به نام خدا

این‌جا، باشگاه اندیشه‌های حقوقی است.

مبتکران و مجریان ایده باشگاه اندیشه‌های حقوقی، بر مبنای این باور که «شنیدن گفتار اندیشمندان از نشانه‌های خردمندان است»، درصدد آن بوده‌ و هستند که باشگاه اندیشه‌های حقوقی به مرور زمان به فضایی به‌روز، تخصصی و اختصاصی برای تبیین، معرفی و ذخیرة اندیشه‌ها، تجارب، تحلیل‌ها، دغدغه‌ها، مسائل و راه‌حل‌ها بدل شود. هم‌چنین، محملی باشد برای گفتن و شنیدن از حقوق‌دانانی که عمر خود را صرف برقراری آرمان‌هایی هم‌چون عدالت، صلح، نظم و امنیت؛ حمایت از حقوق و آزادی‌های فردی؛ تعالی اخلاق، معنویت و فرهنگ عمومی و توسعه کشور عزیزمان کرده‌اند و سینه‌ای مملو از گفته‌ها و ناگفته‌ها دارند.

در راستای تحقق این اهداف، باشگاه اندیشه‌های حقوقی در هشت قالب فعالیت‌های خود را به انجام می‌رساند:

  1. معرفی کتب حقوقی. در این بخش برای مؤلفان و مترجمان کتب حقوقیِ منتشرشده در انتشارات شهر دانش یا انتشارات دیگر، این فرصت فراهم شده است تا درباره اثری که تألیف یا ترجمه کرده‌اند، سخن بگویند و به‌نحو مؤثرتری ماحصل تحقیقات خود را به جامعه حقوقی معرفی کنند.
  2. پادکست‌های حقوقی. امروزه بخش مهمی از دستاوردهای هر رشته علمی در قالب مقالات پژوهشی نگارش و منتشر می‌شود. از سوی دیگر، پادکست یکی از ابزارهای مورداقبال در عرصه تولید محتوا محسوب می‌شود. در این بخش، مقالات بدیعِ فارسی و انگلیسی به‌صورت نظام‌مند خلاصه می‌شوند و مسئله، یافته‌ها و نتایج مهم آن‌ها پس از ضبط در قالب پادکست، به مخاطبان انتقال می‌یابد.
  3. گفتارهای حقوقی. در این بخش، از حقوق‌دانان دعوت می‌شود تا با مراجعه به استودیوی رسانه باشگاه، یک یا چند تجربه منحصربه‌فرد خود را در قالب یک ویدیو با جامعه حقوقی به اشتراک بگذارند. وکیلی که متوجه چالش‌های مربوط به اجرای قوانین در دستگاه قضایی می‌شود، تجربه زیستة یک قاضی، دستاورد بدیعی که در قالب یک رأی متجلی شده، ابتکارعمل یک میانجی‌گر در حل اختلافات شهروندان و تجربه یک پلیس در مواجهة هر روزه با مردم، از موضوعاتی‌اند که در بخش گفتارهای حقوقی قابل‌طرح می‌باشند.
  4. معرفی رساله‌ها و پایان‌نامه‌های حقوقی. شناسایی و پاس‌داشتن پژوهش‌ها و پژوهشگرانی که زندگی خود را وقف طرح ایده‌های نو می‌کنند، علاوه‌بر تقدیر از افراد، منجر به ترویج نواندیشی و دیده‌شدن چنین آثاری می‌شود و زمینه آشنایی هرچه بیش‌تر با این آثار را فراهم می‌کند. در باشگاه اندیشه‌های حقوقی تمهیداتی اندیشیده شده است تا دانش‌آموختگان مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری در گرایش‌های مختلف رشته حقوق، فرصتی دوباره برای ارائة پژوهشی که در قالب پایان‌نامه یا رساله انجام داده‌اند، پیدا کنند.
  5. دیدگاه‌های حقوقی. در این بخش، عبارات برجستة مستخرج از کتب، مقالات، رساله‌ها، سخنرانی‌ها، نشست‌های علمی، گفت‌وگوهای خبری یا رسانه‌ای که حاوی اندیشه هستند و آرایی که می‌توانند نقش مهمی در ایجاد رویه قضایی ایفا کنند، در قالب متن یا ویدیو به جامعه حقوقی ارائه می‌شوند. گاهی یک جمله یا عبارت از صاحب‌نظران حقوق به‌قدری ارزشمند و معنا‌دار است که جای آن دارد در گوشه‌ای ثبت و حفظ شود.
  6. گفت‌وگوهای تحلیلی. یکی از گنجینه‌های هر حوزه‌ای از دانش بشری؛ تجربه زیسته، علمی، حرفه‌ای و اجتماعی بزرگان آن رشته علمی است. ثبت تجربیات چهره‌های شاخص حوزه دانشگاه و سیاست برای ترقیم تاریخ حقوق ایران و تکامل اندیشه حقوقی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که باشگاه اندیشه‌های حقوقی درصدد تحقق آن است. در این بخش، میزبان برخی از مهم‌ترین اندیشه‌ورزان، سیاست‌گذاران یا مجریان سیاست‌های حقوقی کشور هستیم تا با گفت‌وگوی تحلیلی، نوری بر صفحات مهم تاریخ اندیشه‌های حقوقی بیفکنیم.
  7. خبرنامه اندیشه‌های حقوقی. خبرنامه اندیشه‌های حقوقی فصلنامه‌ای است که در آن، گزارشی از عملکرد هریک از واحدهای پژوهشکده حقوقی شهر دانش به سمع و نظر مخاطبان باشگاه اندیشه‌های حقوقی رسانده می‌شود. اطلاع‌رسانی در مورد جدیدترین قوانین و مقررات مصوب، ارائه گزارشی از نشست‌ حقوقیِ برگزارشده، انتشار گزیده‌ای از مهم‌ترین رویدادهای حقوقی جهان و معرفی جدیدترین کتاب‌های حقوقی، از عناوین این خبرنامه به شمار می‌روند.
  8. نشست‌های حقوقی. باشگاه اندیشه‌های حقوقی در راستای یافتن راه‌حل‌ برای چالش‌های حقوقی و واقعیت‌های عینیِ پیش روی کشور، پرداختن به مهم‌ترین معضلات جامعه حقوقی، تبادل اندیشه‌ها و نظریات، طرح نظریات علمی و در نهایت، اصلاح وضعیت موجود، اقدام به برگزاری نشست‌های حقوقی می‌کند. نشست‌های حقوقی در سه قالبِ کرسی نظریه‌پردازی، نشست علمی و میزگرد حقوقی برگزار می‌شوند. تلاش بر آن است که در انتخاب موضوع این نشست‌ها، شناسایی مشکلات مهم نظم حقوقی کشور توسط کارشناسان و صاحب‌نظران حقوقی مدنظر و موردتأکید قرار گیرد.

لازم به ذکر است که محتوای تولیدشده در هریک از بخش‌های هشت‌گانة فوق، در سه قالبِ صوتی، ویدیویی و تصویری تولید می‌شوند و از طریق انتشار در سایت باشگاه اندیشه‌های حقوقی، پیج اینستاگرام و کانال یوتیوب باشگاه و هم‌چنین، کانال تلگرامیِ پژوهشکده حقوقی شهر دانش، به جامعه حقوقی عرضه می‌گردند.

ما از تمامی اشخاصی که گفتنی‌های ارزشمندی برای جامعه حقوقی کشور دارند و شنیده‌شدن آن‌ها را برای کشور، مردم و حقوق‌دانان امروز و آینده سودمند می‌دانند، دعوت می‌کنیم تا با باشگاه اندیشه‌های حقوقی همراه شوند و ایده‌های خود را با جامعه حقوقی کشور به اشتراک بگذارند. هم‌چنین، از تمامی کسانی که این مسیر را برای همکاری و مشارکت می‌پسندند، دعوت می‌کنیم که با حمایت‌های معنوی و مادیِ خود، ما را برای موفقیت بیش‌تر در این مسیر یاری دهند.

ما بی‌آن‌که قضاوتی از میزان صحت و اعتبار آن‌چه گفته خواهد شد، داشته باشیم، صرفاً بر این بشارت پافشاری می‌کنیم که «شنیدن گفتار اندیشمندان از نشانه‌های خردمندان است».

keyboard_arrow_up