آخرین مصوبات شوراها – دهه دوم فروردین 98

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات شوراها

منتشره از تاریخ
1398/01/11 لغايت 1398/01/20
در روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران

 

شورايعالي شهرسازی و معماری

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع شهر تربت‌حیدریه  

 

 

 

شوراي‌عالي شهرسازی و معماری

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع شهر تربت‌حیدریه

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21572-19/01/1398

شماره 188186/300-۱۳۹۷/۱۲/۲۸

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۶ خود طرح جامع شهر تربت‌حیدریه مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی را مورد بررسی قرار داده و ضمن عنایت به صورت‌جلسه مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶ کمیته فنی شماره یک مقرر نمود:

۱ـ افق طرح به ۱۴۱۰ افزایش یابد و مطالعات جمعیتی بر اساس نرخ رشد طبیعی و جمعیت ۱۷۷۲۰۰ نفر برای افق طرح به‌روزرسانی گردد.

۲ـ با الحاق اراضی موسوم به صدف در غرب شهر با توجه به وقوع در محدوده طرح جامع قبلی (مصوب ۱۳۵۷/۲/۲۷) و اراضی موسوم به شهرک امام حسین (در بخش شمالی شهر و جنوب شهرک ولیعصر) با عنایت به غیر زراعی بودن اراضی و وجود حداقل مبانی برنامه‌ریزی شهری در آن و در جهت تأمین نیاز کاربری مسکونی شهر در افق طرح، با کاربری‌های مصوب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان موافقت می‌گردد.

۳ـ با عنایت به اینکه در پیشنهاد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کلیه ساخت‌وسازهای خلاف پیرامون شهر به محدوده الحاق شده‌اند مقرر گردید به منظور توقف روند فعلی، پرهیز از تضییع حقوق شهروندان قانون‌مدار و حصول اطمینان از تأمین سرانه‌های عمومی اقدامات زیر در خصوص اراضی مذکور انجام گردد.

۱ـ۳ـ تدابیر لازم در جهت توقف روند تخلفات و تعدی به اراضی زراعی پیرامونی شهر از سوی استاندار محترم به مراجع مختلف استانی ابلاغ و مورد پیگیری قرار گیرد.

۲ـ۳ـ کمیسیون ماده ۵ موظف است به جهت تأدیه حقوق قانونی و حصول اطمینان از تحقق سرانه‌های عمومی طرح‌های تفصیلی اراضی الحاقی را با رعایت اصل مذکور تصویب نماید هرگونه صدور پروانه جدید در اراضی الحاقی موکول به تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی مذکور خواهد بود.

۳ـ۳ـ در راستای پیشنهادات طرح الحاق اراضی خالی حدفاصل دو بخش شمالی و جنوبی شهر حداکثر در حد یک پلاک و یا ۲۰۰۰ متر (هر یک کمتر بود) با کاربری باغات و کشاورزی و ضوابط احداث بنا در حد دستورالعمل ماده ۱۴ بلامانع است.

۴ـ با الحاق روستای ضیاءالدین به محدوده شهر با عنایت به حیات زنده و پویای روستایی آن و حذف مجموع تسهیلات حمایتی معطوف به روستا در نتیجه الحاق آن به شهر و همچنین عدم تأیید مشاور طرح و مسئولین استانی مخالفت می‌گردد.

۵ ـ احداث معبر کمربندی پیشنهادی در شمال شهر با عنایت به عدم احراز ضرورت متقن ترافیکی، کفایت معابر پیرامونی و تهدید تخریب اراضی زراعی مورد تأیید نمی‌باشد. لذا مقرر گردید ضمن حذف معبر مذکور شبکه پیرامونی شهر در بخش شمالی با رویکرد تهدید حداقلی اراضی زراعی بازطراحی گردد.

۶ ـ نقشه پهنه‌بندی حریم و ضوابط استقرار فعالیت‌ها در پهنه‌های پنج‌گانه حریم مطابق مصوبه مورخ ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص دستورالعمل نحوه تهیه سند پهنه‌بندی حریم در طرح جامع شهر اصلاح و ارائه گردد.

۷ـ عرصه‌های نظامی واقع در حریم (پادگان و میدان تیر) تحت کاربری نظامی تثبیت شود.

۸ ـ الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل پس از تأیید نماینده محترم وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان پدافند غیرعامل در اسناد طرح لحاظ گردد.

۹ـ در جداول مربوط به ضوابط احداث بنای مسکونی، ضوابط مربوط به محدوده‌های هدف بازآفرینی به تفکیک محدوده بافت تاریخی (مطابق ضوابط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) و سایر محدوده‌های هدف ارائه گردد.

۱۰ـ سطح اشغال در پهنه تراکمی زیاد از ۶۰% درصد به ۵۰% درصد تقلیل یابد.

۱۱ـ احداث واحد مسکونی در قطعات کمتر از ۷۵مترمربع و در معابر کمتر از ۶ متر در ضوابط طرح ممنوع اعلام شده و تمهیدات لازم جهت پاسخگویی به حقوق مالکین در طرح اتخاذ گردد.

۱۲ـ حداقل اندازه قطعات جهت اخذ حداکثر تراکم ساختمانی در تراکم کم مسکونی ۱۴۰ مترمربع تعیین گردد.

۱۳ـ در قطعات مسکونی ۷۵ تا ۱۴۰ مترمربع حداکثر یک واحد مسکونی با سطح اشغال ۷۰% درصد و تراکم ۷۰% درصد در یک یا دو طبقه (به صورت دوبلکس) مجاز اعلام گردد. در هر صورت رعایت حداقل فضای باز ۳۰ مترمربع برای هر واحد در این حالت الزامی می‌باشد.

۱۴ـ ضمن تکمیل جداول ضوابط مجاز، ممنوع و مشروط استقرار فعالیت در کل پهنه‌های حریم مطابق دستورالعمل مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و تثبیت اراضی پیشکوه در جنوب غرب شهر تحت پهنه حفاظت در حریم، ضوابط استقرار فعالیت در اراضی مذکور متضمن حفظ وضعیت طبیعی و استفاده در قالب تفرج گسترده و فعالیت‌های مرتبط با بستر طبیعی کوه ارائه گردد.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای ماده ۴۲ «آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌ها…» اسناد و مدارک اصلاح‌شده طرح بر اساس این مصوبه جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط حداکثر ظرف مدت دو ماه به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

قوانین دهه دوم اسفند ۱۴۰۲

قوانین منتشره از 1402/12/11 لغايت 1402/12/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   قانون الحاق يک بند به تبصره…

سایر مصوبات دهه اول اسفند ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/12/01 لغایت 1402/12/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   مصوبات جلسه پنجاه سوم…
keyboard_arrow_up