سایر مصوبات منتشره از
1398/06/21 لغايت 1398/06/31
در روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران
بخشنامه قوه قضاییه در خصوص نحوه احضار اشخاص حقوقی
بخشنامه قوه قضائیه در خصوص تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی
استفاده از ظرفیت ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص کاهش جمعیت کیفری
دستورالعمل تشکیل پرونده شخصیت متهم
بخشنامه قوه قضاییه در خصوص نحوه احضار اشخاص حقوقی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 21697-21/06/1398
شماره 9000/77809/100-۱۳۹۸/۶/۱۷
جناب آقای اکبرپور
رئیس محترم هیئتمدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور
با احترام تصویر بخشنامه شماره 9000/77529/100 مورخ ۱۳۹۸/۶/۱۶ ریاست محترم قوه قضائیه در خصوص «نحوه احضار اشخاص حقوقی» جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ایفاد میگردد.
مدیرکل دبیرخانه قوه قضائیه ـ دکتر محسن محدث
شماره 9000/77529/100-۱۳۹۸/۶/۱۶
نحوه احضار اشخاص حقوقی دادگستریهای سراسر کشور
نظر به اینکه در پارهای از پروندههای مطروحه مرتبط با اشخاص حقوقی به ویژه مراکز اقتصادی و تولیدی نظیر پروندههای مربوط به حوادث حین انجام کار، احضار مدیرعامل ممکن است در روند تولید و فعالیت اقتصادی بنگاه مربوط اثرات منفی داشته باشد لذا با عنایت به تأکیدات مقام معظم رهبری «مدظلّه العالی» مبنی بر ضرورت حمایت از رونق تولید و تقویت اقتصاد کشور، به دادسراها و محاکم دادگستری ابلاغ میگردد: با عنایت به مفاد مواد ۶۸۸ و ۶۸۹ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲/۱۲/۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی در مورد پروندههای مرتبط با اشخاص حقوقی لازم است به جای احضار مدیرعامل با رعایت مقررات مربوط به احضار، به شخص حقوقی اخطار شود تا نماینده قانونی یا وکیل خود را معرفی نماید و با حضور نماینده شخص حقوقی تحقیقات مقدماتی برابر ضوابط صورت پذیرد و در ادامه چنانچه اتهام متوجه مدیرعامل باشد به گونهای که اقدامات قضایی موجب اخلال در روند تولید و اشتغال نگردد، رسیدگی قضایی انجام شود.
رئیس قوه قضائیه ـ سید ابراهیم رئیسی
بخشنامه قوه قضائیه در خصوص تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 21703-28/06/1398
شماره 9000/83360/100-۱۳۹۸/۶/۲۶
جناب آقای اکبرپور
رئیس محترم هیئتمدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور
تصویر بخشنامه شماره 9000/83101/100 مورخ ۱۳۹۸/۶/۲۶ ریاست محترم قوه قضائیه در خصوص «تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی» جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ایفاد میگردد.
مدیرکل دبیرخانه قوه قضاییه ـ محسن محدث
شماره 9000/83101/100-۱۳۹۸/۶/۲۶
تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی
با توجه به نتایج مؤثر عملکرد ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در دورههای گذشته و نظر به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میاندورهای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه ۱۳۹۸ و در اجرای ماده ۶۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۷۸/۹/۷ با اصلاحات بعدی که مقرر میدارد: «تشکیلات قضایی در حوزه انتخابیه به منظور پیشگیری از وقوع جرم، ضمن هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیئت اجرایی اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول میدارد.» و سایر موادی که مشتمل بر جرایم انتخابات مجلس شورای اسلامی است از قبیل مواد ۵۵، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۵ و ۶۶ قانون مذکور و فصل هشتم قانون مجازات اسلامی، در سه مرحله قبل، حین و پس از برگزاری انتخابات، ضروری است ضمن تشکیل هرچه سریعتر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در مرکز و شهرستانهای سراسر کشور، با هماهنگی و برنامهریزی مناسب، منسجم و اثربخش نسبت به پیشگیری از جرایم انتخاباتی اقدام و با قید تسریع برخورد قانونی به عمل آید.
الف ـ ترکیب اعضاء ستاد مرکزی و ستادهای استانی و شهرستانی به قرار زیر است:
یک ـ اعضاء ستاد مرکزی:
۱ـ دادستان کل کشور (رئیس ستاد)
۲ـ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه (دبیر ستاد)
۳ـ نمایندگان شورای نگهبان، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، بسیج مستضعفان، سازمان قضایی نیروهای مسلح و صداوسیما
۴ـ رئیسکل دادگستری استان تهران و دادستان عمومی و انقلاب تهران.
تبصره ۱) ریاست ستاد میتواند متناسب با موضوع از سایر دستگاهها و نهادهای ذیربط دعوت نماید.
تبصره ۲) با توجه به حضور رئیسکل دادگستری استان تهران و دادستان تهران در ستاد مرکزی نیازی به تشکیل ستاد استان تهران نیست.
دو ـ اعضاء ستاد استانی (مرکز استان)
۱ـ رئیسکل دادگستری استان (رئیس)
۲ـ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان (دبیر)
۳ـ دادستان مرکز استان
۴ـ مسئولین دستگاهها و نهادهای متناظر ستاد مرکزی در استان
تبصره ۱) رئیس ستاد استان میتواند به تناسب موضوع از سایر دستگاهها و نهادها دعوت نماید.
تبصره ۲) در سطح شهرستانها ستادی با همین عنوان به ریاست رئیس دادگستری شهرستان و اعضاء متناظر با ستاد استان تشکیل میگردد.
تبصره ۳) رؤسای دادگستری شهرستان میتوانند بدون حق رأی در ستاد مرکز استان شرکت نمایند.
سه ـ اعضاء ستاد شهرستانها
در کلیه شهرستانهای استان ستاد مشابهی با مسئولیت رئیس دادگستری شهرستان و با ترکیب رده متناظر استانی، زیر نظر ستاد استانی وظایف محوله را انجام دهند.
ب ـ وظایف ستادهای مذکور به قرار زیر است:
۱ـ پایش و رصد مداوم و مستمر اقدامات و فعالیتهای انتخاباتی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه با هدف پیشگیری از جرایم انتخاباتی؛
۲ـ ایجاد هماهنگی بین دستگاهها و نهادهای عضو ستاد در جهت پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی؛
۳ـ تبیین و تعیین برنامههای پیشگیرانه و نحوه اجرای آنها در زمینه پیشگیری از جرایم احتمالی؛
۴ـ هماهنگی و تعامل مداوم با هیئتهای اجرایی و نظارت بر انتخابات و سایر دستگاهها و نهادهای مسئول در زمینه برگزاری هرچه بهتر انتخابات و پیشگیری از وقوع جرایم مصرح در قانون؛
۵ ـ ارشاد و راهبری ستادهای استانی و شهرستانی و نظارت بر آنها به ترتیب برعهده ستاد مرکزی و ستادهای متناظر استانی میباشد؛
۶ ـ انعکاس فوری شرح وقایع و جرایم مهم به ترتیب به ستاد استان و ستاد مرکزی؛
۷ـ توجیه، ارشاد و انذار تشکلها، احزاب، گروهها، ستادهای تبلیغاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی؛
۸ ـ اطلاعرسانی، تشریح و توضیح مفاد قانون و جرایم و مجازاتهای قانونی از طریق رسانههای جمعی با هدف ارتقاء آگاهیهای عمومی، کاهش و پیشگیری از بروز جرایم انتخاباتی؛
۹ـ انعکاس رسمی اقدامات مجرمانه دستگاهها، نهادها یا اشخاص به مراجع صالح؛
۱۰ـ دبیرخانه ستاد مرکزی زیر نظر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و دبیرخانه ستاد استانی زیر نظر رئیسکل دادگستری استان تشکیل خواهد شد؛
۱۱ـ ستادها در سطح شهرستانها و استانها هر هفته یکبار گزارش اقدامات و فعالیتهای خود را به ترتیب به ستاد استانی و ستاد مرکزی ارسال نمایند؛
۱۲ـ لازم است گزارش نهایی عملکرد ستاد مرکزی و ستادها در استانها و شهرستانها به وسیله دبیر ستاد مرکزی جمعبندی و در پایان انتخابات برای اینجانب ارسال گردد.
پ ـ وظایف روسای کل دادگستری
رؤسای کل دادگستریهای سراسر کشور موظفند شعبی از دادگاهها و دادسراهای حوزه قضایی تحت تصدی خود را به منظور رسیدگی خارج از نوبت به جرائم انتخاباتی اختصاص دهند.
رئیس قوه قضاییه ـ سیدابراهیم رئیسی
استفاده از ظرفیت ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص کاهش جمعیت کیفری
منتشره در روزنامه رسمی شماره 21703-28/06/1398
شماره 9000/83342/100-۱۳۹۸/۶/۲۶
جناب آقای اکبرپور
رئیس محترم هیئتمدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور
تصویر بخشنامه شماره 9000/83117/100 مورخ ۱۳۹۸/۶/۲۶ ریاست محترم قوه قضائیه در خصوص «استفاده از ظرفیت ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص کاهش جمعیت کیفری» جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ایفاد میگردد.
مدیرکل دبیرخانه قوه قضاییه ـ محسن محدث
شماره 9000/83117/100-۱۳۹۸/۶/۲۶
استفاده از ظرفیت ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص کاهش جمعیت کیفری
روسای کل دادگستری استانها
با عنایت به اعلام روسای کل دادگستری استانهای سراسر کشور مبنی بر کثرت پروندههای وارده به دادگاههای تجدیدنظر استان و لزوم اتخاذ تدابیری جهت جلوگیری از ورود پروندهها به مرجع فوق، ازآنجاکه استفاده از ظرفیت مقرر در ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری میتواند نسبت به کاهش جمعیت کیفری و کم کردن تقاضای تجدیدنظر نسبت به آراء صادره مؤثر باشد، لذا روسای کل دادگستریها ترتیبی اتخاذ نمایند که به طریق مقتضی در سطح دادگستریها، بخشها، مجتمعهای قضایی و زندانها نسبت به اطلاعرسانی مفاد ماده ۴۴۲ قانون مذکور به اشخاصی که محکومیت تعزیری دارند اقدام مناسب معمول گردد.
رئیس قوه قضاییه ـ سیدابراهیم رئیسی
دستورالعمل تشکیل پرونده شخصیت متهم
منتشره در روزنامه رسمی شماره 21703-28/06/1398
شماره ۱۰۰/ /۹۰۰۰-۱۳۹۸/۶/۲۶
جناب آقای اکبرپور
رئیس محترم هیئتمدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور
تصویر بخشنامه شماره 9000/82902/100 مورخ ۱۳۹۸/۶/۲۶ ریاست محترم قوه قضائیه در خصوص «تشکیل پرونده شخصیت متهم» جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ایفاد میگردد.
مدیرکل دبیرخانه قوه قضاییه ـ محسن محدث
شماره 9000/82902/100-۱۳۹۸/۶/۲۶
دستورالعمل تشکیل پرونده شخصیت متهم
با عنایت به مواد ۲۰۳ و ۲۸۶ قانون آیین دادرسی کیفری و نظر به اهمیت شناخت ابعاد شخصیتی و وضعیت فردی، خانوادگی و اجتماعی متهمان، به ویژه اطفال و نوجوانان و کاربرد اطلاعات شخصیتی آنان در فرایند رسیدگی قضایی اعم از تحقیقات مقدماتی، دادرسی، صدور و اجرای حکم و تأثیر آن بر اتخاذ تصمیمات قضایی و اجرای عدالت کیفری، «دستورالعمل تشکیل پرونده شخصیت متهم» به شرح مواد آتی است.
ماده ۱ـ معانی اصطلاحات و واژههای بهکار رفته در این دستورالعمل به شرح زیر است:
الف ـ قانون آیین دادرسی کیفری: قانون آیین دادرسی کیفری، مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی؛
ب ـ قانون مجازات اسلامی: قانون مجازات اسلامی، مصوب ۱۳۹۲؛
پ ـ پرونده شخصیت: پروندهای مشتمل بر اطلاعات شخصی متهم از قبیل سوابق فردی، خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی و وضعیت شغلی، اقتصادی، پزشکی و روانپزشکی و همچنین سوابق کیفری است که بر اساس مواد ۲۰۳ و ۲۸۶ قانون آیین دادرسی کیفری و ضوابط این دستورالعمل به منظور استفاده در اتخاذ تصمیم مناسب قضایی در کنار پرونده قضایی تشکیل میشود.
ت ـ گزارش مددکار اجتماعی: قسمتی از پرونده شخصیت است که شامل اطلاعات مربوط به مشخصات فردی، وضعیت و سوابق خانوادگی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی متهم میباشد.
ث ـ گزارش پزشکی و روانپزشکی: قسمتی از پرونده شخصیت است که شامل اطلاعات مربوط به سوابق و نتایج معاینات و بررسیهای پزشکی و روانپزشکی متهم میباشد.
ج ـ پرسشنامهها: پرسشنامههایی که ضمیمه این دستورالعمل است.
چ ـ سامانه: بستری است که بر روی شبکه الکترونیکی داخلی سمپ استقرار دارد و اطلاعات مربوط به سوابق خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، روحی و روانی متهمان توسط مقامات ذیصلاح در آن مبادله میشود.
ماده ۲ـ تشکیل پرونده شخصیت در مورد متهمان زیر با رعایت ضوابط این دستورالعمل الزامی است:
الفـ متهمان به ارتکاب جرایم دارای مجازات قانونی سلب حیات، قطع عضو و حبس ابد؛
بـ متهمان به ارتکاب جرایم تعزیری درجه چهار و بالاتر؛
پـ متهمان به ارتکاب جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی با میزان ثلث دیه کامل مجنیعلیه یا بیش از آن؛
تـ اطفال و نوجوانان متهم به ارتکاب جرایم تعزیری درجه شش و بالاتر.
ماده ۳ـ در اجرای ماده ۴۸۶ قانون آیین دادرسی کیفری، در حوزه قضایی هر شهرستان واحد مددکاری اجتماعی زیر نظر رئیس حوزه قضایی تشکیل میشود.
تبصره ـ در دادگاه عمومی بخش، تشکیل پرونده شخصیت به عهده مددکار، کارکنان و یا کارشناسانی است که رئیس حوزه قضایی این وظیفه را به آنان محول میکند.
ماده ۴ـ پرونده شخصیت در مرحله تحقیقات مقدماتی، حسب مورد به دستور بازپرس یا دیگر مقامات قضایی که تحقیقات مقدماتی را انجام میدهند، تشکیل میشود.
ماده ۵ ـ پرونده شخصیت در مورد متهمانی تشکیل میشود که برابر ماده ۱۹۵ قانون آیین دادرسی کیفری، اتهام به آنان تفهیم شده و دلایل کافی برای توجه اتهام به آنان وجود داشته باشد.
ماده ۶ ـ پرونده شخصیت متناسب با نوع اتهام، برای متهمان به ارتکاب جرایم دارای مجازات قانونی سلب حیات، قطع عضو و حبس ابد و یا مجازات تعزیری درجه۱ و ۲ به صورت تفصیلی (به تفکیک بزرگسالان، اطفال و نوجوانان) و برای سایر متهمان به صورت اجمالی به شرح پرسشنامههای پیوست تشکیل میشود.
تبصره ـ هرگونه اصلاح یا تغییر در پرسشنامهها با پیشنهاد معاونت راهبردی پس از کسب نظر مراجع ذیربط و تصویب معاون اول قوه قضاییه خواهد بود.
ماده ۷ـ واحد مددکاری اجتماعی مکلف است پس از وصول دستور مقام قضایی نسبت به تشکیل پرونده شخصیت در سامانه اقدام کند و حداکثر ظرف بیست روز و در پروندههای زندانیدار حداکثر ظرف ده روز مراتب را به بازپرس یا دیگر مقامات قضایی مربوط اعلام کند.
تبصره ۱ـ در جرایمی که مستقیماً در دادگاه مطرح میشود، پرونده شخصیت به دستور قاضی دادگاه توسط واحد مددکاری اجتماعی محل استقرار همان دادگاه تشکیل میگردد. در صورت عدم تشکیل واحد فوق، واحد مددکاری اجتماعی مستقر در دادسرا حسب دستور دادگاه نسبت به تشکیل پرونده شخصیت اقدام میکند.
تبصره ۲ـ پرونده شخصیت باید حسب مورد در دادسرا پیش از صدور قرار جلب به دادرسی و در دادگاه پیش از پایان تحقیقات مقدماتی تکمیل شود. عدم تکمیل پرونده شخصیت در مواعد مذکور، مانع ادامه اقدامات قضایی نیست.
تبصره ۳ـ درصورتیکه متهم در زندان یا دیگر مؤسسات کیفری نگهداری شود، امکان دسترسی واحد مددکاری اجتماعی به اطلاعات مربوط به شخصیت وی از طریق سامانه فراهم میشود.
ماده ۸ ـ مصاحبه با متهم و معاینه وی برای تشکیل پرونده شخصیت در واحد مددکاری مربوط و پزشکی قانونی انجام میشود. در صورت ضرورت، مصاحبه و یا معاینه در محل دیگری از قبیل زندان و یا کانون اصلاح و تربیت نیز بلامانع است.
ماده ۹ـ وظایف واحد مددکاری اجتماعی در خصوص تشکیل و تکمیل پرونده شخصیت به ترتیب زیر است:
الف ـ مصاحبه با متهم و درج اطلاعات لازم در پرسشنامهها؛
ب ـ انجام استعلامهای ضروری در مورد وضعیت مادی، خانوادگی و اجتماعی متهم؛
پ ـ معرفی متهم به پزشک معتمد (مورد تأیید پزشکی قانونی) به منظور انجام معاینات، آزمایشهای پزشکی، روانپزشکی، مصاحبه و در صورت لزوم انجام آزمونهای روانشناختی و اخذ پاسخ، طبق ضوابط و مقررات تعیینشده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور؛
ت ـ تحقیق محلی پس از موافقت مقامات قضایی مسئول تحقیقات مقدماتی؛ درصورتیکه انجام این امر برای شناسایی سوابق و وضعیت اجتماعی متهم ضروری باشد، با رعایت مقررات مربوط؛
ث ـ تنظیم نهایی گزارش پرونده شخصیت و درج آن در سامانه.
ماده ۱۰ـ گزارش مددکار اجتماعی باید با رعایت امانت، بیطرفی، حفظ حریم خصوصی و به طور شفاف و روشن تهیه شود.
ماده ۱۱ـ درصورتیکه به نظر مقام قضایی، اطلاعات پرونده ناقص باشد یا در فرایند رسیدگی تکمیل آن ضروری باشد، واحد مددکاری اجتماعی مکلف است ظرف مهلت تعیینشده توسط مقام قضایی، مطابق دستور نسبت به تکمیل اطلاعات موردنیاز اقدام کند.
ماده ۱۲ـ برای هر متهم موضوع این دستورالعمل یک پرونده شخصیت تشکیل میشود و در صورت وجود پرونده شخصیت اطلاعات تکمیلی به سوابق موجود، افزوده خواهد شد.
ماده ۱۳ـ سازمان پزشکی قانونی کشور مکلف است ضوابط و نحوه ارجاع متهمان به پزشک مورد تأیید خود را برای اظهارنظر و تکمیل پرونده شخصیت به واحدهای قضایی اعلام نماید. پزشک معتمد در صورت ارجاع، مکلف است نسبت به تهیه گزارش پزشکی و روانپزشکی بر اساس ضوابط دستورالعمل اقدام کند.
تبصره ۱ـ پزشک معتمد در صورت ضرورت حسب مورد، مشاورههای تخصصی، روانپزشکی و آزمونهای روانشناختی یا اقدامات پاراکلینیکی لازم را درخواست مینماید یا لزوم انجام آن را در گزارش خود قید میکند.
تبصره ۲ـ پزشک معتمد هیچگونه مسؤولیت درمانی در مورد متهمان بیمار ندارد، ولی میتواند وجود بیماری مسری، صعبالعلاج، موانع جسمی برای اجرای مجازات احتمالی حبس یا شلاق و توصیههای لازم درمانی و بهداشتی را اعلام نماید تا موردتوجه قضات، ضابطان یا مسئولان زندانها و مؤسسات کیفری قرار گیرد.
ماده ۱۴ـ قضات در مراحل مختلف تحقیق، دادرسی و اجرا به خصوص در موارد زیر با استناد به پرونده شخصیت اتخاذ تصمیم مینمایند:
الف ـ قرارهایی مانند ترک تعقیب، تعلیق تعقیب، بایگانی کردن پرونده و ارجاع به میانجیگری که تحقیقات با صدور آنها متوقف میشود؛
ب ـ قرارهای تأمین کیفری و نظارت قضایی که مطابق ماده ۲۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری باید با سابقه متهم، وضعیت روحی و جسمی، سن، شغل، جنس، شخصیت و حیثیت او متناسب باشد؛
پ ـ صدور حکم و تعیین نوع مجازات به خصوص تعیین مجازات و اقدامات تأمینی و تربیتی متناسب برای اطفال و نوجوانان، موضوع فصل دهم از بخش دوم قانون مجازات اسلامی؛
ت ـ استفاده از مقررات تخفیف (تقلیل یا تبدیل) یا تشدید مجازات؛
ث ـ اعمال و متناسبسازی مجازاتهای جایگزین حبس با وضعیت محکومٌعلیه؛
ج ـ استفاده از نهادهای ارفاقی مانند تعویق صدور حکم، تعلیق اجرای مجازات، صدور حکم آزادی مشروط، نظام نیمهآزادی و پیشنهاد عفو؛
چ ـ اعمال ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی در جرایم موجب حد یا قصاص ارتکابی توسط افراد بالغ کمتر از هجده سال؛
ح ـ سایر مواردی که به موجب قانون، اقتضای اتخاذ تصمیم مستلزم در نظر گرفتن وضعیت متهم است.
ماده ۱۵ـ در پروندههای موضوع این دستورالعمل، قاضی صادرکننده رأی موظف است در متن رأی به دلایل و مندرجات پرونده شخصیت استناد و در صورت عدم پذیرش، دلایل آن را ذکر نماید و میزان و نوع مجازات را با عنایت به مقررات ذیل ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی در تطبیق با وضعیت متهم بهطور مستدل و مستند توجیه کند.
ماده ۱۶ـ محتویات پرونده شخصیت، محرمانه است و افشاء محتویات آن جز توسط متهم موضوع پرونده ممنوع است.
ماده ۱۷ـ اگر متهم یا وکیل وی به محتوای پرونده شخصیت اعتراضی داشته باشند از تاریخ اطلاع دو روز فرصت دارند تا اعتراض خود را مستند به مدارک و شواهد به صورت کتبی به مقام قضایی اعلام نمایند. در صورت ارجاع مقام قضایی، واحد مددکاری موظف است ظرف پنج روز نسبت به بررسی موارد اعتراض و تنظیم گزارش نهایی بر اساس دستور اقدام کند.
ماده ۱۸ـ معاونتهای راهبردی و منابع انسانی قوه قضاییه مکلفند نسبت به ایجاد تشکیلات، جذب و آموزش نیروی انسانی موردنیاز برای اجرای مقررات موضوع مواد ۴۸۶ و ۴۸۷ قانون آیین دادرسی کیفری اقدام نمایند.
ماده ۱۹ـ سازمان پزشکی قانونی موظف است متناسب با نیاز، تمهیدات لازم از قبیل ساختار و نیروی انسانی را برای ایفای وظایف مرتبط با تشکیل پرونده شخصیت فراهم نماید.
تبصره ـ سازمان پزشکی قانونی کشور مجاز است بخشی از خدمات مندرج در این دستورالعمل را پس از تأیید رئیس قوه قضاییه، با حق نظارت به واحد داد پزشک واگذار نماید.
ماده ۲۰ـ پرونده شخصیت، پیوست پرونده اتهامی (قضایی) است و باید در کلیه موارد، همراه آن به مراجع صالح ارسال شود، تا موردمطالعه و استناد قرار گیرد.
تبصره ـ تشکیل پرونده شخصیت به صورت الکترونیکی بلامانع است.
ماده ۲۱ـ مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه موظف است ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این دستورالعمل، سامانه متناسب با تشکیل پرونده شخصیت، بانک اطلاعاتی و سامانه ارتباطی مشتمل بر امکان تبادل اطلاعات بین مراجع قضایی و واحد مددکاری و مراجع دولتی و عمومی مرتبط را فراهم نماید و همچنین فهرست خدمات عمومی را طراحی و در واحدهای مددکاری اجتماعی راهاندازی نماید.
تبصره ـ متهم در خصوص پرونده شخصیت خود و وکیل در خصوص پرونده شخصیت موکل حق دسترسی خواهند داشت.
ماده ۲۲ـ رؤسای کل دادگستری مکلفند زمینه اجرای این دستورالعمل را در کلیه حوزههای قضایی فراهم و ضمن نظارت بر حسن اجرا، گزارش آن را به معاون اول قوه قضاییه ارائه نمایند.
ماده ۲۳ ـ اعتبارات موردنیاز اجرای این آییننامه از محل ردیف مستقل بودجهای است که مطابق موضوع ماده ۵۶۷ قانون آیین دادرسی کیفری ایجاد میشود.
ماده ۲۴ـ این دستورالعمل مشتمل بر ۲۴ ماده و ۱۰ تبصره به انضمام پنج پرسشنامه در تاریخ ۱۳۹۸/۶/۲۴ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و از تاریخ ابلاغ، لازمالاجرا میباشد.
رئیس قوه قضاییه ـ سیدابراهیم رئیسی