هشدار دیده‌بان حقوق بشر در مورد تأثیرات منفی مراکز بازیافت زباله‌های پلاستیکی بر سلامت کودکان

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

هشدار دیده‌بان حقوق بشر در مورد تأثیرات منفی مراکز بازیافت زباله‌های پلاستیکی بر سلامت کودکان

Human Rights Watch On Negative Impacts of Plastic Waste Recycling Centres Over Children Health

به نقل از دیده‌بان حقوق بشر «کودکانی که در مراکز بازیافت زباله‌های پلاستیکی کار می­کنند، در معرض خطر بیماری‌های جدی و مادام العمر قرار دارند.»

با افزایش صادرات زباله‌های پلاستیکی اتحادیه اروپا و بریتانیا به ترکیه و عدم اجرای قوانین مناسب در این حوزه، دیده­ بان حقوق بشر هشدار داده که سلامت انسان‌ها به­ ویژه کودکان با خطر جدی مواجه شده است. کارگران از جمله کودکان، و افرادی که در نزدیکی این مراکز زندگی می­کنند از مشکلات تنفسی، سردردهای شدید و بیماری‌های پوستی رنج می‌برند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی جدید، دولت ترکیه را به ناتوانی در اجرای قوانینی که نیازمند صدور مجوز سخت‌گیرانه و بازرسی‌های منظم از مراکز بازیافت است، متهم کرده است. به موجب این گزارش، اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین صادرکننده زباله پلاستیکی به ترکیه در سال‌های 2017 تا 2021 و بریتانیا به عنوان بزرگترین صادرکننده پلاستیک در همین دوره، به­ طور قابل توجهی در نقض حقوق بهداشتی و زیست‌محیطی کشور ترکیه مشارکت داشته‌اند.

پس از اینکه چین واردات زباله‌های پلاستیکی به این کشور را در سال 2018 ممنوع اعلام کرد، صادرات زباله‌های پلاستیکی اتحادیه اروپا به ترکیه با 1200 درصد افزایش از 38804 تن به 446432 تن در سال 2021 رسید و بریتانیا نیز به عنوان عضوی از سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، 122898 تن زباله پلاستیکی را به این کشور صادر نمود.

در ترکیه، کار در تأسیسات زباله‌های خطرناک، از جمله تأسیسات بازیافت پلاستیک برای افراد زیر 18 سال غیرقانونی است. قرار گرفتن در معرض چنین زباله‌های مضر و با افزایش خطر ابتلا به سرطان، آسیب به سیستم عصبی و سیستم تولید مثل همراه است. علاوه براین، پلاستیک‌هایی که از سوخت‌های فسیلی ساخته می‌شوند گازهای گلخانه‌ای را آزاد و بحران آب و هوا را تشدید می­کنند.

به نقل از پژوهشگر سرپرست گزارش دیده‌بان حقوق بشر، «دولت ترکیه در اجرای قوانین خود شکست خورده است. این کشور از قوانین لازم برای محافظت از مردم و محیط زیست برخوردار است، اما عدم اجرای این قوانین، شرایط سلامتی افراد را با خطر جدی مواجه کرده است. ترکیه باید ممنوعیت واردات زباله‌های پلاستیکی را که در ژوئیه 2021 اعمال کرده بود، اما پس از آن به سرعت لغو شد، بازگرداند. ثروتمندترین کشورهای اروپا زباله‌های خود را به ترکیه می­فرستند و آسیب ­پذیرترین قشر جامعه از جمله کودکان، پناهندگان و مهاجران را در معرض خطرات جدی زیست­ محیطی و بهداشتی قرار می دهند؛ افرادی که اغلب در صورت بیماری و جراحت به امکانات پزشکی دسترسی ندارند.»

در این گزارش، از بریتانیا، اتحادیه اروپا و سایر کشورها خواسته شده است که بجای صادرات زباله به ترکیه، آن را در داخل کشور مدیریت کرده و به سلامت انسان و حقوق بشر آسیبی وارد نکنند.

به دنبال گزارش دیده‌بان حقوق بشر، سخنگوی کمیسیون اروپا اذعان نمود که «زباله‌های ما مسئولیت ماست». وی افزود: «اخیراً تدابیر سخت‌گیرانه‌تری­ برای نظارت بر صادرات زباله‌ها پیشنهاد شده است. اقداماتی از جمله تعلیق صادرات، زمانی که «ضمانت کافی» در مدیریت پایدار صادرات وجود نداشته باشد؛ و الزام صادرکنندگان در اتحادیه اروپا به حسابرسی مستقل تأسیسات در مقصدِ زباله‌ها.»

سخنگوی دپارتمان محیط زیست، غذا و امور روستایی بریتانیا نیز بیان داشته است: «بریتانیا باید بیشتر زباله‌ها را در داخل کشور مدیریت کند. ما متعهد به ممنوعیت صادرات زباله‌های پلاستیکی به کشورهای غیرعضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و ممانعت از صادرات غیرقانونی زباله به کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، مانند ترکیه هستیم. هرگونه صادرات خلاف الزامات قانونی، می‌تواند با دو سال حبس و جریمه نامحدود مواجه شود.»

در واکنش به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، سخنگوی سفارت ترکیه در لندن اظهار داشت: «تأسیسات بازیافت زباله در ترکیه «مکرراً در طول سال بازرسی می‌شوند» تا کارکرد قانونی آن­ها ارزیابی شود. فاصله مراکز بازیافت زباله از منازل، بیمارستان‌ها و مدارس نیز در تطابق با معیارها و ضوابط بهداشتی به ­طور قانونی رعایت شده است.»

منبع:

theguardian

مترجم:

دکتر شیما عطار

 

 

میتوانید برای خواندن اخبار دیگر جهان به صفحه پویش های حقوقی پژوهشکده حقوقی شهر دانش مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

keyboard_arrow_up