سایر مصوبات
منتشره از تاریخ
1403/06/11 لغایت 1403/06/20
در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
اصلاحیه دستورالعمل تعیین نحوه و میزان دسترسی به سامانه سجل محکومیتهای مالی..
آییننامه اجرائی بند ۱۱ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم..
اصلاحیه دستورالعمل تعیین نحوه و میزان دسترسی به سامانه سجل محکومیتهای مالی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23137-1403/06/11
شماره ۱۰۰/ ۳۰۱۸۴ /۹۰۰۰ ـ ۷ / ۶ /۱۴۰۳
جناب آقای دکتر اکبرپور
رئیس محترم هیأتمدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور
روگرفت ابلاغیه شماره ۹۰۰۰/۲۹۷۶۴/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۳/۶/۶ صادره از جانب ریاست محترم قوه قضائیه در خصوص «اصلاحیه دستورالعمل تعیین نحوه و میزان دسترسی به سامانه سجل محکومیتهای مالی» به منظور درج در روزنامه رسمی به پیوست ایفاد میگردد.
مدیرکل دبیرخانه قوه قضائیه ـ مسعود ستایشی
شماره ۹۰۰۰/۲۹۷۶۴/۱۰۰ ـ ۱۴۰۳/۶/۶
اصلاحیه دستورالعمل تعیین نحوه و میزان دسترسی به سامانه سجل محکومیتهای مالی
بنا به پیشنهاد معاون اول قوه قضاییه، بند ” ت ” ماده ۶ دستورالعمل تعیین نحوه و میزان دسترسی به سامانه سجل محکومیتهای مالی مصوب 1400/11/13 و اصلاحیه آن از شش ماه به یک سال به شرح زیر اصلاح میشود:
ت ـ اجرای کلیه محکومیتهای مالی و اجراییه ثبتی، مشروط بر اینکه از آخرین محکومیت یا اجراییه اجراشده یک سال گذشته و پس از آن محکومیت مالی یا اجراییه دیگری برای وی ثبت نشده باشد.
رئیس قوه قضائیه ـ غلامحسین محسنی اژیه
مصوبه شماره ۴ جلسه شماره ۳۵۶ مورخ 1403/04/24 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوع بازنگری مصوبه شماره (۱) جلسه شماره (۳۴۵) کمیسیون مورخ 1402/03/09 با عنوان مقررات و نرخ خدمات عمده پایه شبکه مخابراتی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23137-1403/06/11
شماره ۱۰۰/۳۰۰۴۵ – ۱۴۰۳/۵/۲۱
کلیه دستگاههای اجرایی
به پیوست تصویر مصوبه شماره ۴ جلسه شماره ۳۵۶ مورخ ۱۴۰۳/۴/۲۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوع “بازنگری مصوبه شماره ۱ جلسه شماره ۳۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۳/۹ کمیسیون با عنوان مقررات و نرخ خدمات عمده پایه شبکه مخابراتی” ابلاغ میشود.
دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ـ امیر لاجوردی
کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات
مصوبه شماره ۴ جلسه شماره ۳۵۶ مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره (۳۵۶) مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۲۴ با اصلاح مصوبه شماره (۱) جلسه شماره (۳۴۵) کمیسیون مورخ ۰۹/۰۳/۱۴۰۲ با عنوان “مقررات و نرخ خدمات عمده پایه شبکه مخابراتی” به شرح زیر تصویب کرد:
«بازنگری مصوبه شماره (۱) جلسه شماره (۳۴۵) کمیسیون مورخ ۰۹/۰۳/۱۴۰۲ با عنوان مقررات و نرخ خدمات عمده پایه شبکه مخابراتی»
ماده ۱ ـ جدول ذیل ماده (۱) مصوبه شماره (۱) جلسه شماره (۳۴۵) کمیسیون مورخ ۰۹/۰۳/۱۴۰۲ به شرح زیر بهروزرسانی میشود:
تبصره: سقف تعرفه ایجاد سایت تکرارکننده (Repeater) واسط جهت تأمین لینک انتقال، ۲۸/۷۴۰/۰۰۰/۰۰۰ (بیست و هشت میلیارد و هفتصد و چهل میلیون) ریال تعیین میشود؛
ماده ۲ ـ از سال (۱۴۰۴) لغایت سال (۱۴۰۶)، مجری مجاز است با تأیید سازمان، سالانه تا سقف هفتاد درصد (۷۰) نرخ تورم رسمی سال قبل کشور، تعرفه خدمات موضوع این مصوبه را افزایش و اعمال نماید؛
ماده ۳ ـ این مصوبه از تاریخ ابلاغ لازمالاجرا است؛
ماده ۴ ـ تفسیر مفاد این مصوبه با کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است.
آییننامه اجرائی بند ۱۱ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23140-1403/06/17
شماره ۷۸۰۳۷/۱۰۰/۰۲ ـ ۱۴۰۳/۵/۲۳
کلیه دستگاههای اجرایی
در اجرای تکالیف مقرر در بند (۱۱) تبصره (۸) الحاقی ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، مبنی بر اینکه “وزیر راه و شهرسازی مکلف است با همکاری وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات آییننامههای اجرائی این تبصره شامل تعیین نحوه دسترسی سازمان امور مالیاتی کشور و سایر دستگاهها به سامانه املاک و اسکان کشور، مصادیق خدمات بند (۷) این تبصره، سازوکار شناسایی املاک غیرقابل انتقال موضوع بند (۱۰) این تبصره، تشویق گزارشگری مردمی به میزان حداکثر پنج درصد (۵) مالیات متعلقه و سایر آییننامههای مرتبط را حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از لازمالاجراء شدن این قانون تهیه و ابلاغ نماید”. به پیوست متن آییننامه مربوطه که با همکاری وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه گردیده است، ابلاغ میگردد.
وزیر راه و شهرسازی ـ مهرداد بذرپاش
آییننامه اجرائی بند ۱۱ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
در اجرای بند ۱ ۱ تبصره ۸ الحاقی ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم موضوع قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۰۵/۰۹/۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی و به منظور بهبود عملکرد و پیادهسازی بهتر فرآیندهای مربوط به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی https://amlak.mrud.ir، آییننامه ذیل جهت اجرا ابلاغ میگردد.
فصل اول: تعاریف و اصطلاحات
ماده ۱: در این آییننامه اصطلاحات و تعاریف زیر به کار میرود:
الف) قانون: قانون مالیاتهای مستقیم مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ ۳۱/۰۴/۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی.
ب) سامانه: سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ ۳۱/۰۴/۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی.
پ) وزارت: وزارت راه و شهرسازی.
ت) واحد مسکونی: کلیه واحدهای ساختمانی شهری و روستایی با کاربری مسکونی اعم از آپارتمانی و ویلایی که مهندسان ناظر اتمام عملیات ساختمانی را تأیید نمودهاند و دارای شمارشگر (کنتور) آب و برق نصب شده باشد اعم از اینکه گواهی پایانکار داشته باشد یا اینکه نداشته باشد.
ث) دستگاههای اجرایی: دستگاههای موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ ۱۳۸۶/۰۷/۰۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی.
فصل دوم: مصادیق و نحوه ارائه خدمات بند ۷ و ۸ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون
ماده ۲: دستگاههای اجرایی و خدماترسان پس از پایان مهلت خوداظهاری کلیه خدمات خود را از جمله خدمات مذکور در این ماده که نیازمند اخذ نشانی محل اقامت اصلی مراجعهکننده اعم از اشخاص حقیقی ایرانی یا اتباع خارجی میباشد صرفاً بر اساس کد ملی/شناسایی اتباع و استعلام کد پستی یا شرح نشانی یکتای اقامتگاه اصلی مندرج در سامانه ارائه نمایند:
۱ ـ کلیه خدمات و عملیات بانکی از قبیل افتتاح حساب، پرداخت تسهیلات، صدور و تعویض دستهچک و کارت بانکی.
۲ ـ کلیه خدمات و تمدید بیمهنامهها از جمله شخص ثالث، آتشسوزی، عمر و مسئولیت.
۳ ـ خدمات اپراتورهای همراه و شرکت مخابرات ایران از جمله فروش سیمکارت، تغییر نام مالک سیمکارت، فروش خط تلفن ثابت و تغییر نام تلفن ثابت.
۴ ـ فروش و انتقال امتیاز انشعابات آب، برق، گاز و تلفن.
۵ ـ خدمات دفاتر اسناد رسمی از جمله صدور انواع سند مالکیت، وکالت و صلح.
۶ ـ ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، کارت خودرو، کارت سوخت، کارت بازرگانی، قبوض آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، عوارض شهرداری.
۷ ـ صدور و تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت.
۸ ـ خدمات قابل ارائه جهت اشتغال و مسکن روستایی و شهری، ودیعه اجاره مسکن، صحتسنجی سابقه سکونت واجدین شرایط در طرحهای حمایتی ساخت مسکن دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی.
۹ ـ کلیه خدمات ناشی از اعمال سیاستهای حمایتی، یارانهای و کمک معیشتی.
۱۰ ـ ثبتنام مدارس، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویان و طلاب.
۱۱ ـ کلیه خدمات سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام)، سامانه جامع تجارت، درگاه ملی مجوزهای کشور، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور.
۱۲ ـ کلیه خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی از جمله صدور مجوزهای کسب و کار.
۱۳ ـ خدمات شهرداریها و دفاتر خدمات شهرداری اعم از تشکیل پرونده پروانههای ساختمانی و پرداخت عوارض خودرو.
تبصره ۱: وزارت فهرست فوق را میتواند هر سه ماه یکبار بهروزرسانی نماید.
تبصره ۲: کلیه ساکنین واحدهای با کاربری غیرمسکونی اعم از اداری، تجاری، صنعتی، کشاورزی جهت دریافت خدمات مذکور در این قانون باید کد پستی یا شرح نشانی یکتا محل سکونت خود را در این سامانه اعلام نمایند.
ماده ۳: در راستای بند ۱ ماده ۳ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجارهبها مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۰۲، کلیه دستگاههای اجرایی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلفند سرویسهای مورد نیاز وزارت را پس از درخواست آن و تأیید کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی موضوع شورایعالی فضای مجازی ظرف حداکثر یک ماه در اختیار وزارت قرار دهند.
ماده ۴: وزارت نیرو در راستای اجرای بندهای ۷ و ۸ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون، به منظور آگاهیبخشی مشترکان از طرق مختلف (ارسال پیامک اختصاصی، درج در قبوض مصرفی، سامانه برق من، تارنمای شرکت مادرتخصصی توانیر و مانند آن) پیرامون محاسبه قبض برق با بالاترین پلکان در صورت عدم خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان اقدام نماید و پس از دو مرحله اطلاعرسانی از طرق مذکور با اولویت مشترکان پرمصرف، تعرفه برق مشترکانی که با استعلام از سامانه خوداظهاری ننمودهاند را با بالاترین پلکان محاسبه نماید.
فصل سوم: نحوه دسترسی دستگاههای اجرایی به اطلاعات سامانه
الف ـ نحوه دسترسی سازمان امور مالیاتی کشور به اطلاعات سامانه
ماده ۵: وزارت، اطلاعات مربوط به کلیه واحدهای مسکونی خالی شامل مشخصات ملک (مشخصات ثبتی برای واحد مسکونی دارای سند رسمی و کد پستی برای واحدهای فاقد سند رسمی)، بازه زمانی خالی بودن و مالک (مالکان) اظهارشده را به صورت برخط جهت اجرای تبصره ۱ ماده ۵۴ مکرر و بند ۵ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه نماید.
تبصره ۱: وزارت موظف است به استعلامات موردی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص خالی بودن واحد مسکونی هنگام تنظیم سند انتقال قطعی در دفاتر اسناد رسمی به صورت برخط پاسخ دهد.
ب ـ نحوه دسترسی سایر دستگاههای اجرایی به اطلاعات سامانه
ماده ۶: وزارت مکلف است به کلیه ارائهدهندگان خدمات موضوع فصل دو این آئیننامه پس از تأیید دریافت سرویس استعلام محل اقامت اصلی توسط کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی، دسترسی مربوطه را در اختیار دستگاه درخواستکننده قرار دهد.
ماده ۷: تبـادل اطلاعـات موضوع این فصـل در خصـوص املاک دارای جهـات امنیتی تابع دستورالعمل شورایعالی امنیت ملی موضوع تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون است.
فصل چهارم: ساز و کار شناسایی املاک غیرقابل انتقال
ماده ۸: مالکین واحدهای مسکونی خالی که حسب دلایل موجه قانونی تعهدات قراردادی و تکالیف قانونی، ابهام و اختلاف در مالکیت، پروندههای در جریان و باز قضایی، یا هرگونه عواملی که سالب حق انتقال مالکیت، منافع و بهرهبرداری است مانند صدور رأی اعم از حکم یا قرار در مراجع قضایی و تصمیمات مراجع قانونی، وثیقه، ضرورت بازسازی به تشخیص کارشناسان رسمی دادگستری یا کارشناس ماده ۲۷ و مانند آنکه امکان نقل و انتقال واحدهای آنها وجود ندارد، موظفند حین ثبت اطلاعات واحد مسکونی در سامانه، مستندات و اطلاعات مربوطه را بارگذاری نمایند. این مستندات از طریق سامانه به سازمان امور مالیاتی کشور منتقل شده و مالکین مذکور در زمان تعیینشده توسط سازمان امور مالیاتی کشور جهت رسیدگی به پرونده مالیاتی خود به هیئت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده ۲۴۴ قانون مراجعه کنند. در صورت برقراری سرویسهای برخط از طرف قوهقضائیه، صحت مستندات مذکور از طریق استعلام الکترونیکی از این سرویسها بررسی شده و نتایج آن به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام میگردد.
فصل پنجم: مشوقهای گزارشگری مردمی
ماده ۹: اشخاص حقیقی و حقوقی که تمایل به ارائه گزارش در خصوص خالی بودن املاک دارند، میتوانند با درج مشخصات واحد مسکونی شامل کد پستی، کد ملی مالک و شماره تلفن همراه خود گزارش خالی بودن آن را در سامانه املاک و اسکان ثبت نمایند.
تبصره ۱: اشخاص حقیقی و حقوقی معرفیکننده خانههای خالی میبایست بیش از دو واحد مسکونی خالی متعلق به یک شخص حقیقی یا حقوقی را معرفی کنند.
ماده ۱۰: اطلاعات هویتی گزارشدهنده جنبه محرمانه دارد و دسترسی به آن صرفاً با دستور قضائی امکانپذیر میباشد.
ماده ۱۱: در صورت احراز خالی بودن واحد مسکونی بر اساس گزارشهای مردمی موضوع ماده ۹، به گزارشگران مذکور معادل ۵ درصد مالیات متعلقه پس از وصول مالیات به عنوان پاداش توسط صندوق ملی مسکن از محل منابع وصولی مالیات بر خانههای خالی پرداخت میگردد.
تبصره ۱: سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است منابع مالی پرداخت مشوقهای مردمی را در موافقتنامه صندوق ملی مسکن پیشبینی نماید.
ماده ۱۲: گزارشهای مربوط به واحدهای مسکونی دارای شرایط زیر مشمول دریافت پاداش مشوقهای موضوع بند ۱۱ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون نیستند:
الف) واحدهای مسکونی که پیش از گزارشدهی مردمی توسط سامانه، خالی تشخیص داده شده باشد.
ب) واحدهای مسکونی غیرقابل انتقال.
ج) واحدهای مسکونی که پیش از اتمام مهلت ۱۲۰ روزه قانونی از شمول مالیات موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون خارج شده باشند.
د) واحدهای مسکونی که مشمول معافیت مالیاتی موضوع ماده ۵۴ مکرر و تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون باشند.
ماده ۱۳: در صورت هرگونه ابهام در اجرای این آییننامه، مرجع استعلام و تعیین طریق معاونت مسکن و ساختمان وزارت خواهد بود.
مصوبه شماره ۳ جلسه شماره ۳۵۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوع: نصاب موضوع بند ۳ مصوبه شماره ۵۲۳۴۷/ت ۵۹۸۰۸ هـ مورخ 1401/04/01 هیئتوزیران
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23140-1403/06/17
شماره 100/۳۴۵۷۰ ـ ۱۴۰۳/۶/۱۰
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
به پیوست تصویر مصوبه شماره ۳ جلسه شماره ۳۵۶ مورخ ۱۴۰۳/۴/۲۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوع “نصاب موضوع بند ۳ مصوبه شماره ۵۲۳۴۷/ت ۵۹۸۰۸ هـ مورخ ۱۴۰۱/۴/۱ هیئتوزیران” ابلاغ میشود.
دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ـ امیر لاجوردی
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه شماره ۳ جلسه شماره ۳۵۶ مورخ ۱۴۰۳/۴/۲۴
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره (۳۵۶) مورخ ۲۴/۰۴/۱۴۰۳ در راستای سرعتبخشی و تسهیل اتصال مشترکین به شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری، پیشنهاد سازمان به منظور بازنگری مصوبات شماره (۲) جلسه شماره (۳۳۶) مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۰۹ و شماره (۱) جلسه شماره (۳۴۴) مورخ 1402/02/17 در خصوص نصاب موضوع بند (۳) مصوبه شماره ۵۲۳۴۷/ت۵۹۸۰۸هـ مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ هیئتوزیران را به شرح زیر تصویب کرد:
“نصاب موضوع بند ۳ مصوبه شماره ۵۲۳۴۷/ت ۵۹۸۰۸هـ مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ هیئتوزیران”
۱ ـ در ماده (۲) عبارت “با کمتر از ده هزار خانوار، پنجاه میلیون ریال، در شهرهای بالای ده هزار خانوار خارج از مراکز استان سی و پنج میلیون ریال، در مراکز استان (به غیر از هشت کلانشهر) بیست و پنج میلیون ریال و در هشت کلانشهر بیست میلیون ریال” جایگزین عبارت “بیست میلیون ریال” میشود.
۲ ـ تفسیر مفاد این مصوبه صرفاً با کمیسیون بوده و از تاریخ ابلاغ لازمالاجرا است.
مصوبه شماره ۱ جلسه شماره ۳۵۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوع: تعرفه اتصال متقابل خدمت مکالمه بین شبکههای ارتباطات ثابت
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23140-1403/06/17
شماره ۱۰۰/۳۴۵۷۷ ـ ۱۴۰۳/۶/۱۰
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
به پیوست تصویر مصوبه شماره ۱ جلسه شماره ۳۵۶ مورخ ۱۴۰۳/۴/۲۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوع “تعرفه اتصال متقابل خدمت مکالمه بین شبکههای ارتباطات ثابت ” ابلاغ میشود.
دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ـ امیر لاجوردی
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه شماره ۱ جلسه شماره ۳۵۶ مورخ ۱۴۰۳/۴/۲۴
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره (۳۵۶) مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۲۴ پیشنهاد سازمان در خصوص بهروزرسانی “تعرفه اتصال متقابل خدمت مکالمه بین شبکههای ارتباطات ثابت” را بررسی و به شرح زیر تصویب کرد:
“تعرفه اتصال متقابل خدمت مکالمه بین شبکههای ارتباطات ثابت”
ماده ۱ ـ تعرفه اتصال متقابل خدمت مکالمه بین شبکههای ثابت در صورت عدم توافق طرفین، بر اساس تعرفه مصوب برای مکالمات ثابت به ثابت بین شبکهای مطابق با جدول زیر محاسبه میشود؛
سهم مبدأ | سهم مقصد |
۸۰ درصد | ۲۰ درصد |
ماده ۲ ـ مصوبه شماره (۵) جلسه شماره (۳۱۰) مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۱۶ با موضوع “تعرفه اتصال متقابل دارندگان پروانه ایجاد و بهرهبرداری از شبکه ارتباطات ثابت” نسخ میشود؛
ماده ۳ ـ تفسیر این مصوبه صرفاً با کمیسیون است و از تاریخ ابلاغ لازمالاجرا است.