(?What Does an Apartment Building Manager Do)
نقش دولت در تعیین وظایف حرفه های مختلف: نگاهی به مسئولیت های مدیر ساختمان مطابق مقررات کار در ایالات متحده آمریکا
یادداشت سردبیر:
بسیاری از خدماتی که افراد جامعه نیاز به آن دارند و افرادی را برای انجام آنها به کار میگیرند، خدمات مشابهی هستند که نیاز به استاندارد شدن آنها برای تأمین نظم و آسایش شهروندان و کاهش دعاوی مربوطه ضروری مینماید، نظیر خدمات پرستاری خانگی، خدمات نظافت منزل یا خودرو، خدمات تعمیراتی و از جمله آنها خدمات مدیریت مجتمعهای آپارتمانی. در اغلب کشورهای توسعهیافته، وزارت کار بهطور مستقیم یا با بهرهمندی از نقش مفید اتحادیهها این وظیفه را بر عهده گرفته که نسبت به تعریف استانداردهای این خدمات، حدود تعهدات طرفین و شرح وظایف و حدود مسئولیتها مداخله کند و در موارد لازم ارائه خدمات را منوط به دریافت مجوز نماید. این امر بخشی از تکلیف یک دولت است که مدیریت اجتماع را برعهده دارد.
رها کردن مردم و مشاغل به حال خود و مشاهده بروز مشکلات روزمره مردم که یا ناگزیر به تحمل مشکلات هستند یا گرفتار دستگاه قضایی میشوند و وقت آن دستگاه را به دعاوی قابل پیشگیری میگیرند، شایسته حکمرانی مطلوب نیست.
در کشور ما نیاز به توجه جدی به این امر است و اینکه جامعه حقوقی بر این تکلیف وزارت کار و اتحادیهها پافشاری کند. در این نوشتار، اختصاراً به نمونه مشابهی از این امر میپردازیم، در خصوص وظایف مدیران ساختمانها در ایالات متحده آمریکا، که به دلیل پویش در حال شکلگیری «ساماندهی حقوق بهرهبرداری از آپارتمانها» در اولویتهای ما قرار دارد.
یک مدیر خوب به موفقیت عملکرد ساختمان کمک میکند. مدیری که بتواند امور جاری را انجام داده و جذابیت ساختمان را برای ساکنین حفظ کند، آسایش و رضایت را افزایش خواهد داد.
وظایف و تعهدات مدیر ساختمان
از دیدگاه وزارت کار ایالات متحده، وظایف مدیر شامل عملیات روزمره و جاری ساختمان میشود. تکالیف دقیقتر با توجه به نیاز مالکین متفاوت باشد، اما امور جاری از جمله آنهاست که شامل مدیریت مالی اعم از جمعآوری اجاره، پرداخت ودیعه، مالیات، حقوق و دستمزد، هزینه خدمات آب و برق ساختمان میشود. مدیر ساختمان ممکن است علاوه بر مذاکره برای استخدام کارکنان و خرید لوازم و تجهیزات، پیمانکار مناسب را برای امور تعمیرات انتخاب کند.
مدیر ساختمان باید از قانون تبعیت کند. او نمیتواند بین ساکنین بر اساس نژاد، رنگ، مذهب، جنسیت، سن یا ناتوانی تبعیض قائل شود، مگر در مورد سن برای خانههای سالمندان و برخی از موارد گرایشهای جنسی (بهرسمیتشناختهشده در دولتهای محلی). همچنین، مدیر ساختمان باید مطمئن شود ساختمان تحت مدیریت او با قوانین و مقررات ساختمانی محلی و قوانین فدرال، به لحاظ رعایت الزامات مقررات آمریکا برای معلولان مطابقت دارد.
چالشهای مدیر ساختمان
در زمان بروز مشکلات، مدیر ساختمان نخستین فردی است که مالکان و مستأجرین به او مراجعه میکنند. طبق اظهار وزارت کار، اگر مستأجرین شکایتی داشته باشند و یا تعمیراتی ضرورت پیدا کند، مدیر به آن رسیدگی میکند. اگر مستأجرین شرایط اجارهنامه را رعایت نکنند، مدیر باید با هوشیاری به این موضوع توجه کند، حتی اگر این به معنای آغاز فرایند تخلیه باشد. مدیر با بازرسی محوطه و ساختمان جهت شناسایی مشکلات احتمالی، زمان زیادی را صرف پیشگیری از مشکلات بالقوه میکند.
شرایط کاری مدیر ساختمان
مطابق نظر وزارت کار، مدیران آپارتمانها باید انتظار داشته باشند که زمان زیادی را دور از دفتر خود برای نشان دادن آپارتمان، بررسی تعمیرات و شرایط نگهداری، ملاقات با گروه مستأجرین (اغلب عصرها) و بازرسی محل برای رسیدگی به مشکلات بگذراند. روزهای کاری معمولاً طولانی هستند و برخی از مالکان ترجیح میدهند که مدیران در صورت نیاز در طول هفته از مرخصی خود استفاده کنند تا بتوانند در آخر هفتهها مراقبت بهتری از آپارتمانها داشته باشند. بسیاری از مالکان خواهان آن هستند که مدیر در محل زندگی کند و در دسترس باشد.
طبق گزارش منتشره وزارت کار ایالات متحده، اکثر مالکان خواهان مدیری با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشتههای مدیریت بازرگانی، حسابداری، امور مالی یا املاک و مستغلات هستند. تجربه کاری، چه به عنوان دستیار مدیر و یا در زمینه املاک، امتیاز محسوب میشود. مهارتهای مالی و رفتاری نیز برای این کار ضروری هستند. وزارت کار ایالات متحده آمریکا پیشبینی کرده است که رشد شغلی این حرفه در آیندهای نزدیک، متوسط باشد.
منبع:
SFGATE
مترجم:
نعیمه درویشی
میتوانید برای خواندن اخبار دیگر جهان به صفحه پویش های حقوقی پژوهشکده حقوقی شهر دانش مراجعه کنید.