مصوبات شوراها
منتشره از تاریخ
1401/12/01 لغایت 1401/12/10
در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
الف ـ شورایعالی فضای مجازی
پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی
ب ـ شورای عالی انقلاب فرهنگی
مصوبه تکمیل ماده ۴ مصوبه اصلاحی اهداف، سیاستها و ضوابط نشر کتاب و الحاق یک تبصره جدید به ماده ۶ آن
مصوبه انتخاب دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی
الف ـ شورایعالی فضای مجازی
پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22702-1401/12/04
شماره ۱۰۶۹۱۶ – ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
قوهقضائیه ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت آموزش و پرورش ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
مرکز مدیریت حوزههای علمیه
مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی
در اجرای ماده ۱۱ آییننامه داخلی شورایعالی فضای مجازی کشور، به پیوست مصوبه هشتاد و پنجمین جلسه مورخ ۱۴۰۱/۷/۱۹ این شورا با موضوع “پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی”، که در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ به استحضار مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) رسیده است، برای اجرا ابلاغ میشود.
دبیر شورایعالی فضای مجازی ـ سیدابوالحسن فیروزآبادی
پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی
مقدمه
در راستای اجرای بندهای “۲ ـ ۲ ـ ۴ ـ ۱ ـ” و “۲ ـ ۲ ـ ۴ ـ ۴ ـ” طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در زمینه “کاهش نرخ رشد جرایم فضای مجازی” و “ارتقاء سالمسازی و کاهش محتوای آسیبرسان و مجرمانه در فضای عمومی” سند “پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی” در هشتادوپنجمین جلسه مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۹ شورایعالی فضای مجازی کشور به تصویب رسید.
ماده ۱ ـ تعاریف
۱ ـ ۱ ـ قمار در فضای مجازی: هرگونه قمار، شرطبندی و بختآزمایی، موضوع مواد ۷۰۵ تا ۷۱۱ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی در صورتی که از طریق فضای مجازی انجام شود، در این سند بهاختصار قمار در فضای مجازی نامیده میشود؛
۱ ـ ۲ ـ اعتیاد به قمار: میل غیرقابلکنترل برای ادامه قمار با وجود آگاهی از مشکلات آن، که منجر به اختلال و مشکلات قابل ملاحظه در زندگی شخصی، شغلی، تحصیلی و اجتماعی فرد میشود؛
۱ ـ ۳ ـ مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار: شامل قمارباز، طراح، راهانداز و ادارهکننده وبگاه و واسطهای نرمافزاری قمار، تبلیغ و تسهیلکننده فرایند قمار در فضای مجازی.
ماده ۲ ـ هدف
۲ ـ ۱ ـ آشنایی جامعه با تأثیرات روانی، اجتماعی و اقتصادی قمار در فضای مجازی؛
۲ ـ ۲ ـ پیشگیری از ترویج و گسترش قمار در فضای مجازی؛
۲ ـ ۳ ـ مقابله با شبکه مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار.
ماده ۳ ـ سیاستهای کلان
۳ ـ ۱ ـ تنقیح قوانین و مقررات و رفع خلأهای قانونی برای مقابله با قمار در فضای مجازی؛
۳ ـ ۲ ـ تأکید بر رصد، پژوهش و برنامهریزی محتوایی در پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی؛
۳ ـ ۳ ـ تمهید اقدامات عملیاتی برای مقابله با قمار در فضای مجازی؛
۳ ـ ۴ ـ گسترش اطلاعرسانی و آموزش عمومی در رابطه با ابعاد و مخاطرات قمار در فضای مجازی؛
۳ ـ ۵ ـ تفکیک بین افراد غیرحرفهای، حرفهای و سرشبکههای قمار در فضای مجازی و مواجهه متناسب با مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار؛
۳ ـ ۶ ـ گسترش خدمات مشاورهای و درمانی برای معتادان به قمار در فضای مجازی؛
۳ ـ ۷ ـ تربیت مشاورین متخصص و متعهد در زمینه آثار و تبعات قمار در فضای مجازی؛
۳ ـ ۸ ـ اتخاذ روشهای مستمر، بازدارنده و مؤثر در برخورد با مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار در فضای مجازی؛
۳ ـ ۹ ـ شناسایی و قطع زنجیره اقتصادی شبکه قمار در فضای مجازی اعم از نظام بانکی، تبلیغات و صاحبان مشاغل مرتبط.
ماده ۴ ـ اقدامات ملی
۴ ـ ۱ ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
۴ ـ ۱ ـ ۱ ـ هدایت رسانهها در جهت آگاهیبخشی به جامعه درباره ماهیت قمار در فضای مجازی و اطلاعرسانی درباره شبکه قمار، آسیبهای آن برای کشور (اعم از خروج ارز از کشور، پولشویی و استفاده از پول حاصل از قمار برای برپایی شبکه فساد) و تبعات مباشرت و معاونت برای قمار از جمله اجاره حساب بانکی؛
۴ ـ ۱ ـ ۲ ـ ساماندهی شرکتها و مؤسسات تبلیغاتی و مقابله با گسترده های [اگر محتوای تبلیغاتی، در ساعاتی که کاربران زیادی در کانالهای پیامرسانی آنلاین هستند، به صورت بنر تمام صفحه به کاربر نمایش داده شود، تبلیغ گسترده نام دارد.] مشارکت کننده در تبلیغات قمار در رسانه های اجتماعی خارجی و داخلی با همکاری ضابطین قضایی؛
۴ ـ ۱ ـ ۳ ـ استفاده از ظرفیتهای ترویجی و اقناعی افراد مشهور و چهره های هنری ـ ورزشی برای معرفی مخاطرات قمار و نظارت بر ایشان برای پیشگیری از مشارکت در چرخه قمار در فضای مجازی با همکاری وزارت ورزش و جوانان؛
۴ ـ ۱ ـ ۴ ـ مقرراتگذاری و نظارت بر سکوها، وبگاهها و برنامکها با همکاری سازمان صداوسیمای ج.ا.ا و قوهقضائیه.
۴ ـ ۲ ـ سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
۴ ـ ۲ ـ ۱ ـ ساماندهی تبلیغات بازرگانی و برنامههای تلویزیونی با محتوای قرعهکشی، بختآزمایی و پیشبینی نتایج ورزشی بهمنظور پیشگیری از ترویج قمار؛
۴ ـ ۲ ـ ۲ ـ تولید و پخش برنامههایی با موضوعات شناخت قمار در فضای مجازی، مخاطرات قمار و اعتیاد به آن و تحلیل فنی فرایند قمار در فضای مجازی، با استفاده از تجربیات آسیبدیدگان از قمار با همکاری فرماندهی انتظامی ج.ا.ا و قوهقضائیه؛
۴ ـ ۲ ـ ۳ ـ گنجاندن مضامین مرتبط با “مخاطرات ثروتمند شدن از شیوههای موهوم و کاذب و نیز تأثیر قمار در فضای مجازی بر کاهش کار مولد در جامعه” در برنامههای تلویزیونی و مجموعههای نمایشی پرمخاطب با همکاری فرماندهی انتظامی ج.ا.ا و سازمان بهزیستی کشور؛
۴ ـ ۲ ـ ۴ ـ هدایت رسانهای، مقرراتگذاری و نظارت بر سکوها، وبگاهها و برنامکهای صوت وتصویر فراگیر.
۴ ـ ۳ ـ وزارت آموزش و پرورش
۴ ـ ۳ ـ ۱ ـ افزایش آگاهی اولیاء و مربیان درباره مضرات قمار در فضای مجازی (با پوشش کسبوکار یا بازی) با استفاده از ظرفیتهای مردمی و ایجاد حساسیت در والدین نسبت به فعالیتهای مالی فرزندان در فضای مجازی؛
۴ ـ ۳ ـ ۲ ـ گنجاندن محتوای آموزشی درباره مخاطرات قمار در برنامه درسی باهدف پیشگیری از ورود دانش آموزان به عرصه قمار در فضای مجازی با همکاری قوه قضاییه و فرماندهی انتظامی ج.ا.ا.
۴ ـ ۴ ـ مرکز مدیریت حوزه های علمیه
۴ ـ ۴ ـ ۱ ـ تبیین مبانی، موضوعشناسی فقهی و بررسی پدیدههای نوظهور مرتبط با قمار و تعیین مصادیق نوعی آن در فضای مجازی و اعلام به کارگروه؛
۴ ـ ۴ ـ ۲ ـ تولید محتوای آگاهیبخش و تبلیغی با هدف تبیین احکام انواع قمار در فضای مجازی با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دادستانی کل کشور؛
۴ ـ ۴ ـ ۳ ـ برگزاری دورههای آموزشی ویژه مبلغان دینی برای تبیین حرمت انواع قمار در فضای مجازی و درآمد حاصل از آنها و استفاده از ظرفیت مبلغان در ایام موسمی تبلیغ با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی.
۴ ـ ۵ ـ قوهقضائیه
۴ ـ ۵ ـ ۱ ـ کشف و برخورد قضایی با مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار، گردانندگان و شبکه مالی قمار در فضای مجازی داخل و خارج از کشور با همکاری ضابطین قضایی؛
۴ ـ ۵ ـ ۲ ـ یکپارچهسازی اطلاعات مرتبط با مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار در فضای مجازی توسط دادستانی کل کشور با همکاری ضابطین قضایی، بانک مرکزی ج.ا.ا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارائه بازخورد از روندها و تحلیلهای آماری مرتبط به متصدیان حوزه مقابله با قمار در فضای مجازی؛
۴ ـ ۵ ـ ۳ ـ تولید محتوای پیامهای ایجابی برای اطلاعرسانیهای عمومی درباره قمار در فضای مجازی با همکاری سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا و فرماندهی انتظامی ج.ا.ا؛
۴ ـ ۵ ـ ۴ ـ برخورد بازدارنده قضایی با ارائهدهندگان خدمات پرداخت، فناوریهای مالی و بانکهای مرتبط با انتقال وجوه ناشی از قمار در فضای مجازی با همکاری بانک مرکزی ج.ا.ا و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۴ ـ ۵ ـ ۵ ـ اصلاح و بازپروری مرتکبین و عوامل غیرحرفه ای با صدور احکام و دستورات قضایی برای انجام امور عامالمنفعه مؤثر در کاهش قمار در فضای مجازی با استفاده از ظرفیتهای قانونی از قبیل تعلیق، تعقیب و مجازات، آزادی مشروط و مجازاتهای جایگزین حبس با همکاری فرماندهی انتظامی ج.ا.ا، سازمان بهزیستی کشور و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره؛
۴ ـ ۵ ـ ۶ ـ شناسایی، پیشنهاد و پیگیری برای برطرف کردن نواقص قانونی در حوزه مقابله با قمار در فضای مجازی؛
۴ ـ ۵ ـ ۷ ـ تشدید مجازات مرتکبین حرفهای و عوامل مرتبط با دایرکننده قمارخانه های مجازی.
۴ ـ ۶ ـ فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
۴ ـ ۶ ـ ۱ ـ رصد، کشف و مقابله مستمر با مرتکبین و عوامل مرتبط، گردانندگان و شبکه مالی قمار در فضای مجازی با همکاری سایر ضابطین قضایی؛
۴ ـ ۶ ـ ۲ ـ آگاهی بخشی درباره مخاطرات و مصونیت در قبال شیوههای کلاهبرداری، جرائم و مجازاتهای مرتبط با قمار در فضای مجازی و ارائه گزارش عملکرد با همکاری قوهقضائیه، سازمان صداوسیمای ج.ا.ا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
۴ ـ ۶ ـ ۳ ـ تعامل با نهادهای بینالمللی ازجمله اینترپل، به منظور برخورد با سکوهای متخلف خارجی و استرداد مجرمان خارج کشور فعال در زمینه قمار در فضای مجازی با همکاری وزارت امور خارجه.
۴ ـ ۷ ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۴ ـ ۷ ـ ۱ ـ راهاندازی سامانههای شناسایی دامنههای قمار با همکاری وزارت کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ج.ا.ا تحتنظر قوهقضائیه برای شناسایی، استعلام، محدوده جغرافیایی، نوع کاربری و ایجاد قابلیت مسدودسازی دامنهها و نشانیهای مرتبط قمارخانههای مجازی ظرف یک سال؛
۴ ـ ۷ ـ ۲ ـ ساماندهی خدمات داخلی نام دامنه، میزبانی، نشانیها و خدمات دسترسی در راستای مقابله با سوءاستفاده از خدمات یادشده در کسبوکارهای غیرمجاز و مجرمانه مرتبط با قمار در فضای مجازی؛
۴ ـ ۸ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
۴ ـ ۸ ـ ۱ ـ مقررهگذاری و پیگیری برای قانونگذاری در ممانعت از سوءاستفاده از ابزارهای بانکی برای قمار در فضای مجازی؛
۴ ـ ۸ ـ ۲ ـ الزام بانکها به تفکیک حسابهای تجاری و شخصی و ایجاد قابلیت مدیریت تقلب [Fraud Management] و جریمه بانکها، شرکتهای پرداخت و پرداختسازان متخلف در زمینه قمار در فضای مجازی با همکاری قوهقضائیه؛
۴ ـ ۸ ـ ۳ ـ استمرار در شناسایی موارد و الگوهای سوءاستفاده از حسابهای بانکی و ابزارهای پرداخت بر اساس مصادیق دریافتشده قمار از مراجع قضایی و انتظامی و ارجاع به مراجع قضایی با همکاری مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی و تأمین خدمات فنی مورد نیاز برای مسدودسازی برخط حسابهای بانکی مربوط؛
۴ ـ ۸ ـ ۴ ـ محدودسازی موقت یا دائم ارائه خدمات بانکی و پرداخت، برای اجارهدهندگان و سوءاستفادهکنندگان از حسابهای بانکی برای قمار در فضای مجازی با همکاری دادستانی کل کشور؛
۴ ـ ۸ ـ ۵ ـ الزام بانکها به ارتقای احراز هویت و شناسایی دقیق مشتریان بانکی برای استفاده از خدمات بانکی برخط به منظور پیشگیری از اجاره حسابهای بانکی و سوءاستفاده های مالی در رابطه با قمار در فضای مجازی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۴ ـ ۸ ـ ۶ ـ ساماندهی فعالیت صرافیها و اعمال محدودیت در ارائه خدمات بانکی به درگاههای داخلی مبادلات رمزارز بهمنظور مقابله مؤثر با پولشویی و تبادلات مرتبط با قمار با همکاری دادستانی کل کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و فرماندهی انتظامی ج.ا.ا؛
۴ ـ ۸ ـ ۷ ـ پژوهش در خصوص مقابله با قمار در فضای مجازی با استفاده از زنجیره بلوکی، رمزارز و وب تاریک بهمنظور روزآمدسازی راهکارهای مقابله با قمار در فضای مجازی؛
۴ ـ ۸ ـ ۸ ـ رصد مداوم و بهروزرسانی خدمات نوین پولی و مالی بهمنظور پیشگیری از مخاطرات احتمالی در زمینه قمار در فضای مجازی با همکاری دادستانی کل کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و فرماندهی انتظامی ج.ا.ا؛
۴ ـ ۸ ـ ۹ ـ ساماندهی درگاه ها و ابزارهای پرداخت برای مقابله با قمار در فضای مجازی و مسدودسازی درگاهها و ابزارهای متخلف؛
۴ ـ ۸ ـ ۱۰ ـ فراهمسازی امکان محدودسازی دسترسی به خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی از مبدأ نشانیهای اینترنتی خارج از کشور و یا مراکز داده داخلی در راستای مقابله با قمار در فضای مجازی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحتنظر دادستانی کل کشور.
۴ ـ ۹ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت
۴ ـ ۹ ـ ۱ ـ نظارت بر درگاهها و وبگاههای دارای نماد اعتماد الکترونیکی برای عدم ترویج و استفاده از تبلیغات قمار و شبهقمار؛
۴ ـ ۹ ـ ۲ ـ فراهمسازی امکان استعلام برخط وضعیت نمادهای اعتماد الکترونیکی صادرشده برای بانک مرکزی ج.ا.ا و ضابطین قضایی.
۴ ـ ۱۰ ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۴ ـ ۱۰ ـ ۱ ـ توسعه و تکمیل پایگاه یکپارچه اطلاعات شغلی اشخاص حقیقی (اعم از خانگی/غیرخانگی) و کمک به استعلام آخرین وضعیت شغلی صاحبان حسابهای بانکی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ج.ا.ا؛
۴ ـ ۱۰ ـ ۲ ـ توسعه مأموریت مراکز مشاوره روانشناختی و ترک اعتیادهای رفتاری برای مداخله در زمینه اعتیاد به قمار و معرفی رسمی این مراکز به قوهقضائیه توسط سازمان بهزیستی کشور با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره؛
۴ ـ ۱۰ ـ ۳ ـ برگزاری دورههای آموزشی برای روانشناسان و مشاوران در خصوص بازپروری معتادان به قمار توسط سازمان بهزیستی کشور با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و فرماندهی انتظامی ج.ا.ا و حمایت از تشکلهای مردمنهاد فعال در این زمینه؛
۴ ـ ۱۰ ـ ۴ ـ طراحی دورههای آموزشی برای مشاوره کاریابی و کارآفرینی ویژه مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار و استفاده از این دورهها بهعنوان رفتار جایگزین برای تعلیق مجازات مرتکبین و عوامل مرتبط غیرحرفهای قمار با همکاری قوهقضائیه.
۴ ـ ۱۱ ـ مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی
۴ ـ ۱۱ ـ ۱ ـ بهروزرسانی الگوریتمها و روشهای پولشویی بر پایه قمار با همکاری قوهقضائیه، بانک مرکزی ج.ا.ا و ضابطین قضایی.
ب ـ شورای عالی انقلاب فرهنگی
مصوبه تکمیل ماده ۴ مصوبه اصلاحی اهداف، سیاستها و ضوابط نشر کتاب و الحاق یک تبصره جدید به ماده ۶ آن
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22705-1401/12/08
(مصوب جلسه ۸۷۶ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره 1401/19656/دش ـ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ وزارت آموزش و پرورش
مادهواحده “تکمیل ماده ۴ مصوبه اصلاحی اهداف، سیاستها و ضوابط نشر کتاب و الحاق یک تبصره جدید به ماده ۶ آن”، مصوب جلسات ۳۸۵ و ۳۹۲ مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۴ و ۱۴۰۱/۱۰/۲۱ شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی که مطابق مفاد تبصره ۴ ماده ۲۰ آییننامه داخلی شورایعالی، در جلسه ۸۷۶ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میگردد:
“مادهواحده ـ موادی از مصوبه اصلاحی اهداف، سیاستها و ضوابط نشر کتاب (مصوب جلسه ۶۶۰ مورخ ۱۳۸۹/۰۱/۲۴ شورایعالی انقلاب فرهنگی) به شرح بندهای ذیل، حسب مورد، تکمیل و الحاق میگردد:
۱ ـ در ماده ۴، بعد از عبارت “چاپ و نشر کتاب” عبارت “در هر قالبی اعم از کتابهای فیزیکی، رقومی یا سایر قالبهای چندرسانهای جدید مثل قالبهای صوتی، تصویری و واقعیت مجازی” اضافه میشود.
۲ ـ متن ذیل بهعنوان تبصره ۴ به ماده ۶ مصوبه اصلاحی، الحاق میشود:
تبصره ۴ ـ کتب آموزشی (غیردرسی) و کمکآموزشی دوره پیش از دبستان و دورههای آموزش رسمی کشور از شمول اختیارات “هیأت نظارت بر نشر کتابهای کودکان و نوجوانان” خارج است و بر عهده “هیأت نظارت بر نشر کتب آموزشی (غیردرسی) و کمکآموزشی دوره پیش از دبستان و دورههای آموزش رسمی کشور” میباشد. این هیأت متشکل از پنج عضو صاحبنظر آشنا به امور آموزش و پرورش خواهد بود که ۳ نفر از آنها توسط وزیر آموزش و پرورش و ۲ نفر آنها توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأیید به شورایعالی انقلاب فرهنگی معرفی میشوند. نماینده وزارت آموزش و پرورش رئیس این هیأت و دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است”.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی
مصوبه واگذاری کامل فرایند ارزشیابی و صدور گواهی درجه هنری هنرمندان هنرهای سنتی و صنایعدستی و نخبگان و میراثداران تمدنی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22705-1401/12/08
(مصوب جلسه ۸۷۶ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره 1401/19659/دش ـ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مادهواحده “واگذاری کامل فرایند ارزشیابی و صدور گواهی درجه هنری هنرمندان هنرهای سنتی و صنایعدستی و نخبگان و میراث-داران تمدنی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی” مصوب جلسات ۳۸۴ و ۳۹۱ مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۱۷ و ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی که مطابق مفاد تبصره ۴ ماده ۲۰ آییننامه داخلی شورایعالی، در جلسه ۸۷۶ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میگردد:
“مادهواحده ـ به منظور تمرکز و تسریع در فرایند ارزشیابی هنرمندان هنرهای سنتی و صنایعدستی و نخبگان و میراثداران تمدنی و رعایت الزامات نظام تخصصی مربوط به آن، تمامی مراحل و فرایند ارزشیابی و صدور گواهی درجۀ هنری برای این دسته از هنرمندان و نخبگان، توسط شورایی تخصصی زیر نظر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی انجام میپذیرد.
تبصره ۱: آئیننامه ترکیب شورای مذکور، تعریف میراث و آثار و هنرهای سنتی و صنایعدستی، ضوابط و نحوه ارزشیابی هنرمندان هنرهای سنتی و صنایعدستی و نخبگان و میراثداران تمدنی و صدور گواهی درجه هنری آنها؛ ظرف مدت سه ماه از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی؛ تدوین و برای تصویب به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه میگردد. تا زمان تصویب این آئیننامه، متمم آئیننامه مصوب جلسه ۵۶۹ مورخ ۱۳۸۴/۰۷/۱۲ شورایعالی انقلاب فرهنگی معتبر خواهد بود.
تبصره ۲: این مادهواحده در موارد مغایرت، بر مصوبه “متمم آییننامه شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور” (مصوب جلسه ۵۶۹ مورخ ۱۲ مهر ۱۳۸۴ شورایعالی انقلاب فرهنگی) حاکم است.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی
مصوبه انتخاب دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22705-1401/12/08
(مصوب جلسه ۸۷۶ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره 1401/19658/دش ـ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
مصوبه “انتخاب دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی” که در جلسه ۸۷۶ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میشود:
“حجتالاسلاموالمسلمین آقای عبدالحسین خسروپناه به استناد ماده ۲ آییننامه داخلی شورایعالی انقلاب فرهنگی، برای مدت ۴ سال به عنوان دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، انتخاب میشود”
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی