جام جهانی 2022 و موضوعات مربوط به مالکیت معنوی

(World Cup 2022 and its Intellectual Property)

با وجود جنجال‌هایی که پیرامون تصمیم برای برگزاری مسابقات جام جهانی در قطر وجود دارد، فیفا پیش‌بینی کرده است که تعداد تماشاگران حدود 5 میلیارد نفر باشد.

در جام جهانی 2022، قطر لوگو جام جهانی را بازطراحی نموده است تا اطمینان حاصل شود رویدادی که میزبان برگزاری آن است، نشانه‌های کشور قطر را در برمی‌گیرد و به عنوان یکی از منحصر به فردترین‌ها در تاریخ ثبت می‌شود.

برند جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به عنوان یک «علامت تجاری» به رسمیت شناخته شده و قطر قوانینی را برای تنظیم و کنترل حقوق مالکیت معنوی فیفا و شرکای تجاری آن تصویب کرده است. فیفا نیز بخشی اختصاصی در وب­سایت خود قرار داده است تا علائم تجاری ثبت شده، طرح ها و حق چاپ مرتبط با آن انتشار یابد. همچنین، اسامی تعدادی از شرکای حامیِ فیفا فیفا از جمله آدیداس، کوکاکولا، هیوندا موتور، کیا موتور و خطوط هواپیمایی قطر در این وب­سایت قرار گرفته است.

بسیاری از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را برای جام جهانی انجام داده‌اند و در ازای آن، سطوح خاصی از حفاظت، نظارت و اجرا را از فیفا انتظار دارند. در این راستا، فیفا شرایط و دستورالعمل‌هایی را برای محافظت از سرمایه‌گذاری و حقوق انحصاری اعطا شده به شرکای خود و سایر سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است که شامل نظارت بر فروش کالاهای تقلبی، کمپین‌های بازاریابی و فعالیت رسانه‌های اجتماعی است.

یکی از انواع بازاریابی، «بازاریابی کمینی» یا «تبلیغات کمینی» است که تلاشی عمدی در ایجاد تصور یک حامی رسمی برای یک رویداد می‌باشد. چنین کمپین‌هایی باعث سردرگمی عموم مردم می‌شوند و از منافع رسانه برای ارائه محصولات خود بهره می‌برند. این شکل از بازاریابی برای اولین بار در طول جام جهانی 2010 اجرا گردید، اگرچه نمونه‌هایی از این شیوه را می‌توان در المپیک تابستانی 1984 در لس آنجلس نیز مشاهده کرد. در جام جهانی روسیه نیز در سال 2018 کمپین‌هایی برگزار گردید که موضع روسیه در قبال حقوق شهروندی را با اهدای 10000 پوند به خیریه به ازای هر گل روسیه برجسته و پررنگ می‌نمود.

فیفا برای حفظ حقوق مصرف‌کنندگان، سایت‌های فروش غیرمجاز بلیط را شناسایی و فعالیت آن‌ها را ممنوع اعلام کرد. قطر نیز در همین راستا قوانین مشابه‌ای را وضع نموده است. البته هم­چنان تعداد زیادی سایت وجود دارد که بلیط‌های غیرمجاز را تبلیغ می‌نمایند. به عنوان مثال، در یکی از وب‌سایت‌های بررسی شده، بلیط بازی انگلیس مقابل ایران به قیمت 9000 پوند، یعنی بیش از 140 برابر ارزشِ اسمی 65 پوند، درج شده است.

منبع:

Mondoq

مترجم:

دکتر مهدیه وجدانی‌فخر

میتوانید برای خواندن اخبار دیگر جهان به صفحه پویش های حقوقی پژوهشکده حقوقی شهر دانش مراجعه کنید.

::اخبار مرتبط::

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up