مصوبات شوراها دهه سوم مرداد ۱۴۰۲

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات شوراها

منتشره از تاریخ

1402/05/21 لغایت 1402/05/31

در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

الف ـ شورای‌عالی آموزش و پرورش

مصوبه هزار و بیستمین (۱۰۲۰) جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش با موضوع: نحوه ایجاد سابقه تحصیلی، محاسبه نمره کل و ترمیم نمرات دروس نهایی دوره دوم متوسطه

مصوبه هزار و بیستمین (۱۰۲۰) جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش با موضوع: طراحی و راه‌اندازی سامانه ارزشیابی سنجش اهداف دوره‌ها و دروس پایه‌های تحصیلی

ب ـ شورای‌عالی شهرسازی و معماری

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص شهرک‌های تخصصی ـ اقامتی اربعین.

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح جامع شهر میانه

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر دوگنبدان 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون مطالعات امکان‌سنجی، مکان‌یابی و تهیه طرح جامع شهرک مسکونی ورزقان 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر ابهر 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص مکان‌یابی شهرک مسکونی ایثارگران در خارج از حریم شهر یزد

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع شهر تربت‌جام

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص شناسائی پهنه‌های دارای قابلیت توسعه شهری جدید در شهر میبد

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع اراضی برم شاهین‌شهر.

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح جامع شهر آباده

الف ـ شورای‌عالی آموزش و پرورش

 

مصوبه هزار و بیستمین (۱۰۲۰) جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش با موضوع: نحوه ایجاد سابقه تحصیلی، محاسبه نمره کل و ترمیم نمرات دروس نهایی دوره دوم متوسطه

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22834-1402/05/31

 

شماره 120/125404 – ۱۴۰۲/۵/۸

جناب آقای دکتر صحرایی

وزیر محترم آموزش و پرورش

به پیوست تصویر مصوبه هزار و بیستمین (۱۰۲۰) جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۴۰۱/۸/۲۳ موضوع “نحوه ایجاد سابقه تحصیلی، محاسبه نمره کل و ترمیم نمرات دروس نهایی دوره دوم متوسطه” که به توشیح رئیس‌جمهور محترم و رئیس شورای‌عالی آموزش و پرورش رسیده است، برای ابلاغ و اجرا ارسال می‌شود.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش ـ محمود امانی

مصوبه هزار و بیستمین (۱۰۲۰) جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش با موضوع: نحوه ایجاد سابقه تحصیلی، محاسبه نمره کل و ترمیم نمرات دروس نهایی دوره دوم متوسطه به تاریخ ۱۴۰۱/۸/۲۳

به استناد تشکیل قانون اصلاح لایحه قانونی شورای‌عالی آموزش و پرورش مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ ۱۳۸۱/۷/۲۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی تشکیل شد و موارد ذیل به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش طی مکاتبه شماره 120/123788 مصوب گردید.

مصوبه ۱: به متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمرات دروس نهایی (اعم از دارندگان مدرک پایان تحصیلات دوره متوسطه، دانش‌آموزان شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و دانش‌آموزان شاخه نظری داوطلب شرکت در گروه آزمایشی غیرمتناظر با رشته تحصیلی خود) اجازه داده می‌شود مطابق جدول دروس امتحان نهایی دوره دوم متوسطه، صرفاً یک‌بار برای ایجاد سابقه و یک‌بار برای ترمیم نمره، با پرداخت هزینه‌، در دروس موردنظر خود ثبت‌نام و در امتحان مربوط شرکت کنند.

تبصره ۱ ـ به متقاضیانی که قبل از ابلاغ این مصوبه از فرصت ترمیم (موضوع مصوبه جلسه ۹۱۵ شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۳۹۴/۵/۲۶) استفاده نموده‌اند، اجازه داده می‌شود یک‌بار دیگر نمرات امتحانات نهایی دروس موردنظر خود را ترمیم نمایند.

تبصره ۲ ـ نمرات ایجاد سابقه و ترمیم صرفاً به عنوان سابقه تحصیلی اعتبار خواهد داشت و در کارنامه تحصیلی داوطلبان منظور نمی‌شود.

مصوبه ۲: نمره کل سابقه تحصیلی (بند ۲ ـ ۲ مصوبه جلسه ۸۴۳ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی) توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه و ضمن اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان، برای پذیرش متقاضیان ورود به آموزش‌عالی در اختیار مراجع مربوط قرار می‌گیرد.

مصوبه ۳: با ابلاغ این مصوبه ضوابط و مقررات مغایر با آن لغو می‌شود.

مصوبه ۴: شیوه‌نامه اجرایی مصوبه، حداکثر ظرف مدت یک ماه توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و با امضای وزیر، ابلاغ خواهد شد.

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی آموزش و پرورش ـ سیدابراهیم رئیسی

 

مصوبه هزار و بیستمین (۱۰۲۰) جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش با موضوع: طراحی و راه‌اندازی سامانه ارزشیابی سنجش اهداف دوره‌ها و دروس پایه‌های تحصیلی

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22834-1402/05/31

شماره 120/125405 – ۱۴۰۲/۵/۸

جناب آقای دکتر صحرایی

وزیر محترم آموزش و پرورش

به پیوست تصویر مصوبه هزار و بیستمین (۱۰۲۰) جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۴۰۱/۸/۲۳ موضوع “طراحی و راه‌اندازی سامانه ارزشیابی سنجش اهداف دوره‌ها و دروس پایه‌های تحصیلی” که به توشیح رئیس‌جمهور محترم و رئیس شورای‌عالی آموزش و پرورش رسیده است، برای ابلاغ و اجرا ارسال می‌شود.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش ـ محمود امانی

مصوبه هزار و بیستمین (۱۰۲۰) جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش با موضوع: طراحی و راه‌اندازی سامانه ارزشیابی سنجش اهداف دوره‌ها و دروس پایه‌های تحصیلی مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۳

به استناد تشکیل قانون اصلاح لایحه قانونی شورای‌عالی آموزش و پرورش مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ ۱۳۸۱/۷/۲۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی تشکیل شد و موارد ذیل به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش طی مکاتبه شماره 120/123788 مصوب گردید.

مصوبه ۱: به استناد هدف عملیاتی ۱۹ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به منظور اجرای سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش‌عالی مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، به مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود با به‌کارگیری ظرفیت علمی کشور و مشارکت معاون آموزش متوسطه، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و سازمان سنجش آموزش کشور، نسبت به طراحی و راه‌اندازی سامانه ارزشیابی، ایجاد بانک ابزارهای ارزشیابی معتبر، بانک سؤال و سایر ابزارهای نوین سنجش و ارسال و تصحیح الکترونیکی سؤالات و اوراق امتحانی، برای سنجش اهداف دوره‌ها و دروس پایه‌های تحصیلی اقدام نماید.

تبصره ۱ ـ شیوه‌نامه مربوط و تغییرات لازم در مفاد سایر مصوبات، توسط مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با همکاری سایر معاونت‌های مربوط، تهیه و به تصویب کمیسیون معین می‌رسد.

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی آموزش و پرورش ـ سیدابراهیم رئیسی

 

ب ـ شورای‌عالی شهرسازی و معماری

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص شهرک‌های تخصصی ـ اقامتی اربعین

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22834-1402/05/31

شماره 72530/300 – ۱۴۰۲/۴/۲۸

معاون محترم عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور

معاون محترم حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی

معاون محترم وزیر و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ گزارش وزارت کشور در خصوص ضرورت برنامه‌ریزی فضایی و کالبدی در نقاط مرزی مرتبط با مراسم اربعین را استماع نمود و ضمن تأیید ضرورت احداث این‌گونه مجموعه‌ها در قالب دستورالعمل شهرک‌سازی، تحت‌عنوان شهرک تخصصی ـ اقامتی اربعین با هدف:

ـ تأمین زیرساخت‌های موردنیاز زائرین متناسب با شأن جمهوری اسلامی ایران

ـ استفاده دائمی و چندمنظوره از فضا

ـ ایجاد انتفاع هر چه بیشتر برای مردم بومی مناطق

مقرر نمود:

۱ ـ اهداف، کارکردها، فعالیت‌های مجاز به استقرار، پلان اقتصادی و سایر پیوست‌های اجرایی موردنیاز این شهرک‌ها در انطباق با دستورالعمل شهرک‌سازی توسط وزارت کشور و با توجه به محدوده فضای اجباری و اختیاری پایانه‌های مرزی مصوب شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور تهیه و پس از تأیید در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی (معاونت حمل و نقل) و دبیرخانه شورای‌عالی ملاک اقدام قرار گیرد.

۲ ـ متعاقباً و در اسرع وقت مکان‌یابی شهرک‌های مذکور برای مرزهای مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، باشماق، تمرچین و همچنین مرزهای ریمدان و میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان با توجه به ورود زائران پاکستانی با رعایت کلیه ملاحظات مندرج در دستورالعمل شهرک‌سازی و با تأکید ویژه بر رعایت ملاحظات زیست‌محیطی و طبیعی با بهره‌گیری از توان مهندسین مشاور ذیصلاح تحت اشراف وزارت کشور توسط استانداری‌های مربوطه تهیه و پس از اخذ مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال شود.

۳ ـ پس از تأیید مکان‌یابی اولیه شهرک‌ها توسط شورای‌عالی، طرح جامع شهرک‌های تخصصی مذکور در انطباق با دستورالعمل به تأیید ستاد شهرک‌سازی خواهد رسید.

مراتب جهت استحضار و دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح جامع شهر میانه

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22834-1402/05/31

 

شمار65752/300 – ۱۴۰۲/۴/۱۹

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۳/۱ طرح جامع شهر میانه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۴ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی را پیرو صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱/۲۷ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

سقف جمعیت و افق طرح

۱ ـ جمعیت افق شهر معادل ۱۲۹.۴۱۷ نفر برای سال ۱۴۱۵ مورد تائید قرار گرفت.

محدوده شهر و کاربری اراضی و شبکه معابر

۲ ـ محدوده مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۴ با اعمال اصلاحات زیر مورد تائید قرار گرفت:

۲ ـ ۱ ـ اراضی الحاق شده به محدوده مصوبه قبلی در سمت جنوب شرقی (طرفین محور ورودی از سمت زنجان) با عنایت به عدم وجود هرگونه ضرورت فنی برای الحاق (به شرح نقشه پیوست) حذف شود.

۲ ـ ۲ ـ حفظ کماکان اراضی حذف‌شده از محدوده طرح تفصیلی و جامع مصوب قبلی واقع در شمال شهر در داخل محدوده و تثبیت کاربری مصوب قبلی بر آنها.

۲ ـ ۳ ـ حذف اراضی زراعی که به‌صورت یکپارچه یا نواری در جنوب، غرب و شمال شرقی (به شرح نقشه پیوست) در خلال الحاق ساخت و ساز‌های موجود به محدوده شهر الحاق شده‌اند.

۲ ـ ۴ ـ در خصوص الحاق ساخت و سازهای خارج از محدوده ضمن تأکید بر تشدید نظارت مراجع مرتبط استانی و موافقت با الحاق آنها (مطابق نظر شورای برنامه‌ریزی و توسعه) بر تأدیه حقوق عمومی و دولتی بر اساس ماده ۱۰۱ ” قانون شهرداری‌ها ” و تبصره ۴ ” قانون تعیین وضعیت املاک ….” تأکید می‌شود.

۲ ـ ۵ ـ حریم کمی رودخانه “شهر چای” طبق اعلام‌نظر آب منطقه‌ای استان در سمت غربی شهر به طور کامل از محدوده شهر خارج شود. همچنین حریم کیفی و ضوابط مترتب بر آن بر اساس ضابطه شماره ۷۸۲ در اسناد طرح منعکس شود.

۳ ـ کنارگذر شرقی شهر با عنایت به تائید معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی (مکاتبه شماره 920/16247 مورخ ۱۴۰۲/۲/۹) بر اساس طرح مصوب مورد تائید اداره کل راه و شهرسازی استان در اسناد طرح منعکس شود.

۴ ـ موقعیت ایستگاه و مسیر راه‌آهن موجود و در دست احداث در هر دو مسیر شمالی و جنوبی شهر در کلیه اسناد طرح منعکس شود.

۵ ـ کلیه اراضی با مالکیت نیروهای مسلح با کاربری نظامی در محدوده شهر تثبیت شود. همچنین کاربری اراضی ۳۲ هکتاری زاغه مهمات بر اساس نقشه مصوب و ابلاغی آن در اسناد منعکس شود. در این خصوص لازم است مطابق بند ۳ مصوبه مورخ ۱۴۰۰/۹/۸ شورای‌عالی سطوح خدماتی تأمین‌شده در اراضی زاغه مهمات، بر اساس نیاز طرح جامع و در قالب اسناد آن به یکی از خدمات هفتگانه پشتیبان سکونت اختصاص یابد.

سند پهنه‌بندی حریم شهر

۶ ـ به جهت رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، شهرک صنعتی موجود در غرب شهر با توجه به نزدیکی با بافت شهر کمافی‌السابق در حریم شهر قرار گیرد.

پدافند غیرعامل

۷ ـ مطالعات پدافند غیرعامل شهر در حریم و محدوده شهر، مطابق با محور‌های ۲۲ گانه مذکور در مصوبه شورای‌عالی اصلاح در اسناد طرح ارائه شود.

۸ ـ مسیر و حریم خط لوله گاز منطقه‌ای واقع در ضلع جنوبی حریم شهر با همکاری و مساعدت اداره کل پدافند غیرعامل استان در اسناد مربوط به حریم و سند پدافند غیرعامل درج شود.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها… اسناد طرح پس از اصلاح بر اساس مصوبه شورای‌عالی، جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر دوگنبدان

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22834-1402/05/23

 

شماره 72726/300- ۱۴۰۲/۴/۳۱

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۹ مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص الحاق چهار قطعه زمین با مالکیت دولت واقع در شمال، شمال غرب و جنوب شرق شهر به محدوده طرح جامع شهر دوگنبدان مجموعاً به مساحت ۱۵ هکتار جهت تأمین زمین مورد نیاز قانون جهش تولید مسکن را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۲/۲/۳۱ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

۱. ضمن موافقت با الحاق اراضی به مساحت 9/5 و 0/26 و 0/9 هکتاری که تماماً در شمال و شمال غرب قرار دارند با کاربری مسکونی ناخالص به محدوده شهر، مقرر شد طرح تفصیلی متضمن تأمین حدود یکهزار واحد و تأمین سرانه‌های خدماتی مقیاس محله به تائید کمیسیون ماده ۵ برسد.

۲. با الحاق زمین به مساحت 4/3 هکتار در جنوب شرقی شهر صرفاً با کاربری خدماتی (مطابق پیشنهاد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان) به جهت تأمین سرانه‌های خدماتی با غلبه فضای سبز و رعایت حریم خط انتقال گاز موافقت شد.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی نقشه محدوده شهر با اعمال الحاقات به شرح فوق جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون مطالعات امکان‌سنجی، مکان‌یابی و تهیه طرح جامع شهرک مسکونی ورزقان

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22834-1402/05/31

شماره 72727/300- ۱۴۰۲/۴/۳۱

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۹ “مطالعات امکان‌سنجی، مکان‌یابی و تهیه طرح جامع شهرک مسکونی ورزقان” مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۱/۶/۳۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۲/۳/۶ کمیته مقررات، لوایح و سیاست‌گذاری (کمیته فنی شماره ۴) مورد بررسی قرار داد و با توجه به وضع موجود زراعی اراضی، مقرر نمود موضوع پس از اخذ نظر کمیسیون رفع تداخلات، صرفاً در اراضی ملی باقیمانده مطابق نقشه مورد تأیید سازمان جهاد کشاورزی استان در دبیرخانه شورای‌عالی بررسی و در صورت تأیید، جهت ادامه فرایند به ستاد شهرک‌سازی ابلاغ شود.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر ابهر

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22834-1402/05/31

 

شماره 75846/300- ۱۴۰۲/۵/۲

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۴/۱۲ مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۱/۷/۲۳ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان در خصوص الحاق 3/5 هکتار اراضی موسوم به گلسار واقع در جنوب غربی شهر ابهر به محدوده، با مالکیت دولتی (انتقال مالکیت از منابع طبیعی به اداره کل راه و شهرسازی) جهت تأمین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن (احداث حدود ۴۰۰ واحد مسکونی) را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۴ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و ضمن موافقت با الحاق مذکور مقرر نمود طرح تفصیلی با رعایت چهارچوب موارد زیر و با تأمین سرانه‌های خدماتی پشتیبان سکونت حداقل در مقیاس محله به تصویب کمیسیون ماده ۵ برسد.

۱ ـ با توجه به ضرورت تأمین دسترسی از محور موجود واقع در جنوب زمین (بلوار مستضعفان)، تائید سازمان راهداری در خصوص نحوه اتصال اخذ شود.

۲ ـ بخش‌های متداخل با حریم و بستر مسیل موجود بر اساس اعلام‌نظر آب منطقه‌ای، از محدوده زمین حذف شود.

۳ ـ مطابق نیاز موجود و همسو با نظر مرجع استانی، الگوی سکونت چند خانواری ۴ و ۵ طبقه (مطابق بافت مسکونی مجاور) رعایت شود.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌ها و … نقشه محدوده شهر با لحاظ اراضی الحاقی جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط تحویل دبیرخانه شورای‌عالی شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص مکان‌یابی شهرک مسکونی ایثارگران در خارج از حریم شهر یزد

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22834-1402/05/31

 

شماره 75848/300 – ۱۴۰۲/۵/۲

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد

معاون محترم وزیر و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۴/۱۲ موضوع مکان‌یابی و طرح جامع شهرک مسکونی واقع در خارج از حریم شهر یزد جهت تأمین اراضی مورد نیاز مسکن خانواده محترم شهدا و جانبازان و متقاضیان نهضت ملی مسکن مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۱/۹/۲۶ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۲/۳/۱۰ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و ضمن عنایت به نقشه مورد تأیید آب منطقه‌ای یزد در خصوص نحوه رفع تداخل اراضی با حریم و بستر مسیل‌های موجود و جایگزینی کانال‌های هدایت آب‌های سطحی، با مکان‌یابی شهرک مذکور موافقت و مقرر نمود طرح جامع با اعمال اصلاحات زیر پس از تأیید دبیرخانه شورای‌عالی برای ادامه فرآیند به ستاد شهرک‌سازی ابلاغ شود:

الف ـ سطوح کاربری‌ها

۱ ـ از مجموع ۹۲ هکتار اراضی، حدود ۴۳ هکتار به کاربری مسکونی ناخالص (با اختصاص حداقل ۲۵% مساحت اراضی به معابر دسترسی محلی و خدمات مقیاس محله)، ۱۲ هکتار خدمات عمومی (مقیاس فرامحلی)، ۶ هکتار فضای سبز (مقیاس فرامحلی)، و مابقی به معابر (بالاتر از سطح دسترسی) و حریم (کانال انتقال آب، قنوات و خطوط انتقال انرژی) اختصاص خواهد داشت.

ب ـ واحدپذیری و تراکم ساختمانی

۲ ـ با توجه به ضرورت پاسخگویی به متقاضیان نهضت ملی (علاوه‌بر ایثارگران)، مقرر شد واحدپذیری اراضی حدود ۵۰۰۰ واحد تعیین گردد، به گونه‌ای که ۲۰۰۰ واحد به تأمین نیاز خانواده محترم ایثارگران و مابقی به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یابد. لازم به ذکر است این میزان واحدپذیری از طریق افزایش سهم سطوح مربوط به تراکم متوسط و تراکم زیاد کاربری مسکونی تأمین خواهد شد.

۳ ـ همسو با تراکم ساختمانی بافت مسکونی مجاور (شهرک اندیشه غدیر)، حداکثر طبقات پهنه تراکم زیاد طرح از ۸ طبقه به ۵ طبقه روی پیلوت تعدیل شود.

ج ـ شبکه معابر

۴ ـ مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی تهیه و به تأیید شورای هماهنگی ترافیک استان برسد.

۵ ـ رعایت مفاد مکاتبه اداره کل راهداری استان به شماره 93/44628 مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱ مبنی بر عدم ایجاد راه دسترسی به محور بزرگراهی مهریز ـ یزد الزامیست.

د ـ عوارض طبیعی و مصنوع متداخل با اراضی و حرایم آنها

۶ ـ ضمن رعایت حریم، کانال‌های هدایت سیلاب و همچنین قنوات موجود در طرح بدون درج هرگونه کاربری شهری در نقشه کاربری اراضی درج شود. همچنین با استفاده از تمهیدات طراحی شهری، کانال‌های مذکور و حاشیه سبز آن‌ها به عنوان عنصر اصلی سازمان دهنده فضای شهری مورد استفاده و تأکید قرار گیرند.

۷ ـ تأکید می‌شود هرگونه استقرار جمعیت در شهرک مذکور موقوف به اجرای کامل کانال‌های هدایت آب‌های سطحی و تأیید تکمیل فرایند اجرایی توسط آب منطقه‌ای خواهد بود. استانداری یزد موظف به نظارت بر حسن اجرای کامل این امر است.

۸ ـ رعایت حریم خطوط انتقال نیـرو بر اساس مکاتبـه شمـاره 65/11879 مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۶ شرکت برق منطقه‌ای یزد الزامیست.

۹ ـ نقشه هدایت آب‌های سطحی و نحوه جایگزینی مسیل‌ها با کانال‌های هدایت آب‌های سطحی مطابق تأیید وزارت نیرو به عنوان سند پشتیبان در اسناد طرح جامع لحاظ شود.

ه ـ سایر موارد

۱۰ ـ با توجه به غنای معماری و شهرسازی بومی شهر یزد و ثبت جهانی محدوده بافت تاریخی این شهر و ضرورت تداوم و حفظ ارزش‌های معماری و شهرسازی آن، در طرح آماده‌سازی و طراحی شهری شهرک رعایت الگوی بومی معماری و شهرسازی یزد الزامیست.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع شهر تربت‌جام

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22834-1402/05/31

 

شماره 72729/300- ۱۴۰۲/۴/۳۱

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۹ “طرح جامع شهر تربت‌جام” مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۸ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۲/۲/۲۰ کمیته فنی شماره ۱ مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب طرح مقرر نمود اسناد طرح با اعمال اصلاحات زیر توسط دبیر شورا ابلاغ شود:

۱ ـ جمعیت شهر برای افق ۱۴۱۲ بر اساس نرخ رشد متوسط حدود 3/1 درصد معادل ۱۲۵ هزار نفر مورد تائید قرار گرفت.

ـ محدوده شهر و سند کاربری اراضی شهری

۲ ـ در انطباق با مصوبه مورخ ۱۳۸۹/۱/۳۰ شورای‌عالی در خصوص “تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آنها”، عنوان کاربری “تجاری ـ کارگاهی” از اسناد طرح حذف و اراضی تحت آن به کاربری “تجاری” و “صنعتی گروه الف” اختصاص یابند.

۳ ـ تمامی عرصه پادگان تحت کاربری نظامی در اسناد طرح منعکس شود. تبعاً هرگونه اقدام در خصوص آن در قالب طرح شهرسازی مطابق با قانون انتقال پادگان‌ها انجام خواهد شد. در هر صورت بر حفظ میدان مشق و همچنین سطوح درختکاری شده واقع در پادگان تأکید می‌شود.

۴ ـ اسناد طرح (اعم از گزارش و آلبوم) در انطباق با آخرین “آیین‌نامه طراحی راه‌های شهری” اصلاح شود.

۵ ـ ضمن نمایش حرائم کلیه آثار ثبتی مطابق اعلام‌نظر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، عرصه این آثار به عنوان کاربری تاریخی در اسناد طرح منعکس شود.

ـ نهضت ملی مسکن

۶ ـ ضمن موافقت با مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مبنی بر الحاق حدود ۵۰ هکتار اراضی به محدوده شهری در راستای تأمین زمین طرح نهضت ملی مسکن (با الگوی ساخت خانه‌های ویلایی دوطبقه مطابق با الگوی تراکم غالب شهر به میزان ۱۲۰ درصد)، مقرر می‌شود با هدف تکمیل یکپارچگی اراضی الحاقی با سازمان فضایی شهری و پاسخگویی به نیاز متقاضیان آتی طرح نهضت ملی مسکن، اراضی حدفاصل “مرز غربی شهر” با “اراضی الحاقی طرح نهضت ملی در شمال غرب محدوده” مشروط به تکمیل فرآیند تحویل و تحول (در خصوص اراضی منابع طبیعی) و نیز حصول توافق با سازمان ملی زمین و مسکن و انتقال سند به نام دولت (در خصوص مستثنیات و اراضی موقوفات ملک)، پس از تائید اداره کل راه و شهرسازی استان و دبیرخانه شورای‌عالی در قالب اسناد ابلاغی طرح جامع به محدوده شهری الحاق شود. در صورت عدم حصول توافق و تأمین شروط مذکور، خط محدوده مصوب ۱۴۰۱/۸/۲۸ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ملاک عمل خواهد بود.

ـ سند پهنه‌بندی حریم شهر

۷ ـ منابع آب شرب شهر و حریم رودخانه و مسیل‌های متداخل با حریم در کلیه بخش‌ها مطابق با آخرین استعلام از شرکت آب منطقه‌ای استان در اسناد طرح منعکس شود.

۸ ـ با توجه به عدم قطعیت موقعیت ایستگاه راه‌آهن، ضمن تأکید بر اولویت استقرار آن در سمت غربی محدوده، هرگونه اقدام در خصوص تدقیق موقعیت و انعکاس آن در اسناد موکول به اعلام‌نظر کمیته مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن خواهد بود.

۹ ـ حریم خطرزایی خط لوله انتقال گاز در سمت شمال غربی محدوده، مطابق اعلام‌نظر اداره کل پدافند غیرعامل استان در اسناد طرح منعکس و از درج کاربری‌های مسکونی و خدماتی دارای مستحدثات در آن خودداری شود.

۱۰ ـ کلیه “عناصر واقع در خارج از خط حریم شهر” از آلبوم نقشه‌های طرح حذف شوند.

 ـ سند ضوابط و مقررات طرح

۱۱ ـ الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل طرح در انطباق با “دستورالعمل پدافند غیرعامل” مصوب مورخ ۱۳۹۶/۲/۱۱ شورای‌عالی اصلاح و در اسناد طرح لحاظ شود.

** با توجه به کیفیت طرح تهیه شده و نحوه ارائه آن، صیانت از باغات و اراضی کشاورزی پیرامون محدوده و توجه به هویت تاریخی و فرهنگی شهر در پیشنهادهای طرح، شورای‌عالی مقرر می‌کند مشاور تهیه‌کننده طرح و همکاران مرتبط در اداره کل راه و شهرسازی استان مورد تقدیر قرار گیرند.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها… اسناد طرح پس از اصلاح بر اساس مصوبه شورای‌عالی، جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص شناسائی پهنه‌های دارای قابلیت توسعه شهری جدید در شهر میبد

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22834-1402/05/31

شماره 77814/300 – ۱۴۰۲/۵/۴

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد

معاون محترم وزیر و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۹ طرح شناسایی پهنه‌های واجد قابلیت توسعه شهری جدید در شهر میبد، مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۱/۶/۳۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۳ کمیته تخصصی ضوابط، مقررات و سیاست‌گذاری (کمیته فنی شماره ۴) مورد بررسی قرار داد و در راستای تحقق قانون جهش تولید مسکن و پاسخگویی به نیاز کارآفرینان و کارگران و دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی کشور مصوب ۱۳۹۹/۲/۸ شورای‌عالی و با توجه به ضرورت رعایت قوانین، سیاست‌ها و برنامه‌های کلان در حوزه آمایش سرزمین و با عنایت به محدودیت‌های اقلیمی در استان یزد و افزایش چشمگیر صنایع طی چند دهه اخیر و مهاجرت فزاینده به این شهر، کلیات طرح جامع شهرک مذکور و مکان‌یابی محدوده معرفی‌شده (سایت شماره ۵ در نقشه پیوست) در اراضی واقع در شهرستان میبد و خارج از حریم شهرهای میبد و ندوشن تصویب و مقرر نمود:

ـ سقف جمعیت‌پذیری برای شهرک برابر با ۳۰ هزار نفر تعیین می‌شود.

ـ ضرورت رعایت کنترل حوزه‌های آبریز در سطوح مشرف به محدوده شهرک توسط وزارت جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به منظور کنترل سیل حوزه‌های آبخیز و مدیریت سیلاب با رویکرد پیشگیرانه در سطح حوزه‌های بالادست بر اساس مصوبه مورخ ۱۳۹۸/۱/۲۶ شورای‌عالی مورد تأکید است.

ـ الزامات الگوی معماری و طراحی ایرانی ـ اسلامی منطبق با شرایط بومی منطقه در طراحی شهرک مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

ـ مطالعات پدافند غیرعامل در انطباق با دستورالعمل الزامات و ملاحظات دفاعی و پدافند غیرعامل مصوب ۱۳۹۶/۲/۱۱ شورای‌عالی انجام و در اسناد طرح لحاظ شود.

لازم به ذکر می‌باشد پس از تائید اسناد و مدارک طرح جامع شهرک توسط دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، طرح آماده‌سازی شهرک در ستاد شهرک‌سازی مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها… اسناد طرح جامع با لحاظ چهارچوب مذکور جهت بررسی و ابلاغ به ستاد شهرک‌سازی در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع اراضی برم شاهین‌شهر

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22834-1402/05/23

 

شماره 75849/300 – ۱۴۰۲/۵/۲

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۴/۱۲ مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱/۲۶ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان موضوع “طرح جامع اراضی ۱۴۷ هکتاری برم شاهین شهر” را پیرو تکلیف مقرر در بند ج مصوبه مورخ ۱۴۰۱/۳/۱۶ خود با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۲/۳/۳۱ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داده و مقرر نمود طرح با اعمال اصلاحات به شرح زیر، پس از تائید کمیسیون ماده ۵ ملاک اقدامات اجرایی قرار بگیرد:

۱ ـ همسو با تأکید بند ج مصوبه صدرالاشاره سرانه‌های خدماتی فضای سبز، فرهنگی، تجهیزات شهری و تأسیسات شهری با تمهیدات فنی لازم (من‌جمله تعدیل در سطوح مسکونی، تجاری و یا سقف جمعیت‌پذیری) به حداقل میزان مقرر در مصوبه تدقیق سرانه‌های مصوب شورای‌عالی افزایش یابد.

۲ ـ در راستای حفظ ایمنی آزادراه عبوری از سمت شرقی زمین و تضمین عدم تعرض به حریم آن، حریم ۶۰ متر و حاشیه ۳۰ متری نوار تأسیساتی بعد از حریم از محدوده الحاقی حذف و با کاربری حریم در حریم شهر تثبیت شود و مابقی حاشیه قانونی راه تا میزان ۱۰۰ متر (۷۰ متر باقی مانده) به کاربری فضای سبز اختصاص یابد.

۳ ـ ضمن تأکید بر مدیریت مصرف آب شرب در داخل محدوده شهر، مقرر شد تائیدیه از آب منطقه‌ای مبنی بر امکان تأمین آب در انطباق با جمعیت‌پذیری نهایی اراضی اخذ شود.

۴ ـ حریم و بستر سه رشته قنات مطابق با اعلام‌نظر شرکت آب منطقه‌ای در سرتاسر مسیر اعلامی در اسناد طرح منعکس شود.

۵ ـ در راستای تکلیف مصوبه مورخ ۱۴۰۱/۶/۷ شورای‌عالی مقرر می‌شود مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی طرح تهیه و به تائید شورای ترافیک استان برسد.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها.. محدوده طرح جامع شهر با لحاظ الحاقات جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح جامع شهر آباده

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22834-1402/05/23

 

شماره 87005/300- ۱۴۰۲/۵/۱۸

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۴/۱۲ مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۱/۷/۱۶ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس در خصوص “طرح توسعه و عمران (جامع) شهر آباده” را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۲/۳/۷ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داده و ضمن تصویب طرح، به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

جمعیت و افق طرح

۱ ـ با توجه به سرانه و جمعیت‌پذیری مازاد کاربری‌های خدماتی و مسکونی شهر، افق طرح با حفظ سقف جمعیتی ۷۰۷۰۰ به سال ۱۴۱۲ افزایش یابد.

محدوده شهر و کاربری اراضی

۲ ـ کلیه باغات و اراضی زراعی که در طرح تفصیلی یا مصوبات موردی کمیسیون ماده ۵ دارای کاربری مسکونی نبوده‌اند، با کنترل و تائید اداره کل راه و شهرسازی استان، با کاربری باغات و زراعی و تحت دستورالعمل ماده ۱۴ تثبیت شوند.

۳ ـ با توجه به سرانه مازاد فضای سبز در طرح جامع نسبت به میزان استاندارد، الحاق اراضی زراعی در سمت شرقی شهر با کاربری پارک و فضای سبز فاقد هرگونه توجیه فنی و کارشناسی بوده و لازم است از محدوده حذف شود.

۴ ـ در نقشه تراکم ساختمانی پیشنهادی، اراضی مربوط به کاربری‌های “باغات و کشاورزی” و “پارک و فضای سبز”، بدون تراکم ساختمانی لحاظ شود.

۵ ـ عناوین کاربری متعارض با مصوبه شورای‌عالی از جمله کاربری موسوم به “پهنه‌های نیازمند طراحی” حذف و عناوین کاربری‌های پیشنهادی طرح با مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در زمینه طرح ” تدقیق سرانه‌ها “منطبق شوند.

۶ ـ علی‌رغم مصوبه مورخ ۱۴۰۱/۴/۱۳ شورای‌عالی اراضی الحاقی به محدوده شهر جهت طرح نهضت ملی مسکن در اسناد خروجی طرح لحاظ نشده که لازم است موضوع با اعمال تأثیرات آن در شبکه معابر، سطوح و سرانه‌ها و … در اسناد خروجی طرح منعکس شود.

شبکه معابر

۷ ـ سند مربوط به شبکه حمل و نقل همگانی شهر مبتنی بر اصول TOD شامل محور‌ها و کانون‌های عمده تولید و جذب سفر، ایستگاه‌های اصلی و فرعی حمل و نقل همگانی با استفاده از ظرفیت بالقوه ایستگاه راه‌آهن میانه تهیه و در اسناد خروجی طرح لحاظ شود.

۸ ـ سند سلسله‌مراتب شبکه معابر شهری مطابق با آخرین مصوبه شورای‌عالی “آیین‌نامه طراحی معابر شهری” (مصوبه مورخ ۹۹/۴/۲) اصلاح شود.

نقشه پهنه‌بندی و حریم شهر

۹ ـ ایستگاه راه‌آهن و راه‌های ارتباطی منتهی به آن، با تقویت نقش و عملکرد در نظام حمل و نقل همگانی شهر در نقشه پهنه‌بندی حریم، سند شبکه معابر شهر و سند شبکه حمل و نقل همگانی شهر لحاظ شود.

۱۰ ـ پهنه‌های مربوط به “حفاظت عرصه‌های تاریخی” با توجه به مقیاس آنها تحت کاربری مشخص “میراثی تاریخی” با ذکر نام هر اثر به همراه عرصه و حرایم آن در سند پهنه‌بندی حریم جانمایی شود.

۱۱ ـ عرصه و حریم مسیل، چاه‌ها و حوزه‌های تأمین آب شرب، و همچنین حریم و حاشیه قانونی راه، راه‌آهن (موضوع ماده ۱۷ قانون ایمنی راه و راه‌آهن) و نیز خطوط انتقال انرژی و حرایم آن در سند پهنه‌بندی حریم لحاظ گردد.

۱۲ ـ سند پهنه‌بندی دقیقاً مطابق پهنه‌های مندرج در دستورالعمل مصوب مورخ ۱۳۸۹/۳/۱۰ شورای‌عالی تدوین شود. همچنین محدوده نیازمند ساماندهی و پالایش کارگاهی با تدقیق در حد پلاک‌های طرفین جاده ورودی از سمت شیراز به عنوان یکی از طرح‌های موضعی ـ موضوعی طرح (بدون تغییر پهنه) در اسناد طرح جامع و سند پهنه‌بندی ارائه شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ خسرو دانشجو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

keyboard_arrow_up