱۲) و (۳۵) قانون از مصادیق تخلفات قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان باشد، مشمول جرایم قانون مزبور نیز حسب مورد خواهد بود.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر
آییننامه نظارت بر ارايه خدمات ناوبري هوايي غيرنظامي
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22577-31/06/1401
شماره ۱۰۷۴۶۳/ت ۶۰۰۹۸ هـ ـ ۱۴۰۱/۶/۱۹
وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت کشور
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
هیأتوزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۱۶ به پیشنهاد شماره 0 56944/100/2 مورخ ۱۴۰۱/۴/۱۴ وزارت راه و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران، آییننامه نظارت بر ارایه خدمات ناوبری هوایی غیرنظامی را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه نظارت بر ارایه خدمات ناوبری هوایی غیرنظامی
ماده ۱ ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ ـ سازمان: سازمان هواپیمایی کشوری.
۲ ـ ایکائو: سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری.
۳ ـ پیمان: کنوانسیون بینالمللی هواپیمایی کشوری (۱۹۴۴).
۴ ـ ستاد کل: ستاد کل نیروهای مسلح.
۵ ـ استانداردها و توصیههای پیمان: کلیه الزامات و توصیههای ایکائو که در قالب ضمائم پیمان ارایه شده است.
۶ ـ وسیله پرنده: هر وسیله پرنده که بتواند در نتیجه عکسالعمل هوا، به جز عکسالعمل هوا در سطح زمین خود را در هوا نگاه دارد.
۷ ـ خدمات ناوبری هوایی: ارایه خدمات واپایش (کنترل) و مدیریت آمدوشد (ترافیک) هوایی، خدمات مخابرات هوانوردی، خدمات هواشناسی هوانوردی، خدمات جستجو و نجات هوانوردی، خدمات مدیریت اطلاعات هوانوردی، خدمات طراحی و دستورالعملهای پروازی، خدمات مدیریت جریان آمدوشد (ترافیک) هوایی می باشد.
۸ ـ نشریه اطلاعات هوانوردی: نشریهای حاوی اطلاعات معتبر، لازم و ضروری که توسط سازمان یا با مجوز از سازمان منتشر می-شود.
۹ ـ منطقه ارایه اطلاعات پروازی: قلمرو هوایی با ابعاد و حدود مشخص که در آن خدمات اطلاعات پرواز و خدمات هشدار پرواز ارایه میشود. حدودوثغور منطقه ارایه اطلاعات پروازی در نشریه اطلاعات هوانوردی منتشر میگردد.
۱۰ ـ آمدوشد (ترافیک) هوایی عمومی: آمدوشد (ترافیک) هوایی غیرنظامی که تحت قوانین پیمان و یا مقررات عملیاتی ملی کشور اداره میشوند.
۱۱ ـ آمدوشد (ترافیک) هوایی عملیاتی: آمدوشد (ترافیک) هوایی از قبیل آمدوشد (ترافیک)های نظامی، عملیات خاص پروازهای پزشکی، آمبولانس جستجو و نجات که مشمول قوانین تدوینشده توسط پیمان نبوده و مقررات آن به صورت مشترک توسط سازمان و ستاد کل تدوین و ابلاغ میگردد.
ماده ۲ ـ کلیه بهرهبرداران مشمول مقررات آمدوشد (ترافیک) هوایی عمومی به شرح زیر که از منطقه ارایه اطلاعات پروازی استفاده مینمایند، ملزم به رعایت مقررات این آییننامه میباشند:
۱ ـ عملیات وسایل پرنده در داخل منطقه ارایه اطلاعات پروازی ایران و یا در حال خروج یا ورود از/ به آن.
۲ ـ وسایل پرنده که دارای تابعیت و علامت ثبت از کشور ایران یا در اختیار شرکت های ایرانی هستند، مادامی که با مقررات حاکم بر پرواز بر فراز منطقه ارایه اطلاعات پروازی در تعارض نباشند.
۳ ـ ارایه دهنده خدمات ناوبری هوایی به آمدوشد (ترافیک) هوایی عمومی، بهرهبرداران فرودگاهی و کارکنان (پرسنل) فعال در عملیات وسایل پرنده.
ماده ۳ ـ وسایل پرنده الگو (مدل) و اسباببازی مشمول مقررات این آییننامه نیستند.
تبصره ـ به منظور حصول اطمینان از به حداقل رسیدن خطرات احتمالی ناشی از عملیات وسیله پرنده الگو (مدل) و اسباببازی بر ایمنی هواپیمایی کشوری، عملیات وسایل پرنده دیگر و افراد و دارایی آنها، هرگونه فعالیت این وسایل باید مطابق با دستورالعمل مصوب شورای امنیت کشور باشد.
ماده ۴ ـ اولویت ارایه خدمات ناوبری هوایی نسبت به آمدوشد (ترافیک) هوایی عمومی و عملیاتی به ترتیب پروازهای زیر است:
۱ ـ پرواز رهگیر (scramble) / مأموریت ویژه نظامی.
۲ ـ پروازهای سازمان اورژانس کشور و فوریتهای پزشکی و امدادی.
۳ ـ جستجو و نجات.
۴ ـ مأموریتهای حفاظت محیطزیست و کشاورزی.
۵ ـ تخلیه تجهیزات پزشکی، دارو و مجروحین.
۶ ـ اطفای حریق.
۷ ـ وارسی پروازی.
۸ ـ پرواز مقامات ویآیپی (VIP).
ماده ۵ ـ به منظور سیاستگذاری، برنامهریزی، هماهنگی، نظارت، مدیریت یکپارچه، نظم پروازها و اعمال حاکمیت در ارایه خدمات ناوبری هوایی به آمدوشد (ترافیک) هوایی عمومی در چهارچوب قوانین، سازمان به عنوان نماینده دولت در امور حملونقل هوایی و خدمات ناوبری و هوانوردی میباشد.
تبصره ـ سازمان میتواند در صورت بروز هرگونه اختلال در امور هوانوردی حسب ضرورت ارایه خدمات ناوبری را در چهارچوب قوانین محدود و یا تعلیق نماید.
ماده ۶ ـ سازمان میتواند حسب تشخیص در مواقع خاص به منظور حفظ ایمنی هوانوردی غیرنظامی در چهارچوب مقررات این آییننامه، بخشنامه صادر کند.
ماده ۷ ـ سازمان باید تمامی اختلاف عملکردهای این آییننامه و دستورالعملهای مربوط را با استانداردها و توصیههای ایکائو، به ایکائو اعلام و همچنین اختلاف عملکردهای اساسی را از طریق نشریه اطلاعات هوانوردی (AIP)، منتشر کند.
ماده ۸ ـ ارایه خدمات ناوبری هوایی و پرواز بر فراز آبهای آزاد مطابق مقررات مندرج در ضمیمه (۲) و (۱۱) پیمان با در نظر گرفتن مصالح حاکمیتی کشور، بدون هیچ استثنا اجرا میشود.
ماده ۹ ـ سازمان به منظور مقرراتگذاری و سیاستگذاری هوانوردی غیرنظامی، در چهارچوب قوانین کلیه مقررات، استانداردها، قواعد و ضوابط فنی ارایه خدمات ناوبری هوایی را بر اساس پیمان و استانداردها و توصیههای ایکائو، در کشور تدوین و بر نحوه اجرای آن نظارت میکند.
تبصره ۱ ـ سازمان میتواند در انجام امور بازرسی و ممیزی از ارایهدهنده خدمات ناوبری هوایی به صورت کلی یا جزیی از خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب صلاحیت مطابق با مقررات موجود استفاده نماید.
تبصره ۲ ـ بازرسان سازمان میتوانند در راستای اختیارات مندرج در این آییننامه و قوانین و مقررات مربوط هوانوردی به منظور نظارت بر تأمین و حفظ ایمنی، بدون هیچگونه محدودیت و قید و شرطی، به اماکن، تجهیزات و امکانات و اسناد و مدارک مربوط ارایهدهنده خدمات ناوبری هوایی به آمدوشد (ترافیک) هوایی عمومی دسترسی داشته باشند.
ماده ۱۰ ـ سازمان تنها مرجع ذیصلاح جهت صدور و نظارت، اعمال محدودیت، لغو و تعلیق مجوز یا گواهینامه عملیاتی در زمینه خدمات ذیل به آمدوشد (ترافیک) هوایی عمومی در منطقه ارایه اطلاعات پروازی ایران میباشد:
۱ ـ خدمات مدیریت آمدوشد (ترافیک) هوایی.
۲ ـ خدمات مخابرات هوانوردی.
۳ ـ خدمات هواشناسی هوانوردی.
۴ ـ خدمات جستجو و نجات هوانوردی.
۵ ـ خدمات مدیریت اطلاعات هوانوردی.
۶ ـ خدمات طراحی و دستورالعملهای پروازی.
۷ ـ خدمات جریان آمدوشد (ترافیک) هوایی و اجازه پروازها.
ماده ۱۱ ـ ارایه هرگونه خدمات ناوبری هوایی به آمدوشد (ترافیک) هوایی عمومی منوط به اخذ مجوز یا گواهینامه عملیاتی از سازمان میباشد.
ماده ۱۲ ـ انجام پرواز با وسیله پرنده صرفاً در مناطق پروازی از قبل تعیینشده و با رعایت محدودیتهای تعیینشده توسط کمیته دائمی اداره امور فضای کشور مجاز است.
ماده ۱۳ ـ ارایهدهنده خدمات ناوبری هوایی به آمدوشد (ترافیک) هوایی موظف به رعایت الزامات تعیینشده توسط سازمان از جمله تأیید تجهیزات و صلاحیت نیروی انسانی میباشد.
تبصره ـ به منظور نظارت بر رعایت مقررات این آییننامه و ارتقای ایمنی، تأیید صلاحیت فنی و تخصصی مدیران ذیل قبل از انتصاب برعهده سازمان میباشد:
۱ ـ مدیر واپایش (کنترل) آمدوشد (ترافیک) هوایی.
۲ ـ مدیر ارایهدهنده خدمات مخابرات هوانوردی.
۳ ـ مدیر ارایهدهنده خدمات جستجو و نجات هوایی.
۴ ـ مدیر ارایهدهنده خدمات مدیریت اطلاعات هوانوردی.
۵ ـ مدیر ارایهدهنده خدمات طراحی و دستورالعملهای پروازی.
۶ ـ معاون/ مدیر عملیات هوانوردی فرودگاه.
۷ ـ مدیران و مسئولین عملیاتی فرودگاهی.
۸ ـ مدیر ایمنی و تضمین کیفیت.
ماده ۱۴ ـ ایجاد، توسعه، بهرهبرداری و نگهداری زیرساختهای خدمات ناوبری هوایی از قبیل سامانههای ارتباطی، ناوبری، مخابراتی، نظارتی و سامانههای مدیریت آمدوشد (ترافیک) هوایی در کل فرودگاههای غیرنظامی و منطقه ارایه اطلاعات پروازی ایران توسط ارایهدهنده خدمات ناوبری هوایی به آمدوشد (ترافیک) هوایی عمومی باید در چهارچوب قوانین و مقررات باشد.
ماده ۱۵ ـ سازمان میتواند در موارد تخلف از مقررات این آییننامه، متناسب با تخلف ارتکابی و در چهارچوب قوانین مجوز یا گواهینامه متخلف را محدود، لغو یا تعلیق نماید.
ماده ۱۶ ـ کارگروه دائمی اداره امور فضای کشور مکلف است در راستای ارتقای هماهنگی در مدیریت قلمرو هوایی کشور و بهرهبرداری از زیرساختهای هوانوردی، احداث فرودگاهها و راههای هوایی تصمیمات لازم را اتخاذ نماید.
ماده ۱۷ ـ سازمان مکلف است پس از اعلام علل امنیتی و دفاعی از سوی مقامات ذیصلاح امنیتی و نظامی ارایه خدمات ناوبری هوایی را به وسایل پرنده غیرنظامی بر فراز قسمتی یا کل منطقه اطلاعات پروازی کشور محدود یا ممنوع نماید. دستورالعمل مربوط توسط سازمان با همکاری ستاد کل تدوین و ابلاغ میگردد.
ماده ۱۸ ـ انجام هرگونه فعالیت نظامی که برای پرواز وسایل پرنده غیرنظامی مخاطرهآمیز میباشد، مستلزم اعلام قبلی نهاد نظامی مربوط به سازمان است.
ماده ۱۹ ـ در مواردی که وزارتخانهها و دستگاههای دولتی اقدام به تهیه و تدوین مقررات، ضوابط و الزامات مرتبط با هوانوردی در فضای کشور و فرودگاهها مینمایند که ممکن است به هر نحوی از انحا هوانوردی غیرنظامی را دچار محدودیت و یا متأثر نماید، موظفند قبلاً نظر سازمان را اخذ نمایند.
ماده ۲۰ ـ سازمان با همکاری ستاد کل، مطابق ماده (۲۵) پیمان، مساعدت و اقدامات مقتضی نسبت به هواپیمایی که در قلمرو هوایی آن دچار مخاطره یا مفقود شده است را به عمل میآورد. همچنین مالک و مقامات کشور ثبتکننده میتوانند تحت نظر سازمان تدابیر لازم برای مساعدت به هواپیما را معمول دارند.
ماده ۲۱ ـ به منظور مساعدت با هواپیمایی که در قلمرو هوایی ایران دچار مخاطره یا مفقود شده است، سازمان اقدامات و مساعدت لازم را براساس پیمان و ضمائم آن به عمل میآورد.
تبصره ـ سند ملی جستجو و نجات هوایی با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی (سازمان) با همکاری ستاد کل و سازمان مدیریت بحران کشور ظرف هجده ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه تدوین و به تصویب هیأتوزیران میرسد.
ماده ۲۲ ـ فرودگاهها، ایستگاههای بیسیم، وسایل ارتباطاتی، رمزها و علائم مخابراتی، چراغها، نقشهها، اطلاعات هوانوردی، ایستگاههای هواشناسی و سایر تسهیلات و تجهیزات خدمات ناوبری هوایی برای ارائه خدمات به پروازهای بینالمللی باید الزامات ماده (۲۸) پیمان را به صورت متحدالشکل رعایت نمایند.
ماده ۲۳ ـ کلیه دستورالعملهای موردنیاز برای اجرای این آییننامه در موضوعات در صلاحیت سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط توسط سازمان تصویب و ابلاغ میشود.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر
اصلاح تصويبنامه شماره ۷۴۱۱۹/ت ۶۰۰۷۱ هـ مورخ ۴/۵/۱۴۰۱
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22577-31/06/1401
شماره ۱۰۹۳۲۹/ت ۶۰۲۶۱ هـ ـ ۱۴۰۱/۶/۲۱
اصلاح تصویبنامه شماره ۷۴۱۱۹/ت ۶۰۰۷۱ هـ مورخ ۱۴۰۱/۵/۴
وزارت امور خارجه
سازمان برنامهوبودجه کشور
معاونت حقوقی رییسجمهور
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیأتوزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۶ به پیشنهاد شماره 48784/92834 مورخ ۱۴۰۱/۵/۳۱ معاونت حقوقی رییسجمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
تصویبنامه شماره ۷۴۱۱۹/ت ۶۰۰۷۱ هـ مورخ ۱۴۰۱/۵/۴ به شرح زیر اصلاح میشود:
۱ ـ در بند (۵)، عبارت “از محل ردیفهای عمومی بودجه” به عبارت “از محل اعتبارات مصوب مربوط” اصلاح میشود.
۲ ـ در بند (۶)، عبارت “مندرج در ردیف عمومی بودجه” حذف میشود.
۳ ـ در انتهای بند (۷)، عبارت “در صورت پرداخت حق عضویت سازمانهای موضوع جدول شماره یک (سازمانهای اولویتدار) از محل منابع بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامهوبودجه کشور میتواند نسبت به پرداخت معوقات عضویت در سازمانهای موضوع جدول شماره دو از محل اعتبارات مصوب مربوط اقدام نماید.” الحاق میشود.
۴ ـ در بند (۹)، عبارت “تداوم عضویت” به عبارت “پرداخت حق عضویت” اصلاح میشود.
۵ ـ جدول شماره یک پیوست تصویبنامه به شرح زیر اصلاح میشود:
الف ـ در ردیف (۱)، رقم (۲۱۰۰۰۰۰۰) به رقم (۳۳۸۰۰۰۰۰) اصلاح میشود.
ب ـ در ردیف (۱۳)، رقم (۹۹۹۲۲۸۲۱) به رقم (۹۹۷۲۲۸۲۱) اصلاح میشود.
پ ـ در ردیف (۲۱)، رقم (۲۰۰۰۰۰) به رقم (۴۷۷۲۹۲۶۱) اصلاح میشود.
ت ـ در ردیف (۳۷)، رقم (۲۰۰۰۰) به رقم (۳۷۹۸۵) اصلاح میشود.
۶ ـ جدول گروه دو پیوست تصویبنامه به شرح زیر اصلاح میشود:
الف ـ در ردیف (۵۳)، عبارت “(سازمان تحقیقات زمینشناسی و معدنی کشور)” به عبارت “(سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور)” و رقم “(۱۰۲۵۸)” به رقم “(۱۰۲۴۴)” اصلاح میشود.
ب ـ در ردیف (۵۴)، عبارت “(سازمان تحقیقات زمینشناسی و معدنی کشور)” به عبارت “(سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور)” و رقم “(۶۸۳۰)” به رقم “(۰)” اصلاح میشود.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر
اصلاح بند (۲) تصویبنامه شماره ۸۱۴۰۱/ت ۵۸۰۶۹ هـ مورخ ۱۶/۷/۱۳۹۹
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22577-31/06/1401
شماره ۱۱۱۲۸۳/ت ۶۰۳۳۷ هـ ـ ۱۴۰۱/۶/۲۳
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت اطلاعات
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان برنامهوبودجه کشور
هیأتوزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۲۰ به پیشنهاد شماره 48940/101664 مورخ ۱۴۰۱/۶/۱۲ معاونت حقوقی رییسجمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
در بند (۲) تصویبنامه شماره ۸۱۴۰۱/ت ۵۸۰۶۹ هـ مورخ ۱۳۹۹/۷/۱۶ و اصلاح بعدی آن موضوع تصویبنامه شماره ۵۶۴۴۵/ت ۵۹۷۵۷ هـ مورخ ۱۴۰۱/۴/۷، کلمه “صفر” به عبارت “یکدهم درصد (۰/۱%)” اصلاح و در ردیف (۱۰) جدول ذیل بند (۱۱) تصویبنامه مذکور، بعد از کلمه “درآمد” کلمه “سالیانه” الحاق میشود.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر
اصلاح آييننامه اجرايي تبصره (۱۶) مادهواحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22577-31/06/1401
شماره ۱۰۷۴۶۱/ت ۶۰۲۶۵ هـ ـ ۱۴۰۱/۶/۱۹
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت کشور
سازمان برنامهوبودجه کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیأتوزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۱۳ به پیشنهاد شماره 48737/93882 مورخ ۱۴۰۱/۶/۱ معاونت حقوقی رییسجمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
آییننامه اجرایی تبصره (۱۶) مادهواحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موضوع تصویبنامه شماره ۷۰۴۱۶/ت ۵۹۹۳۸ هـ مورخ ۱۴۰۱/۴/۲۹ به شرح زیر اصلاح میشود:
۱ ـ در ماده (۱۲)، بعد از عبارت “جدول پیوست” عبارت “جزء (۲) بند (ب) تبصره (۱۶) قانون” الحاق میشود.
۲ ـ مواد (۱۳) و (۱۹) حذف و عنوان مواد دیگر به ترتیب اصلاح میشود.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر
اصلاح ماده (۱۴) آييننامه اجرايي قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردي
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22577-31/06/1401
شماره ۱۰۷۴۶۸/ت ۵۹۷۷۷ هـ ـ ۱۴۰۱/۶/۱۹
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی
هیأتوزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۱۳ به پیشنهاد شماره 47664/17453 مورخ ۱۴۰۱/۲/۶ معاونت حقوقی رییسجمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
ماده (۱۴) آییننامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی موضوع تصویبنامه شماره ۱۵۶۲۹۷/ت ۵۹۱۴۰ هـ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۴ به شرح زیر اصلاح میشود:
ماده ۱۴ ـ موارد زیر نیز مشمول تسهیلات پیشبینیشده در قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی ـ مصوب ۱۳۷۰ ـ و این آییننامه میباشد:
۱ ـ دفاتر خدمات زیارتی و کلیه فعالیتهای مرتبط با امور حج و زیارت
۲ ـ ارایه خدمات به منظور برگزاری تورهای زیارتی ایرانیان به اماکن زیارتی خارج کشور
۳ ـ ارایه خدمات به منظور ورود زوار سایر کشورها جهت زیارت اماکن زیارتی ایران
تبصره ـ مرجع صدور مجوز مطابق مقررات مندرج در بند (۲۴) ماده (۱) و تبصره (۶) ماده (۷) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانوناساسی خواهد بود.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر
اصلاح تبصره ماده (۴) آییننامه اجرايي بند (ز) تبصره (۱) مادهواحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22577-31/06/1401
شماره ۱۱۱۲۸۰/ت ۶۰۳۴۰ هـ ـ ۱۴۰۱/۶/۲۳
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت نفت
وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
وزارت کشور ـ وزارت آموزشوپرورش
وزارت جهاد کشاورزی ـ سازمان برنامهوبودجه کشور
هیأتوزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۲۰ به پیشنهاد معاونت هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییسجمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
در تبصره ماده (۴) آییننامه اجرایی بند (ز) تبصره (۱) مادهواحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موضوع تصویبنامه شماره ۶۷۸۳۸/ت ۵۸۹۴۷ هـ مورخ ۱۴۰۰/۶/۳۰ قبل از عبارت “شامل سود منصفانه” عبارت “و سی درصد (۳۰%) جهت تبدیل قیر به آسفالت برای معابر و بهسازی روستاها و همچنین نوسازی مدارس و دانشگاه فرهنگیان (موضوع جزءهای (۲) و (۵) بند (ز) تبصره (۱) قانون)” الحاق شود.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر
اصلاح ماده (۲۱) آییننامه حمايت از توليد دانش بنيان و اشتغالآفرین در حوزه سلامت
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22577-31/06/1401
شماره ۱۱۱۳۲۵/ت ۶۰۳۳۶ هـ ـ ۱۴۰۱/۶/۲۳
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت امور خارجه
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
وزارت آموزشوپرورش ـ وزارت جهاد کشاورزی
سازمان برنامهوبودجه کشور ـ سازمان انرژی اتمی ایران
معاونت علمی و فناوری رییسجمهور
هیأتوزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۲۰ به پیشنهاد شماره 48918/101650 مورخ ۱۴۰۱/۶/۱۲ معاونت حقوقی رییسجمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
ماده (۲۱) آییننامه حمایت از تولید دانشبنیان و اشتغالآفرین در حوزه سلامت موضوع تصویبنامه شماره ۵۳۷۹۸/ت ۵۹۷۸۶ هـ مورخ ۱۴۰۱/۴/۵ به شرح زیر اصلاح میشود:
ماده ۲۱ ـ وزارت مکلف است در راستای حمایت از تولید، پخش و توسعه بازار فرآوردههای طبیعی و سنتی دانشبنیان، حسب مورد نسبت به اصلاح آییننامههای مربوط اقدام کرده و یا پیشنهاد اصلاح آییننامه را جهت تصویب به مراجع ذیربط ارایه دهد.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر