طرح مالیاتی 2023 هلند: تعادل بهتر بین مالیات بر نیروی کار و مالیات بر ثروت

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

طرح مالیاتی 2023 هلند: تعادل بهتر بین مالیات بر نیروی کار و مالیات بر ثروت

Tax Plan 2023: a better balance between tax on labour and tax on wealth

 

دولت هلند بسته برنامه مالیاتی 2023 را به مجلس نمایندگان ارائه نموده است. این بسته شامل بسیاری از اقدامات( بالغ بر 17 میلیارد یورو) برای حمایت از قدرت خرید است.

حمایت دولت با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها، به ویژه انرژی، حائز اهمیت است. در این بسته اعتبار مالیات مشاغل افزایش و نرخ مالیات بر درآمد قابل پرداخت در باند مالیاتی اول کاهش می‌یابد. شرکت‌ها مالیات بیشتری بر سود خود پرداخت خواهند کرد و کسر مالیات افراد خوداشتغال سریع­تر حذف می­شود.

مارنیکس ون ریج، وزیر امور مالیاتی و اداره مالیات، می­گوید: «پیامدهای جنگ در اوکراین بسیار زیاد است که شامل تأثیر مالی آن نیز می‌شود. همه ما شاهد افزایش قیمت‌های قبوض انرژی خود هستیم. تورم طی چند دهه به این حد نبوده است. به همین دلیل است که ما در حال انجام اقدامات اساسی برای کمک به افراد با درآمد کم و متوسط و معرفی اقدامات ساختاری برای بهبود سیستم مالیاتی هستیم. در طول سال‌ها، بار مالیاتی بر چندین نوع مختلف از کارگران،کارمندان، مشاغل آزاد و سهام‌داران عمده ، بیش از سایر حوزه‌ها افزایش یافته است. این به دلیل تغییرات مختلفی است که بر سه طبقه درآمد مشمول مالیات (طبقات 1، 2 و 3) تأثیر می­گذارد. مالیات‌دهندگان ثروتمندتر از این تغییرات بیشترین سود را بردند. قرار نبود سیستم مالیاتی اینگونه عمل کند؛ اقدامات این طرح مالیاتی وضعیت را اصلاح خواهد کرد. در حوزه سیاست‌های آب و هوایی، ما در حال برداشتن گام‌های مهمی به سمت یک سیستم مالیاتی سبزتر هستیم.»

قدرت خرید

دولت بر این باور است که مسئولیت بزرگی برای حمایت از خانوارها و مشاغل در این دوران سخت بر عهده دارد. به همین دلیل است که بسته‌ای از اقدامات مربوط به قدرت خرید و انرژی را برای کاهش فشار بر مالیات‌دهندگان ابداع کرده است. دولت نمی­تواند همه مشکلات را درمان کند اما می­تواند سنگین‌ترین فشارها را تا حدی از طریق سیستم مالیاتی کاهش دهد. دولت در برنامه‌های بودجه خود بسته فوق‌العاده بزرگی از اقدامات مرتبط با قدرت خرید به ارزش 17.2 میلیارد یورو تعیین کرده است. این بسته شامل اقداماتی با هدف حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و افراد با درآمد متوسط است، مانند افزایش اعتبار مالیات اشتغال به حداکثر ۵۰۰ یورو خالص در سال و کاهش نرخ مالیات بر درآمد در طبقه اول. در نتیجه این اقدامات، دولت ارزش بیشتری برای کار قائل شده است.

تعادل بهتر بین مالیات بر نیروی کار و مالیات بر ثروت

اقدامات متعددی پیشنهاد شده است که تعادل بهتری بین بار مالیاتی بر نیروی کار و بر ثروت ایجاد می­کند. این تغییرات از جمله شامل تغییرات در نرخ مالیات شرکت‌هاو حذف سریع کسر مالیات افراد خوداشتغال می‌شود. هدف از این تغییرات کاهش نابرابری است که در سال‌های اخیر بین بار مالیاتی بر کارمندان و صاحبان مشاغل ایجاد شده است. علاوه بر این، کمک هزینه مالیات بازده سرمایه در طبقه 3 به 57000 یورو افزایش خواهد یافت. مالیات بیشتری باید برای مبالغ بزرگ‌تر پرداخت شود و نرخ مالیات سالانه تا 34 درصد در سال 2025 تدریجا افزایش می‌یابد. معافیت مالیاتی هدایایی برای تأمین مالی خرید خانه در سال 2023 کاهش می‌یابد و از سال 2024 لغو می‌شود. نرخ کلی مالیات نقل و انتقال برای سرمایه‌گذاران در املاک مسکونی و خرید ملک تجاری از 8 درصد به 10.4 درصد افزایش می‌یابد.

بخشی از مبلغ بدست آمده توسط این افزایش مالیاتی، به اقدامات ساختاری به نفع شرکت‌های کوچک و متوسط اختصاص خواهد یافت. به­ عنوان مثال، 600 میلیون یورو برای کاهش هزینه‌های کارفرمایان و جذاب‌تر کردن سرمایه‌گذاری برای آن­ها کنار گذاشته می‌شود. تغییرات طبقه 2 در سال 2024 در این زمینه کمک خواهد کرد. سهم صندوق بیمه ناتوانی (AOF) کمتری برای کارفرمایان کوچک در نظر گرفته شده است و اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری در انرژی و اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری زیست‌محیطی گسترش خواهد یافت. علاوه بر این، شرکت‌های کوچک و متوسط در نهایت از کاهش بار مالیاتی بر خانوارها سود خواهند برد، زیرا این امر باعث افزایش درآمد مصرف‌کنندگان می‌شود.

ساده‌سازی سیستم مالیاتی

لایحه برنامه مالیاتی 2023 که یک راه طولانی را به سمت ساده‌سازی سیستم مالیاتی پیش می‌برد، پیشنهاد می‌کند چهار طرح زیر لغو شود: اعتبار مالیاتی ترکیبی مرتبط با درآمد (IACK)، طرح میانگین‌گیری، طرح ذخیره بازنشستگی (FOR)، و طرح پرداخت مرسوم برای استارت‌آپ‌ها. اقدامات برای مقابله و پایان دادن به طرح‌های فرار از مالیات تا 550 میلیون یورو درآمد خواهد داشت. علاوه بر این، قبل از تابستان 2023، دولت طرحی را ارائه خواهد کرد که در آن گام‌های بعدی برای لغو یا ساده‌سازی مقررات مالیاتی که بازخورد منفی دریافت کرده‌اند، مشخص می­شود.

سیاست‌های اقلیمی

مسائل اقلیمی و انتقال انرژی جایگاه اصلی را در سیاست دولت هلند به خود اختصاص داده است. مالیات‌های زیست‌محیطی ابزار مهمی برای تشویق رفتار سازگار با اقلیم است. به دلیل سطح بالای فعلی قیمت انرژی، افزایش مالیات بر منابع آلاینده انرژی (گاز طبیعی) و کاهش مالیات بر برق در سال 2024، یک سال دیرتر از آنچه برنامه‌ریزی‌شده است، اعمال می­شود. طرح مالیاتی اخیر شامل سایر اقدامات بلندمدت مرتبط با آب و هوا است. به عنوان مثال، شرکت‌های صنعتی تشویق خواهند شد تا از طریق کاهش «حقوق توزیع» خود، کاهش بیشتری در انتشار دی‌اکسیدکربن ایجاد کنند. علاوه بر مالیات کربن موجود، از اول ژانویه 2023 یک کف قیمت کربن برای صنعت در نظر گرفته خواهد شد که حداقل قیمتی را مشخص می­کند که باید توسط شرکت‌های صنعتی برای تمام آلاینده‌های آن­ها پرداخت شود. مالیات هوانوردی از 1 ژانویه 2023 به 26.43 یورو افزایش خواهد یافت. همچنین با کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده خرید پنل‌های خورشیدی به 0 درصد، خرید پنل‌های خورشیدی آسان­تر خواهد شد. در نهایت، دولت اقدامات بیشتری را در زمینه حمل و نقل انجام خواهد داد. از سال 2025، مالیات خودرو و موتورسیکلت بر خودروهای تجاری سبک، به جای ابتناء بر فهرست قیمت آن­ها، بر اساس میزان انتشار دی­ اکسید کربن آن­ها خواهد بود. در عین‌حال، معافیت کسب و کارها نیز لغو می­شود.

منبع:

government.nl

مترجم:

دکتر هادی رحمانی

میتوانید برای خواندن اخبار دیگر جهان به صفحه پویش های حقوقی پژوهشکده حقوقی شهر دانش مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

keyboard_arrow_up