آخرین مصوبات هیئت دولت – دهه سوم شهریور 98

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات هیئت دولت منتشره از

1398/06/21 لغايت 1398/06/31

در روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران

 

تصویب‌نامه در خصوص تعیین حقوق ورودی و اصلاحات برخی از ردیف‌های تعرفه‌ای کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۸     

آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده (۹) قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور

آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور       

آیین‌نامه تشکیلات مرکز اطلاعات مالی

اصلاح آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه‌های رانندگی        

اصلاح تبصره ماده (۸) آیین‌نامه اجرایی بند (پ) ماده (۱۱۳) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران  

 

 

تصویب‌نامه در خصوص تعیین حقوق ورودی و اصلاحات برخی از ردیف‌های تعرفه‌ای کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۸

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21701-26/06/1398

شماره ۷۵۰۴۹/ت۵۶۹۴۶هـ ـ۱۳۹۸/۶/۱۷

وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت جهاد کشاورزی

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۶/۱۳ به پیشنهاد شماره 60/157117 مورخ ۱۳۹۸/۶/۶ وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱ـ حقوق ورودی و اصلاحات برخی از ردیف‌های تعرفه‌ای کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۸ به شرح جدول زیر تعیین می‌شود:

 

ردیف ردیف تعرفه (HS) شرح کالا حقوق ورودی
۱ ۰۱۰۵۱۲۲۰ جوجه یک‌روزه بوقلمون گوشتی ۵
۲ ۰۴۰۷۱۱۱۱ تخم نطقه‌دار بوقلمون گوشتی ۵
۳ ۰۶۰۲۴۰۰۰ اندام‌های تکثیری رز حتی پیوند زده ۵
۴ ۰۷۱۳۳۱۰۰ ـ ـ ـ لوبیا از گونه‌های

Vigna mungo (L.) Hepper or

Vigna radiata (L.) Wilczek

۵
۵ ۰۷۱۳۳۳۹۰ سایر ۵
۶ ۰۷۱۳۳۹۰۰ سایر ۵
۷ ۰۷۱۳۳۳۲۰ لوبیا قرمز ۵
۸ ۰۷۱۳۳۲۰۰ لوبیا آدزوکی (Phaseolus ۰r Vigna angularis) ۵
۹ ۰۹۰۲۴۰۱۰ ـ ـ ـ کوبیده در بسته غیر خرده‌فروشی ۵
۱۰ ۱۲۰۹۹۱۳۰ ـ ـ ـ بذر پیاز ۵

۲ـ این تصویب‌نامه از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده (۹) قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21701-26/06/1398

شماره ۷۳۴۶۳/ت۵۴۳۷۷هـ ـ۱۳۹۸/۶/۱۳

وزارت اطلاعات ـ وزارت کشور ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

وزارت دادگستری ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۵/۲۷ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‏های اطلاعات، کشور، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دادگستری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و به استناد تبصره ماده (۹) قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور ـ مصوب۱۳۹۳ـ، آیین‏نامه اجرایی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

 

آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده (۹) قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور

ماده ۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ قانون: قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور ـ مصوب ۱۳۹۳ـ.

۲ـ دستگاه: دستگاه‌های اجرایی موضوع بند (۶) ماده (۱) قانون.

۳ـ املاک دارای رده حفاظتی: اماکن، اراضی و تأسیسات دارای رده‌های حیاتی، حساس، مهم و قابل حفاظت دستگاه‏ها که بر اساس مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی و قانون تعیین حریم حفاظتی ـ امنیتی اماکن و تأسیسات کشور ـ مصوب ۱۳۹۳ـ و آیین‌نامه اجرایی آن، حسب مورد توسط ستاد کل نیروهای مسلح یا شورای امنیت کشور تعیین می‌شود.

۴ـ سازمان: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور.

۵ ـ جنبه‌های امنیتی: محدودیت‏های ناشی از رده‏های حفاظتی تعیین‌شده مندرج در بند (۳) این ماده.

۶ ـ کارگروه: کارگروه موضوع ماده (۱۰) این آیین‏نامه.

ماده ۲ـ جنبه‌های امنیتی به شرح زیر است:

۱ـ محدودیت‏های مربوط به نحوه ارسال و ارائه اطلاعات و مستندات املاک دارای

رده حفاظتی به سازمان.

۲ـ محدودیت‏های مربوط به نحوه نگهداری اطلاعات و مستندات املاک دارای رده حفاظتی در سازمان.

۳ـ محدودیت‏های مربوط به نحوه دسترسی اشخاص حقیقی و حقوقی عمومی و خصوصی به اطلاعات و مستندات املاک دارای رده حفاظتی.

۴ـ محدودیت‏های مربوط به نحوه انتشار اطلاعات و مستندات و نقشه‌های املاک دارای رده حفاظتی.

ماده ۳ـ ارسال و ارائه اطلاعات و مستندات توصیفی املاک دارای رده حفاظتی به سازمان به ترتیب زیر صورت می‏گیرد:

۱ـ اطلاعات و مستندات توصیفی املاک دارای رده حفاظتی از نوعِ «قابل حفاظت»

به صورت کامل متضمن اطلاعات موردنظر سازمان، در قالب برگه (فرم)های ابلاغی کارگروه مستقیماً در اختیار سازمان قرار می‌گیرد و فاقد جنبه امنیتی است.

۲ـ اطلاعات و مستندات توصیفی املاک دارای رده حفاظتی از نوعِ «حیاتی، حساس و مهم» با تأکید بر اعلام مشخصات ثبتی، نوع مالکیت، نام دستگاه بهره‌بردار با ذکر عناوین کلی (مانند وزارتخانه و سازمان) و درج نوع کاربری (مسکونی، اداری، تجاری، باغی و زراعی و آموزشی)، به کارگروه تحویل و پس از بررسی، توسط دبیرخانه کارگروه جهت انجام فرایند شناسه گذاری (کدگذاری) به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح) ارسال و ظرف (۴۵) روز بدون ذکر سایر مشخصات و بهره‌بردار اختصاصی به سازمان ارسال می‏شود.

ماده ۴ـ سازمان با هماهنگی کارگروه ترتیبات خاصی را برای دریافت اطلاعات و مستندات توصیفی املاک دارای رده حفاظتی، ذخیره‌سازی و نحوه نگهداری آنها اعمال می‏کند.

ماده ۵ ـ در انتشار اطلاعات، مستندات و نقشه‏های عمومی مربوط به املاک دارای رده حیاتی، حساس و مهم، رعایت موارد زیر الزامی است:

۱ـ عدم ذکر کامل عنوان ملک، کاربری و بهره‏بردار آن جز در موارد استفاده عمومی از قبیل مجتمع قضایی، بیمارستان، کلانتری و اماکنی که به جهت مراجعات عمومی لازم است با مشخصات مکانی ذکر شوند.

۲ـ استفاده از عناوینی که کارگروه برای املاک خاص اعلام می‌کند.

تبصره ـ تمامی دستگاه‏ها و مؤسساتی که متصدی تولید اطلاعات و نقشه‏های عمومی هستند مانند شهرداری‏ها و سازمان‌های فرهنگی و گردشگری ملزم به رعایت محدودیت‏های مذکور هستند.

ماده ۶ ـ سازمان موظف است در مواردی که مجاز به ارائه اطلاعات، مستندات و نقشه‏های حدنگار (کاداستر) به اشخاص حقیقی و حقوقی عمومی و خصوصی است، موارد زیر را رعایت کند:

۱ـ در ارتباط با اشخاص خصوصی، راجع به املاک مندرج در بند (۲) ماده (۳) در جهات اربعه ملک مورد استعلام صرفاً به پلاک ثبتی و کاربری اعلامی بدون ذکر بهره‏بردار از قبیل مجتمع اداری، مجتمع مسکونی بسنده نماید.

۲ـ در ارتباط با اشخاص عمومی (دولتی و حاکمیتی) جهت تبادل امن اطلاعات و داده‏ها، کلیه اطلاعات مکانی و توصیفی موضوع قانون در مورد املاک موضوع این آیین‏نامه از جمله استعلامات ثبتی از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) و با رعایت مفاد نقشه جامع دولت الکترونیک کشور انجام خواهد شد.

ماده ۷ـ در صورتی که دبیرخانه شورای امنیت کشور یا ستاد کل نیروهای مسلح، تغییری در رده حفاظتی املاک ایجاد کند، موظف است مراتب را به سازمان اعلام کند تا در اجرای مواد (۴)، (۵) و (۶) این آیین‌نامه، حسب رده حفاظتی جدید اقدام شود.

ماده ۸ ـ در مورد املاک کلیه دستگاه‏ها که فاقد رده حفاظتی هستند و دستگاه مدعی دارا بودن جنبه‏های امنیتی است، بدواً برای تعیین رده، موضوع به دبیرخانه شورای امنیت کشور و در مورد اماکن و املاک نیروهای مسلح، به ستاد کل نیروهای مسلح اعلام می‏شود. دبیرخانه شورای امنیت کشور یا ستاد کل نیروهای مسلح حسب مورد موظفند ظرف (۴۵) روز وضعیت را مشخص و به دستگاه و کارگروه اعلام کنند. چنانچه ملک موردنظر واجد رده حفاظتی نباشد، دستگاه موظف است سریعاً اطلاعات و مستندات توصیفی مذکور در ماده (۹) قانون را در اختیار سازمان قرار دهد و در صورت اخذ رده حفاظتی، مطابق با مفاد این آیین‏نامه اقدام کند.

ماده ۹ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است از طریق سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و با مجوز شورای امنیت کشور، نقشه‏های املاک دارای رده حیاتی، حساس و مهم مورد نیاز دستگاه‌ها را در اختیار آنها قرار دهد.

ماده ۱۰ـ به منظور نظارت بر اجرای این آیین‌نامه، کارگروهی با مسئولیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح) و عضویت نمایندگان تام‏الاختیار وزارتخانه‏های اطلاعات، کشور و دادگستری، سازمان برنامه و بودجه کشور (سازمان نقشه‌برداری کشور)، سازمان و حسب مورد دستگاه ذی‏ربط تشکیل می‏شود.

ماده ۱۱ـ دبیرخانه کارگروه (سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح) مکلف است با همکاری سازمان نسبت به ارزیابی سالانه نحوه همکاری و اجرای مفاد این آیین‏نامه و ماده (۹) قانون توسط دستگاه‏ها اقدام و گزارش لازم را از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به هیئت‌وزیران ارائه کند.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21701-26/06/1398

شماره ۷۴۱۵۳/ت۵۶۶۷۷هـ ـ۱۳۹۸/۶/۱۶

وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی

سازمان برنامه و بودجه کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۶/۱۰ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی (با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد بند (ب) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

 

آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور

ماده ۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ قانون: بند (ب) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸کل کشور.

۲ـ وزارت: وزارت راه و شهرسازی.

۳ـ سازمان: سازمان ملی زمین و مسکن.

۴ـ شرکت: شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید.

۵ ـ پروژه: عملیات آماده ‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و همچنین احداث واحدهای مسکن اجتماعی و حمایتی موضوع قانون.

۶ ـ آماده ‌سازی: تهیه نقشه‌های اولیه که حسب مورد شامل جانمایی مجموعه، روابط بلوک‌ها و واحدها، نمای ساختمان‌ها و مصالح مورداستفاده و به کارگیری فرهنگ معماری غنی ایرانی ـ اسلامی با رعایت عدم اشراف به فضاهای داخلی واحدها می‌باشد.

۷ـ آماده ‌سازی زمین: فعالیت‌های ضروری به منظور بهره‌برداری از اراضی خام برای آماده ‌سازی جهت احداث و بهره‌برداری شامل تسطیح زمین، جمع‌آوری آب‌های سطحی، جدول‌بندی، زیرسازی، آسفالت، معابر و شبکه‌های تأسیسات زیربنایی و احداث مساجد.

۸ ـ بانک: تمامی بانک‌های دولتی و غیردولتی که به حکم قانون یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس گردیده‌اند.

۹ـ صندوق تأمین مالی: صندوق‌هایی که به حکم قانون یا مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس گردیده‌اند.

۱۰ـ قرارداد: قرارداد ارائه تسهیلات و تأمین مالی که بین شرکت/سازمان و بانک /صندوق تأمین مالی منعقد می‌گردد و در آن چگونگی انجام تعهدات طرفین بر اساس قوانین و مقررات جاری مشخص می-شود.

۱۱ـ طرح‌های جامع و تفصیلی: به ترتیب مطابق تعاریف مندرج در بندهای (۲) و (۳) از ماده (۱) قانون تغییر نام وزارت آبادانی مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن ـ مصوب ۱۳۵۳ ـ.

ماده ۲ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است در اجرای جزء (۱) قانون با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از محل انتقال بدهی بانک مسکن بابت اصل و سود خطوط اعتباری بانک مرکزی به حساب بدهی دولت تا سقف مبلغ پنجاه هزار میلیارد (۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال، ظرف سه ماه از ابلاغ این آیین‌نامه نسبت به افزایش سرمایه دولت در بانک مسکن اقدام نماید.

تبصره ۱ـ بانک مسکن مکلف است نسبت به اعطای وام به متقاضیان ساخت مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری، مسکن مهر، واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده با معرفی وزارت به میزان چهل هزار میلیارد (۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال اقدام نماید. نرخ سود تسهیلات توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.

تبصره ۲ـ وزارت با همکاری بانک مسکن مکلف است گزارش عملکرد این ماده را در مقاطع زمانی سه‌ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نماید.

ماده ۳ـ در اجرای بند (۲) قانون سهم شرکت به میزان ده هزار و پانصد میلیارد (10500000000000) ریال و سهم سازمان به میزان چهار هزار و پانصد میلیارد (4500000000000) ریال تعیین می‌گردد تا از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به خود با اولویت فروش از طریق مزایده یا به قیمت کارشناسی روز تأمین و با رعایت سازوکار خزانه به حساب شرکت و سازمان نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصل را با رعایت دستورالعمل‌های مورد عمل یا ابلاغی وزارت، صرف عملیات آماده ‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر نمایند.

تبصره ۱ـ اجرای طرح‌های فوق نافی وظایف و تکالیف دستگاه‌های خدمات‌رسان در تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی نمی‌باشد.

تبصره ۲ـ شرط لزوم حفظ کاربری و ضوابط مصوب باید در تمام اسناد اعم از مزایده، قرارداد واگذاری، اسناد انتقال و اسناد مالکیت قید گردد.

تبصره ۳ـ وزارت مکلف است سی‌وپنج درصد (۳۵%) از منابع حاصل از اجرای این ماده را برای تکمیل پروژه‌های زیربنایی آب، برق و فاضلاب مسکن مهر به وزارت نیرو

اختصاص دهد.

تبصره ۴ـ هزینه‌های احداث خط انتقال گاز تا محل پروژه‌ها توسط وزارت (واحدهای مرتبط آن) تأمین می‌شود.

ماده ۴ـ شرکت و سازمان مکلفند در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکونی مهر در هر مجتمع و یا بلوک مسکونی به صورت جمعی یا انفرادی، نسبت به واگذاری قطعی عرصه زمین‌های اجاره‌ای (۹۹) ساله متعلق به خود به قیمت کارشناسی روز، به صورت نقد و یا نقد و اقساط اقدام نمایند.

تبصره ۱ـ دستورالعمل چگونگی واگذاری قطعی عرصه به صورت نقد و یا نقد و اقساط از طریق شرکت و سازمان تهیه و توسط وزیر راه و شهرسازی تأیید و ظرف یک ماه از ابلاغ این آیین‌نامه ابلاغ می‌گردد.

تبصره ۲ـ منابع حاصل از اجرای این ماده حسب مورد توسط شرکت و سازمان پس از واریز به حساب آنها نزد خزانه‌داری کل کشور صرف اجرای عملیات آماده ‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر خواهد شد.

ماده ۵ ـ وزارت مجاز است از طریق شرکت و سازمان برای اجرای پرو‌ژه‌های منطبق با طرح‌های جامع، تفصیلی و آماده ‌سازی مصوب موضوع جزء (۴) قانون، در چهارچوب ضوابط مصوب شورای پول و اعتبار، تسهیلات لازم تا سقف سی هزار میلیارد (30000000000000) ریال (هر یک تا سقف پانزده هزار میلیارد (15000000000000) ریال) را از بانک‌های عامل اخذ و معادل آن، زمین‌های متعلق به خود را در چهارچوب قرارداد در رهن بانک‌های عامل قرار دهند. صد درصد وجوه حاصل از فروش عرصه و اعیان سهم شرکت و سازمان در طرح‌های تکمیل‌شده موضوع این ماده، به حساب متعلق به شرکت و سازمان نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و از محل آن تسهیلات دریافتی تسویه می‌گردد.

تبصره ۱ـ باقیمانده وجوه فوق پس از تسویه تسهیلات دریافتی، به صورت کامل به اجرای طرح‌های متعلق به شرکت و سازمان مندرج در قانون، حسب مورد اختصاص می‌یابد.

تبصره ۲ـ تسویه بدهی‌های مربوط به تسهیلات دریافتی از محل سایر منابع داخلی شرکت و سازمان نیز امکان‌پذیر است.

ماده ۶ ـ برنامه وزارت برای هزینه‌کرد اعتبارات این آیین‌نامه (در صورت تأمین) به شرح جدول که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، خواهد بود.

ماده ۷ـ وزارت مکلف است گزارش حسن اجرای مفاد این آیین‌نامه را در مقاطع زمانی سه‌ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نماید.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

لینک فایل PDF

 

آخرین مصوبات هیئت دولت – دهه سوم شهریور 98

* این مبلغ به شرط تحقق از محل فروش عرصه واحدهای مسکن مهر تأمین می‌گردد و در صورتی که شرایط برای فروش بیشتر عرصه واحدهای مسکن مهر مهیا گردد این مبلغ می‌تواند افزایش یابد.

 

 

آیین‌نامه تشکیلات مرکز اطلاعات مالی

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21701-26/06/1398

شماره ۷۴۱۷۰/ت۵۶۹۵۳هـ ـ۱۳۹۸/۶/۱۶

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت دادگستری

سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۶/۱۳ به پیشنهاد شماره ۱۱۶۷۸۳ مورخ ۱۳۹۸/۶/۱۲ شورای‌عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم و به استناد تبصره (۲) ماده (۷) مکرر قانون مبارزه با پول‌شویی ـ مصوب۱۳۹۷ ـ آیین‌نامه تشکیلات مرکز اطلاعات مالی را به شرح زیر تصویب کرد:

 

آیین‌نامه تشکیلات مرکز اطلاعات مالی

ماده ۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ قانون: قانون مبارزه با پول‌شویی ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ و اصلاحات بعدی آن.

۲ـ شورای‌عالی: شورای‌عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم موضوع ماده (۴) قانون.

۳ـ رئیس شورای‌عالی: وزیر امور اقتصادی و دارایی موضوع ماده (۴) قانون.

۴ـ دبیرخانه: دبیرخانه شورای‌عالی.

۵ ـ مرکز: مرکز اطلاعات مالی موضوع قانون.

ماده ۲ـ مرکز مؤسسه دولتی تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی و دارای استقلال اداری و مالی است.

ماده ۳ـ رئیس مرکز از میان افراد دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد و ده سال سابقه مدیریتی یا قضایی مرتبط و با رأی حداقل دوسوم اعضای شورای‌عالی و با حکم رئیس شورای‌عالی به این سمت منصوب می‌گردد. دوره ریاست چهار سال و تجدید آن برای یک‌بار مجاز است.

تبصره ۱ـ رئیس مرکز مدیریت کلیه فعالیت‌های مرکز و دبیرخانه شورای‌عالی را برعهده دارد.

سطح سازمانی رئیس مرکز، معاون وزیر خواهد بود.

تبصره ۲ـ کلیه کارکنان مرکز توسط رئیس مرکز تعیین می‌شوند.

تبصره ۳ـ تشکیلات تفصیلی مرکز و اصلاحات آن در چهارچوب این آیین‌نامه به پیشنهاد رئیس مرکز به تصویب رئیس شورای‌عالی می‌رسد.

تبصره ۴ـ در صورت نیاز، به پیشنهاد رئیس مرکز و تصویب رئیس شورای‌عالی،

واحد اطلاعات مالی در مراکز استان‌ها تشکیل خواهد شد.

ماده ۴ـ با هدف پیشگیری و مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در کشور، وظایف و اختیارات مرکز به شرح زیر است:

۱ـ دریافت، گردآوری، نگهداری و تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات و بررسی معاملات و عملیات مشکوک به پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم.

۲ـ ردیابی وجوه و انتقال اموال با رعایت ضوابط قانونی و گزارش معاملات و عملیات مشکوک به پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم.

۳ـ بررسی و ارزیابی نحوه تحصیل و مشروعیت دارایی‌ها و عملیات مشکوک اشخاص در گزارش‌های واصله و ارسال آنها به مراجع ذی‌صلاح قضایی در مواردی که به احتمال قوی صحت دارد و یا محتمل آن از اهمیت برخوردار است.

۴ـ توقیف و جلوگیری از نقل و انتقال وجوه یا اموال مشکوک به پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم و اطلاع به مرجع صالح قضایی جهت رسیدگی مطابق تبصره (۱) ماده (۷) مکرر قانون.

۵ ـ تدوین آیین‌نامه‌های مربوط به روش‌ها و مصادیق گزارش معاملات مشکوک و اعمال موضوع قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن و ارجاع به مراجع ذی‌ربط جهت تصویب در هیئت‌وزیران.

۶ ـ همکاری با اشخاص، سازمان‌ها، نهادها یا دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد که در زمینه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم فعالیت می‌کنند.

۷ـ تهیه برنامه‌های آموزشی در زمینه آثار زیان‌بار پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم، شیوه‌های متداول در انجام جرایم مذکور و ابزارهای پیشگیری از آن، از طریق شورای‌عالی پیشگیری از وقوع جرم.

۸ ـ پیگیری ایجاد کارگروه ملی ارزیابی خطرپذیری (ریسک) و کارگروه‌های تخصصی ذیل آن جهت تدوین سند ملی ارزیابی خطرپذیری (ریسک) و تهیه برنامه اقدام مبتنی بر آن جهت ابلاغ به اشخاص مشمول و تهیه گزارش سالانه پیشرفت برنامه اقدام و ارائه آن به شورای‌عالی.

۹ ـ انجام اقدامات مقتضی در خصوص نظارت، ارزیابی و رتبه‌بندی اشخاص مشمول قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن.

۱۰ـ بررسی و اعلام‌نظر در خصوص صلاحیت حرفه‌ای مسئولان واحدهای مبارزه با پول‌شویی در اشخاص مشمول بر اساس اهمیت واحد.

۱۱ـ همکاری و تبادل اطلاعات با مراکز مشابه در سایر کشورها، سازمان‌ها، مجامع منطقه‌ای، بین‌الدولی و بین‌المللی ذی‌ربط مطابق قوانین و مقررات.

۱۲ـ تهیه و تنظیم اصول راهنما و ارائه مشاوره به اشخاص مشمول جهت رعایت حسن اجرای مقررات مربوط به مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم.

۱۳ـ تهیه و ارسال منظم گزارش‌هایی درباره اقدامات انجام‌شده و ارائه پیشنهادهای مربوط به شورای-عالی و شورای‌عالی پیشگیری از وقوع جرم.

۱۴ـ نظارت و پیگیری مصوبات شورای‌عالی تا حصول نتیجه.

۱۵ـ انجام اقدامات مقتضی جهت ردیابی اشخاص حقیقی یا حقوقی مرتبط با جرایم پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در خارج از کشور در چهارچوب قوانین مربوط.

۱۶ـ اعمال نظارت لازم بر کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن طبق قوانین مذکور و آیین‌نامه‌های مصوب هیئت‌وزیران در زمینه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم و ارزیابی و تهیه و تنظیم گزارش‌های نظارتی جهت ارائه به شورا.

۱۷ـ درخواست و اخذ اطلاعات موردنیاز در اجرای قانون از کلیه اشخاص موضوع مواد (۵) و (۶) قانون.

۱۸ـ استعلام برخط از دستگاه‌های موضوع بند (ب) ماده (۷) مکرر قانون در مورد اطلاعات تکمیلی مرتبط با معاملات و تراکنش‌های مالی مشکوک به پول‌شویی.

۱۹ـ دسترسی به سامانه‌های جامع اطلاعات هویتی و اقتصادی اشخاص جهت بررسی و ارزیابی نحوه تحصیل و مشروعیت دارایی‌ها و عملیات مشکوک اشخاص.

۲۰ـ برنامه‌ریزی و تمهید مالی، حقوقی، اداری و استخدامی (مادی و معنوی) برای حمایت از کارکنان شاغل در مرکز متناسب با مخاطرات و حساسیت‌های مشاغل مزبور.

۲۱ـ طراحی و استقرار نظام جامع آمار و اطلاعات در خصوص موضوعات مربوط به مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم اعم از آرای صادره از مراجع قضایی در این خصوص، سوابق اشخاص، فهرست اموال مسدود یا توقیف‌شده و سایر اطلاعات.

۲۲ـ انجام اقدامات مقتضی جهت انعقاد یادداشت تفاهم با سایر کشورها در زمینه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم.

۲۳ـ امکان استفاده از کمک‌های فنی سازمان‌های بین‌المللی مرتبط در زمینه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم.

۲۴ـ حضور فعال در مجامع بین‌المللی و برنامه‌ریزی جهت تشریح اقدامات کشور و دفاع از مواضع جمهوری اسلامی ایران.

۲۵ ـ اجرای سیاست‌ها و تصمیمات شورای‌عالی و اداره امور دبیرخانه‌ای آن.

۲۶ ـ انجام سایر وظایف محوله از سوی شورای‌عالی در چهارچوب قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن.

ماده ۵ ـ در استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در مرکز اعم از رئیس، معاونین و کارکنان، رعایت شرایط عمومی مندرج در قوانین ذی‌ربط و تبصره (۲) ماده (۷) مکرر قانون الزامی است.

تبصره ۱ـ تمام مشاغل سازمانی مرکز و واحدهای زیرمجموعه آن در زمره مشاغل حساس محسوب شده و تابع مقررات مربوط خواهند بود.

تبصره ۲ـ این مرکز مشمول افزایش امتیازات و فوق‌العاده‌های موضوع مواد (۶۵)، (۶۶)، (۶۸)، (۷۱) و سایر مواد مرتبط قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ـ می‌باشد.

ماده ۶ ـ دبیرخانه در مرکز مستقر خواهد بود و صرفاً انجام وظایف دبیرخانه‌ای زیر را تحت نظر دبیر شورای‌عالی برعهده خواهد داشت:

۱ـ برنامه‌ریزی و انجام کلیه امور اداری دبیرخانه‌ای و کارشناسی موردنیاز شورای‌عالی از جمله برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسات، تهیه و تنظیم دستور جلسات، تنظیم و ابلاغ مصوبات و ارائه گزارش نتایج به شورای‌عالی.

۲ـ تهیه گزارش از نحوه اقدامات اشخاص مشمول نسبت به مصوبات شورای‌عالی جهت ارائه به مسئولین ذی‌ربط.

۳ـ تهیه آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط اجرایی لازم جهت هماهنگی و هدایت

دستگاه‌های ذی‌ربط در امر مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم و پیگیری اجرای کامل قانون به ویژه در موارد جمع‌آوری، پردازش و تحلیل اخبار، اسناد، مدارک، اطلاعات و گزارش‌های واصله، ایجاد سامانه‌های هوشمند، شناسایی معاملات مشکوک و گزارش‌دهی و ابلاغ آن به اشخاص مشمول.

۴ـ تدوین و پیشنهاد راهبردهای مقتضی در خصوص اجرای قانون برای بررسی و تصویب به شورا.

۵ ـ تهیه و پیشنهاد پیش‌نویس آیین‌نامه‌های لازم در خصوص اجرای قانون با همکاری کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان‌های عضو شورا برای تصویب به هیئت‌وزیران.

تبصره ۱ـ رئیس مرکز، دبیر شورای‌عالی است.

تبصره ۲ـ ساختار داخلی دبیرخانه متناسب با حجم فعالیت‌ها در تشکیلات تفصیلی مرکز پیش‌بینی می‌گردد.

تبصره ۳ـ تهیه گزارش‌های موضوع این ماده جهت ارائه به شورای‌عالی (از وظایف دبیرخانه) از طریق رئیس مرکز و به وسیله واحدهای ذی‌ربط اجرایی مرکز تهیه و به شورای‌عالی ارائه می‌گردد.

تبصره ۴ـ پرداخت حق جلسه برای اعضای شورای‌عالی و نیز اعضای کارگروه‌های کارشناسی تشکیل-یافته ذیل این شورا مطابق با پیشنهاد دبیر شورای‌عالی و تأیید رئیس شورای‌عالی خواهد بود.

ماده ۷ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی و قوای سه‌گانه و نیروهای نظامی و انتظامی به استناد تبصره (۲) ماده (۷) مکرر قانون در صورت درخواست مرکز مکلفند در راستای تأمین کارکنان مرکز همکاری لازم را داشته باشند.

ماده ۸ ـ سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است بودجه موردنیاز مرکز را در لوایح بودجه سنواتی به صورت ردیف مستقل منظور نماید.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

اصلاح آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه‌های رانندگی

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21701-26/06/1398

شماره ۷۶۴۱۶/ت۵۵۶۰۲هـ ـ۱۳۹۸/۶/۲۴

وزارت کشور ـ وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت امور خارجه

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۶/۲۰ به پیشنهاد شماره ۷۱۱۷۸ مورخ ۱۳۹۷/۴/۳۰ وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه‌های رانندگی، موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۳۹۶۹۸/ت۴۱۷۹۴هـ مورخ ۱۳۹۰/۱۲/۶ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱ـ متن زیر به عنوان تبصره به ماده (۱۰) اضافه می‌شود:

تبصره ـ نحوه استفاده از موتورسیکلت‌های با حجم موتور بیش از دویست سی‌سی در امور عملیاتی و مأموریتی توسط کارکنان پایور و پیمانی نیروهای مسلح مطابق ضوابطی است که توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌شود.

۲ـ در ماده (۱۱) عبارت «و برای رانندگی با وسایل نقلیه خدمات عمومی، حسب مورد دارا بودن گواهینامه پایه دوم یا یکم الزامی است» حذف و متن زیر به عنوان تبصره به ماده مذکور اضافه می‌شود:

تبصره ـ رانندگی دارندگان گواهینامه پایه سوم با وسایل نقلیه سواری در حوزه حمل‌ونقل عمومی در صورت سپری شدن دو سال از اخذ گواهینامه رانندگی پایه سوم و داشتن حداقل سن (۲۳) سال تمام بلامانع است.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

اصلاح تبصره ماده (۸) آیین‌نامه اجرایی بند (پ) ماده (۱۱۳) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21701-26/06/1398

شماره ۷۴۱۶۱/ت۵۶۹۴۷هـ ـ۱۳۹۸/۶/۱۶

وزارت دادگستری ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی

سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۶/۱۳ به پیشنهاد شماره 40047/69978 مورخ ۱۳۹۸/۶/۶ معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

در تبصره ماده (۸) آیین‌نامه اجرایی بند (پ) ماده (۱۱۳) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۵۶۴۱/ت۵۵۸۶۵هـ مورخ ۱۳۹۸/۵/۷، عبارت «اعتبارات دیگر سازمان» به عبارت «اعتبارات مصوب مربوط سازمان» اصلاح می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

قوانین دهه دوم اسفند ۱۴۰۲

قوانین منتشره از 1402/12/11 لغايت 1402/12/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   قانون الحاق يک بند به تبصره…

سایر مصوبات دهه اول اسفند ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/12/01 لغایت 1402/12/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   مصوبات جلسه پنجاه سوم…
keyboard_arrow_up