قوانین دهه سوم دی 98

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

قوانین منتشره از

1398/10/21 لغايت 1398/10/30

در روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران

 

قانون اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» توسط ایالات‌متحده آمریکا     

قانون اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی  

اصلاحیه‌های قانون موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو

 

 

 

قانون اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» توسط ایالات‌متحده آمریکا

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21797-22/10/1398

شماره 703/82371-۱۳۹۸/۱۰/۱۷

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» توسط ایالات‌متحده آمریکا که با عنوان طرح سه فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ و تأیید شورای محترم نگهبان در همان جلسه، به پیوست ابلاغ می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

 

شماره ۱۳۳۹۲۷-۱۳۹۸/۱۰/۱۹

وزارت اطلاعات ـ وزارت امور خارجه

شورای‌عالی امنیت ملی

سازمان برنامه و بودجه کشور

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست «قانون اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» توسط ایالات‌متحده آمریکا» که در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ هفدهم دی‌ماه یک‌هزار و سیصد و نود و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 703/82371 مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی واصل گردیده، جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

رئیس‌جمهور ـ حسن روحانی

 

قانون اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» توسط ایالات‌متحده آمریکا

ماده ۱ـ در ماده (۱) قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» توسط ایالات‌متحده آمریکا مصوب ۱۳۹۸/۲/۳، عبارت «کلیه اعضای پنتاگون و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته و عاملان و فرماندهان و آمران شهادات سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی،» قبل از عبارت «فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام)، نیروها و سازمان‌ها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی» اضافه می‌شود.

ماده ۲ـ در ماده (۴) قانون، عبارت «کلیه اعضای پنتاگون و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته و عاملان و فرماندهان و آمران شهادات سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی،» قبل از عبارت «فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام)» اضافه می‌شود.

ماده ۳ـ یک ماده به عنوان ماده (۱۳) به شرح زیر قانون، الحاق و شماره مواد بعدی به ترتیب اصلاح می‌شود:

ماده ۱۳ـ دولت موظف است جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران مبلغ دویست میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی در چهارچوب اذن مکتوب در اختیار این نیرو قرار دهد.

قانون فوق مشتمل بر سه ماده در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ هفدهم دی‌ماه یک‌هزار و سیصد و نود و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

 

 

قانون اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21803-29/10/1398

شماره 434/83720-۱۳۹۸/۱۰/۲۳

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که با عنوان طرح به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۲ و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

 

شماره ۱۳۷۶۴۵-۱۳۹۸/۱۰/۲۶

مجلس شورای اسلامی

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست «قانون اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» که در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ دوم دی‌ماه یک‌هزار و سیصد و نود و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 434/83720 مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳ مجلس شورای اسلامی واصل گردیده، جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

رئیس‌جمهور ـ حسن روحانی

 

قانون اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

ماده ۱ـ در تبصره (۱) ماده (۴۴) قانون بعد از کلمه «پیشنهاد» عبارت «حداقل دو نفر توسط» اضافه می‌شود.

ماده ۲ـ ماده (۱۸۱) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۱۸۱ـ اصلاح قانون دائمی و قانون برنامه توسعه در حین بررسی لایحه بودجه سالانه و اصلاح برنامه توسعه در زمان بررسی دیگر طرح‌ها و لوایح به دوسوم رأی نمایندگان حاضر نیاز دارد.

ماده ۳ـ ماده (۲۰۲) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۲۰۲ـ رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت یا تغییر نیمی از وزرا از ابتدای شروع به کار دولت، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح‌حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند. رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیئت‌وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.

کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظفند پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیئت‌رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. گزارش مذکور قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می‌شود.

تبصره ـ فرصت سخنگو برای ارائه گزارش در مورد هر وزیر ده‌ دقیقه است. در صورتی که بررسی برنامه وزیر پیشنهادی به بیش از یک کمیسیون تخصصی ارجاع شده باشد، سخنگوی هر کمیسیون حداکثر به مدت پنج دقیقه گزارش خود را ارائه می‌کند.

ماده ۴ـ تبصره (۱) ماده (۲۰۷) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۱ـ چنانچه نماینده یا نمایندگان سؤال‌کننده چهل‌وهشت ساعت قبل از زمان حضور وزیر درخواست تعویق بررسی سؤال خود را مکتوب به کمیسیون ذی‌ربط ارائه کنند، کمیسیون می‌تواند بررسی سؤال را فقط برای یک‌بار حداکثر به مدت یک ماه به تعویق بیندازد.

ماده ۵ ـ در انتهای ماده (۲۰۹) قانون عبارت «و آیین‌نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.» حذف می‌شود و عبارت «با تأکید بر موضوع سؤالات مطرح‌شده بدون ارجاع به کمیسیون در اولین جلسه علنی اعلام وصول می‌شود» جایگزین می‌گردد.

ماده ۶ ـ یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده (۲۳۴ مکرر) به قانون الحاق می‌شود:

ماده ۲۳۴ مکررـ هر یک از کمیسیون‌ها، گزارش موضوع مرتبط با مواد (۲۱۱)، (۲۱۴) و (۲۳۴) این قانون را پس از تصویب در مجلس تهیه و فوراً از طریق هیئت‌رئیسه حسب مورد به قوه قضائیه یا مراجع قانونی ذی‌ربط ارسال می‌کند. گزارش‌های ارسالی به قوه قضائیه به صورت خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. معاونت نظارت مجلس ملزم به پیگیری اداری موارد مذکور است و گزارش پرونده‌ها را هر سه ماه یک‌بار به اطلاع نمایندگان می‌رساند.

تبصره ۱ـ موارد مذکور در مواد (۲۱۵) و (۲۳۴) این قانون طبق ماده (۵۷۶) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم ـ تعزیرات) مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. عزل یا برکناری مقاماتی که در قانون اساسی احکام خاصی دارد، مطابق همان قانون اقدام می‌شود.

تبصره ۲ـ گزارش ماده (۲۳۴) در مورد رئیس‌جمهور، بر اساس بند (۱۰) اصل یکصد و دهم (۱۱۰) قانون اساسی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

قانون فوق مشتمل بر شش ماده در جلسه علنی روز ‌دوشنبه مورخ دوم دی‌ماه یک‌هزار و سیصد و نود و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

 

 

اصلاحیه‌های قانون موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21803-29/10/1398

شماره۱۳۶۹۸۲-۱۳۹۸/۱۰/۲۴

وزارت صنعت، معدن و تجارت

پیرو ابلاغیه شماره ۴۴۹۵۱ مورخ ۱۳۹۸/۴/۱۷ در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست «اصلاحیه‌های قانون موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو» که طی نامه شماره 537/83706 مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳ مجلس شورای اسلامی واصل گردیده، جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

رئیس‌جمهور ـ حسن روحانی

 

شماره 537/83706-۱۳۹۸/۱۰/۲۳

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

پیرو نامه شماره 537/30187 مورخ ۱۳۹۸/۴/۱۵ در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصلاحیه‌های زیر در مورد قانون موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو ابلاغ می‌شود.

۱ـ در صفحه ۳۲، در پاورقی شماره ۲۵ عبارت «صادرگنندگان [صادرکنندگان]» به عبارت «صادرکنندگان» تغییر یابد.

۲ـ در صفحه ۱۰۸، شماره ۲۸ به عنوان پاورقی و در ذیل صفحه درج گردد.

۳ـ در صفحه ۱۳۴، در ردیف‌های ۲۷۱ و ۲۷۲ در ستون نرخ اعمال‌شده MFN ۲۰۱۷، عبارت «۲ m ۱ euro per ۰.۳۸» صحیح می‌باشد.

۴ـ در صـفـحـه ۱۶۸، در ردیــف ۲۵۵ سـتـون شـرح کـالا عـبــارت « stressed concrete strand – pre » صحیح می‌باشد.

۵ ـ در صفحه ۱۷۱، در ردیف ۳۰۵ ستون شرح کالا، عبات [عبارت] «اکسیژن، (outlet) دریچه اکسیژن» صحیح می‌باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

سایر مصوبات دهه اول بهمن ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/11/01 لغایت 1402/11/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران     دستورالعمل نحوه تعیین…

قوانین دهه سوم دی ۱۴۰۲

قوانین منتشره از 1402/10/21 لغايت 1402/10/30 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران       قانون موافقت‌نامه بین دولت…

سایر مصوبات دهه دوم دی ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/10/11 لغایت 1402/10/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران         نظریه‌‌…
keyboard_arrow_up