سایر مصوبات دهه دوم بهمن ۱۴۰۲

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

سایر مصوبات

منتشره از تاریخ

1402/11/11 لغایت 1402/11/20

در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

 

اساسنامه دانشگاه عالی دفاع ملی

مصوبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی كشاورزی در خصوص تعیین قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی 03 – 1402.

مصوبه شماره ۴ جلسه شماره ۳۵۰ مورخ ۱۴۰۲/۸/۲۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات  

 

اساسنامه دانشگاه عالی دفاع ملی

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22973-1402/11/11

شماره 2612/1/124/165-۱۴۰۲/۱۰/۲۶

فصل یکم ـ کلیات

مادۀ ۱ ـ پیشینه:

در اجرای مواد ۵۴ قوانین ارتش، ۴۹ سپاه و ۴۵ فراجا و با توجه به انتقال بخش‌های تحقیقاتی ستاد کل ن.م. به دانشگاه و تغییر اقتضائات محیطی و انتظارات ذی‌نفعان کلیدی، اساسنامۀ مصوب سال ۱۳۸۱ دانشگاه عالی دفاع ملی، بازنگری گردید. این دانشگاه فعالیت‌های خود را برابر تدابیر فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی)، سیاست‌های ستاد کل، مقررات آموزش عالی کشور و مفاد این اساسنامه اجرا می‌نماید، لیکن با توجه به مصوبۀ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری اختیارات شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور به ستاد کل نیروهای مسلح، تصویب مقررات آموزشی و پژوهشی دانشگاه، از جمله تصویب رشته‌ها و برنامه‌های دوره‌ها، جذب و ارتقای هیئت‌علمی و…، توسط مراجع مربوط در ستاد کل انجام خواهد شد. مصوبات این مرجع در حکم مصوبات شوراهای ذی‌ربط در وزارتخانه‌های “علوم، تحقیقات و فناوری” و “بهداشت، درمان و آموزش پزشکی” خواهد بود.

گواهی آن دسته از دانشجویان دانشگاه عالی دفاع ملی که صرفاً در علوم دفاعی و امنیتی (خاص نیروهای مسلح) فارغ‌التحصیل می‌شوند، ضرورتی به تأیید وزارتخانه‌های اشاره شده ندارد و گواهی صادره از سوی دانشگاه عالی دفاع ملی، همتای گواهی وزارتخانه‌های مربوط است لیکن مدارک دانشجویانی که در علوم مرتبط با بخش کشوری فارغ‌التحصیل می‌شوند به تأیید دو وزارتخانه نیز خواهد رسید.

مادۀ ۲ ـ تعاریف و اختصارات:

الف ـ داعا/دانشگاه: دانشگاه عالی دفاع ملّی.

ب ـ ستاد کل: ستاد کل نیروهای مسلّح.

پ ـ ن.م.: نیروهای مسلّح (ستاد کل و سازمان‌های وابسته، آجا، سپاه، فراجا و ودجا و نیروها و سازمان‌های تابع و وابسته به آن‌ها).

ت ـ سازمان‌های لشکری و کشوری: سازمان‌های نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه، نهاد رهبری، نهادهای عمومی و دستگاه‌های اجرایی ج.ا.ایران (مطابق مادۀ ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری) مرتبط با مأموریت دانشگاه.

ث ـ حوزه‌های مأموریتی: سطوح راهبردی دفاع ملی و همه‌جانبه، امنیت ملی، حکمرانی و مدیریت راهبردی.

مادۀ ۳ ـ محل و مدت فعالیت دانشگاه:

مرکز اصلی دانشگاه در تهران و مدت فعالیت آن نامحدود است و می‌تواند با تصویب رئیس هیئت‌امنا خارج از تهران، شعب و دفاتری داشته باشد.

مادۀ ۴ ـ تابعیت و شخصیت حقوقی دانشگاه:

دانشگاه دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل و در تابعیت ستاد کل و از نظر مقررات، تابع این اساسنامه و ضوابط ستاد کل است.

تبصره: با توجه به مصوبۀ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مقررات آموزش عالی کشور در چهارچوب سیاست‌های ستاد کل در دانشگاه قابل اجرا است.

مادۀ ۵ ـ کارویژه‌های دانشگاه:

الف) دانشگاه تنها مرکز تربیت و آموزش سطح راهبردی فرماندهان، مدیران و کارشناسان نیروهای مسلح و حکمرانان و مدیران کشور در حوزه‌های مأموریتی خود است.

ب) دانشگاه تنها مرکز مطالعات و پژوهش‌های سطح عالی و راهبردی دفاع ملی و همه‌جانبه، امنیت ملی، مدیریت راهبردی و حکمرانی در ن.م. است.

تبصرۀ ۱: منظور از تربیت؛ ارتقای بینش، نگرش و رفتار است و منظور از آموزش، اعم از آموزش‌های طولی، عرضی، پودمانی و… است.

تبصرۀ ۲: انتصاب فرماندهان و مدیران در مشاغل راهبردی ن.م. و کشور منوط به طی دوره‌های این دانشگاه است.

تبصرۀ ۳: آموزش حکمرانان و مدیران بخش کشوری در قالب دوره‌های کوتاه‌مدت و عالی حکمرانی با اعطای گواهینامه، صرفاً در مدرسه حکمرانی انجام می‌شود. دورۀ دکتری حکمرانی نیز با هدف تربیت استاد و پژوهشگر عالی برای بهره‌گیری از آنان در تربیت دانشجویان این مدرسه، به صورت محدود برگزار می‌شود.

تبصرۀ ۴: دورۀ دکتری تخصصی مدیران کشوری، صرفاً برای مشاغل و منصوبینی خواهد بود که به نحوی از انحاء در مسائل دفاعی و امنیتی مسئولیت دارند. تشخیص مشاغل و منصوبین، بر عهدۀ هیئت‌امنا است که می‌تواند اختیار آن را به کمیته‌ای که توسط رئیس هیئت‌امنا انتخاب می‌شوند، تفویض نماید.

تبصرۀ ۵: دانشگاه در آموزش‌ها و پژوهش‌های پایین‌تر از سطح راهبردی (عملیاتی، راهکنشی و فنی) مأموریتی ندارد.

فصل دوم: رسالت، وظایف، ارکان و سازمان دانشگاه

مادۀ ۶ ـ رسالت (مأموریت):

“توسعۀ مدیریت و اعتلای فرماندهان و مدیران راهبردی نیروهای مسلح و کشور” در تراز انقلاب اسلامی و در مسیر پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی و “تولید علوم و اسناد راهبردی” در جهت ارتقای سطح دفاع، امنیت، حکمرانی و مدیریت راهبردی کشور.

 مادۀ ۷ ـ وظایف کلی:

دانشگاه، در جهت تحقق رسالت خود در حوزه‌های مأموریتی و در چهارچوب سیاست‌های ستاد کل ن.م.، وظایف زیر را بر عهده دارد:

۱ ـ تربیت، آموزش و توانمندسازی فرماندهان، مدیران و کارشناسان راهبردی نیروهای مسلح، حکمرانان و کارگزاران راهبردی کشور.

۲ ـ انجام مطالعات و پژوهش‌های راهبردی و ترویج و گفتمان‌سازی دانش، تفکر و ادبیات راهبردی بومی انقلاب اسلامی.

۳ ـ نظریه‌پردازی و مرجعیت علمی و تولید علم نافع مرجع ساز و بومی.

۴ ـ ایفای نقش مستشاری، کمک به حل مسائل و تولید اسناد راهبردی موردنیاز ستاد کل، سازمان‌های نیروهای مسلح، نظام و انقلاب اسلامی.

۵ ـ دیپلماسی و همکاری‌های علمی با سایر کشورها و ارائۀ خدمات مستشاری آموزشی و پژوهشی به جبهۀ مقاومت و کشورهای همسو.

۶ ـ مدیریت دانش دارایی‌های علمی راهبردی بومی.

۷ ـ ایجاد ظرفیت و قابلیت‌سازی اندیشه‌ورزیِ راهبردی.

۸ ـ آینده‌پژوهی و تحلیل راهبردی محیط در همۀ مؤلفه‌های قدرت و ارائۀ هشدارهای راهبردی.

 مادۀ ۸ ـ ارکان دانشگاه:

الف ـ هیئت‌امنا؛

ب ـ رئیس (فرمانده) دانشگاه؛

پ ـ شورای دانشگاه؛

مادۀ ۹ ـ ترکیب و اعضای هیئت‌امنا:

۱. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح (رئیس هیئت‌امنا).

۲. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی.

۳. فرماندهان کل آجا، سپاه، فراجا و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.

۴. معاونان طرح و برنامه و بودجه، نیروی انسانی، تربیت و آموزش، علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل.

۵. رؤسای دفاتر عقیدتی سیاسی ف.م.ک.ق. و سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی حفاظت اطلاعات ن.م.

۶. وزیران علوم، تحقیقات و فناوری؛ کشور؛ امور خارجه؛ اطلاعات و رؤسای سازمان‌های برنامه ‌و بودجه و اداری و استخدامی کشور (یا معاونان ایشان).

۷. یکی از معاونین رئیس قوۀ قضائیه.

۸. یکی از اعضای هیئت‌رئیسۀ مجلس شورای اسلامی.

۹. رئیس دانشگاه (دبیر).

۱۰. سه یا پنج نفر از استادان برجستۀ دانشگاهی یا حوزوی یا خبرگان راهبردی با پیشنهاد رئیس دانشگاه و تصویب رئیس هیئت‌امنا.

مادۀ ۱۰ ـ وظایف و اختیارات هیئت‌امنا:

۱ ـ تصویب جهت‌گیری‌های کلان و پنج‌ساله دانشگاه بر مبنای انتظارات فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی)، سیاست‌های ستاد کل و سند راهبردی مصوب دانشگاه.

۲ ـ ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین دانشگاه با ن.م. و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها در تحقق رسالت، وظایف و برنامه‌های دانشگاه و پشتیبانی از اجرای آن‌ها.

۳ ـ تصویب برنامه و بودجۀ پیشنهادی سالانۀ دانشگاه در چهارچوب ضوابط و مقررات ستاد کل.

۴ ـ تصویب ترازنامه و صورت‌های مالی دانشگاه.

۵ ـ تصویب آیین‌نامۀ مالی و معاملاتی، آیین‌نامۀ انضباطی خاص دانشگاه و سایر آیین‌نامه‌های موردنیاز دانشگاه.

۶ ـ تصویب ضوابط و مقررات اختصاصی اعضای هیئت‌علمی در چهارچوب مقررات ن.م. و کشور.

۷ ـ تصویب ضوابط نحوۀ وصول درآمدهای اختصاصی و جذب کمک‌ها و هدایا و هزینۀ آن‌ها.

۸ ـ بررسی گزارش عملکرد سالانۀ دانشگاه و ارزیابی نقش‌آفرینی و وضعیت و عملکرد کمّی و کیفی دانشگاه و ارائۀ خط‌مشی‌های اصلاحی.

۹ ـ بررسی و تصویب سایر موارد پیشنهادی اعضای هیئت‌امنا مطابق قوانین و مقررات مصوب.

۱۰ ـ تعیین حسابرس قانونی دانشگاه.

۱۱ ـ تصویب آیین‌نامۀ داخلی هیئت‌امنا.

۱۲ ـ تعیین مشاغل و منصوبین بخش کشوری که نظامی نبوده ولی به نحوی از انحاء در مسائل دفاعی و امنیتی کشور مسئولیت دارند برای شرکت در دوره‌های دکتری داعا.

۱۳ ـ استفاده از سایر اختیارات هیئت‌امنای دانشگاه‌ها در چهارچوب مفاد این اساسنامه و سیاست‌های ستاد کل.

مادۀ ۱۱ ـ سایر ضوابط مرتبط با هیئت‌امنا:

۱ ـ به منظور انجام بررسی‌های کارشناسی و تصمیم‌سازی برای هیئت‌امنا، کمیته دائمی متشکل از اعضای حقیقی و نمایندگان اعضای حقوقی هیئت‌امنا با مسئولیت رئیس دانشگاه یا جانشین وی تشکیل خواهد شد.

 تبصره: برای پیگیری تشکیل جلسات، تعیین دستور و محتوای جلسات، ابلاغ و پیگیری اجرای مصوبات، دبیرخانه هیئت‌امنا در دانشگاه به صورت غیرسازمانی (مجازی) تشکیل می‌شود.

۲ ـ هیئت‌امنا می‌تواند برخی از اختیارات خود را به رئیس دانشگاه یا کمیتۀ دائمی تفویض نماید.

۳ ـ موضوعاتی که در حوزۀ تخصصی ستاد کل است، قبل از طرح در هیئت‌امنا بایستی مسیر کارشناسی در معاونت ذی‌ربط ستاد کل را نیز طی کرده باشد.

۴ ـ جلسات هیئت‌امنا، دو بار در سال تشکیل می‌شود و جلسات فوق‌العاده با تشخیص رئیس هیئت‌امنا برگزار خواهد شد.

۵ ـ جلسات هیئت‌امنا با حضور رئیس هیئت‌امنا و حداقل دوسوم اعضاء رسمیت می‌یابد و مصوبات آن، با رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه، معتبر است و با نظر رئیس هیئت‌امنا، اجرای آن‌ها الزامی است.

مادۀ ۱۲ ـ وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه:

رئیس (فرمانده) دانشگاه از بین پایوران عضو هیئت‌علمی مراکز دانشگاهی ن.م. با پیشنهاد رئیس هیئت‌امنا و تأیید فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) و با حکم رئیس ستاد کل ن.م. منصوب می‌شود و وظایف و اختیارات زیر را بر عهده دارد:

۱ ـ ادارۀ دانشگاه و اجرای کلیۀ مصوبات هیئت‌امنا، ابلاغیه‌های ستاد کل و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چهارچوب سیاست‌های ستاد کل

۲ ـ تهیه و پیشنهاد جهت‌گیری‌ها، برنامۀ پنج‌ساله دانشگاه و سایر اسنادی که مرجع تصویب آن‌ها هیئت‌امنا یا ستاد کل است.

۳ ـ نمایندگی حقوقی و قانونی دانشگاه و استیفای منافع و حقوق دانشگاه در مراجع قانونی (اعم از قضایی، تقنینی، اجرایی، اداری و …).

۴ ـ تهیۀ آیین‌نامۀ‌ مالی معاملاتی و سایر آیین‌نامه‌های موردنیاز دانشگاه و همچنین تغییر و اصلاح آن‌ها و پیشنهاد به هیئت‌امنا برای تصویب.

۵ ـ مسئولیت امور مالی و اداری دانشگاه و امضای قراردادها، اسناد تعهدآور، اسناد مالی، اداری و مکاتبات دانشگاه در چهارچوب ضوابط و مقررات ن.م..

۶ ـ پیشنهاد برنامه و بودجۀ سالانۀ دانشگاه به هیئت‌امنا و ستاد کل.

۷ ـ ارائۀ گزارش عملکرد دانشگاه به هیئت‌امنا و ستاد کل.

۸ ـ پاسخگویی به هیئت‌امنا در قبال گزارش‌های حسابرسی، پیگیری و رفع مشکلات و مسائل مطروح در گزارش‌های بازرسی و نظارت (عملکرد و وضعیت) مالی و حسابرسی و ارائۀ گزارش اقدامات انجام‌شده به هیئت‌امنا و ستاد کل.

۹ ـ نصب و عزل جانشین، معاونان، مدیران، رؤسای دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها، واحدهای تابع و اعضای حقیقی شوراها و مدیران گروه‌های آموزشی و پژوهشی در چهارچوب آیین‌نامۀ انتصابات ستاد کل.

۱۰ ـ پیشنهاد ساختار کلان و ضوابط سازمان‌دهی دانشگاه به ستاد کل و تصویب جداول و پیاده‌سازی سازمان در چهارچوب ساختار و ضوابط سازمان‌دهی مصوب.

۱۱ ـ ارتباط و همکاری‌ علمی با سایر مؤسسات آموزشی یا پژوهشی در چهارچوب ضوابط و مقررات ن.م..

۱۲ ـ اعمال آیین‌نامۀ انضباطی ن.م. و سایر مقررات دانشگاه (انضباطی، خاص و…) در ارتباط با اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و کارکنان.

۱۳ ـ ریاست هیئت اجرایی جذب و هیئت ممیزۀ دانشگاه.

۱۴ ـ همکاری با عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات دانشگاه و پشتیبانی عمومی از آن‌ها به‌منظور حسن اجرای وظایف آن‌ها.

۱۵ ـ سایر مواردی که برابر قانون و ابلاغیه‌ها به رئیس دانشگاه واگذار می‌گردد.

تبصره: رئیس دانشگاه می‌تواند بخشی از اختیارات خود را به جانشین، معاونان و سایر مدیران و مشاوران تفویض نماید، لیکن تفویض اختیار در هیچ موردی نافی مسئولیت رئیس دانشگاه نخواهد بود.

مادۀ ۱۳ ـ ترکیب و اعضای شورای دانشگاه:

۱ ـ رئیس دانشگاه (رئیس شورا).

۲ ـ جانشین رئیس دانشگاه (نایب‌رئیس شورا).

۳ ـ معاونان دانشگاه.

۴ ـ رؤسای دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی (مطابق ساختار مصوب).

۵ ـ رؤسای عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات دانشگاه.

۶ ـ سایر اشخاص حقیقی و حقوقی با تشخیص رئیس دانشگاه (حداکثر ۵ نفر بدون حق رأی).

تبصره: معاون طرح و برنامه و مدیریت سرمایه‌های دانشگاه، دبیر شورا است.

مادۀ ۱۴ ـ وظایف و اختیارات شورای دانشگاه:

۱ ـ بررسی جهت‌گیری‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌ها برای سیر مراحل تصویب.

۲ ـ بررسی و تأیید نظام‌های جامع آموزش و پژوهش دانشگاه و ارائه به ستاد کل برای بررسی و تصویب نهایی.

۳ ـ تأیید دوره‌ها و رشته‌های آموزشی جدید برای سیر مراحل تصویب در مراجع مربوط.

۴ ـ تصویب ضوابط تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی و اداری.

۵ ـ بررسی و تأیید تشکیل یا انحلال گروه‌های علمی، اندیشکده‌ها و میزهای اندیشه‌ورز.

۶ ـ بررسی و تأیید نظام مسائل و طرح‌های کلان پژوهشی، تولید علوم و اسناد راهبردی.

۷ ـ بررسی و تأیید برنامه‌های پذیرش دانشجو، مبتنی بر ظرفیت‌ها و مقدورات دانشگاه و سیاست‌های ستاد کل.

۸ ـ بررسی و تصویب عنوان و برنامۀ همایش‌ها، وبینارها، نشست‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها.

 تبصره: موارد یادشده در این بند، در سطح ملی و بین‌المللی باید به تأیید رئیس ستاد کل ن.م. و رئیس هیئت‌امنا برسد.

۹ ـ بررسی و تصویب سیاست‌ها، سازوکارها و برنامه‌های تعاملات، سفرها و بازدیدهای علمی، فرصت‌های مطالعاتی داخلی و خارجی دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه در چهارچوب سیاست‌های ستاد کل.

۱۰ ـ بررسی گزارش‌های ارائه‌شده توسط واحدهای ذی‌ربط در خصوص وضعیت و عملکرد و مسائل تربیتی، فرهنگی، آموزشی، دانشجویی، پژوهشی، فناوری، پشتیبانی و خدماتی.

۱۱ ـ بررسی و تصویب برنامه‌های تعالی و بالندگی اعضای هیئت‌علمی، مدرسان، محققان و پژوهشگران.

۱۲ ـ تعیین ضوابط پرداخت‌های آموزشی و پژوهشی و نظایر آن در چهارچوب ضوابط و مقررات ستاد کل.

۱۳ ـ بررسی و تصویب چهارچوب، ضوابط و اولویت همکاری‌های برون‌سازمانی با سایر مراکز دانشگاهی و حوزوی سطح ن.م. و ملی و بین‌المللی.

تبصره: چهارچوب و ضوابط همکاری‌های بین‌المللی باید به تصویب ستاد کل برسد.

۱۴ ـ تصویب سیاست‌‌ها و برنامه‌ها و صدور مجوزهای لازم در حوزۀ کتب و نشریات علمی دانشگاه.

۱۵ ـ بررسی و تصویب سایر مسائلی که در اختیار سایر ارکان دانشگاه پیش‌بینی نشده است.

تبصره: شورای دانشگاه می‌تواند برخی از اختیارات خود را بنا به مورد به مسئولان دانشگاه یا شورا‌های تخصصی تفویض نماید.

مادۀ ۱۵: ترکیب و اختیارات شوراهای تخصصی دانشگاه:

شوراهای تخصصی آموزشی و پژوهشی به‌منظور سیاست‌گذاری، هدایت تخصصی و راهبریِ بخش‌های مربوط، در تابعیت شورای دانشگاه تشکیل خواهد شد.

الف ـ شورای آموزشی

الف/۱ ـ ترکیب:

۱ ـ معاون آموزش دانشگاه (رئیس).

۲ ـ سایر معاونان دانشگاه یا نماینده آنان.

۳ ـ رؤسای دانشکده‌ها و مراکز آموزشی.

۴ ـ مدیر مربوط در معاونت آموزش داعا به تشخیص رئیس شورا (دبیر شورا).

۵ ـ دو نفر نمایندگان معاونت‌های ذی‌ربط ستاد کل به تشخیص معاون مربوط.

۶ ـ دو نفر به انتخاب رئیس دانشگاه.

۷ ـ سایر مدعوین بنا به موضوع به تشخیص رئیس شورا بدون حق رأی.

الف/۲ ـ وظایف شورای آموزشی:

۱ ـ تعیین اهداف، سیاست‌ها و خط‌مشی‌ها، برنامه‌ها و اولویت‌های تربیتی و آموزشی دانشگاه و پیشنهاد برای سیر مراحل تأیید در شورای دانشگاه.

۲ ـ بررسی نظام جامع آموزش دانشگاه و ارسال برای سیر مراحل تأیید در شورای دانشگاه.

۳ ـ بررسی و تأیید دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های تربیتی و آموزشی دانشگاه و ارائه به شورای دانشگاه برای تصویب.

۴ ـ پیشنهاد انواع و ضوابط دوره‌های آموزشی و ارسال برای بررسی و تأیید شورای دانشگاه.

۵ ـ تصویب برنامه‌های تفصیلی دوره‌های آموزشی مصوب.

۶ ـ بررسی و تصویب تقویم آموزشی دانشگاه.

۷ ـ بررسی و تصویب چهارچوب و برنامه‌های حوزه‌های اداری، خدماتی، رفاهی، فرهنگی، ورزشی و تربیتی دانشجویان.

تبصره: شورا می‌تواند کارگروه ویژه‌ای متشکل از مسئولان ذی‌ربط دانشگاه و نمایندگان دانشجویان برای امور دانشجویی ایجاد نماید.

۸ ـ سیاست‌گذاری برای حفظ ارتباط و شبکه‌سازی دانش‌آموختگان دانشگاه به‌منظور تقویت نگرش، به‌روزرسانی بینش و دانش آنان، بهره‌گیری از نظرها و توانمندی‌های آنان در تولید فکر و اندیشه و پژوهش‌ها.

۹ ـ ارزیابی اثربخشی و پیامدسنجی دوره‌های برگزارشده و نقش‌آفرینی دانش‌آموختگان در امور ن.م. و کشور و ارائۀ گزارش به شورای دانشگاه، سپس هیئت‌امنا و ستاد کل.

۱۰ ـ بررسی و تحلیل گزارش ارزیابی آموزشی دانشگاه (دانشکده‌ها و سایر واحدهای آموزشی، استادان، اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان از نظر وضعیت، عملکرد و اثربخشی) و بررسی راه‌کارهای اصلاحی و ارائۀ آن به شورای دانشگاه.

۱۱ ـ بررسی و تأیید فرصت‌ها و سفرهای مطالعاتی داخلی و خارجی در چهارچوب مصوبات شورای دانشگاه.

۱۲ ـ سازمان‌دهی، سامان‌دهی و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های آموزشی دانشکده‌ها و مراکز آموزشی.

۱۳ ـ پیشنهاد چهارچوب، ضوابط و اولویت همکاری‌های برون‌سازمانی با سایر مراکز دانشگاهی و حوزوی سطح ن.م. و ملی و بین‌المللی برای تأیید شورای دانشگاه.

۱۴ ـ سایر وظایفی که هیئت‌امنا، شورای داعا و رئیس دانشگاه به این شورا واگذار می‌نماید.

ب ـ شورای پژوهشی و تولید علوم و اسناد راهبردی

ب/۱ ـ ترکیب:

۱ ـ معاون پژوهش دانشگاه و دبیرکل تحقیقات راهبردی (رئیس).

۲ ـ سایر معاونان دانشگاه یا نماینده آنان.

۳ ـ رؤسای پژوهشکده‌ها، دفاتر و مراکز پژوهشی.

۴ ـ مدیران پژوهش دانشکده‌ها و مراکز آموزشی.

۵ ـ مدیر مربوط در معاونت پژوهش داعا به تشخیص رئیس شورا (دبیر شورا).

۶ ـ دو نفر نمایندگان معاونت‌های ذی‌ربط ستاد کل به تشخیص معاون مربوط.

۷ ـ دو نفر به انتخاب رئیس دانشگاه.

۸ ـ سایر مدعوین بنا به موضوع به تشخیص رئیس شورا بدون حق رأی.

ب/۲ ـ وظایف:

۱ ـ تعیین سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها، اهداف، برنامه‌ها و اولویت‌های پژوهشی، تولید علوم و اسناد راهبردی در چهارچوب تدابیر و نقشۀ جامع علمی دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و سایر اسناد بالادستی مرتبط و پیشنهاد برای سیر مراحل تصویب در شورای دانشگاه.

۲ ـ بررسی قالب‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های پژوهشی دانشگاه و ارائه به شورای دانشگاه برای تصویب.

۳ ـ بررسی نظام جامع پژوهش دانشگاه و ارسال برای سیر مراحل تأیید در شورای دانشگاه.

۴ ـ پیشنهاد تشکیل یا انحلال گروه‌های علمی پژوهشی، اندیشکده‌ها و میزهای اندیشه‌ورز به شورای دانشگاه.

۵ ـ سازمان‌دهی، سامان‌دهی و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های پژوهشکده‌ها و فعالیت‌های پژوهشی دانشکده‌ها و سایر مراکز پژوهشی دانشگاه با یکدیگر بر مبنای مطالبات ستاد کل و سایر مراجع تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر راهبردی ن.م. و کشور.

۶ ـ تعیین سیاست‌ها و هدایت امور آینده‌پژوهی، نظریه‌پردازی در حوزه‌های مأموریتی، دانشنامۀ دفاعی امنیتی (واژه‌گزینی و…) در چهارچوب ابلاغیه‌های ستاد کل.

۷ ـ بررسی و پیشنهاد قطب‌های علمی دانشگاه برای سیر مراحل تصویب در شورای دانشگاه.

۸ ـ تعیین ضوابط تعامل و سیاست‌های کنشگری با سایر مراکز مطالعاتی و پژوهشی ن.م. و کشور.

۹ ـ بررسی و تحلیل گزارش ارزیابی وضعیت، عملکرد و اثربخشی پژوهشی دانشگاه (پژوهشکده‌ها و سایر واحدهای پژوهشی و آموزشی، محققان، پژوهشگران و دانشجویان) و ارائۀ گزارش به شورای دانشگاه.

۱۰ ـ تصمیم‌گیری در خصوص تصویب، ادامه یا توقف رساله‌ها و مطالعات گروهی دانشجویان و نیز پروژه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی در چهارچوب نظام مسائل و نظام جامع پژوهشی دانشگاه.

۱۱ ـ تعیین خط‌مشی‌ برای ایفای نقش دانشگاه در مدیریت دانش‌های راهبردی در حوزه‌های مأموریتی.

۱۲ ـ بررسی عنوان و برنامۀ همایش‌ها، وبینارها، نشست‌ها، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و ارائه به شورای دانشگاه.

۱۳ ـ تعیین چهارچوب، ضوابط و اولویت همکاری‌های برون‌سازمانی در امور پژوهشی و تصمیم‌سازی‌های راهبردی (سطوح نیروهای مسلح، ملی و بین‌المللی) برای تصویب شورای دانشگاه.

۱۴ ـ تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ها و بررسی صدور مجوزهای لازم در حوزۀ کتب و نشریات علمی دانشگاه و ارائه به شورای دانشگاه.

۱۵ ـ سایر وظایفی که هیئت‌امنا، شورای داعا و یا رئیس دانشگاه به این شورا واگذار می‌نمایند.

مادۀ ۱۶ ـ ساختار سازمانی دانشگاه:

کلیات ساختاری دانشگاه به شرح زیر است:

۱ ـ رئیس (فرمانده) دانشگاه.

۲ ـ ستاد دانشگاه شامل معاونت‌ها، مدیریت‌ها، دفاتر و مراکز ستادی.

۳ ـ واحدهای آموزشی شامل دانشکده‌های “دفاع ملّی، امنیت ملّی، مدیریت راهبردی”، مدرسۀ حکمرانی و مرکز راهبری دانشجویان خارجی (با ماهیت آموزشی/پژوهشیِ دانشجویی).

۴ ـ واحدهای پژوهشی شامل پژوهشکده‌های “دفاع ملی، امنیت ملی، مدیریت راهبردی و سایبری و علوم نوپدید”، “دفتر مکتب و اندیشۀ دفاعی امنیتی”، “مرکز آینده‌پژوهی”، “مرکز تحلیل محیط و رشد و نوآوری” و “دبیرخانۀ کمیته فرادستگاهی نظریه‌پردازی، نقد و مناظره” (با ماهیت پژوهش‌های راهبردی و تولید علوم و اسناد سطح راهبردی).

۵ ـ گروه‌های علمی (آموزشی /پژوهشی).

تبصره: سقف، کلیات ساختار سازمانی شامل عنوان و تعداد دانشکده‌ها، پژوهشگاه و پژوهشکده‌ها و… و ضوابط سازمان‌دهی به تصویب رئیس ستاد کل خواهد رسید و تصویب جزئیات جداول سازمان بر عهده رئیس دانشگاه خواهد بود.

مادۀ ۱۷ ـ دوره‌های آموزشی:

۱ ـ دانشگاه پس از دریافت مجوز از ستاد کل می‌تواند انواع دوره‌های آموزشی را به‌صورت طولی (در سطح دکتری رسمی و داخلی و دورۀ دفاع ملی یا علوم راهبردی) و عرضی (پسادکتری، توانمندسازی و …) در حوزه‌های دفاع و امنیت ملی، حکمرانی و مدیریت راهبردی بنا به اقتضائات و نیازها و در چهارچوب این اساسنامه و اسناد راهبردی حاکم بر دانشگاه، با‌ شیوه‌های پیوسته، ناپیوسته، پودمانی و به‌صورت حضوری یا غیرحضوری برگزار نماید. برنامه‌های تربیتی، در چهارچوب دوره‌ها تعبیه خواهد شد.

۲ ـ اولویت اصلی دوره‌های آموزشی دانشگاه، دوره‌های دفاع ملی و توانمندسازی فرماندهان، مدیران و عناصر راهبردی ن.م. و کشور می‌باشد.

۳ ـ شرط ورود به دوره‌های طولی بالاتر از مقطع کارشناسی ارشد، داشتن مدرک کارشناسی ارشد رسمی وزارت علوم یا داخلی نیروهای مسلح است.

۴ ـ دوره‌های عرضی با توجه به نیازسنجی دانشگاه یا درخواست سازمان‌های لشکری و کشوری برای حکمرانان، فرماندهان، مدیران و کارشناسان ارشد، به‌منظور ارتقای کارآمدی و مدیریت یکپارچۀ ملی برگزار می‌گردد.

۵ ـ کلیات شرایط ورود، مدرک، مزایای ناشی از دوره‌های آموزشی طولی شامل مدت، نوع دوره، عناوین و سرفصل‌های دروس با پیشنهاد دانشگاه به تصویب مراجع مربوط در ستاد کل و دوره‌های عرضی توسط شورای دانشگاه به تصویب خواهد رسید.

فصل سوم: سایر مقررات

مادۀ ۱۸ ـ سایر اختیارات:

۱ ـ دانشگاه، مرجع عالی نظریه‌پردازی، نقد و نوآوری در حوزه‌های نظامی، دفاعی، امنیتی، حکمرانی و مدیریت راهبردی در سطح ن.م. و کشور است. سازوکار اجرایی این موضوع در چهارچوب ضوابط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و پس از دریافت نظر تخصصی ستاد کل ن.م. در کمیته مربوط به تصویب خواهد رسید.

۲ ـ دانشگاه می‌تواند با دریافت مجوزهای لازم، در چهارچوب جهت‌گیری‌های مصوب هیئت‌امنا و سیاست‌های ستاد کل و متناسب با حوزه‌های مأموریتی خود، نسبت به تأسیس مراکز و واحدهای تحقیقاتی وابسته مانند اندیشکده‌ها، میزهای تخصصی، ناحیه و بوستان فناوری و نوآوری، مرکز رشد، مؤسسه دانش‌بنیان، قطب‌ها و انجمن‌های علمی راهبردی، به‌صورت مجازی و غیرسازمانی و وابسته اقدام نماید.

۳ ـ تدوین و تبیین مفاهیم و واژه‌های خاص مورد استفاده در امور دفاعی امنیتی و نیروهای مسلح و ترویج و مراقبت از زبان فارسی در ن.م. تحت سیاست‌های ستاد کل و هماهنگ با فرهنگستان زبان و ادب فارسی کشور بر عهدۀ دانشگاه خواهد بود که پس از تدوین، از طریق ستاد کل ابلاغ خواهد شد.

۴ ـ دانشگاه می‌تواند در حوزه‌های مأموریتی خود و با اخذ مجوز از ستاد کل، در خارج از کشور، دفاتر و مراکز دانشگاهی به‌صورت دائم یا موقت تأسیس و دوره‌های آموزشی را بنا به نیاز و مورد برگزار نماید.

۵ ـ سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ن.م. و کشور با تصویب شورای دانشگاه در چهارچوب سیاست‌های ستاد کل، مجاز به اجرای دوره‌های آموزشی تحت امتیاز داعا می‌باشند.

۶ ـ دانشگاه پس از دریافت نظر مراجع مربوط می‌تواند اعضای هیئت‌علمی خود را خارج از فراخوان عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با رویکرد عضویابی و از بین واجدان شرایط در چهارچوب مقررات اعضای هیئت‌علمی ن.م. و کشور، جذب و تأمین نماید.

تبصرۀ ۱: دانشگاه می‌تواند از میان افراد برجسته، خبرگان و نخبگان نیروهای مسلح و کشور نسبت به جذب مدرسان، محققان، پژوهشگران و نیز اعضای هیئت‌علمی داخلی اقدام نماید.

تبصرۀ ۲: دانشگاه دارای هیئت ممیزۀ مستقل است. آیین‌نامه و ضوابط جذب و ارتقای کلیۀ مدرسان، محققان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه در چهارچوب سیاست‌های ستاد کل در هیئت‌امنا به تصویب خواهد رسید.

۷ ـ دانشگاه می‌تواند از اعضای هیئت‌علمی سایر دانشگاه‌ها و نیز خبرگان و نخبگان برجسته به‌عنوان مدرسان و محققان مدعو استفاده نماید. این افراد باید صلاحیت‌های لازم را دارا باشند. آیین‌نامۀ مربوط، به تصویب هیئت‌امنای داعا خواهد رسید.

۸ ـ دانشگاه برابر آیین‌نامۀ مصوب هیئت‌امنا، مجاز به اعطای دکتری افتخاری به شخصیت‌های برجستۀ داخلی و خارجی است.

۹ ـ استفاده از استادان و پژوهشگران خارجی در دانشگاه و همکاری‌های علمی با مراکز علمی و پژوهشی و برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی مشترک با دیگر کشورها، برابر آیین‌نامه‌هایی است که در چهارچوب سیاست‌های ستاد کل، به تصویب هیئت‌امنا خواهد رسید.

۱۰ ـ نحوۀ تشکیل و ادارۀ شوراهای دانشگاه مبتنی بر مفاد اساسنامه و برابر ضوابط مصوب رئیس دانشگاه تعیین می‌شود.

۱۱ ـ نحوۀ تعامل، هماهنگی و هم‌افزایی دانشگاه با معاونت‌ها و اداره‌های ذی‌ربط ستاد کل و اثربخشی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه، برابر دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد دانشگاه به تصویب ستاد کل می‌رسد.

مادۀ ۱۹ ـ منابع مالی دانشگاه:

۱ ـ ردیف‌های بودجۀ اختصاصی دانشگاه در قانون بودجۀ کشور و کمک‌های سایر دستگاه‌های حاکمیتی.

۲ ـ اعتبارات تخصیصی از ستاد کل.

۳ ـ درآمدهای ناشی از عقد قراردادهای آموزشی، پژوهشی و خدماتی و سایر منابع عمومی.

۴ ـ کمک‌های سایر مجموعه‌ها و افراد حقوقی و حقیقی.

تبصره: منابع و مصارف اعتباری دانشگاه بر اساس بودجۀ تفصیلی و ضوابط آیین‌نامۀ مالی معاملاتی مصوب هیئت‌امنا است.

مادۀ ۲۰ ـ انحلال دانشگاه:

انحلال دانشگاه با پیشنهاد ستاد کل و تصویب فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) است و در صورت انحلال، تمام دارایی‌های آن به ستاد کل واگذار خواهد شد.

مادۀ ۲۱ ـ اصلاح اساسنامه:

هرگونه تغییر و اصلاح در مفاد این اساسنامه با پیشنهاد دانشگاه، پس از بررسی توسط ستاد کل و تصویب فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) یا در صورت تفویض اختیار، با تصویب رئیس ستاد کل امکان‌پذیر خواهد بود.

مادۀ ۲۲ ـ سایر موارد:

۱ ـ مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی‌نشده، بنا به مورد تابع سیاست‌ها و مقررات ستاد کل است و درصورتی‌که مقررات خاصی پیش‌بینی نشده باشد، پس از تأیید ستاد کل از مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استفاده خواهد شد.

۲ ـ آیین‌نامه‌ها و مقررات پیش‌بینی‌شده در این اساسنامه باید حداکثر ظرف ۲ سال به تصویب هیئت‌امنا و مراجع ذی‌صلاح برسد و تا زمان تصویب آن‌ها، آیین‌نامه‌ها و مقررات گذشته ملاک عمل خواهد بود.

مادۀ استنادی پایانی:

این اساسنامه در سه فصل شامل ۲۲ ماده و ۱۷ تبصره به تصویب فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) رسیده و از تاریخ تصویب (۱۴۰۲/۰۸/۲۲)، اجرای آن الزامی است.

معاونت طرح و برنامه و بودجه ستاد کل نیروهای مسلح

مصوبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی كشاورزی در خصوص تعیین قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی 03 – 1402

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22979-1402/11/18

شماره 020/251664- 1402/11/02

وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی كشاورزی به استناد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی كشاورزی مصوب پنجم آبان‌ماه یك هزار و سیصد و نود و نه به شماره 180/67826 مورخ 1399/09/12 مجلس شورای اسلامی و ماده (36) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 1393 در جلسه مورخ 1402/10/23 با حضور اكثریت اعضای شورا تشكیل و موارد به شرح زیر تصویب شد:

قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی 03 – 1402 به شرح جدول ذیل تعیین شد:

نام محصول مبلغ به ریال به ازای هر كیلوگرم
گندم معمولی 175000
گندم دوروم 180000

وزیر جهاد كشاورزی و رئیس شورا – محمدعلی نیكبخت

مصوبه شماره ۴ جلسه شماره ۳۵۰ مورخ ۱۴۰۲/۸/۲۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22979-1402/11/18

شماره 100/52795-۱۴۰۲/۹/۱

کلیه دستگاه‌های اجرایی

به پیوست تصویر مصوبه شماره ۴ جلسه شماره ۳۵۰ مورخ ۱۴۰۲/۸/۲۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوع “واگذاری کد خدماتی سه‌رقمی عمومی ملی به وزارت کشور” ابلاغ می‌شود.

دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ـ امیر لاجوردی

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات

مصوبه شماره ۴ جلسه شماره ۳۵۰ مورخ ۱۴۰۲/۸/۲۱

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۳۵۰ مورخ ۱۴۰۲/۸/۲۱، با توجه به درخواست وزارت کشور مبنی بر تخصیص کد خدماتی سه‌رقمی عمومی ملی به منظور استفاده در حوزه‌های خدماتی مانند ستاد مرکزی اربعین و ستاد انتخابات کشور، تشکل‌های سیاسی و احزاب، اصناف تخصصی، تشکل‌های مردم‌نهاد، با واگذاری کد خدماتی سه‌رقمی عمومی ملی ۱۱۷ به وزارت کشور برای استفاده در کلیه خدمات وزارت مذکور، طبق جزء “د” بند ۲ ـ ۱ ـ ۲ ماده ۲ مصوبه شماره ۳ جلسه شماره ۲۱۲ مورخ ۱۳۹۴/۱/۲۳ کمیسیون موافقت کرد.

 

 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

بیشتر بخوانید:

سایر مصوبات دهه دوم مهر ۱۴۰۳

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1403/07/11 لغایت 1403/07/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل رسیدگی به دعاوی ورشکستگی.. دستورالعمل تشکیل…

مصوبات شوراها دهه دوم مهر ۱۴۰۳

مصوبات شوراها منتشره از تاریخ 1403/07/11 لغایت 1403/07/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران شورای‌عالی شهرسازی و معماری مصوبه شورای‌عالی…

آرای وحدت رویه دهه دوم مهر ۱۴۰۳

آراء وحدت رويه قضايی منتشره از 1403/07/11 لغايت 1403/07/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   الف ـ هیئت‌عمومی دیوان…

سایر مصوبات دهه اول مهر ۱۴۰۳

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1403/07/01 لغایت 1403/07/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران     کشاورزی در خصوص تعیین قیمت…
keyboard_arrow_up