سایر مصوبات
منتشره از تاریخ
1403/07/11 لغایت 1403/07/20
در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
دستورالعمل رسیدگی به دعاوی ورشکستگی..
دستورالعمل تشکیل شورای هماهنگی و گسترش فعالیتهای قرآنی استان و شهرستان .
دستورالعمل رسیدگی به دعاوی ورشکستگی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23164-1403/07/16
شماره ۹۰۰۰/۳۸۳۴۵/۱۰۰ ـ ۱۴۰۳/۷/۱۱
جناب آقای دکتر اکبرپور
رئیس محترم هیأتمدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور
روگرفت دستورالعمل شماره ۹۰۰۰/۳۸۲۸۵/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۳/۷/۱۱ صادره از جانب ریاست محترم قوهقضائیه در خصوص “رسیدگی به دعاوی ورشکستگی” به منظور درج در روزنامه رسمی به پیوست ایفاد میگردد.
مدیرکل دبیرخانه قوهقضائیه ـ مسعود ستایشی
شماره ۹۰۰۰/۳۸۲۸۵/۱۰۰ ـ ۱۴۰۳/۷/۱۱
دستورالعمل رسیدگی به دعاوی ورشکستگی
در اجرای مقررات مربوط به ورشکستگی و به منظور دقت در رسیدگی به دعاوی مذکور و اتقان آراء صادره، “دستورالعمل رسیدگی به دعاوی ورشکستگی”، به شرح مواد آتی است.
ماده ۱ ـ رسیدگی به دعاوی ورشکستگی اقامهشده با رعایت صلاحیت ذاتی در حوزه قضایی تهران، در مجتمع قضایی رسیدگی به دعاوی تجاری و در حوزههای قضایی فاقد مجتمع قضایی رسیدگی به دعاوی تجاری در شعبه یا شعبی که به این منظور تخصیص داده میشود، صورت خواهد گرفت. با توجه به تعداد پروندهها، در حوزههایی که رسیدگی به دعاوی تجاری مستلزم تشکیل مجتمع است، رئیسکل دادگستری استان مراتب را جهت تصویب به رئیس قوه قضاییه اعلام میکند.
ماده ۲ ـ تخصیص شعبه یا شعب ویژه رسیدگی به دعاوی ورشکستگی، در حدود ارجاعات متعارف مانع از ارجاع سایر پروندههای تجاری و حقوقی متناسب با مراجعات واحد قضایی ذیربط نخواهد بود.
ماده ۳ ـ دعاوی مرتبط با ورشکستگی با لحاظ مقررات مربوط در شعبه صادرکننده حکم ورشکستگی یا شعبهای که رسیدگی به دعوای ورشکستگی در آن جریان دارد، رسیدگی میشود.
ماده ۴ ـ موضوع دعوای ورشکستگی متوجه دادستان نبوده و دادستان ذینفع آن نیست و الزامی به طرح دعوا به طرفیت دادستان نمیباشد. این امر مانع از آن نیست که چنانچه دادستان، توضیحاتی راجعبه دعاوی مطروحه را لازم بداند، به دادگاه رسیدگیکننده ارائه دهد.
ماده ۵ ـ در صورتی که تاجر یا شرکت تجاری خواهان ورشکستگی باشد، مکلف است مطابق مواد (۴۱۳) و (۴۱۴) قانون تجارت، فهرست کلیه داراییها اعم از منقول و غیرمنقول، همچنین صورت قروض و مطالبات خود را ضمیمه درخواست تقدیم دادگاه نماید.
ماده ۶ ـ در خصوص دعوای ورشکستگی تاجر یا شخص حقوقی، دادگاه پس از ثبت دادخواست و تعیین وقت، مراتب طرح دعوای ورشکستگی را به طریق مقتضی به بانک مرکزی، سازمانهای امور مالیاتی و تأمین اجتماعی اعلام مینماید.
ماده ۷ ـ دادگاه به محض طرح دعوای ورشکستگی و برای جلوگیری از نقل و انتقال اموال یا اختفاء آن، میتواند در قالب تأمین دلیل از اموال تاجر یا شرکت تجاری صورتبرداری نماید.
ماده ۸ ـ در کلیه دعاوی ورشکستگی به منظور احراز توقف واقعی، دادگاه مرجوعالیه بر مبنای دیون واقعی تاجر و مطالبات طلبکاران، صورتوضعیت مالی و کلیه اموال تاجری را که ورشکستگی او تقاضا شده است، از طریق سامانه هوشمند استعلامات مالی (سهام)، استعلام مینماید. استعلام غیرالکترونیک در صورتی مجاز است که اطلاعات مورد نیاز از طریق سهام در دسترس نباشد یا در سامانه مذکور اختلال ایجاد شود. در صورت نیاز دادگاه میتواند از سایر مراجع ذیربط از قبیل سازمان امور مالیاتی نیز استعلام نماید.
ماده ۹ ـ به منظور احراز توقف در دعوای ورشکستگی علاوهبر رسیدگی به دلایل ابرازی، دادگاه میتواند در اجرای ماده (۱۹۹) قانون آیین دادرسی مدنی، هرگونه تحقیق یا اقدامی که برای کشف حقیقت لازم باشد انجام دهد و در مواردی که موضوع ورشکستگی مرتبط با مطالبات بانکی باشد، از نمایندگان بانکها و یا سایر مراجع ذیربط به عنوان مطلع دعوت نماید.
ماده ۱۰ ـ در خصوص ارزیابی دارایی و اموال مؤسسات و شرکتهای تجاری، علاوهبر اموال و داراییهای محسوس، داراییهای ناملموس از قبیل ارزش نشان تجاری (برند) مورد لحاظ قرار گیرد.
ماده ۱۱ ـ مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ دستورالعمل اقدامات زیر را معمول میدارد:
الف ـ فراهم نمودن امکان جستجو و مشاهده دعاوی ورشکستگی بر اساس سطح دسترسی مقرر در آییننامه اجرایی نحوه و میزان دسترسی به اطلاعات مرکز ملی دادههای قوه قضاییه مصوب ۱۳۹۸/۱۱/۲۰ برای دادستانها؛
ب ـ طراحی سامانههای قضایی به نحوی که حسب مورد طرح دعوا یا صدور حکم ورشکستگی از طریق سامانه اطلاعات مؤثر اشخاص (ساما) در اختیار بهرهبرداران قرار گیرد؛
پ ـ قرار دادن احکام صادره از دادگاههای حقوقی و کیفری در مورد ورشکستگی با ذکر نوع آن در سامانه سجل محکومیتهای مالی و اطلاعات مؤثر اشخاص؛
ت ـ اطلاعرسانی به مقام ارجاع هنگام ثبت پروندههای مربوط به ورشکستگی، در صورت وجود سابقه طرح دعوا یا صدور حکم ورشکستگی.
ماده ۱۲ ـ پس از صدور حکم ورشکستگی، در صورتی که اداره کل و ادارات تصفیه امور ورشکستگی در جریان پرونده ورشکستگی یا تصفیه امور ورشکسته، متوجه تضییع حقوق عمومی شوند مراتب را به دادستان مربوطه اعلام میکنند تا وی موضوع را بررسی و طبق مقررات اقدامات مقتضی را جهت حفظ حقوق عمومی به عمل آورد.
ماده ۱۳ ـ دادگاه در زمان صدور حکم بر اساس مستندات ارائهشده تاریخ توقف را مشخص و نوع ورشکستگی را تعیین نموده و در صورتی که ورشکستگی ناشی از تقلب یا تقصیر باشد، تصویری از دادنامه صادره به دادستان مربوطه جهت اقدام مقتضی و تعقیب مرتکب ابلاغ میشود.
ماده ۱۴ ـ معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه دورههای آموزشی ضمن خدمت برای قضات رسیدگیکننده به دعاوی ورشکستگی را طراحی و به اجرا میگذارد.
ماده ۱۵ ـ قضات شعب تخصصی رسیدگی به دعاوی ورشکستگی باید ترجیحاً دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر یا معادل آن در رشته تحصیلی مرتبط و یا دارای حداقل پنج سال سابقه رسیدگی در محاکم حقوقی باشند.
ماده ۱۶ ـ در صورت تعارض مفاد این دستورالعمل با سایر بخشنامههای داخلی قوه قضاییه، در مورد دعوای ورشکستگی مفاد این دستورالعمل لازمالاجرا است.
ماده ۱۷ ـ رؤسای کل دادگستری استانها مسؤول اجرای این دستورالعمل و نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده معاون اول قوه قضاییه میباشد.
این دستورالعمل در هفده ماده در تاریخ ۱۴۰۳/۷/۱۰ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و از تاریخ تصویب لازمالاجرا است.
رئیس قوهقضائیه ـ غلامحسین محسنی اژیه
دستورالعمل تشکیل شورای هماهنگی و گسترش فعالیتهای قرآنی استان و شهرستان
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23164-1403/07/16
شماره ۱۴۰۳/۱۰۹۸۷ / دش ـ ۱۴۰۳/۶/۱۹
شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور
وزارت کشور
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
سازمان تبلیغات اسلامی
به پیوست “دستورالعمل تشکیل شورای هماهنگی و گسترش فعالیتهای قرآنی استان و شهرستان”، که در جلسه شصت و دوم شورای توسعه فرهنگ قرآنی در تاریخ ۱۴۰۳/۰۴/۳۱ با حضور دبیر محترم شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، جهت اجرا ابلاغ میشود.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ـ محمد قمی
دستورالعمل تشکیل شورای هماهنگی و گسترش فعالیتهای قرآنی استان و شهرستان
در راستای تحقق اهداف، سیاستها و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی، مطابق مصوبه جلسه ۶۲ شورای توسعه فرهنگ قرآنی در تاریخ 1403/04/31، دستورالعمل تشکیل “شورای هماهنگی و گسترش فعالیتهای قرآنی استان و شهرستان”، به شرح موارد ذیل ابلاغ میگردد.
ماده ۱ ـ اهداف شورای استان
۱. تحقق اهداف، سیاستها و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی
۲. هماهنگی بین دستگاههای دولتی، مؤسسات و گروههای فعال غیردولتی در جهت همافزایی و ارتقاء فعالیتهای قرآنی در سطح استان مبتنی بر مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیونها
۳. تحقق فرهنگ قرآنی در نظام مدیریت، تصمیمگیری و برنامهریزی استان
ماده ۲ ـ وظایف شورای استان
الف ـ ساماندهی و هماهنگی فعالیتهای قرآنی استان
۱. ایجاد سازوکارهای مناسب برای هماهنگی و همافزایی فعالیت قرآنی دستگاهها، در استان و نهادها و تشکلها بر اساس مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیونهای تخصصی آن
۲. برجستهسازی حوزه فعالیت قرآنی دستگاههای دولتی و عمومی در سطح استان
۳. اتخاذ تدابیر لازم برای توانمندسازی و جلب مشارکت بخش مردمی و تقویت نقش حمایتی دولت در جهت توسعه فرهنگ قرآنی در استان
۴. بررسی و تصویب طرحها و برنامههای قرآنی استانی، جذب اعتبارات قرآنی استان و حمایت از اجرای منسجم آنها
۵. شناسایی توانمندیهای قرآنی فردی و نهادی در استان و بهکارگیری آن در جهت توسعه فرهنگ قرآنی
ب ـ فرهنگسازی قرآنی در سطح استان
۱. حمایت مؤثر از توسعه برنامههای آموزش عمومی قرآن و فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی دستگاههای دولتی و عمومی و نهادهای مردمی قرآنی استان به ویژه اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم
۲. زمینهسازی تحقق فرهنگ قرآنی در نظام مدیریت، تصمیمگیری و برنامهریزی استان
۳. رصد و پایش وضعیت فرهنگ قرآنی استان بر اساس شاخصهای ارزیابی ابلاغی شورای توسعه فرهنگ قرآنی
۴. تدوین و پیشنهاد طرحهای عملیاتی و کاربردی برای بهبود شاخصهای فرهنگ قرآنی استان
۵. اتخاذ شیوههای تشویقی به منظور تقویت فرهنگسازی قرآنی در استان
ج ـ نظارت و پیگیری مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی
۱. تمهید ساز و کارهای لازم برای اجرای مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیونهای تخصصی آن در استان و نظارت بر حسن اجرای آن
۲. ارزیابی و نظارت بر عملکرد قرآنی دستگاهها و نهادهای دولتی، عمومی و غیردولتی و ارائه گزارش دورهای به شورای توسعه فرهنگ قرآنی
۳. اجرای مصوبات، بررسی و اعلامنظر نسبت به موضوعات ارجاعی از سوی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی
۴. نظارت بر تخصیص صحیح و متوازن بودجههای قرآنی استان مبتنی بر سیاستهای شورای توسعه فرهنگ قرآنی و ارائه گزارش به این شورا
ماده ۳ ـ اعضای شورا
۱. نماینده ولیفقیه و امامجمعه استان (رئیس)
۲. استاندار (نایبرئیس)
۳. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان (دبیر)
۴. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان
۵. مدیر حوزههای علمیه استان
۶. مدیرکل آموزش و پرورش استان
۷. رئیس بزرگترین دانشگاه وابسته به وزارت علوم در استان
۸. رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان
۹. مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان
۱۰. رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان
۱۱. رییس سازمان برنامه و بودجه استان
۱۲. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان
۱۳. مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان
۱۴. یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان و عضو شورای برنامهریزی استان (به انتخاب مجمع نمایندگان استان)
۱۵. فرمانده سپاه استان
۱۶. شهردار مرکز استان
۱۷. مدیرکل ورزش و جوانان استان
۱۸ و ۱۹. دو نفر از نمایندگان صاحبنظر منتخب اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکلهای قرآنی استان
۲۰ و ۲۱. دو نفر از میان فعالان قرآنی مردمی (یک نفر آقا و یک نفر خانم) به پیشنهاد رییس شورا و تصویب اعضا
۲۲. یک نفر خیر قرآنی که میتواند نقش محوری در جلب مشارکت خیرین را داشته باشد.
تبصره: با توجه به تعدد اعضا، نقش و اثرگذاری متفاوت دستگاهها در استانهای مختلف، به صلاحدید و تشخیص رییس شورا، برخی از اعضا حذف یا اضافه میشوند.
ماده ۴ ـ فعالیت دبیر و استقرار دبیرخانه
تبصره ۱ ـ فعالیت دبیرخانه شورای هماهنگی و گسترش فعالیتهای قرآنی در استانها و شهرستانها، مستقل از شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان میباشد.
تبصره ۲ ـ دبیری شورا بر عهده مدیرکل تبلیغات اسلامی استان میباشد. مدیرکل تبلیغات اسلامی میتواند اختیارات خود را به فرد معتبر و مقبول قرآنی دارای ویژگیهای ذیل تفویض نماید و یا به عنوان قائممقام خود منصوب کرده و پشتیبانیهای لازم را از او داشته باشد.
۱. تابعیت جمهوری اسلامی ایران
۲. اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و ولایتفقیه
۳. داشتن صلاحیتهای عمومی اخلاقی و شخصیتی متناسب با شأن قرآن
۴. دارا بودن حداقل ۱۰ سال سابقه مفید در فعالیتهای قرآنی
۵. تجربه مؤثر در مدیریت یا برنامهریزی امور قرآنی در سطح استانی
۶. دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی یا معادل تخصصی آن
۷. آشنایی با ادبیات و اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی
تبصره ۳ ـ دبیرخانه شورای استان برای پیگیری امور شورا با حفظ استقلال تشکیلاتی، به مدت دو سال در اداره کل تبلیغات اسلامی استان مستقر میشود و زیر نظر دبیر شورا فعالیت میکند. اداره کل تبلیغات اسلامی استان موظف است پشتیبانی لازم را برای تأمین امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز دبیرخانه شورا به عمل آورد.
تبصره ۴ ـ تصمیمگیری در خصوص کلیات تمدید مسئولیت مدیران کل تبلیغات اسلامی نسبت به دبیری شورا و همچنین تداوم استقرار دبیرخانه در اداره کل تبلیغات اسلامی یا تغییر آن بر اساس ارزیابی عملکرد بعد از مدت دو سال، بر عهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور است.
ماده ۵ ـ جلسات شورای استان
جلسات شورای استان، هر ماه یکبار با دعوت کتبی رئیس شورا در محل دفتر نمایندگی ولیفقیه یا استانداری تشکیل میشود. جلسات شورا با حضور رئیس و اکثریت مطلق اعضا رسمیت داشته و مصوبات آن با رأی موافق اکثریت حاضران لازمالاجراست. در موارد ضرورت، جلسه به ریاست نائبرئیس یا دبیر شورا تشکیل میشود.
تبصره ۱ ـ علاوهبر موضوعات ارجاعی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی یا کمیسیونهای تخصصی آن جهت بررسی در شورای استان، هر یک از اعضای شورا میتوانند مسائل موردنظر را جهت قرار گرفتن در نوبت دستور جلسات، به شورا پیشنهاد دهند.
تبصره ۲ ـ لازم است اعضای شورای استان شخصاً در تمامی جلسات شورا شرکت کنند. در صورت بروز مشکل برای اعضای شورا، اعزام نماینده به جلسه با هماهنگی قبلی و بدون داشتن حق رأی بلامانع است.
تبصره ۳ ـ در صورت سه جلسه غیبت هر یک از اعضا در طول سال، موضوع در شورای استان مطرح و تصمیمگیری خواهد شد.
تبصره ۴ ـ شورای استان میتواند در مواقع لزوم و بنا به اقتضاء از سایر دستگاههای مؤثر در استان (از قبیل تولیت آستانهای متبرکه، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل تسنن و …) جهت حضور یا عضویت در جلسات دعوت کند.
ماده ۶ ـ کارگروههای تخصصی
شورای استان میتواند برای حسن انجام وظایف خود در سطح استان، اقدام به تشکیل کارگروههای زیر نماید:
۱. کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن استان
۲. کارگروه توسعه پژوهش و آموزشعالی قرآنی استان
۳. کارگروه توسعه فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی استان
۴. کارگروه توسعه حفظ عمومی قرآن کریم
۵. کارگروه ترویج و توسعه تدبر در قرآن کریم
تبصره ۱ ـ در موارد نیاز، تشکیل ستادهای اجرایی مناسبتی یا ثابت جهت هماهنگی امور، توسط شورای استان بلامانع است.
تبصره ۲ ـ در صورت وجود مجموعههای مردمی فعال متناسب با مأموریت کارگروهها، دادن مسئولیت کارگروهها به آنها اولویت دارد، در غیر این صورت متناظر با کمیسیونهای ستادی، نهاد مربوط مسئولیت آنها را بر عهده خواهند داشت.
تبصره ۳ ـ تشکیل شورای هماهنگی و گسترش فعالیتهای قرآنی شهرستان با پیشنهاد مشترک امامجمعه و فرماندار شهرستان در شورای استان به تصویب میرسد.
تبصره ۴ ـ برش استانی اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی با در نظر گرفتن ظرفیتها و اقتضائات منطقهای توسط شورای استان، تهیه و به تصویب شورای توسعه فرهنگ قرآنی میرسد.
ماده ۷ ـ ابلاغ و پیگیری اجرای مصوبات شورای استان
دبیر شورای استانی موظف است صورتجلسه و مصوبات شورا را حداکثر ظرف یک هفته تنظیم و نسخه آن را در اختیار رییس و اعضای شورای استان و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور قرار دهد. مصوبات با امضای رئیس شورا به دستگاههای ذیربط در استان ابلاغ میشود. مسئولیت پیگیری اجرای مصوبات و گزارش آن به شورای استان و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر عهده دبیر شورای استان است.
تبصره ۱ ـ مصوبات ابلاغی شورای استان برای تمامی دستگاههای دولتی و عمومی و مؤسسات مردمی در سطح استان لازمالاجرا است.
تبصره ۲ ـ شورای استان حق هرگونه نظارت، کنترل و ارزشیابی سازمانهای دولتی و عمومی و نهادهای مردمی در حوزه امور قرآنی را داراست و دستگاهها موظف به همکاری مؤثر با شورای استان میباشند.
تبصره ۳ ـ دبیر شورای استان موظف است هماهنگیهای لازم را با دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عمل آورد. جلسات ادواری دبیران شورای استان هر شش ماه یکبار توسط دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار میشود.
ماده ۸ ـ نظارت و ارزیابی عملکرد
تبصره ۱ ـ دبیر شورای استان موظف است هر شش ماه یکبار گزارش فعالیت دبیرخانه را متناسب با ماده ۲ (وظایف شورای استان) به دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ارائه نماید.
تبصره ۲ ـ کنترل، نظارت و ارزیابی عملکرد دبیر و دبیرخانه شوراهای استانی بر عهده دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواهد بود.
ماده ۹ ـ این دستورالعمل در ۹ ماده و ۱۸ تبصره مطابق مصوبه جلسه ۶۲ شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورخ ۳۱/۰۴/۱۴۰۳ تصویب شد و پس از ابلاغ لازمالاجراست و جایگزین ابلاغیههای قبلی در موضوع پیگیری امور و مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استانها گردید.