سایر مصوبات دهه سوم شهریور ۱۴۰۳

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

سایر مصوبات

منتشره از تاریخ

1403/06/21 لغایت 1403/06/31

در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

 

 

آیین‌نامه نحوه تشکیل مجامع عمومی (موضوع تبصره ۳ ماده ۳۳ قانون بخش تعاونی) مصوب ۱۳۸۷/۰۳/۰۹ با آخرین اصلاحات سال ۱۴۰۳ 

بخشنامه تعرفه استفاده از تجهیزات مراقبت الکترونیکی (پابند الکترونیکی)

نظریه‌‌ رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به “قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران”

آیین‌نامه نحوه تشکیل مجامع عمومی (موضوع تبصره ۳ ماده ۳۳ قانون بخش تعاونی) مصوب ۱۳۸۷/۰۳/۰۹ با آخرین اصلاحات سال ۱۴۰۳

منتشره در روزنامه رسمی شماره 23144-1403/06/21

شماره ۹۳۶۸۱- ۱۴۰۳/۶/۶

جناب آقای اکبرپور

مدیرعامل محترم و رئیس هیأت‌مدیره روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

با عنایت به ابلاغ اصلاحیه آیین‌نامه نحوه تشکیل مجامع عمومی تعاونی‌ها (موضوع تبصره ۳ ماده ۳۳ قانون بخش تعاونی) به شماره ۹۰۵۷۴ مصوب ۱۴۰۳/۵/۳۱ از سوی وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن ارسال آیین‌نامه یادشده، خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به ابلاغ آیین‌نامه مذکور به مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سراسر کشور، نسبت به درج آن در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران اقدام لازم به عمل آورند.

رئیس مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل ـ مهدی رضوی کیا

شماره ۹۰۵۷۴- ۱۴۰۳/۰۵/۳۱

ابلاغ اصلاحیه آیین‌نامه نحوه تشکیل مجامع عمومی تعاونی‌ها

جناب آقای ویس کرمی ـ معاون محترم امور تعاون

مدیران کل محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها

نظر به ضرورت انجام برخی تغییرات در جهت کمک به انجام بهتر فرآیند برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های تعاونی و با اختیارات حاصله از تبصره (۳) ماده (۳۳) قانون بخش تعاونی، اصلاحاتی در آئین‌نامه نحوه تشکیل مجامع عمومی تعاونی‌ها به عمل آمد که متن اصلاحی مصوب به شرح پیوست جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.

آیین‌نامه نحوه تشکیل مجامع عمومی

(موضوع تبصره ۳ ماده ۳۳ قانون بخش تعاونی)

مصوب ۱۳۸۷/۰۳/۰۹ با آخرین اصلاحات سال ۱۴۰۳

فصل اول ـ کلیات

ماده ۱ ـ برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی بر اساس تبصره (۳) ماده (۳۳) قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، وفق مقررات این آیین‌نامه خواهد بود.

تبصره ۱ ـ مجامع عمومی شرکت‌های تعاونی فرااستانی و یا شرکت‌هایی که تعداد اعضاء آنها افزون بر پانصد عضو بوده و در مناطق مختلف کشور پراکنده می‌باشند، می‌توانند به‌ صورت دومرحله‌ای برگزار گردند و در این صورت تابع مقررات “دستورالعمل نحوۀ تشکیل مجامع عمومی دو مرحله‌ایی” موضوع تبصره (۲) ماده (۳۳) قانون بخش تعاونی خواهند بود.

تبصره ۲ ـ برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی در مواردی که انتخاب تمام یا هریک از اعضای هیئت‌مدیره یا بازرسان در دستور جلسه مجمع است و شرکت یا اتحادیه تعاونی مشمولِ دستورالعملِ موضوع تبصره ماده ۶۸ اصلاحی قانون بخش تعاونی تشخیص و اعلام می‌شود با رعایت دستورالعملِ نحوه نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها و اتاق‌های تعاون موضوع ماده ۶۸ اصلاحی قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات و الحاقات بعدی خواهد بود.”

تبصره ۳ ـ منظور از شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی در این ماده و تبصره‌های آن، شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی ثبت‌شده و یا در شرف تأسیس می‌باشد.

تبصره ۴ ـ هر یک از انواع مجامع عمومی را می‌توان به‌صورت حضوری و یا الکترونیکی برگزار ‌کرد. با فراهم شدن زیرساخت لازم در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی اولین مجمع عمومی را نیز می‌توان به‌صورت الکترونیکی برگزار نمود.

تبصره ۵ ـ مجمع عمومی حضوری، مجمعی است که حضور اعضاء در آن، به صورت فیزیکی است و رأی‌گیری نیز به صورت کتبی و یا قیام و قعود برابر مقررات این آیین‌نامه اعمال می‌گردد.

تبصره ۶ ـ مجمع عمومی الکترونیکی مجمعی است که حضور اعضاء در آن، به صورت الکترونیکی بوده لکن حضور فیزیکی اعضاء هیأت‌رئیسه در مکانی که در آگهی دعوت قیدشده الزامی است. رأی‌گیری از تمامی اعضاء به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد.

تبصره ۷ ـ حذف شده است.

تبصره ۸ ـ شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی برای برگزاری مجامع عمومی الکترونیکی باید از طریق سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور اقدام نمایند.

ماده ۲ ـ مجمع عمومی تعاونی [حسب وظایف و اختیارات] به دو صورت زیر تشکیل می‌شود:

۱. مجمع عمومی عادی

۲. مجمع عمومی فوق‌العاده

ماده ۳ ـ مجمع عمومی عادی، اولین بار برای تأسیس تعاونی [درزمان مقرر] و سپس حداقل سالی یک‌بار ظرف چهار ماه پس از پایان سال مالی تشکیل می‌شود.

وظایف و اختیارات قانونی مجمع عمومی عادی به شرح ذیل است:

۱. تصویب اساسنامه در اولین مجمع عمومی عادی.

۲. اتخاذ تصمیم در مورد حداقل و حداکثر سهام اعضاء [ماده ۲۰ قانون بخش تعاونی].

۳. انتخاب هیأت‌مدیره و بازرس یا بازرسان.

۴. تعیین خط‌مشی و برنامه تعاونی و تصویب بودجه جاری و سرمایه‌گذاری و اعتبارات و وام‌های درخواستی و سایر عملیات مالی به پیشنهاد‌ هیأت‌مدیره.

۵. تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی‌های شرکت.

۶. تصویب دستورالعمل حقوق، مزایا و پاداش هیأت‌مدیره و اتخاذ تصمیم در مورد حق‌الزحمه و پاداش بازرس.

۷. اتخاذ تصمیم در مورد عضویت تعاونی در شرکت‌ها و اتحادیه‌ها و اتاق‌های تعاون و خروج از آنها و میزان سهام و یا حق عضویت سالانه پرداختی بر اساس ‌موازین مقرر در قانون بخش تعاونی.

۸. تصویب مقررات و دستورالعمل‌های داخلی تعاونی.

۹. رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر گزارش‌های مالی هیأت‌مدیره پس از قرائت گزارش بازرس یا بازرسان.

۱۰. اخذ تصمیم نسبت به ذخایر و پرداخت سود و مازاد درآمد و تقسیم آن طبق اساسنامه.

۱۱. اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش و یا کاهش سرمایه در حدود قوانین و مقررات.

۱۲. تصمیم‌گیری در مورد اخراج اعضاء تعاونی [وفق ماده ۱۳ قانون بخش تعاونی].

۱۳. عزل بازرس ‌‌‌[مستند به بند ۱ ماده ۳۳ قانون شرکت‌های تعاونی ـ مصوب سال ۱۳۵۰.]

۱۴. سایر وظایفی که قوانین و مقررات بر عهده مجمع عمومی قرار می‌دهد.

تبصره ۱ ـ اولین مجمع عمومی عادی در نوبت اول با حضور اکثریت اعضاء تعاونی یا نمایندگان تام‌الاختیار آنان رسمیت می‌یابد. در صورت عدم حصول نصاب مذکور، در نوبت دوم با حضور هر تعداد از اعضاء رسمیت خواهد داشت. درصورتی‌که در مجمع عمومی نوبت دوم حد نصاب حاصل نشد، هیأت مؤسس موظف است عدم تشکیل تعاونی را اعلام نموده و مبالغ پرداخت‌شده توسط متقاضیان عضویت در تعاونی را به آنان مسترد نماید.

تبصره ۲ ـ در موارد ضروری در هر موقع سال می‌توان مجمع عمومی عادی را به صورت فوق‌العاده تشکیل داد. مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به همان وظایفی می‌پردازد که در صلاحیت مجمع عمومی عادی است.

تبصره ۳ ـ چنانچه مجمع عمومی عادی سالیانه خارج از موعد مقرر برگزار شود، عنوان آن به “مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده” تغییر خواهد کرد.

تبصره ۴ ـ در صورت کاهش تعداد اعضاء اصلی یا علی‌البدل هیئت‌مدیره به علل استعفاء، فوت، عزل، ممنوعیت قانونی و یا غیبت غیرموجه مکرر هیئت‌مدیره، مجمع عمومی عادی دعوت خواهد شد تا نسبت به ترمیم و تکمیل اعضای هیئت‌مدیره برای بقیه مدت مقرر در همان دوره اقدام کند.

ماده ۴ ـ مجمع عمومی فوق‌العاده جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به موارد زیر تشکیل می‌شود:

۱. تغییر مواد اساسنامه (در حدود قانون بخش تعاونی).

۲. تصمیم‌گیری نسبت به عزل یا قبول استعفای هیئت‌مدیره.

۳. انحلال تعاونی.

۴. ادغام تعاونی.

تبصره ـ مراد از عزل هیئت‌مدیره در بند (۲)، عزل کل یا بعضی اعضاء و مقصود از استعفاء هیئت، استعفاء دسته‌جمعی یا تعدادی از آنهاست که هیئت‌مدیره را با وجود اعضاء علی‌البدل از اکثریت مقرر خارج نماید.

ماده ۵ ـ چنانچه مجمعی نسبت به موارد خارج از صلاحیت خود رسیدگی و اتخاذ تصمیم کند، تصمیمات متخذه از درجه اعتبار ساقط است.

ماده ۶ ـ در مواعد زیر تشکیل مجمع عمومی الزامی است. هیئت‌مدیره باید تاریخ دعوت یا نشر آگهی و فواصل زمانی موضوع مواد ۱۲، ۱۳ و ۲۲ این آیین‌نامه و تبصره‌های ذیل آنها را به‌گونه‌ای تعیین نماید که مجمع عمومی در مواعد زیر تشکیل گردد:

۱. ظرف ۴ ماه از پایان سال مالی، برای تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه.

۲. حداقل دو ماه قبل از انقضاء مدت تصدی اعضای هیئت‌مدیره یا بازرسان؛ برای تشکیل مجمع عمومی با دستور انتخاب اعضای مذکور.

۳. حداقل دو ماه قبل از پایان مدت تعاونی، درصورتی‌که مدت آن طبق اساسنامه محدود باشد؛ برای تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده با دستور تمدید مدت یا انحلال.

۴. درصورتی‌که در یکی از مجامع عمومی و یا بنا به قوانین و مقررات، تشکیل مجمع عمومی دیگری تکلیف شده باشد؛ ظرف مهلت مقرر در آن.

۵. ظرف یک ماه بعد از درخواست اشخاص زیر [در غیر موارد مذکور در بندهای فوق].

الف ـ هر یک از بازرس یا بازرسان.

ب ـ یک‌پنجم اعضای تعاونی برای مجمع عمومی عادی و یک‌سوم اعضاء برای مجمع عمومی فوق‌العاده.

ج ـ اکثریت مطلق اعضاء هیأت‌مدیره برای مجمع عمومی فوق‌العاده.

د ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

تبصره ۱ ـ درصورتی‌که هیئت‌مدیره در مواعد مقرر در این ماده به تشکیل مجمع عمومی مبادرت نکند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رأساً نسبت به برگزاری مجمع عمومی مربوط اقدام خواهد نمود.

تبصره ۲ ـ اگر هیئت‌مدیره ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت درخواست تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده توسط بازرس، برای رسیدگی به گزارش تخلفات هیئت‌مدیره یا مدیرعامل، اقدام به دعوت و برگزاری آن ننماید، بازرس می‌تواند با اطلاع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به انتشار آگهی و تشکیل مجمع اقدام کند.

فصل دوم ـ نحوه دعوت مجمع

ماده ۷ ـ دعوت از مجامع عمومی و اعلام تصمیمات آنها از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار، پست سفارشی، سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی و سایر روش‌های قابل اثبات مندرج در اساسنامه صورت می‌گیرد.

تبصره ۱ ـ مرجع تشخیص کثیرالانتشار بودن روزنامه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

تبصره ۲ ـ چنانچه مجمع عمومی، روزنامه‌های [اصلی] متعددی را تعیین نماید، انتشار آگهی در همه آنها الزامی است.

تبصره ۳ ـ درج نام روزنامه در اساسنامه تعاونی الزامی نیست و درصورتی‌که شرکت یا اتحادیه‌ای به این امر مبادرت کند، هرگونه تغییر بعدی آن مستلزم تشکیل هر دو مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده خواهد بود.

تبصره ۴ ـ در انتخاب صفحات روزنامه برای درج آگهی، صفحات اصلی موردنظر است و انتشار آگهی در قسمت نیازمندی‌ها و سایر ضمائم در صورتی مجاز است که بخش اختصاصی برای درج آگهی‌های مجامع یا شرکت‌ها در قسمت‌های مذکور، معین و مشخّص شده باشد.

تبصره ۵ ـ مقام دعوت‌کننده مکلف است نسخه‌ای از آگهی دعوت مجمع عمومی را جهت اطلاع، بررسی در چارچوب قوانین و مقررات بخش تعاونی و امکان اعزام و حضور ناظر به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال نماید.

تبصره ۶ ـ دعوت اولین مجمع عمومی تعاونی از طریق سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی یا دعوت‌نامه کتبی با اخذ رسید یا پست سفارشی به آخرین اقامتگاه قانونی اعلام‌شده عضو به تعاونی یا روزنامه کثیرالانتشاری که در آن دعوت به عضویت (موضوع بند ۲ ماده ۳۲ قانون بخش تعاونی) آگهی شده، صورت می‌گیرد.

تبصره ۷ ـ درصورتی‌که دعوت مجمع عمومی با دعوت‌نامه کتبی انجام می‌پذیرد، ارسال نسخه‌ای از آن به هر یک از دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، شوراهای اسلامی کشوری و سازمان‌ها و مؤسسات عمومی که در تعاونی مشارکت یا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و همچنین اتحادیه‌ای که تعاونی عضو آن است ضروریست.

تبصره ۸ ـ مقام برگزارکننده مجامع عمومی کلیه شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی که تصمیم به برگزاری مجمع عمومی دارند؛ باید ضمن اعلام نحوه برگزاری مجمع (حضوری یا الکترونیکی) در آگهی دعوت مجمع عمومی، نشانی سامانه و چگونگی دسترسی به راهنمای آن را در آگهی دعوت درج نمایند.

تبصره ۹ ـ حذف شده است.

تبصره ۱۰ ـ برگزاری مجامع عمومی به صورت الکترونیکی توسط شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی با تصویب هیئت‌مدیره یا درخواست یک‌پنجم اعضاء امکان‌پذیر می‌باشد.

تبصره ۱۱ ـ برای برگزاری مجامع الکترونیکی و اطلاع‌رسانی از طریق سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی ضروری است قبل از انتشار آگهی دعوت، اطلاعات کلیه اعضاء تعاونی در سامانه مذکور تکمیل و ثبت گردد.

تبصره ۱۲ ـ پس از تصویب ادغام در مجمع عمومی فوق‌العاده تعاونی‌های متقاضی، مقام دعوت‌کننده هر یک از تعاونی‌ها مکلف هستند نسبت به انتشار آگهی دعوت مجمع عمومی مشترکِ همسان طبق اساسنامه مورد عمل هر تعاونی قبل از ادغام اقدام نمایند.

ماده ۸ ـ حذف شده است.

ماده ۹ ـ مجمع عمومی که اقدام به تعیین روزنامه کثیرالانتشار می‌نماید، مکلف است روزنامه کثیرالانتشار دیگری را نیز به‌عنوان روزنامه علی‌البدل انتخاب تا در صورت عدم انتشار روزنامه اصلی، آگهی‌های مربوطه در آن درج گردد.

تبصره ـ درصورتی‌که روزنامه اصلی و علی‌البدل به هر دلیلی منتشر نگردد هیئت‌مدیره تعاونی مکلف است مجمع عمومی عادی را جهت تعیین روزنامه جدید تشکیل دهد. دعوت این مجمع و هر مجمع دیگری که در فاصله بین عدم انتشار روزنامه قبل و تعیین روزنامه جدید تشکیل می‌شود، از طریق دعوت‌نامه کتبی با اخذ رسید و یا پست سفارشی به آخرین اقامتگاه قانونی اعلام‌شده به عضو تعاونی یا از طریق سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی به عمل می‌آید و رعایت مفاد ماده ۷ آئین‌نامه نیز الزامی است.

ماده ۱۰ ـ ‏آگهی دعوت مجمع عمومی ضمن درج تاریخ انتشار باید مشتمل بر نکات ذیل باشد:

۱. نام تعاونی.

۲. نوع مجمع عمومی اعم از عادی، عادی به طور فوق‌العاده، فوق‌العاده.

۳. نوبت مجمع.

۴. دستور جلسه.

۵. تاریخ و ساعت برگزاری.

۶. محل برگزاری و نشانی کامل آن.

۷. زمان و مکان بررسی وکالت‌نامه‌ها [برای مجامع عمومی یک مرحله‌ای] و صدور برگه حضور در مجمع.

۸. نحوه و مهلت ثبت‌نام در انتخابات هیئت‌مدیره و بازرسان [برای مجامع عمومی با دستور انتخابات].

۹. اعلام نحوه برگزاری مجمع عمومی (حضوری یا الکترونیکی) و ذکر موارد اجرایی مرتبط با مجمع.

تبصره ۱ ـ محل تشکیل مجمع عمومی باید در محدوده شهری یا روستایی اقامتگاه قانونی تعاونی باشد، مگر اینکه صد درصد اعضاء، محل دیگری را برای تشکیل مجمع توافق نمایند. همچنین محل برگزاری مجمع باید ظرفیت حضور کلیه اعضاء یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها را داشته و از نظر امکانات برای تشکیل جلسه مجمع مناسب باشد.

تبصره ۲ ـ در تعاونی‌هایی که مشمول دستورالعمل نحوه نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها و اتاق‌های تعاون نمی‌باشند داوطلبین تصدی سمت‌های هیئت‌مدیره و بازرس/بازرسان می‌توانند تا قبل از اعلام رسمیت جلسه توسط مقام دعوت‌کننده، کاندیداتوری خود را کتباً به تعاونی اعلام نمایند.

تبصره ۳ ـ دستور جلسه مجمع بایستی به طور صریح و شفاف در آگهی درج و از ذکر کلمات و عبارات مبهم از قبیل: “سایر موارد”، “سایر تصمیمات” و “آنچه طبق قانون در صلاحیت مجامع عمومی… است”، خودداری گردد.

تبصره ۴ ـ در خصوص تغییر مواد اساسنامه در مجمع عمومی فوق‌العاده، آگهی دعوت بایستی متضمن شماره مواد و موضوع آنها باشد. در مواردی که تعاونی، مجمع عمومی فوق‌العاده را برای تطبیق اساسنامه با قانون و اصلاحات بعدی آن تشکیل می‌دهد، ذکر عبارت “تطبیق اساسنامه با قانون یا اصلاحات” کافی است اما چنانچه تصمیم بر تغییر مواد دیگری از اساسنامه نیز باشد، باید آن موارد در آگهی دعوت آورده شود.

تبصره ۵ ـ درصورتی‌که اخراج عضو یا اعضایی از تعاونی، همچنین عزل هیئت‌مدیره یا بازرس در دستور کار مجمع عمومی باشد ذکر نام آنها در آگهی دعوت مربوطه ممنوع است و مقام دعوت‌کننده مکلف است موضوع مذکور را به نحو مضبوط به اطلاع اشخاص مذکور برساند.

ماده ۱۱ ـ هریک از اعضاء تعاونی می‌تواند تا قبل از رسمیت جلسه مجمع عمومی، مورد یا موارد دیگری را غیر از موضوعاتی که در آگهی دعوت مجمع قید شده است به مقام دعوت‌کننده پیشنهاد کند. مقام مذکور مکلف است پیشنهاد مربوطه را در مجمع مطرح کند تا در صورت تصویب، در دستور جلسه مجمع بعدی که ظرف مهلت تعیین‌شده دعوت به تشکیل می‌گردد، قرار گیرد.

ماده ۱۲ ـ فاصله زمانی بین تاریخ دعوت [نشر آگهی] و تاریخ تعیین‌شده برای تشکیل مجمع عمومی [عادی و فوق‌العاده] حداقل ۱۰ روز و حداکثر ۲۰ روز است.

تبصره ۱ ـ درصورتی‌که برگزاری انتخابات [هیئت‌مدیره یا بازرسان] در دستور جلسه مجمع عمومی عادی باشد این مدت برای دعوت نوبت اول، حداقل ۲۰ روز و حداکثر ۴۰ روز خواهد بود.

تبصره ۲ ـ فاصله زمانی بین تاریخ دعوت و تاریخ تعیین‌شده برای تشکیل مجمع عمومی که انتخاب هیئت تصفیه را در دستور کار خود دارد همان ۱۰ تا ۲۰ روز است.

تبصره ۳ ـ در احتساب فاصله زمانی، روز انتشار آگهی همچنین روز برگزاری مجمع، جزء مدت محسوب نمی‌شود.

ماده ۱۳ ـ در مواقعی که کلیه اعضاء تعاونی اصالتاً و وکالتاً در مجمع حاضر باشند، با رعایت مقررات دستورالعمل نحوه نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها نشر آگهی و تشریفات دعوت الزامی نیست.

تبصره ـ حکم این ماده در خصوص اولین مجمع عمومی تعاونی نیز قابل اعمال است.

ماده ۱۴ ـ هرگونه تغییر یا اصلاح بعدی آگهی مجمع عمومی، مستلزم رعایت حداقل فواصل زمانی مقرراست.

فصل سوم ـ ورود به جلسه مجمع

بخش اول ـ ترکیب مجمع

ماده ۱۵ ـ مجمع عمومی با حضور اعضاء تعاونی یا نمایندگان تام‌الاختیار و وکلاء آنان به صورت فیزیکی یا الکترونیکی برگزار می‌گردد.

ماده ۱۶ ـ اعضاء تعاونی و نمایندگان تام‌الاختیار و وکلای آنان برای حضور فیزیکی در مجمع و اخذ برگه ورود باید ورقه سهم یا گواهینامه موقت سهم یا کارت عضویت و یا دفترچه عضویت و کارت ملی ارائه نمایند. با تأیید عضویت در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی و احراز آن توسط مقام دعوت‌کننده اخذ برگه ورود به جلسه نیز امکان‌پذیر است.

تبصره ۱ ـ نمایندگان و وکلای اعضاء تعاونی برای حضور فیزیکی در مجمع مکلفند وکالت‌نامه/ معرفی‌نامه معتبر ارائه نمایند.

تبصره ۲ ـ بررسی مدارک مذکور به هنگام ورود با مقام دعوت‌کننده است مگر در مواردی که مقام دعوت‌کننده هیئت‌مدیره بوده و دستور جلسه، انتخاب هیئت‌مدیره یا رسیدگی به تخلفات مدیران باشد که در این صورت بررسی توسط اکثریت بازرسان و در مواردی که دو بازرس باشد به‌وسیله یکی از آنها به عمل می‌آید.

تبصره ۳ ـ چنانچه مقام دعوت‌کننده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد، کنترل مدارک توسط بازرس یا بازرسان صورت می‌گیرد و درصورتی‌که تعاونی فاقد بازرس باشد یا بازرس مربوطه بنا به نظر مرجع مذکور در این تبصره صلاحیت لازم را نداشته باشد، بررسی مدارک توسط نماینده یا نمایندگان مراجع یادشده انجام می‌گیرد.

تبصره ۴ ـ در اولین مجمع عمومی تعاونی، گواهی صادره هیئت مؤسس مبنی بر احراز شرایط عضویت و تصدیق تأدیه حداقل یک‌سوم مبلغ سهام، مجوز حضور در مجمع است.

تبصره ۵ ـ سامانه باید به‌گونه‌ای باشد که حضور مشارکت‌کننده و نوع آن (اصالتاً یا وکالتاً) را در زمان برگزاری مجمع عمومی ثبت و با توجه به تعداد حق رأی (اصالتی و وکالتی) در فهرست مشارکت‌کنندگان در مجمع عمومی الکترونیکی ثبت نماید.

تبصره ۶ ـ اعضای شرکت‌کننده در مجمع الکترونیکی پس از احراز نصاب‌های قانونی و رسمیت جلسه مجمع عمومی، از زمان حضور نسبت به دستورات جلسه که رأی‌گیری آن‌ها خاتمه نیافته است، دارای حق رأی بوده و رأی‌گیری نسبت به هر یک از موارد دستور جلسه پس از طرح آن توسط هیئت‌رئیسه در بستر سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور انجام می‌پذیرد.

ماده ۱۷ ـ اشخاص ذیل می‌توانند بدون درج نام در فهرست حاضرین و بدون داشتن حق رأی در مجمع حضور یابند:

۱. مدیرعامل غیرعضو.

۲. بازرس یا بازرسان غیرعضو.

۳. کاندیداهای غیرعضو سمت بازرسی.

۴. نمایندگان ناظر هر یک از دستگاه‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و عمومی و بانک‌ها و شوراهای اسلامی کشوری که در تعاونی مشارکت یا سرمایه‌گذاری نموده‌اند.

۵. نماینده یا نمایندگان ناظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

۶. نماینده ناظر اتحادیه‌ای که تعاونی عضو آن است با ارائه معرفی‌نامه هیئت‌مدیره یا مدیرعاملی که تعیین نماینده به وی تفویض شده است.

۷. نماینده ناظر دستگاه‌های متبوعه شرکت‌های تعاونی کارمندی [با تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی].

تبصره ۱ ـ علاوه بر اشخاص مذکور در این ماده، اشخاصی که بنا به وظیفه شغلی خود مسئولیتی را در مجمع دارا هستند مانند نیروهای انتظامی و امنیتی، نیروهای خدماتی، فیلم‌بردار و… می‌توانند با هماهنگی قبلی و کسب مجوز از مقامات موضوع تبصره ۲ ماده ۱۶ (حسب مورد) در مجمع حضور یابند.

تبصره ۲ ـ اشخاص غیرعضوی که کاندیدای سمت بازرس تعاونی هستند، برای حضور در مجمع عمومی مربوطه باید گواهی معتبر و ممهور به مهر تعاونی مبنی بر ثبت‌نام در انتخابات ارائه نمایند.

تبصره ۳ ـ اشخاص موضوع بندهای ۴ و ۵ و ۷ با ارائه کارت شناسایی و معرفی‌نامه معتبر از بالاترین مقام دستگاه یا اشخاص مجاز از طرف آنها در مجمع حضور می‌یابند.

تبصره ۴ ـ حضور نماینده ناظر اتحادیه در مجامع عمومی تعاونی‌های عضو با ارائه معرفی‌نامه هیئت‌مدیره‌ یا مدیرعاملی که تعیین نماینده به وی تفویض شده امکان‌پذیر است.

ماده ۱۸ ـ عضو یا اعضایی که اخراج آنها در دستور کار مجمع است می‌توانند با حق رأی در مجمع مربوطه حضور یابند.

بخش دوم ـ نمایندگی اعضاء (وکالت)

ماده ۱۹ ـ در مجامع عمومی یک مرحله‌ای، به جز مجامع عمومی الکترونیکی هر یک از اعضای تعاونی می‌تواند نماینده تام‌الاختیاری [از میان اعضاء تعاونی یا خارج از آنان] برای حضور در مجمع و اعمال رأی تعیین نماید. تعداد آرا وکالتی هر عضو و هر شخص غیرعضو تنها یک رأی خواهد بود.

تبصره ۱ ـ تأیید نمایندگی‌های موضوع این ماده با مقامات مذکور در تبصره ۲ ماده ۱۶ (حسب مورد) می‌باشد. بدین منظور عضو متقاضی اعطای نمایندگی به همراه نماینده خود در محل شرکت یا محلی که از پیش تعیین و طی آگهی دعوت مجمع به اطلاع اعضاء رسیده حاضر و مقام مجاز تأیید نمایندگی پس از احراز هویت طرفین، عضویت متقاضی و اهلیت نماینده، وکالت‌نامه را تأیید و ورقه ورود به مجمع برای نماینده صادر می‌کند.

تبصره ۲ ـ در مواردی که وکالت‌نامه حضور در مجمع در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد، مقام مجاز تأیید نمایندگی پس از احراز هویت وکیل و عضویت موکل و بدون رعایت تشریفات مذکور در تبصره فوق مکلف به مهر و امضاء آن و صدور ورقه ورود به مجمع خواهد بود.

تبصره ۳ ـ وکالت و نمایندگی حضور در مجمع و اعمال رأی به‌صورت مطلق و تام‌الاختیار اعطاء می‌شود و هرگونه ادعای بعدی عضو مبنی بر مقید و محدود بودن نمایندگی، مسموع نخواهد بود.

تبصره ۴ ـ نمایندگان بایستی دارای اهلیت قانونی [عدم حجر] باشند.

تبصره ۵ ـ حضور توأم عضو و نماینده وی در مجمع ممنوع است و مقامات مذکور در تبصره ۲ ماده ۱۶ (حسب مورد) مکلفند نظارت‌های لازم در این مورد به عمل آورند. چنانچه پس از برگزاری مجمع مشخص شود عضو و نماینده وی توأمان در مجمع حضور داشته‌اند، به ترتیب ذیل عمل خواهد شد:

۱. درصورتی‌که حضور تو ٲ م عضو و نماینده وی در حصول نصاب رسمیت جلسه مؤثر بوده، مجمع برگزار شده فاقد اعتبار است.

۲. چنانچه جلسه بدون حضور توأم نیز رسمیت داشته است، صرفاً به تعداد حضور غیرقانونی، از تعداد کل آراء مأخوذه در هر تصمیم کسر خواهد شد. در مورد انتخابات، کسر آراء نسبت به کلیه کاندیداها اعمال می‌گردد.

تبصره ۶ ـ حذف شده است.

تبصره ۷ ـ هر یک از اعضاء که به صورت الکترونیکی در مجمع شرکت می‌نماید باید حضور خود را جهت لحاظ در حد نصاب تشکیل مجمع اعلام نماید.

تبصره ۸ ـ افرادی که از قبل برای اعلام حضور الکترونیکی ثبت‌نام کرده‌اند و پس از احراز نصاب‌های قانونی و رسمیت جلسه مجمع در مجمع شرکت نموده‌اند از زمان حضور دارای حق رأی خواهند بود.

ماده ۲۰ ـ نمایندگان اعضاء اتحادیه‌های تعاونی همچنین اشخاص حقوقی عضو شرکت‌های تعاونی، برای حضور در مجامع عمومی باید معرفی‌نامه از سوی هیئت‌مدیره یا مدیرعاملی که تعیین نماینده به وی تفویض شده ارائه ‌نمایند. مقام مجاز تأیید نمایندگی‌ها، پس از اخذ معرفی‌نامه و احراز هویت نماینده، ورقه ورود به جلسه مجمع را برای وی صادر خواهد کرد. نمایندگان معرفی‌شده باید اصالتاً در جلسه حاضر شده و مجوز صدور معرفی‌نامه برای دیگری را ندارند.

تبصره ۱ ـ در معرفی‌نامه صادره، باید مجمع یا مجامعی که نماینده حق حضور و اعمال رأی دارد معین گردد در غیر این صورت نمایندگی صادره تا زمانی که نماینده دیگری معرفی نشده مجوز حضور در کلیه مجامع تلقی خواهد شد.

تبصره ۲ ـ حکم تبصره ۴ ماده ۱۹ آیین‌نامه در مورد نمایندگی‌های موضوع این ماده نیز لازم‌الرعایه است.

تبصره ۳ ـ حضور الکترونیکی نمایندگان اعضاء در مجامع عمومی مشروط به احراز هویت از طریق سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی است.

بخش سوم ـ رسمیت و اداره جلسه

ماده ۲۱ ـ نصاب رسمیت جلسات مجامع به ترتیب زیر خواهد بود:

۱. مجمع عمومی عادی در نوبت اول با حضور اکثریت اعضاء تعاونی یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها رسمیت می‌یابد. در صورت عدم حصول نصاب مذکور، در نوبت دوم با حضور هر تعداد رسمی خواهد بود.

۲. مجمع عمومی فوق‌العاده در نوبت اول با حضور حداقل دوسوم اعضاء تعاونی یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها رسمیت می‌یابد و در صورت عدم حصول نصاب مذکور، در نوبت دوم با اکثریت رسمیت خواهد داشت و چنانچه در نوبت دوم نیز نصاب حاصل نشود، نوبت سوم با حضور هر تعداد رسمی است.

تبصره ۱ ـ برای رسمیت جلسه مجمع با “هر تعداد”، رعایت قسمت اخیر ماده ۲۳ در مورد تعداد هیئت‌رئیسه الزامی است.

تبصره ۲ ـ در صورت رسمیت نیافتن جلسه مجمع عمومی رأس ساعت مقرر، مقام دعوت‌کننده باید برگزاری جلسه را حداقل به مدت نیم ساعت به تأخیر اندازد و در صورت عدم حصول نصاب، صورت‌جلسه‌ای دایر بر عدم رسمیت مجمع و مشتمل بر تعداد کل افراد حاضر، نوبت مجمع، زمان و مکان برگزاری مجمع، در همان جلسه تهیه و با ذکر نام و نام خانوادگی حاضرین تهیه و به امضای حاضرین برساند.

تبصره ۳ ـ ملاک تشخیص تعداد اعضای حاضر در جلسات مجامع عمومی حضوری ورقه حضور و غیابی است که حاضران در بدو ورود به جلسه، اصالتاً یا به نمایندگی از طرف عضو آن ‌را امضاء می‌کنند. صورت حضور و غیاب مشتمل بر هویت کامل (نام و نام خانوادگی عضو، کد ملی/ شناسه ملی عضو، نام و نام خانوادگی وکیل/نماینده) می‌باشد.

تبصره ۴ ـ مجامع الکترونیکی در ساعت ذکرشده در آگهی شروع می‌شود و در صورت رسمیت جلسه، موارد دستور جلسه به ترتیب ذکرشده در آگهی دعوت مجمع قرائت شده و رأی‌گیری به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

تبصره ۵ ـ حد نصاب‌های قانونی مجامع الکترونیکی با تجمیع میزان حضور فیزیکی و الکترونیکی افراد و با رعایت قانون و این آیین‌نامه محاسبه خواهد شد.

تبصره ۶ ـ ملاک تشخیص تعداد اعضاء حاضر در مجمع عمومی الکترونیکی، لیست حضور و غیابی است که به امضاء الکترونیکی یا تأیید الکترونیکی اعضای حاضر برابر مقررات آیین‌نامه و سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور رسیده است.

تبصره ۷ ـ مقام دعوت‌کننده موظف است بستر لازم برای رأی دادن الکترونیکی اعضایی که به صورت حضوری در مجمع عمومی الکترونیکی شرکت کرده‌اند را فراهم آورد.

تبصره ۸ ـ نصاب رسمیت جلسات مجامع عمومی در اتحادیه‌ها صرفاً بر اساس حضور نمایندگان اعضاء اتحادیه تعیین می‌گردد.

ماده ۲۲ ـ دعوت مجامع عمومی نوبت دوم و سوم موضوع ماده فوق باید حداکثر ظرف ۷ روز، بدون احتساب روز برگزاری مجمع، با همان دستور جلسه قبلی به عمل آید. فاصله زمانی بین تاریخ دعوت و برگزاری مجامع مذکور حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۰ روز خواهد بود.

تبصره ۱ ـ هرگونه تغییر، کاهش یا افزایش دستور جلسه مجمع عمومی نوبت اول در نوبت‌های بعدی ممنوع است.

تبصره ۲ ـ در مورد مجمع عمومی عادی نوبت دوم که انتخابات را در دستور کار خود دارد، همان فاصله ۱۰ تا ۲۰ روز لازم‌الرعایه است.

ماده ۲۳ ـ جلسات مجامع عمومی را در صورت رسمیت یافتن، مقام دعوت‌کننده یا نماینده او افتتاح می‌کند. در جلسه مجمع ابتدا یک رئیس، یک منشی و دو ناظر از میان اعضاء انتخاب خواهند شد. در تعاونی‌های دارای بیش از ۵۰۰ عضو تعداد هیئت‌رئیسه ۷ نفر شامل رئیس، نائب‌رئیس، منشی و ۴ ناظر می‌باشد.

تبصره ۱ ـ در شرکت‌های تعاونی، نمایندگان اعضاء حقیقی نمی‌توانند به‌عنوان هیئت‌رئیسه انتخاب شوند.

تبصره ۲ ـ هیئت‌رئیسه مسئول کنترل روند برگزاری جلسه و رأی‌گیری الکترونیکی خواهد بود. ناظرین عضو این هیئت مکلفند در صورت مشاهده تخلف، موارد را به اطلاع رئیس مجمع برسانند.

تبصره ۳ ـ ملاک تعداد هیئت‌رئیسه در مجامع عمومی دومرحله‌ای (مرحله دوم) تعداد نمایندگان اتحادیه/شرکت تعاونی، با رعایت موارد مندرج در این ماده می‌باشد.

ماده ۲۴ ـ مقام دعوت‌کننده یا مقام مجاز مذکور در تبصره ۲ ماده ۱۶ مکلف است ورقه حضور و غیابی را که اعضاء یا نمایندگان تام‌الاختیار در بدو ورود به جلسه امضاء نموده‌اند همراه با نمایندگی‌های تام‌الاختیار اعضاء غایب و صورت اسامی کل اعضاء در اختیار رئیس مجمع برای احراز رسمیت جلسه و اعمال کنترل‌های لازم قرار دهد. علاوه‌براین از سایر حاضرین مذکور در مواد ۱۷ و ۱۸ نیز صورتی جداگانه مشتمل بر هویت کامل، سمت و علت حضور و اقامتگاه قانونی آنها تهیه و به امضاء آنان خواهد رسید.

تبصره ۱ ـ در مجامع عمومی الکترونیکی مقام دعوت‌کننده موظف است، فهرستی مشتمل بر: اسامی و مشخصات کامل حضار و سهامداران غیرعضو با ذکر تعداد سهام از سامانه استخراج و به منظور احراز رسمیت جلسه و اعمال کنترل‌های لازم در اختیار هیئت‌رئیسه قرار دهد.

تبصره ۲ ـ در مجامع عمومی که به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌گردد؛ مقام دعوت‌کننده موظف است تجهیزات رایانه یا لپ‌تاپ و متعلقات آن، پرینتر و اسکنر و سایر ملزومات را قبل از برگزاری مجمع تهیه و در حین برگزاری مجمع اپراتور آشنا به کار با رایانه را در اختیار هیئت‌رئیسه مجمع قرار دهد.

فصل چهارم ـ اتخاذ تصمیم

بخش اول ـ نصاب تصمیمات

ماده ۲۵ ـ در مجمع عمومی عادی، تصمیمات با اکثریت آراء حاضر در جلسه رسمی اتخاذ می‌گردد مگر در مورد انتخاب اعضاء هیئت‌مدیره و بازرسان که کسب اکثریت نسبی آراء ملاک عمل است.

تبصره ۱ ـ انتخاب اعضاء هیئت‌مدیره برای بیش از دو دوره‌ متوالی (موضوع ماده ۳۶ قانون بخش تعاونی) مستلزم کسب حداقل دوسوم آراء اعضاء حاضر در مجمع عمومی است.

تبصره ۲ ـ تصویب اساسنامه در اولین مجمع عمومی عادی تعاونی با اکثریت دوسوم آراء حاضرین در جلسه رسمی به عمل می‌آید.

تبصره ۳ ـ پس از پایان مهلت ثبت‌نام داوطلبین تصدی سمت هیئت‌مدیره در تعاونی، انصراف، ممنوعیت قانونی، فوت یا عدم قبولی سمت توسط داوطلب و همچنین عدم احراز صلاحیت تصدی سمت توسط وی از سوی انجمن یا کمیسیون نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها و اتاق‌های تعاون (در تعاونی‌های مشمول) یا عدم کسب دوسوم آراء حاضرین در جلسه مجمع (موضوع ماده ۳۶ قانون بخش تعاونی)، درصورتی‌که تعداد داوطلبین یا هیئت‌مدیره منتخب را از اکثریت مقرر خارج نکند، به اعتبار فرآیند انتخابات هیئت‌مدیره خللی وارد نخواهد کرد.

پس از ثبت تغییرات، هیئت‌مدیره موظف است در اولین مجمع عمومی عادی برای ترمیم اعضاء باقیمانده خود اقدام نماید.

ماده ۲۶ ـ تصمیمات مجامع عمومی فوق‌ا‌‌لعاده همواره با اکثریت سه‌چهارم آرای حاضر در جلسه رسمی اتخاذ می‌شود.

بخش دوم ـ نحوه اتخاذ تصمیم

ماده ۲۷ ـ تصمیمات مجامع عمومی از طریق اعمال رأی اعضاء یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها اتخاذ می‌شود. در مجامع عمومی یک مرحله‌ایی هر عضو بدون در نظر گرفتن میزان سهم فقط دارای یک رأی است؛ در مجامع عمومی دو مرحله‌ایی میزان رأی نمایندگان وفق دستورالعمل مصوب وزارت (موضوع تبصره ۲ ماده ۳۳ قانون بخش تعاونی) خواهد بود.

ماده ۲۸ ـ رأی‌گیری در کلیه مجامع عمومی فوق‌العاده، انتخاب اعضاء هیئت‌مدیره و بازرسان در مجمع عمومی عادی (سالیانه یا به‌طور فوق‌العاده)، الزاماً به‌صورت کتبی [با برگه رأی] خواهد بود و برای اتخاذ سایر تصمیمات می‌تواند با قیام و قعود به عمل آید.

تبصره ۱ ـ چنانچه در مورد نتیجه رأی‌گیری به روش قیام و قعود تردیدی حادث شود، با تقاضای حداقل دو نفر از اعضای هیئت‌رئیسه می‌توان رأی‌گیری را مجدداً و به صورت کتبی به عمل آورد.

تبصره ۲ ـ در مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده که به صورت الکترونیکی برگزار می‌گردد آراء الکترونیکی افراد به منزله رأی کتبی می‌باشد.

ماده ۲۹ ـ مقام دعوت‌کننده مکلف است پیش از برگزاری مجمع، برگه‌های رأی را به تعداد اعضاء به‌صورت چاپی تهیه تا در جلسه بین اعضاء یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها توزیع نماید. برگه‌های مذکور باید ممهور به مهر تعاونی و متضمن نام کامل تعاونی، عنوان جلسه مجمع و تاریخ برگزاری آن و دستور جلسه مربوطه باشد.

تبصره ۱ ـ چنانچه انتخابات در دستور جلسه مجمع باشد، برگه‌های آن به صورت مجزا تهیه خواهد شد. در برگه انتخابات باید علاوه بر نام کامل تعاونی، عنوان جلسه مجمع و تاریخ برگزاری آن، جای خالی با درج شماره و به تعداد اعضاء اصلی هیئت‌مدیره و بازرسان در نظر گرفته شود.

تبصره ۲ ـ کلیه برگه‌های رأی بر اساس تعداد اعضاء و آراء وکالتی حاضر در مجمع توزیع می‌گردد.

ماده ۳۰ ـ به‌منظور اتخاذ تصمیم در هر یک از موارد دستور جلسه، ابتدا موضوع به صورت صریح و به دور از هرگونه ابهام به سمع اعضاء رسیده و سپس رأی‌گیری به عمل می‌آید. برای هر یک از موارد دستور جلسه، یک موافق و یک مخالف می‌تواند در زمان مناسبی که از سوی رئیس جلسه معین می‌گردد صحبت نماید.

تبصره ۱ ـ در مجامع عمومی که به صورت حضوری یا الکترونیکی برگزار می‌گردد؛ باید تمهیدات لازم جهت فرصت دفاع در مورد عزل هیئت‌مدیره یا بازرس و یا اخراج اعضاء منظور گردد.

تبصره ۲ ـ در مجامع عمومی الکترونیکی ثبت و اعمال رأی به صورت الکترونیکی و صرفاً از طریق سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور انجام خواهد شد.

تبصره ۳ ـ مدت زمان حضور و رأی‌گیری در مجمعی که به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌گردد تا لحظه اعلام پایان مهلت رأی‌گیری (همان مورد دستور جلسه) توسط هیئت‌رئیسه از طریق سامانه خواهد بود. تغییر رأی صرفاً طی مهلت مزبور و قبل از ثبت نهایی رأی امکان‌پذیر است. عدم اعلام‌نظر طی مهلت مقرر، به عنوان رأی سفید در نظر گرفته می‌شود.

ماده ۳۱ ـ در جلسات مجمع عمومی عادی که انتخابات هیئت‌مدیره و یا بازرسان را در دستور کار خود دارد، داوطلبان تصدی سمت‌های مذکور می‌توانند در مهلتی که به تساوی برای هر یک از آنها توسط رئیس جلسه منظور می‌شود اقدام به معرفی خود نمایند. علاوه‌براین مقام دعوت‌کننده مکلف است پیش از برگزاری جلسه مجمع عمومی به نحو مناسب (نصب پوسترها، صفحه نمایش، بنر یا….) صورت اسامی کاندیدها را که با ترتیب الفبایی و ذکر نام و نام خانوادگی به صورت کامل و قید پسوندها تنظیم‌شده به تعداد مکفی تهیه و در محل‌هایی که برای اعضاء یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها قابل مشاهده و دسترس باشد، نصب نماید.

تبصره ۱ ـ فهرست اسامی کاندیداها نباید به نحوی تنظیم شود که مفید تبلیغ برای کاندیدای خاصی باشد.

تبصره ۲ ـ عدم حضور کاندیدا در جلسه مجمع و یا عدم استفاده از حق خود برای معرفی، موجب زوال حق انتخاب نخواهد بود.

تبصره ۳ ـ در مجامع عمومی الکترونیکی، باید مهلت مساوی جهت معرفی داوطلبین تصدی سمت هیئت‌مدیره و بازرسی توسط رئیس جلسه منظور گردد.

ماده ۳۲ ـ در موارد رأی‌گیری کتبی، جمع‌آوری آراء توسط افراد امین و منتخب هیئت‌رئیسه و شمارش آنها توسط هیئت مذکور و در فرم‌های مخصوص متضمن موارد دستور جلسه به عمل می‌آید. در شمارش آراء بایستی کل آراء مأخوذه، آراء موافق و مخالف و آراء سفید و آراء باطل ثبت شوند.

تبصره ۱ ـ شمارش آراء انتخابات در فرم‌های مجزا و متضمن اسامی کاندیداها صورت می‌گیرد. هیئت‌رئیسه مکلف است ذیل کلیه فرم‌های شمارش آراء را امضاء نماید.

تبصره ۲ ـ به هنگام شمارش آراء انتخابات، کاندیداها می‌توانند به نحوی که موجب اخلال در نظم و جریان احتساب آراء نگردد، در محل شمارش حضور یافته و بر جریان امر نظارت نمایند.

تبصره ۳ ـ چنانچه در میان کاندیداها افرادی دارای نام خانوادگی مشترک باشند و برگه رأی صرفاً متضمن نام خانوادگی باشد، اسامی مذکور حذف خواهد شد.

تبصره ۴ ـ درصورتی‌که نام یک کاندیدا در برگه رأی تکرار شده باشد، صرفاً یک رأی محاسبه می‌گردد.

تبصره ۵ ـ چنانچه برخی از داوطلبین برای به دست آوردن سمت اصلی یا علی‌البدل، آراء مساوی کسب نمایند، قرعه‌کشی ملاک انتخاب آن‌ها خواهد بود. (در مجامع الکترونیکی امکان قرعه‌کشی از طریق سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور صورت خواهد گرفت.)

ماده ۳۳ ـ هرگاه در جلسه مجمع عمومی، نسبت به تمام موضوعات مندرج در دستور جلسه تصمیم‌گیری نشود، رئیس جلسه موظف است ضمن اعلام تنفس، در همان جلسه تاریخ تشکیل جلسه بعدی را که حداکثر ظرف ۷ روز پس از جلسه اول باشد اعلام نماید. در این صورت رعایت تشریفات دعوت مجدد الزامی نیست.

تبصره ۱ ـ حکم تبصره ۱ ماده ۲۲ آیین‌نامه در خصوص جلسه بعد از تنفس نیز جاری است.

تبصره ۲ ـ حد نصاب‌های قانونی مجامع بر اساس میزان حضور فیزیکی و الکترونیکی و با رعایت قانون و این آیین‌نامه محاسبه خواهد شد.

بخش سوم ـ مفاد تصمیمات

ماده ۳۴ ـ جلسات مجامع عمومی با رعایت تبصره ۳ ماده ۱۰ این آیین‌نامه صرفاً به مواردی رسیدگی می‌نماید که در دستور جلسه مجمع قرار دارد و اتخاذ هرگونه تصمیمی خارج از آنچه که به عنوان دستور جلسه آگهی شده، فاقد اعتبار است.

ماده ۳۵ ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به مجموعه کامل صورت‌های مالی طبق استانداردهای حسابداری ایران و سایر گزارش‌های مالی هیئت‌مدیره (موضوع بند ۹ ماده ۳ آیین‌نامه) بدون قرائت گزارش بازرس یا بازرسان تعاونی معتبر نخواهد بود.

ماده ۳۶ ـ گزارش هیئت‌مدیره نمی‌تواند متضمن پیشنهاد تصویب و تجویز اقدامات آینده یا اقدامات بدون مجوز گذشته باشد و رعایت ماده ۳۴ آیین‌نامه در این مورد الزامی است.

ماده ۳۷ ـ مجمع عمومی نمی‌تواند بر تعهدات صاحبان سهام بیفزاید مگر آنکه کلیه اعضاء و سهامداران غیرعضو تعاونی در مجمع حضور داشته و با تصمیم متخذه موافقت نمایند.

ماده ۳۸ ـ مجامع عمومی فوق‌ا‌‌لعاده با موضوع عزل هیئت‌مدیره، صرفاً نسبت به عزل اتخاذ تصمیم می‌نماید و برای ابقاء رأی‌گیری مجدد نمی‌شود.

ماده ۳۹ ـ مجمع عمومی فوق‌العاده موضوع ماده ۴۲ قانون بخش تعاونی و تبصره ذیل آن‌که جهت رسیدگی به گزارش تخلفات هیئت‌مدیره تشکیل می‌شود، در صورتی می‌تواند نسبت به عزل تصمیم‌گیری کند که موضوع عزل در دستور جلسه آگهی دعوت مجمع قید شده باشد.

ماده ۴۰ ـ به منظور تأمین حق نظارت عضو در امور تعاونی و در تصویب صورت‌های مالی، سایر گزارشات مالی و اجرایی، مقررات داخلی از قبیل آیین‌نامه ـ دستورالعمل و مانند آن، تغییر مفاد اساسنامه، گزارشات هیئت‌مدیره و بازرس و یا بازرسان، اعضاء و سهامداران غیرعضو می‌توانند از پنج روز قبل از تشکیل مجمع عمومی از مفاد آنها اطلاع حاصل نمایند.

بدین‌جهت مقام دعوت‌کننده مکلّف است در صورت درخواست عضو یا نماینده وی و سهامداران غیرعضو امکان ملاحظه، یادداشت‌برداری، تصویربرداری و یا تهیه رونوشت با هزینه متقاضی را فراهم و در اختیار وی قرار دهد

ماده ۴۱ ـ حذف شده است.

ماده ۴۲ ـ حذف شده است.

فصل پنجم ـ سایر مقررات

ماده ۴۳ ـ از مذاکرات و تصمیمات مجمع عمومی فی‌المجلس صورت‌جلسه‌ای توسط منشی تهیه شده و به امضای اعضاء هیئت‌رئیسه می‌رسد. درصورتی‌که بعضی از اعضای هیئت‌رئیسه نظر خاصی در مورد برگزاری مجمع و صورت‌جلسه تنظیمی داشته باشند می‌توانند ذیل امضای خود مرقوم نمایند.

صورت‌جلسه تنظیمی با داشتن امضاء اکثریت اعضاء هیئت‌رئیسه معتبر است و پس از برگزاری مجمع توسط رئیس مجمع عمومی به هیئت‌مدیره تحویل می‌گردد.

تبصره ـ رئیس مجمع مکلف است صورت‌جلسه را به مقام دعوت‌کننده، هیئت‌مدیره و بازرس یا بازرسان تعاونی ابلاغ و رسید دریافت نماید.

ماده ۴۴ ـ صورت‌جلسه مجمع عمومی باید مشتمل بر نکات ذیل باشد:

۱. نام تعاونی.

۲. نوع مجمع عمومی اعم از عادی، عادی به طور فوق‌العاده، فوق‌العاده.

۳. نوبت مجمع.

۴. تاریخ دعوت مجمع [انتشار آگهی] و نحوه دعوت.

۵. زمان برگزاری [روز و ساعت].

۶. محل برگزاری [نام مکان و نشانی کامل].

۷. مقام دعوت‌کننده.

۸. تعداد حاضرین [اصالتاً و وکالتاً به تفکیک].

۹. تعداد کل اعضاء شرکت.

۱۰. دستور جلسه.

۱۱. اعضاء هیئت‌رئیسه [با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت آنان در هیئت‌رئیسه].

۱۲. خلاصه مذاکرات و ذکر تصویب یا عدم تصویب هریک از موارد دستور جلسه به ترتیب و با قید تعداد آراء [در موارد رأی‌گیری کتبی].

۱۳. نتیجه انتخابات با ذکر اسامی [مشخصات کارت ملی] منتخبین به ترتیب اصلی و علی‌البدل و تعداد آراء مأخوذه.

۱۴. حضور یا عدم حضور ناظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

۱۵. ساعت ختم جلسه.

۱۶. امضاء هیئت‌رئیسه با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت در هیئت.

تبصره ۱ ـ صورت‌جلسه مجمعی که رسمیت نیافته [موضوع تبصره ۲ ماده ۲۱ آئین‌نامه]، صرفاً متضمن بندهای ۱ تا ۹ این ماده و امضاء مقام دعوت‌کننده و حاضرین و ساعت تنظیم صورت‌جلسه خواهد بود.

تبصره ۲ ـ در مواردی که مجمع عمومی به دلیل عدم رسیدگی به تمام موضوعات دستور جلسه، به تنفس منجر می‌شود، موضوعاتی که باقی مانده و تاریخ جلسه بعدی در صورت‌جلسه قید خواهد شد.

ماده ۴۵ ـ هیئت‌مدیره مکلف است حداکثر ظرف سه روز از تاریخ برگزاری مجمع، سه نسخه مصدق از صورت‌جلسه تنظیمی و مدارک و مستندات مربوطه را به همراه آگهی دعوت مجمع عمومی [و درصورتی‌که مجمع برگزار شده نوبت دوم یا سوم بوده، آگهی دعوت نوبت‌های قبلی و صورت‌جلسه مربوطه] را جهت بررسی و تطبیق با مقررات به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم کند.

در صورت فراهم بودن امکان بارگذاری مدارک در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی، هیئت‌مدیره مکلف است ظرف سه روز از تاریخ برگزاری مجمع، صورت‌جلسه تنظیمی را به همراه مدارک فوق در سامانه بارگذاری نماید.

ماده ۴۶ ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلّف است پس از دریافت مدارک مجمع حداکثر ظرف ۱۰ روز آنها را از جهت انطباق با مقررات مورد بررسی کارشناسی قرار داده و در صورت عدم نقص و ایراد، موارد لازم را به مرجع ثبت شرکت‌ها ارسال نماید.

ماده ۴۷ ـ درصورتی‌که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از بررسی مدارک، تخلفی را در نحوه برگزاری مجمع، تشریفات مربوطه و یا اخذ تصمیمات احراز کند، مکلّف است به نحو ذیل عمل نماید:

۱. چنانچه تخلف از مقررات، مربوط به تشریفات دعوت و برگزاری مجمع باشد، مرجع مربوطه از ارسال صورت‌جلسه به اداره ثبت شرکت‌ها خودداری و ضمن اعلام مراتب به تعاونی، مقام دعوت‌کننده را جهت تجدید جلسه مجمع راهنمایی می‌نماید.

۲. درصورتی‌که دعوت مجمع و برگزاری آن صحیحاً انجام ولی تصمیمات مطابق مقررات اتخاذ نشده باشد، مطابق بند ۱ اقدام و چنانچه بعضی تصمیمات متخذه وفق مقررات نباشد، صرفاً موارد لازم صحیح به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال و در خصوص تصمیمات فاقد اعتبار، ضمن اعلام مراتب به تعاونی، مقام دعوت‌کننده را جهت تجدید جلسه مجمع راهنمایی می‌نماید.

تبصره ـ درصورتی‌که انتخابات در دستور جلسه باشد رعایت ماده ۶۸ قانون بخش تعاونی و مقررات موضوعه الزامی است.

ماده ۴۸ ـ در مواردی که تصمیمات مجامع عمومی متضمن یکی از امور ذیل باشد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است یک نسخه از صورت‌جلسه مجمع را جهت ثبت به مرجع ثبت شرکت‌ها ارسال نماید:

۱. تصویب اساسنامه و تغییرات بعدی آن.

۲. انتخاب هیئت‌مدیره و بازرس یا بازرسان و تغییرات بعدی آنها.

۳. کاهش یا افزایش سرمایه.

۴. تصویب صورت‌های مالی.

۵. تعیین روش‌های دعوت از مجامع عمومی و اعلام تصمیمات.

۶. تجزیه یا ادغام تعاونی.

۷. انحلال تعاونی و نحوه تصفیه.

۸. انتخاب هیئت تصفیه و تغییرات بعدی آنها.

۹. تغییرات اعضاء.

 ماده ۴۹ ـ در اجرای وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات بخش تعاونی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند نسبت به اعزام ناظر به مجامع عمومی اقدام نماید. وظایف و اختیارات ناظر و حدود نظارت مطابق دستورالعمل ابلاغی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

تبصره ۱ ـ در مجامع عمومی که به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌گردد، مقام برگزارکننده مکلف است حداکثر تا ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع یک نسخه از آگهی دعوت مجمع عمومی مربوطه را از طریق سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال نماید.

تبصره ۲ ـ صرف حضور ناظر در مجمع عمومی دلیلی بر صحت اقدامات انجام‌شده و تصمیمات متخذه نخواهد بود.

ماده ۵۰ ـ کلیه تعاونی‌ها مکلفند اسناد و مدارک مجامع عمومی خود را در مدت‌های تعیین‌شده ذیل نگهداری نمایند:

۱. آگهی دعوت، صورت‌جلسات، لیست حضور و غیاب حاضرین و مدارک و مستندات مجامع عمومی تا ختم تصفیه تعاونی.

۲. لیست حضور و غیاب حاضرین مجامع تا ختم تصفیه تعاونی.

۳. وکالت‌نامه‌ها و نمایندگی‌ها، برگه‌های رأی و فرم‌های شمارش آراء حداقل سه سال پس از برگزاری هر مجمع.

تبصره ۱ ـ چنانچه در مورد مجمعی، دعوایی در مراجع قضایی یا شکایتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح باشد و زمان نگهداری اسناد موضوع بند ۳ منقضی شده باشد، حفظ آنها تا اخذ تصمیم نهایی مرجع مربوطه ضروری است.

تبصره ۲ ـ کلیه اسناد و مدارک مربوط به برگزاری مجمع عمومی الکترونیکی، اعم از فایل‌های صوتی، تصویری، نتیجه آراء و… در سرور سامانه به گونه‌ای ثبت و نگهداری خواهد شد که در هر زمان که مقام‌های مجاز قانونی، نیاز به دسترسی آنها داشتند؛ با حفظ محرمانه و مخفی بودن رأی اعضاء، امکان فراخوانی آن وجود داشته باشد.

تبصره ۳ ـ مسئولیت صحت اطلاعات بارگذاری شده در سامانه، پشتیبانی و نظارت بر عملکرد فنی سامانه و پیگیری رفع مشکلات فنی سامانه در زمان برگزاری مجمع با مقامات دعوت‌کننده قانونی خواهد بود.

تبصره ۴ ـ مسئولیت نظارت بر محتوی اطلاعات بارگذاری شده در سامانه و تطبیق آن با نسخه اصلی، انتقال و طرح سؤالات مطرح‌شده توسط حضار الکترونیکی و نظارت بر پاسخگویی به سؤالات مزبور و اعلام هرگونه تغییرات در گزینه‌های پیشنهادی اولیه هیئت‌مدیره ناشی از نتیجه مباحثات مجمع در سامانه بر عهده هیئت‌رئیسه مجمع خواهد بود.

تبصره ۵ ـ درصورتی‌که شرکت تعاونی یا اتحادیه مشمول نظارت انجمن مرکزی نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها و اتاق‌های تعاون یا نهاد ناظر دیگری مثل سازمان بورس و اوراق بهادار باشد؛ باید تأییدیه‌های نهاد (نهادهای) ناظر به همراه لیست داوطلبین سمت‌های هیئت‌مدیره و بازرس/ بازرسان در سامانه منتشر شود. مسئولیت تطابق مجوزهای صادر شده با مشخصات نامزدها بر عهده هیئت‌رئیسه مجمع خواهد بود.

تبصره ۶ ـ درصورتی‌که سامانه در حین یا تاریخ برگزاری مجمع عمومی دچار اختلال مؤثر در تصمیم‌گیری گردد؛ مقام دعوت‌کننده مکلف است به محض وقوع، نسبت به اطلاع‌رسانی مقتضی به اعضاء و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پشتیبان سامانه اقدام نماید. در این‌گونه موارد با توجه به اهمّیت مجمع عمومی در صورت بروز اخلال در حین برگزاری مجمع عمومی، تصمیم‌گیری با هیئت‌رئیسه و در صورت بروز اخلال قبل از برگزاری مجمع با مقام دعوت‌کننده خواهد بود.

ماده ۵۱ ـ در این آیین‌نامه [به استثناء دستورالعمل مذکور در ماده ۴۹ آیین‌نامه] مقصود از “وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی” حسب مورد، حوزه ستادی، ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها یا ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان‌ها می‌باشد.

این آیین‌نامه در ۵۱ ماده و ۱۰۵ تبصره در تاریخ1403/05/31 به تصویب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده و از تاریخ تصویب، آیین‌نامه قبلی مصوب ۱۳۸۷ و اصلاحیه‌های بعدی آن لغو می‌گردد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ سیدصولت مرتضوی

بخشنامه تعرفه استفاده از تجهیزات مراقبت الکترونیکی (پابند الکترونیکی)

منتشره در روزنامه رسمی شماره 23147-1403/06/26

شماره ۹۰۰۰/۳۳۳۵۳/۱۰۰ ـ ۱۴۰۳/۶/۲۴

جناب آقای دکتر اکبرپور

رئیس محترم هیأت‌مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور

روگرفت بخشنامه شماره ۹۰۰۰/۳۳۲۷۶/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۳/۶/۲۴ صادره از جانب ریاست محترم قوه قضاییه در خصوص “تعرفه استفاده از تجهیزات مراقبت الکترونیکی (پابند الکترونیکی)” به منظور درج در روزنامه رسمی به پیوست ایفاد می‌گردد.

مدیرکل دبیرخانه قوه‌قضائیه ـ مسعود ستایشی

 

شماره ۹۰۰۰/۳۳۲۷۶/۱۰۰ ـ ۱۴۰۳/۶/۲۴

بخشنامه تعرفه استفاده از تجهیزات مراقبت الکترونیکی (پابند الکترونیکی)

در اجرای ردیف ۲۵ جدول شماره ۱۶ تعرفه درآمدهای موضوع جدول شماره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، تعرفه استفاده از تجهیزات مراقبت الکترونیکی (پابند الکترونیکی) بابت هر روز استفاده برای افراد، اعم از اینکه در اجرای ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی و تبصره اصلاحی آن مستقیماً توسط مراجع قضایی به مرکز مراقبت الکترونیکی معرفی می‌شوند و یا زندانیانی که در اجرای ماده ۵۵۳ قانون آئین دادرسی کیفری و یا ماده ۱۹۱ آئین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها، جهت تحمل باقیمانده مجازات حبس و یا پس از تبدیل قرار تأمین، به جای بازداشت در اجرای بند “چ” ماده ۲۱۷ قانون آئین دادرسی کیفری تحت نظارت با تجهیزات الکترونیکی قرار می‌گیرند، به شرح ذیل می‌باشد:

الف ـ مبلغ ۳۰۰.۰۰۰ ریال برای عموم افراد؛

ب ـ مبلغ ۱۵۰.۰۰۰ ریال برای افرادی که به تشخیص مددکار و تأیید رئیس مؤسسه کیفری با موافقت مدیرکل زندان‌های استان و یا مقام مجاز معرفی‌شده از سوی ایشان از پرداخت تعرفه مقرر در بند الف عاجز هستند؛

پ ـ و مبلغ ۵۰.۰۰۰ ریال برای افراد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و زنان سرپرست خانوار.

رئیس قوه‌قضائیه ـ غلامحسین محسنی اژیه

نظریه‌‌ رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به “قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران”

منتشره در روزنامه رسمی شماره 23147-1403/06/26

۱۱۸۰ [این شماره مربوط به ترتیب درج هر نظریه در روزنامه رسمی کشور می‌باشد.]

شماره ۳۴۵۶۲/هـ ب ـ ۱۴۰۳/۶/۲۴

جناب آقای دکتر پزشکیان

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران به شماره ۶۵۵۱۴/ت ۶۱۰۳۱ هـ مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۲۳، موضوع: “مجوز واردات خودرو توسط وزارت راه و شهرسازی” متعاقب بررسی‌ها و اعلام‌نظر مقدماتی “هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین” و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به “قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی” و ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی‌ آن، ‌مراتب متضمّن اعلام‌نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر‌ قانونی و اعلام نتیجه به این‌جانب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در ‌قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

“اولاً ـ علاوه‌بر بند “ز” تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، ماده (۱) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب ۱۳۶۶ ـ نیز بر سالانه بودن احکام قانون بودجه تأکید می‌ورزد، ثانیاً ـ در تبصره بند “الف” ماده (۳۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی به استثنای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از خرید خودروی سواری خارجی منع شده‌اند، بنابراین، متن مصوبه که در اجرای جزء “۲” بند “و” تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، مجوز واردات (۲۰۰) دستگاه خودرو سواری کمک‌دار توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را اعطاء کرده است، از حیث فقدان مجوز قانونی و استناد به قانون منقضی شده، مغایر قانون است.”

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

سایر مصوبات دهه دوم شهریور ۱۴۰۳

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1403/06/11 لغایت 1403/06/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   اصلاحیه دستورالعمل تعیین نحوه و میزان…
keyboard_arrow_up