- نام نویسنده: دکتر عباس میرشکاری، خانم نفیسه ملکی
- نام مجله : مجله پژوهشنامه حقوق اسلامی
- دوره ـ شماره: دوره 23، شماره 2
- دانلود اصل مقاله
- گوینده : خانم لیلا بلالی
- چکیده:امروزه تبلیغ کالاها و خدمات در رسانهها توسط اشخاص مشهور به یکی از تاثیرگذارترین روشهای تبلیغاتی تبدیل شده که بهویژه عرضهکنندگان بزرگ از آن برای ترغیب مخاطبین به خرید استفاده میکنند و از این طریق فروش وعرضه خود را افزایش میدهند. از این طریق، شخص مشهور نیز در ازای استفادهی عرضهکننده از شهرت و فعالیت تبلیغاتیاش، مابهازای مالی دریافت میکند. همچنین او میتواند مانع استفاده بدون اجازه دیگران از نشانههای هویتی خود مانند تصویر، نام و غیره شود. از این دو اختیار شخص مشهور، میتوان با عنوان حق جَلوَت یاد کرد. حال اگر در اثر استفاده مصرفکننده از آنچه شخص مشهور با بهکارگیری حق جلوت خود در تبلیغ آن شرکت کرده، خسارتی به او وارد شود، آیا او نیز علاوهبر تولیدکننده به دلیل حضور در تبلیغ و ترغیب مخاطبین به خرید مسئولیت دارد؟ پژوهش پیشِرو در پی اثبات این فرضیه است که در حقوق ایران با پذیرش کلیِ امکان مسئولیت شخص مشهور بر اساس قواعد مسئولیت مدنی، بهویژه قاعده غرور، در مواردی که شخص مشهور در جهت تایید کالا یا خدمتی فعالیت تبلیغاتی انجام میدهد، باید او را در برابر مصرف کننده مسئول دانست، مشروط بر اینکه در نگاه عرف، اعتماد مصرفکننده به اظهار شخص مشهور، قابل قبول باشد.
مطالب مرتبط ::