آخرین مصوبات شوراها – دهه دوم آذر 98

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات شوراها

منتشره از تاریخ

1398/09/11 لغایت 1398/09/20

در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

 

شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت          

مصوبات اولین و دومین جلسه شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت        

مصوبات دومین جلسه شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت «مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۱» 

 

 

 

شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت   

       

مصوبات اولین و دومین جلسه شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21770-20/09/1398

شماره 8204002/98/200679-۱۳۹۸/۹/۵

جناب آقای دکتر اکبرپور

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور

پیرو نامه شماره 8204002/98/178569 مورخ ۱۳۹۸/۸/۱۴ به پیوست مصوبات اولین جلسه شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، به شماره ۱۰۴۲۰۳ مورخ ۱۳۹۴/۸/۱۳ جهت چاپ و انتشار در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی به حضور ارسال می‌گردد.

معاون رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی

توسعه فرهنگ ایثار و شهادت ـ سیدمحمدعلی شهیدی

 

مصوبات اولین جلسه شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت

اولین جلسه شورای‌عالی فرهنگ ایثار و شهادت با حضور رئیس و اکثریت اعضاء در تاریخ ۹۴/۷/۱۴ برگزار گردید و در اجرای تبصره ۳ ماده ۶۳ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب تشخیص مصلحت نظام آئین نامه داخلی شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به شرح زیر مورد تصویب قرار گرفت:

ماده ۱ ـ جلسات شورای‌عالی هر شش ماه یک‌بار به ریاست رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی تشکیل و با حضور دوسوم اعضاء رسمیت می‌یابد.

ماده ۲ ـ مصوبات شورای‌عالی با رأی اکثریت اعضاء حاضر معتبر خواهد بود در صورت تساوی آراء، رأی رئیس شورا مرجع می‌باشد.

ماده ۳ ـ در صورت لزوم جلسه فوق‌العاده شورای‌عالی به تشخیص رئیس شورا و یا درخواست یک‌سوم از اعضاء تشکیل می‌شود.

ماده ۴ ـ به منظور پیگیری و اجرای مصوبات شورای‌عالی و انجام هماهنگی‌های لازم بین اعضاء، شورای هماهنگی و نظارت با حضور نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های عضو تشکیل می‌شود.

تبصره ـ وظایف و نحوه تشکیل جلسات شورای هماهنگی بر اساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب رئیس شورای‌عالی می‌رسد.

ماده ۵ ـ مصوبات شورای‌عالی توسط رئیس‌جمهور به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ خواهد شد.

ماده ۶ ـ دبیر شورا و رئیس شورای هماهنگی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌باشد.

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت ـ حسن روحانی

 

 

 

مصوبات دومین جلسه شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت «مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۱»

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21770-20/09/1398

شماره 8204002/98/178569-۱۳۹۸/۸/۱۴

جناب آقای دکتر اکبرپور

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور

مستند به تبصره ماده ۵ آیین‌نامه داخلی شورای‌عالی، به پیوست مصوبات دومین جلسه شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به شماره ۹۰۱۴۰ مورخ ۱۳۹۸/۷/۱۷ که به توشیح و تأیید رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی رسیده است جهت اجرا ارسال می‌گردد.

معاون رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی

توسعه فرهنگ ایثار و شهادت ـ سیدمحمدعلی شهیدی

 

مصوبات دومین جلسه شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت «مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۱»

مصوبه اوّل: راهبردها و سیاست‌های شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت (پیوست)

راهبرد «۱»: صیانت و حفاظت از حریم و ارتقاء و تکریم منزلت اجتماعی ایثار و ایثارگران.

راهبرد «۲»:تحکیم و نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت به عنوان مقوم فرهنگ عمومی کشور و محور انسجام ملی.

راهبرد «۳»: به‌کارگیری ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای اشاعه و تحکیم فرهنگ ایثار و شهادت

مصوبه دوّم:

دستورالعمل ساماندهی، حمایت و تشویق تشکل‌های مردم‌نهاد، در حوزه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، وزارت کشور و بسیج مستضعفان تهیه و به شورای‌عالی ارائه گردد.

 مصوبه سوّم:

دبیرخانه شورای‌عالی موظف است نسبت به تدوین راهبردها و سیاست‌های برگزاری کنگره‌ها، یادواره‌ها و یادبودهای حوزه فداکاری، ایثار و شهادت با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط اقدام و پس از تصویب شورای‌عالی ابلاغ نماید

 مصوبه چهارم:

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس موظف است با همکاری سازمان برنامه و بودجه و دیگر دستگاه‌های مرتبط در اجرای بندهای «ت»؛ «ث»؛ «ح» ماده ۸۶ برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و در چارچوب برنامه‌ای که به دولت ارائه می‌دهد نسبت به ساماندهی یادمان‌های شهدای گمنام، توسعه و تکمیل مرکز اسناد و مدارک دفاع مقدس؛ موزه‌ها، راهیان نور و نیز تدوین تاریخ و دایرة‌المعارف دفاع مقدس اقدام و گزارش سالانه آن (با ذکر موانع، آسیب‌ها و عملکرد دستگاه‌های دارای تکلیف قانونی) را به رئیس‌جمهور محترم ارائه نماید.

مصوبه پنجم:

پیشنهاد عضویت وزیر ورزش و جوانان، رئیس شورای‌عالی استان‌ها و رئیس سازمان بسیج مستضعفین به ترکیب اعضای شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه گردد.

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت ـ حسن روحانی

 

راهبردها و سیاست‌های شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت

«ما اگر در زمینه فرهنگ یعنی مدیریت فرهنگ کشور به لحاظ نگاه انقلاب، موفق شویم انقلاب موفق شده است. اگر در این زمینه موفق نشویم، شک نکنید که انقلاب شکست خورده است. جامعه مأنوس با فرهنگ ایثار و شهادت توقف و عقب‌گرد نخواهد داشت، پیشرفت‌های افتخارآمیز علمی کشور از برکات جهاد و شهادت در راه خداست»

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)

مقدمه

بی‌تردید بنیادی‌ترین دستاوردهای انسانی در زمینه‌های مختلف خصوصاً دانش، تمدن و فرهنگ، ثمره از خود‌ گذشتگی و فداکاری افرادی است که، فراتر از وظیفه، مرارت تحمل سختی و محرومیت از منافع شخصی را، به قیمت تأمین مصالح عمومی و ایجاد رفاه برای دیگران به جان خریده و بشریت را مدیون خویش ساخته‌اند. از این روست که واژه متعالی ایثار به عنوان اوج خود شکوفایی انسان، در هر فرهنگ و هر زمان از جایگاه بس ارجمند برخوردار بوده و درخشان‌ترین صفحات در تاریخ هر مرز و بوم، تصاویر پرشکوه حماسه‌آفرینی مردان و زنانی است که در راه تحقق آرمان‌ها تا پای بذل جان پا به صحنه نهادند و در خاطره ملت خویش ماندگار شدند.

انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی (ره) متأثر از مبانی غنی دینی و با تأسی به عالی‌ترین نمونه ایثار در فرهنگ بشری، یعنی حماسه ماندگار عاشورا، برگرفته از فرهنگ ایثار بوده و طبعاً استمرار و بقای آن نیز در گرو تداوم جریان علت محدثه آن در تحت زعامت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) می‌باشد.

امروز حفظ و نهادینه‌سازی نهال بارور فرهنگ ایثار و شهادت در بستر فرهنگ عمومی در سطح ملی و فراملی و زمینه سازی انتقال شفاف آن به نسل‌های آینده در جهت تحقق جامعه و تمدن اسلامی، به عنوان وظیفه‌ای سنگین بر دوش مردم و مسئولین می‌باشد.

با لحاظ مفاد مذکور می‌توان اذعان داشت: ابلاغ سیاست‌های کلان نظام در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، وضع ماده ۶۳ در قانون جامع خدمات ایثارگران و تشکیل شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، گامی مهم در تحقق رسالت فوق و به معنی توجه و تأکید قانون گزار بر نقش بی‌بدیل فرهنگ ایثار به عنوان روح حاکم بر تمامی خدمات، امتیازات و تسهیلات پیش‌بینی‌شده در این زمینه می‌باشد. راهبردها و سیاست‌های شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که در راستای تعیین و تدوین اصول و مبانی نظری با محوریت اصول دینی و انقلابی فرهنگ، بر اساس اندیشه امام خمینی (ره)، در جهت رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و در قالب ترسیم مؤلفه‌های لازم برای انجام وظائف شورای‌عالی تهیه گردیده است به شرح ذیل می‌باشد:

بیانیه مأموریت:

تبیین، اعتلاء، ترویج، تحکیم، نهادینه‌سازی، صیانت، هدایت و نظارت بر فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و فداکاری در اندیشه، باور، منش و رفتار سطوح و اقشار مختلف جامعه با بسیج انگیزه‌ها، ظرفیت‌ها و منابع

بیانیه چشم‌انداز:

با اتکال به قدرت لایزال الهی، در پرتو ایمان و عزم ملی، بهره‌گیری از رهنمودهای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، کوشش برنامه‌ریزی‌شده و مدبرانه جمعی و در مسیر تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی و در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران، شورای‌عالی ترویح [ترویج] و توسعه فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت در جایگاه و مرتبه‌ای از اعتبار علمی، انگیزه معنوی، مدیریت جهادی، نقش تأثیرگذار، الهام‌بخش و برخوردار از سازمانی باثبات، پویا، خلاق، قادر به سیاست‌گذاری، جریان‌سازی، برنامه‌ریزی، مدیریت و پایش فرایند تولید و ترویج فرهنگ ایثار، در سطح ملی و بین‌المللی، که با بسیج و هدایت منابع و اطلاعات و ایجاد هم‌افزایی، موجب نهادینه شدن و عینیت یافتن فرهنگ ایثار در رفتار و گفتار مردم، ارتقاء سطح منزلت ایثار و ایثارگری و مقابله بهنگام با تهدیدات و کاهش معضلات اجتماعی شده، و در انتقال عملی ارزش‌ها به جهان و نسل‌ها تعیین‌کننده است.

اهداف کلان:

۱- نهادینه‌سازی، عینیت بخشی، ترویج و صیانت از فرهنگ ایثار و شهادت و رفتارهای ایثارگرانه در تراز انقلاب اسلامی.

۲- راهبری، حمایت و نظارت بر برنامه‌ها و تولیدات فرهنگی مرتبط با ایثار، جهاد و شهادت در سطح ملی و فراملی.

۳- توسعه هماهنگی و مشارکت دستگاه‌ها، سمن‌ها و افراد و بسیج ظرفیت‌ها و منابع در جهت ارتقاء فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت.

 

راهبرد «۱»: صیانت و حفاظت از حریم و ارتقاء و تکریم منزلت اجتماعی ایثار و ایثارگران.

سیاست‌ها:

۱.۱. نهادینه‌سازی فرهنگ مجاهدت و معرفی الگوهای ایثارگر، همراه با ا فزایش دانش و ارتقاء انگیزه‌های فردی و اجتماعی در شناخت و باور و عمل به رفتارهای ایثارگرانه و اعلام آن به مبادی ذی‌ربط.

2/1. ارزیابی تأثیر و پیامدهای وضع و اجرای قوانین برای ایثارگران در تعمیق احساس منزلت و ایفای نقش مؤثر اجتماعی.

3/1. تبیین نقش ایثار و ایثارگر به عنوان عامل وحدت، پویایی، سلامت و انسجام اجتماعی و دفاع از نظام اسلامی.

4/1. حفظ، تبیین و نشر اندیشه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در حوزه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت.

1/5. مقابله با اقدامات مغایر با ارزش‌های ایثار، جهاد و شهادت از طریق شناسایی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در منازعات جناحی و سیاسی.

1/6. رصد محتوایی کلیه فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط با فرهنگ ایثار در ایران و جهان.

1/7. نظارت و ارزیابی فعالیت‌های دستگاه‌های مشمول ماده ۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در حوزه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت.

راهبرد «۲»: تحکیم و نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت به عنوان مقوم فرهنگ عمومی کشور و محور انسجام ملی.

سیاست‌ها:

۲.۱. تدوین راهبردها و سیاست‌های اساسی حوزه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت مبتنی بر و تعالیم قرآن کریم،آموزه‌های معصومین (علیهم‌السلام) و اندیشه‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و ابلاغ به دستگاه‌های مختلف.

۲.۲. تقویت سرمایه‌های اجتماعی همگرا و مقوّم فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت با محوریت خانواده و بهره‌گیری از نهاد‌های دینی، تربیتی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی.

3/2. جلب حداکثری مشارکت نخبگان و فعالان عرصه فرهنگ، و حمایت از طرح‌ها، برنامه‌ها و تولیدات علمی، فرهنگی، هنری، ادبی و… در زمینه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت.

4/2. حمایت از نظریه‌پردازی، آینده‌پژوهی، حوزه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و تربیت مروّج، کادر‌سازی و نهاد‌سازی برای گسترش فعالیت در این عرصه از طریق کلیه دستگاه‌های اجرایی.

5/2. احیاء، تقویت و ترویج شعائر، نمادها و آئین‌های ایرانی ـ اسلامی در حوزه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت.

۲.۶. نظارت بر جریان تولید، و بهره‌مندی فرهنگی جامعه در زمینه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت

۲.۷. تبیین، تحکیم و ارتقاء سطح منزلت و جایگاه ایثار و ایثارگران و مقابله با تحریف، تضعیف، و یا فراموشی ارزش‌های ایثارگری.

راهبرد «۳»: به‌کارگیری ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای اشاعه و تحکیم فرهنگ ایثار و شهادت

سیاست‌ها:

۳.۱. تبیین گفتمان جهانی بر مبنای فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت با تأکید بر تولید محتوای اثربخش.

۳.۲. حمایت و تقویت مقاومت اسلامی، مواضع ظلم‌ستیزانه و دفاع از ارزش‌های دینی و انسانی در داخل و خارج از کشور.

۳.۳. گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای و ارتباطی در سطح ملی و فراملی در ارتباط با فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت.

۳.۴. تولید مشترک محتوا و آثار فرهنگی، هنری و ادبی با دیگر ملل و کشورها و انتقال و تبادل تجارب.

۳.۵. تعمیق نقش فرهنگ ایثار در صدور ارزش‌های انقلاب اسلامی و شکل‌گیری تمدن اسلامی.

۳.۶. استفاده از صاحب‌نظران، پژوهش‌ها، مستندات و تجربیات و مطالعات تطبیقی فراملی در زمینه ایثار، جهاد و شهادت.

۳.۷. هماهنگی و همکاری در زمینه سازمان‌دهی، هدایت و جهت‌دهی برنامه‌ها، فعالیت‌ها، قوانین و مقررات جهت تجمیع توان‌ها، امکانات و منابع در حوزه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

قوانین دهه دوم اسفند ۱۴۰۲

قوانین منتشره از 1402/12/11 لغايت 1402/12/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   قانون الحاق يک بند به تبصره…

سایر مصوبات دهه اول اسفند ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/12/01 لغایت 1402/12/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   مصوبات جلسه پنجاه سوم…
keyboard_arrow_up