مصوبات هیئت دولت منتشره از
1399/08/21 لغايت 1399/08/30
در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ايران
آییننامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین
تصویبنامه در خصوص تعیین آقای علی زینیوند به عنوان استاندار کرمان
اصلاح بند (۱) تصویبنامه شماره ۵۴۵۶۸/ت۵۶۷۲۴هـ مورخ ۶/۵/۱۳۹۸
اصلاح ماده (۵) آییننامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین
تصویبنامه در خصوص اقدام دستگاههای اجرایی برای کاهش آلودگیهای محیطزیستی ناشی از صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22037-22/08/1399
شماره ۹۱۱۹۴/ت ۵۶۴۱۱هـ ـ ۱۳۹۹/۸/۱۲
وزارت نفت ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت کشور ـ وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی
سازمان برنامهوبودجه کشور ـ سازمان حفاظت محیطزیست
هیئتوزیران در جلسه ۱۳۹۹/۸/۷ به پیشنهاد سازمان برنامهوبودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
۱ـ دستگاههای اجرایی ذیربط موظفاند برای کاهش آلودگیهای محیطزیستی ناشی از صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در قالب طرح/ پروژههای اجرایی موردنیاز و منابع مربوط (منابع داخلی شرکتهای تابع و سایر شرکتها و واحدهای فعال در منطقه ویژه یادشده به شرح جدول پیوست که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، اقدام نمایند.
۲ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است ضمن پایش سلامت ساکنین در معرض آلودگیهای صنایع گاز و پتروشیمی برای (۶۰۰۰) نفر در سال، نسبت به راهاندازی مرکز پایش سلامت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در چهارچوب ساختار، تجهیزات و منابع انسانی موجود اقدام نماید.
۳ـ وزارت راه و شهرسازی موظف است:
الف ـ نسبت به احداث و تجهیز بیمارستان جدید (۱۱۰) تختخوابی موردنیاز منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از محل عوارض آلایندگی منطقه توسط استانداری بوشهر با رعایت جزء (۳) بند (ب) ماده (۶) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ـ و اعتبارات مصوب مربوط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و منابع مشارکتهای اجتماعی طرحهای شرکت ملی نفت ایران با رعایت تبصره ماده (۸۰) قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ـ اقدام نماید.
ب ـ با توجه به مکانیابی طرح جامع مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، نسبت به تکمیل و اجرای طرح جامع شهر جدید سیراف از طریق شرکت عمران شهرهای جدید، اقدام نماید. کلیه دستگاههای اجرایی، ملزم به همکاری در این فرایند و ارائه خدمات زیربنایی و روبنایی موردنیاز میباشند.
پ ـ ظرف شش ماه نسبت به تکمیل و بازنگری مطالعه ساماندهی سکونتگاههای منطقه و تصویب آن در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، در قالب طرح جامع مصوب اقدام نماید.
۴ـ وزارتخانههای کشور و راه و شهرسازی مکلفاند بر حسن اجرای طرحهای جامع و تفصیلی توسط شهرداریهای شهرهای عسلویه، کنگان، نخل تقی، بیدخون و چاه مبارک نظارت ویژه نمایند تا صدور هرگونه پروانه ساختمانی صرفاً بر اساس طرحهای مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران انجام شود.
۵ ـ وزارت کشور موظف است ضمن هماهنگی با دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران از ایجاد هرگونه تغییر در تقسیمات کشوری تا حصول نتایج جزء (ب) بند (۴) خودداری نماید.
۶ ـ کلیه دستگاههای اجرایی و واحدهای وابسته و تابع آنها و سایر شرکتهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس موظف به همکاری کامل و ارائه اطلاعات موردنیاز به سازمان حفاظت محیطزیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهمنظور انجام وظایف نظارتی، بازدیدها و نمونهبرداریهای میدانی و پایشهای مستمر موردنیاز میباشند.
۷ـ سازمان حفاظت محیطزیست موظف است با همکاری معاونت حقوقی رئیسجمهور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامهوبودجه کشور، لایحه اصلاح جزء (۳) بند (ب) ماده (۶) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ـ مبنی بر نحوه توزیع و هزینهکرد عوارض آلایندگی موضوع تبصره (۱) ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزشافزوده ـ مصوب ۱۳۸۷ـ را با هدف استفاده مناسب و ارتقای اثربخشی آنها در شهرها و روستاهای مربوط، کاهش اثرات سوء محیط¬زیستی و رفع آلودگیها، ظرف سه ماه برای تصویب به هیئتوزیران ارائه نماید.
۸ ـ نظارت بر حسن اجرای این تصویبنامه برعهده سازمان حفاظت محیطزیست میباشد. سازمان مذکور مکلف است سالانه گزارش جامعی از اقدامات انجامشده را به هیئتوزیران ارائه نماید.
۹ـ استانداری بوشهر موظف است هر سه ماه یکبار گزارش پیشرفت اجرای تعهدات
دستگاههای اجرایی مرتبط با این تصویبنامه را به دفتر هیئت دولت ارائه نماید.
معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری
برنامه رفع آلودگیهای محیطزیستی ناشی از صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
اولویت | طرح/پروژه | دستگاه اجرایی مسئول | اقدامات اجرایی | هدف کمی | برنامه زمانبندی | برآورد هزینه موردنیاز | محل تأمین منابع |
۱ | مستندسازی کیفیت هوای محیط و تهیه دستورالعملهای ذیربط | سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس | انجام مستمر پایشهای محیطی | پایش مستمر ۵ آلاینده اصلی هوا | مستمر | ۳۰۰۰۰ میلیون ریال | منابع سازمان منطقه ویژه |
شبیهسازی پراکنش آلایندههای هوا | انجام حداقل ۳ سناریوی پراکنش آلایندهها | تا پایان سال ۱۳۹۹ | ۲۰۶۰ میلیون ریال | ||||
تدوین و ابلاغ دستورالعملها و الزامات مربوطه | تدوین و ابلاغ دستورالعملها و الزامات مربوطه | تا پایان سال ۱۳۹۹ | ۱۰۳۰۰ میلیون ریال | ||||
کاهش انتشار دیاکسید گوگرد | شرکت نفت و گاز پارس | اجرا و در سرویس قرار گرفتن واحدهای بازیافت گوگرد (SRU)، تصفیه گازهای باقیماند (TGTU) و تغلیظ گاز اسیدی (AGE) در پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۵۶ هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | تا پایان سال ۱۳۹۹ | پس از برآورد و تدقیق، تعیین میشود | منابع شرکتهای مرتبط تابع وزارت نفت | |
اجرا و در سرویس قرار گرفتن واحدهای بازیافت گوگرد (SRU)، تصفیه گازهای باقیماند (TGTU) و تغلیظ گاز اسیدی (AGE) در پالایشگاه فاز ۱۹ پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۱۴هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | ||||||
اجرا و در سرویس قرار گرفتن واحدهای بازیافت گوگرد (SRU)، تصفیه گازهای باقیماند (TGTU) و تغلیظ گاز اسیدی (AGE) در پالایشگاه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۱۳ هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | ||||||
اجرا و در سرویس قرار گرفتن واحدهای بازیافت گوگرد (SRU)، تصفیه گازهای باقیماند (TGTU) و تغلیظ گاز اسیدی (AGE) در پالایشگاه فازهای ۲۲-۲۴ پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۵۶ هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | ||||||
شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی | رفع مشکلات بهرهبرداری از واحدهای بازیافت گوگرد در پالایشگاه اول (فاز ۱) پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۵ هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | ۱۳۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۰ | 1/5 میلیون دلار | منابع شرکتهای مرتبط تابع وزارت نفت | ||
رفع مشکلات بهرهبرداری از واحدهای بازیافت گوگرد در پالایشگاه دوم (فازهای ۲ و ۳) پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۶ هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | 0/8 میلیون دلار | |||||
رفع مشکلات بهرهبرداری از واحدهای بازیافت گوگرد در پالایشگاه سوم (فازهای ۴ و ۵) پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۵ هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | 0/7میلیون دلار | |||||
رفع مشکلات بهرهبرداری از واحدهای بازیافت گوگرد در پالایشگاه پنجم (فازهای ۹ و ۱۰) پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۲۳ هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | 0/8 میلیون دلار | |||||
رفع مشکلات بهرهبرداری از واحدهای بازیافت گوگرد در پالایشگاه ششم (فازهای ۱۵ و ۱۶) پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۶۸ هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | 0/8 میلیون دلار | |||||
رفع مشکلات بهرهبرداری از واحدهای بازیافت گوگرد در پالایشگاه هفتم (فازهای ۱۷ و ۱۸) پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۴۶ هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | ۴ میلیون دلار | |||||
رفع مشکلات بهرهبرداری از واحدهای بازیافت گوگرد در پالایشگاه هشتم (فازهای ۲۰ و ۲۱) پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۷هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | ۴ میلیون دلار | |||||
راهاندازی واحدهای تغلیظ گاز اسیدی (AGE) در پالایشگاه ششم (فازهای ۱۵ و ۱۶) پارس جنوبی و رفع نواقص واحد بازیافت گوگرد (SRU) | کاهش انتشار سالانه ۱۰۳ هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | ۱۳۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۰ | 1/2 میلیون دلار | ||||
راهاندازی واحدهای تغلیظ گاز اسیدی (AGE) در پالایشگاه هفتم (فازهای ۱۷ و ۱۸) پارس جنوبی و رفع نواقص واحد بازیافت گوگرد (SRU) | کاهش انتشار سالانه ۶۹ هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | 3/5 میلیون دلار | |||||
رفع نواقص واحد بازیافت گوگرد (SRU) در پالایشگاه هشتم (فازهای ۲۰ و ۲۱) پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۱۰ هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | 3/5 میلیون دلار | |||||
طراحی و نصب واحدهای تغلیظ گاز اسیدی (AGE) در پالایشگاه اول (فاز ۱) پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۳ هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۶ | ۱۱۰ میلیون دلار | ||||
طراحی و نصب واحدهای تغلیظ گاز اسیدی (AGE) در پالایشگاه دوم (فازهای ۲ و ۳) پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۲هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | ۱۱۰ میلیون دلار | |||||
طراحی و نصب واحدهای تغلیظ گاز اسیدی (AGE) در پالایشگاه سوم (فازهای ۴ و ۵) پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۵۰۰ تن ترکیبات گوگردی در هوا | ۱۱۰ میلیون دلار | |||||
طراحی و نصب واحدهای تغلیظ گاز اسیدی (AGE) و تصفیه گازهای باقیمانده (TGTU) در پالایشگاه پنجم (فازهای ۹ و ۱۰) پارس جنوبی | کاهش انتشار سالانه ۱۵ هزار تن ترکیبات گوگردی در هوا | ۱۳۰ میلیون دلار | |||||
۲ | کاهش انتشار ترکیبات BTEX | شرکتهای پتروشیمی مستقر در منطقه | اجرای برنامه شناسایی و رفع نشتی تجهیزات (LDAR) در کلیه صنایع هیدروکربنی مستقر در منطقه | ۱- رعایت سقف غلظت بنزن بر روی مرز صنایع به میزان ۹ میکروگرم در مترمکعب
2- رعایت استانداردهای محیطی بنزن به میزان ۵ میکروگرم در مترمکعب |
مستمر | – | منابع صنایع مرتبط مستقر در منطقه |
سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس | اجرای برنامههای پایش و ممیزی و تعیین نقاط اندازهگیری و پایش میزان بنزن | سالانه در حدود ۱۰۰۰ میلیون ریال | منابع سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس | ||||
۳ | حذف مشعل سوزی (فلرینگ) | شرکت نفت و گاز پارس | کاهش میزان مشعل سوزی (فلرینگ) با حذف ارسال جریان گاز احیاء بسترهای مرکاپتان زدایی به مشعل | حذف مشعل سوزی (فلرینگ) سالانه ۵۲۵ میلیون مترمکعب گاز | ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ | ۶۰ میلیون دلار | منابع شرکتهای مرتبط تابع وزارت نفت |
در سرویس قرار گرفتن کمپرسورهای جداکننده گاز از میعانات گازی (Off Gas) و اجرای پروژه بازیافت گازهای مشعل (FGR) در پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی با اولویت نصب کمپرسور | حذف مشعل سوزی (فلرینگ) سالانه ۳۶۰ میلیون مترمکعب گاز | ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ | ۴۵ میلیون دلار | ||||
در سرویس قرار گرفتن کمپرسورهای جداکننده گاز از میعانات گازی (Off Gas) و اجرای پروژه بازیافت گازهای مشعل (FGR) در پالایشگاه فاز ۱۹ پارس جنوبی با اولویت نصب کمپرسور | حذف مشعل سوزی (فلرینگ) سالانه ۳۶۰ میلیون مترمکعب گاز | ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ | ۴۵ میلیون دلار | ||||
در سرویس قرار گرفتن کمپرسورهای جداکننده گاز از میعانات گازی (ff Gas) و اجرای پروژه بازیافت گازهای مشعل (FGR) در پالایشگاه فازهای ۲۲-۲۴ پارس جنوبی با اولویت نصب کمپرسور | حذف مشعل سوزی (فلرینگ) سالانه ۳۶۰ میلیون مترمکعب گاز | ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ | ۴۵ میلیون دلار | ||||
شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی | رفع مشکلات شبکه مشعل (فلر) و کمپرسورهای جداکننده گاز از میعانات گازی (Off Gas) در پالایشگاه اول (فاز ۱) پارس جنوبی | حذف مشعل سوزی (فلرینگ) سالانه ۱۸ میلیون مترمکعب گاز | ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ | ۳۰ میلیون دلار | منابع شرکتهای مرتبط تابع وزارت نفت | ||
رفع مشکلات شبکه مشعل (فلر) و کمپرسورهای جداکننده گاز از میعانات گازی (Off Gas) در پالایشگاه دوم (فازهای ۲ و ۳) پارس جنوبی | حذف مشعل سوزی (فلرینگ) سالانه ۳۴ میلیون مترمکعب گاز | ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ | ۲۵ میلیون دلار | ||||
رفع مشکلات شبکه مشعل (فلر) و کمپرسورهای جداکننده گاز از میعانات گازی Off Gas ) و واحدهای مربوطه در پالایشگاه سوم (فازهای ۴ و ۵) پارس جنوبی | حذف مشعل سوزی (فلرینگ) سالانه ۶۴ میلیون مترمکعب گاز | ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ | ۳۲ میلیون دلار | ||||
رفع مشکلات شبکه مشعل (فلر) و کمپرسورهای جداکننده گاز از میعانات گازی (Off Gas) و واحدهای مربوطه در پالایشگاه چهارم (فازهای ۶ و ۷ و ۸) پارس جنوبی | حذف مشعل سوزی (فلرینگ) سالانه 9/5 میلیون مترمکعب گاز | ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ | ۲۷ میلیون دلار | ||||
رفع مشکلات شبکه مشعل (فلر) و کمپرسورهای جداکننده گاز از میعانات گازی (Off Gas) و واحدهای مربوطه در پالایشگاه پنجم (فازهای ۹ و ۱۰) پارس جنوبی | حذف مشعل سوزی (فلرینگ) سالانه ۵۸ میلیون مترمکعب گاز | ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ | 38/6 میلیون دلار | ||||
راهاندازی کمپرسورهای جداکننده گاز از میعانات گازی (Off Gas) و رفع مشکلات عملیاتی پس از برطرف شدن کامل نواقص در پالایشگاه ششم (فازهای ۱۵ و ۱۶) پارس جنوبی | حذف مشعل سوزی (فلرینگ) سالانه ۱۰۹ میلیون مترمکعب گاز | ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ | ۲ میلیون دلار | ||||
راهاندازی کمپرسورهای جداکننده گاز از میعانات گازی (Off Gas) و رفع مشکلات عملیاتی پس از برطرف شدن کامل نواقص در پالایشگاه هفتم (فازهای ۱۷ و ۱۸) پارس جنوبی | حذف مشعل سوزی (فلرینگ) سالانه ۴۱۵ میلیون مترمکعب گاز | ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ | ۸ میلیون دلار | ||||
راهاندازی کمپرسورهای بازیافت پروپان و بوتان تبخیری (BOG) واحد ذخیرهسازی گاز مایع و رفع مشکلات عملیاتی پس از برطرف شدن کامل نواقص در پالایشگاه هشتم (فازهای ۲۰ و ۲۱) پارس جنوبی | حذف مشعل سوزی (فلرینگ) سالانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز | ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ | 7/4 میلیون دلار | ||||
۴ | احداث تصفیهخانههای پساب تولیدی | شرکت پتروشیمی دماوند | احداث تصفیهخانه متمرکز پسابهای پتروشیمیهای فاز ۲ | تصفیه ۹۰۰ مترمکعب در ساعت پساب | ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ | ۴۵ میلیون دلار | سرمایهگذاری بخش خصوصی |
شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی | ارتقای سیستم تصفیهخانههای موجود پالایشگاههای گاز اول تا هشتم پارس جنوبی | تصفیه ۵۶۰ مترمکعب در ساعت پساب | ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ | ۵۴ میلیون دلار | منابع شرکتهای مرتبط تابع وزارت نفت | ||
شرکت نفت و گاز پارس | احداث تصفیهخانه پساب متمرکز پالایشگاههای گاز مستقر در سایت ۲ پارس جنوبی | تصفیه ۳۵۰ مترمکعب در ساعت پساب | ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ | ۳۶ میلیون دلار | |||
مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی | شرکت ملی شیمی کشاورز | احداث و بهرهبرداری از مجتمع مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی منطقه | مدیریت ۱۰۰هزار تن پسماند ویژه و صنعتی در سال | ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ | ۶۰ میلیون دلار | سرمایهگذاری بخش خصوصی |
٭ اعتبار موردنیاز اجرای پروژههای مربوط به شرکتهای دولتی تابعه وزارت نفت به پیشنهاد آن دستگاه و یا شرکتهای مربوطه، توسط سازمان برنامهوبودجه کشور در قالب بودجه سالانه این شرکتهای پیشبینی میگردد.
آییننامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22037-22/08/1399
شماره ۸۷۳۴۵/ت ۵۷۶۴۴هـ ـ ۱۳۹۹/۸/۳
وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت امور خارجه
وزارت کشور ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
سازمان برنامهوبودجه کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیئتوزیران در جلسه ۱۳۹۹/۷/۲۷ به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامهوبودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ـ مصوب ۱۳۷۳ـ آییننامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین
ماده ۱ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ـ قانون: قانـون وصول برخـی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ـ مصوب ۱۳۷۳ـ
۲ـ شرکت: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران (مادرتخصصی)
۳ـ سازمان: سازمان هواپیمایی کشوری
۴ـ هواپیما: پرنده یا وسیله نقلیهای که بتواند در نتیجه عکسالعمل هوا خود را در فضا نگه دارد.
۵ ـ هوانوردی عمومی و منطقهای: کلیه فعالیتهای هوانوردی اعم از پروازهای برنامهای و غیربرنامهای مسافری، باری، آموزشی، تفریحی، خدمات ویژه و شخصی با هواپیماهای دارای حداکثر وزن برخاست (۹ تن).
ماده ۲ـ بهای خدمات موضوع بند (الف) ماده (۶۳) قانون، به شرح جدول شماره (۱) پیوست که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین میشود و شرکت از مقامات، مهمانان و مسافران خارجی که از سالنهای اختصاصی (پاویون) فرودگاههای کشور استفاده میکنند، مبالغ مندرج در جدول یادشده را دریافت مینماید.
تبصره ـ اتباع کشورهایی که حسب اعلام وزارت امور خارجه از مقامات و مسافران ایرانی وجوه مشابهی دریافت نمیکنند، مشمول این ماده نخواهند بود.
ماده ۳ـ بهای خدمات فرودگاهی و پروازی موضوع بند (ب) ماده (۶۳) قانون به شرح جداول شماره (۱ـ ۲) و (۲ـ ۲) پیوست که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین میشود.
تبصره ۱ـ مبنای محاسبه وزن هواپیما، حداکثر وزن مجاز هواپیما هنگام برخاست (MTOW) مندرج در گواهینامه معتبر صلاحیت پرواز هواپیما میباشد. در صورت عدم ارائه گواهینامه مذکور توسط شرکت¬های هواپیمایی، حداکثر وزن مجاز هواپیما رقم مندرج در نشریه کارخانه سازنده هواپیما یا نشریات معتبر بین-المللی (به انتخاب شرکت) است.
تبصره ۲ـ هواپیماهای دولتی اعم از نظامی و غیرنظامی که حسب مجوزهای خاص صادرشده از سوی سازمان، غیر از انجام وظایف اختصاصی خود، به حملونقل مسافر، بار و محمولات پستی به صورت تجاری مبادرت میورزند، مشمول بهای خدمات مقرر در جداول شماره (۱ـ ۲) و (۲ـ ۲) پیوست میباشند.
ماده ۴ـ هواپیماهایی که در مالکیت یا اجاره اشخاص ایرانی هستند، مشروط بر اینکه مرکز فعالیت آنها در ایران باشد، مشمول پرداخت معادل ریالی مبالغ تعیینشده در جداول شماره (۱ـ ۲) و (۲ـ ۲) پیوست خواهند بود.
ماده ۵ ـ مدیریتهای ذیربط در فرودگاههایی که توسط مؤسساتی غیر از شرکت اداره میشوند، از جمله فرودگاههای امام خمینی (ره)، کیش، قشم، عسلویه و پیام موظفاند بهای خدمات موضوع ردیف (۱) جدول شماره (۱ـ ۲) و بخش (الف) از ردیف (۱) جدول شماره (۲ـ ۲) پیوست را از هواپیماهای خارجی یا داخلی دریافت و به حساب درآمدهای شرکت در نزد خزانه واریز نمایند و یا بهای خدمات مذکور مستقیماً به حساب شرکت نزد خزانه واریز گردد. سایر خدمات ناوبری هوایی و فرودگاهی که توسط شرکت به فرودگاههای مذکور ارائه میگردد، از طریق انعقاد قرارداد و یا صدور صورتحساب مربوط خواهد بود.
ماده ۶ ـ برای دریافت معادل ریالی مبالغ ارزی مذکور در جداول پیوست این آییننامه، نرخ رسمی اعلامشده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنای محاسبه قرار میگیرد.
ماده ۷ـ موارد زیر مشمول پرداخت بهای خدمات موضوع جداول شماره (۱ـ ۲) و (۲ـ ۲) پیوست نمیباشند:
۱ـ هواپیماهای اختصاصی رؤسای کشورها یا مقامات دولتی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران دعوت شدهاند.
۲ـ هواپیماهایی که با موافقت مراجع صلاحیتدار مربوط (هر یک از وزارتخانههای راه و شهرسازی، کشور، اطلاعات، امور خارجه و یا ستاد کل نیروهای مسلح) به منظور همکاریهای نظامی، تجسس، امداد و نجات در موارد غیرمترقبه مانند سیل و زلزله از فرودگاههای کشور استفاده مینمایند.
۳ـ پروازهای آزمایشی که به دستور سازمان و به منظور احراز صلاحیت پرواز هواپیما انجام میشوند.
۴ـ پروازهای وارسی پرواز که به منظور واسنجی (کالیبراسیون) دستگاههای کمک ناوبری زمینی و یا اعتبارسنجی طرحها و دستورالعملهای پروازی و فرودگاهی انجام میشوند.
ماده ۸ ـ صد درصد (۱۰۰%) وجوه حاصل از اجرای جداول شماره (۱)، (۱ـ ۲) و (۲ـ ۲) پیوست، متعلق به شرکت بوده و جهت هزینهکرد در اجرای مأموریتهای شرکت از جمله نوسازی سامانههای ناوبری هوایی و توسعه فرودگاههای تحت مالکیت شرکت، به حساب درآمد شرکت نزد خزانه واریز میشود.
ماده ۹ـ بهای ارائه خدمات موضوع ردیفهای (۲) و (۴) جدول شماره (۱ـ ۲) پیوست، برای شرکتهای حملونقل هوایی ایرانی که مرکز فعالیتشان در ایران میباشد، در پروازهای داخلی به شرح زیر است:
۱ـ فرودگاههای امام خمینی (ره)، مهرآباد، مشهد، شیراز و کیش به میزان صد درصد (۱۰۰%) بهای خدمات مذکور.
۲ـ فرودگاههای اهواز، اصفهان، تبریز و بندرعباس به میزان نود درصد (۹۰%) بهای خدمات مذکور.
۳ـ فرودگاههای کرمان، آبادان، یزد، کرمانشاه، زاهدان، قشم، عسلویه، بوشهر، رشت، ارومیه و ساری به میزان هفتاد درصد (۷۰%) بهای خدمات مذکور.
۴ـ سایر فرودگاههای کشور به میزان پنجاهدرصد (۵۰%) بهای خدمات مذکور.
ماده ۱۰ـ به منظور رونق و توسعه حملونقل هوایی، ایجاد و حفظ شرایط رقابتی:
۱ـ در پروازهای عبوری و پروازهای بینالمللی در فرودگاههای کشور، شرکت مجاز است نسبت به کاهش و یا افزایش بهای خدمات جدول شماره (۱ـ ۲) پیوست، تا سقف پنجاهدرصد (۵۰%) و اعطای مشوقهای ممتاز برای مشتریان بالقوه و بالفعل، با تصویب هیئتمدیره شرکت و در چهارچوب دستورالعمل ابلاغی وزیر راه و شهرسازی اقدام نماید.
۲ـ در پروازهای هوانوردی عمومی و منطقهای (هواپیماهای دارای حداکثر وزن (۹) تن) در فرودگاههای کشور، شرکت مجاز به کاهش و یا افزایش بهای خدمات موضوع جدول شماره (۲ـ ۲) پیوست تا سقف سی درصد (۳۰%)، با تصویب هیئتمدیره شرکت و در چهارچوب دستورالعمل ابلاغی وزیر راه و شهرسازی میباشد.
۳ـ میزان بهای خدمات موضوع جداول شماره (۱ـ ۲) و (۲ـ ۲) پیوست و نحوه وصول آنها در فرودگاههای تحت مالکیت شرکت که بر اساس قوانین و مقررات کشور، با مشارکت و سرمایهگذاری بخش خصوصی داخلی و یا خارجی ایجاد و یا توسعه مییابند، بر اساس طرح توجیه اقتصادی و الگوی مالی پروژه و طرحهای مربوط قابلافزایش یا کاهش است و عوارض یادشده پس از تصویب وزیر راه و شهرسازی، قابلاجرا و وصول است.
۴ـ شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران مجاز است با هماهنگی شرکت نسبت به اعطای تخفیف در نرخ سوخت تحویلی به هواپیماهای خارجی که صرفاً به منظور سوختگیری در هر یک از فرودگاههای کشور توقف مینمایند، اقدام نماید.
ماده ۱۱ـ تشخیص میزان مناسب، در مواردی که در جداول پیوست برای آنها حداقل و حداکثر در نظر گرفته شده است، توسط شرکت انجام میشود.
ماده ۱۲ـ اشخاص حقیقی و حقوقی استفادهکننده از خدمات موضوع جداول شماره (۱ـ ۲) و (۲ـ ۲) پیوست، موظفاند ظرف یک ماه پس از وصول صورتحساب بهای خدمات فرودگاهی و ناوبری و یا بر اساس مدتزمان مصرح در قرارداد منعقده، نسبت به واریز آن به حساب درآمدهای شرکت نزد خزانه اقدام نمایند.
ماده ۱۳ـ در صورت عدمپرداخت بهموقع صورتحسابهای ارسالی، اقدامات زیر انجام میشود:
۱ـ ارسال اخطار کتبی در دو مرحله به فاصله ده روز.
۲ـ دریافت خسارت تأخیر تأدیه به صورت روزشمار بر اساس آخرین متوسط شاخص نرخ تورم اعلامشده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
۳ـ اعلام شرکت هواپیمایی بدهکار به سازمان.
۴ـ جلوگیری از صدور مجوز درخواست پروازهای جدید شرکتهای هواپیمایی بدهکار و یا سایر اقدامات به تشخیص سازمان در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.
۵ ـ انجام کلیه اقدامات اداری و قضایی برای وصول مطالبات شرکتهای هواپیمایی از جانب شرکت، موضوع بند (۵) ماده (۵۳) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ.
ماده ۱۴ـ تصویبنامههای شماره ۸۰۶۸۹/ت ۳۵۶۳۲هـ مورخ ۱۳۹۱/۴/۲۷، شماره ۱۲۰۹۴۴/ت ۴۷۶۴۵هـ مورخ ۱۳۹۳/۱۰/۱۵، شماره ۱۲۳۴۴۰/ت ۵۱۵۳۳هـ مورخ ۱۳۹۴/۹/۲۲ و شماره ۷۱۷۷۴/ت ۵۵۲۷۱هـ مورخ ۱۳۹۷/۶/۳ لغو میشوند.
معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری
جدول شماره ۱ـ تعرفه خدمات در سالن اختصاصی (پاویون)
ردیف | خدمات ارائهشده | بهای خدمات | توضیح و استثناء | |
پروازهای بینالمللی | پروازهای داخلی | |||
۱ | مقامات، مهمانان و مسافران خارجی که از سالن اختصاصی (پاویون) دولت جمهوری اسلامی ایران در فرودگاههای بینالمللی کشور استفاده مینمایند. | هر نفر (۵۰) دلار یا معادل ریالی آن. | هر نفر معادل ریالی (۲۵) دلار با نرخ ارز اعلامشده. | بهای این خدمات صرفاً شامل اتباع خارجی بوده و از مقامات، میهمانان و مسافران خارجی که در کشورهای آنها از مقامات و مسافرین ایرانی (بر اساس اعلام وزارت امور خارجه)، وجوه مشابهی دریافت نمینمایند، نخواهد بود. |
۲ | مقامات، میهمانان و مسافران خارجی که از سالن اختصاصی (پاویون) سایر فرودگاههای کشور استفاده مینمایند. | هر نفر (۳۰) دلار یا معادل ریالی آن. | هر نفر معادل ریالی (۱۵) دلار با نرخ ارز اعلامشده. |
طبقهبندی فرودگاهها و هواپیماهای دارای حداکثر وزن (MTOW) (۹) تن،
در جدول شماره (۱ـ ۲)
طبقهبندی فرودگاهی | گروه (۱) | مهرآباد، امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز، اهواز، اصفهان، تبریز، آبادان و کیش | |
گروه (۲) | بندرعباس، کرمانشاه، یزد، کرمان، بوشهر، رشت، ساری، زاهدان و ارومیه | ||
گروه (۳) | سایر فرودگاههای کشور | ||
طبقهبندی هواپیما | حداکثر وزن مجاز برخاست هواپیما (MTOW) | سی ای تی (۱)
(۱ CAT) |
تا (۲۵۰۰) کیلوگرم |
سی ای تی (۲)
(۲ CAT) |
بیش از (۲۵۰۰) کیلوگرم تا (۵۷۰۰) کیلوگرم | ||
سی ای تی (۳)
(۳ CAT) |
بیش از (۵۷۰۰) کیلوگرم تا (۹۰۰۰) کیلوگرم (۹ تن) |
جدول شماره ۱ـ ۲ـ تعرفههای خدمات ناوبری و فرودگاهی
(هواپیماهای دارای حداکثر وزن (MTOW) ۹ تن)
ردیف | شرح خدمات | طبقهبندی | بهای خدمات | توضیحات | ||
پروازهای بینالمللی | پروازهای داخلی | |||||
۱ | ارائه خدمات ناوبری هوایی به پروازهای عبوری و بدون توقف و یا با توقف در ایران و سایر پروازها که از قلمرو هوایی ایران استفاده مینمایند. | الف) ناوبری هوایی | سی ای تی (۱)
(CAT ۱) |
(12) دلار | معادل ریالی (۳) دلار با نرخ ارز اعلامشده | ـ پنجاهدرصد (۵۰%) معافیت برای پروازهای آموزشی
ـ مبنا بر اساس طرح برنامه پروازی، بین دو فرودگاه است. |
سی ای تی (۲)
(CAT ۲) |
(24) دلار | معادل ریالی (۶) دلار با نرخ ارز اعلامشده | ||||
سی ای تی (۳)
(CAT ۳) |
(۳۶) دلار | معادل ریالی (۹) دلار با نرخ ارز اعلامشده | ||||
ب) آمدوشد (ترافیک) هوایی در محدوده داخل یا خارج سیتیآر (CTR)، تیامای (TMA) یا ایتیزد
(ATZ) فرودگاه |
سی ای تی (۱)
(۱ CAT) |
معادل ریالی (۱) دلار با نرخ ارز اعلامشده | مبالغ مذکور برای هر (۳۰) دقیقه از زمان برخاستن تا زمان نشستن بوده و زمانهای کمتر از سی دقیقه، (۳۰) دقیقه محسوب میشوند. | |||
سی ای تی (۲)
(۲ CAT) |
معادل ریالی (۲) دلار با نرخ ارز اعلامشده | |||||
سی ای تی (۳)
(۳ CAT) |
معادل ریالی (۳) دلار با نرخ ارز اعلامشده |
ادامه جدول شماره ۱ـ ۲ـ تعرفههای خدمات ناوبری و فرودگاهی
(هواپیماهای دارای حداکثر وزن (MTOW) (۹) تن)
ردیف | شرح خدمات | طبقهبندی | بهای خدمات | توضیحات | ||
پروازهای بینالمللی | پروازهای داخلی | |||||
1 | نشستوبرخاست برای هر دفعه
(LANDING FEE) |
گروه (۱) | سی ای تی ۱
(CAT 1) |
(۲۴) دلار | معادل ریالی (۶) دلار با نرخ ارز اعلامشده | هزینه تی اند جی (T&G) معادل سی درصد (%۳۰) هزینه نشستوبرخاست است. |
سی ای تی ۲
(CAT 2) |
(۳۶) دلار | معادل ریالی (۹) دلار با نرخ ارز اعلام شده | ||||
سی ای تی ۳
(CAT 3) |
(۴۸) دلار | معادل ریالی (۱۲) دلار با نرخ ارز اعلامشده | ||||
۲ | نشستوبرخاست برای هر دفعه
(LANDING FEE) |
گروه (۲) | سی ای تی ۱
(CAT ۱) |
(۱۲) دلار | معادل ریالی (۳) دلار با نرخ ارز اعلامشده | هزینه تی اند جی (T&G) معادل سی درصد (%۳۰) هزینه نشستوبرخاست است. |
سی ای تی ۲
(CAT ۲) |
(۲۴) دلار | معادل ریالی (۶) دلار با نرخ ارز اعلامشده | ||||
سی ای تی ۳
(CAT ۳) |
(۳۶) دلار | معادل ریالی (۹) دلار با نرخ ارز اعلامشده | ||||
گروه (۳) | سی ای تی ۱
(CAT ۱) |
(۸) دلار | معادل ریالی (۲) دلار با نرخ ارز اعلامشده | |||
سی ای تی ۲
(CAT ۲) |
(۱۶) دلار | معادل ریالی (۴) دلار با نرخ ارز اعلامشده | ||||
سی ای تی ۳
(CAT ۳) |
(۳۲) دلار | معادل ریالی (۸) دلار با نرخ ارز اعلامشده |
ادامه جدول شماره ۱ـ ۲ـ تعرفههای خدمات ناوبری و فرودگاهی
(هواپیماهای دارای حداکثر وزن (MTOW) (۹) تن)
ردیف | شرح خدمات | طبقهبندی | بهای خدمات | توضیحات |
۳ | توقف هواپیما
(PARKING FEE) |
گروه (۱) | ـ مدت توقف اولیه معاف از پرداخت (۴) ساعت
ـ هر ساعت توقف ده درصد (۱۰%) هزینه نشستوبرخاست |
ـ هواپیماهایی که در پایگاه اصلی خود اقدام به توقف مینمایند، به ازای هر فروند در هر (۲۴) ساعت معادل هزینه یک نشستوبرخاست به صورت ثابت محاسبه میشود.
ـ توقف مداوم پس از یک ماه، مشمول بیست درصد (۲۰%) افزایش تعرفه خواهد بود. ـ بهای خدمات توقف هواپیماهایی که در داخل آشیانههای فرودگاههای کشور قرار میگیرند، مشمول این عوارض نبوده و بر اساس قرارداد منعقدهای که در چهارچوب ماده (۶۲) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین و به تبع آن لایحه قانونی واگذاری و تخلیه اماکن و محلها در فرودگاههای کشور و آییننامه اجرایی مربوط میباشد، خواهد بود. |
گروه (۲) | ـ مدت توقف اولیه معاف از پرداخت (۶) ساعت
ـ هر ساعت توقف پنج درصد (۵%) هزینه نشستوبرخاست |
|||
گروه (۳) | ـ مدت توقف اولیه معاف از پرداخت (۸) ساعت
ـ هر ساعت توقف پنج درصد (۵%) هزینه نشستوبرخاست |
ادامه جدول شماره ۱ـ ۲ـ تعرفههای خدمات ناوبری و فرودگاهی
(هواپیماهای دارای حداکثر وزن (MTOW) ۹ تن)
ردیف | شرح خدمات | طبقهبندی | بهای خدمات | توضیحات | ||
پروازهای بینالمللی | پروازهای داخلی | برای هر بار استفاده از تسهیلات روشنایی در هر نشست و یا هر برخاست | ||||
۴ | تسهیلات روشنایی
(LIGHTING FEE) |
گروه (۱) | (۵۰) دلار | معادل ریالی (۱۵) دلار با نرخ ارز اعلامشده | ||
گروه (2) | (۳۵) دلار | معادل ریالی (۱۳) دلار با نرخ ارز اعلامشده | ||||
گروه (3) | (۲۰) دلار | معادل ریالی (۱۰) دلار با نرخ ارز اعلامشده | ||||
5 | هزینه ارائه خدمات سوختگیری از شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران یا عاملین مربوط | گروههای (۱)، (۲) و (۳) | دو درصد (۲%) بهای هر لیتر سوخت تحویلی به هواپیما | دو درصد (۲%) بهای هر لیتر سوخت تحویلی به هواپیما | ـ آمار سوخت تحویلی به شرکتهای هواپیمایی و ارزش هر لیتر سوخت هواپیماهای داخلی و خارجی هر ماهه توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به شرکت اعلام میگردد.
ـ سازمان برنامهوبودجه کشور سالانه نسبت به پیشبینی مراتب در بودجه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در لوایح بودجه سنواتی، اقدام مینماید. |
|
۶ | هزینه استفاده از تأسیسات و خدمات فرودگاهی
(AIRPORT SERVICE CHARGE) |
گروه (۱) | سی ای تی ۱
(CAT ۱) |
(۸) دلار | معادل ریالی (۲) دلار با نرخ ارز اعلامشده | هواپیماهایی که نسبت به سوار یا پیاده نمودن مسافر اقدام ننمایند، مشمول تعرفه مذکور نمیگردند. |
سی ای تی ۲
(CAT ۲) |
(۱۲) دلار | معادل ریالی (۳) دلار با نرخ ارز اعلامشده | ||||
سی ای تی ۳
(CAT ۳) |
(۲۴) دلار | معادل ریالی (۶) دلار با نرخ ارز اعلامشده | ||||
گروه (۲) | سی ای تی ۱
(CAT ۱) |
(۴) دلار | معادل ریالی (۱) دلار با نرخ ارز اعلامشده | |||
سی ای تی ۲
(CAT ۲) |
(۸) دلار | معادل ریالی (۲) دلار با نرخ ارز اعلامشده | ||||
سی ای تی ۳
(CAT ۳) |
(۱۶) دلار | معادل ریالی (۴) دلار با نرخ ارز اعلامشده | ||||
گروه (۳) | سی ای تی ۱
(CAT ۱) |
(۴) دلار | معادل ریالی (۱) دلار با نرخ ارز اعلامشده | |||
سی ای تی ۲
(CAT ۲) |
(۸) دلار | معادل ریالی (۲) دلار با نرخ ارز اعلامشده | ||||
سی ای تی ۳
(CAT ۳) |
(۱۲) دلار | معادل ریالی (۳) دلار با نرخ ارز اعلامشده |
جدول شماره ۲ـ ۲ـ تعرفههای خدمات ناوبری و فرودگاهی (هواپیماهای دارای وزن (MTOW) بیش از (۹) تن)
ردیف | شرح خدمات | بهای خدمات | توضیح و استثنا | |||||||||
پروازهای بینالمللی | پروازهای داخلی | |||||||||||
1 | ارائه خدمات ناوبری هوایی به پروازهای عبوری و بدون توقف و یا با توقف در ایران و سایر پروازها که از قلمرو هوایی ایران استفاده مینمایند. | الگوی (فرمول) محاسبه:
R=P*D (بهای خدمات به دلار) D، مسافت طی شده به کیلومتر، P، مؤلفه (فاکتور) وزنی و R بهای خدمات میباشد و مؤلفه (فاکتور) وزنی برابر است با:
توجه: MTOW، حداکثر وزن مجاز هواپیما هنگام برخاستن میباشد که در جدول با W نمایش داده شده است. |
معادل بیستوشش درصد (۲۶%) ریالی با نرخ ارز اعلامشده | مسافت طی شده بین دو نقطه بر اساس دایره بزرگ (Great Circle) محاسبه میشود و چنانچه مبدأ و یا مقصد، فرودگاههای کشور باشد مبنای محاسبات نقطه مرجع فرودگاهی (ARP) خواهد بود.
ـ حداقل بهای خدمات برای هر پرواز بینالمللی، (۱۰۰) دلار و برای پروازهای داخلی، معادل پنجاهدرصد (۵۰%) ریالی آن تعیین میشود. |
||||||||
2 | نشستوبرخاست
برای هر دفعه (LANDING FEE) |
برای هر هزار کیلوگرم وزن هواپیما در فرودگاههای بینالمللی، (6) دلار | معادل بیستوشش درصد (۲۶%) ریالی با نرخ ارز اعلامشده | حداقل بهای خدمات نشستوبرخاست برای پروازهای بینالمللی، (۱۰۰) دلار و برای پروازهای داخلی، معادل پنجاهدرصد (۵۰%) ریالی آن میباشد.
ـ بهای خدمات به ازای هر تی اند جی (T&G) برای کلیه انواع (تایپ) هواپیما، معادل بیست درصد (۲۰%) ریالی بهای خدمات نشستوبرخاست همان نوع هواپیما با نرخ ارز اعلامشده میباشد. ـ در صورت پرواز در ساعات خارج از ساعات عملیاتی فرودگاهها، بیستوپنج درصد (۲۵%) بهای خدمات نشستوبرخاست، اضافه دریافت میگردد. ـ از کلیه پروازهای غیربرنامهای و یا فوقالعاده، بیستوپنج درصد (۲۵%) بهای خدمات نشستوبرخاست، اضافه دریافت میگردد. (۱) ـ پروازهای حج تمتع، مشمول بیستوپنج درصد (۲۵%) اضافه بهای خدمات نشستوبرخاست پروازهای غیربرنامهای و یا فوقالعاده، نمیگردند. (۲) ـ پرواز هواپیماهای بدون مسافر و بار (ferry flight) مشمول بیستوپنج درصد (۲۵%) اضافه بهای خدمات نشستوبرخاست پروازهای غیربرنامهای و یا فوقالعاده، نمیگردند. (۳) ـ در صورتی که بعد از برخاستن هواپیما از فرودگاه مبدأ به دلیل نقص فنی و امنیتی ناچار به بازگشت به همان فرودگاه باشد، پنجاهدرصد (%۵۰) بهای خدمات نشستوبرخاست از آن اخذ خواهد شد. ـ در فرودگاههایی که خدمات (سرویس) رادار تقرب پرواز (اپروچ) ارائه میشود، یک دلار برای هر هزار کیلوگرم وزن هواپیما به تعرفههای مصوب اضافه میگردد و این مبلغ در فرودگاههایی که خدمات مذکور توسط شرکت در آنها ارائه میگردد، متعلق به شرکت خواهد بود. ـ چنانچه شرکت نسبت به ارائه خدمات تقرب پرواز (سرویس اپروچ) به فرودگاههای غیرمالکیتی اقدام نماید، یک دلار از بهای خدمات مزبور برای هر هزار کیلوگرم وزن هواپیما، متعلق به شرکت میباشد. |
||||||||
برای هر هزار کیلوگرم وزن هواپیما در فرودگاهی که دارای خدمات (سرویس) برج و تقرب پرواز است، (۵) دلار | معادل بیستوشش درصد (%26) ریالی با نرخ ارز اعلامشده | |||||||||||
برای هر هزار کیلوگرم وزن هواپیما در فرودگاهی که دارای خدمات (سرویس) برج مراقبت میباشد، (۴) دلار | معادل بیستوشش درصد (۲۶%) ریالی با نرخ ارز اعلامشده | |||||||||||
برای هر هزار کیلوگرم وزن هواپیما در فرودگاه با باند آسفالت و خدمات (سرویس) رادیویی،
(۳) دلار |
معادل بیستوشش درصد (۲۶%) ریالی با نرخ ارز اعلامشده | |||||||||||
1ـ پرواز غیربرنامهای انتقال نامنظم افراد، بار یا پست اعم از داخلی و بینالمللی است که توسط شرکت هواپیمایی به قصد کسب درآمد و طبق درخواستهای موردی یا خاص در بازههای زمانی کوتاه انجام میشود و شامل پروازهای دربستی (چارتر) یا درخواستی در زمان تعطیلات نوروز، تابستان و یا دیگر تعطیلات رسمی یا مذهبی میشود. پروازهای جدید تقاضا شده از جانب شرکتهای هواپیمایی، با تأییدیه سازمان، برنامهای و در صورت عدم ارائه مستند مذکور، غیربرنامهای محسوب میگردد. پرواز برنامهای انتقال منظم افراد، بار یا پست، خواه به فرودگاه داخلی و یا بینالمللی است که توسط شرکت هواپیمایی به قصد کسب درآمد و طبق یک برنامهریزی مدون و یا پروازهای تکرارشونده منظم در طول فصل پروازی انجام میشود. طرح پرواز جدید برای پرواز برنامهای که به هر دلیل عملیاتی (مانند شرایط نامطلوب جوی در مقصد) به فرودگاه جایگزین یا فرودگاه دیگری تغییر مسیر داده است، بهعنوان پرواز برنامهای محسوب میشود.
2ـ پروازهای حج در کلیه فرودگاههای کشور صرفاً برمبنای نقشه پرواز (Flight Plan)، برنامهای و یا غیربرنامهای منظور میگردد. 3 ـ پرواز (Ferry flight)، پرواز بدون مسافر، بار یا محموله پستی است که به منظور بازگرداندن هواپیما به فرودگاه اصلی (بیس)، تحویل هواپیمای خریداریشده (یا اجارهشده) به مشتری، انتقال هواپیما از یک فرودگاه اصلی به فرودگاه اصلی دیگر و یا انتقال هواپیما به محل تعمیرات و برعکس و به منظور تعمیرات اساسی (اورهال) یا اقدامات دیگر انجام میشود. |
ادامه جدول شماره ۲ـ ۲ـ تعرفههای خدمات ناوبری و فرودگاهی
(هواپیماهای دارای وزن (MTOW) بیش از (۹) تن)
ردیف | شرح خدمات | بهای خدمات | توضیح و استثنا | |
پروازهای بینالمللی | پروازهای داخلی | |||
3 | توقف هواپیما
(PARKING FEE) |
برای هر ساعت توقف بین ساعات ۵ صبح الی ۲۱ به وقت محلی، پنج درصد (۵%) بهای نشستوبرخاست و برای هر ساعت توقف بین ساعت ۲۱ الی ۵ صبح به وقت محلی، ده درصد (۱۰%) بهای نشستوبرخاست | معادل بیستوشش درصد (۲۶%) ریالی با نرخ ارز اعلامشده
|
ـ مدت توقف اولیه معاف از پرداخت در فرودگاههای کشور (۲) ساعت میباشد. در محاسبه ساعات توقف کمتر از نیم ساعت معادل (۳۰) دقیقه و بیشتر از نیم ساعت معادل یک ساعت محسوب خواهد شد.
ـ هواپیماهایی که خارج از ایستگاه اصلی مندرج در مجوز سازمان، در فرودگاههای کشور توقف مینمایند، یک درصد (۱%) به بهای توقف آنها اضافه خواهد شد. ـ بهای خدمات توقف هواپیماهایی که در داخل آشیانههای فرودگاه-های کشور قرار میگیرند، مشمول این عوارض نبوده و بر اساس قرارداد منعقدهای که در چهارچوب ماده (۶۲) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین – مصوب ۱۳۷۳ ـ و به تبع آن لایحه قانونی واگذاری و تخلیه اماکن و محلها در فرودگاههای کشور – مصوب ۱۳۵۸ ـ و آییننامه اجرایی مربوط میباشد، خواهد بود. ـ در صورت ورود ناوگان جدید شرکتهای هواپیمایی ایرانی به داخل کشور (به صورت بدون بار و مسافر (Ferry Flight)) و نیز هواپیماهایی که به دلایلی از قبیل انتظار جهت ثبت (ریجستر) ایرانی هواپیما، نقص فنی و فقدان قطعات یدکی، اسقاطی بودن هواپیما و استفاده از قطعات آن، وقایع غیرقابل پیشبینی و واپایش (کنترل) (نظیر جنگ، همهگیری (اپیدمی) و دنیاگیری (پاندمی) بیماریها)، سانحه هواپیما و عدم اجازه پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری، ناگزیر به توقف در فرودگاههای کشور (اعم از توقفگاه فضای باز (اپرون) یا غیر آن)، شدهاند، منوط به تأیید شرایط فوقالاشاره توسط سازمان هواپیمایی کشوری، هزینه توقف آنها برمبنای مفاد ماده (۶۲) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین – مصوب ۱۳۷۳ ـ و به تبع آن لایحه قانونی واگذاری و تخلیه اماکن و محلها در فرودگاههای کشور و آییننامه اجرایی مربوط، با کسب نظریه کارشناس رسمی دادگستری (با لحاظ موقعیت استقرار ناوگان مزبور) و در قالب انعقاد قرارداد اجاره و یا صدور صورتحساب مربوط، خواهد بود.
|
4 | تسهیلات روشنایی
(LIGHTING FEE) |
برای هر بار استفاده از تسهیلات روشنایی در هر نشست و یا هر برخاست در فرودگاههای بینالمللی کشور، (۶۰) دلار | معادل بیستوشش درصد (۲۶%) ریالی با نرخ ارز اعلامشده | برای هر بار حرکت هواپیما با درخواست شرکت هواپیمایی در محوطه فرودگاه که منجر به برخاستن نگردد، ولی قسمتی از وسایل روشنایی استفاده شود، از هر هواپیمای خارجی (۳۰) دلار و از هر هواپیمای ایرانی، معادل ریالی آن دریافت میگردد.
|
برای هر بار استفاده از تسهیلات روشنایی در هر نشست و یا هر برخاست در فرودگاههای دیگر، (۵۰) دلار | ||||
5 | هزینه ارائه خدمات سوختگیری از شرکت ملی نفت یا عاملین مربوط | دو درصد (۲%) بهای هر لیتر سوخت تحویلی به هواپیما | دو درصد (۲%) بهای هر لیتر سوخت تحویلی به هواپیما | ـ آمار سوخت تحویلی به شرکتهای هواپیمایی و ارزش هر لیتر سوخت هواپیماهای داخلی و خارجی هر ماهه توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به شرکت اعلام میگردد.
ـ شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران مجاز است با هماهنگی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نسبت به اعطای تخفیف در نرخ سوخت تحویلی به هواپیماهای خارجی که صرفاً به منظور سوختگیری در هر یک از فرودگاههای کشور توقف مینمایند، اقدام نماید. ـ سازمان برنامهوبودجه کشور سالانه نسبت به پیشبینی مراتب در بودجه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در لوایح بودجه سنواتی، اقدام مینماید. |
6 | هزینه استفاده از تأسیسات و خدمات فرودگاهی
(AIRPORT SERVICE CHARGES) |
از هواپیماهای مسافری در پروازهای بینالمللی، (۱۰۰) دلار
|
معادل بیستوشش درصد (۲۶%) ریالی با نرخ ارز اعلامشده | هواپیماهایی که نسبت به سوار یا پیاده نمودن مسافر اقدام ننمایند، مشمول تعرفه مزبور نمیگردند.
|
7 | هزینه حفاظت از هواپیما | برای محافظت از هواپیماهای خارجی (در صورت درخواست ذینفع) در توقفگاه فضای باز (اپرون) برای هر ساعت، (۶۰) دلار | برای محافظت از هر هواپیمای داخلی برای هر ساعت، معادل بیستوشش درصد (۲۶%) ریالی با نرخ ارز اعلامشده. | _______ |
تصویبنامه در خصوص تعیین آقای علی زینیوند به عنوان استاندار کرمان
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22041-27/09/1399
شماره ۹۴۸۰۵/ت۵۸۱۹۱هـ ـ ۱۳۹۹/۸/۲۴
وزارت کشور
هیئتوزیران در جلسه ۱۳۹۹/۸/۲۱ به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
آقای علی زینیوند به عنوان استاندار کرمان تعیین میشود.
معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری
آییننامه اجرایی تبصره (۵) بند (ب) ماده (۵) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22041-27/09/1399
شماره ۹۳۳۷۰/ت۵۷۵۸۳هـ ـ ۱۳۹۹/۸/۱۹
وزارت صنعت، معدن و تجارت
هیئتوزیران در جلسه ۱۳۹۹/۸/۱۴ به پیشنهاد شماره 60/21862 مورخ ۱۳۹۹/۱/۱۱ وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تبصره (۵) بند (ب) ماده (۵) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی ـ مصوب ۱۳۹۸ـ آییننامه اجرایی تبصره مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه اجرایی تبصره (۵) بند (ب) ماده (۵) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی
ماده ۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ـ قانون: قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی ـ مصوب ۱۳۹۸ـ.
۲ـ هیئتنظارت: هیئت موضوع ماده (۱۹) قانون.
۳ـ شرایط انحصار در ساخت: وضعیتی در بازار که سهم یک یا چند بنگاه یا شرکت تولیدکننده از عرضه محصول، به میزانی باشد که قدرت تعیین قیمت یا مقدار را در بازار داشته باشد یا ورود بنگاههای جدید به بازار یا خروج از آن با محدودیت مواجه شود.
ماده ۲ـ در شرایطی که مشمولین قانون، ضرورتی برای تأمین کالاها یا خدمات خارجی دارای مشابه داخلی داشته باشند، چنانچه وضعیت محصول موردنظر در بازار به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و تأیید شورای رقابت مشمول شرایط انحصار در ساخت باشد، مطابق الگوی زیر قیمت مناسب محصول درب کارخانه (EXW) برآورد میشود:
قیمت تحویل روی کشتی (FOB) کالای خارجی مشابه در زمان تقاضا + هزینه بیمه و حمل خارجی + حقوق و عوارض گمرکی + هزینههای ترخیص کالا + هزینه معادل حمل (۵۰۰) کیلومتر واحد کالا در داخل کشور + ضریب همسنگسازی موضوع ماده (۳) آییننامه اجرایی بند (ج) ماده (۲) قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده) ۱۱۳ (قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع تصویبنامه شماره ۴۴۹۳۰/ت۳۰۷۵۰هـ مورخ ۱۳۸۳/۸/۱۳.
تبصره ۱ـ نرخ تسعیر ارزهای خارجی به ریال برمبنای نرخ اعلامی در سامانه نظارت ارز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محاسبه میشود.
تبصره ۲ـ شورای رقابت مکلف است ظرف دو هفته، پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت را بررسی و اعلامنظر کند. عدم اعلامنظر ظرف مدت یادشده، به منزله تأیید پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
تبصره ۳ـ در مقایسه قیمتهای تولید داخلی و وارداتی، موضوع برخورداری از یارانه صادراتی در کشور صادرکننده و قیمت و کیفیت متفاوت برای کالای وارداتی مشابه از کشورهای مختلف در تبصره (۱) بند (ب) ماده (۵) قانون لحاظ میشود.
ماده ۳ـ در صورتیکه قیمت تولیدکننده کالا یا عرضهکننده خدمات، بیش از قیمت تعیینشده در ماده (۲) این آییننامه باشد، هیئتنظارت مجاز به موافقت با واردات کالا/ خدمت توسط متقاضی مشمول قانون است.
معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری
اصلاح بند (۱) تصویبنامه شماره ۵۴۵۶۸/ت۵۶۷۲۴هـ مورخ ۶/۵/۱۳۹۸
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22041-27/09/1399
شماره ۹۴۳۵۵/ت۵۸۰۴۲هـ ـ ۱۳۹۹/۸/۲۱
وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی
وزارت کشور ـ سازمان برنامهوبودجه کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیئتوزیران در جلسه ۱۳۹۹/۸/۱۸ به پیشنهاد شماره 020/15099 مورخ ۱۳۹۹/۶/۲۵ وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
در بند (۱) تصویبنامه شماره ۵۴۵۶۸/ت۵۶۷۲۴هـ مورخ ۱۳۹۸/۵/۶، عبارت “لغایت ۱۳۹۸/۶/۳۱” به عبارت “لغایت ۱۳۹۹/۱۲/۲۹” اصلاح میشود.
معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری
اصلاح ماده (۵) آییننامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22041-27/09/1399
شماره 57644/93724-۱۳۹۹/۸/۲۰
وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی
وزارت امور خارجه ـ وزارت کشور
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
سازمان برنامهوبودجه کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
نظر به اینکه در ماده (۵) آییننامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین موضوع تصویبنامه شماره ۸۷۳۴۵/ت۵۷۶۴۴هـ مورخ ۱۳۹۹/۸/۳، عبارت «(۲ـ۲) و بخش (الف) از ردیف (۱) جدول شماره (۱ـ۲)» به صورت عبارت «(۱ـ۲) و بخش (الف) از ردیف (۱) جدول شماره (۲ـ۲)» و در ماده (۹) و بند (۱) ماده (۱۰)، عبارت «شماره (۲ـ۲)» به صورت عبارت «شماره (۱ـ۲)» و در بند (۲) ماده (۱۰)، عبارت «شماره (۱ـ۲)» بهصورت عبارت «شماره (۲ـ۲)» تحریر شده است، مراتب برای اصلاح اعلام میشود.
دبیر هیئت دولت ـ حسین سیمایی صراف