مصوبات شوراها دهه دوم مرداد ۱۴۰۲

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات شوراها

منتشره از تاریخ

1402/05/11 لغایت 1402/05/20

در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

 

شورای‌عالی شهرسازی و معماری

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر بهبهان 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر همدان 

شورای‌عالی شهرسازی و معماری

 

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر بهبهان

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22826-1402/05/14

شماره 57306/300-۱۴۰۲/۴/۷

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۳/۱ مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر بهبهان، موضوع الحاق ۳۵ هکتار اراضی با مالکیت دولتی واقع در غرب شهر به محدوده، مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۹/۶/۱۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۲/۲/۶ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و ضمن موافقت با الحاق، مقرر نمود طرح تفصیلی اراضی با رعایت چهارچوب زیر به تأیید کمیسیون ماده ۵ برسد:

۱ ـ رعایت کلی ملاحظات مربوط به نرخ فرونشست زمین بر اساس مکاتبه شماره ۲۳۴۲۶ ـ ۶۳ ـ ۰۱ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی الزامی است.

۲ ـ همسو با تراکم غالب شهر و نیز ملاحظات فنی مدنظر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تراکم ساختمانی متضمن تأمین حداقل ۲۲۰۰ واحد (۴ طبقه مسکونی) با توجه به نیاز بالقوه و موجود متقاضیان تأیید صلاحیت شده نهضت ملی تعیین شود.

۳ ـ حریم خط انتقال برق فشار قوی ۱۳۲ کیلوولت رعایت شود.

۴ ـ سرانه‌های خدمات عمومی پشتیبان سکونت، حداقل در مقیاس محله و ناحیه تأمین شود.

همچنین در راستای بند ۲ مصوبه مورخ ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ شورای‌عالی مرتبط با طرح جامع شهر و مستند به نقشه‌های ابلاغی طرح جامع، تأکید می‌شود با توجه به وجود کنارگذر موجود شرقی شهر (زیر بار ترافیک)، احداث رینگ غربی (در خارج از محدوده شهر) به هیچ‌وجه توجیه و ضرورت فنی نداشته و هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص احداث آن از مصادیق مغایرت اساسی با طرح جامع بوده و مستلزم اخذ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری است.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها… نقشه اراضی پس از تأیید کمیسیون ماده ۵ جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر همدان

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22826-1402/05/14

شماره 57307/300-۱۴۰۲/۴/۷

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۳/۱ مصوبه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان در خصوص الحاق حدود ۱۴۵ هکتار اراضی دولتی موسوم به اراضی استانداری به محدوده شهر همدان را که در قالب یکی از جهات توسعه شهر در تجدیدنظر طرح جامع مدنظر قرار گرفته است، مورد بررسی قرار داد و با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۲/۲/۲۴ کمیته فنی شماره یک، ضمن تأکید بر ارسال هرچه سریع‌تر اسناد طرح جامع، صرفاً معطوف به تعیین تکلیف و تأمین اراضی موردنیاز نهضت ملی مسکن و هسمو با بند ۱ مصوبه مورخ ۱۴۰۱/۷/۴ شورای‌عالی مبنی بر استفاده از اراضی در اختیار استانداری به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

الف ـ با توجه به احاطه اراضی کشاورزی در پیرامون شهر و محدودیت‌های مختلف توسعه شهر در جهات مختلف، این اراضی با توجه به مالکیت دولتی آنها، شیب و توپوگرافی مناسب و مجاورت با زیرساخت‌های موردنیاز یکی از اولویت توسعه شهری همدان بوده و قرارگیری آن در محدوده آتی شهر جهت پاسخ‌گوئی به تعهدات قانونی دولت مورد تأیید می‌باشد. بدیهی است سازوکار نحوه تعامل این اراضی با ساختار کلی شهر همدان (اعم از توسعه متصل یا منفصل) منطبق بر یافته‌های طرح جامع و اسناد خروجی آن بوده و ازاین‌جهت لازم است مراحل بررسی و تصویب طرح جامع در اسرع وقت در دستور کار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد.

ب ـ طرح تفصیلی اراضی با تأمین سرانه‌های خدماتی در تمام مقیاس‌ها (محله تا شهر) و ظرفیت واحد پذیری حداقل ۱۰ تا ۱۱ هزار واحد در قالب بلوک‌های آپارتمانی ۴ تا ۶ طبقه، با رعایت موارد زیر به تصویب کمیسیون ماده ۵ برسد:

  • الزامات مربوط به حریم پروازی فرودگاه و محدودیت‌های ارتفاعی آن بر اساس اعلام‌نظر شرکت مادرتخصصی فرودگاه‌های کشور در اسناد طرح لحاظ شود.
  • حریم برج مراقبت قدیمی (اثر ثبت ملی) بر اساس اعلام‌نظر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در صورت تداخل با اراضی رعایت شود.
  • با توجه به مجاورت این اراضی با کارخانه آسفالت (متعلق به شهرداری) در سمت جنوب شرقی و عدم رعایت فواصل زیست‌محیطی لازم به تبع این استقرار، انتقال و جابجایی کارخانه قیر و آسفالت شهرداری و اختصاص اراضی آن به سایر کاربری‌های سازگار با سکونت مورد تأکید است.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

keyboard_arrow_up