سایر مصوبات منتشره از
1398/02/21 لغايت 1398/02/31
در روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران
مصوبات بیست و دومین جلسه شورایعالی عتف
متن مادهواحده در خصوص شناسایی و اعطایی مدرک تخصصی به پیشکسوتان قرائت قرآن کریم
نظریه رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر مادهواحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجرا اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»
منتشره در روزنامه رسمی شماره 21599-21/02/1398
۹۲۹ [توضیح اینکه شمارههای فوق مربوط به ترتیب درج در روزنامه رسمی کشور میباشد.]
شماره ۲۳۶۸۸هـ/ب ـ۱۳۹۸/۴/۲۲
حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیئت محترم وزیران به شماره ۱۷۶۳۰۷/ت۵۶۱۸۳هـ مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷، موضوع: «ثبت سفارش ماشینآلات وارداتی با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی»، متعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدماتی «هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر مادهواحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجرا اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (۱۰) آییننامه اجـرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعـی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به اینجانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود.
«۱ـ مطابق ماده (۸) قانون مقررات صادرات و واردات ـ مصوب ۱۳۷۲ـ «واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیردولتی جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید منحصراً به وزارت صنعت، معـدن و تجارت مراجعه نمایند.» بر این اساس، اصولاً باید قبل از واردات کالا، ثبت سفارش انجام شود. در غیر این صورت کسی حق واردکردن کالا به کشور را ندارد. از اینرو متن مصوبه که مشعر بر ورود ماشینآلات به کشور بدون ثبت سفارش قبلی بوده، مغایر قانون میباشد. ۲ـ فارغ از ایراد فوق، طبق ماده (۴) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات… ـ مصوب ۱۳۹۱ـ «… اگر استفاده از تولیدات و خدمات داخل کشور ممکن نباشد، با توافق بالاترین مقام اجرائی دستگاهها… و وزیر صنعت، معدن و تجارت، دستگاههای مزبور میتوانند نیاز طرح یا پروژه خود را از خدمات یا محصولات خارجی تأمین کنند.» بنابراین، متن مصوبه از حیث مصرح نبودن به رعایت ضوابط قانونی مذکور، مشعر به امکان ورود ماشینآلات و تجهیزات خارجی توسط دستگاههای مشمول حکم قانون میباشد، مغایر قانون است. ۳ـ فارغ از ایرادات مزبور، بر اساس ماده (۶) همین قانون «وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است از ثبت سفارش کالاها، تجهیزات، لوازم و فرآوردههایی که احکام این قانون را رعایت نکردهاند جلوگیری کند»، بنابراین، متن مصوبه مبنی بر اعطاء اجازه به دستگاههای مشمول قانون برای ثبت سفارش ماشینآلات و تجهیزات خارجی، بدون آنکه مکلف به رعایت الزامات مندرج در قانون گردند، مغایر قانون است.»
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی
مصوبات بیست و دومین جلسه شورایعالی عتف
منتشره در روزنامه رسمی شماره 21600-22/02/1398
بیست و دومین جلسه شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۳ با حضور اعضاء در دفتر معاون اول رئیسجمهور تشکیل و موارد زیر به تصویب رسید، که جهت اجرا ابلاغ میشود.
مصوبات جلسه:
۱ـ آییننامه کمیسیونهای تخصصی شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری به شرح پیوست ۱ مورد بازبینی قرار گرفت.
اهم تغییرات این آییننامه عباتند [عبارتند] از:
الف: کمیسیونهای تخصصی «علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر» و «فرهنگ و تمدن» در یکدیگر ادغام و به کمیسیون تخصصی «امور فرهنگی، اجتماعی و علوم انسانی و اسلامی» تبدیل شد.
ب: کمیسیون تخصصی دفاع، «امنیت ملی و سیاست خارجی» به کمیسیون تخصصی «دفاع، امنیت و سیاست خارجی» تغییر نام یافت.
ج: کمیسیون تخصصی «علوم پایه» به کمیسیون تخصصی «علوم پایه و فناوریهای همگرا» تغییر نام یافت.
د: کمیسیونهای تخصصی «مدیریت، اقتصاد و بازرگانی» و «حقوقی و قضایی» در یکدیگر ادغام و به کمیسیون تخصصی «مدیریت، اقتصاد، بازرگانی و امور حقوقی» تبدیل شد.
به این ترتیب تعداد کمیسیونهای تخصصی از ۱۱ عدد به ۹ عدد به شرح زیر کاهش یافت:
انرژی؛
حملونقل و عمران؛
کشاورزی، آب و منابع طبیعی؛
صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات؛
دفاع، امنیت و سیاست خارجی؛
امور فرهنگی، اجتماعی و علوم انسانی و اسلامی؛
مدیریت، اقتصاد، بازرگانی و امور حقوقی؛
سلامت، امنیت غذایی و رفاه اجتماعی؛
علوم پایه و فناوریهای همگرا .
ه: بند ۲ ماده ۴ به شرح زیر تغییر یافت:
اشخاص حقیقی: این دسته از اعضا از میان دانشمندان، صاحبنظران و متخصصان برجسته کشور انتخاب میشوند. افراد دارای سوابق اجرایی و مدیریتی، فعالان عرصه کسبوکار و کارآفرینی، بهخصوص کسبوکارهای دانشبنیان، در حوزه مرتبط با زمینه فعالیت کمیسیون تخصصی، در اولویت قرار دارند.
و: بند ۲ ماده ۵ به شرح زیر تغییر یافت:
اشخاص حقیقی: دبیرخانه مطابق «شیوهنامه نحوه فراخوان و انتخاب اعضای حقیقی کمیسیونهای تخصصی شورایعالی عتف» که به تصویب کمیسیون دائمی میرسد، نسبت به انتخاب اعضای حقیقی اقدام خواهد کرد.
ز: «کمیسیون هماهنگی و تدوین سیاستهای علم و فناوری» به «کمیسیون هماهنگی امور علمی، فناوری و نوآوری» تغییر نام یافت.
ح: سازمان برنامهوبودجه کشور به اعضای حقوقی تمامی کمیسیونهای تخصصی اضافه شد.
ط: اعضای حقوقی کمیسیونهای تخصصی ادغامشده، ادغام اعضای آن کمیسیونها میباشد. همچنین سازمان امور اداری و استخدامی کشور به اعضای حقوقی دو کمیسیون ادغامشده، اضافه شد.
ی: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به اعضای حقوقی کمیسیون تخصصی حملونقل و عمران اضافه شد.
ک: سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی به اعضای حقوقی کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی اضافه شد.
ل: فرهنگستان علوم پزشکی به اعضای حقوقی کمیسیون تخصصی سلامت، امنیت غذایی و رفاه اجتماعی اضافه شد.
م: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اعضای حقوقی کمیسیون علوم پایه و فناوریهای همگرا اضافه شد.
۲ـ اعضای کمیسیون دائمی (موضوع ماده ۵ آییننامه داخلی شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری) به صورت زیر تغییر کردند:
وزیر (رئیس کمیسیون دائمی)؛
دبیرکل شورایعالی (نایبرئیس و دبیر کمیسیون دائمی)؛
معاون پژوهشی و فناوری وزارت؛
معاون آموزشی وزارت؛
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
معاون پژوهشی وزارت آموزشوپرورش؛
معاونان پژوهشی یا فناوری وزارتخانههای منتخب دولت؛
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو؛
رئیس مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛
رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی؛
معاون پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامهوبودجه کشور؛
دو نفر از رؤسای مراکز پژوهشی و فناوری دولتی وابسته به وزارت، و یک نفر از رؤسای مراکز پژوهشی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
دو نفر رؤسای دانشگاههای دولتی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عضو شورایعالی و یک نفر رئیس دانشگاه دولتی علوم پزشکی تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عضو شورایعالی؛
نمایندگان ثابت فرهنگستانهای عضو شورایعالی؛
معاون طرح و برنامه مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری؛
معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها؛
معاون پژوهشی حوزه علمیه قم؛
دبیر یا یکی از اعضای منتخب شورایعالی انقلاب فرهنگی؛
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی؛
معاون پژوهشی سازمان انرژی اتمی ایران؛
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به نمایندگی از صندوقهای حمایتی؛
دو نفر دانشمندان و صاحبنظران سیاستگذاری علم و فناوری منتخب انجمنهای علمی عضو شورایعالی؛
دو نفر از صاحبنظران بخشهای تولیدی، خدماتی، خصوصی به انتخاب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران؛
دو نفر از صاحبنظران پژوهش و فناوری (یک نفر به انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و یک نفر به انتخاب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) .
۳ ـ تبصره ماده ۲ آییننامه داخلی کمیسیون دائمی شورایعالی عتف به صورت زیر تغییر کرد:
تبصره : چنانچه عضوی در طول سال ، ۳ جلسه متوالی یا ۴ جلسه غیر متوالی در جلسات کمیسیون دائمی شورایعالی عتف غیبت داشته باشد، عضویت آن در کمیسیون دائمی لغو خواهد شد.
ضمناً اعزام نماینده به جلسه کمیسیون دائمی به منزله غیبت محسوب میشود و مقرر گردید در صورت لزوم گزارش حضور اعضاء به مقامات منصوب کننده توسط دبیرخانه ارسال شود.
۴ـ در خصوص طرحهای کلان ملی مقرر شد:
۴ـ ۱. طرحهای کلان ملی جدول زیر دارای اولویت بوده و لازم است جلساتی با حضور وزیر دستگاه سفارشدهنده تشکیل و نحوه و میزان تأمین مالی طرحهای تحت حمایت بهطور دقیق مشخص شود.
ردیف | عنوان طرح | ردیف | عنوان طرح |
۱ | طراحی و ساخت سیکلوترون کوچک | ۱۱ | مدیریت، سیاستگذاری و ارزیابی خطر آلایندههای مواد غذایی و محیطزیست |
۲ | شبکه هوشمند برق ایران و پیادهسازی طرح نمونه | ۱۲ | طراحی و ساخت پروتز عصبی حرکتی زیر جلدی برای بازیابی حرکت در افراد دچار ضایعه نخاعی |
۳ | طرح ذخیرهسازی زیرزمینی نفت و گاز | ۱۳ | طرح جامع تولید واکسنهای انسانی |
۴ | پیادهسازی فناوری ملی سامانه حملونقل ریلی پرسرعت | ۱۴ | توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره |
۵ | بومیسازی و توسعه فناورهای [فناوریهای] حوزهی زیرسطحی | ۱۵ | طرح توسعه علم و فناوری رمز کشور |
۶ | اکتساب فناوری طراحی، ساخت و تست موتور حامل فضایی با پیشرانه سرد | ۱۶ | طراحی و تولید سامانههای نرمافزاری پایه امنیتی (ناپ) |
۷ | طرح معماری و راهاندازی مرکز ملی دفاع سایبری و سامانههای زیرساختی فضای سایبری (مدسا) | ۱۷ | استفاده از آبهای نامتعارف در کشاورزی |
۸ | طرح جامع ایجاد و توسعه فناوریهای موردنیاز جهت تجهیز و بهروزرسانی شبکه رادارهای پدافند هوایی کشور | ۱۸ | استفاده از آبهای نامتعارف در شرب و صنعت (دانش و فناوری بازیافت پسابهای شهری، صنعت و کشاورزی) |
۹ | طرح جامع مقابله با تهدیدات زیستی | ۱۹ | رصدخانه ملی ایران |
۱۰ | مدیریت جامع حوزههای آبخیز | ۲۰ | مدیریت ذخایر ژنتیک گیاهی، دامی و آبزیان |
۴ـ۲. بنا به جمعبندی جلسه، سازمان برنامهوبودجه کشور ردیف هزینهای با عنوان طرحهای کلان ملی را در لایحه بودجه سالیانه کل کشور پادار و اعتبار موردنیاز را در چارچوب امکانات بودجه عمومی دولت تأمین کند. سهم دبیرخانه شورایعالی عتف در تأمین مالی طرحهای کلان ملی مصوب شورا، بر اساس تأیید دستگاه سفارشدهنده و دبیرخانه شورا و مطابق میزان پیشرفت پروژه از این محل به دبیرخانه اختصاص داده خواهد شد.
۴ـ۳. تخصیص اعتبار سال جاری طرحهای کلان ملی پس از مبادله موافقتنامه ذیربط، مورد تأکید قرار گرفت.
۴ـ۴. طرحهای کلان ملی جدول زیر با توجه به عدم اعلام نیاز از سوی دستگاه سفارشدهنده، در اولویت اجرایی قرار ندارند.
ردیف | عنوان طرح |
۱ | مدیریت یکپارچه تولید از میدان گازی پارس جنوبی با تکیهبر انتقال و توسعه فناوری در حوزههای صنایع بالادستی، میان دستی و پاییندستی |
۲ | توسعه فنآوری و ساخت توربینهای مگاواتی ملی توربین بادی (ساخت نمونه ۲ مگاواتی) |
۳ | طراحی و ساخت توربین گازی ۲۰۰ کیلوواتی با سیستم تولید همزمان برق و حرارت ( CHP ) برای تولید پراکنده و ذخیرهسازی آن |
۴ | کسب دانش فنی، بومیسازی و تولید صنعتی خانواده باتریهای لیتیومی |
۵ | طرح جامع سیاست خارجی برای دستیابی به اهداف دفاعی امنیتی سند چشمانداز |
۶ | طراحی و ساخت سامانه منظومه ماهوارهای تدافعی |
۷ | بررسی اثرات تغییر اقلیم و مدیریت خشکی و خشکسالی |
۴ـ ۵ . طرحهای کلان ملی جدول زیر با توجه به ماهیت تک دستگاهی، به دستگاه بهرهبردار آن طرح واگذار شود.
ردیف | عنوان طرح |
۱ | طرح جامع مطالعات امنیت اجتماعی |
۲ | فرهنگ جامع زبان فارسی |
۳ | توسعه الگوی راهبردی حکومتی از طریق تدوین تجارب نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفتمان ولایتفقیه و قانون اساسی |
۴ـ ۶. طرح کلان ملی «تدوین دانش فنی و احداث پایلوت ۵۰ تنی تولید سلولهای خورشیدی از سیلیس» در قالب مدل پیشنهادی جدید (تشکیل کنسرسیوم متشکل از دانشگاهها و بخش خصوصی) به فعالیت خود ادامه میدهد. اعتبارات تخصیصیافته از سوی شورایعالی عتف به دانشگاههای همکار در طرح، به عنوان سهم آورده دانشگاهها در کنسرسیوم تلقی شود.
۴ـ ۷. در مورد طرح کلان ملی «توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره»، با توجه به لزوم ایجاد فناوری هواپیما در کشور، کارگروهی متشکل از معاونت علمی و فناوری، دبیرخانه شورایعالی عتف، وزارت دفاع، و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان برنامهوبودجه کشور، وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت راه تشکیل و در خصوص نحوه ادامه طرح تصمیمگیری نمایند.
۵ ـ در خصوص پیشنهاد ایجاد نظام هماهنگ برنامهریزی و عملکرد پژوهش و فناوری کشور، شورا ضمن استقبال از طرح چنین موضوعاتی در جلسه، مقرر نمود در خصوص این گزارش هماهنگیهای لازم با سازمان برنامهوبودجه کشور صورت پذیرد و در جلسه آتی شورا به صورت مفصل موردبحث قرار گیرد.
۶ ـ به دلیل کمبود وقت و عدم ارائه دستورهای باقیمانده، مقرر گردید جلسه آتی شورا تا ماه آینده برگزار شود.
پیوست ۱
آییننامه کمیسیونهای تخصصی شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری
در اجرای ماده ۳ آییننامه داخلی شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری، مصوب دومین جلسه شورا در تاریخ ۱۳۸۵/۲/۳ و همچنین بر اساس مصوبات جلسات سوم مورخ ۱۳۸۵/۷/۱۸ و سیزدهم مورخ ۱۳۹۲/۰۴/۲۴، مبنی بر تعیین عناوین کمیسیونهای تخصصی، آییننامه کمیسیونهای تخصصی شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری به شرح زیر مورد تصویب قرار میگیرد:
ماده ۱: تعاریف
۱ـ ۱. شورایعالی: شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری؛
۱ـ ۲. کمیسیون دائمی: کمیسیون دائمی شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری؛
۱ـ ۳. دبیرخانه: دبیرخانه شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری؛
۱ـ ۴. کمیسیون تخصصی: واحد وابسته به شورایعالی که ذیل کمیسیون دائمی تشکیل میشود.
۱ـ ۵. کمیسیون هماهنگی امور علمی، فناوری و نوآوری: کمیسیونی که بهمنظور فراهمسازی زمینه اجرای شرح تفصیلی وظایف و اختیارات شورایعالی و آسیبشناسی و بازنگری فرایندهای حوزه علم، فناوری و نوآوری و تلفیق و هماهنگسازی سیاستها، اولویتها و برنامههای حوزه علم، فناوری و نوآوری ذیل کمیسیون دائمی تشکیل میشود.
ماده ۲: عناوین کمیسیونهای تخصصی
عناوین کمیسیونهای تخصصی به تعداد ۹ مورد عبارت است از:
۲ـ ۱. انرژی؛
۲ـ ۲. حملونقل و عمران؛
۲ـ ۳. کشاورزی، آب و منابع طبیعی؛
۲ـ ۴. صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات؛
۲ـ ۵. دفاع، امنیت و سیاست خارجی ؛
۲ـ ۶. امور فرهنگی، اجتماعی و علوم انسانی و اسلامی؛
۲ـ ۷. مدیریت، اقتصاد، بازرگانی و امور حقوقی؛
۲ـ ۸. سلامت، امنیت غذایی و رفاه اجتماعی؛
۲ـ ۹. علوم پایه و فناوریهای همگرا.
ماده ۳: وظایف
کمیسیون تخصصی برای ارائه مشاوره تخصصی در حوزه موضوعات مربوط به کمیسیون دائمی از طریق واکاوی و ارائه توصیههای سیاستی مناسب یا گزینههای تصمیمگیری برای توانمندسازی کمیسیون دائمی در انجام وظایف محول تشکیل میشود.
تبصره ۱: شرح تفصیلی وظایف کمیسیونهای تخصصی حسب دستورالعملی خواهد بود که از طرف دبیرخانه پیشنهاد میشود و به تأیید کمیسیون دائمی میرسد. اهم این وظایف عبارتند از:
الف) شناسایی مهمترین چالشهای ملی مرتبط با حوزه کمیسیون تخصصی؛
ب) تدوین برنامه علم و فناوری ۵ سال ه (متناسب با برنامههای توسعه کشور) و یکساله جهت رفع چالشهای تعیین شده؛
ج) ساماندهی، مدیریت و راهبری طرحهای کلان ملی مصوب و
د) تهیه و تدوین گزارش عملکرد حوزه تخصصی مرتبط با برنامههای مصوب.
تبصره ۲: هر یک از کمیسیونهای تخصصی میتوانند حسب مورد و با تأیید دبیرخانه نسبت به تشکیل کارگروههای تخصصی موقت اقدام نمایند.
ماده ۴: ترکیب اعضا
۴ـ ۱. نماینده دستگاههای اجرایی: این گروه از اعضا توسط وزارتخانهها و سازمانهای ملی مرتبط با حوزه فعالیت کمیسیون تخصصی (که در ماده ۶ این آییننامه تعیینشدهاند) به دبیرخانه شورایعالی معرفیشده، به نمایندگی از دستگاههای مذکور به عضویت کمیسیون تخصصی درمیآیند.
تبصره : در رابطه با عضویت دستگاههای اجرایی جدید در کمیسیونهای تخصصی یا سلب عضویت آنها از کمیسیونهای تخصصی، همچنین ادغام کمیسیونها در یکدیگر و یا ایجاد کمیسیونهای جدید کمیسیون دائمی به نیابت از شورایعالی تصمیمگیری مینماید.
۴ـ ۲. اشخاص حقیقی: این دسته از اعضا از میان دانشمندان، صاحبنظران و متخصصان برجسته کشور انتخاب میشوند. افراد دارای سوابق اجرایی و مدیریتی، فعالان عرصه کسبوکار و کارآفرینی، بهخصوص کسبوکارهای دانشبنیان، در حوزه مرتبط با زمینه فعالیت کمیسیون تخصصی، در اولویت قرار دارند.
ماده ۵: فرایند انتخاب اعضا
۵ ـ ۱. نماینده دستگاههای اجرایی: نمایندگان دستگاههای اجرایی در پاسخ به استعلام دبیرکل شورایعالی، توسط وزیر یا بالاترین مقام دستگاه مربوط از میان معاونین پژوهشی، تحقیقاتی، فناوری یا دیگر معاونین ذیصلاح به دبیرخانه معرفی خواهند شد.
۵ ـ ۲. اشخاص حقیقی: دبیرخانه مطابق «شیوهنامه نحوه فراخوان و انتخاب اعضای حقیقی کمیسیونهای تخصصی شورایعالی عتف» که به تصویب کمیسیون دائمی میرسد، نسبت به انتخاب اعضای حقیقی اقدام خواهد کرد.
۵ ـ ۳. عضویت: مدت عضویت هر یک از اعضا در کمیسیون تخصصی چهار سال و حسب صلاحدید مقام منصوب کننده قابل تمدید است.
۵ ـ ۴. رؤسای کمیسیونهای تخصصی: رئیس کمیسیون تخصصی ترجیحاً از میان نمایندگان دستگاههای اجرایی عضو کمیسیون تخصصی با رأی موافق اکثریت کل اعضای کمیسیون تخصصی انتخاب و با حکم رئیس کمیسیون دائمی منصوب میشود.
۵ ـ ۵. دبیران کمیسیونهای تخصصی: دبیر کمیسیون تخصصی که از اعضای کمیسیون محسوب میشود با انتخاب و حکم دبیرکل شورایعالی با حق رأی منصوب میگردد.
ماده ۶: دستگاههای اجرایی
دستگاههای اجرایی که نمایندگان آنها در کمیسیونهای تخصصی عضویت مییابند عبارتند از:
۶ ـ ۱. کمیسیون تخصصی انرژی:
وزارت نیرو؛
وزارت نفت؛
وزارت صنعت، معدن و تجارت؛
وزارت راه و شهرسازی؛
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
سازمان انرژی اتمی ایران؛
سازمان حفاظت محیطزیست؛
مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری؛
سازمان ملی استاندارد ایران؛
سازمان برنامهوبودجه کشور .
۶ ـ ۲. کمیسیون تخصصی حملونقل و عمران:
وزارت راه و شهرسازی؛
وزارت نیرو؛
وزارت صنعت، معدن و تجارت؛
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
وزارت جهاد کشاورزی؛
وزارت کشور؛
سازمان حفاظت محیطزیست؛
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
سازمان ملی استاندارد ایران؛
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
سازمان برنامهوبودجه کشور .
۶ ـ ۳. کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی:
وزارت جهاد کشاورزی؛
وزارت نیرو؛
وزارت صنعت، معدن و تجارت؛
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
سازمان حفاظت محیطزیست؛
سازمان ملی استاندارد ایران؛
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران؛
سازمان برنامهوبودجه کشور .
۶-۴. کمیسیون تخصصی صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات:
وزارت صنعت، معدن و تجارت؛
وزارت نفت؛
وزارت نیرو؛
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
سازمان حفاظت محیطزیست؛
مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری؛
سازمان ملی استاندارد ایران؛
سازمان برنامهوبودجه کشور .
۶ ـ ۵. کمیسیون تخصصی دفاع، امنیت و سیاست خارجی:
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛
وزارت امور خارجه؛
وزارت کشور؛
وزارت اطلاعات؛
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
سازمان برنامهوبودجه کشور .
۶-۶. کمیسیون تخصصی فرهنگی، اجتماعی و علوم انسانی و اسلامی:
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
وزارت آموزشوپرورش؛
وزارت کشور؛
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛
وزارت دادگستری؛
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
وزارت ورزش و جوانان؛
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران؛
سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری؛
مرکز مدیریت حوزههای علمیه؛
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها؛
فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛
فرهنگستان هنر؛
سازمان امور اداری و استخدامی کشور؛
سازمان برنامهوبودجه کشور .
۶-۷. کمیسیون تخصصی مدیریت، اقتصاد، بازرگانی و امور حقوقی:
وزارت امور اقتصادی و دارایی؛
وزارت صنعت، معدن و تجارت؛
وزارت نفت؛
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
وزارت جهاد کشاورزی؛
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
مرکز مدیریت حوزههای علمیه؛
وزارت دادگستری؛
سازمان امور اداری و استخدامی کشور؛
سازمان برنامهوبودجه کشور .
۶-۸. کمیسیون تخصصی سلامت، امنیت غذایی و رفاه اجتماعی:
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
وزارت جهاد کشاورزی؛
وزارت صنعت، معدن و تجارت؛
وزارت آموزشوپرورش؛
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
وزارت ورزش و جوانان؛
سازمان حفاظت محیطزیست؛
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران؛
سازمان انرژی اتمی ایران؛
جهاد دانشگاهی؛
سازمان ملی استاندارد ایران؛
سازمان برنامهوبودجه کشور؛
فرهنگستان علوم پزشکی .
۶-۹. کمیسیون تخصصی علوم پایه و فناوریهای همگرا:
وزارت آموزشوپرورش؛
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
فرهنگستان علوم پزشکی؛
فرهنگستان علوم؛
دانشگاه آزاد اسلامی؛
سازمان حفاظت محیطزیست؛
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛
سازمان برنامهوبودجه کشور .
ماده ۷. کمیسیون هماهنگی امور علمی، فناوری و نوآوری: بهمنظور فراهمسازی زمینه اجرای شرح تفصیلی وظایف و اختیارات شورایعالی و آسیبشناسی و بازنگری فرایندهای حوزه علم، فناوری و نوآوری و تلفیق و هماهنگسازی سیاستها، اولویتها و برنامههای حوزه علم، فناوری و نوآوری کمیسیونهای تخصصی مذکور در ماده ۶ این آییننامه، کمیسیونی به نام «کمیسیون هماهنگی امور علمی، فناوری و نوآوری» با عضویت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامهوبودجه کشور، مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز مدیریت حوزههای علمیه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و دبیران کلیه کمیسیونهای تخصصی تشکیل میشود. نحوه تشکیل و سایر امور مرتبط با این کمیسیون حسب دستورالعملی است که توسط دبیرکل شورایعالی تهیه و تدوین میگردد. دبیرکل شورایعالی، رئیس این کمیسیون خواهد بود.
ماده ۸: وظایف رئیس و دبیر کمیسیون تخصصی
شرح وظایف رئیس و دبیر کمیسیون تخصصی حسب دستورالعملی خواهد بود که بهموجب تبصره ۱ ماده ۳ این آییننامه به تأیید کمیسیون دائمی خواهد رسید.
ماده ۹: نحوه تشکیل و اداره جلسات
۹ـ ۱. جلسات کمیسیون تخصصی حداقل هرماه یکبار با حضور حداقل دوسوم اعضا تشکیل میشود.
تبصره : در جلسات انتخاب اعضای حقیقی، حضور دوسوم اعضای حقوقی الزامی است. اعضای انتخابشده پس از تأیید توسط کمیسیون دائمی، با حکم دبیرکل شورایعالی به عضویت در کمیسیون تخصصی مربوط منصوب میشوند.
۹ـ ۲. در کمیسیونهای تخصصی، تصمیمات بارأی موافق اکثریت نسبی کل اعضای کمیسیون معتبر است.
۹ـ ۳. اعضای کمیسیونهای تخصصی باید شخصاً در جلسات کمیسیون شرکت کنند؛ اما در صورت فراهم شدن امکانات و تجهیزات لازم از طریق تلهکنفرانس نیز امکانپذیر است.
۹ـ۴. سایر موارد مربوط به تشکیل و اداره جلسات کمیسیون تخصصی حسب دستورالعملی خواهد بود که بهموجب تبصره ماده ۳ این آییننامه به تأیید کمیسیون دائمی خواهد رسید.
۹ـ ۵. از زمان تصویب این آییننامه کلیه تصمیمات و اقداماتی که کمیسیونهای تخصصی از بدو تشکیل تاکنون اتخاذ کرده و صورت دادهاند معتبر و نافذ است.
ماده ۱۰: نحوه حضوروغیاب اعضا
چنانچه عضوی در طول سال ، ۳ جلسه متوالی یا ۵ جلسه غیرمتوالی در جلسات کمیسیونهای تخصصی شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری غیبت غیرموجه (به تشخیص دبیر و دبیرخانه) داشته باشد و یا چنانچه تحت هر شرایطی بعد از ۵ جلسه غیبت، حداقل ۵۰ % جلسات برگزارشده در طول سال را غایب بوده باشد، تصمیمات زیر اتخاذ میشود:
الف: در خصوص اعضای حقیقی در صورت کاهش حدنصاب، اعضای علیالبدل (به ترتیب انتخاب) جایگزین عضو غایب خواهند شد.
ب: در خصوص اعضای حقوقی، دبیر کمیسیون تخصصی مراتب را به دبیرخانه اعلام و دبیرکل شورا غیبت عضو موردنظر را به بالاترین مقام دستگاه مربوط اعلام نموده و درخواست جایگزین را طرح خواهد نمود.
تبصره ۱: ضمناً گزارش نوبهای حضور اعضاء به مقامات منصوب کننده جهت استحضار توسط دبیرخانه ارسال شود.
تبصره ۲: عضو حقیقی مجاز به معرفی نماینده برای حضور در جلسه نمیباشد.
تبصره ۳: نماینده دستگاه اجرایی (عضو حقوقی) میتواند در صورت عدم امکان حضور در جلسه خود حداکثر تا ۵ جلسه یک نفر نماینده ثابت را در شأن جلسه معرفی نماید و نماینده معرفیشده صرفاً تا ۵ جلسه مجاز به حضور در جلسه میباشد.
تبصره ۴: در صورتی که نماینده هر یک از دستگاههای عضو کمیسیون از سمت خود در دستگاه جابجا شده و یا بازنشست گردد مقام منصوبکننده میبایست فردی را به عنوان جایگزین وی معرفی نماید.
ماده ۱۱: این آییننامه در تاریخ ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ به تصویب شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری رسید و در جلسات بیست و یکم مورخ ۱۳۹۶/۰۳/۳۰ و بیست و دوم مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۳ شورا بندهایی از آن اصلاح و تکمیل و در یازده ماده و شش تبصره تصویب شد و از زمان تصویب لازمالاجرا است.
مسعود برومند
دبیرکل شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری |
حسن روحانی
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری |
نظریه رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر مادهواحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجرا اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»
منتشره در روزنامه رسمی شماره 21603-25/02/1398
۹۳۰ [توضیح اینکه شمارههای فوق مربوط به ترتیب درج در روزنامه رسمی کشور میباشد.]
شماره ۱۲۱۶۴/هـ ب ـ۱۳۹۸/۲/۲۲
حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیئت محترم وزیران به شماره ۶۲/ت۵۶۴۰۸هـ مــورخ ۱۳۹۸/۱/۵ موضوع: «اصلاح مصوبه شماره ۱۲۴۴۱۶/ت۵۶۰۵۶هـ مورخ ۱۳۹۷/۹/۲۱ ناظر به معرفی مشمولین واجد بهرهمندی از امهال تسهیلات بانکی»، متعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدماتی «هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر مادهواحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجرا اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به اینجانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود.
«بر اساس بند «خ» ماده (۳۳) قانون برنامه ششم توسعه ـ مصوب ۱۳۹۵ـ دولت مکلف به «امهال اصل وامهای دریافتی کشاورزان خسارتدیده از حوادث غیرمترقبه به مدت سه سال» میباشد. از اینرو بند«۱» مصوبه که امر مذکور را منوط به «درخواست متقاضی» کرده و مدت امهال را نیز بهجای «سه سال»، «حداکثر سه سال» مقرر نموده است، از حیث تضییق شمول قانون، مغایر قانون است.»
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی
متن مادهواحده در خصوص شناسایی و اعطایی مدرک تخصصی به پیشکسوتان قرائت قرآن کریم
منتشره در روزنامه رسمی شماره 21603-25/02/1398
شماره 98/1001/دش ـ۱۳۹۸/۲/۲
شورایعالی قرآن صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
متن مادهواحده مصوب در خصوص شناسایی و اعطای مدرک تخصصی به پیشکسوتان قرائت قرآن کریم (پیشنهادی شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم) که در جلسه ۴۲ شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورخ ۱۳۹۷/۹/۶ به تصویب رسیده جهت اجرا ابلاغ میشود.
سعیدرضا عاملی ـ دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی
متن مادهواحده در خصوص شناسایی و اعطای مدرک تخصصی به پیشکسوتان قرائت قرآن کریم
(پیشنهادی شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم)
(جلسه۴۲ شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورخ ۱۳۹۷/۹/۶)
متن مادهواحده: به منظور ارج نهادن به تخصص، تجربه و حفظ شأن پیشکسوتان قرائت قرآن کریم، شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت (موضوع ماده۴ مصوبه جلسه ۹ شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۷) مجاز است تا پایان سال ۱۳۹۸ بر اساس شرایط ورودی و جدول شاخصها و امتیازات که به تصویب مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی میرسد، ضمن رعایت فرصت برابر برای همه پیشکسوتان مشمول و اطلاعرسانی کافی، نسبت به شناسایی همه واجدین شرایط و بررسی آثار و فعالیتهای ایشان و اعطای مدرک تخصصی درجه یک و دو، سه (اعطای مدرک درجه ۳ منوط به طرح و تصویب در صحن شورای توسعه فرهنگ قرآنی میباشد) به آنان اقدام نماید.