مصوبات شوراها
منتشره از تاریخ
1403/03/01 لغایت 1403/03/10
در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
شورایعالی انقلاب فرهنگی
اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور
مصوبه اصلاح و تکمیل موادی از آییننامه ستاد ملی زن و خانواده
مصوبه تأیید انتخاب اعضای حقیقی هیأتامنای بنیاد سعدی
مصوبه اصلاح و تکمیل موادی از اساسنامه دانشگاه بینالمللی اهلبیت (علیهمالسلام)
شورایعالی انقلاب فرهنگی
اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23061-1403/03/07
(مصوب جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۸ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره 1403/3181 / دش ـ ۱۴۰۳/۲/۲۲
وزارت آموزش و پرورش ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
سازمان اداری و استخدامی کشور ـ سازمان برنامه و بودجه کشور
دانشگاه فرهنگیان ـ کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
دانشگاه آزاد اسلامی ـ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی
ستاد راهبری و نظارت علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی
شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورایعالی انقلاب فرهنگی
مرکز رصد، برنامهریزی و ارزیابی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
“اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور” که در جلسه ۸۹۷ مورخ 1402/12/08 شورایعالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۶۶ مورخ 1402/12/01 شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ برای اجراء ابلاغ میگردد:
فصل اول ـ کلیات
ماده ۱ ـ در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح به کار میروند:
۱ ـ ۱ ـ نظام آموزش کشور: عبارت است از تمام ابعاد و مقاطع آموزش رسمی کشور در دو حیطه آموزش عمومی و آموزش عالی (در دو بخش پزشکی و غیرپزشکی).
۲ ـ ۱ ـ سنجش: فرایند نظاممند گردآوری و تحلیل دادهها و اطلاعات با استفاده از ابزارها و شیوههای مختلف مانند آزمون، مصاحبه و مشاهده به منظور تصمیمگیری درباره فراگیران، برنامه درسی و سیاستهای آموزشی است و شامل سنجش آموزش عمومی، آموزش عالی (پزشکی و غیرپزشکی)، مهارتی، حرفهای و شغلی میشود.
۳ ـ ۱ ـ ارزشیابی: فرایند تعیین و گردآوری داده و اطلاعات درباره ارزش موضوع مورد ارزیابی با هدف داوری و قضاوت درباره مطلوبیت موضوع مورد ارزیابی بر اساس شاخصها و استانداردهای تعریف شده است که در سطوح فردی، مؤسسهای و برنامهای و بهمنظور اطلاعرسانی، بهبود و پاسخگویی انجام میشود.
۴ ـ ۱ ـ تضمین کیفیت: فرایند اطمینانبخشی به گروههای ذینفع، ذیعلاقه و ذیصلاح در جهت حفظ و ارتقاء کیفیت، پاسخگویی، بهبود و تدارک اطلاعات است.
۵ ـ ۱ ـ اعتبارسنجی: رویهای در ارزشیابی و تضمین کیفیت است که ابتدا ارزیابی درونی (خود ـ ارزیابی) توسط متولیان مؤسسه یا برنامه انجام و سپس بر اساس گزارش نتایج آن، ارزیابی بیرونی توسط متخصصان (خارج از مؤسسه یا برنامه) با هدف قضاوت درباره (الف) میزان تحقق مأموریت، اهداف، استانداردها یا (ب) الزامات از پیش تعیینشده به عمل میآید. نتیجه کلی این فرایند میتواند با اختیار قانونی برای عمل همراه و منجر به اعطاء مجوز، تأیید اعتبار، اعتبار مشروط یا لغو اعتبار و صلاحیت مؤسسه یا برنامه گردد.
۶ ـ ۱ ـ استاندارد: وضعیت مطلوب هریک از اجزاء نظام آموزش کشور که مورد اجماع اکثریت صاحبنظران و متخصصان آن حوزه قرار گرفته باشد.
۷ ـ ۱ ـ آزمونهای فراگیر کشوری: به آزمونهایی در حیطه عمومی یا تخصصی اطلاق میشود که بر اساس نتایج آن درباره تخصیص جایگاه یا امتیاز به فرد آزمون دهنده؛ تصمیمگیری یا میزان توانایی یا شایستگی وی در زمینهای خاص تعیین میشود و از حیث شرکتکنندگان در مقیاس منطقهای یا کشوری برگزار میشود.
۸ ـ ۱ ـ سازمان: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور بهعنوان نهادی تخصصی در حوزههای “سنجش” و “ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت” نظام آموزش عمومی و عالی است که در این اساسنامه به اختصار “سازمان” نامیده میشود.
ماده ۲ ـ اهداف و مأموریتها
۱ ـ استقرار و تعالی نظام جامع سنجش آموزش کشور با تأکید بر استانداردسازی و نظارت بر سنجش کیفیت آموزشی و تربیتی دانشآموزان در آموزش و پرورش خصوصاً در مقطع متوسطه دوم، سنجش توانمندیهای آموزشی متقاضیان ورود به سطوح مختلف آموزش عالی و سنجش شایستگی و توانمندیهای شغلی دانشآموختگان آموزش عالی
۲ ـ استقرار و تعالی نظام جامع رصد، نظارت، ارزشیابی، اعتبارسنجی و رتبهبندی و تضمین کیفیت بیرونی نظام آموزش کشور
۳ ـ استقرار و تعالی نظام اعتبارسنجی آموزشهای غیررسمی
۴ ـ ارتقاء روشهای سنجش و شیوههای اجرای آزمونها با بهرهگیری از یافتههای جدید علمی در حوزه اندازهگیری و سنجش (روانسنجی) با تأکید بر صلاحیت حرفهای
۵ ـ کسب مرجعیت تخصصی در حوزههای مأموریتی در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی.
ماده ۳ ـ وظایف و اختیارات
۱ ـ برنامهریزی و مدیریت اجرای سنجش توانمندیهای آموزشی متقاضیان ورود به سطوح مختلف آموزش عالی شامل آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، آزمون متمرکز ورود به دوره کارشناسی ارشد، آزمون نیمهمتمرکز دوره دکتری تخصصی، آزمون کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و آزمونهای فراگیر کشوری
تبصره ۱ ـ آزمونهای جدید و پیشبینینشده در صورت تصویب در شورای سنجش و پذیرش در شمول بند فوق قرار میگیرد.
تبصره ۲ ـ توسعه آزمونهای صلاحیت آموزشی و تربیتی برای تغییر آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از آزمونهای رقابتی حافظهمحور به آزمونهای سنجش تسلط و تشخیص صلاحیت آموزشی، تربیتی و مهارتی.
۲ ـ ارزشیابی میزان تحقق اهداف تعلیم و تربیت در ساحتهای ششگانه مندرج در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، با استفاده از ظرفیتهای علمی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای مربوطه
۳ ـ برنامهریزی و مدیریت اجرای آزمونهای نهایی آموزش و پرورش با تأکید بر کیفیت و استانداردسازی
۴ ـ برنامهریزی و راهبری اجرایی نظام اعتبارسنجی آموزشهای غیررسمی
۵ ـ تشکیل شناسنامه ملی آموزشی و تربیتی، احراز اصالت مدارک تحصیلی و رصد تحصیلی افراد با تخصیص کد یکتای تحصیلی در کلیه مقاطع آموزشی با استفاده از ظرفیت پایگاههای داده و اطلاعات دستگاههای ذیربط
۶ ـ رصد، بررسی صلاحیت، اعتبارسنجی، صدور مجوز و راهبری مراکز داخلی مجری آزمونهای بینالمللی
۷ ـ رصد، بررسی صلاحیت، اعتبارسنجی، صدور مجوز برگزارکنندگان و تعیین آزمونهای معیار زبان فارسی برای غیرفارسیزبانان جهت تحصیل و اشتغال در ایران
۸ ـ طراحی، برنامهریزی و مدیریت اجرای ارزشیابی بیرونی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت بیرونی نظام آموزش رسمی و غیررسمی کشور مبتنی بر اسناد بالادستی و مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر شفافیت، مسئولیتپذیری و پاسخگویی
تبصره ـ سازمان با همکاری دستگاهها و نهادهای ذیربط از جمله وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی دولتی و غیردولتی نسبت به انجام ارزشیابی بیرونی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت بیرونی اقدام مینماید. بر این اساس مسئولیت اصلی استقرار نظام درونی تضمین کیفیت بر عهده وزارتخانه مربوطه خواهد بود و سازمان در این زمینه ضمن نظارت، حمایتهای تخصصی لازم را در موارد مورد نیاز فراهم مینماید.
۹ ـ اعتبارسنجی و رتبهبندی بومی مراکز آموزشی، تربیتی و پژوهشی رسمی و غیررسمی (در سطوح دانشگاه و مدرسه و مؤسسه) و اعطاء جوایز ملی کیفیت با هدف توسعه عدالت آموزشی، اعتماد و سرمایه اجتماعی
۱۰ ـ توسعه شیوههای نوین، الکترونیک و هوشمند در سنجش، ارزشیابی و رتبهبندی
۱۱ ـ تحلیل دادهها و روندهای آموزشی، تهیه نقشههای توصیفی و آماری و نگاشتهای سیاستی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با تأکید بر صحت و یکپارچگی جهت ارایه به شورایعالی انقلاب فرهنگی و مراجع ذیصلاح
۱۲ ـ انجام پژوهشهای کاربردی، ارائه خدمات مشاورهای تخصصی و آموزشهای حرفهای کوتاهمدت در حوزههای مأموریتی سازمان برای افزایش آگاهی، ارتقاء نقشآفرینی و بهبود تعاملات کنشگران نظام آموزش کشور به منظور تحقق ماهیت تخصصی و حرفهای
۱۳ ـ تدارک زمینههای مشارکت بخش غیردولتی تخصصی و حرفهای و مردمی، مراجع ارزیاب، شرکتهای دانشبنیان، انجمنها و نهادهای حرفهای در ابعاد اجرایی مأموریتهای سازمان
۱۴ ـ تا زمان تصویب طرح پذیرش دانشجو (موضوع تبصره ۳ ماده ۲ مصوبه سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب جلسات ۸۴۳، ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۵، ۰۵/۱۱/۱۴۰۰ و ۱۷/۰۳/۱۴۰۱ شورایعالی انقلاب فرهنگی)؛ اعلام نتایج و تعیین پذیرفتهشدگان در کلیه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در آزمونهای برگزارشده توسط سازمان، بر اساس قوانین و مقررات بالادستی و در چارچوب کد رشته محلها و ظرفیتهای مصوب شورای گسترش وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نظارت بر اجرای آن
تبصره ـ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی موظفند اطلاعات کامل ثبتنامکنندگان خود (منطبق با فهرست پذیرفتهشدگان اعلامی توسط سازمان و پذیرفتهشدگان استعدادهای درخشان)، را طبق موعد مقرر در آئیننامه و پس از اعلام پذیرفتهشدگان در سامانهای که به این منظور توسط سازمان تهیه میگردد، ثبت نمایند.
همکاری متقابل و انعقاد تفاهمنامه با سازمانهای همتا در سطوح منطقهای و بینالمللی و فعال در سایر کشورها با رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران.
فصل دوم ـ ارکان
ماده ۴ ـ سازمان دارای ارکان زیر است:
۱ ـ هیأتامناء
۲ ـ رئیس سازمان
۳ ـ شوراهای سنجش و پذیرش دانشجو (موضوع قوانین مصوب سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی)
۴ ـ شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین کیفیت و رصد کیفیت نظام آموزش کشور.
ماده ۵ ـ هیأتامنا، عالیترین مرجع سازمان در زمینه تعیین خطمشیها و تصمیمگیریهای کلان و دارای کلیه اختیارات قانونی در حدود مأموریت، اهداف و وظایف سازمان و اداره امور آن است.
ماده ۶ ـ ترکیب هیأتامناء:
۱ ـ رئیسجمهور به عنوان رئیس هیأتامناء و در غیاب وی معاون اول رئیسجمهور
۲ ـ دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی
۳ ـ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
۴ ـ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۵ ـ وزیر آموزش و پرورش
۶ ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۷ ـ معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور
۸ ـ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
۹ ـ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
۱۰ ـ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
۱۱ ـ دو نفر از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد شورایعالی انقلاب فرهنگی)
۱۲ ـ رئیس سازمان به عنوان دبیر هیأتامناء
۱۳ ـ دو نفر از رؤسای دانشگاهها (یک نفر از رؤسای دانشگاههای وزارت علوم و یک نفر از رؤسای دانشگاههای وزارت بهداشت) به انتخاب شورایعالی انقلاب فرهنگی
۱۴ ـ چهار نفر متخصص و صاحبنظر در حوزه سنجش و ارزشیابی آموزشی (به انتخاب شورایعالی انقلاب فرهنگی).
تبصره ـ احکام اعضاء منتخب شورایعالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس هیأتامناء برای دوره ۴ ساله صادر میگردد و انتخاب مجدد آنان بلامانع میباشد.
ماده ۷ ـ وظایف و اختیارات هیأتامناء
۱ ـ تصویب سیاستهای اجرایی و برنامههای توسعهای و راهبردی سازمان
۲ ـ تصویب مقررات و آییننامههای پیشنهادی از شوراهای سازمان
۳ ـ تأیید گزارشهای سالانه و تحلیلهای کلان کشوری
۴ ـ نظارت بر عملکرد سالانه سازمان
۵ ـ پیشنهاد هرگونه تغییر در اساسنامه سازمان و ارائه آن جهت تصویب در شورایعالی انقلاب فرهنگی
۶ ـ تصویب آئیننامههای اداری و مالی در چارچوب ضوابط و مقررات
۷ ـ تصویب بودجه تفصیلی سالانه و صورتهای مالی و تعیین حسابرس برای سازمان
۸ ـ تصویب یا تغییر ساختار تشکیلاتی سازمان در چارچوب ضوابط و مقررات
۹ ـ تصویب هرگونه انتقال، خرید، فروش و تهاتر اموال غیرمنقول سازمان
۱۰ ـ تعیین هزینههای خدماتی و بازنگری در آنها
۱۱ ـ پیشنهاد عزل و نصب رئیس سازمان
۱۲ ـ تصمیمگیری درباره واگذاری وظایف غیرحاکمیتی به بخشهای دولتی و غیردولتی و تعیین ضوابط واگذاری فعالیتهای اجرایی از طریق برونسپاری
۱۳ ـ تصمیمگیری و تمهید برای عضویت سازمان در شوراهای مرتبط با حوزههای سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور
تبصره ۱ ـ تصمیمگیری در مواردی که متضمن تأمین بار مالی برای دولت باشد، نیازمند ارائه گزارش امکانسنجی مالی سازمان برنامه و بودجه کشور، پیش از تصویب در هیأتامناء است.
تبصره ۲ ـ رئیس هیأتامناء میتواند تا تأیید حکم رئیس پیشنهادی سازمان توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی، حداکثر به مدت شش ماه؛ سرپرست منصوب نماید.
تبصره ۳ ـ هیأتامناء میتواند برخی از وظایف خود را به کمیسیون دائمی هیأتامناء تفویض نماید. آییننامه تشکیل کمیسیون دائمی به تصویب هیأتامنا خواهد رسید.
ماده ۸ ـ جلسات عادی هیأتامنا، حداقل سالی دو بار، تشکیل میشود. جلسات با حضور حداقل دوسوم از اعضای هیأتامناء و با حضور رئیس هیأتامناء رسمیت مییابد و تصمیمات با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر است.
تبصره ۱ ـ جلسات فوقالعاده هیأتامناء برحسب ضرورت، با پیشنهاد رئیس هیأتامناء یا رئیس سازمان و یا ۵ نفر از اعضای هیأتامناء تشکیل میشود.
تبصره ۲ ـ دبیر هیأتامناء میتواند حسب مورد و ارتباط موضوعی از سایر اشخاص حقوقی، صاحبنظران و متخصصان مربوط، بدون حق رأی برای شرکت در جلسه هیأتامناء دعوت کند.
ماده ۹ ـ مصوبات هیأتامنا، با امضای رئیس هیأتامناء ابلاغ و لازمالاجرا میشود.
ماده ۱۰ ـ رئیس سازمان به عنوان بالاترین مقام اجرایی سازمان، به پیشنهاد هیأتامناء و تأیید شورایعالی انقلاب فرهنگی و با حکم رئیسجمهور به مدت چهار سال منصوب میشود. انتخاب مجدد وی برای دورههای بعدی بلامانع است.
تبصره ۱ ـ دو نفر به پیشنهاد هیأتامناء برای احراز پست ریاست سازمان معرفی میشوند که باید دارای سابقه آموزشی، سابقه مثبت مدیریت و دارای تخصص یا تجربه مفید در حوزههای مرتبط با سنجش و ارزشیابی باشند.
تبصره ۲ ـ پذیرش استعفا و یا عزل رئیس سازمان پس از تصویب هیأتامناء و با حکم رئیس هیأتامناء امکانپذیر است.
ماده ۱۱ ـ رئیس سازمان، همتراز مقامات مندرج در بند (ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری است.
ماده ۱۲ ـ وظایف رئیس سازمان
۱ ـ راهبری و هدایت امور سازمان و نظارت بر حسن اجرای برنامهها و فعالیتها در چارچوب اساسنامه و مصوبات هیأتامناء
۲ ـ ارائه گزارشهای سالانه و دورهای از برنامه و عملکرد سازمان به رئیس هیأتامناء و مراجع ذیربط بر اساس اهداف و مأموریتها
۳ ـ پیشنهاد تشکیلات سازمانی به هیأتامناء در چارچوب ضوابط و مقررات
۴ ـ اتخاذ تصمیم در خصوص تمامی امور استخدامی، اداری، مالی و اجرایی با رعایت قوانین و مقررات
۵ ـ ارائه بودجه پیشنهادی و صورتهای مالی سالانه سازمان به هیأتامناء در چارچوب ضوابط و مقررات
۶ ـ پیشنهاد آئیننامههای اداری و مالی به هیأتامناء در چارچوب ضوابط و مقررات
۷ ـ نمایندگی سازمان در مراجع اداری و قضایی با حق توکیل غیر برای استیفاء حقوق سازمان در حدود مقررات
۸ ـ حفاظت اموال منقول و غیرمنقول سازمان
۹ ـ امضای قراردادها، اسناد تعهدآور و اسناد مالی و اداری در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسئولیت امور مالی سازمان حسب آئیننامههای مالی و معاملاتی و اداری
۱۰ ـ پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به هیأتامنا و پیگیری آن پس از تأیید هیأتامنا برای تصویب در شورایعالی انقلاب فرهنگی
۱۱ ـ اجرای مصوبات هیأتامناء.
تبصره ـ رئیس سازمان میتواند برخی از وظایف خود به استثناء وظایف تفویض شده از طرف هیأتامناء را به هریک از معاونان سازمان تفویض اختیار نماید.
ماده ۱۳ ـ ترکیب و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مطابق با قانون مصوب 1392/06/10 مجلس شورای اسلامی و اصلاحات پس از آن است.
ماده ۱۴ ـ ترکیب و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها مطابق با قانون مصوب 1394/12/18 مجلس شورای اسلامی و اصلاحات پس از آن است.
ماده ۱۵ ـ شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین کیفیت و رصد نظام آموزش کشور: این شورا مرجع علمی، راهبری و تصمیمسازی در حوزه مأموریت رصد، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش کشور در سطح سازمان است.
ماده ۱۶ ـ ترکیب شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین کیفیت و رصد نظام آموزش کشور
۱ ـ رئیس سازمان (رئیس شورا)
۲ ـ معاون ذیربط سازمان (دبیر شورا)
۳ ـ معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
۴ ـ معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۵ ـ معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش
۶ ـ معاون ذیربط رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور
۷ ـ رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورایعالی انقلاب فرهنگی
۸ ـ دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی
۹ ـ دبیر ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی
۱۰ ـ رئیس مرکز رصد، برنامهریزی و ارزیابی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
۱۱ ـ نماینده فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
۱۲ ـ معاون ذیربط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
۱۳ ـ سه نفر متخصص و صاحبنظر حوزه ارزشیابی آموزشی از سه حوزه آموزش عمومی، آموزش عالی و آموزش مهارتی (هر حوزه یک نفر) با انتخاب و معرفی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی.
تبصره ۱ ـ معاون ذیربط فرهنگستانهای علوم پزشکی، هنر و زبان و ادب فارسی، وزراء، رؤسای دستگاهها و متخصصین حسب دستور جلسه، با حق رأی به جلسه دعوت میشوند.
تبصره ۲ ـ اعضای حقیقی شورا با حکم رئیس سازمان (رئیس شورا) و به مدت دو سال به عضویت شورا منصوب میشوند.
ماده ۱۷ ـ وظایف شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین کیفیت و رصد کیفیت نظام آموزش کشور
۱ ـ تدوین آئیننامهها، دستورالعملها و رویههای مورد نیاز جهت اجرای اثربخش فعالیتهای ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عمومی و عالی
۲ ـ برنامهریزی سالانه و بلندمدت سازمان در حوزه ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عمومی و عالی
۳ ـ پایش روند اجرای فرایندهای ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در سطوح مختلف نظام آموزش کشور و ارائه بازخوردهای اصلاحی بر اساس نتایج حاصل از فرا ارزیابی
۴ ـ تدوین ضوابط، معیارها و استانداردها، الزامات ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت و رتبهبندی آموزش عمومی و عالی حسب اهداف و ماهیت عملکردی آنها
۵ ـ تعیین ضوابط و معیارها و فرآیندهای اعتباربخشی مدارک تمامی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی اعم از دانشگاههای دولتی، غیرانتفاعی، پیامنور، فنی ـ حرفهای، علمی ـ کاربردی، آزاد و … و نظارت بر حسن اجرای آنها
۶ ـ طراحی و تدوین کاربست عملیاتی حاصل از نتایج ارزشیابی کیفیت در سطوح مختلف نظام آموزش عمومی و عالی
۷ ـ تدوین الزامات تشویقی و ترغیبی جهت تقویت فعالیتهای ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در سطوح مختلف آموزش عمومی و عالی
۸ ـ پیشنهاد سازوکار حضور و عضویت در نهادهای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت منطقهای و بینالمللی با تأکید بر به کارگیری شاخصهای ارزیابی بینالمللی و اهتمام بر بومیسازی، بهروزرسانی و روزآمدسازی شاخصها
۹ ـ سایر وظایف ارجاعی از هیأتامناء.
فصل سوم ـ ساختار، منابع انسانی و امور مالی
ماده ۱۸ ـ سازمان بهعنوان مؤسسهای دولتی زیر نظر مستقیم رئیسجمهور و دارای شخصیت حقوقی مستقل است که به صورت هیأت امنائی و در چارچوب ضوابط و مقررات کشور و مصوبات هیأتامناء اداره میشود.
تبصره ـ محل استقرار سازمان در استانهای تهران و البرز است و از امکانات و ظرفیتهای سایر نهادها و دستگاههای کشور جهت انجام وظایف و مسئولیتهای محوله استفاده میکند.
ماده ۱۹ ـ ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی سازمان با توجه به مأموریت و وظایف محوله مصوب اساسنامه، به تصویب هیأتامناء میرسد.
ماده ۲۰ ـ سازمان سنجش آموزش کشور با تمام امکانات، فضای اداری، تجهیزات، منابع انسانی و پستهای سازمانی به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، منتقل میگردد.
تبصره ۱ ـ سازمان اداری و استخدامی کشور وظیفه طراحی، تمهید و تأیید ساختار جدید سازمان از طریق انتقال و تجمیع پستهای موجود در دستگاههای اجرایی که وظایف مرتبط با وظایف سازمان را عهده دارند و ایجاد پستهای جدید برای مأموریتهای جدید موضوع این اساسنامه را بر عهده خواهد داشت.
تبصره ۲ ـ سازمان برنامه و بودجه کشور وظیفه تجمیع منابع حاصل از جابهجایی اعتبارات و داراییهای سرمایهای ناظر بر آن اعم از تجهیزات را بر عهده خواهد داشت.
ماده ۲۱ ـ بودجه سازمان از محل: (۱) تجمیع و انتقال ردیفهای اعتباری ناظر بر مأموریت سازمان که پیش از ابلاغ اساسنامه سازمان در شمول اعتبارات مصوب سایر نهادها و دستگاهها قرار داشته است، (۲) کسب درآمدهای عمومی و اختصاصی حاصل از هزینه ثبتنام در آزمونها و موارد مشابه، (۳) کمکها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی (نقدی و غیرنقدی)، (۴) تسهیلات بانکی مأخوذه طبق مقررات و (۵) مشارکتهای مردمی، خیرین و موقوفات، تأمین میگردد.
تبصره ـ جزء (۱) مندرج در ماده ۲۱ صرفاً یکبار حین تأسیس سازمان اعمال میشود.
ماده ۲۲ ـ سازمان مجاز است در ازای خدماتی که ارائه میدهد بر حسب طبقهبندی خدمات و هزینههای اجرایی (اعم از هزینهها و تملک داراییهای سرمایهای ـ تجهیزات) که به تصویب هیأت دولت میرسد، هزینه دریافت کند.
تبصره ـ اعتبارات این سازمان از محل درآمدهای عمومی و اختصاصی اکتسابی ناشی از انجام خدمات ارزشیابی و حق ثبتنام شرکت در آزمونها (اعم از موظف مانند آزمونهای سراسری ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و غیرموظف برای سایر آزمونها) که در لوایح بودجه سنواتی پیشبینی و درج میگردد، تأمین خواهد شد.
فصل چهارم ـ سایر مقررات
ماده ۲۳ ـ اموال منقول و غیرمنقول، داراییها، حقوق و کلیه امکانات سازمان، متعلق به دولت است و در صورت انحلال یا ادغام سازمان، در اختیار دولت خواهد بود.
تبصره ـ انحلال و یا ادغام سازمان به پیشنهاد هیأتامناء و تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی انجام میپذیرد.
ماده ۲۴ ـ هرگونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه به پیشنهاد هیأتامنا و تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی انجام میشود.
ماده ۲۵ ـ نظارت بر عملکرد سازمان بر عهده شورایعالی انقلاب فرهنگی است.
ماده ۲۶ ـ مواردی که در این اساسنامه پیشبینی نشده است، تابع قوانین و مقررات جاری کشور خواهد بود.
ماده ۲۷ ـ این اساسنامه مشتمل بر ۲۷ ماده و ۲۰ تبصره در جلسه ۸۹۷ مورخ 1402/12/08 شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ؛ لازمالاجرا است و مفاد آن بر قوانین، مقررات و ضوابط ناظر بر امور سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و سایر مقررات مشابه، حاکم خواهد بود.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی
مصوبه تأیید انتخاب رئیس مرکز پژوهش و آموزش عالی قرآن و علوم انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قائممقام وزیر در حوزه علوم انسانی و دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23061-1403/03/07
(مصوب جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۸ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره 1403/3687 / دش ـ ۱۴۰۳/۲/۲۶
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی
ماده واحده “تأیید انتخاب رئیس مرکز پژوهش و آموزش عالی قرآن و علوم انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قائممقام وزیر در حوزه علوم انسانی و دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی” که در جلسه ۸۹۷ مورخ 1402/12/08 شورایعالی انقلاب فرهنگی بر اساس مصوبه جلسه ۴۶۳ شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) به تصویب رسیده است به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
“ماده واحده ـ با استناد به بند “الف” ماده ۵ آییننامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی (اصلاحی جلسه ۸۹۰ مورخ 1402/08/16 شورایعالی انقلاب فرهنگی)؛ آقای محمدجواد هراتی برای مدت ۲ سال به عنوان رئیس مرکز پژوهش و آموزش عالی قرآن و علوم انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قائممقام وزیر در حوزه علوم انسانی و دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی انتخاب میشود”.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی
مصوبه الزام کلیه مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفهای در حوزه تخصصی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کسب مجوز فعالیت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوبه واگذاری تنظیمگری، صدور مجوز و نظارت بر اتاقهای فرار و کسب و کارهای مشابه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23061-1403/03/07
(مصوب جلسه ۸۹۸ مورخ ۱۴۰۳/۱/۲۸ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره 1403/3072 / دش ـ ۱۴۰۳/۲/۱۹
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ماده واحده “الزام کلیه مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفهای در حوزه تخصصی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کسب مجوز فعالیت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی” که در جلسه ۸۹۸ مورخ 1403/01/28 شورایعالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسات ۴۶۶ و ۴۷۱ شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی (بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
“ماده واحده ـ در راستای تمرکز بخشی و انسجام لازم در فرایند نظارت مؤثر بر فعالیتهای ناظر بر نظام آموزش عالی در حوزه پزشکی؛ کلیه مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفهای در حوزه تخصصی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ازجمله؛ مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی غیردولتی و آمادگی آزمونهای علوم پزشکی؛ صرفاً با اخذ امتیاز و مجوز مربوطه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ مجاز به فعالیت میباشند.
تبصره ۱ ـ گروه علوم پزشکی با هدف مرجعیت بررسی آثار تخصصی حوزه پزشکی و همچنین کارشناسی آثار دارای درونمایه پزشکی در سایر حوزهها، در عداد دیگر گروههای موضوعی ذیل هیئت نظارت بر نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (ماده (۵) مصوبه اصلاحی اهداف، سیاستها و ضوابط نشر کتاب مصوب جلسه ۶۶۰ مورخ 1389/01/24 شورایعالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات بعدی آن) با استفاده از کارشناسان مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل میگردد.
تبصره ۲ ـ مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفهای طب سنتی؛ امتیاز و مجوز فعالیت خود را از ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی (موضوع ماده (۶) سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب جلسه ۷۳۵ مورخ 1392/04/25 شورایعالی انقلاب فرهنگی) اخذ مینمایند”.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی
مصوبه واگذاری تنظیمگری، صدور مجوز و نظارت بر اتاقهای فرار و کسب و کارهای مشابه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23061-1403/03/07
(مصوب جلسه ۸۹۹ مورخ ۱۴۰۳/۲/۱۱ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره 1403/3882 / دش ـ ۱۴۰۳/۲/۳۰
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی
وزارت ورزش و جوانان ـ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی
وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت کسبوکارهای مجازی و هیأتعالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور)
وزارت امور اقتصادی و دارایی (مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار)
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت اطلاعات
وزارت کشور (سازمان شهرداریها و سازمان امور اجتماعی)
ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
سازمان ملی استاندارد
ماده واحده “واگذاری تنظیمگری، صدور مجوز و نظارت بر اتاقهای فرار و کسب و کارهای مشابه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی” که در جلسه ۸۹۹ مورخ 1403/02/11 شورایعالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۶۸ شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ برای اجراء ابلاغ میگردد:
“ماده واحده ـ به استناد اقدام ملی ۷ از راهبرد کلان ۹ نقشه مهندسی فرهنگی کشور مبنی بر “رصد، پایش و برنامهریزی به منظور مقابله هوشمند با محصولات فرهنگی و هنری معارض با ارزشهای اخلاقی، انسانی، اسلامی و انقلابی” و در راستای ساماندهی کسب و کارهای بازیمحور؛ صلاحیت و وظایف مربوط به فرایندهای تنظیمگری، صدور مجوز و نظارت بر اتاقهای فرار و کسب و کارهای مشابه اعم از اتاقهای ترس؛ سافاریهای وحشت و بازیهای محیطی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار میگردد.
تبصره ۱ ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ضوابط و فرایندهای تنظیمگری، صدور مجوز و نظارت را ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این ماده واحده و با همکاری پلیس اماکن فراجا، سازمان ملی استاندارد و وزارتخانههای کار، تعاون و رفاه اجتماعی؛ ورزش و جوانان؛ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی؛ صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت کسب و کارهای مجازی و هیأتعالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور)؛ امور اقتصادی و دارایی (مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار)؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ اطلاعات و کشور (سازمان شهرداریها و سازمان امور اجتماعی) تهیه و برای طرح و تصویب در شورایعالی انقلاب فرهنگی به ستاد نظارت و راهبری فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی ارسال نماید.
تبصره ۲ ـ اساسنامه بنیاد ملی بازیهای رایانهای (مصوب جلسه ۵۸۴ مورخ 1385/03/09 شورایعالی انقلاب فرهنگی) در چارچوب این ماده واحده و متناسب با آن، ظرف مدت ۳ ماه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکمیل و بازنگری و جهت تصویب به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه میگردد”.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی
مصوبه واگذاری مأموریت مستندسازی، احیاء و بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23061-1403/03/07
(مصوب جلسه ۸۹۹ مورخ ۱۴۰۳/۲/۱۱ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره 1403/3883 / دش ـ ۱۴۰۳/۲/۳۰
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
دانشگاه تهران
ماده واحده “واگذاری مأموریت مستندسازی، احیاء و بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران” که در جلسه ۸۹۹ مورخ 1403/02/11 شورایعالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۶۷ شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ برای اجراء ابلاغ میگردد:
“ماده واحده ـ تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانزمین، بیانگر وجود مراکز برجسته علم و دانش همچون دانشگاه جندیشاپور (۲۷۱ م)، نظامیهها (۱۰۶۵ م)، ربع رشیدی (۱۲۷۵ م)، دارالفنون (۱۸۱۴ م) و دانشگاه تهران (۱۹۳۴ م) است و بر این اساس؛ در سی و نهمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶)، پیشینه دیرینه دانش و آموزش در فرهنگ و تمدن ایرانزمین مورد توجه قرار گرفت و قدمت ۱۷۵۰ ساله دانشگاه جندیشاپور به عنوان کهنترین دانشگاه جهان، ثبت و اعلام گردید. این اتفاق؛ ضمن افزودن بر قدمت آموزش عالی جهان، کانون سنت دانشگاهی را نیز از مغرب زمین به مشرق زمین و به طور خاص ایران انتقال داد و بدینترتیب؛ پیشینه تاریخی و سیر تطور و تکامل نظام آموزش عالی در ایران، سنت دانشگاهی و تشکیل مراکز برجسته علمی در مقاطع و ادوار مختلف تاریخی، قدمتی بالغ بر ۱۷۵۰ سال پیدا نمود.
در این راستا و به منظور احیاء و معرفی این پیشینه ارزشمند فرهنگی و تمدنی ایران و اسلام در حوزه آموزش عالی، به دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی و میراثدار تاریخ کهن علم و دانش و نظام آموزش عالی کشور؛ مأموریت داده میشود ضمن تدوین و مستندسازی گذشته تاریخی سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی در ایران و مراحل تکامل و پیوستگی این سنت در بستر زمان؛ نسبت به طراحی و اجرای طرح عملیاتی برای احیاء این سابقه درخشان تمدنی و تقویت سنت دانشگاهی ایران و نیز تبیین، گفتمانسازی و بزرگداشت این پیشینه دیرینه تاریخی و تمدنی اقدام و در راستای ایفای نقش کلیدی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در تمدنسازی؛ پیشنهادهای لازم را با فعالسازی، همافزایی و بهرهگیری از ظرفیت سایر دانشگاهها به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید”.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی
مصوبه اصلاح و تکمیل موادی از آییننامه ستاد ملی زن و خانواده
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23061-1403/03/07
(مصوب جلسه ۸۹۹ مورخ ۱۴۰۳/۲/۱۱ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره 1403/3884 / دش ـ ۱۴۰۳/۲/۳۰
نهاد ریاست جمهوری ـ ستاد ملی زن و خانواده
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
ماده واحده “اصلاح و تکمیل موادی از آییننامه ستاد ملی زن و خانواده” که در جلسه ۸۹۹ مورخ 1403/02/11 شورایعالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۷۴ شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
“ماده واحده ـ موادی از آییننامه ستاد ملی زن و خانواده (مصوب جلسه ۶۸۲ مورخ 1389/11/26 شورایعالی انقلاب فرهنگی) به شرح بندهای ذیل اصلاح و تکمیل میگردد:
۱ ـ در بند ۸ ماده (۱)، عنوان “وزیر رفاه و تأمین اجتماعی” به “وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی” تغییر مییابد.
۲ ـ در بند ۱۱ ماده (۱)، عنوان “رئیس سازمان ملی جوانان” به “وزیر ورزش و جوانان” تغییر مییابد.
۳ ـ در بند ۱۶ ماده (۱)، عنوان “رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده” به “رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان” تغییر مییابد.
۴ ـ در بند ۱۷ ماده (۱)، عنوان “رئیس مرکز امور زنان و خانواده” به “معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده” تغییر مییابد.
۵ ـ در بند ۱۸ ماده (۱)، عبارات “دو نفر” و “به پیشنهاد مرکز امور زنان و خانواده رئیسجمهور” به ترتیب به عبارات “پنج نفر” و “به پیشنهاد ستاد خانواده و زنان دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی” تغییر مییابد.
۶ ـ در ماده (۴)، عبارات “مرکز امور زنان و خانواده رئیسجمهور” و “این مرکز” به ترتیب به عبارات “معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری” و “این معاونت” تغییر مییابد.
۷ ـ “رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور” به ترکیب اعضای ماده (۱) آییننامه اضافه میگردد.
۸ ـ ماده (۳) به شرح ذیل اصلاح میگردد:
ماده ۳ ـ مصوبات ستاد پس از تأیید و امضای رئیسجمهور، لازمالاجراست و کلیه دستگاهها و سازمانها موظفاند بر اساس مصوبات ستاد، اقدام و نتایج آن را به ستاد گزارش نمایند”.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی
مصوبه تأیید انتخاب اعضای حقیقی هیأتامنای بنیاد سعدی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23061-1403/03/07
(مصوب جلسه ۸۹۹ مورخ ۱۴۰۳/۲/۱۱ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره 1403/3886 / دش ـ ۱۴۰۳/۲/۳۰
معاونت اول رئیسجمهور
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
بنیاد سعدی
ماده واحده “تأیید انتخاب اعضای حقیقی هیأتامنای بنیاد سعدی” که در جلسه ۸۹۹ مورخ 1403/02/11 شورایعالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ1402/04/27 هیأتامنای بنیاد سعدی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
“ماده واحده ـ با استناد به بند ۱۲ ماده ۵ اساسنامه بنیاد سعدی (مصوب جلسه ۶۷۳ مورخ 1389/08/04 شورایعالی انقلاب فرهنگی)؛ آقایان: موسی اسوار، محمدرضا ترکی، محمد دبیر مقدم، علیاشرف صادقی و محمدجعفر یاحقی برای مدت پنج سال به عنوان اعضای حقیقی صاحبنظر جهت عضویت در هیأتامنای بنیاد سعدی انتخاب میشوند”.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی
مصوبه اصلاح و تکمیل موادی از اساسنامه دانشگاه بینالمللی اهلبیت (علیهمالسلام)
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23061-1403/03/07
(مصوب جلسه ۸۹۹ مورخ ۱۴۰۳/۲/۱۱ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره 1403/3887 / دش ـ ۱۴۰۳/۲/۳۰
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
مجمع جهانی اهلبیت
دانشگاه بینالمللی اهلبیت
ماده واحده “اصلاح و تکمیل موادی از اساسنامه دانشگاه بینالمللی اهلبیت (علیهمالسلام)” که در جلسه ۸۹۹ مورخ 1403/02/11 شورایعالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۵۶ شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ برای اجراء ابلاغ میگردد:
“ماده واحده ـ موادی از اساسنامه دانشگاه بینالمللی اهلبیت علیهمالسلام (مصوب جلسه ۷۴۴ مورخ 1393/01/19 شورایعالی انقلاب فرهنگی) به شرح بندهای ذیل اصلاح و تکمیل میگردد:
۱ ـ در ماده ۲؛ عبارت “غیردولتی و غیرانتفاعی” حذف میگردد.
۲ ـ در تبصره ۱ ماده ۵، بعد از عبارت “با توجه به”، عبارت “حاکمیتی بودن و” اضافه میگردد.
۳ ـ در انتهای ماده ۱۵؛ عبارت “و کلیه اعتبارات پرداختشده به دانشگاه، تابع تبصره ۲ بند ب ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران میباشد”، حذف میگردد”.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی