مصوبات شوراها
منتشره از تاریخ
1403/05/11 لغایت 1403/05/20
در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
شورایعالی انقلاب فرهنگی
سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران
آییننامه تشکیل بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور
مصوبه شرایط تسهیل ادامه تحصیل دارندگان دیپلم بهیاری
شورایعالی انقلاب فرهنگی
سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23119-1403/05/20
(مصوب جلسه ۹۰۱ مورخ ۱۴۰۳/۳/۲۹ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره ۱۴۰۳/۷۸۱۶ / دش ـ ۱۴۰۳/۴/۳۰
نهاد ریاست جمهوری ـ هیأتوزیران ـ ستاد کل نیروهای مسلح
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
وزارت اطلاعات ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مرکز مدیریت حوزههای علمیه ـ سازمان اداری و استخدامی کشور
سازمان ملی هوش مصنوعی ـ مرکز ملی فضای مجازی
ستاد علم، فناوری و نوآوری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
“سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران” که پیرو تصویب ماده واحده “نهاییسازی و تصویب سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران” (مصوب ۱۴۰۲/۸/۱۶ شورایعالی انقلاب فرهنگی) و در اجرای تفویض موضوع ماده واحده “تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی” (مصوب جلسه ۹۰۱ مورخ ۲۹/۰۳/۱۴۰۳ شورایعالی انقلاب فرهنگی)، در جلسه ۴۸۳ شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
مقدمه
از مهمترین شاخصههای تمدن نوین اسلامی، توحیدگرایی و استقرار عدالت و امنیت فراگیر مبتنی بر اندیشه و جهانبینی اسلامی است که تعیّنبخش و اثرگذار بر مسیر و جهتگیریهای فناوریهای نوین به طور عام و هوش مصنوعی به طور خاص است. برای وصول به شاخصههای تمدن نوین اسلامی بر مبنای دانش و علوم بنیادین، هوش مصنوعی که به لحاظ کارکردی و رفتاری مشابه با برخی ظرفیتهای هوش انسانی عمل میکند، یک امکان مهم و یک تغییر در زیستبوم زندگی بر مبنای حکمرانی اسلامیِ هوشمند محسوب میشود. بدیهی است هوش مصنوعی در تعامل با جامعه انسانی، یک پدیده اجتماعی و مرتبط با زیستبوم دینی و فرهنگی جامعه محسوب میشود که میبایست ابتناء همه ابعاد آن بر مبانی، ارزشها، قابلیتها، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه قرار گیرد.
فرصتهای قابل توجه حاصل از پیشرفت علم و فناوری در کنار توان قابلملاحظه آن برای درک مسائل و همچنین قدرت پیشگیرانه آن در مهار بحرانها و مشکلات پیشِ روی جوامع، موجب شده است تا در سطح بینالمللی در اسناد ملی و برنامههای کلان، سرفصل مهمی به این موضوع اختصاص یابد. در کشور ما نیز توسعه علم و فناوری و توجه به رشد علمی جایگاه قابل توجهی در گفتمان راهبردی کشور و بهطور خاص در کلام امامین انقلاب و اسناد و برنامههای کلان کشور بهویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دارد.
اگر در دورهای صنعت نفت، صنعت برق و فناوری اطلاعات باعث تحول همهجانبه صنعت شد، امروزه یکی از مهمترین حوزههای فناورانهای که با توجّه به گذشته، حال و آینده تحوّلآفرین خود بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، علوم و فناوریهای هوش مصنوعی است که برخوردار از ابعاد فلسفی، اخلاقی، فقهی، حقوقی، فنی و مهندسی است.
با عنایت به اثر فراگیر و برنامهپذیربودن فناوریهای نوین و مزیتهای حاصل از پیشگامی در این فناوریها، کشورهای بسیاری، بر هوش مصنوعی و کارکردهای آن در بخشهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و دفاعی متمرکز شدهاند. کشور ما نیز، یکی از کشورهای پیشرو در زمینه خلق دانش و انتشار مقالات علمی در حوزه هوش مصنوعی است و توسعه زیستبوم کسبوکارهای نوپا و شکلگیری شرکتهای دانشبنیان این حوزه، نشان میدهد که با برنامهریزی منسجم و جامع، میتوان دستاوردهای قابل توجهی را از توسعه هوش مصنوعی در کشور انتظار داشت.
مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) نیز در دیدار با نخبگان، ضمن تأکید همیشگی نسبت به تمرکز بر فناوریهای نو به عنوان مأموریت ویژه نخبگان، بهطور خاص تمرکز بر هوش مصنوعی را به عنوان ظرفیت مهم برای حکمرانی نظاممند و اثرگذار بر پیشرفت همهجانبه و توسعه هوشمندانه آن متناسب با اقتضائات و نیازهای بومی کشور مورد تأکید قرار دادهاند. بدیهی است فائق آمدن بر چالشها و مسائل پیش رو در مسیر رسیدن به این جایگاه جز با برنامهریزی دقیق و جامع که بتواند محققکننده اهداف، راهبردها و اولویتهای مدنظر در اسناد بالادستی و برنامههای راهبردی نظام باشد، میسر نخواهد بود.
بیشک برای ارتقای جایگاه کشور در حوزه هوش مصنوعی و کسب جایگاه مناسب در بازارهای جهانی و رسیدن به جمع کشورهای برتر دنیا، راه پرفراز و نشیبی در پیش است. خودباوری، توانمندسازی نیروی انسانی، توجه ویژه به نخبگان، فرهنگسازی، ترویج و آموزش مفاهیم و مبانی علمی، تسهیل فضای کسبوکار، بخش خصوصی، تسهیل انتقال فناوری و توسعه فناوریهای زیرساختی و تنظیم گری متناسب با الزامات این حوزه از جمله مواردی است که باید در راستای یک نگاه منسجم و یکپارچه مدنظر قرار گیرد.
تدوین سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران گام مهمی برای وصول به مؤلفههای تمدن نوین اسلامی، ارتقای کیفیت حکمرانی و تقویت بنیانهای علمی و پژوهشی در راستای پیشرفت کشور در همه عرصههای مرتبط با حکمرانی منطقهای و ملی و ارتباطات جهانی است. همچنین هوش مصنوعی در همه قلمروهای اولویتدار از قبیل آموزش و پژوهش، بهداشت و درمان، حکمرانی دولتی و خدمات عمومی، دفاعی، امنیتی و انتظامی، صنایع، انرژی، محیطزیست و کشاورزی، فرهنگ ایرانی و تمدن اسلامی، رسانه و فضای مجازی و امور مرتبط با فناوریهای مهم و راهبردی اعم از هوافضا، فناوری زیستی، فناوری نانو، علوم شناختی و سایر عرصههای علم و فناوری، منشأ تغییر و تحولات بزرگ است.
ماده ۱ ـ تعریف واژگان
هوش مصنوعی: به توانایی ماشین برای انجام عملکردهای خودکار و نظاممند از جمله یادگیری، درک، استنتاج، حل مسأله، پیشبینی، تصمیمگیری و اقدام از طریق بهکارگیری دانش و اطلاعات و پردازش داده گفته میشود که منشأ اثرگذاریهای گسترده بر انسان و روابط انسانی در محیط فیزیکی یا مجازی و همچنین بازتابهای زیستمحیطی است. هوش مصنوعی ماهیتی دادهای، شبکهای، الگوریتمی، خوشهای، لایهای و یکپارچه، مبتنی بر منطقهای کلاسیک و سایر منطقهای نوین دارد.
داده باز: دادهای که از نظر حقوقی هر فردی مجاز است تا از آن به شکل آزاد بر اساس مجوزهای استاندارد استفاده کند.
داده اشتراکی: دادهای که تحت یک مجوز اشتراکگذاری با محدودیتهای معین بین افراد حقیقی یا حقوقی مشخص به اشتراک گذاشته شده است.
اخلاق هوش مصنوعی: مجموعهای از اصول اخلاقی برای هدایت توسعه و استفاده مسئولانه و مبتنی بر ارزشهای اسلامی از فناوری هوش مصنوعی است که توسط متخصصان و سایر افراد در طراحی، تولید و بهرهگیری از هوش مصنوعی رعایت شده و حقوق متقابل ایجاد میکند. نمونههایی از مسائل اخلاقی هوش مصنوعی عبارتند از: رعایت حریم خصوصی، رعایت حقوق فردی و اجتماعی، تأمین امنیت اجتماعی، انصاف، توضیحپذیری، شفافیت، عدم تبعیض و سوگیری، پاسخگویی، همسویی با ارزشها و هنجارهای جامعه اسلامی، مسئولیتپذیری، اعتماد و عدم سوءاستفاده از فناوری. هدف اخلاق هوش مصنوعی بهینهسازی تأثیر سودمند هوش مصنوعی بر جامعه و زیست بشر و کاهش خطرات و پیامدهای ناخواسته استفاده از آن مبتنی بر ارزشها و مبانی اعتقادی اسلام است.
زیستبوم هوش مصنوعی: به مجموعه مؤلفههای سختافزاری و نرمافزاری، شامل شبکهای از سازمانها، افراد و نهادهایی اطلاق میشود که در توسعه، استقرار و استفاده از سیستمهای هوش مصنوعی دخیل هستند. زیستبوم هوش مصنوعی یک سیستم پیچیده و پویا شامل طیف گستردهای از ذینفعان، از جمله مردم، کارگزاران نظام حکمرانی، محققان، توسعهدهندگان، سیاستگذاران، سرمایهگذاران و کاربران نهایی است.
موضوعات کلان کشور: موضوعات ملی اولویتدار در حوزهای کلان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و محیطزیستی.
سازمان: منظور از سازمان در این سند، سازمان ملی هوش مصنوعی است.
سند: منظور از سند، سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران است.
ماده ۲ ـ اصول و مبانی ارزشی
همراستا با مبانی ارزشی جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و مبانی ارزشی نظام علم و فناوری مندرج در سند نقشه جامع علمی کشور و با تأکید بر حاکمیت جهانبینی توحیدی اسلام، مردمسالاری دینی، عدالتمحوری، کمالآفرینی، ثروتآفرینی، هماهنگی با محیطزیست و اهمیت کرامت انسانی در تمام ابعاد علم، فناوری و نوآوری، اصول و مبانی ارزشی این سند عبارتند از:
۱ ـ رعایت اصول اعتقادی و مجموعه ارزشهای اخلاقی اسلام در راستای تقویت سبک زندگی اسلامی و حیات طیبه جاودانه در کلیه مسیرگذاریهای هوش مصنوعی و پرهیز از جهتگیریهای منجر به فساد و منکر و تقویت فضای غفلت؛
۲ ـ توجه به ابعاد وجودی انسان مبتنی بر فلسفه و معارف اسلامی در توسعه و بهکارگیری هوش مصنوعی؛
۳ ـ توسعه و کاربست هوش مصنوعی با هدف تأمین آرمانها و ارزشهای مرتبط با انسان الهی و جامعه اسلامی؛
۴ ـ آرمانگرایی، خوداتکایی، خودباوری، درونزایی و برونگرایی در توسعه زیستبوم هوش مصنوعی؛
۵ ـ توجه به عدالت، کرامت، حقوق و سلامت جسمی، روحی و روانی انسانها در سازوکار آموزش و بهکارگیری هوش مصنوعی؛
۶ ـ حفظ استقلال، امنیت، منافع و اقتدار ملی در مواجهه با توسعه فناوری هوش مصنوعی در جهان؛
۷ ـ توسعه آیندهنگر زیستبوم هوش مصنوعیِ توانمندساز، آگاهیبخش، اخلاقمدار و تمدنآفرین؛
۸ ـ رعایت حریم خصوصی و حفاظت از امنیت دادهها و اطلاعات در زیستبوم هوش مصنوعی؛
۹ ـ مواجهه هوشمندانه با قدرتهای بزرگ با رویکرد انحصارزدایی؛
۱۰ ـ جلوگیری از سوءاستفاده از هوش مصنوعی برای سلطه انسان بر انسان و سلطه هوش مصنوعی بر انسان؛
۱۱ ـ توسعه هوش مصنوعی با رعایت تقویت ارتباطات طبیعی انسانی و پرهیز از انزوای اجتماعی انسانها.
ماده ۳ ـ چشمانداز، اهداف کلان و شاخصهای ارزیابی
الف ـ چشمانداز
جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۱۲ هجری شمسی، با هدف استقرار مؤلفههای تمدن نوین اسلامی با برخورداری از زیستبوم هوش مصنوعی پیشرفته و نوآور مبتنی بر اصول و ارزشهای اسلامی، اتکا بر قابلیتها و توانمندیهای ملی و بهرهگیری هوشمندانه از تعاملات جهانی، بین ۱۰ کشور پیشرو هوش مصنوعی دنیا قرار دارد و با استفاده از این فناوری در حکمرانی، موضوعات کلان کشور، ثروتآفرینی، ارزشآفرینی، تأمین سلامت، رفاه، امنیت و آسایش مردم، بیشترین پیشرفت را ایجاد میکند.
ب ـ اهداف کلان
اهداف سند در راستای تحقق چشمانداز و بهرهگیری از هوش مصنوعی به عنوان زیستبوم اثرگذار بر همه عرصههای اقتصادی، سیاسی ـ امنیتی و فرهنگی با رویکرد تأمین پیشرفت اسلامی ـ ایرانی کشور عبارتند از:
۱ ـ توسعه و تربیت سرمایه انسانی متخصص، ماهر و متعهد متناسب با قرار گرفتن در جمع ۱۰ کشور پیشرو؛
۲ ـ ارتقا و تأمین زیرساختها با تأکید بر زیرساختهای حقوقی و مالکیت فکری، زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات و کلانداده، زیرساختهای پردازشی و مدلهای بزرگ چندوجهی بومی با رویکرد شتابدهی به پیشرفت هوش مصنوعی و کاربردیسازی آن؛
۳ ـ رشد و جهش مداوم تولیدات فکری، علمی و فناورانه و تبدیل شدن به قطب تحقیقاتی هوش مصنوعی منطقه آسیای جنوب غربی با هدف رفع نیازهای کشور و مرجعیت بینالمللی علمی و کاربردی حداقل در یکی از شاخههای این حوزه؛
۴ ـ ارتقای نوآوری بر پایه فناوریهای بدیع با اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی بالا به منظور ارتقای هوش مصنوعی در بخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات؛
۵ ـ ارتقای رقابتپذیری اقتصادی کشور با استفاده از هوش مصنوعی در سطح بازار داخلی و جهانی و دستیابی به رشدهای جهشی در اقتصاد هوش مصنوعی؛
۶ ـ نقشآفرینی فعال در تعاملات و همکاریهای آموزشی، علمی، فناورانه و اقتصادی بینالمللی با اولویت کشورهای همسو در راستای منافع ملی و جهان اسلام؛
۷ ـ ارتقای کیفیت حکمرانی با بهرهمندی از قابلیتهای هوش مصنوعی در موضوعات کلان کشور با تأکید بر ارتقای عدالت اجتماعی، امنیت ملی، پایداری و انسجام ملی و سرمایه اجتماعی؛
ج ـ شاخصهای ارزیابی کلان
علیرغم افق ۱۰ ساله سند و نظر به تحولات سریع حوزه هوش مصنوعی، مقادیر مطلوب شاخصهای ارزیابی کلان این سند برای بازه زمانی پنجساله به قرار زیر تعیین میگردد.
* [مشابه استاندارد ISO 37153:2017]
تبصره ۱- مقادیر مطلوب شاخصها در بهروزرسانیهای دورهای سند، روزآمد خواهد شد.
تبصره ۲- سازمان موظف است شناسنامه شاخصهای ارزیابی کلان سند و همچنین مقادیر موجود و مطلوب شاخصهای ارزیابی کلان فاقد مقدار را ظرف مدت شش ماه تدوین و به تصویب شورای ملی راهبری هوش مصنوعی برساند.
تبصره ۳- سازمان موظف است گزارش سالانه ارزیابی اجرای سند شامل میزان تحقق اهداف و مقادیر شاخصهای سند و همچنین فرایند استخراج آنها را پس از تأیید شورای ملی راهبری هوش مصنوعی به ستاد علم، فناوری و نوآوری شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.
ماده ۴- سیاستهای راهبردی
1- اصالت و ارزشمندی فعالیت بنگاههای اقتصادی خصوصی، دانشبنیان و مزیتآفرین ملّی و فراملّی هوش مصنوعی
2- برخورداری از زنجیرهی کامل، متوازن، رقابتی و توانمند در چرخه ایده تا ثروت (مصرف) هوش مصنوعی
3- استفاده از مزایای هوش مصنوعی برای تحریک رشد اقتصادی، اشتغال و نوآوری
4- تقویت مردممحوری و روحیه تعاون در توسعه و بهرهبرداری از هوش مصنوعی
5- جهتدهی هوش مصنوعی در مسیر پیشرفت مبتنی بر ارزشهای اسلامی ایرانی با توجه به اولویتهای مرتبط با نیازهای اساسی زندگی
6- ضرورت نظارت و مراقبت بر تصمیمات و خودمختاری هوش مصنوعی و جلوگیری از رخنمانگاری [Proofiling] و اعتبارسنجی اجتماعی بدون رعایت حقوق افراد و قوانین کشور
7- اهتمام به توسعه محصولات و کاربست هوش مصنوعی مسئولیتپذیر
8- التزام به توسعه فناوری هوش مصنوعی در عین اهتمام به رعایت اخلاق، کرامت انسانی و حفظ حریم خصوصی
9- توجه به بهکارگیری هوش مصنوعی جهت گسترش عدالت فراگیر و حکمرانی نظاممند، هشداردهنده و اقدامکننده هوشمند در راستای ارتقای قدرت ملی
10- تقدم و اولویت طرحها و کاربستهای هوش مصنوعی با دامنهی فراگیر و اثرگذاری بالا
11- اولویتدهی به کاربردیشدن هوش مصنوعی برای حل چالشهای ملی
12- استفاده از مزایای هوش مصنوعی برای بهبود خدمات و مأموریتهای عمومی
13- توجه به مخاطرات هوش مصنوعی و صیانت از ارکان سرمایه انسانی از قبیل حافظه انسانی، اعتماد به نفس، کسب دانش و یادگیری و خلاقیت و نوآوری در مواجهه با هوش مصنوعی
14- توجه به گسترش روابط انسانی و پرهیز از کاهش روابط اجتماعی طبیعی و رفتارهای کلیشهای در توسعه هوش مصنوعی
15- پیشبرندگی و فرصتآفرینی برای زیستبوم هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران در روابط و تعاملات بینالمللی
ماده ۵- راهبردها و اقدامات ملی
1- زیرساختهای حکمرانی: ایجاد و ارتقای زیرساختهای فنی، قانونی، تنظیمگری و استانداردها برای جهتدهی، شتابدهی و گسترش هوش مصنوعی
۱-1- تدوین نظام حکمرانی داده به منظور تسهیل در بهرهبرداری انتفاعی و غیرانتفاعی از دادههای تولیدی کشور از طریق اصلاح قوانین و مقررات موجود و به رسمیت شناختن مالکیت و حق بهرهبرداری انتفاعی هر شخص یا نهاد بر دادههای تولیدی خود با حفظ ملاحظات امنیت ملی، رعایت حریم خصوصی و اخلاق عمومی
1-۲- تدوین لوایح قانونی لازم به منظور ایجاد زیرساختهای حقوقی مورد نیاز جهت بهرهگیری و مواجهه با مخاطرات هوش مصنوعی در کشور از قبیل تعیین مسئولیتپذیری فردی و اجتماعی هوش مصنوعی خودمختار و رعایت حریم خصوصی، پاسخگویی و عدم تبعیض
1-۳- تدوین استانداردهای مربوط به مالکیت، تولید، نگهداری، تبادل و به اشتراکگذاری داده و همچنین ایمنی و امنیت سیستمها و خدمات هوش مصنوعی
1- ۴- اصلاح قوانین لازم در حوزه مالکیت فکری تولیدات مبتنی بر هوش مصنوعی و ثبت اختراعات این حوزه و تسهیل در ایجاد سامانههای شناسایی خروجیهای مرتبط
1-۵- ایجاد محیطهای حقیقی و مجازی آزمون تنظیمگری بهمنظور فراهمآوری زیرساخت بهرهبرداری آزمایشی محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی در مقیاس محدود
1-۶- تدوین و پایش شاخص مرکب بومی هوش مصنوعی جهت تعیین جایگاه جهانی کشور
2- آموزش و پژوهش: ساماندهی و سازماندهی آموزش، پژوهش و مهارتافزایی بهمنظور ارتقای نیروی انسانی مؤثر با رعایت تناسب بین پرورش نیروی انسانی در مرزهای دانش و آموزشهای مهارتی
2-۱- حمایت از فعالیتهای پژوهشی هوش مصنوعی و جهتدهی به آنها در راستای اولویتها، نیازمندیها و حل چالشهای ملی
2-۲- پیشبری تحقیقات در حوزه علوم پایه و علوم انسانی مرتبط با هوش مصنوعی بالأخص به منظور فهم نسبت انسان و جامعه با هوش مصنوعی و نظریهپردازی و حمایت از این مقوله در مراکز دانشگاهی و حوزوی
2-۳- پیشبری تحقیقات در حوزه علوم اسلامی مرتبط با هوش مصنوعی با تأکید بر فقه، حکمت و اخلاق هوش مصنوعی و نظریهپردازی آن و حمایت از این مقوله در مراکز حوزوی و دانشگاهی
2-۴- طراحی و اجرای پژوهشهای ضروری برای سنجش تأثیر تعامل دوسویه هوش مصنوعی و جسم و جان انسان بر یکدیگر و بررسی تأثیر توسعه هوش مصنوعی بر عملکردهای شناختی، احساسی، اخلاقی و معنوی انسان و پیامدهای اجتماعی آن
2-۵- اصلاح نظام آموزشی کشور به منظور تقویت مزیتهای انسان در برابر هوش مصنوعی و اجتناب از رقابت نابرابر انسان و هوش مصنوعی، همچنین تبدیل تهدیدهای هوش مصنوعی به فرصتی برای ظهور وجوه انسانی
2-۶- تدوین منابع و محتواهای آموزشی و ارائه آموزشهای مربوط به حوزههای فناورانه هوش مصنوعی و کاربردهای آن در مقاطع مختلف تحصیلی، از جمله دوره متوسطه و دانشگاه
2-۷- حمایت از طراحی و اجرای برنامههای آموزش فنی، حرفهای و مهارتی غیررسمی بر اساس نیاز بازار کار حِرَف و مشاغل مختلف در حوزه هوش مصنوعی
2-۸- تقویت دانش عمومی استفاده از راهکارهای هوش مصنوعی با حمایت از تولید بستههای آموزشی تخصصی چندرسانهای برای آموزش و بازآموزی شاغلان کشور و تسهیل دسترسی عمومی به آن
2-۹- حمایت از کرسیهای نقد و نظریهپردازی، انجمنها و اجتماعات علمی و صنعتی حوزه هوش مصنوعی به منظور همافزایی و تبادل دانش و تجربیات
2-۱۰- توسعه بینرشتهایهای هوش مصنوعی در حوزههای اولویتدار سند
2-۱۱- حمایت از تأسیس و گسترش اندیشکدهها، کانونهای فکری و حلقههای میانی در حوزه هوش مصنوعی
2-۱۲- حمایت از تحقیق و توسعه در خصوص موجودات زنده هوشمند در فضای بینرشتهای هوش مصنوعی و علوم شناختی
3- زیرساخت داده و پردازش: ارتقای زیرساختهای دادهای و پردازشی بومی در جهت نگهداری دادههای بزرگ و ارتقای کیفیت، دسترسی، امنیت و تابآوری دادههای داخلی و تسهیل بهرهبرداری شرکتها و نخبگان از ظرفیتهای دادهای و امکانات دادهپردازی
3-۱- ایجاد دادگان [Dataset]، پیکره [Corpus]، کلانداده و محیطهای مشترک عمومی برای آموزش [Train] و آزمون [Test] محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی
3-۲- گسترش زیستبوم دادهباز در راستای پیشرفت فناوری هوش مصنوعی
3-۳- تهیه فهرست دادههای دولتی و عمومی مورد نیاز برای آموزش و آزمون محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی مبتنی بر تقاضای شرکتهای مرتبط و تسهیل دسترسی شرکتهای این حوزه به آن دادهها بهمنظور آموزش و آزمون محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی
3-۴- کمک به فراهم شدن زیرساختهای پایه هوش مصنوعی به منظور تولید، نگهداری، پردازش، امنیت و تابآوری داده و کلانداده بهویژه سختافزارهای تخصصی هوش مصنوعی
3-۵- حمایت از ایجاد زیرساختهای اشتراکی پردازشی هوش مصنوعی و تسهیل دسترسی نخبگان و شرکتها
3-۶- توسعه توان طراحی و ساخت سختافزارهای اختصاصی بومی هوش مصنوعی
3-۷- گردآوری و آمادهسازی اسناد (متنی، تصویری و …) بومی حوزه تمدنی ایران و اسلام بهمنظور توسعه آموزش هوش مصنوعی مبتنی بر این منابع
3-۸- حمایت از توسعه بومی مدلهای پیشرفته و بهروز هوش مصنوعی متناسب با زبان و فرهنگ ایرانی-اسلامی از قبیل مدلهای زبانی بزرگ چندوجهی
4- توسعه محصولات فناورانه و تجاریسازی: حمایت از توسعه فناوری و تجاریسازی دستاوردها با تأکید بر تسهیل فعالیتهای کارآفرینانه
4-۱- ترغیب شرکتهای بزرگ و صنایع به منظور شبکهسازی و بهرهگیری از ظرفیت شرکتهای نوپا و دانشبنیان برای کاربست ابزارها و راهکارهای حوزه هوش مصنوعی
4-۲- حمایت از تجاریسازی طرحهای بدیع و دارای نوآوری جهانی در حوزه هوش مصنوعی
4-۳- حمایت از توسعه آزمایشگاه مرجع و ایجاد شبکه آزمایشگاهی هوش مصنوعی
4-۴- حمایت از ایجاد و توسعه سکوها، میانافزارها، کتابخانهها و جعبهابزارهای نرمافزاری متناسب با نیازهای ملی و منطقهای
4-۵- حمایت از توسعه توان فناورانه در حوزههای راهبردی هوش مصنوعی قابل اعتماد، توضیحپذیر، روشهای کمهزینه یادگیری ماشینی و هوشهای مصنوعی مولد، تصمیمگیر و تعاملی
4-۶- حمایت از ایجاد و گسترش نهادهای حمایتی اختصاصی هوش مصنوعی از قبیل مراکز نوآوری، شتابدهندهها، پارکها، مراکز رشد، مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی و مراکز تحقیقات صنعتی در زیستبوم نوآوری کشور
4-۷- ایجاد دالانی [کریدور] بهمنظور تسهیل توسعه کسبوکار و تجاریسازی محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی
4-۸- توسعه سرمایهگذاری در کسبوکارهای فناور این حوزه از طریق توانمندسازی سرمایهگذاران خطرپذیر بخش خصوصی
5-توسعه بازار در زیستبوم هوش مصنوعی: ساماندهی و توسعه بازار محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی با تأکید بر نقش شرکتهای بزرگ
5-۱- توصیف و ارزیابی نیروی کار هوش مصنوعی
5-۲- حمایت از برگزاری جوایز ملی محصولات و خدمات برتر هوش مصنوعی
5-۳- تسهیل جذب پروژههای بینالمللی در حوزه هوش مصنوعی با رعایت ملاحظات منافع ملی و با تأکید بر شکلگیری مجموعههای تخصصی فعال در جذب، شکست و توزیع این پروژهها بین متخصصان کشور به منظور ارزشآفرینی و نگهداشت متخصصان
5-۴- حمایت از شرکتهای بزرگ داخلی برای ارائه خدمات و محصولات هوش مصنوعی رقابتپذیر در عرصههای بینالمللی
5-۵- حمایت از تشکیل شرکتگان [کنسرسیوم] و همکاری شرکتهای فناور در طول زنجیره ارزش و گستره آن در جهت تولید راهکارهای یکپارچه و دستیابی به مقیاس اقتصادی
5-۶- ارتقای خدمات دولتی و عمومی مبتنی بر هوش مصنوعی
6-تعاملات بینالمللی: ارتقای تعامل و شبکهسازیهای بینالمللی در حوزه هوش مصنوعی
6-۱- همکاری در ایجاد یا گسترش اتحادهای بینالمللی هوش مصنوعی در مشارکت با کشورهای همسو و پیشرو و مجامع غیردولتی
6-۲- تدوین و انعقاد قراردادهای همکاری بین کشورهای مختلف در حوزههای مرتبط با حکمرانی، مالکیت و به اشتراکگذاری داده
6-۳- توسعه همکاریهای مشترک با کشورهای هدف به منظور انتقال فناوری و تجارت محصولات و خدمات از طریق تعریف پروژهها و سرمایهگذاریهای مشترک، ایجاد مراکز تحقیقاتی، سکوها و محیطهای آزمون مشترک در حوزه هوش مصنوعی
6-۴- عضویت و مشارکت فعال در مجامع علمی مرتبط منطقهای و بینالمللی و نقشآفرینی فعال در تدوین استانداردها، توافقات و جریانسازیهای بینالمللی
6-۵- تعامل با سایر کشورها در طراحی، تدوین و اجرای برنامههای آموزش تخصصی و مهارتی در حوزه هوش مصنوعی
7-ترویج و فرهنگسازی: ترویج، فرهنگسازی و ارتقای سواد عمومی بهمنظور گسترش استفاده صحیح از فناوری هوش مصنوعی در صنعت، دولت و جامعه متناسب با فرهنگ اسلامی
7-۱- درک و تبیین آثار و تبعات مثبت و منفی اجتماعی و اخلاقی هوش مصنوعی و نظاممند کردن بهرهگیری از هوش مصنوعی در جهت هوش انسان الهی
7-۲- ترویج استفاده صحیح از دستاوردها و کاربردهای حوزه هوش مصنوعی با بهرهگیری از ظرفیت مدارس، دانشگاهها، مراکز آموزش فنی و حرفهای، رسانههای عمومی و فضای مجازی
7-۳- حمایت از برگزاری رویدادها، مسابقات، همایشها،کارگاهها و نشستهای علمی و ترویجی
7-۴- آگاهسازی و ارتقای سطح دانش مدیران بخش عمومی نسبت به اهمیت، ملزومات، کاربردها و چشمانداز آینده هوش مصنوعی
7-۵- استفاده از هوش مصنوعی برای گسترش ارزشهای اخلاقی، حقوقی و اجتماعی مبتنی بر اصول و ارزشهای تمدن نوین اسلامی
ماده ۶- اولویتهای ملی بهکارگیری هوش مصنوعی
با هدف استقرار تمدن نوین اسلامی، اولویتهای هوش مصنوعی، مبتنی بر نیازهای اساسی انسان و مزیتهای سرزمینی و موضوعات راهبردی کشور انتخاب شدهاند که شامل عرصههای اقتصادی، سیاسی -امنیتی، فرهنگی و قلمروهای صنعتی، کشاورزی، خدمات و همچنین حوزههای آموزشی، پژوهشی، نوآوری و سلامت میشود. در این راستا، محورهای اولویتدار و کلانپروژههای بهکارگیری هوش مصنوعی در دو سطح الف و ب بهصورت زیر است:
* [Data fake]
تبصره ۴- حوزههای اولویتدار در بازههای سهساله توسط شورای ملی راهبری هوش مصنوعی بررسی و مورد اصلاح قرار خواهند گرفت.
تبصره ۵- سازمان موظف است حداکثر طی مدت شش ماه از ابلاغ سند، با همکاری دستگاههای مرتبط، برنامههای ملّی کاربست هوش مصنوعی در حوزههای کاربردی اولویتدار را تهیه و به اطلاع ستاد علم، فناوری و نوآوری شورایعالی انقلاب فرهنگی برسد.
ماده ۷- سازوکار اجرایی نمودن و نظارت بر اجرای سند
1- شورایعالی انقلاب فرهنگی وظیفه سیاستگذاری، هماهنگی و نظارت کلان بر اجرای این سند را بر عهده دارد.
2- ستاد علم، فناوری و نوآوری شورایعالی انقلاب فرهنگی وظیفه رصد اجرای سند را بر عهده داشته و پیشنهاد بازنگریهای لازم در سند و گزارش کلان مربوطه را در فواصل زمانی مشخص به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد نمود.
3- “شورای ملی راهبری هوش مصنوعی” با ترکیب ذیل، وظیفه برنامهریزی، راهبری، هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای این سند شامل تصویب نقشهراه اجراییسازی سند، تصویب آییننامهها و دستورالعملهای لازم جهت تسهیل اجرای سند، تصویب رهنگاشت کاربست هوش مصنوعی در دستگاههای اجرایی مستقل ملی و پیشنهاد روزآمدسازی سند را بر عهده دارد.
1- رئیسجمهور به عنوان رئیس شورا؛
2- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری به عنوان نائبرئیس شورا؛
3- دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی یا معاون ذیربط؛
4- دبیر شورایعالی فضای مجازی یا معاون ذیربط؛
5- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یا معاون ذیربط؛
6- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا معاون ذیربط؛
7- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا معاون ذیربط؛
8- وزیر صنعت، معدن و تجارت یا معاون ذیربط؛
9- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا معاون ذیربط؛
10- رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یا معاون ذیربط؛
11- وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا معاون ذیربط؛
12- وزیر اطلاعات یا معاون ذیربط؛
13- رئیس سازمان اداری و استخدامی یا معاون ذیربط؛
14- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا معاون ذیربط؛
15- رئیس مرکز مدیریت حوزههای علمیه یا معاون ذیربط؛
16- دو نفر عضو حقیقی به پیشنهاد دبیر شورا و با حکم رئیس شورا؛
17- رئیس سازمان ملی هوش مصنوعی به عنوان دبیر شورا.
4- “سازمان ملی هوش مصنوعی” (مصوب جلسه ۹۰۱ تاریخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳ شورایعالی انقلاب فرهنگی)، که در قالب سازمان مستقل زیر نظر رئیسجمهور تأسیس گردید، وظیفه؛ ساماندهی و توسعه زیستبوم هوش مصنوعی کشور و انجام امور دبیرخانه شورای ملی راهبری هوش مصنوعی را بر عهده دارد.
5- دولت موظف است بودجههای موردنیاز سازمان ملی هوش مصنوعی را متناسب با تحقق اهداف و شاخصهای این سند، در قالب ردیف مستقل برای این سازمان، در لوایح بودجه سنواتی پیشبینی نماید و همچنین هرسال در تدوین لوایح بودجه، اعتبارات لازم را برای توسعه کاربرد هوش مصنوعی در برنامههای اجرایی دستگاههای مستقل ملیِ دارای رهنگاشت مصوب، اختصاص دهد.
6- دستگاههای اجرایی مسئول اجرای این سند باید بهگونهای برنامهریزی کنند که اقدامات ملی موضوع مواد ۵ و ۶ در اولویت سالانه آنها لحاظ و منابع و ظرفیتهای معمول دستگاهها به نحو مطلوب در جهت تحقق اهداف و اقدامات سند هدایت گردد.
ماده ۸- این سند مشتمل بر یک مقدمه، ۸ ماده و ۵ تبصره در جلسـه ۹۰۱ تاریخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ لازمالاجراست و کلیه مصوبات و سیاستهای قبلیِ مغایر، لغو و بلااثر خواهد بود.
سرپرست ریاست جمهوری و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ محمد مخبر
مصوبه تعیین فهرست دانشگاهها و مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور مشمول امکان بهکارگیری اعضای هیأتعلمی آنها در پستهای مدیریت سیاسی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23119-1403/05/20
(مصوب جلسه ۹۰۱ مورخ ۱۴۰۳/۳/۲۹ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره ۱۴۰۳/۷۸۱۲ / دش ـ ۱۴۰۳/۴/۳۰
نهاد ریاست جمهوری ـ سازمان اداری و استخدامی کشور
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
ماده واحده “تعیین فهرست دانشگاهها و مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور مشمول امکان بهکارگیری اعضای هیأتعلمی آنها در پستهای مدیریت سیاسی” که در جلسه ۹۰۱ مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۹ شورایعالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۸۲ شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
“ماده واحده ـ در راستای تمهید اجرای مصوبه “امکان بهکارگیری اعضای هیأتعلمی دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دارای هیأتامنای منصوب مقام معظم رهبری و یا اساسنامه مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی در پستهای مدیریت سیاسی” (مصوب جلسه ۸۹۵ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ شورایعالی انقلاب فرهنگی)؛ فهرست دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی مشمول این مصوبه، به شرح ذیل تعیین میگردد:
۱ ـ دانشگاه شهید مطهری ۲ ـ دانشگاه امام صادق (ع) ۳ ـ دانشگاه عالی دفاع ملی ۴ ـ دانشگاه باقرالعلوم (ع) ۵ ـ دانشگاه شاهد ۶ ـ دانشگاه آزاد اسلامی ۷ ـ دانشگاه سوره ۸ ـ دانشگاه علوم اسلامی رضوی ۹ ـ دانشگاه امام رضا (ع) ۱۰ ـ نهاد علمی و آموزشی جامعۀ المصطفی العالمیۀ ۱۱ ـ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ۱۲ ـ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی”.
سرپرست ریاست جمهوری و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ محمد مخبر
آییننامه تشکیل بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23119-1403/05/20
(مصوب جلسه ۹۰۲ مورخ ۱۴۰۳/۵/۲ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره ۱۴۰۳/۸۴۵۴ / دش ـ ۱۴۰۳/۵/۷
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ دانشگاه آزاد اسلامی
سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور
شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی
هیأتعالی جذب اعضای هیأتعلمی دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی و پژوهشی
هیأت مرکزی جذب اعضای هیأتعلمی دانشگاه فرهنگیان
مصوبه “آییننامه تشکیل بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور” که در جلسه ۹۰۲ مورخ ۱۴۰۳/۵/۲ شورایعالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۸۴ مورخ ۱۴۰۳/۴/۱۹ شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی (بنا به پیشنهادی شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی) اصلاح و به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء، ابلاغ میشود:
مقدمه
بهمنظور تحقق آرمانهای حضرت امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق دانشگاه اسلامی، تولید علم نافع و گسترش تفکر بسیجی در میان اساتید، نخبگان و دانشگاهیان در راستای کمک به اعتلاء آموزش عالی و کارآمدی نظام حکمرانی کشور؛ “بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی” (اعم از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی) توسط بسیج مستضعفین و در چهارچوب ضوابط و مقررات کشور بر اساس مواد زیر تشکیل میشود:
ماده ۱ ـ تعاریف
۱ ـ ۱ ـ فرهنگ و تفکر بسیجی: تلاش ناشی از اخلاق و انگیزه دینی و ایمان صادقانه، بصیرت، ایثار، جهاد علمی، عدالتخواهی، حسن سلوک، حضور عالمانه در صحنهها، خیرخواهی، تعبد و معنویت که از شاخصههای این فرهنگ غنی است
۲ ـ ۱ ـ دانشگاه، مؤسسه یا مرکز آموزش عالی: کلیه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اعم از دولتی یا غیردولتی ذیل وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی که امر آموزش بالاتر از مقطع تحصیلی متوسطه را بر عهده دارند
۳ ـ ۱ ـ محدوده دانشگاهها: عبارت است از کلیه فضاهای آموزشی، پژوهشی، خوابگاهها و محوطه دانشگاه یا دانشکده
۴ ـ ۱ ـ جذب: ایجاد شرایط و بستر مناسب برای همیاری، مشارکت و عضویت داوطلبانه اعضای هیأتعلمی اعم از شاغل به کار و بازنشسته، مدرسان و محققان در بسیج اساتید دانشگاهها
۵ ـ ۱ ـ شرایط عضویت: الف ـ اعتقاد و التزام عملی به مبانی دین مبین اسلام، احکام شرع مقدس، اخلاق اسلامی، نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت مطلقه فقیه، ب ـ عضویت در هیأتعلمی یا اشتغال به تدریس و پژوهش در دانشگاهها و مراکز عالی آموزشی و پژوهشی داخل و خارج از کشور
۶ ـ ۱ ـ سازماندهی: برقراری ارتباط منسجم، منظم و تعیین وظایف مشخص بین اعضا، متناسب با عرصههای مختلف علمی، فناوری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و سازندگی که در چهارچوب قوانین بسیج مستضعفین تعریف، تصویب و ابلاغ میگردد
ماده ۲ ـ مأموریت
صیانت از ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و ارتقاء و اشاعه آنها در تمامی عرصههای علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی در سطح آموزش عالی، ملی و بینالمللی
ماده ۳ ـ اهداف
۱ ـ ۳ ـ تحقق فرامین و رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی
۲ ـ ۳ ـ بسط فرهنگ و تفکر بسیجی در میان دانشگاهیان و سایر اقشار جامعه
۳ ـ ۳ ـ دفاع از ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی
۴ ـ ۳ ـ کمک به ایجاد زمینه مناسب برای تلاش علمی و پژوهشی با هماهنگی مدیریت دانشگاه
۵ ـ ۳ ـ ارتقاء اندیشه و روحیه خدمت به جامعه و کشور در دانشگاهها و سایر اقشار جامعه
۶ ـ ۳ ـ کمک به ارتقای معرفت و آگاهی دینی و بصیرت سیاسی در دانشگاهها و جامعه
۷ ـ ۳ ـ تقویت رویکرد و حضور در میدان جهاد علمی و عملی مسألهمحور در راستای رفع نیازهای نظام و انقلاب اسلامی
۸ ـ ۳ ـ کمک به تحول علوم بهویژه علوم انسانی و تحقق مرجعیت علمی در کشور و تولید علم و نوآوری
۹ ـ ۳ ـ انسجامبخشی به اساتید و نخبگان همسو و هوادار انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور در راستای استکبارستیزی و مقابله با نظام سلطه جهانی
۱۰ ـ ۳ ـ کمک به تولید قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
ماده ۴ ـ وظایف
۱ ـ ۴ ـ ایجاد بستر مناسب به منظور نقشآفرینی دانشگاه در قالب همیاری، مشارکت و عضویت داوطلبانه اعضای هیأتعلمی و مدرسان در بسیج اساتید دانشگاه و مراکز پژوهشی
۲ ـ ۴ ـ شبکهسازی و برقراری ارتباط منسجم، منظم و تعیین وظایف مشخص بین اعضاء، متناسب با عرصههای مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی اساتید داخل و خارج از کشور
۴ ـ ۳ ـ تعامل و همکاری با مدیریت دانشگاهها و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و سایر تشکلهای دانشگاه برای تحقق دانشگاه اسلامی
۴ ـ ۴ ـ تلاش برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه
۵ ـ ۴ ـ همکاری و کمک به قوای سهگانه و سایر دستگاهها و نهادهای عمومی و حاکمیتی در راستای ارتقاء کارآمدی نظام حکمرانی کشور
۴ ـ ۶ ـ مطالبهگری و نقشآفرینی برای تحقق عدالت اجتماعی و محرومیتزدایی در کشور
۷ ـ ۴ ـ ارتقاء معرفت دینی، بصیرت سیاسی، اخلاق و تربیت نفسانی، دانشافزایی و توانمندسازی مدرسان و اعضای هیأتعلمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
۸ ـ ۴ ـ ترویج و تقویت روحیه انقلابی، جهادی، ایثار، فداکاری و همکاری میان اساتید دانشگاهها
۹ ـ ۴ ـ جهاد تبیین و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و مقابله با ابعاد مختلف نفوذ و تهاجم فرهنگی
۱۰ ـ ۴ ـ تشکیل هستههای علمی و برگزاری و مشارکت در همایشها و نشستهای علمی، فرهنگی و سیاسی
۱۱ ـ ۴ ـ انجام تحقیقات مورد نیاز کشور از طریق ارتباط و همکاری با سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی، مراکز دانشگاهی، مؤسسات و انجمنهای علمی و پژوهشی با استفاده از ظرفیتهای سازمانی بسیج مانند اندیشکدهها، گروههای مسألهمحور، مراکز رشد و افکارسنجی نخبگان و…
۱۲ ـ ۴ ـ ارائه خدمات مشاورهای به دانشگاهیان در زمینههای علمی، تحقیقاتی، فرهنگی و اجتماعی
۱۳ ـ ۴ ـ برگزاری اردوهای علمی ـ فرهنگی برای اعضا و خانوادههای آنها
۱۴ ـ ۴ ـ برنامهریزی و مشارکت در تبیین، ترویج و تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
۴ ـ ۱۵ ـ گرامیداشت مناسبتهای مذهبی، انقلابی و ملی در دانشگاهها
ماده ۵ ـ رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در “شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی” و “هیأتعالی جذب اعضای هیأتعلمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی” شورایعالی انقلاب فرهنگی و “هیأت مرکزی جذب اعضای هیأتعلمی دانشگاه فرهنگیان”، عضو میگردد.
ماده ۶ ـ سازمان بسیج اساتید ضمن نظرخواهی از اساتید بسیجی هر دانشگاه؛ از میان دو نفر از اعضای هیأتعلمی بسیجی آن دانشگاه با توافق رئیس دانشگاه؛ یک نفر را با حکم رئیس سازمان بسیج اساتید کشور به عنوان مسئول بسیج اساتید آن دانشگاه؛ منصوب میکند.
تبصره ـ رئیس دانشگاه حداکثر ظرف یک ماه؛ نظر کتبی موافق خود را نسبت به یکی از دو گزینه معرفیشده به رئیس سازمان بسیج اساتید کشور اعلام میکند. در صورت عدم دریافت پاسخ ظرف مدت مذکور، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور برای یک نفر از دو نفر معرفیشده، حکم صادر میکند.
ماده ۷ ـ بسیج اساتید دانشگاه، در شوراها و هیأتهای ذیل در دانشگاه عضویت خواهد داشت:
شورای دانشگاه
هیأت اجرایی جذب هیأتعلمی
کمیسیون ماده یک آییننامه ارتقاء اعضای هیأتعلمی
ماده ۸ ـ فعالیت عضو هیأتعلمی هر دانشگاه در بسیج اساتید آن دانشگاه با هماهنگی گروه مربوطه و تأیید رئیس بسیج اساتید آن دانشگاه، جزو فعالیتهای فرهنگی عضو هیأتعلمی محسوب میشود.
تبصره ۱ ـ کسر واحد موظف رئیس بسیج اساتید هر دانشگاه متناسب با سطح دانشگاه، به تشخیص هیأترئیسه و معادل ۲ تا ۴ واحد است.
تبصره ۲ ـ کسر واحد موظفی برای رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و معاونان، به ترتیب ۶ و ۴ واحد خواهد بود.
ماده ۹ ـ بودجه و اعتبارات بسیج اساتید از محل اعتبارات فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها و با ردیف به نام، پیشبینی و تأمین خواهد شد.
ماده ۱۰ ـ دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی موظفند علاوهبر حمایتهای معنوی و قانونی، امکانات موردنیاز بسیج اساتید حتیالامکان از قبیل دفتر و… را در حد متعارف و شأن اساتید تأمین نمایند.
ماده ۱۱ ـ این آییننامه در ۱۱ ماده ۳ تبصره در جلسه ۹۰۲ مورخ ۰۲/۰۵/۱۴۰۳ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و جایگزین آییننامه مصوب جلسه ۴۹۰ مورخ ۲۷/۰۹/۱۳۸۰ شورایعالی انقلاب فرهنگی میگردد و از تاریخ ابلاغ؛ لازمالاجراء است.
سرپرست ریاست جمهوری و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ محمد مخبر
مصوبه شرایط تسهیل ادامه تحصیل دارندگان دیپلم بهیاری
منتشره در روزنامه رسمی شماره 23119-1403/05/20
(مصوب جلسه ۹۰۱ مورخ ۱۴۰۳/۳/۲۹ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
شماره ۱۴۰۳/۷۸۱۴ / دش ـ ۱۴۰۳/۴/۳۰
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
شورای سنجش و پذیرش دانشجو
ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور
ماده واحده “شرایط تسهیل ادامه تحصیل دارندگان دیپلم بهیاری” که در جلسه ۹۰۱ مورخ ۱۴۰۳/۳/۲۹ شورایعالی انقلاب فرهنگی و بر اساس جلسات ۴۸۰ و ۴۸۲ شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
“ماده واحده ـ به منظور تسهیل ادامه تحصیل دارندگان دیپلم بهیاری و در راستای برقراری عدالت آموزشی در رقابت با سایر داوطلبان آزمون ورودی دانشگاهها، حداکثر ۵ درصد از ظرفیت پذیرش هر یک از رشتهمحلهای کارشناسی پرستاری، کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل، کارشناسی هوشبری و کارشناسی فوریتهای پزشکی پیشبیمارستانی در هر یک از دورههای روزانه و غیرروزانه، به صورت کد رشتهمحلهای مستقل، به بهیاران واجد شرایط دارای حداقل سه سال سابقه کار مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اختصاص مییابد.
تبصره ۱ ـ داوطلبان بهیار برای مجاز شدن به انتخاب رشته برای کد رشتهمحلهای مخصوص بهیاران، لازم است حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد مجاز دارای سهمیه آزاد را کسب نمایند.
تبصره ۲ ـ دستورالعمل اجرایی مربوطه توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو به تصویب خواهد رسید.
تبصره ۳ ـ حکم این ماده واحده از زمان ابلاغ، به مدت ۵ سال اعتبار خواهد داشت.
تبصره ۴ ـ در صورت وقوع تغییرات اساسی مرتبط قبل از زمان انقضاء مدت اعتبار موضوع تبصره ۳؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است پیشنهادهای لازم را به منظور بررسی و بازنگری در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و تصویب نهایی در شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.
تبصره ۵ ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است سالانه گزارش اجرای این ماده واحده را به ستاد علم و فناوری ارائه نماید.
تبصره ۶ ـ این ماده واحده؛ جایگزین مصوبات جلسات ۱۴۰ و ۱۶۵ مورخ ۱۸/۰۹/۱۳۹۹ و ۱۸/۰۵/۱۴۰۱ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور میگردد”.
سرپرست ریاست جمهوری و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ محمد مخبر