مصوبات شوراها
منتشره از تاریخ
1403/07/01 لغایت 1403/07/10
در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
الف ـ شورایعالی صنایع دریایی کشور
مصوبات جلسه دهم شورایعالی صنایع دریایی کشور
ب ـ شورایعالی انقلاب فرهنگی
مصوبه الزام بازنگری و اصلاح سهمیههای سنجش و پذیرش دانشجو به تفکیک استانی..
مصوبه تأیید انتخاب پنج نفر صاحبنظر در امور زنان و خانواده جهت عضویت در ستاد ملی زن و خانواده
مصوبه تأیید انتخاب رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی..
آییننامه اعطاء راتبه معلمی به استعدادهای برتر دانشجویی..
اساسنامه بنیاد بینالمللی امیرالمؤمنین علیهالسلام.
الف ـ شورایعالی صنایع دریایی کشور
مصوبات جلسه دهم شورایعالی صنایع دریایی کشور
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23159 – 1403/07/10
شماره ۲۲۲۳۶۳۰ – ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
جناب آقای دکتر اکبرپور
مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
نظر به برگزاری جلسه دهم مورخ ۱۴۰۲/۲/۱۹ شورایعالی صنایع دریایی کشور و توشیح و ابلاغ مصوبات جلسه توسط ریاست محترم جمهوری در تاریخ ۱۴۰۲/۳/۹، به پیوست مصوبات جلسه دهم شورایعالی صنایع دریایی کشور برای چاپ و انتشار در روزنامه رسمی کشور ارسال میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیر شورایعالی صنایع دریایی کشور ـ عباس علیآبادی
مصوبات جلسه دهم شورایعالی صنایع دریایی کشور
دهمین جلسه شورایعالی صنایع دریایی کشور با استناد به ماده ۹ قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی مصوب ۱۳۸۷/۰۲/۱۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی، در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۹ تشکیل شد و موارد ذیل به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت طی مکاتبه ۲۵۳۳۷۵ مصوب گردید.
مصوبه ۱: “تسریع در سازماندهی و عملیاتی شدن برنامهها برای تحقق اهداف اقتصاد دریا”
با توجه به اقدامات در دست اجرای دستگاههای اجرایی برای توسعه اقتصاد دریا، مقرر شد دستگاههای اجرایی طی دو هفته برنامههای سال جاری، میانمدت و بلندمدت مدنظر خود را در قالب محورهای زیر تهیه و به دبیرخانه شورا ارائه نمایند. دبیرخانه شورا نیز پس از جمعبندی و نهاییسازی برنامهها با همکاری دستگاههای ذیربط، موارد را جهت اجرا به دستگاه ابلاغ مینماید.
۱ ـ ساخت، تعمیر و بازیافت شناور
۲ ـ ساخت تجهیزات و قطعات دریایی و مدیریت زنجیره تأمین
۳ ـ سازههای فراساحلی (میادین نفتی فراساحلی)
۴ ـ تأسیسات، تجهیزات و لجستیک بندری
۵ ـ بانکرینگ، سوخترسانی و خدمات جانبی به شناورها
۶ ـ حمل و نقل دریایی و نوسازی ناوگان
۷ ـ صیادی و آبزیپروری (شیلات)
۸ ـ گردشگری و تفریحات دریایی
۹ ـ سواحل، جزایر و محیطزیست (زیستبوم) دریایی
۱۰ ـ استانداردهای دریایی
۱۱ ـ سرمایههای انسانی و مشاغل دریایی
۱۲ ـ استفاده از قابلیتها و ظرفیتهای صنایع دفاعی در اقتصاد دریا
۱۳ ـ آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری دریایی
۱۴ ـ تأمینمالی، سرمایهگذاری خارجی
۱۵ ـ قوانین، مقررات، موضوعات حقوقی و معاهدات بینالمللی دریا
۱۶ ـ رویدادهای فرهنگی، اقتصادی، علمی
۱۷ ـ سازماندهی و نهادسازی کارگزاران دریایی
۱۸ ـ سایر موضوعات مرتبط با اقتصاد دریا
تبصره ۱: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است بر اساس اهداف اعلامی در برنامهها و ظرفیتسازی ایجادشده ناشی از تجمیع تقاضا در بخشهای مرتبط، نسبت به داخلیسازی و یا افزایش عمق ساخت داخل شناورها، تجهیزات و قطعات اقدام نماید. دبیرخانه شورایعالی موظف است نسبت به رصد و پایش مستمر اجرای برنامهها اقدام کرده و گزارش عملکرد دستگاهها را به صورت ماهانه به ریاست محترم و اعضای شورا ارائه نماید.
مصوبه ۲: “برنامهریزی جهت نوسازی و کاهش عمر ناوگان تجاری و خدماتی کشور به ۱۰ سال طی برنامه ۱۰ ساله”
با توجه به اهمیت حمل و نقل دریایی و ضرورت کاهش عمر ناوگان دریایی، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکتهای زیرمجموعه آنها مکلفند ضمن رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، حداکثر ظرف مدت ۱۰ سال و به صورت برنامهریزی شده و با استفاده از ظرفیت تولید داخل با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و در صورت نیاز با استفاده از مشارکتهای تولیدکننده داخلی و تولیدکنندگان بینالمللی نسبت به نوسازی و توسعه ناوگان دریایی از محل سود درآمد مکتسبه و سایر منابع در اختیار خود اقدام نماید، به نحوی که عمر متوسط ناوگان دریایی کشور حداکثر ۱۰ سال گردد.
تبصره ۱: وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارتخانههای “نفت”، “کار، رفاه و امور اجتماعی”، “راه و شهرسازی”، “جهاد کشاورزی” و “میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی” و دبیرخانه مکلفاند برنامه جایگزینی پیشنهادی به تفکیک نوع ناوگان و زمانبندی نوسازی را در مدت ۱ ماه ارائه نماید.
تبصره ۲: به وزارت نفت مجوز داده میشود از محل سرجمع فروش نفت، نسبت به تأمین اعتبار مورد نیاز موضوع این مصوبه اقدام نماید.
مصوبه ۳: “تقویت صندوق توسعه صنایع دریایی”
۱ ـ سازمان برنامه و بودجه مکلف است، از طرق قانونی از جمله درج در لوایح بودجه سنواتی منابع مورد نیاز را به میزان حداقل یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار در قالب افزایش سرمایه صندوق توسعه صنایع دریایی پیشبینی و طی مدت دو سال و به مقدار سالانه ۵۰۰ میلیون دلار اختصاص دهد.
۲ ـ صندوق توسعه ملی مجاز است با تصویب هیئت امناء نسبت به سپردهگذاری در صندوق توسعه صنایع دریایی به میزان ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ اقدام نماید.
۳ ـ به منظور عملیاتی شدن ماده ۷ قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی، سازمان برنامه و بودجه موظف است نسبت به پرداخت منابعی معادل ۵۰۰ میلیون دلار از محل بازپرداخت تسهیلات حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه صنایع دریایی، برای تأمین تسهیلات خریداران شناور جهت سفارش به سازندگان داخلی و متقاضیان تعمیر شناور در داخل کشور اقدام نماید.
۴ ـ جهت تحقق منابع قانونی پیشبینی شده و اجرای بندهای متوقف مانده قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی، وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک ج.ا.ا) موظف است از سال جاری ضمن اخذ تأییدیههای لازم از صندوق، نسبت به وصول منابع قانونی صندوق و حصول اطمینان از اجرای حکم قانون (موضوع جزء ۴ تبصره ۳ ماده ۱ قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی) اقدام نماید تا این منابع به حساب ارزی صندوق واریز و در چارچوب قانون و اساسنامه صندوق برای توسعه صنایع دریایی و اشتغال و اقتصاد دریا بکار گرفته شود.
مصوبه ۴: “تمدید حمایتهای مندرج در قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی در لایحه اصلاح قانون”
حکم ذیل برای درج در برنامه پنجساله هفتم توسعه و یا در قالب ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی پیگیری شود:
“حمایتهای مندرج در قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی مصوب ۱۳۸۷/۲/۱۵ تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید میگردد.”
مصوبه ۵: “توسعه صنعت سوخترسانی به کشتیها (بانکرینگ) و خدمات جانبی آن در خلیجفارس، دریای عمان و دریای خزر”
سازمان بنادر و دریانوردی مکلف است با همکاری وزارت نفت، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستورالعمل اجرایی انجام عملیات سوخترسانی به کشتیها (بانکرینگ) و خدمات جانبی در محدوده آبهای سرزمینی و فراسرزمینی را با رویکرد استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و تصاحب حداقل ۳۰ درصد از سهم بازار سوخترسانی منطقه (تا پایان برنامه هفتم توسعه) را طی دو هفته پس از ابلاغ مصوبه، تدوین و جهت ابلاغ به دبیرخانه شورا منعکس نماید. گزارش اقدام از سوی دبیرخانه به اعضای شورایعالی صنایع دریایی کشور ارائه میگردد.
تبصره: کارگروه تخصصی صنعت بانکرینگ با حضور دستگاههای ذیربط در دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی تشکیل و متولی وظایفی شامل تدوین نقشه راه توسعه صنعت بانکرینگ، تعیین چهارچوب برنامه اجرایی این صنعت، هماهنگی دستگاههای ذیربط و ذینفعان خصوصی و نظارت بر اجرای وظایف تعیینشده، خواهد بود.
مصوبه ۶: “تأمین سوخت با نرخ مصوب مصارف داخلی و بر مبنای پیمایش شناور، برای کلیه شناورهای ایرانی با کاربری صیادی، پشتیبانی و گردشگری”
با توجه به ضرورت حفظ سهم ایران از منابع صید آبزیان در دریای عمان و اقیانوس هند، وزارت نفت موظف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و مراجع ذیربط، تمهیدات لازم برای تأمین سوخت با نرخ مصوب مصارف داخلی و بر مبنای پیمایش شناور، برای کلیه شناورهای ایرانی با کاربری گردشگری، صیادی و پشتیبانی صیادی که در آبهای فراسرزمینی در حال فعالیت بوده و گردشگری و صید آنها برای مصرف در داخل کشور میباشد را به عمل آورد. تأیید کارکرد این ناوگان حسب مورد به تأیید وزارت جهاد کشاورزی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خواهد رسید.
تبصره: در صورت تخلف ناوگان (به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی)، موارد به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع میگردد.
مصوبه ۷: “ایجاد کمیته ملی تدوین استانداردهای دریایی”
به منظور تسهیل و تسریع در فرآیند استانداردسازی محصولات، تجهیزات و خدمات دریایی کشور، سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با همکاری مؤسسات ردهبندی ایرانی طی یک ماه از ابلاغ این مصوبه، کمیته ملی تدوین استانداردهای دریایی را به کمیتههای ملی موجود اضافه و با حضور نمایندگان ارگانهای دریایی ذیربط نسبت به احصا، اولویتبندی و تدوین استانداردهای ملی اولویتدار اقدام نماید. دبیرخانه شورایعالی موظف است بهطور ماهانه گزارش اجرای این مصوبه را به شورایعالی ارائه نماید.
مصوبه ۸: “ایجاد پایگاه ملی فراداده پژوهشهای دریایی کشور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ارتقاء سرمایه انسانی”
به منظور به اشتراکگذاری دستاوردهای پژوهشی و همافزایی در اجرای پروژههای مرتبط با کلیه متولیان و ذینفعان دریایی کشور و ممانعت از اتلاف منابع و امکانات (بهواسطه انجام پژوهشهای تکراری یا دارای همپوشانی)، مقرر گردید پایگاه ملی فراداده پژوهشهای دریایی کشور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (با توجه به امکانات موجود) طی سه ماه پس از ابلاغ مصوبه راهاندازی شود. در این راستا کلیه دستگاههای ذیربط موظفند فرادادههای مربوط به پژوهشهای علوم و صنایع دریایی (ساحلی و فراساحلی) را در قالب یکسان ارائه تا با سطوح دسترسی مشخص که از سوی دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی تعیین خواهد شد، در اختیار کاربران قرار گیرد. دبیرخانه شورایعالی موظف است هر سه ماه یکبار گزارش اجرای این مصوبه را به شورایعالی ارائه نماید. همچنین به منظور تأمین، ارتقاء و تربیت نیروی انسانی متعهد، متخصص و کارآمد و نیز ایجاد و تقویت پشتوانه علمی و پژوهشی برای دستیابی به توسعه دریا محور مقرر گردید: شیوهنامه آموزش عالی، آمایشی ـ مهارتی ـ مأموریتی صنایع دریایی کشور با تشکیل کارگروه مشترکی متشکل از دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی کشور و شورایعالی برنامهریزی آموزش عالی کشور و در طی یک ماه، تدوین گردیده و پس از تصویب جهت اجراء به مبادی ذیربط ابلاغ گردد.
مصوبه ۹: “توسعه محصولات دانش بنیان در زنجیره تأمین دریایی”
وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است طی یک ماه از ابلاغ این مصوبه با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و سایر دستگاههای عضو شورایعالی صنایع دریایی کشور نسبت به ارائه برنامه اجرایی توسعه محصولات و خدمات دانشبنیان در زنجیره تأمین دریایی از طریق توسعه بازار، تحقیق و نوآوری، طراحی دورههای آموزشی و ایجاد زیرساختهای لازم در این حوزه اقدام نماید. همچنین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری مکلف است طی دو ماه از ابلاغ این مصوبه نقشه راه فناوریهای دریایی را بهروزرسانی نموده و جهت تصویب و ابلاغ به شورایعالی صنایع دریایی کشور ارائه نماید.
تبصره: منابع مالی اقدامات بند فوق از محل “منابع موجود/پیشبینی در بودجه سنواتی” تأمین گردد.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی صنایع دریایی کشور ـ سیدابراهیم رئیسی
ب ـ شورایعالی انقلاب فرهنگی
مصوبه الزام بازنگری و اصلاح سهمیههای سنجش و پذیرش دانشجو به تفکیک استانی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23159 – 1403/07/10
(مصوب جلسه ۹۰۴ مورخ ۱۴۰۳/۶/۲۰ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره ۱۴۰۳/۱۲۲۲۴ / دش ـ ۳/۷/۱۴۰۳
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ دانشگاه آزاد اسلامی
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی
ماده واحده “الزام بازنگری و اصلاح سهمیههای سنجش و پذیرش دانشجو به تفکیک استانی” که در جلسه ۹۰۴ مورخ ۱۴۰۳/۶/۲۰ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میگردد:
“ماده واحده ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است حداکثر ظرف مدت ۳ ماه با همکاری سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نسبت به بازنگری تمامی سهمیههای سنجش و پذیرش دانشجو؛ اقدام و طرح تفکیک استانی سهمیهها را جهت تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی و اجرا از سال ۱۴۰۵؛ به ستاد علم و فناوری دبیرخانه این شورا پیشنهاد نماید”.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ مسعود پزشکیان
مصوبه تأیید انتخاب پنج نفر صاحبنظر در امور زنان و خانواده جهت عضویت در ستاد ملی زن و خانواده
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23159 – 1403/07/10
(مصوب جلسه ۹۰۴ مورخ ۱۴۰۳/۶/۲۰ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره ۱۴۰۳/۱۲۲۲۵ / دش ـ ۳/۷/۱۴۰۳
ستاد ملی زن و خانواده ـ معاونت رئیسجمهور در امور زنان و خانواده
ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان شورایعالی انقلاب فرهنگی
ماده واحده “تأیید انتخاب پنج نفر صاحبنظر در امور زنان و خانواده جهت عضویت در ستاد ملی زن و خانواده” که در جلسه ۹۰۴ مورخ 1403/06/20 شورایعالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد ستاد خانواده و زنان دبیرخانه این شورا، به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میگردد:
ماده واحده ـ “با استناد به بند ۱۸ ماده ۱ آییننامه اصلاحی تشکیل ستاد ملی زن و خانواده (مصوب جلسه ۸۹۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ شورایعالی انقلاب فرهنگی)، بانوان؛ فاطمه بداغی، لیلا سادات زعفرانچی، فاطمه قاسمپور، زهرا سادات مشیر استخاره و آقای فرجالله هدایت نیا بهعنوان پنج عضو صاحبنظر در امور زنان و خانواده، برای عضویت در ستاد ملی زن و خانواده به مدت سه سال انتخاب میشوند”.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ مسعود پزشکیان
مصوبه تأیید انتخاب رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23159 – 1403/07/10
(مصوب جلسه ۹۰۴ مورخ 1403/06/20 شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره ۱۴۰۳/۱۲۲۲۶ / دش ـ ۳/۷/۱۴۰۳
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
ماده واحده “تأیید انتخاب رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی” که در جلسه ۹۰۴ مورخ ۱۴۰۳/۶/۲۰ شورایعالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ 1403/03/01 هیأتامنای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میشود:
“ماده واحده ـ با استناد به ماده ۱۰ اساسنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (مصوب جلسه ۷۳۳ مورخ ۱۳۹۲/۰۲/۰۳ شورایعالی انقلاب فرهنگی) آقای علیاکبر صادقیرشاد بهموجب تأیید شورایعالی انقلاب فرهنگی، به مدت سه سال بهعنوان رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انتخاب میشود”.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ مسعود پزشکیان
آییننامه اعطاء راتبه معلمی به استعدادهای برتر دانشجویی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23159 – 1403/07/10
(مصوب جلسه ۹۰۳ مورخ ۱۴۰۳/۶/۶ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره ۱۴۰۳/۱۲۲۲۷ / دش ـ ۳/۷/۱۴۰۳
وزارت آموزش و پرورش ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
سازمان اداری و استخدامی کشور ـ سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور
مرکز مدیریت حوزههای علمیه ـ سازمان برنامه و بودجه کشور
دانشگاه فرهنگیان ـ دانشگاه شهید رجایی
ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی
“آییننامه اعطاء راتبه معلمی به استعدادهای برتر دانشجویی” که در جلسه ۹۰۳ مورخ ۰۶/۰۶/۱۴۰۳ شورایعالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۹۲ شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
مقدمه
به منظور اجرای بند (د) ماده (۱) سیاستها و ضوابط کیفیتبخشی دانشگاه فرهنگیان (مصوب جلسه ۸۷۹ مورخ ۲۲/۰۱/۱۴۰۲ شورایعالی انقلاب فرهنگی) مبنی بر تدوین “آییننامه اعطاء راتبه معلمی” و اجرای بندهای (ب) و (چ) ماده ۸۸ و نیز محور ۲ از بند (ث) ماده ۹۲ قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و نظر به اهمیت ویژه تعالی نیروی انسانی در نظام تربیت رسمی و عمومی و جذب داوطلبان مستعد و برتر برای ایفاء نقش معلمی با استفاده از همه ظرفیتهای علمی و فرهنگی کشور و اجرای راهکار ۳ ـ ۱۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر ایجاد سازوکارهای لازم برای جذب و نگهداشت استعدادهای برتر و برخوردار از صلاحیتهای دینی، اخلاقی، انقلابی و شخصیتی در رشتههای تربیتمعلم و نیز راهکار ۱۰ ـ ۱۱ این سند مبنی بر جلب مشارکت دانشگاههای برتر و حوزههای علمیه در امر تربیت تخصصی ـ حرفهای و دینی معلمان، “آییننامه اعطاء راتبه معلمی به استعدادهای برتر دانشجویی”، برای اجرا به مدت دو سال به شرح مواد آتی به تصویب رسید:
ماده ۱ ـ اختصارات و تعاریف
وزارت: وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
دانشگاه: دانشگاه فرهنگیان
دانشگاهها: دانشگاههای دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
آییننامه: آییننامه اعطاء راتبه معلمی به استعدادهای برتر دانشجویی
هیأت جذب و پذیرش دانشگاه فرهنگیان: هیأت جذب و پذیرش تعیینشده برای دانشگاه فرهنگیان در آییننامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزههای علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان (مصوب جلسه ۸۹۴ مورخ ۲۶/۱۰/۱۴۰۲ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
ماده ۲ ـ راتبه معلمی
راتبه معلمی عبارت است از تسهیلات اعطاء وزارت آموزش و پرورش برابر با ۵۰% حقوق و مزایای دریافتی دانشجویان ورودی دانشگاه فرهنگیان در همان سال که به مدت حداکثر ۲۴ ماه به صورت ماهانه به منظور تأمین هزینههای تحصیل دانشجویان مستعد و مشغول به تحصیل در دانشگاهها برای جذب در حرفه معلمی پرداخت میشود تا بتوانند با انگیزه بیشتر، شایستگیهای مورد نیاز حرفه معلمی را در خود ایجاد کنند و مطابق با شرایط و ضوابط مربوطه به عنوان معلم، جذب وزارت آموزش و پرورش شوند.
ماده ۳ ـ وظایف و اختیارات هیأت جذب و پذیرش
این هیأت علاوهبر وظایف ذکرشده در ماده ۴ آییننامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزههای علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان (مصوب جلسه ۸۹۴ مورخ ۲۶/۱۰/۱۴۰۲ شورایعالی انقلاب فرهنگی) در ارتباط با اعطاء راتبه معلمی نیز وظایف زیر را به عهده دارد:
الف ـ تصویب دستورالعملهای اجرایی مورد نیاز برای شناسایی و جذب استعدادهای برتر دانشجویی موضوع مواد شش و هفت این آییننامه
ب ـ تصمیمگیری در خصوص سایر موارد اجرایی که در این آییننامه به آن اشاره نشده است
ماده ۴ ـ ظرفیت و شرایط پذیرش
۱ ـ وزارت موظف است در راستای کاهش تدریجی معلمان جذبشده از مسیر ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه، سالانه حداکثر ۲۰ درصد ظرفیت دانشگاه را از محل افزایش ظرفیت مورد اشاره در محور ۲ از بند (ث) ماده ۹۲ قانون برنامه هفتم پیشرفت بر اساس ردیف استخدامی سازمان امور اداری و استخدامی و ردیف بودجهای سازمان برنامه و بودجه کشور مبتنی بر نیازسنجی نقطهای و همراه با تعیین رشته و شغلمحلهای بهکارگیری افراد در آموزش و پرورش به صورت بومیگزینی، به جذب از طریق راتبه معلمی و اعلام فراخوان عمومی برای پذیرش بدون آزمون سراسری اختصاص دهد.
تبصره ـ سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلفاند مجوزها و ردیفهای مربوط به راتبه معلمی را از یک سال قبل از پذیرش دانشجومعلمان به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ نمایند و این وزارتخانه نیز موظف است این موارد را تا قبل از دیماه سال قبل از پذیرش به دانشگاه اعلام نماید.
۲ ـ دانشگاه موظف است فرآیند جذب و پذیرش راتبه معلمی را اجرا نماید.
۳ ـ دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی دانشگاهها پس از گذراندن سه و نیمسال تحصیلی و حداقل ۵۰ واحد آموزشی برنامه درسی مصوب و پیش از شروع نیمسال تحصیلی هفتم و همچنین طلاب در بدو ورود به سطح دو حوزههای علمیه و پیش از شروع پایه نهم تحصیلی میتوانند جهت شرکت در فرآیند پذیرش اقدام نمایند.
۴ ـ پذیرش نهایی متقاضیان توسط هیأت جذب و پذیرش بر مبنای بالاترین امتیازهای کسب شده و پس از تأیید گزینش، صورت میگیرد و از طریق دانشگاه اعلام میشود.
۵ ـ نمره کل متقاضیان مشتمل بر حداکثر ۱۵۰ نمره به عنوان شایستگی عمومی، ۲۵۰ نمره به عنوان شایستگی معلمی (اختصاصی) و ۶۰۰ نمره به عنوان شایستگی تخصصی؛ مطابق با مواد پنج و شش این آییننامه تعیین خواهد شد.
ماده ۵ ـ شایستگیهای عمومی و اختصاصی
۱ ـ شایستگیهای عمومی شامل شرایط عمومی استخدام در دستگاههای اجرایی مطابق با ماده ۴۲ قانون خدمات کشوری به استثنای شرط سنی و نیز شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی داوطلبان حرفه معلمی موضوع قانون متعهدین خدمت به آموزش و پرورش و ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی مطابق با الحاقیه ماده (۱) مصوبه سیاستها و ضوابط کیفیتبخشی دانشگاه فرهنگیان (مصوب جلسه ۸۸۷ مورخ ۰۷/۰۶/۱۴۰۲ شورایعالی انقلاب فرهنگی) بوده که از طریق مصاحبه با متقاضی در کارگروه صلاحیت عمومی دانشگاه امتیازدهی میگردد؛ این کارگروه زیر نظر هیأت جذب و پذیرش دانشگاه تشکیل شده و اعضای آن توسط رئیس این هیأت تعیین میگردد.
تبصره ۱ ـ حد نصاب پذیرش در دانشگاه کسب حداقل ۷۵ امتیاز از صلاحیت عمومی است.
تبصره ۲ ـ حداکثر سن قابل قبول برای متقاضیان پذیرش در این دانشگاه از طریق استعدادهای برتر دانشجویی، برابر با ۲۶ سال شمسی در زمان انتشار فراخوان پذیرش است. برای بانوان متأهل دارای فرزند به ازاء هر فرزند (حداکثر تا ۲ فرزند)، یک سال به سقف سنی مذکور اضافه میشود.
تبصره ۳ ـ مدت خدمت سربازی داوطلبان به حدود سنواتی این آییننامه اضافه میگردد.
تبصره ۴ ـ متقاضی نمیتواند از زمان شروع راتبه معلمی تا زمان جذب در وزارت، تعهد استخدامی به دستگاههای دولتی دیگر داشته باشد. چنانچه خلاف این موضوع در هر مرحله مشخص شود، پذیرش متقاضی در دانشگاه لغو شده و ضمن سلب همه امتیازات تعلقگرفته، متقاضی ملزم به جبران خسارتهای وارده بر دانشگاه میباشد.
۲ ـ شایستگیهای معلمی (اختصاصی) از طریق مصاحبه با متقاضی در کارگروه صلاحیت معلمی (اختصاصی) دانشگاه فرهنگیان امتیازدهی میگردد که زیر نظر هیأت جذب و پذیرش دانشگاه فرهنگیان تشکیل شده و اعضای آن توسط رئیس این هیأت تعیین میگردند.
تبصره ۵ ـ حد نصاب پذیرش در دانشگاه فرهنگیان کسب حداقل ۱۲۵ امتیاز از صلاحیت معلمی (اختصاصی) است.
ماده ۶ ـ شایستگیهای تخصصی
شایستگیهای تخصصی شامل حداقل یکی از شایستگیهای نشاندهنده استعداد برتر دانشجویی به شرح زیر بوده که توسط کارگروه صلاحیت تخصصی دانشگاه امتیازدهی میشود که زیر نظر هیأت جذب و پذیرش دانشگاه تشکیل شده و اعضای آن توسط رئیس این هیأت تعیین میگردد.
الف ـ دارندگان مدالهای کشوری و جهانی المپیادهای دانشآموزی با تأیید باشگاه دانشپژوهان جوان و نیز دارندگان مدال و برگزیدگان نهایی المپیادهای دانشجویی کشور با تأیید سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور
ب ـ برگزیدگان مسابقات، جشنوارهها و رویدادهای دانشجویی معتبر در حوزههای علمی، فرهنگی، ورزشی، هنری و قرآنی با تأیید مراجع مسئول
پ ـ مشمولان طرحهای حمایتی بنیاد ملی نخبگان با تأیید بنیاد
ت ـ دارندگان تراز بالای ۷۵۰۰ در کنکور سراسری
ث ـ حداقل معدل کل ۱۶ در زمان شرکت در فراخوان برای دانشجویان دوره کارشناسی رشتههای علوم انسانی، تربیتبدنی و هنر و طلاب سطح یک حوزه علمیه و حداقل معدل ۱۵ برای دانشجویان دوره کارشناسی رشتههای علوم پایه، فنی و مهندسی و پیراپزشکی، بر مبنای ضریب همترازی معدل تعیینشده توسط سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به همراه امتیاز مثبت برای معدلهای بالاتر از حداقل معدل کل تعیینشده در این بند
تبصره ـ مصادیق و امتیازات المپیادها، مسابقات، جشنوارهها و رویدادهای معتبر مرتبط با استعدادهای برتر دانشجویی و نیز ضوابط خاص مربوط به تراز و معدل توسط هیأت جذب و پذیرش دانشگاه تعیین و بهروزرسانی میشود.
ماده ۷ ـ آموزش و توانمندسازی
دانشگاه موظف است به منظور تقویت شایستگیهای مورد نیاز حرفه معلمی، دوره جامع آموزش و توانمندسازی معادل ۵۰۰ ـ ۴۰۰ ساعت حسب رشته با تشخیص هیأت جذب و پذیرش مشتمل بر دورههای آموزشی و کارورزی و همچنین دورههای فرهنگی ـ تربیتی مبتنی بر نظامنامه جامع فرهنگی ـ تربیتی دانشگاه را برای پذیرفتهشدگان راتبه معلمی به صورت همزمان با تحصیل آنها در دانشگاهها طراحی و به اجرا درآورد.
تبصره ـ دوره آموزشی به مدت حداقل یک سال تحصیلی، دوره کارورزی به مدت حداقل یک سال تحصیلی و دورههای فرهنگی ـ تربیتی به مدت حداقل دو نوبت در طول دوره راتبه بوده که تحتنظر دانشگاه و همکاری ادارات کل آموزش و پرورش استانها، دانشگاهها و سایر نهادهای ذیربط برنامهریزی و اجرا خواهد شد.
ماده ۸ ـ تعهدات
۱ ـ پذیرفتهشدگان راتبه معلمی مکلفند در آغاز راتبه، تعهد محضری خدمت در آموزش و پرورش به مدت ۵ سال پس از فراغت از تحصیل خود را تقدیم وزارت نمایند.
۲ ـ متعهدین؛ مکلفند بلافاصله پس از فراغت از تحصیل، جهت ایفاء خدمت تعهدی خود؛ به وزارت مراجعه نمایند. عدم مراجعه تحت هر شرایطی؛ انصراف از انجام تعهدات تلقی شده و مشمول خسارت خواهد شد.
۳ ـ متعهدین؛ مکلفند در محلی که وزارت بر مبنای نیازهای نظام آموزش و پرورش کشور تعیین نموده است خدمت کنند.
۴ ـ انتقال و مأموریت متعهدین در دوره خدمت، قبل از اتمام تعهدات ممنوع است.
۵ ـ متعهدین؛ در صورت ترک تمام یا قسمتی از خدمت مورد تعهد به دلیل اخراج، ممنوعیت، ترک یا انصراف از ادامه تحصیل، عدم استخدام ناشی از تقصیر، استنکاف از استخدام، انفصال از خدمت، ترک خدمت یا دلایل دیگر، مکلفند متناسب با تعهدات باقیمانده و برابر با مبلغی که توسط وزارت به قیمت روز تعیین میشود، خسارت پرداخت نمایند.
۶ ـ تسلیم گواهینامه یا ریزنمرات و تأییدیه تحصیلی توسط دانشگاهها به متعهدین به هر عنوان که متعهد قبل از انجام یا لغو تعهد بتواند از مزایای آن بهرهمند شود؛ ممنوع است مگر جهت تحصیل در رشتههای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش با سپردن تعهد خدمت جدید و یا ضبط در پرونده استخدامی آنان در سازمانها و ادارات وابسته و تابعه وزارت مزبور که آن هم مستقیماً به صورت محرمانه از طریق واحدهای ذیربط صورت خواهد گرفت.
ماده ۹ ـ جذب و استخدام
۱ ـ متعهدین پس از پذیرش در فرایند راتبه همانند دانشجویان ورودی دانشگاه توسط وزارت آموزش و پرورش استخدام آزمایشی خواهند شد و از همه مزایای قانون متعهدین خدمت و قوانین و ضوابط مشمول دانشجویان ورودی دانشگاه (به جز موارد مصرحشده در این آییننامه) بهرهمند خواهند شد.
۲ ـ مدت بهرهمندی متعهدین از راتبه تحصیلی و نیز دوره تعهدات آنها، جزء سوابق خدمتی محسوب خواهد شد.
۳ ـ دوره پنجساله تعهدات متعهدین به منزله خدمت سربازی است.
ماده ۱۰ ـ اجرا، پشتیبانی و نظارت بر اجرای آییننامه
تقسیمکار ملی این آییننامه بر مبنای تعیین وظایف و دستگاههای مجری به شرح جدول زیر طراحی میگردد:
جدول تقسیمکار ملی آییننامه
وظیفه | مجری |
نظارت بر اجرای آییننامه و ارزیابی عملکرد دانشگاه و سایر مجریان و ارائه گزارش عملکرد سالانه به شورایعالی انقلاب فرهنگی | شورای ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی |
فراهم نمودن تمهیدات اداری و استخدامی و بودجهای لازم از قبیل تأمین ردیف استخدامی و برنامهریزی تأمین منابع در قانون بودجه کل کشور | سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور |
اخذ مجوزهای استخدامی و بودجهای لازم برای جذب و پذیرش متقاضیان به تفکیک کد رشتهمحل و تعیین محل خدمت | وزارت |
اجرای آییننامه و تدوین و اجرای برنامهها، دستورالعملها و شیوهنامههای مورد نیاز آن و همچنین ارائه گزارش سالانه از اجرا به مراجع ذیربط | دانشگاه |
ثبتنام متقاضیان و ارزیابی شایستگیهای آنها و اعلام اسامی پذیرفتهشدگان نهایی | دانشگاه |
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ مسعود پزشکیان
مصوبه تعیین نحوه شرکت مجدد پذیرفتهشدگان در تمامی آزمونهای سراسری کلیه مقاطع در آزمونهای سالهای بعد
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23159 – 1403/07/10
(مصوب جلسه ۹۰۴ مورخ ۱۴۰۳/۶/۲۰ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره ۱۴۰۳/۱۲۲۲۸ / دش ـ ۳/۷/۱۴۰۳
سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور
سازمان برنامه و بودجه کشور
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
ماده واحده “تعیین نحوه شرکت مجدد پذیرفتهشدگان در تمامی آزمونهای سراسری کلیه مقاطع در آزمونهای سالهای بعد” که در جلسه ۹۰۴ مورخ ۱۴۰۳/۶/۲۰ شورایعالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میگردد:
“ماده واحده ـ در سال ۱۴۰۳، پذیرش داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ پذیرفته شدهاند و در آزمون سال ۱۴۰۳ در هر یک از گروههای علوم ریاضی ـ فنی یا علوم انسانی یا علوم تجربی، رتبه کشوری کمتر از ۱۰ هزار دارند یا در سال ۱۴۰۲ در رشتههای پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی در تمامی دورهها پذیرفته شدهاند از طریق افزایش ظرفیتی ویژه و اضافه بر ظرفیت موجود صورت خواهد گرفت.
همچنین از سال ۱۴۰۴ به بعد، پذیرفتهشدگان تمام دورههای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی، اعم از رایگان و غیررایگان و پذیرفتهشدگان تمام دورههای آموزش رایگان (شامل دورههای روزانه، محروم، فرهنگیان، بورسیه) در تمامی آزمونها (از جمله آزمون دستیاری تخصصی و فوق تخصصی) و رشتهمحلها، که پذیرش آنها با آزمون دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در سال قبل صورت گرفته، چه در دانشگاه یا مؤسسه قبولی ثبتنام کرده و چه ثبتنام نکرده باشند، اجازه شرکت مجدد در همان آزمونی که در آن پذیرفته شدهاند را در سال بعد ندارند.
تمامی پذیرفتهشدگان مشمول دورههای مذکور سنوات قبل در صورت تمایل به شرکت مجدد در آزمون حداقل دو سال بعد از سال قبولی، باید قبل از شروع زمان ثبتنام آن آزمون، از دانشگاه یا مؤسسه قبولی انصراف قطعی دهند.
تبصره ۱ ـ برای داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ پذیرفته شده و در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در همان گروه آزمایشی سال قبل و بر اساس نتیجه آزمون سراسری سال قبل؛ رتبه ۱ تا ۱۰ کسب میکنند، کارنامه ملاک انتخاب رشته ساخته نشده و در اختیار آنان قرار نمیگیرد. در نتیجه، افراد مشمول این تبصره اجازه انتخاب رشته در هیچ گروه آزمایشی را ندارند.
تبصره ۲ ـ داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ پذیرفته شده و در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ نیز پذیرفته میشوند؛ قبولی سال ۱۴۰۲ آنان لغو شده و اجازه ادامه تحصیل در کد رشتهمحل قبولی سال قبل را ندارند.
تبصره ۳ ـ هزینههای مترتب بر افزایش ظرفیت ویژه موضوع این ماده واحده در سال تحصیلی ۱۴۰۴ ـ ۱۴۰۳ توسط سازمان برنامه و بودجه کشور بر اساس گزارش سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و تأیید شورایعالی انقلاب فرهنگی، تأمین بودجه خواهد شد”.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ مسعود پزشکیان
اساسنامه بنیاد بینالمللی امیرالمؤمنین علیهالسلام
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23159 – 1403/07/10
(مصوب جلسه ۹۰۳ مورخ ۱۴۰۳/۶/۶ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره ۱۴۰۳/۱۲۲۲۹ / دش ـ ۳/۷/۱۴۰۳
بنیاد بینالمللی امیرالمؤمنین علیهالسلام
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
“اساسنامه بنیاد بینالمللی امیرالمؤمنین علیهالسلام” که در جلسه ۹۰۳ مورخ 1403/06/06شورایعالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه مورخ 1403/05/23 شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
ماده ۱) تعریف و نام بنیاد
به منظور نشر معارف قرآن و اهلبیت (علیهمالسلام) و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی، کمک به رفع نیازهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، هنری، رسانهای و تبیین و دفاع از اندیشههای متعالی اسلام ناب، “بنیاد بینالمللی امیرالمؤمنین علیهالسلام” که در این اساسنامه به اختصار “بنیاد” نامیده میشود، بنا به شرح مواد آتی تأسیس میگردد.
ماده ۲) اهداف
۱ ـ بسط، نشر، تبلیغ و توسعه اسلام و نشر معارف و فرهنگ مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) و پاسخ به هرگونه شبههافکنی از سوی فرق انحرافی با رویکرد عقلانی و منطقی و استفاده از رسانههای مختلف
۲ ـ تثبیت و تحکیم بنیانهای معرفتی و تقویت علمی مبانی نظری و دفاع از اندیشههای متعالی اسلام ناب
۳ ـ تعمیق، توسعه و نظریهپردازی در عرصه علوم، معارف و هنر اسلامی به منظور تأمین نیازهای فکری ـ دینی جهان معاصر با تأکید بر جهان عرب
۴ ـ پاسخگویی به سؤالات و شبهات و دفاع منطقی از مبانی اسلام و مکتب اهلبیت (علیهمالسلام)
۵ ـ آسیبشناسی فرهنگ دینی و بسترسازی مناسب جهت رفع کاستیها و پیرایش فرهنگ اسلامی از جمود و التقاط در مواجهه هوشمندانه با شرایط عینی و واقعی جامعه معاصر با رعایت مقتضیات زمان و با تأکید بر اصالتهای حوزوی
۶ ـ تلاش در جهت ایجاد وحدت، مودت و همدلی هر چه بیشتر بین مسلمانان با محوریت قرآن کریم و اهلبیت (علیهمالسلام)
۷ ـ تلاش در جهت پاسداری از ولایتفقیه، آرمانها و دستاوردهای انقلاب اسلامی بر اساس پیروی از اندیشههای امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و مقابله با استکبار جهانی
۸ ـ حمایت از جبهه مقاومت اسلامی، آرمان فلسطین و مرجعیت انقلابی
ماده ۳) بنیاد نهادی است غیردولتی و غیرانتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل که طبق این اساسنامه و قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران اداره میشود.
ماده ۴) بنیاد؛ تابعیت ایرانی دارد و دفتر اصلی آن در شهر تهران میباشد که میتواند در سایر نقاط داخل و خارج کشور دفتر یا نمایندگی ایجاد نماید.
تبصره: مدت فعالیت بنیاد؛ نامحدود است.
ماده ۵) بنیاد در راستای اهداف خود؛ فعالیتهای زیر را انجام خواهد داد:
۱ ـ کمک به تأمین نیازهای فکری جهان اسلام با تأکید بر جهان عرب از طریق تولید فکر و آثار پژوهشی و ترجمه متون
۲ ـ تأسیس مراکز پژوهشی، آموزشی، تبلیغی و ترویجی در حوزههای مختلف علوم مورد نیاز با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح و در امور حوزوی از شورایعالی حوزههای علمیه. مرجع تشخیص امور حوزوی؛ شورای تخصصی حوزوی شورایعالی انقلاب فرهنگی خواهد بود
۳ ـ حمایت از فعالیتهای پژوهشی اعم از تألیف و ترجمه کتاب، مقاله و پایاننامههای تحصیلی در راستای اهداف بنیاد
۴ ـ تأسیس شبکههای ماهوارهای و فعالیتهای رسانهای در فضای مجازی در چارچوب ضوابط و قوانین
۵ ـ تولید و تأمین محتوای رسانهای در راستای اهداف بنیاد و مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران
۶ ـ برگزاری همایشها و نشستهای علمی و فرهنگی و انجام فعالیتهای اجتماعی، تبلیغی و ترویجی به منظور تحقق اهداف بنیاد و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت
۷ ـ انجام فعالیتهای انتشاراتی اعم از نشر مکتوب و الکترونیک، محصولات رسانهای و نشریات علمی و فرهنگی به زبانهای مختلف با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح
۸ ـ برگزاری دورههای دانشافزایی و مهارتی حضوری و مجازی
۹ ـ ایجاد پایگاه اطلاعرسانی با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح
ماده ۶) ارکان
الف ـ مؤسس
ب ـ هیأتامنا
ج ـ شورای بنیاد (هیأتمدیره)
د ـ رئیس
ماده ۷) مؤسس
مؤسس بنیاد؛ فقیه بزرگوار حضرت آیتالله سیدمحمدعلی موسوی جزایری (دام ظلهالعالی) است.
ماده ۸) وظایف و اختیارات مؤسس
۱ ـ تأیید سیاستهای کلان بنیاد
۲ ـ نظارت بر اجرای صحیح اساسنامه و ممانعت از انحرف بنیاد از اهداف اصلی آن
۳ ـ نظارت عالیه بر فعالیتهای علمی ـ پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی، اجتماعی، هنری و رسانهای بنیاد
۳ ـ تعیین و نصب اعضای حقیقی هیأتامنا
۴ ـ تأیید رئیس بنیاد با پیشنهاد هیأتامنا
۵ ـ تأیید پیشنهاد هیأتامناء در خصوص تعیین شورای بنیاد
۶ ـ تأمین منابع و امکانات لازم برای فعالیت بنیاد
ماده ۹) هیأتامنا
به منظور برخورداری از خرد جمعی، هیأتامنایی متشکل از نخبگان و فضلای حوزوی و دانشگاهی آشنا به مقتضیات فعالیتهای بنیاد و جهان عرب با انتخاب مؤسس برای مدت پنج سال با ترکیب ذیل برگزیده میشوند:
حضرات آیات و حججالاسلام والمسلمین:
۱ ـ آقای محسن اراکی
۲ ـ آقای سید رضا تقوی
۳ ـ آقای علیرضا اعرافی
۴ ـ آقای احمد واعظی
۵ ـ آقای عبدالحسین خسروپناه
۶ ـ اقای سید رضا موسوی جزایری
۷ ـ آقای پیمان علی نژاد
تبصره ۱ ـ مؤسس بنیاد، رئیس هیأتامناء بنیاد میباشد و میتواند از میان اعضای هیأتامناء یک نفر را به عنوان جانشین رئیس هیأتامناء انتخاب نماید.
تبصره ۲ ـ خدمات اعضای هیأتامناء افتخاری میباشد.
ماده ۱۰) وظایف و اختیارات هیأتامناء
۱ ـ پیگیری منویات و رهنمودهای مؤسس
۲ ـ تصویب نهایی چشمانداز، سیاستهای کلان و راهبردهای بنیاد
۳ ـ تصویب نهایی برنامههای پنجساله، بنا به پیشنهاد شورای بنیاد
۴ ـ تصویب نهایی بودجه تفصیلی برنامهای، جاری و سرمایهای بنیاد، بنا به پیشنهاد شورای بنیاد
۵ ـ تصویب نهایی تشکیلات، ایجاد یا تعطیل مراکز پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و رسانهای مورد نیاز بنا به پیشنهاد شورای بنیاد در چارچوب ضوابط و مقررات
۶ ـ تصویب آییننامه مالی ـ معاملاتی و استخدامی
۷ ـ تدوین و تصویب آییننامه داخلی هیأتامناء
۸ ـ نظارت عالیه بر فعالیتهای بنیاد
۹ ـ پیشنهاد رئیس به مؤسس جهت تأیید و انتصاب
۱۰ ـ تأیید گزارش سالانه شورا از بنیاد
۱۱ ـ تأیید حسابرس و بازرس بنیاد
۱۲ ـ ارائه گزارش سالانه فعالیتهای بنیاد به شورایعالی انقلاب فرهنگی
تبصره: هیأتامناء میتواند بر حسب صلاحدید و به منظور تسهیل در فرایند و تسریع در روند امور، برخی از اختیارات خود را به شورای بنیاد و یا کمیتههای اختصاصی تفویض نماید.
ماده ۱۱) جلسات هیأتامناء
جلسات هیأتامناء حداقل در هر فصل؛ یکبار و با پیشنهاد رئیس و در صورت لزوم با پیشنهاد حداقل سه نفر از اعضا و تأیید رئیس هیأتامناء تشکیل میشود.
تبصره: جلسات هیأتامناء با حضور نصف اعضا بهعلاوه یک رسمیت مییابد و مصوبات آن با رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر میباشد.
ماده ۱۲) شورای بنیاد (هیأتمدیره)
شورای بنیاد؛ متشکل است از رئیس بنیاد، دو نفر از اعضای هیأتامناء و چهار نفر از شخصیتهای دارای سوابق علمی، فرهنگی و اجرایی ترجیحاً حوزوی و آشنا به امور رسانه و آگاه به فرق اسلامی که برای مدت ۴ سال از طرف هیأتامناء برگزیده میشوند.
ماده ۱۳) وظایف شورا
۱ ـ تدوین و تصویب آییننامه داخلی شورا
۲ ـ بررسی و تهیه سازمان نفرات و ایجاد تشکیلات بنیاد، ایجاد یا تعطیل مراکز پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و رسانهای مورد نیاز و پیشنهاد آن به هیأتامنا
۳ ـ تهیه برنامههای سالانه و پنجساله و پیشنهاد آن برای تصویب به هیأتامنا
۴ ـ تهیه بودجه تفصیلی برنامهای، جاری و سرمایهای بنیاد و پیشنهاد آن به هیأتامناء برای تصویب
۵ ـ تهیه آییننامه مالی و معاملاتی و استخدامی بنیاد و پیشنهاد آن به هیأتامناء برای تصویب
۶ ـ بررسی و تصویب معاملات بنیاد در قالب برنامه و بودجه
۷ ـ نظارت بر حسن اجرای مصوبات هیأتامناء و فعالیتهای بنیاد
۸ ـ پیشنهاد حسابرس و بازرس به هیأتامنا
۹ ـ پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه و تراز مالی بنیاد به هیأتامنا
۱۰ ـ ارائه گزارش سالیانه به هیأتامنا
تبصره: جلسات شورا با حضور رئیس بنیاد (به عنوان رئیس شورا) و با حداقل، نصف اعضا رسمیت مییابد و مصوبات آن با رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر میباشد.
ماده ۱۴) رئیس بنیاد
رئیس بنیاد؛ بالاترین مقام اجرایی بنیاد است که به مدت چهار سال با پیشنهاد هیأتامناء و تأیید مؤسس از میان شخصیتهای علمی، فرهنگی و اجرایی و ترجیحاً حوزوی و آشنا به مقتضیات فعالیتهای بنیاد و جهان عرب انتخاب میگردد.
تبصره: انتخاب مجدد رئیس بنیاد در دورههای متوالی توسط مؤسس؛ بلامانع است.
ماده ۱۵) وظایف و اختیارات رئیس بنیاد
۱ ـ اداره کلیه امور بنیاد در چارچوب اهداف، وظایف و اختیارات بنیاد بر اساس اساسنامه بنیاد
۲ ـ تهیه و پیشنهاد سیاستها و برنامه راهبردی و بلندمدت و میانمدت بنیاد به شورا جهت ارائه به هیأتامناء برای تصویب نهایی
۳ ـ تهیه و پیشنهاد بودجه سالانه و ارائه گزارشهای مالی سالانه به شورای بنیاد برای تصویب نهایی
۴ ـ نصب و عزل مدیران بنیاد بر اساس ضوابط
۵ ـ بهکارگیری اموال و داراییهای بنیاد بر اساس آییننامه مالی و معاملاتی مصوب
۶ ـ امضاء کلیه مکاتبات با اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمانها
۷ ـ افتتاح حساب نزد بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری
۸ ـ اقامه هرگونه دعوی و دفاع از حقوق بنیاد (شخصاً و یا با انتخاب نماینده حقوقی و یا وکیل)
۹ ـ ثبت بنیاد در مراکز قانونی
۱۰ ـ برنامهریزی برای جلب مشارکتهای مردمی
۱۱ ـ پیشنهاد ساختار و سازمان نفرات بنیاد به شورا جهت ارائه و تصویب در هیأتامنا
۱۲ ـ تدوین آییننامه مالی و معاملاتی و استخدامی جهت ارائه به شورا
ماده ۱۶) حق امضاء اسناد
کلیه اسناد رسمی و اوراق بهادار و تعهدآور با امضای رئیس بنیاد و معاون اداری و مالی یا حسابدار و با مهر بنیاد معتبر میباشد.
ماده ۱۷) منابع مالی بنیاد
منابع مالی بنیاد شامل هدایا و کمکهای بلاعوض اشخاص حقیقی و حقوقی، موقوفات، تسهیلات بانکی و مؤسسات مالی و درآمدهای حاصله از فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، انتشاراتی، رسانهای و فرهنگی میباشد.
ماده ۱۸) در صورت وفات یا حجر مؤسس، اداره بنیاد و تعیین شرایط آن در آینده به ولیفقیه منتقل خواهد شد و در صورت صلاحدید ایشان؛ بنا بر وصیت مؤسس و یا نظر هیأتامناء اداره خواهد شد و در رابطه با مجموعههای حوزوی زیر نظر بنیاد؛ طبق نظر شورایعالی حوزه؛ عمل خواهد شد.
تبصره ۱ ـ در این مدت نقل و انتقال و فروش اموال و داراییهای بنیاد به هیچوجه مجاز نخواهد بود.
تبصره ۲ ـ جانشین مؤسس موظف است سیاستها و توصیههای مؤسس را حفظ و ادامه دهد.
ماده ۱۹) اموال و داراییها و درآمدهای بنیاد در مسیر اهداف بنیاد هزینه میشود و به هیچیک از ارکان بنیاد و اشخاص تعلق نخواهد داشت.
تبصره ـ هرگونه فروش و یا تبدیل اموال بنیاد میبایست فقط در راستای اهداف بنیاد و جهت ارتقاء فعالیتهای آن باشد.
ماده ۲۰) در صورت وفات، حجر، استعفا و یا عزل یک یا چند نفر از اعضای هیأتامناء شورای بنیاد و رئیس، بر اساس پیشنهاد هیأتامناء و تصویب مؤسس، عضو جانشین تعیین میشود.
ماده ۲۱) هرگونه تغییر و اصلاح این اساسنامه مطابق راهکارهای ذیل انجام میشود:
۱ ـ بنا به پیشنهاد مؤسس و تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی
۲ ـ بنا به پیشنهاد و تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی
ماده ۲۲) انحلال بنیاد با تصمیم مؤسس و یا به پیشنهاد هیأتامناء و موافقت مؤسس و تأیید شورایعالی انقلاب فرهنگی میباشد.
ماده ۲۳) در صورت انحلال بنیاد در زمان حیات مؤسس، هیأت سهنفره تسویه به پیشنهاد هیأتامناء و مرکز صدور مجوز، تعیین و عهدهدار امر تسویه میگردند و بعد از تعیین تکلیف کلیه داراییها و بدهیها، وصول مطالبات و استیفای حقوق، تأدیه دیون بنیاد، باقیمانده آن در اختیار مؤسس قرار خواهد گرفت تا در راستای گسترش ولایت اهلبیت (علیهمالسلام) با توجه به ماده ۵ اساسنامه مصرف شود. پس از وفات؛ بر اساس ماده ۱۹ عمل خواهد شد.
تبصره: در خصوص اموال وقفی که در اختیار بنیاد است مطابق وقفنامه و نظر تولیت عمل میشود.
ماده ۲۴) این اساسنامه در ۲۴ ماده و ۱۱ تبصره در جلسه ۹۰۳ مورخ ۰۶/۰۶/۱۴۰۳ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ لازمالاجرا است.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ مسعود پزشکیان