مصوبات شوراها دهه اول ابان 1400

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات شوراها

منتشره از تاریخ

1400/08/01 لغایت 1400/08/11

در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

شوراي عالي انقلاب فرهنگی

مصوبه تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی

مصوبه سیاست‌ها، راهبردها، وظایف و ضوابط اجرایی ترویج فرهنگ حضور، توانمندی و افتخارآفرینی جانبازان و معلولان از طریق ورزش          

مصوبه سیاست‌های راهبردی رسانه‌ای در شرایط بحران‌های طبیعی مثل شرایط ظهور ویروس فراگیر کرونا

مصوبه ساماندهی برگزاری آزمون‌های بین‌المللی

مصوبه انتخاب نمایندگان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در شورای سیاست‌گذاری مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی        

مصوبه انتخاب نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی در هیأت‌امنای مشترک فرهنگستان‌های چهارگانه جمهوری اسلامی ایران  

مصوبه اصلاح و تکمیل ماده ۱ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان

مصوبه اصلاح تبصره ماده ۵ مصوبه اصلاحی اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب   

مصوبه تأیید عضویت معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین در شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی و سه کمیسیون تخصصی آن  

مصوبه تسری امتیازات موضوع آیین‌نامه مصوب جلسه ۴۷۷ مورخ ۲۱/۱/۱۳۸۰ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به دارندگان گواهی‌نامه‌های تخصصی حفظ و قرائت قرآن کریم    

مصوبه تسرّی مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حوزههای علمیه به شورای سیاست‌گذاری حوزههای علمیه خواهران    

شورای عالی فضای مجازی

الزامات سامانه‌های الکترونیکی آموزش‌وپرورش و شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد)

شوراي عالي انقلاب فرهنگی

مصوبه تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22310-01/08/1400

(مصوب جلسه ۸۴۵ مورخ ۱۴۰۰/۶/۳۰ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 1400/10237/دش ـ ۱۴۰۰/۷/۱۷

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ شورای فرهنگ عمومی

مصوبه «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه ۸۴۵ مورخ ۱۴۰۰/۶/۳۰ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ ۱۴۰۰/۶/۲۳ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می‌شود:

«آقای سیدمجید امامی به موجب تأیید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی انتخاب می‌شود».

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی

 

مصوبه سیاست‌ها، راهبردها، وظایف و ضوابط اجرایی ترویج فرهنگ حضور، توانمندی و افتخارآفرینی جانبازان و معلولان از طریق ورزش

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22313 – 05/08/1400

(مصوب جلسه ۷۹۴ مورخ ۱۳۹۶/۱/۱۵ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 1400/11049/دش ـ ۱۴۰۰/۷/۲۸

مجلس شورای اسلامی ـ وزارت ورزش و جوانان

وزارت آموزش‌وپرورش ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

 سازمان بهزیستی ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران

وزارت کشورـ شورای‌عالی استان‌هاـ شهرداری‌های سراسر کشور

سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

ستاد کل نیروهای مسلح ـ سازمان بسیج مستضعفین

جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سازمان تبلیغات اسلامی ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دانشگاه آزاد اسلامی ـ وزارت راه و شهرسازی

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت امور خارجه ـ سازمان برنامه‌وبودجه کشور

دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

مصوبه «سیاست‌ها، راهبردها، وظایف و ضوابط اجرایی ترویج فرهنگ حضور، توانمندی و افتخارآفرینی جانبازان و معلولان از طریق ورزش» که در جلسه ۷۹۴ مورخ ۱۳۹۶/۱/۱۵ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسه ۶۳۹ شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

مقدمه

خداوند باری‌تعالی در خلقت شگفت‌انگیز نوع بشر، قابلیت‌ها و توانمندی‌های نهفته‌ای را در وجود او به ودیعه نهاده است؛ به گونه‌ای که یک شخص معلول، در مواجهه با فعالیت‌های فردی و اجتماعی خود، برای جبران نقیصه‌ی جسمی خویش قادر است در سایه اعمال اراده و همت، با اتکا به امید و با ارتقای توان جسمی، استعدادهای ذاتی خدادادی را به مرحله بالفعل برساند، تا مرتبه‌ای که گاه چنین شخصی می‌تواند فعالیت‌های مافوق توان یک فرد سالم را نیز به اجرا درآورد.

حال چنانچه با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود، زمینه و شرایط مطلوبی مهیا شده و محیط برای رشد و توسعه ورزش جانبازان و معلولان فراهم شود، این قشر معزز از اجتماع از این موهبت الهی بهره‌مند شده و به شکوفایی روح و جسم خویش نائل خواهند شد.

بر همین اساس و بنا بر فرامین مقام ‌معظم‌ رهبری، اسناد بالادستی، مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و قوانین مجلس شورای اسلامی، توجه به توسعه همه‌جانبه ورزش جانبازان و معلولان از جمله اولویت‌های ورزشی کشور محسوب می‌گردد.

‌ماده ۱ ـ در این مصوبه اصطلاحات مربوطه به شرح ذیل تعریف می‌شوند:

۱) جانباز: به کسی اطلاق می‌شود که سلامتی خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضدانقلاب و اشرار از دست داده و به اختلالات و نقص‌های جسمی یا روانی دچار شود.

۲) معلولیت: عارضه‌ای که بر اثر اختلال در سیستم جسمی، حرکتی، حسی و ذهنی فرد ایجاد و بر اثر آن فرد قادر به تأمین کامل یا بخشی از نیازهای فردی و یا اجتماعی خود نباشد.

۳) انواع معلولیت: انواع معلولیت موردنظر در ورزش جانبازان و معلولان عبارت است از:‌

معلولیت جسمی (قطع عضو، ضایعات نخاعی، فلج مغزی، فلج اطفال، اعصاب محیطی، تغییر شکل مفاصل)، معلولیت ذهنی، معلولیت حسی (نابینایی، کم‌بینایی و ناشنوایی)؛ چند معلولیتی و معلولیت ناشی از آسیب اعضای داخلی (تنفسی، قلبی و… مثل بیماران خاص و پیوند اعضا)

۴) ورزش قهرمانی: ورزش‌های رقابتی و سازمان‌یافته‌ای که با توجه به قوانین و مقررات خاص برای ارتقاء رکوردهای ورزشی و کسب رتبه یا مدال انجام می‌شود.

۵) ورزش همگانی: انجام فعالیت‌های جسمانی سلامت بخش که بدون محدودیت جسمی، جنسی، سنی و مالی می‌باشد.

۶) ورزشکار همگانی: به فردی گفته می‌شود که ورزش را با هدف تأمین تندرستی و ارتقاء سطح سلامت و نشاط انجام می‌دهد و معطوف به کسب نتیجه و مدال نمی‌باشد.

۷) ایستگاه ورزش همگانی: محیطی است که جهت انجام فعالیت‌های ورزشی برای عموم مردم در نظر گرفته می‌شود.

۸ ) هیأت ورزشی: بالاترین مرجع فنی یک رشته ورزشی در سطح استان، شهرستان است که با هماهنگی فدراسیون متبوع و اداره تربیت‌بدنی مربوطه، مسئولیت حسن اجرای قوانین و مقررات ورزشی را به عهده دارد.

۹) مکان ورزشی: فضای محصور سرپوشیده و یا روبازی است که ضوابط فنی و قابلیت انجام فعالیت‌های ورزشی را دارا بوده و مجوز لازم را از مراجع ذی‌صلاح دریافت نموده باشد.

۱۰) سرانه اعتبار ورزشی: عبارت است از نسبت اعتبار تخصیص‌یافته برای انجام فعالیت‌های ورزشی به جمعیت هدف در یک مقطع زمانی مشخص.

۱۱) مناسب‌سازی: پیش‌بینی و ایجاد امکانات، تسهیلات و فضای لازم در اماکن و فضاهای ورزشی برای تردد و بهره‌برداری معلولان و جانبازان.

ماده ۲ ـ اهداف

۱) حفظ و ارتقای سطح سلامت و توانمندی‌های جسمی، روانی، ورزشی و نشاط جانبازان و معلولان و تقویت حضور آنان در جامعه

۲) افتخارآفرینی جانبازان و معلولان در عرصه رقابت‌های بین‌المللی و جهانی ورزش

۳) نهادینه‌سازی اخلاق، معنویت و فرهنگ پهلوانی در بستر فعالیت‌های ورزشی

۴) تأمین عدالت اجتماعی در بهره‌مندی جانبازان و معلولان از خدمات و امکانات ورزشی

ماده ۳ ـ راهبردها

۱) تقویت اعتماد و حفظ عزت به نفس جانبازان و معلولان و ارتقای فرهنگ و نگرش جامعه نسبت به پدیده معلولیت

۲) ایجاد عزم و مشارکت ملی و فعال‌سازی سازمان‌ها و نهادها در امر ورزش جانبازان و معلولان

۳) توسعه ورزش همگانی‌ و ارتقای سطح سلامتی و نشاط جانبازان و معلولان

۴) توسعه ورزش قهرمانی و فضای رقابت سالم در بین جانبازان و معلولان

۵) اهتمام ویژه به فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در فعالیت‌های ورزشی جانبازان و معلولان

۶) توسعه منابع انسانی کارآمد در ورزش جانبازان و معلولان به‌ویژه مدیران، مربیان و …

۷) توسعه علمی، آموزشی و فن‌آوری در ورزش جانبازان و معلولان

۸) توسعه زیرساخت‌های ورزش جانبازان و معلولان

۹) حفظ و ارتقای جایگاه ایران اسلامی در عرصه بین‌المللی ورزش جانبازان و معلولان

ماده ۴ ـ اقدامات و وظایف دستگاه‌ها

الف) وظایف و اقدامات مشترک

کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای کشوری و لشکری موظف به انجام اقدامات زیر می‌باشند:

۱ ـ برنامه‌ریزی برای ترویج فرهنگ حضور، توانمندسازی و افتخارآفرینی جانبازان و معلولان

۲ ـ ایجاد و فعال‌سازی انجمن یا هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولان در ساختار ورزشی مربوط و رده‌های تابعه

۳ ـ همکاری و تعامل با متولیان ورزش جانبازان و معلولان در زمینه‌های مختلف

۴ ـ حمایت و مشارکت فعال در امر برگزاری هر چه باشکوه‌تر «روز ملی پارالمپیک»

۵ ـ تخصیص درصدی از ظرفیت اماکن و تجهیزات ورزشی دستگاه مربوط به امر ورزش جانبازان و معلولان، به‌صورت رایگان و متناسب با درصد جمعیتی و شرایط ویژه آنان

۶ ـ تخصیص قسمتی از یک درصد بودجه موضوع ماده (۵۳) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در دستگاه مربوط برای تحقق این مصوبه و در جهت توسعه ورزش جانبازان و معلولان متناسب با درصد جمعیتی و شرایط ویژه آنان

۷ ـ حمایت مؤسسات اقتصادی وابسته (شرکت‌ها، بانک‌ها و…)، از فعالیت‌های ورزش جانبازان و معلولان

تبصره: فعالیت‌های ورزشی موردنظر در دستگاه‌های ذی‌ربط در این مصوبه افراد ذیل را نیز شامل می‌شود:

۱) کارکنان جانباز و معلول دستگاه

۲) اعضای معلول خانواده کارکنان دستگاه

۳) خدمات‌دهی به معلولین ساکن در حریم فعالیتی اماکن ورزشی دستگاه در ورزش جانبازان و معلولین

ب) وظایف و اقدامات اختصاصی:

ـ وزارت ورزش و جوانان

۱ ـ حمایت ویژه از توسعه ورزش جانبازان و معلولان، به خصوص در وضع قوانین و مقررات، آیین‌نامه‌ها و… در سطح وزارت، دولت و مجلس شورای اسلامی

۲ ـ تخصیص درصدی از بودجه‌ و تجهیزات ورزشی کشور به امر ورزش جانبازان و معلولان؛ متناسب با درصد جمعیتی و شرایط ویژه آنان

۳ ـ اختصاص درصدی از برنامه‌های شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور به مناسب‌سازی اماکن ورزشی و ایجاد اماکن اختصاصی ورزش جانبازان و معلولان؛ متناسب با درصد جمعیتی و شرایط ویژه آنان

۴ ـ اختصاص یک نوبت از اوقات روزانه اماکن ورزشی تحت تملک وزارت ورزش و جوانان به ورزش جانبازان و معلولان

۵ ـ واگذاری حداقل یک مجموعه ورزشی از طریق برگزاری مزایده با اولویت در شرایط مساوی (با اعلام کارشناس رسمی دادگستری) به هیئت‌های ورزش جانبازان و معلولان در مراکز استان و نیز شهرهای با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر

۶ ـ مکلف نمودن باشگاه‌های ورزشی تحت حمایت دولت جهت فعالیت در حوزه ورزش جانبازان و معلولان و هم‌چنین مشروط نمودن صدور پروانه باشگاه‌های جدیدالتأسیس به این امر.

۷ ـ فراهم آوردن تسهیلات لازم برای مشارکت و سرمایه‌گذاری خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد، در حوزه ورزش جانبازان و معلولان

۸ ـ معافیت اماکن ورزشی اختصاصی جانبازان و معلولان از شمول ماده ۸۸ (قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت)

ـ وزارت آموزش‌وپرورش

۱ ـ ترویج فرهنگ حضور، توانمندسازی و افتخارآفرینی معلولان، در بین دانش آموزان، معلمان و مربیان ورزشی از طریق درج در کتاب‌های درسی، برنامه‌های تربیتی و نیز امور فوق‌برنامه و ضمن خدمت، با بهره‌گیری از فعالیت‌های ورزشی

۲ ـ ایجاد رشته تحصیلی ورزش جانبازان و معلولان در مراکز آموزش و تربیت‌معلمان ورزشی و تربیت و ارتقای دانش معلمان و مربیان ورزش معلولان

۳ ـ فراهم نمودن تجهیزات ورزشی و توان‌بخشی لازم در مدارس استثنایی

۴ ـ تسهیل دسترسی دانش‌آموزان معلول به اماکن و تجهیزات ورزشی موجود در مدارس

۵ ـ توجه به ورزش همگانی در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از طریق افزایش ساعت درس ورزش

۶ ـ تربیت معلولان تحت پوشش و پرورش افراد مستعد برای حضور در مسابقات ورزشی و تیم‌های ملی

۷ ـ آموزش و آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان غیر استثنایی، به‌منظور اتخاذ شیوه تعامل صحیح با افراد معلول در محیط مدرسه و جامعه.

ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی

۱ ـ توسعه و تقویت ورزش معلولان در مراکز آسایشگاهی و افراد واجد شرایط تحت پوشش (با تأکید بر ورزش همگانی و استعدادیابی) از طریق تربیت و تأمین مربی و تجهیزات ورزشی موردنیاز

۲ ـ مشارکت در توسعه ایستگاه‌های ورزش همگانی ویژه معلولان در نقاط مختلف شهرها

۳ ـ ارائه تسهیلات برای تأمین وسایل نقلیه مناسب برای حضور معلولان تحت پوشش در برنامه‌های ورزشی

۴ ـ کمک به توسعه ورزش همگانی در منازل معلولانی که امکان حضور در اجتماع برایشان به دشواری امکان‌پذیر است.

ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران

۱ ـ توسعه و تقویت ورزش جانبازان در مراکز آسایشگاهی و افراد واجد شرایط تحت پوشش (با تأکید بر ورزش همگانی)، از طریق تربیت و تأمین مربی و تجهیزات ورزشی موردنیاز

۲ ـ مساعدت و مشارکت در توسعه ایستگاه‌های ورزش همگانی ویژه جانبازان و معلولان، در نقاط مختلف شهرها

۳ ـ ارائه تسهیلات برای تأمین وسایل نقلیه مناسب برای امکان حضور جانبازان تحت پوشش در برنامه‌های ورزشی

۴ ـ کمک به توسعه ورزش همگانی در منازل جانبازانی که امکان حضور در اجتماع برایشان به دشواری امکان‌پذیر است.

ـ وزارت کشور

۱ ـ استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و بخشداری‌های کشور موظفند از طریق مدیریت عالیه و ایجاد هماهنگی بین همه دستگاه‌های اجرایی و نظارت بر انجام وظایف آنها، از توسعه ورزش جانبازان و معلولان، حمایت مادی و معنوی نمایند.

۲ ـ تسهیل در ایجاد و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) فعال در زمینه ورزش جانبازان و معلولان.

ـ شورای شهر و شهرداری‌ها

۱ ـ پیش‌بینی لازم برای احداث مجموعه‌های ورزشی ویژه جانبازان و معلولان و بهسازی و مناسب‌سازی معابر عمومی به‌منظور تسهیل در رفت‌وآمد آنان

۲ ـ احداث مجموعه‌های ورزشی اختصاصی جانبازان و معلولان به تناسب تراکم جمعیت

۳ ـ مناسب‌سازی اماکن ورزشی تحت پوشش و هم‌چنین مساعدت به سایر نهادها به‌منظور تسهیل در بهره‌برداری جانبازان و معلولان از اماکن ورزشی

۴ ـ ایجاد تسهیلات ویژه در حمل‌ونقل و جابه‌جایی جانبازان و معلولان برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی

۵ ـ فعال نمودن و تقویت هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولان در شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها

۶ ـ اختصاص یک نوبت رایگان از ساعات مفید روزانه مجموعه‌های ورزشی تحت پوشش شهرداری‌ها و بخشداری‌ها، به ورزش جانبازان و معلولان

۷ ـ اختصاص درصدی از بودجه‌های فرهنگی شهرداری‌ها به امر توسعه ورزش همگانی جانبازان و معلولان (متناسب با آمار و درصد جمعیتی آنان، نیازها و…)

۸ ـ ایجاد ایستگاه‌های ورزشی ویژه جانبازان و معلولان در پارک‌ها، فرهنگ‌سراها و…

۹ ـ مساعدت و مشارکت در توسعه ایستگاه‌های ورزش همگانی ویژه معلولان جامعه، در نقاط مختلف شهرها

۱۰ ـ اختصاص درصدی از فضای تبلیغاتی شهر به‌منظور فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی همگانی و با هدف کمک اقتصادی به توسعه ورزش جانبازان و معلولان

۱۱ ـ کمک به هیئت‌های استانی، در اجرای برنامه‌های ورزشی جانبازان و معلولان (با اولویت برنامه‌های ورزش همگانی)

۱۲ ـ مساعدت در تأمین تجهیزات ورزشی آسایشگاه‌ها و مراکز نگهداری جانبازان و معلولان

ـ سازمان صداوسیما

۱ ـ ترویج فرهنگ حضور، توانمندسازی و افتخارآفرینی جانبازان و معلولان، اولویت‌بخشی و افزایش سهم ورزش جانبازان و معلولان، آموزش، اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی در شبکه‌های ملی و استانی

۲ ـ فرهنگ‌سازی برای جلب مشارکت خیرین و حامیان مالی ورزش جانبازان و معلولان

۳ ـ تولید و پخش برنامه‌های مستند از زندگی قهرمانان و الگوهای شاخص ورزش جانبازان و معلولان

۴ ـ تولید و پخش برنامه‌های لازم برای اصلاح و تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان و هم‌چنین اصلاح نگرش معلولان نسبت به خود

۵ ـ توسعه تولیدات سینمایی، سریال، انیمیشن، مستند ترکیبی، تولید و پخش برنامه‌های مسابقه و سرگرمی و حضور کودکان و نوجوانان معلول در برنامه‌های متنوع و انعکاس اخبار رویدادهای ورزشی جانبازان و معلولان

ـ ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان بسیج مستضعفین

۱ ـ فعال‌سازی ساختار و برنامه‌های ورزش همگانی جانبازان و معلولان در سطوح مختلف تابعه

۲ ـ توسعه ورزش همگانی جانبازان و معلولان در عرصه گسترده رده‌های تابعه

۳ ـ برنامه‌ریزی برای تقویت و گسترش ورزش قهرمانی جانبازان و معلولان (با اولویت رشته‌های مدال‌آور)

ـ جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی

۱ ـ برنامه‌ریزی برای ارتقای توانمندی‌های جسمانی و سلامت روحی و روانی و توان‌بخشی جمعیت جانباز و معلول کشور با به‌کارگیری ظرفیت‌ها و وظایف ذاتی هلال‌احمر و ارائه تسهیلات و خدمات ورزشی (اماکن، تجهیزات و…)

۲ ـ استفاده بهینه از سوله‌های بحران در مواقع غیر بحران در تأمین فضای ورزشی موردنیاز

ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی

۱ ـ استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی دستگاه برای اصلاح نگرش جامعه نسبت به معلول و اصلاح نگرش معلولان نسبت به خود و ارتقای روحیه امید و خودباوری در جامعه هدف.

۲ ـ هدایت و حمایت مادی و معنوی از ورزش جانبازان و معلولان در حوزه مطبوعات، رسانه‌های مجازی، کتاب، فیلم، جشنواره‌ها، تحقیقات، بازی‌های رایانه‌ای، هنرهای تجسمی و نمایشگاهی و…

۳ ـ استفاده از ظرفیت سازمان اوقاف و امور خیریه برای توسعه ورزش جانبازان و معلولان

۴ ـ استفاده از ظرفیت‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در توسعه اهداف فرهنگی ورزش جانبازان و معلولان

۵ ـ به‌کارگیری ظرفیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (رایزنی‌های فرهنگی و خانه‌های فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور) به‌منظور پشتیبانی و حمایت مادی و معنوی از تیم‌ها و کاروان-های اعزامی ورزش جانبازان و معلولان در رقابت‌های بین‌المللی

ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی

۱ ـ برنامه‌ریزی برای توسعه علمی و فناوری ورزش جانبازان و معلولان از طریق انجام تحقیق، پژوهش، مقاله و… در جهت ارتقای توان‌بخشی، سلامت و توسعه ورزش همگانی و قهرمانی

۲ ـ تشویق و حمایت دانشجویان در ارائه پایان‌نامه در حوزه‌های متنوع و موردنیاز ورزش جانبازان و معلولان

۳ ـ ایجاد و توسعه رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف مرتبط با ورزش جانبازان و معلولان در مراکز تابعه

۴ ـ ارائه خدمات و حمایت‌های ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فعالیت‌ها و برنامه‌های ورزشی و نیز ورزشکاران و فعالان حوزه جانبازان و معلولان

ـ وزارت راه و شهرسازی

۱ ـ مناسب‌سازی اماکن ورزشی موجود در شهرها، شهرک‌ها و بخش‌ها و تسهیل در بهره‌برداری جانبازان و معلولان از اماکن موجود ورزشی

۲ ـ پیش‌بینی اماکن ورزشی اختصاصی جانبازان و معلولان در توسعه شهرها و شهرک‌های جدید

ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی

فراهم آوردن تسهیلات، تخفیفات و مشوق‌های ویژه مالیاتی و…، برای جلب مشارکت بخش خصوصی و تعاونی‌ها در ورزش جانبازان و معلولان (اماکن، تجهیزات و حمایت و پشتیبانی)

ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

۱ ـ ایجاد شبکه مجازی مناسب، ویژه حمایت و تقویت ورزش جانبازان و معلولان و فرهنگ‌سازی مربوط

۲ ـ ایجاد شرایط لازم برای استفاده از بستر شبکه‌های مخابراتی و مجازی در فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، آموزشی و حمایت از ورزش جانبازان و معلولان

ـ وزارت امور خارجه

به‌‌کارگیری ‌ظرفیت‌های وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های تابعه در تعامل با سفارت‌ کشورهای میزبان، برای پشتیبانی و حمایت‌ مادی و معنوی از تیم‌ها و کاروان‌های‌ اعزامی ‌ورزش‌ جانبازان ‌و معلولان ‌در رقابت‌های بین‌المللی.

ـ سایر دستگاه‌ها

سایر دستگاه‌هایی که ظرفیت‌های اختصاصی مناسبی در حمایت از توسعه و ترویج فرهنگ و ورزشی جانبازان و معلولان در اختیار دارند و نام آنها ذکر نشده موظف به همکاری و حمایت از این حوزه می‌باشند.

ماده ۵ ـ نظام اجرا، نظارت و پیگیری

۱ ـ به‌منظور هماهنگی و راهبری اجرا، سازمان‌دهی، پایش و ارزیابی مستمر تحقق این مصوبه، دبیرخانه‌ای در ذیل کمیسیون فرهنگی تربیت‌بدنی موضوع مصوبه جلسه ۶۳۷ مورخ ۱۳۸۷/۱۰/۳ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی (به دبیری ریاست فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان)، تشکیل و هرساله گزارش عملکرد دستگاه‌ها را به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌نماید.

۲ ـ دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط با هماهنگی سازمان برنامه‌وبودجه کشور، اعتبارات و پشتیبانی لازم به‌منظور تحقق اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این مصوبه را فراهم می‌نمایند.

ماده ۶ ـ این مصوبه مشتمل بر یک مقدمه، ۶ ماده و ۱ تبصره در جلسه ۷۹۴ مورخ ۱۳۹۶/۱/۱۵ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی

 

مصوبه سیاست‌های راهبردی رسانه‌ای در شرایط بحران‌های طبیعی مثل شرایط ظهور ویروس فراگیر کرونا

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22313 – 05/08/1400

(مصوب جلسه ۸۳۳ مورخ ۱۳۹۹/۸/۲۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 1400/11047/دش ـ ۱۴۰۰/۷/۲۸

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت اطلاعات ـ سازمان تبلیغات اسلامی ـ سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

مرکز ملی فضای مجازی ـ ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور

دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

مصوبه «سیاست‌های راهبردی رسانه‌ای در شرایط بحران‌های طبیعی مثل شرایط ظهور ویروس فراگیر کرونا» که در جلسه ۸۳۳ مورخ ۱۳۹۹/۸/۲۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می‌شود:

مقدمه

در شرایط بحران، رسانه‌ها به واسطه سرعت در اطلاع‌رسانی و دارا بودن نقش آگاهی‌بخشی، معنابخشی و در برخی موارد تجویز سیاست، از موقعیت ممتازی برخوردارند. برخلاف دوره رسانه‌ای کلاسیک، با شکل‌گیری رسانه‌های نوین و شبکه‌ای، تراکم زمانی و مکانی نقش مهمی در تصویرسازی مناسب از ابعاد مختلف بحران، جلـب اعتمـاد و مـشارکت مردمی به منظور مدیریت و مهار بحران برعهده دارند. اولین و بدیهی‌ترین قدم در این راستا اطلاع‌رسانی مناسب، ایجاد اعتماد و پیشگیری از تأثیرات مخرب رسانه‌های معاند از طریق مدیریت یکپارچه رسانه‌‌ای کشور در شرایط بحران است. ایجاد مرجعیت و نام نمای مورد اعتماد رسانه‌ای، هم در فضای رسانه ملی و هم در رسانه‌های اجتماعی نسبت به واقعیت‌های فراگیر بحران‌های طبیعی مثل سیل، زلزله و ویروس‌های فراگیر آسیب‌زا یک ضرورت انکارناپذیر است. این سند دربردارنده ۶ ماده و تبیین‌کننده ۹ راهبرد و الزامات مربوطه تحت عنوان «سیاست‌های راهبردی رسانه‌ای در شرایط بحران‌های طبیعی مثل شرایط ظهور ویروس فراگیر کرونا» است که مسیری راهبردی و ملی برای مواجهه رسانه‌ای با بحران‌های طبیعی را فراهم می‌سازد.

ماده ۱ ـ تعاریف:

۱ ـ بحران طبیعی: امری که یک‌باره و تصادفی از راه می‌رسد و زیان‌های انسانی، مادی، اقتصادی و زیست-محیطی بسیاری به جوامع وارد می‌کند. بحران‌ها و یا فاجعه‌ها، وضعیت یا حادثه‌ای است که ظرفیت جامعه فاجعه‌دیده را تحلیل داده و در برخی موارد در هم می‌شکند.

۲ ـ عملیات رسانه‌ای: عملیات رسانه‌ای به معنای مجموعه اقدامات هماهنگ برنامه‌ریزی‌شده، برای ارائه پیام و تحلیل دقیق، صحیح، شفاف و سریع به جامعه و دستیابی به راهبردهای هدف‌گذاری شده با استفاده از فعالیت منسجم رسانه‌ای است.

ماده ۲ ـ اهداف:

ـ آموزش مهارتی و اطلاع‌رسانی رسانه‌ای مؤثر نسبت به بحران‌های طبیعی از طریق مرجعیت بخشی و نام‌نمایی رسانه‌ای

ـ عملیات یکپارچه رسانه‌ای برای حداکثر هم‌افزایی در شرایط بحران

ـ استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه‌های جدید برای مدیریت بحران

ـ عملیات اطلاع‌رسانی بهنگام برای جلوگیری از تشدید فاجعه در ابعاد مختلف

ماده ۳ ـ راهبردها:

راهبرد ۱: ارائه آموزش و اطلاعات مفید و مؤثر پیرامون بحران با توجه به تبدیل شدن مخاطب به کاربر با روحیه استقلال‌گرایی و گونه‌بندی مخاطب از منظر نگرش نسبت به بحران

الزامات:

۱) پرهیز از پیام‌های سطحی، کلیشه‌ای، الزام‌گرا (در قالب دستوری جملات امرونهی) در انتقال آموزش و اطلاعات پیرامون بحران

۲) تقویت قدرت انتخاب کاربر و توانمندسازی کاربران در تشخیص در سطح ساختار، فرم و محتوای پیام‌ها (از جمله شیوه بیان) در آموزش و اطلاع‌رسانی پیرامون بحران

۳) تأکید بر رقابتی‌بودن و خلاقانه‌بودن پیام‌ها و تلاش در تولید محتوا و خدمات برتر در آموزش‌های مهارتی و اطلاع‌رسانی نسبت به بحران طبیعی

۴) شناسایی و گونه‌بندی کاربران از نظر نگرش نسبت به بحران به وجود آمده و تدبیر محتوای متناسب

۵) بهره‌گیری از قالب‌های رسانه‌ای و محتوایی متناسب با هر تیپ اجتماعی در پلت‌فرم حامل اطلاعات

۶) ایجاد حساب برند (نام نما) رسانه‌ای برای بحران در پلت ‌فرم‌های جهانی پررقابت و پرمخاطب

۷) تشخیص اولویت‌ها، متناسب با فضای محتوایی و مزیت پلتفرم‌ها

راهبرد ۲: افزایش مضاعف تاب‌آوری اجتماعی و مقابله با هراس‌افکنی غیرواقعی ضمن پرهیز از تغییر نگرش کاربران نسبت به شرایط بحران

الزامات:

۱) عدم تعویق اعلام خبرهای مربوط به بحران به بهانه عدم اطمینان از تائید (ضرورت اطلاع‌رسانی پیوسته)

۲) نداشتن هراس از تصحیح، تکمیل یا تکذیب خبرهایی که قبلاً منتشرشده

۳) تطبیق سرعت پخش اخبار و اطلاعات مربوط به بحران طبیعی با امکانات جدید رسانه‌ای

راهبرد ۳: پاسخگویی به نیازهای معنوی و روحی افراد آسیب‌دیده با بهره‌گیری از ارزش‌ها، نمادها و اسطوره‌های دینی در پرتو دعا و بازنمایی پیام‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی دینی متناسب با شرایط بحران

الزامات:

۱) بهره‌گیری از مکانیسم دلالت ضمنی در استفاده از ارزش‌ها، نمادها و اسطوره‌های دینی، دعا و معنویات در پیام‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی

۲) استفاده از ساختارهای منطقی ساده برای ایجاد دلالت ضمنی ارزش‌ها و معنویات دینی در پیام‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی

۳) خودداری از تشبیه انسان‌ها به اشیاء، جانوران یا گیاهان به استناد بیان آموزه‌های دینی و معنوی در تولید پیام‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی

۴) توجه به شبکه ارتباطات انسانی مساجد، خیریه‌ها و توجه به نقش شخصیت‌های مرجع در شرایط بحران

راهبرد ۴: تقویت و بازتولید مستمر انسجام ملی، همدلی و همگرایی جامعه در شرایط بحران و ایجاد همیاری اجتماعی جهت غلبه بر بحران

الزامات:

۱) تقویت مصادیق میهن‌دوستی و تضعیف باورهای ضدانسانی و ضدالهی ناسیونالیسم، لیبرالیسم و نقد تلخ منتهی به بن‌بست در تولید محتواهای مرتبط با بحران

۲) توجه به تقویت مصادیق میهن‌دوستی و همبستگی بین قومیت و دین/ مذهب در ایران

۳) توجه به دین اسلام هم به عنوان یک «دین ملی» و هم دین جهانی در تقویت انسجام ملی و همدلی جهانی در تولید محتواهای مرتبط با بحران

راهبرد ۵: هم‌افزایی کلیه قابلیت‌ها برای دریافت، پالایش و عرضه تقاضاها و پاسخگویی به پرسش‌های جدی جامعه در شرایط بحران

الزامات:

۱) تطبیق نسبت جغرافیایی استفاده و دستیابی مردم به رسانه‌های اجتماعی با آمارهای شیوع بحران به تفکیک استان‌های کشور

۲) تحلیل و رصد مستمر محتوای رسانه‌های اجتماعی به عنوان شاخص افکار عمومی در ارتباط با بحران طبیعی

۳) توجه به تنوع پلت فرم‌ها و شبکه‌های فعال برای آموزش و اطلاع‌رسانی در بازبینی افکار عمومی

راهبرد ۶: شناسایی واقعیت‌های ترجیحی (و نه مفهوم ذاتی واقعیت) کاربران در شرایط مواجهه با بحران

الزامات:

۱) شناسایی واقعیت‌های ترجیحی مشترک و عمومی مردم نسبت به بحران طبیعی

۲) نزدیک سازی ذهنیت کارگزاران رسانه‌ای به ذهنیت کاربران نسبت به واقعیت بحران

۳) مواجهه واقعی کارگزاران رسانه‌ای (پرهیز از مواجهه صوری و نمایشی) نسبت به بازخوردهای کاربران

راهبرد ۷: ارائه آموزش و اطلاعات بحران طبیعی از طریق رسانه‌ها منطبق با سه انتظار عینی، ادراکی و هیجانی کاربران به عنوان مهم‌ترین عامل اعتبار

الزامات:

۱) ارزیابی مستمر میزان تحقق انتظارات کاربران جدید در حوزه اطلاع‌رسانی و آموزش بحران و اقدام نسبت به رفع موانع تحقق انتظارات راجع‌به موضوع بحران

۲) محاسبه دلایل عدم تحقق انتظارات منفی در سه بخش عینی، ادراکی و هیجانی و بازخورد رسانه‌ای متناسب

راهبرد ۸: بهره‌گیری از عنصر حضور رسانه‌ای برای فراگیری عقلانیت دانشی و تخصصی با شرایط بحران

الزامات:

۱) به‌روزرسانی و توسعه مسیرهای تعامل با مردم، از طریق افراد دارای تجربه و تخصص نسبت به بهبود شرایط مردم

۲) اختصاص بخشی از محتوای رسانه‌ای به بازتاب بازخوردها، خصوصاً از سوی آسیب دیدگان بحران

۳) بازنمایی مستمر روندهای موفق اقدامات تخصصی در مواجهه با بحران

۴) شناسایی فهرستی از نیازهای هیجانی (و نه واقعی) مخاطب در موضوع بحران

۵) توجه به نیازهای بالقوه جامعه برای کم‌اثر کردن نیازهای هیجانی

راهبرد ۹: کنترل و هدایت فضاهای عمومی رسانه‌های غیررسمی و جلوگیری از عملیات روانی دشمن در شرایط بحران

الزامات:

۱) استفاده از رسانه‌های واجد حداکثر ابزارهای فرایند کردن برای میزبانی آموزش و اطلاع‌رسانی بحران

۲) فراهم کردن بیشترین و مهم‌ترین تعداد و تنوع ابزارهای فرایند کردن پیام‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی برای همه کاربران

۳) پرهیز از استفاده از روش‌ها و ابزارهای کنترلی و چندمرحله‌ای برای فرایند کردن پیام‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی بحران

۴) مخالفت با واقعیت‌های ادعاشده راجع‌به بحران طبیعی یا موضوعات مرتبط با آن به جای مخالفت با تفسیرهای مختلف از بحران

۵) شناسایی محورهای اطلاعاتی مرتبط با شرایط بحرانی در رسانه‌های معاند

۶) رسانه‌ای کردن پرسش‌های تکرارپذیر افکار عمومی راجع‌به بحران طبیعی و ارائه پاسخ مطلوب

۷) پاسخ به پرسش‌های مخاطره برانگیز عمومی راجع‌به مسئولیت‌های افراد و نهادها در موضوع مدیریت بحران

۸) رصد، ارزیابی و پاسخ مناسب نسبت به محتوای تولیدشده رسانه‌های دشمن نسبت به ابعاد متنوع بحران و ارائه تکنیک‌های دروغ‌پردازی

۹) بهره‌گیری از شبکه‌های مجازی غیر رسانه‌ای مانند شبکه آموزش‌های دانشگاهی و دانش‌آموزی

ماده ۴ ـ نحوه و فرایند اجرا:

در چارچوب بند ۲ اقدامات ملی راهبرد کلان ۱۰ نقشه مهندسی فرهنگی کشور، قرارگاه رسانه‌ای کشور ذیل ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور با محوریت سازمان صداوسیما و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز فضای مجازی مسئولیت برنامه‌ریزی و هماهنگی و هدایت و نظارت بر فعالیت‌های رسانه-ای کشور در این زمینه را برعهده خواهند داشت.

تبصره: دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی کشور در چارچوب مفاد این مصوبه موظفند تصمیمات این قرارگاه را بدون ایجاد تعهد مازاد بر اعتبار و با استفاده از منابع مالی در اختیار رعایت نمایند.

ماده ۵ ـ نظارت و ارزیابی:

ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، مسئولیت نظارت بر حُسن اجرای این مصوبه را برعهده دارد و سازمان صداوسیما، گزارش اجرای این مصوبه را به صورت دوره‌ای به ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور ارائه می‌نماید.

ماده ۶ ـ این مصوبه در یک مقدمه و ۶ ماده و یک تبصره در جلسه ۸۳۳ مورخ ۱۳۹۹/۸/۲۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی

مصوبه ساماندهی برگزاری آزمون‌های بین‌المللی

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22313 – 05/08/1400

(مصوب جلسه ۷۹۸ مورخ ۱۳۹۶/۶/۱۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 1400/11067/دش ـ ۱۴۰۰/۷/۲۸

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سازمان سنجش آموزش کشور

ماده‌واحده «ساماندهی برگزاری آزمون‌های بین‌المللی » که در جلسه ۷۹۸ مورخ ۹۶/۶/۱۴ و به‌منظور هماهنگی، ساماندهی و نظارت بر برگزاری آزمون‌های بین‌المللی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

ماده‌واحده ـ «‌مسئولیت ساماندهی، هماهنگی، صدور مجوز و نظارت بر برگزاری آزمون‌های بین‌المللی (‌از قبیل GMAT GRE, Microsoft Cise) و کلیه آزمون‌های زبان خارجی و سایر امور مربوطه ازجمله انجام مذاکرات، تهیه و اجرای تفاهم‌نامه برعهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (سازمان سنجش آموزش کشور) می‌باشد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز می‌تواند رأساً نسبت به صدور مجوز و نظارت و انجام سایر امور فوق‌الذکر در خصوص برگزاری آزمون‌های بین‌المللی مربوط به آن وزارت و آزمون‌های تخصصی علوم پزشکی اقدام نماید.

تبصره ۱ ـ آیین‌‌نامه‌های اجرایی موضوع این ماده‌واحده حسب مورد به تصویب وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید.

تبصره ۲ ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (سازمان سنجش آموزش کشور) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند گزارش عملکرد سالانه خود راجع‌به این ماده‌واحده را به دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه نمایند».

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی

 

مصوبه انتخاب نمایندگان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در شورای سیاست‌گذاری مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22313 – 05/08/1400

(مصوب جلسه ۸۱۷ مورخ ۱۳۹۸/۳/۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 1400/11058/دش ـ ۱۴۰۰/۷/۲۸

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

مصوبه «انتخاب نمایندگان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در شورای سیاست‌گذاری مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی » که در جلسه ۸۱۷ مورخ ۱۳۹۸/۳/۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

«به‌موجب بند ۱ ماده ۵ اساسنامه مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی در خارج از کشور(مصوب ۱۳۸۹/۱۱/۲۶ شورای معین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی) آقایان حسن رحیم‌پورازغدی و محمدرضا مخبر دزفولی به‌عنوان نمایندگان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی در خارج از کشور، انتخاب می‌شوند.

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی

 

مصوبه انتخاب نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی در هیأت‌امنای مشترک فرهنگستان‌های چهارگانه جمهوری اسلامی ایران

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22313 – 05/08/1400

(مصوب جلسه ۸۱۷ مورخ ۱۳۹۸/۳/۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 1400/11057/دش ـ ۱۴۰۰/۷/۲۸

نهاد ریاست جمهوری

فرهنگستان زبان و ادب فارسی

مصوبه «انتخاب نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی در هیأت‌امنای مشترک فرهنگستان‌های چهارگانه جمهوری اسلامی ایران» که در جلسه ۸۱۷ مورخ ۱۳۹۸/۳/۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به تصویب رسیده است به شرح ذیل، برای اجرا، ابلاغ می‌شود:

«ـ آقای محمد دبیرمقدم به عنوان نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای عضویت در هیأت‌امنای مشترک فرهنگستان‌های چهارگانه جمهوری اسلامی ایران انتخاب می‌شود».

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی

 

مصوبه اصلاح و تکمیل ماده ۱ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22313 – 05/08/1400

(مصوب جلسه ۷۷۲ مورخ ۱۳۹۴/۹/۲۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 1400/11066/دش ـ ۱۴۰۰/۷/۲۸

وزارت آموزش‌وپرورش

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

مصوبه «اصلاح و تکمیل ماده ۱ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان» که در جلسه ۷۷۲ مورخ ۱۳۹۴/۹/۲۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

«دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی است برای تأمین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش، پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج علم نافع موردنیاز آموزش‌وپرورش، سرآمد در آموزش و شایستگی‌های حرفه‌ای و تخصصی تربیت‌محور، توانمند در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی و تربیتی در انجام مأموریت‌ها، مبتنی بر معیارهای نظام اسلامی، توانمند در زمینه‌سازی برای شکوفایی فطرت، استعدادها و شکل‌گیری هویت یکپارچه اسلامی ـ ایرانی ـ انقلابی دانشجو معلمان، برخوردار از هیأت علمی و مدیران مؤمن، آراسته به فضائل اخلاق اسلامی، عامل به عمل صالح، تعالی‌جو و تحول‌آفرین، باورمند به جامع عدل جهانی (جامعه مهدوی)، وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش که با اهداف ذیل تأسیس و طبق مفاد این اساسنامه، مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، ضوابط و مقررات وزارتین آموزش‌وپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری و قوانین و مقررات مربوط، به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌نماید.

در این اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به‌اختصار «دانشگاه» و وزارت آموزش‌وپرورش به‌اختصار «وزارت» نامیده می‌شود.

تبصره ـ اجرای این مصوبه باید به‌گونه‌ای تدبیر شود که بار مالی، تشکیلاتی و مغایرت حقوقی با سایر قوانین و مقررات نداشته باشد».

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی

 

مصوبه اصلاح تبصره ماده ۵ مصوبه اصلاحی اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22313 – 05/08/1400

(مصوب جلسه ۷۶۷ مورخ ۱۴۰۰/۶/۲۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 1400/11063/دش ـ ۱۴۰۰/۷/۲۸

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شورای فرهنگ عمومی

مصوبه «اصلاح تبصره ماده ۵ مصوبه اصلاحی اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب » که در جلسه ۷۶۷ مورخ ۱۳۹۴/۶/۲۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۲۰ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

«تبصره ـ متناسب با هر رشته تخصصی و کاری،‌ کارگروهی متشکل از افراد صاحب‌نظر به پیشنهاد هیأت و تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور تشکیل می‌شود. علاوه‌بر کارگروه‌های تخصصی فوق، کارگروه‌های استانی نیز به پیشنهاد هیأت و تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور تشکیل می‌شود.»

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی

 

مصوبه تأیید عضویت معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین در شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی و سه کمیسیون تخصصی آن

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22313 – 05/08/1400

(مصوب جلسه ۷۸۲ مورخ ۱۳۹۵/۵/۵ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 1400/11060/دش ـ ۱۴۰۰/۷/۲۸

شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی

سازمان بسیج مستضعفین

مصوبه «تأیید عضویت معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین در شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی و سه کمیسیون تخصصی آن » که در جلسه ۷۸۲ مورخ ۱۳۹۵/۵/۵ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ ۱۳۹۴/۶/۱۴ رئیس سازمان بسیج مستضعفین به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

«ـ معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین در شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی و سه کمیسیون تخصصی آن شامل کمیسیون‌های تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن، توسعه پژوهش و آموزش‌عالی قرآنی و توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی، عضویت می‌یابد».

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی

 

مصوبه تسری امتیازات موضوع آیین‌نامه مصوب جلسه ۴۷۷ مورخ ۲۱/۱/۱۳۸۰ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به دارندگان گواهی‌نامه‌های تخصصی حفظ و قرائت قرآن کریم

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22313 – 05/08/1400

(مصوب جلسه ۴۷۷ مورخ ۱۳۸۰/۱/۲۱ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 1400/11064/دش ـ ۱۴۰۰/۷/۲۸

سازمان اداری و استخدامی کشور

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سازمان تبلیغات اسلامی

شورای‌عالی قرآن صداوسیما

شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی

ماده‌واحده «تسری امتیازات موضوع آیین‌نامه مصوب جلسه ۴۷۷ مورخ ۱۳۸۰/۱/۲۱ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به دارندگان گواهی‌نامه‌های تخصصی حفظ و قرائت قرآن کریم » که در جلسه ۸۲۱ مورخ ۱۳۹۸/۷/۱۶ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و براساس پیشنهاد جلسه ۳۹ شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

ماده‌واحده ـ «حافظان و قاریان قرآن دارنده گواهی‌نامه‌های تخصصی حفظ و قرائت قرآن کریم در صورت دارا بودن شرایط لازم که توسط شورای موضوع تبصره ۲ این ماده‌واحده احراز می‌گردد از تمامی امتیازات موضوع آیین‌نامه تشکیل شورای ارزشیابی هنرمندان هنرهای سنتی و ضوابط ارزشیابی این هنرمندان در رشته‌های کتابت، نگارگری و هنرهای صناعی (مصوب جلسه ۴۷۷ مورخ ۱۳۸۰/۱/۲۱ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی) و آیین‌نامه موضوع تبصره ماده ۶۶ قانون مدیریت خدمات کشوری برخوردار می‌شوند.

تبصره ۱ ـ رشته قرائت و حفظ قرآن به رشته‌های مذکور در ماده ۴ متمم آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور (مصوب جلسه ۵۶۹ مورخ ۱۳۸۴/۷/۱۲ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی) الحاق می‌شود.

تبصره ۲ ـ شورای ارزیابی حافظان قرآن کریم (موضوع مصوبه جلسه ۵۷۳ مورخ ۱۳۸۴/۹/۸ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی) و شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم (موضوع مصوبه جلسه ۹ مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۷ شورای توسعه فرهنگ قرآنی) مسئولیت ایفای وظیفه کمیته‌های تخصصی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور را در این رشته‌ها برعهده خواهند داشت».

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی

 

مصوبه تسرّی مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حوزه‌های علمیه به شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22313 – 05/08/1400

(مصوب جلسه ۶۸۶ مورخ ۱۴۰۰/۱/۲۳ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 1400/11115/دش ـ ۱۴۰۰/۸/۱

شورای‌عالی حوزههای علمیه

شورای سیاست‌گذاری حوزههای علمیه خواهران

شورای تخصصی حوزوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

ماده‌واحده «تسرّی مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حوزه‌های علمیه به شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران» که بنا به پیشنهاد مورخ ۱۳۹۹/۸/۲۱ شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران در جلسه ۸۴۴ مورخ ۱۴۰۰/۶/۱۶ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ می‌شود:

«ماده‌واحده ـ شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران از شمول و تسرّی تمامی مصوبات مربوط به حوزه‌های علمیه اعم از اساسنامه شورای گسترش مؤسسات آموزش‌عالی حوزوی، صدور مدارک تحصیلی در مقاطع مختلف حوزوی و سایر مصوبات ذی‌ربط که تاکنون توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مربوط به حوزه‌های علمیه تصویب شده و یا می‌شود، برخوردار خواهد بود. حکم این ماده‌واحده بر عموم و اطلاق همه مصوبات و تعمیم آن بر شورای سیاست‌گذاری مزبور، حاکم است.

تبصره ۱ ـ صلاحیت صدور مدارک تحصیلی توسط شورای سیاست‌گذاری به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و سایر واحدهای تابعه قابل تفویض است.

تبصره ۲ ـ آن دسته از مصوباتی که مستلزم ارکان شورا و کارگروه می‌باشد، ترکیب آن با رعایت هم‌ترازی، توسط شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران پس از متناسب‌سازی، تصویب و جهت اقدام مقتضی، ابلاغ می‌گردد.»

تبصره ۳ ـ مصوبات ناظر به حضور نمایندگان حوزه در شوراها، ستادها و نهادهای متناظر از شمول این مصوبه مستثنی خواهد بود.

تبصره ۴ ـ شورای تخصصی حوزوی موظف بر نظارت بر حُسن اجرای حکم این ماده‌واحده و ارائه گزارش مستمر سالیانه به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است».

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی

 

شورای عالی فضای مجازی

الزامات سامانه‌های الکترونیکی آموزش‌وپرورش و شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد)

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22310-01/08/1400

شماره ۱۰۴۲۸۲ – ۱۴۰۰/۷/۱۴

وزارت آموزش‌وپرورش ـ وزارت اطلاعات ـ شرکت ارتباطات سیار ایران

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ سازمان برنامه‌وبودجه کشور

در اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه داخلی شورای‌عالی فضای مجازی، به پیوست سند «الزامات سامانه‌های الکترونیکی آموزش‌وپرورش و شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد)» مصوب جلسه شماره هفتاد و سه مورخ ۱۴۰۰/۶/۲۳ شورای‌عالی فضای مجازی که طی نامه شماره ۱۰۴۰۰۸ مورخ ۱۴۰۰/۶/۳۱ به استحضار مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) رسیده است، برای اجرا ابلاغ می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

 

الزامات سامانه‌های الکترونیکی آموزش‌وپرورش و شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد)

ماده ۱ ـ برای افزایش پایداری و تداوم خدمات‌رسانی شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) به عنوان بخشی از زیست‌بوم جدید تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور، وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص موارد زیر اقدام کند:

۱ ـ ۱ ـ اتخاذ تمهیدات لازم برای استمرار فعالیت سامانه شاد به عنوان بخشی از آموزش‌وپرورش مجازی در دوره همه‌گیری کرونا و پساکرونا در چارچوب محیط صیانت‌شده مجازی ذیل وزارت آموزش‌وپرورش؛

۱ ـ ۲ ـ تقویت واحد سازمانی مربوط برای اعمال حاکمیت و مدیریت سامانه شاد و تعیین و معرفی رسمی نماینده تام‌الاختیار وزیر برای راهبری و اعمال حکمرانی در سامانه شاد ظرف مدت یک ماه؛

۱ ـ ۳ ـ ارائه خدمات باکیفیت آموزشی و پژوهشی پایه رایگان (طبق برنامه رسمی مصوب) به جامعه هدف (دانش آموزان و فرهنگیان) و تنظیم‌گری و صدور مجوز ارائه خدمات ارزش‌افزوده آموزش‌وپرورش مجازی برای بخش دولتی و غیردولتی در قبال اخذ هزینه متعارف از کاربران با نظارت وزارت آموزش‌وپرورش ظرف مدت یک ماه؛

۱ ـ ۴ ـ وسعه ویژگی‌ها و امکانات مربوط به سیستم مدیریت یادگیری (LMS) و سیستم‌های نظارت و ارزشیابی در سامانه شاد متناسب با نیازمندی‌های مقاطع مختلف تحصیلی از قبیل بهبود برنامه‌های پرورشی، بازی‌وارسازی، برنامه‌های تولید و ویرایش محتوا، برگزاری کلاس‌های مجازی هم‌زمان دو‌سویه و چندنفره، تعریف دوره‌های آموزشی و تقویم آموزشی با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی ظرف مدت سه ماه؛

۱ ـ ۵ ـ اخذ تأییدیه امنیت سامانه شاد در زمینه احراز هویت، آزمون‌های نفوذ و پایداری خدمت ظرف مدت دو ماه از مرکز مدیریت راهبردی افتا؛

۱ ـ ۶ ـ ذخیره‌سازی مستمر کلیه محتوای سامانه شاد به عنوان بخشی از آرشیو دیجیتال نظام آموزش رسمی کشور؛

۱ ـ ۷ ـ ارائه گزارش فصلی از عملکرد کمیته نظارت و راهبری شاد به شورای‌عالی فضای مجازی؛

تبصره ـ جلسات کمیته در مرکز ملی فضای مجازی و با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر ارتباطات‌وفناوری اطلاعات، دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی و مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران تشکیل می‌شود.

۱ ـ ۸ ـ فرهنگ‌سازی و ارتقای مستمر سواد مجازی معلمان و دانش‌آموزان.

ماده ۲ ـ سازمان برنامه‌وبودجه کشور در خصوص موارد زیر اقدام ‌کند:

۲ ـ ۱ ـ تعریف ردیف مشخص در قانون بودجه سنواتی کشور ذیل بودجه وزارت آموزش‌وپرورش به منظور توسعه کمی‌وکیفی آموزش‌وپرورش مجازی؛

۲ ـ ۲ ـ اختصاص کمک مالی یا تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی برای تأمین تجهیزات و ابزار دسترسی لازم برای معلمان و دانش‌آموزان کمتر برخوردار در چارچوب طرح‌های مورد تأیید مرکز ملی فضای مجازی؛

۲ ـ ۳ ـ رایگان‌سازی دسترسی به سامانه شاد برای معلمان و دانش‌آموزان تا پایان همه‌گیری کرونا و تأمین هزینه ترافیک شاد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

قوانین دهه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳

قوانین منتشره از 1403/02/11 لغايت 1403/02/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران     قانون ارجاع اختلاف بین شرکت…
keyboard_arrow_up