مصوبات شوراها
منتشره از تاریخ
1400/01/21 لغایت 1400/01/31
در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
الف ـ شورایعالی انقلاب فرهنگی
سند جامع علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران
ب ـ شورایعالی آمایش
تصویبنامه شورایعالی آمایش سرزمین
الف ـ شورایعالی انقلاب فرهنگی
سند جامع علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22157 ـ 25/01/1400
شماره 99/18776/دش ـ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
(مصوب جلسه ۸۳۷ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۵ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی معظم کل قوا
ارتش جمهوری اسلامی ایران ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی
وزارت اطلاعات ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ـ دانشگاه آزاد اسلامی
«سند جامع علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران» که بنا به پیشنهاد مشترک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی، در جلسه ۸۳۷ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۰۵ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میگردد:
مقدمه
نیروهای مسلح انقلابی و قدرت آفرین در چارچوب فکری انقلاب اسلامی و در مسیر تحقق اهداف و آرمانهای آن، خط مقدم تحرک و نشانه اقتدار ملت است. علم و فناوری به عنوان یکی از پیشرانهای اصلی و موتورهای محرک پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب اسلامی است که این امر در حوزه دفاع و امنیت کشور از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و نیازمند طرحریزی دقیق و جامع است.
با استناد به سیاستهای کلی علم و فناوری و سیاستهای کلی نظام در موضوع خودکفایی دفاعی و امنیتی ابلاغی مقام معظم رهبری (حفظهالله) و با توجه به راهبرد کلان ۷ از نقشه جامع علمی کشور، شورایعالی انقلاب فرهنگی سند «جامع علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران» که از این پس به اختصار «سند» نامیده میشود به شرح مواد آتی، طراحی و تدوین گردیده است.
در این راستا، «سند» به گونهای تدوین شده است که مجموعهای پویا و یکپارچه جهت دستیابی به اقتدار علمی و فناوری حوزه دفاع و امنیت مهیا شود و با همراهی ذینفعان دخیل در پیشرفت علمی و تربیت انسانهایی آزاداندیش و برخوردار از قدرت منطق همراه با منطق قدرت، ارتباط گسترده با جامعه علمی و تقویت سرریز متقابل علم و فناوری بین بخشهای نظامی و ملی را ساماندهی کند.
ماده ۱ـ اصول و ارزشها
با توجه به مبانی ارزشی نظام علم و فناوری مصرح در اسناد راهبردی شورایعالی انقلاب فرهنگی از جمله نقشه جامع علمی کشور، اصول و ارزشهای بنیادین بخش علم و فناوری دفاعی و امنیتی کشور بدین شرح مقرر میگردد:
1). حاکمیت جهانبینی دینی و مبانی، اصول و منابع معرفتی و شناختی برگرفته از آن در تمام ساحتها و شئون اقتداریابی علمی و هماهنگی نظاممند همة علوم با یکدیگر و با دین مبین اسلام؛
2). قرآن محوری در همة فرایندهای تولید، توزیع و کاربست علم و فناوری؛
3). تداوم خط و روش ولایت الهیه به عنوان جان مایة حرکت علمی نیروهای مسلح و اعمال آن در مسیر جهان ترازی؛
4). جامعیت و کاملیت اسلام بهعنوان یک اندیشة نظاممند برای پایهگذاری تفکر علمی از سطح نظریهپردازی، تولید علم و فناوری، معماری و طراحی مؤلفهها، الگوها و نظامات علمی؛
5). حیات انقلابی و تلاش جهادی در راه پیشرفت علمی انقلاب اسلامی؛
6). همزیستی مسالمتآمیز با غیردشمنان در عین دشمنستیزی در مسیر تحقق اهداف علمی دفاعی انقلاب اسلامی؛
7). حداکثر اتکاء، اعتماد و استفاده از ظرفیتهای ملی دانشگاهی، پژوهشی، دانشبنیان و صنعتی از جمله بخش خصوصی با توجه به صیانت علمی، وفاداری، رازداری و کتمان اسرار علمی؛
8). بهرهوری مدیریت علمی با کارآمدی، اثربخشی، هماهنگی و همافزایی بخشهای مختلف سازمانی و بین سازمانی، ارزشآفرین و هدایتگر؛
9). تحولگرایی، شکستن انگارهها، سنتها و الگوهای رفتاری نادرست و ناکارآمد و عدم ایستایی و روزمرگی؛
10). شجاعت علمی، نوآوری، ابتکار و درنوردیدن راههای جدید و میانبر و رویشهای نوبهنو با بهرهمندی از آخرین دستاوردهای علمی و تجارب موفق گذشته؛
11). جامعیت و توازن علم، فناوری و محصول به شکل همافزا، منسجم و یکپارچه؛
12). بهادادن و ارزشگذاری در گزینش، انتصابات و حمایت از انسانهای اندیشمند، نخبة جوان و مبتکر.
ماده ۲ـ چشمانداز
در افق ۱۴۱۴ جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرتهای برتر علمی و فناوری در حوزة دفاعی و امنیتی جهان با ویژگیهای زیر است:
1) الهامبخش، تأثیرگذار و زمینهساز وحدت و همکاریهای علمی و ترویج فرهنگ مهدوی (عج) در مقیاس جهانی؛
2) توانا در شکستن مرزهای دانش و تولیدکنندة علوم و فناوریهای بومی نرم، نیمهسخت و سخت دفاعی و امنیتی موردنیاز؛
3) پشتیبان علمی پیشرفت همهجانبه کشور در گام دوم انقلاب اسلامی و برخوردار از نقش کلیدی در تحقق مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران در جهان؛
4) سازمان و نیروی انسانی فعال، ولایتمدار، مسئولیتپذیر، ایثارگر، شهادتطلب، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از خودباوری، وجدان کاری و انضباط، دشمنشناس، با روحیة تعاون و مشارکت علمی، متعهد به نظام و عظمت ایران اسلامی؛
5) برخوردار از بالاترین سطح اثربخشی در ارتقای نوآوری ملی؛
6) مؤثر در تقویت دیپلماسی دفاعی و امنیتی و عمومی کشور.
ماده ۳ـ اهداف کلان
1) استحکامبخشی ساخت درونی قدرت بر پایة مؤلفة علم و فناوری دفاعی و امنیتی؛
2) جهان ترازی و کسب اقتدار علمی دفاعی و امنیتی و پیشتازی و پیش برندگی علمی کشور؛
3) دستیابی به علوم و فناوریهای برترساز دفاعی با حداکثر همکاریهای اثربخش با بخش ملی و بینالمللی
4) توانایی در تولید سامانهها، تجهیزات و محصولات بدیع و نوظهور دفاعی با شکستن مرزهای دانش؛
5) همکاری در کسب مرجعیت علمی و فناوری کشور و افزایش سهم نخبگان و استعدادهای برتر در همکاریهای علمی؛
6) افزایش سهم دانشگاهها، مراکز پژوهشی، شرکتهای دانشبنیان و صنعتی بخش ملی با تأکید بر بخش خصوصی در پژوهشهای توسعه فناوری در حوزة دفاع و امنیت و کمک به تحقق اهداف نقشة جامع علمی کشور؛
7) برخورداری از اشراف هوشمند بر محیط متغیر، پرفرازونشیب و پرشتاب جهان معاصر، پیچیدگیها، عدم قطعیتها و ابهامات و تهدیدات نوپدید؛
8) گشایش عرصههای جدید از علوم تحولی و تغییر انگارهها و نهادینه شدن خلاقیت و نوآوری قابلیتساز و مزیت آفرین در حوزة دفاعی و امنیتی؛
9) افزایش سهم صادرات محصولات دفاعی از صادرات کل کشور و افزایش همکاریهای علمی و فناوری با کشورهای همسوی گفتمان انقلاب اسلامی در عرصة بینالملل؛
10) دستیابی به سرمایههای انسانی علمی تراز انقلاب اسلامی و ارتقاء توانمندیها و آمادگیهای کارکنان نیروهای مسلح در پیشبرد امور علمی. ماده ۴ـ سیاستها
ماده 4 ـ سیاستها
1) همافزایی، پویایی و پایایی اجزای قدرت علمی دفاعی و امنیتی با عناصر و مؤلفههای قدرتساز ملی؛
2) به کارگیری ظرفیتهای علمی و فناورانة بخش ملی و خصوصی در راستای قابلیت سازی و ایجاد توانمندی در پاسخگویی به نیازهای دفاعی از جمله بهرهگیری از اساتید، محققین، دانشجویان، ظرفیت علمی عظیم بسیج و سرباز محققین وظیفه؛
3) سرریز فناوریهای توسعهیافتة بخش دفاع به بنگاههای اقتصادی و خدماتی کشور و بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای ملی در نظام نوآوری دفاعی پایدار؛
4) افزایش توجه و تمرکز بر نوآوریهای اساسی، با رویکرد خلاقانة جدید و کشف راههای میانبر؛
5) اهتمام به توسعه همزمان و متوازن علوم پایه و علوم کاربردی در حوزههای نرم، نیمه سخت و سخت، و جهتدار نمودن رشتههای موردنیاز نیروهای مسلح در دانشگاهها با تأکید بر رویکردهای بینرشتهای؛
6) بهرهبرداری از الگوهای علمی و نظریههای اندیشمندان و صاحبنظران، با تقید بر اصول، ارزشها و آموزههای اسلامی و تشویق و ترغیب الگوسازی درونزای اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در بخش دفاعی؛
7) تقویت گفتمان جنبش نرمافزاری در حوزه دفاع و امنیت بهمنظور ایجاد ظرفیت تحول ساز در حرکتهای مبنایی و بنیادین در سطح علوم، منطبق با اصول و منطق اسلامی؛
8) در دست داشتن نبض تفکر و نیازهای آیندة جامعه با اشراف راهبردی بر محیط دفاعی و امنیتی؛
9) تقویت و توسعه نظاممند و هوشمند حکمرانی اسلامی، رهبری و مدیریت راهبردی، مدیریت دانش و پویایی سازمان؛
10) توقف و یا تغییر جهت فعالیتهای تحقیقاتی با مزیت اثربخشی پآیین؛.
11) توسعه کیفی و کمّی سرمایههای انسانی در حوزة علم و فناوری دفاعی و امنیتی و جهتدهی آموزش و پژوهش نیروهای مسلح بهمنظور توسعه دانش، مهارتها، قابلیتها و فناوریهای برترساز؛
12) ارتقای سرمایه اجتماعی ولایی با ایجاد فرهنگ و فضای گفتمانی در راستای جریانسازی، تعمیق و پایبندی به منویات فرماندهی معظم کل قوا امام خامنهای (مدظلهالعالی) در پیکرة آموزش، تحقیقات و توسعه صنایع نرم و سخت نیروهای مسلح.
ماده ۵ ـ راهبردها
1) آمایش علمی سرزمینی و توسعه متعادل و متوازن قابلیتها و ظرفیتهای دانشبنیان کشور و بخش دفاع و ایجاد سازوکارهای لازم برای شناسایی و حداکثر بهرهگیری از ظرفیتهای خالی معطّل و جدید در سطح ملی؛
2) ایجاد زیرساختهای لازم برای استفادة همهجانبه از قابلیتها و ظرفیتهای دفاعی و ملی و مشارکت فعال مراکز تحقیق و توسعه نیروهای مسلح در پژوهشهای بنیادی، کاربردی و توسعهای و توسعه حوزههای بینرشتهای؛
3) ایجاد، یکپارچهسازی و به هنگامسازی نظامات کلان، ساختارها و نهادهای علم و فناوری نیروهای مسلح مبتنی بر صیرورت و در چارچوب معماری نیروهای مسلح آینده؛
4) ایجاد ساختاری واحد، مقتدر و یکپارچه با اعتبار و ضمانت اجرایی و نفوذ لازم برای مدیریت و راهبری جریان تحقیق و توسعه و تمرکز بر اجرای طرحهای کلان پژوهش و فناوری متناسب با نیازهای حال و آیندة کشور و طراحی و اجرای نظام احصاء و شکست مسائل در حوزه دفاعی و امنیتی؛
5) ایجاد سازوکار انتقال الگوهای موفق و فناوریهای نرم مدیریت تحقیقات و فناوری از بخش دفاعی به بخش ملی و خصوصی بهمنظور گسترش شبکة توانمند علمی کشور؛
6) ایجاد جریان گسترده و پویای ایده زایی بدیع در راستای استقرار نظام نوآوری دفاعی و ترویج و ارتقای فرهنگ نوآوری جهشی و خلاقیت در کشور؛
7) توسعه و تقویت همکاریها و شبکههای علمی پژوهشی فناورانه دفاعی و امنیتی با بخش ملی شامل دانشگاهها، مراکز علمی، دانشمندان و پژوهشگران و بنگاههای توسعهدهنده فناوری و نوآوری خصوصی با تأکید بر ایجاد انعطاف و سهولت در همکاریهای متقابل؛
8) ایجاد صنایع نوین و دانشبنیان دفاعی و امنیتی بهمنظور توسعه تجهیزات و محصولات بدیع و نوظهور دفاعی و پشتیبانی از شرکتهای نوآور و تجاریساز محصولات دو یا چندمنظوره در بخش ملی؛
9) ایجاد نظام دیپلماسی علمی انقلابی در پاسداری از اقتدار جمهوری اسلامی ایران و گسترش همکاریهای بینالمللی در حوزه دفاعی و امنیتی در چارچوب سند جامع روابط علمی بینالمللی جمهوری اسلامی ایران؛
10) ایجاد و پیادهسازی سازوکار بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای حوزههای علمیه در علوم انسانی و در موضوعات مرتبط با حوزة دفاعی و امنیتی؛
11) طرحریزی مبانی تحول ساز علوم و انگارههای نوین دفاع و متحول سازی و ارتقای کمّی و کیفی علوم انسانی براساس مکتب دفاعی و امنیتی اسلام؛
12) ایجاد دانشگاه تراز انقلاب اسلامی (حکمت بنیان) در سازمانهای نیروهای مسلح و طراحی سازوکارهای لازم برای به کارگیری و پرورش استعدادهای برتر و نخبگان در حوزة دفاعی و امنیتی و توانمندسازی ایشان؛
13) یکپارچگی در آموزشهای نیروهای مسلح بهمنظور شکلگیری پیکرة دانشی، مهارتی و بینشی همافزا و جامع، با تأکید بر ایجاد تحول در سطح اندیشه، عوامل معنوی، آموزههای کلیدی و مهارتمحوری و تربیت و تعالی مدیران، مدرسان و پژوهشگران حوزة علمی در تراز انقلاب اسلامی؛
14) طراحی و پیادهسازی رویکردهای مدیریت یکپارچه و تفکر راهبردی و نهادینهسازی مدیریت هوشمند دانش در حوزه دفاعی و امنیتی
15) طراحی و پیادهسازی سازوکار استفاده از ظرفیت سرباز محققین کشور با امکان توانمندسازی و مهارتآموزی ایشان در تحقیقات و توسعه علوم و فناوریهای دفاعی و امنیتی با رویکرد آیندهسازی نیروهای جوان و نخبه
ماده ۶ ـ حوزههای اولویتدار دفاعی و امنیتی
حوزههای اصلی و فرعی علوم و فناوریهای اولویتدار علم و فناوری دفاعی و امنیتی به شرح زیر است. تشریح جزئیات موردنظر، پس از تصویب این سند در قالب تعاملات با دستگاهها و مراکز دانشگاهی بخش ملی انجام خواهد شد.
حوزه اصلی | حوزه فرعی |
اندیشهای و معرفتی | مبانی و فلسفه |
علوم انسانی (اصول و چارچوب حاکم بر سایر حوزههای علم و فناوری) | |
فنی و مهندسی | ارتباطات و سامانهها |
اطلاعات و سامانههای هوشمند | |
الکترونیک پیشرفته | |
انرژی | |
آشکارسازها و حسگرها | |
پردازش رایانهای | |
تجهیزات خودکار و بیسرنشین | |
رزم افزار پیشرفته | |
مواد و ساخت پیشرفته | |
هدایت و ناوبری | |
سامانههای پیشران | |
لجستیک و وسایل نقلیه | |
نانو | |
سایبر | هوش مصنوعی و هوشمندسازی |
اطلاعات و داده | |
امنیت اطلاعات | |
زیرساخت | |
پزشکی قانونی دیجیتال | |
نظامی | علوم و فنون نظامی |
انتظامی | علوم و فنون نظامی |
امنیت، اطلاعات و حفاظت | امنیت نظامی |
امنیت و صیانت سایبری | |
امنیت داخلی/عمومی | |
امنیت اقتصادی با رویکرد انتظامی | |
امنیت اجتماعی | |
امنیت اطلاعاتی | |
امنیت رمزها | |
پدافند غیرعامل | فیزیکی |
سایبر الکترونیکی | |
نرم و شناختی | |
مدیریت سرمایۀ انسانی اسلامی | سرمایۀ انسانی اسلامی |
زیرساخت مدیریت سرمایۀ انسانی و فرهنگسازمانی | |
انسانی، اجتماعی، هنر و رسانه | بسیج |
اقتصاد دفاع | |
مدیریت جهادی | |
سبک زندگی اسلامی | |
آیندهپژوهی | |
سیاسی و روابط بینالملل (دیپلماسی) | |
روانشناسی نظامی و انتظامی | |
مدیریت دانش | |
تعلیم و تربیت اسلامی | |
معارف انقلاب اسلامی و جامعهشناسی دفاعی و امنیتی | |
زبان و واژهشناسی دفاعی | |
دفاع رسانهای | |
رسانههای جدید | |
هنر و ادبیات دفاع مقدس | |
زیستی و سلامت | شناسایی و رفع آلودگی تهدیدات زیستی |
دارو و واکسن | |
فیزیولوژی و بیوفیزیک | |
مهندسی پزشکی | |
مراقبتهای پزشکی و بازتوانی | |
مدیریت نظام سلامت نیروهای مسلح | |
غذا و کشاورزی | |
علوم پایه | ریاضیات |
شیمی | |
فیزیک | |
زمینشناسی | |
زیستشناسی | |
علوم تحولی | حوزههای معناگرا و قرآنی |
حوزههای بینرشتهای و حاصل همگرایی | |
علوم نوپدید | |
تحول در مبانی علوم |
ماده ۷ـ چارچوب اجراییسازی
الف) سیاستگذاری کلان و نظارت و ارزیابی
سیاستگذاری و نظارت کلان «سند» در بخش ملی برعهده شورایعالی انقلاب فرهنگی است.
ب) سیاستگذاری اجرایی، هماهنگی و اجراییسازی
به منظور سیاستگذاری اجرایی، هماهنگی و اجراییسازی «سند» در بخش ملی و نظارت بر حسن اجرای آن، “شورای راهبردی علم، فناوری و نوآوری دفاعی و امنیتی” توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی با ترکیب زیر تشکیل میگردد:
1) رئیس ستاد کل نیروهای مسلح (رئیس شورا)؛
2) دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی؛
3) دبیر شورایعالی امنیت ملی؛
4) فرماندة کل ارتش جمهوری اسلامی ایران؛
5) فرماندة کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛
6) وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛
7) فرماندة نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران؛
8) رئیس سازمان بسیج مستضعفین؛
9) وزیر اطلاعات؛
10) وزیر صنعت، معدن و تجارت
11) وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛
12) وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
13) معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری؛
14) رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛
15) رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس؛
16) رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا؛
17 و ۱۸) دو نفر از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی به انتخاب شورایعالی انقلاب فرهنگی؛
1) معاون طرح، برنامه و بودجة ستاد کل نیروهای مسلح؛
2) معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح (دبیر شورا)؛
تبصره ۱: به اقتضای موضوع جلسات، از رؤسای دستگاهها و سایر افراد ذیصلاح با حق رأی دعوت به عمل خواهد آمد.
تبصره ۲: از زمان تصویب این «سند»، این شورا به عنوان یکی از شوراهای تخصصی شورایعالی انقلاب فرهنگی محسوب و عنوان آن، به ماده ۱۸ آییننامه داخلی شورایعالی، اضافه خواهد شد.
تبصره ۳: شورا میتواند برای پیگیری امور تخصصی خود، نسبت به تشکیل کمیسیونهای تخصصی اقدام نماید.
تبصره ۴: آییننامه داخلی شورا در اولین جلسه شورای مذکور به تصویب خواهد رسید.
ماده ۸ ـ وظایف شورا
1) تصویب اسناد، نقشههای راه و برنامههای ۵ ساله توسعه علم، فناوری و نوآوری دفاعی و امنیتی کشور در مسیر دستیابی به اهداف «سند»؛
2) نظارت و ارزیابی پیادهسازی و تحقق اهداف «سند» و ارائة گزارش سالانه به شورایعالی انقلاب فرهنگی؛
3) تصویب نظامات اجرایی، زیرساختی و نظارتی، سازوکارهای اجرا و اصلاح ساختارها و فرآیندهای دانش، آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری دفاعی و امنیتی کشور؛
4) انسجامبخشی و ایجاد هماهنگی دستگاههای مرتبط کشور در اجرای «سند»؛
5) ساماندهی و ایجاد قطبهای علمی و جهتدهی منابع و ظرفیتهای نیروهای مسلح و کشور در راستای دستیابی به علوم و فناوریهای قدرت ساز دفاعی و امنیتی؛
6) بررسی وضع موجود علم و فناوری دفاعی و امنیتی کشور و رصد و پایش محیطی، رقبا و تحولات جهانی؛
7) پیشنهاد روزآمدسازی «سند» به شورایعالی انقلاب فرهنگی؛
تبصره ۵: تعیین نقش دستگاهها، دانشگاهها، پژوهشگاهها و شرکتهای فناور، دانشبنیان و تولیدی بخش ملی و خصوصی در پیادهسازی اولویتها و نگاشت نهادی و برنامه اجرایی لازم؛ در قالب اسناد و آییننامههای مربوطه، ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ تشکیل شورای راهبردی، توسط این شورا به تصویب خواهد رسید
ماده ۹ـ این «سند» مشتمل بر یک مقدمه و ۹ ماده و ۵ تبصره، در جلسه ۸۳۷ شورایعالی انقلاب فرهنگی، مورخ ۵ اسفند ۱۳۹۹ به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ لازمالاجرا است.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ حسن روحانی
ب ـ شورایعالی آمایش
تصویبنامه شورایعالی آمایش سرزمین
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22157 ـ 25/01/1400
شماره ۱۳۸۴۶ ـ ۱۴۰۰/۱/۱۷
برادر ارجمند جناب آقای دکتر اکبرپور مدیرعامل و رئیس محترم هیأتمدیره روزنامه رسمی کشور
به پیوست سند شماره ۷۱۵۰۳۱ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷، موضوع ابلاغ مصوبه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱ شورایعالی آمایش سرزمین توسط معاون محترم رئیسجمهور، رئیس سازمان برنامهوبودجه و رئیس شورایعالی آمایش سرزمین به همراه لوح فشرده حاوی اطلاعات مذکور برای استحضار و درج در روزنامه رسمی کشور ارسال میگردد.
رئیس امور برنامهریزی، نظارت و آمایش سرزمین ـ امیر امینی
شماره ۷۱۵۰۳۱ ـ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
تصویبنامه شورایعالی آمایش سرزمین
شورایعالی آمایش سرزمین در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱، در راستای عمل به تکلیف جزء ۱ بند الف ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه کشور و به استناد بند الف ماده ۳۲ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور (مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ مجلس شورای اسلامی)، سند آمایش سرزمین، شامل سند ملی و اسناد استانی که ممهور به مهر دبیرخانه شورایعالی آمایش سرزمین گردیده است را مصوب و مقرر نمود:
۱. از تاریخ ابلاغ این سند، رعایت مفاد آن برای کلیه دستگاههای اجرایی کشور الزامی میباشد. شورایعالی آمایش سرزمین به عنوان مرجع استقرار نظام راهبری توسعه سرزمین، مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این سند را برعهده دارد.
۲. دبیرخانه شورای اقتصاد و دبیرخانه کمیسیون ماده ۲۳ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) موظفند بیش از بررسی هرگونه پیشنهاد طرح و پروژه، از تطبیق اهداف و جانمایی این طرحها و پروژهها با مفاد این سند اطمینان حاصل نمایند.
۳. شورایعالی آمایش سرزمین در راستای ارتقاء تحققپذیری و اجرای نتایج و سیاستگذاریهای این سند، ترتیبات حقوقی و قانونی لازم را فراهم نماید.
۴. دبیرخانه شورایعالی آمایش سرزمین، شاخصها و نتیجههای کمی رصد و پایش تحققپذیری و اجرای نتایج و سیاستگذاریهای این سند را تدوین و پس از طرح و بررسی در کمیسیون تخصصی، در پیوست سند قرار دهند.
۵. استانداران و سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها مکلفند بلافاصله اسناد آمایش استانها را قبل از مطالعه و اجرای هرگونه طرح یا پروژهای با نتایج و سیاستگذاری سند ملی آمایش سرزمین تطبیق دهند.
۶. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، کلیه بانکهای کشور و صندوق توسعه ملی موظف هستند قبل از اعطای تسهیلات و تأمین منابع مالی سرمایهگذاری برای اجرای پروژهها، از انطباق آنها با سند آمایش سرزمین اطمینان حاصل نمایند.
۷. به منظور استقرار نظام راهبری توسعه سرزمین و اجتناب از هدررفت منابع کشور، تماس اسناد توسعه سرزمینی کشور (اعم از طرحهای راهبردی یا جامع دستگاههای اجرایی کشور، طرحهای جامع شهری و مانند آن) میبایست مبتنی بر سیاستگذاریها و جهتگیریهای ابلاغی این سند تدوین و یا در صورت تشخیص مغایرت (با هماهنگی با دبیرخانه شورایعالی آمایش سرزمین) موردبازنگری قرار گیرند.
۸. ملاحظات امنیتی مدنظر وزارت اطلاعات پس از طی مراحل تصویب، بهعنوان پیوست محرمانه سند قرار خواهد گرفت.
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور و رئیس شورایعالی آمایش سرزمین ـ محمدباقر نوبخت