مصوبات شوراها دهه دوم تیر 99

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات شوراها

منتشره از تاریخ

1399/04/11 لغایت 1399/04/20

در روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران

 

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

مصوبه انتخاب رئیس و نمایندگان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در شورای هنر  

مصوبه سند توسعه دانش‌بنیان استان بوشهر        

مصوبه سیاست‌های اجرایی و ضوابط اشتغال دانش‌آموختگان

 

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

مصوبه انتخاب رئیس و نمایندگان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در شورای هنر

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21936-19/04/1399

(مصوب جلسه ۸۲۸ مورخ ۱۳۹۹/۳/۲۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 99/4666/دش ـ ۱۳۹۹/۴/۱۱

دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

شورای هنر

مصوبه «انتخاب رئیس و نمایندگان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در شورای هنر» که در جلسه ۸۲۸ مورخ ۱۳۹۹/۳/۲۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ می‌شود:

۱ ـ به استناد تبصره ۱ ماده ۲ آیین‌نامه شورای هنر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس این شورا، انتخاب می‌شود.

۲ ـ به استناد بند ۵ ماده ۲ آیین‌نامه شورای هنر، آقایان احمد واعظی، حمید پارسانیا و محمدعلی کی‌نژاد به عنوان نمایندگان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در شورای هنر، انتخاب می‌شوند.»

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ حسن روحانی

 

 

مصوبه سند توسعه دانش‌بنیان استان بوشهر

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21936-19/04/1399

(مصوب جلسه ۱۲۷ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 99/4420/دش ـ ۱۳۹۹/۴/۹

قوه‌قضائیه

مجلس شورای اسلامی

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت آموزش‌وپرورش

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

استاندار بوشهر

دبیرکل شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر

بنیاد ملی نخبگان

دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور

مصوبه «سند توسعه دانش‌بنیان استان بوشهر» که در جلسه ۱۲۷ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا، ابلاغ می‌گردد:

 

مقدمه

استان بوشهر با برخورداری از ۱.۴۱ درصد از مساحت کشور (27653 کیلومترمربع) و ۱.۳۷ درصد از جمعیت کشور (1163400 نفر) و نیز دارا بودن ۶۲۵ کیلومتر خط ساحلی در سواحل خلیج‌فارس، سابقه دیرینه در تجارت، وجود ذخایر نفت و گاز و قرارگیری در کنار حوزه بزرگ گازی پارس جنوبی و شمالی، تأسیسات نفتی خارک به عنوان اصلی‌ترین پایانه صدور نفت کشور، وجود منابع آبزی دریایی، برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب برای کشت خارج از فصل صیفی‌جات و گسترش کشت گلخانه‌ای، برخورداری از نوار ساحلی مناسب و اکوسیستم‌های مستعد برای توسعه فعالیت‌های گردشگری قابلیت‌های بسیاری برای پیشرفت دارد.

در کنار قابلیت‌های متعدد استان بوشهر، وجود محدودیت‌هایی باعث شده تا از ظرفیت‌های بالقوه این استان بهره‌برداری شایسته‌ای نشود. کمبود منابع آب شیرین، رعایت نکردن استانداردهای زیست‌محیطی در استقرار فعالیت‌های صنعتی، عدم تناسب شبکه‌های ارتباطی و زیربنایی با قابلیت‌های استان، کمبود نیروی انسانی متخصص در سطوح مختلف و متناسب با نیازهای توسعه استان، کمبود فضاهای فرهنگی، آموزش، فناوری، درمان و ورزشی متناسب با شتاب تحولات اقتصادی و اجتماعی منطقه از جمله این محدودیت‌ها هستند. این محدودیت‌ها مانعی برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص در استان و مهاجرت از استان شده است.

بهره‌برداری از توانمندی‌ها و رفع محدودیت‌های فوق نیازمند اتخاذ راهبردی جدید می‌باشد. یکی از راهبردهایی که می‌تواند استان بوشهر را در این جهت کمک نماید، توسعه مبتنی بر دانش، علم و فناوری و ارتقای مؤلفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان می‌‌باشد. در حقیقت اقتصاد دانش‌بنیان استانی، شکلی از نظام اقتصادی مستقر در یک منطقه است که با تحلیل ظرفیت‌ها، ویژگی‌ها و استعدادهای دانشی و فناورانه موجود در استان، با انتخاب اولویت‌های راهبردی برای توسعه دانش‌بنیان موجب بهره‌برداری شایسته از ظرفیت‌ها و رفع محدویت‌های [محدودیت‌های] استان می‌شود.

در همین راستا استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و کلیه دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر با نظارت و راهبری ستاد راهبری اجرایی نقشه جامع علمی کشور، به منظور اجرایی‌سازی و تحقق سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی ابلاغی از طرف رهبر معظم انقلاب در حوزه‌های مختلف، سیاست‌های کلی برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و نقشه جامع علمی کشور و هم‌چنین حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یکی از راهبردهای توسعه منطقه‌ای و مهیا نمودن بسترهای لازم جهت اجرایی نمودن نظام نوآوری منطقه‌ای و گذار از اقتصاد منابع محور به اقتصاد دانش‌محور، اقدام به تدوین «سند توسعه دانش‌بنیان استان بوشهر» نموده‌اند.

ماده ۱: تعاریف و اختصارات

ناحیه نوآوری: پهنه‌ای است به منظور استقرار زیرساخت‌ها و نهادهای زنجیره نظام نوآوری در بوشهر.

ستاد: ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور.

شورا: شورای توسعه دانش‌بنیان استان بوشهر.

ماده ۲: مبانی و اصول حاکم بر سند

در چارچوب مبانی ارزشی نظام جمهوری اسلامی ایران و همسو با ارزش‌های بنیادین نقشه جامع علمی کشور و سایر اسناد بالادستی کشور و هم‌چنین لزوم استفاده بهینه و پایدار از نعمت‌های خدادادی، مبانی و اصول حاکم بر سند توسعه دانش‌بنیان استان بوشهر عبارتند از:

۱. توجه به فرهنگ اسلامی، ایرانی و بومی؛

۲. توجه به سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی؛

۳. ثروت آفرینی، ارتقای رفاه عمومی و افزایش اشتغال به‌ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی؛

۴. عدالت‌محوری در دستیابی به فرصت‌های برابر برای افراد، شرکت‌ها و نهادها؛

۵. توجه به اقتدار و امنیت ملی؛

۶. توجه به وحدت و انسجام ملی؛

۷. توجه به تاریخ و فرهنگ مقاومت استان و الگوسازی ملی برای استکبارستیزی؛

۸. صیانت از محیط‌زیست به‌ویژه محیط‌زیست دریایی و منابع آب شیرین در توسعه فعالیت‌ها؛

۹. توسعه دریا محور با بهره‌مندی از ظرفیت‌های دریایی.

ماده ۳: چشم‌انداز

استان بوشهر در افق ۱۴۰۴ استانی است:

ـ پیشرو در تبدیل ایران به قطب علم، فناوری و نوآوری منطقه در اولویت‌های منتخب؛

ـ سرآمد در توسعه فناوری و نوآوری، برخوردار از سرمایه انسانی و اجتماعی و نهادهای اقتصادی، آموزشی و صنعتی خلاق، توانمند و کارآفرین؛ با جایگاه اول منطقه خلیج‌فارس در اولویت‌های منتخب.

ماده ۴: اولویت‌ها

اولویت‌های استان بوشهر در افق ۱۴۰۴ عبارتند از:

۱. صنایع دریایی

۱. تولید شناور

۲. تعمیر شناور

۳. صنعت فراساحل

۲. انرژی

۱. صنایع پایین‌دستی

۲. پتروشیمی

۳. تعمیرات صنایع نفتی، گاز و پتروشیمی

۴. فناوری هسته‌ای

۳. شیلات و کشاورزی

۱. صنعت آبزی‌پروری (گیاهی و جانوری)

۲. صنعت گلخانه

۳. نخیلات؛

۴. بذور صیفی‌جات و سبزیجات؛

۴. گردشگری و تفریحات آبی؛

۵. تجارت خارجی، حمل‌ونقل و ترانزیت؛

۶. شهرسازی و معماری سنتی؛

۷. استحصال آب شیرین؛

۸. آلاینده‌های محیط‌زیستی؛

۹. فناوری‌های نوین

۱. زیست‌فناوری به‌ویژه دریایی

۲. فناوری اطلاعات و ارتباطات

ماده ۵: اهداف کلان

اهداف کلان استان بوشهر در افق ۱۴۰۴ و در راستای حوزه‌های اولویت‌دار (ماده ۴) عبارتند از:

۱ ـ افزایش میزان سرمایه‌گذاری در استان در حوزه‌های مربوط یه [به] صنایع نفت، گاز و پتروشیمی سالانه به میزان ۲ میلیارد دلار و سایر حوزه‌ها به میزان ۵۰۰ میلیون دلار؛

۲ ـ افزایش تعداد اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی در بخش دانش‌بنیان به ۱۰۰۰۰ نفر با اولویت بومی و منطقه‌ای؛

۳ ـ افزایش حجم فروش شرکت‌های کوچک و متوسط و دانش‌بنیان به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال؛

۴ ـ نسبت ارزش‌افزوده محصولات دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی استان (بدون احتساب صنایع ملی، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع هسته‌ای) ۳۰ درصد؛

۵ ـ افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد مقالات بین‌المللی، اختراعات و تجاری‌سازی آنها در حوزه‌های اولویت‌دار؛

۶ ـ ارتقای امتیاز استان در شاخص سهولت فضای کسب‌وکار و قرارگیری بین ۵ استان برتر کشور؛

۷ ـ افزایش سهم صادرات کالاهای با فناوری پیشرفته به کل صادرات غیرنفتی به میزان ۳۰ درصد (به‌جز حوزه نفت، گاز و پتروشیمی)؛

۸ ـ افزایش نسبت سهم تحقیق و توسعه به تولید ناخالص داخلی استان و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و علمی و فرهنگی دیگر استان‌ها برای رشد، شکوفایی و توسعه توان استان بوشهر.

ماده ۶: راهبردها و اقدامات

۱ ـ توسعه و ارتقاء زیرساخت‌ها و سامانه‌های موردنیاز توسعه دانش‌بنیان استان؛

۱ ـ اتصال بند ر بوشهر به شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور؛

۲ ـ طراحی و اجرای پایگاه داده و نظام آمارهای ثبتی و داده‌های مکانی در استان با تأکید بر داده‌ها و شاخص‌های نظام‌های نوآوری؛

۳ ـ توسعه سیستم‌های ارتباطی فیبر نوری و فناوری‌های اطلاعات؛

۴ ـ تکمیل و بهره‌برداری از طرح جامع عمرانی پارک علم و فناوری خلیج‌فارس به‌منظور استقرار و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان؛

۵ ـ طراحی و توسعه مجموعه زیرساخت‌های لازم در راستای توسعه سرمایه اجتماعی به‌منظور جذب و نگهداشت نخبگان و کارآفرینان در استان؛

۶ ـ توسعه منابع پایدار تأمین آب با استفاده از شیرین‌سازی آب دریا و سایر روش‌ها و فناوری‌ها؛

۷ ـ تهیه بسته اجرایی بهبود فضای کسب‌وکار در استان؛

۸ ـ طراحی و اجرای پروژه شهر هوشمند در بند ر بوشهر.

۲ ـ ساماندهی مؤسسات و نهادهای آموزشی (عمومی، عالی و مهارتی) متناسب با مزیت‌ها و نیاز‌مندی‌های استان به منظور تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی و اجتماعی؛

۱ ـ توسعه و ساماندهی هنرستان‌ها، مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای و مراکز آموزش عالی مهارتی با رویکرد تأمین نیازهای حوزه‌های اولویت‌دار؛

۲ ـ طراحی و اجرای برنامه متناسب‌سازی تعداد دانش‌آموزان گروه‌های نظری و مهارتی با مزیت‌ها و نیازمندی‌های استان؛

۳ ـ راه‌اندازی و تجهیز منطقه ویژه علم و فناوری و منطقه ویژه فناوری نفت، گاز و پتروشیمی؛

۴ ـ پیش‌بینی و اختصاص پهنه مناسبی جهت استقرار مؤسسات علمی و فناوری در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس؛

۵ ـ تعیین سهم و مأموریت هر یک از مؤسسات آموزشی و پژوهشی از اجرایی‌سازی اسناد بالادستی آمایش آموزش عالی؛

۶ ـ استانداردسازی نسبت استاد به دانشجو در همه مؤسسات آموزش عالی؛

۷ ـ طراحی و اجرای طرح آزمونه (پایلوت) دانشگاه خلیج‌فارس به‌عنوان دانشگاه کارآفرین؛

۸ ـ طراحی و اجرای سازوکار خلاقیت و نوآوری و اصلاح مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌های استان

۹ ـ توزیع متوازن مراکز آموزشی و پژوهشی در سطح استان

۱۰ ـ افزایش توانمندی و ارتقای سطح مهارتی و کیفی نیروهای شاغل در صنایع استان

۱۱ ـ توسعه همکاری بین‌المللی برای کاهش فاصله فناوری و ایجاد شرایط همپایی

۳ ـ حمایت هدفمند از پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای و تجاری‌سازی اختراعات با تأکید بر حوزه‌های اولویت‌دار؛

۱ ـ طراحی و اجرای طرح احداث و راه‌اندازی مراکز رشد علم و فناوری تخصصی در حوزه‌های اولویت‌دار؛

۲ ـ تعریف طرح‌های کلان تحقیقاتی برای دستیابی به دانش فنی و توسعه صنعت در زمینه حوزه‌های اولویت‌دار؛

۳ ـ الزام دستگاه‌ها و شرکت‌ها به تهیه پیوست فناوری در اجرا و برون‌سپاری پروژه‌های کلان؛

۴ ـ تشکیل هاب ارتباط صنایع نفت و گاز و دریا در استان بوشهر با سایر مؤسسات علمی و فناوری در استان بوشهر؛

۵ ـ توسعه و تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی موجود و موردنیاز و تشکیل شبکه آزمایشگاهی در استان؛

۶ ـ تعیین اولویت در واگذاری پروژه‌های تحقیقاتی و توسعه فناوری به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در استان؛

۷ ـ تدوین آیین‌نامه اجرایی برای واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ مستقر در استان با رویکرد استفاده از توان پژوهشی موجود در استان؛

۸ ـ برنامه‌ریزی برای تقویت مرجعیت علمی استان بوشهر در حوزه خلیج‌فارس پژوهی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی؛

۹ ـ طراحی و اجرای طرح جامع ناحیه نوآوری به منظور توسعه پهنه فعال موجود نوآوری و فناوری.

۴ ـ تسهیل جذب منابع مالی و سرمایه‌ای داخلی و خارجی با تأکید بر افزایش مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه خارجی؛

۱ ـ راه‌اندازی صندوق‌های مالی جسورانه در حوزه‌های دارای اولویت؛

۲ ـ راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری در استان با مشارکت بخش خصوصی؛

۳ ـ فعال کردن کارت‌های اعتباری و نقدی بین‌المللی در استان؛

۴ ـ تهیه و انتشار عمومی گزارش سالانه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان به‌منظور جذب سرمایه‌های بخش غیردولتی داخلی و سرمایه‌گذاری خارجی؛

۵ ـ ایجاد جذابیت برای جذب منابع مالی از واقفین و خیرین در جهت توسعه علم و فناوری در استان؛

۶ ـ ایجاد جذابیت و ارائه طرح‌های توجیهی تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان برای بازگشت و سرمایه‌گذاری بوشهری‌های خارج از استان.

۵ ـ گفتمان‌سازی و ترویج به منظور افزایش مشارکت همگانی در توسعه دانش‌بنیان استان؛

۱ ـ ایجاد یک گروه تلویزیونی اختصاصی حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در مرکز صداوسیمای استان؛

۲ ـ طراحی و اجرای برنامه تقویت جایگاه مشورتی تشکل‌های دانشگاهی و غیردولتی استانی در سطح تصمیم‌سازی؛

۳ ـ تدوین و اجرای برنامه‌های ترویجی و بهره‌گیری از نقش گروه‌های مرجع به‌منظور آشنا نمودن اقشار مختلف با جذابیت‌ها و ظرفیت‌های استان و جذب کارآفرینان و فرهیختگان؛

۴ ـ برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و انتشار مجلات به‌منظور ارائه دستاوردها؛

۵ ـ طراحی بسترهایی برای مشارکت مردمی در تشخیص مسائل جامعه، نظارت و ارائه راه‌حل برای آنها؛

۶ ـ تسهیل بهره‌مندی کسب‌وکارها و مشاغل دانش‌بنیان نوپا از فضاهایِ در اختیار بخش عمومی یا دولتی؛

۷ ـ معرفی و ترویج مشاغل دانش‌بنیان خانگی برای جوانان به‌ویژه بانوان؛

۸ ـ طراحی و ساخت پارک ـ موزه علم و فناوری در حوزه‌های دارای اولویت؛

۹ ـ افزایش تعامل با دستگاه‌های ملی برای همراه‌سازی و متقاعد کردن آنها نسبت به توسعه دانش‌بنیان

۶ ـ حمایت از شکل‌دهی و توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان؛

۱ ـ راه‌اندازی خوشه‌های صنعتی و فناوری در دو حوزه «صنایع دریایی» و «آبزیان و زیست‌فناوری دریایی»؛

۲ ـ راه‌اندازی مراکز مشاوره کسب‌وکار نوآورانه در خوشه‌ها و شهرک‌های صنعتی و کانون‌ها و پهنه‌های علم و فناوری؛

۳ ـ اجرای مطالعه شناسایی فرصت‌های راه‌اندازی کسب‌وکار در استان و انتشار عمومی آن؛

۴ ـ اجرای مطالعه شناسایی بازارهای ملی و منطقه‌ای جدید برای کالا و خدمات در بخش‌های دارای اولویت و انتشار عمومی آن.

۵ ـ انجام مطالعات آینده‌پژوهی برای کشف کارآفرینی‌های نوظهور و بازارهای جدید

۷ ـ تسهیل راه‌اندازی کسب‌وکار به‌منظور توسعه کارآفرینی و رونق تولید با تأکید بر توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط.

۱ ـ حمایت از بخش خصوصی و تعاونی برای احداث واحدهای تجاری کوچک با کاربری فروشگاهی، صنایع‌دستی و زینتی در حوزه دانش‌بنیان در مجاورت دهکده گردشگری؛

۲ ـ طراحی و اجرای دریچه واحد خدمات کسب‌وکار برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و افراد صاحب مهارت؛

۳ ـ حمایت از توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در محل شهرک‌های صنعتی؛

۴ ـ ایجاد بسته حمایتی جهت شبکه‌سازی، برندسازی و بسته‌بندی از صنایع‌دستی استان بوشهر.

۸ ـ اصلاح نظام اقتصادی و تولیدی استان با تأکید بر به‌کارگیری روش‌ها و فناوری‌های نو

۱ ـ توسعه و تجهیز امکانات دهکده گردشگری بوشهر از طریق به‌کارگیری فناوری‌های نوین (منوط به تهیه و تصویب پیوست فرهنگی)؛

۲ ـ تبدیل یکی از جزایر بوشهر به عنوان جاذبه ساحل نوردی و طبیعت‌گردی (منوط به تهیه و تصویب پیوست فرهنگی)؛

۳ ـ استفاده از ظرفیت انرژی هسته‌ای برای شیرین‌سازی آب دریا و سایر منابع آب نامتعارف؛

۴ ـ طراحی و اجرای نظام توسعه شرکت‌های زایشی در سی درصد شرکت‌های بزرگ استان در حوزه‌های دارای اولویت؛

۵ ـ طراحی و اجرای نظام تحقیق و توسعه به‌منظور ارتقا بهره‌وری صنایع دارای اولویت استان و واگذاری پروژه‌ها به مؤسسات علمی، پژوهشی، فناوری، صنعتی و تجاری استان؛

۶ ـ طراحی و ساخت یک بند ر تخصصی نسل چهارم در حوزه کشاورزی و شیلات؛

۷ ـ کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و طرح جامع مدیریت پسماند؛

۸ ـ افزایش پرورش میگو در واحد سطح به ۸ تن در هکتار در سایت‌های خاکی و تولید ۲۰ تن در هکتار در واحدهای جدید؛

۹ ـ توسعه، استقرار و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تحت‌فشار در ۶۱۰۰۰ هکتار؛

۱۰ ـ اصلاح شیوه آبیاری ۱۲۵۰۰ هکتار از نخیلات؛

۱۱ ـ استفاده از آب‌های نامتعارف به میزان ۱۰.۵۸ میلیون مترمکعب؛

۱۲ ـ ایجاد و توسعه ۳۰۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای؛

۱۳ ـ دستیابی به بهره‌وری ۸۵% آب در کشاورزی و صنعت؛

۱۴ ـ جایگزینی کشت محصولات مقاوم به خشکی و شوری با صرفه اقتصادی؛

۱۵ ـ تشکیل مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی دریایی و تبدیل آن به هاب منطقه؛

۹ ـ تسهیل و حمایت از تدوین و اجرای پیوست فرهنگی طرح‌های کلان و دارای اولویت

۱ ـ ملاحظه ارزش‌های دینی و ابعاد مختلف عدالت در تدوین طرح‌ها و پیوست فرهنگی و میراث فرهنگی ایران اسلامی و استان با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و ذینفعان استانی

۲ ـ ایجاد یکپارچگی و توازن در توسعه اقتصادی و فرهنگی در برنامه توسعه استان؛

۳ ـ توسعه و ترویج زبان بومی در کنار زبان فارسی در استان؛

۴ ـ برنامه‌ریزی به منظور شناسایی و رفع تهدیدهای فرهنگی به خصوص با توجه به ارتباطات برون‌مرزی استان؛

۵ ـ بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌ها و ذینفعان استانی به‌منظور تدوین پیوست‌های فرهنگی طرح‌های کلان.

ماده ۷: چارچوب نهادی و نظام اجرایی

۱. ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و استاندار بوشهر وظیفه سیاست‌گذاری، نظارت کلان و رصد اجرای مفاد این سند به‌صورت دوره‌ای (۶ ماهه) در ستاد راهبری را برعهده دارد.

۲. شورای توسعه دانش‌بنیان استان بوشهر وظیفه برنامه‌ریزی، هماهنگی، پایش شاخص‌ها و تسهیل اجرای توسعه دانش‌بنیان استان در چارچوب این سند را برعهده دارد.

ترکیب شورا:

۱. استاندار (رئیس شورا)؛

۲. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان (دبیر شورا)؛

۳. معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری؛

۴. معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری؛

۵. یک نفر به انتخاب و معرفی نماینده ولی‌فقیه در استان؛

۶. یک نفر به انتخاب و معرفی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور (نماینده ستاد)؛

۷. رئیس دانشگاه دولتی مادر استان (نماینده شورای‌عالی عتف)؛

۸. رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و آموزشی استان؛

۹. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد استان؛

۱۰. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان؛

۱۱. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان؛

۱۲. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان؛

۱۳. مدیرکل آموزش‌وپرورش استان؛

۱۴. مدیرکل صداوسیمای مرکز استان؛

۱۵. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان؛

۱۶. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی

۱۷. مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی

۱۸. رئیس اداره بنادر و دریانوردی استان؛

۱۹. رئیس منطقه ویژه علم و فناوری استان؛

۲۰. نماینده انجمن‌های فعال در حوزه دانشی استان؛

۲۱. یک نفر فعال اقتصادی موفق و پیشرو در پیاده‌سازی استراتژی توسعه ایده، خلق تیم، تجاری‌سازی و ورود به بازار؛

۲۲. نماینده شرکت‌های دانش‌بنیان استان با معرفی پارک علم و فناوری استان؛

تبصره ۱: برحسب موضوعات و دستور جلسات شورا، مدیران سایر دستگاه‌های اجرایی دولتی یا بخش خصوصی با دارا بودن حق رأی به جلسات دعوت می‌گردند.

‌‌تبصره ۲:‌‌ دبیرخانه شورا باید در هر دوره (۶ ماهه) با تشکیل و برگزاری حداقل سه جلسه موضوعات و برنامه‌های کاری را بررسی و پیگیری نماید.

‌‌تبصره ۳:‌‌ نقشه راه اجرایی متشکل از طرح‌ها و اهداف کمی قابل پیگیری از سوی شورای‌عالی عتف تهیه و در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع مصوب می‌شود.

وظایف شورا:

۱. برنامه‌ریزی، هماهنگی، پایش شاخص‌ها و ایجاد ارتباطات بین دستگاهی، تقسیم کار بین دستگاه‌ها و رصد اقدامات در حوزه‌های تعریف‌شده در این سند؛

۲. تشکیل کارگروه‌های تخصصی مرتبط با حوزه‌های دارای اولویت در سند؛

۳. ارائه پیشنهاد اصلاحات لازم برای بازنگری و به‌روزرسانی سند به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در مقاطع حداکثر سه‌ساله؛

۴. تهیه و تدوین برنامه عملیاتی برای اجرایی سازی اقدامات سند در هر سال برای هر یک از سازمان‌ها؛

۵. هدایت و هماهنگی منابع و امکانات مالی و سرمایه‌های انسانی استان به‌ویژه در حوزه‌های اولویت‌دار؛

۶. ارزیابی مستمر و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های محول شده ناشی از اجرای این سند به دستگاه‌ها و همچنین پایش شاخص‌ها و ارائه گزارش سالانه به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور؛

۷. تهیه و پیاده‌سازی نقشه راه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه‌های اولویت‌دار شش‌گانه.

ماده ۸: این مصوبه مشتمل بر یک مقدمه، هشت ماده و سه تبصره بر اساس نسخه نهایی شده در جلسه ۱۲۷ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید و از تاریخ تصویب لازم‌الاجراست.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ـ سعیدرضا عاملی

 

 

مصوبه سیاست‌های اجرایی و ضوابط اشتغال دانش‌آموختگان

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21936-19/04/1399

(مصوب جلسه ۱۲۲ مورخ ۱۳۹۸/۶/۲ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شماره 99/4422/دش ـ ۱۳۹۹/۴/۹

قوه‌قضائیه ـ مجلس شورای اسلامی

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت آموزش‌وپرورش

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزارت دادگستری ـ صداوسیما جمهوری اسلامی ایران

سازمان تأمین اجتماعی ـ سازمان تبلیغات اسلامی

مرکز آمار ایران ـ دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

دبیرخانه شورای‌عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی

ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور

مصوبه «سیاست‌های اجرایی و ضوابط اشتغال دانش‌آموختگان» که در جلسه ۱۲۲ مورخ ۱۳۹۸/۰۶/۰۲ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا، ابلاغ می‌گردد:

مقدمه:

با عنایت به اینکه علاوه بر آموزش و تربیت فرهنگی اجتماعی سیاسی دانشجویان، تحقیقات و خدمات اقتصادی اجتماعی، آموزش حرفه‌ای دانشجویان و آماده‌سازی ایشان برای ورود به بازار کار نیز از کارکردهای اصلی دانشگاه‌ها می‌باشد، در راستای تحقق بند ۵ سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظلّه‌العالی)، بندهای ۷۶ و ۷۸ سیاست‌های کلی برنامه ششم و مواد ۴، ۶۴ و ۷۱ قانون برنامه ششم، بندهای ۲ و ۴ سیاست‌های کلی اشتغال و راهبرد ملی ۳ از راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور و به استناد بندهای «ب» و «ج» از بخش اول فصل پنجم نقشه جامع علمی و بر اساس بند ۴ از ماده سوم آیین‌نامه ستاد مربوطه، مصوبه «سیاست‌های اجرایی و ضوابط اشتغال دانش‌آموختگان» به شرح زیر مصوب می‌شود.

ماده ۱) وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظرف مدت حداکثر ۶ ماه از ابلاغ این مصوبه برنامه اقدام موارد زیر را تهیه و به تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برسانند:

۱ ـ ۱ ـ طراحی سازوکار تعیین تعداد و ظرفیت رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی در همه زیر نظام‌های آموزش عالی با همکاری وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت معدن تجارت، جهاد کشاورزی، فعالین بخش خصوصی و سایر مراجع ذی‌ربط بر اساس سیاست‌ها و ضوابط آمایش آموزش عالی با تأکید بر نیازها و ظرفیت‌های منطقه‌ای و بازار کار، تحولات سریع فناوری و فناوری‌های نوظهور و استانداردهای جهانی سرانه جمعیت شاغلین خصوصاً برای رشته‌های گروه علوم پزشکی و اجرای آزمایشی آن ظرف مدت حداکثر ۳ دوره پذیرش سالانه دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی؛

۱ ـ ۲ ـ متناسب‌سازی فرایندهای تحصیلی و برنامه‌های درسی در تمامی سطوح تحصیلی با نیازهای بازار کار با بهره‌گیری از تجربه‌های موفق دنیا؛

۱ ـ ۳ ـ ترغیب و هدایت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به ارتقاء توانمندی‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و اشتغال‌پذیری دانشجویان از طرق مختلف [از جمله این اقدامات عبارتند از: برنامه‌ریزی و حمایت از ایجاد و توسعه مراکز ارائه خدمات تخصصی اشتغال در دانشگاه‌ها؛ تقویت دوره‌های کارآموزی و کارورزی در عرصه‌های واقعی اشتغال؛ توسعه آموزش‌های جنب کار؛ توسعه آموزش مهارت‌های عمومی و پایه؛ توسعه آموزش‌های تخصصی متناسب با نیازهای حال و آینده بازار کار و ظرفیت‌های منطقه‌ای؛ فرهنگ‌سازی، مشاوره، ترویج و آموزش کارآفرینی و مهارت‌های کسب‌وکار؛ ارتقاء کمی و کیفی رویدادهای مرتبط با کسب‌وکار و کارآفرینی؛ شبکه‌سازی میان دانش‌آموختگان موفق دانشگاه و دانشجویان.] و رصد و گزارش سالانه وضعیت اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان به تفکیک زیر نظام، مؤسسه، رشته و مقطع تحصیلی؛

تبصره ۱: اشتغال‌پذیری افراد، گستره وسیعی از شاخص‌ها مانند مسئولیت‌پذیری، اخلاق حرفه‌ای، تفکر خلاق، مدیریت زمان، انعطاف‌پذیری، مخاطره‌پذیری، هوش هیجانی، مهارت‌های ارتباطی، تعاون و کار گروهی و … را در برمی‌گیرد.

۱ ـ ۴ ـ منظور نمودن میزان اشتغال مرتبط (با رشته و مقطع تحصیلی) دانش‌آموختگان در شاخص‌های رتبه‌بندی و کمک‌های بودجه‌ای و تشویقی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی؛

ماده ۲) وزارت آموزش‌وپرورش ظرف مدت حداکثر ۶ ماه با مشارکت تمامی دستگاه‌های متولی و مجری مهارت دولتی و بخش‌های خصوصی ذی‌ربط برنامه اقدام موارد زیر را تهیه و به تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برساند:

۲ ـ ۱ ـ ارتقاء توانمندی‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و اشتغال‌پذیری دانش‌آموزان متوسطه و آموزش حداقل یک مهارت شغلی با توجه به نیازهای بازار کار به تمامی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه نظری؛

۲ ـ ۲ ـ ساماندهی رشته‌محل‌ها و به‌روزرسانی برنامه درسی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش متناسب با ظرفیت‌ها و اقتضائات منطقه‌ای و همچنین تحولات اقتصادی، اجتماعی و فناورانه ظرف مدت حداکثر دو سال؛

۲ ـ ۳ ـ تعریف دوره‌های مهارت‌افزایی ویژه مناطق روستایی در برنامه درسی مقاطع متوسطه و هنرستان‌های این مناطق در راستای ارتقاء سطح کیفی معیشت و تثبیت جمعیت مناطق روستایی؛

ماده ۳) مرکز آمار ایران سالیانه آمار اشتغال مرتبط (با رشته و مقطع تحصیلی) و بیکاری دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی در مقاطع و مناطق مختلف را به صورت عمومی منتشر نماید؛

ماده ۴) وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای شفاف‌سازی و توسعه بازار کار دانش‌آموختگان با همکاری سایر دستگاه‌ها و فعالین بخش خصوصی ظرف مدت حداکثر ۶ ماه برنامه اقدام موارد زیر را تهیه و به تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برساند:

۴ ـ ۱ ـ ایجاد سامانه جامع اطلاعات و تحلیل بازار کار؛ سامانه اطلاعات مشاغل بر اساس کد شغلی و سامانه ملی شناسنامه کار، تحصیلات و مهارت دانش‌آموختگان ظرف مدت حداکثر دو سال؛

۴ ـ ۲ ـ بازنگری و به‌روزرسانی فهرست مشاغل کشور؛ معرفی مؤثر فرصت‌های شغلی بالقوه و بالفعل داخلی و خارجی به دانش آموزان، دانشجویان و دانش‌آموختگان؛ و تدوین و انتشار گزارش‌های مربوط به شایستگی‌ها و صلاحیت‌های موردنیاز برای تصدی مشاغل معرفی‌شده؛

ماده ۵) دبیرخانه شورای‌عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در راستای شفاف‌سازی و تنظیم بازار کار و با توجه به قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی، با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و نظام‌های صنفی ظرف مدت حداکثر ۶ ماه برنامه اقدام موارد زیر را تهیه و به تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برساند:

۵ ـ ۱ ـ شناسایی مشاغل و کسب‌وکارهای پلتفرمی جدید و حمایت حقوقی از شاغلین آنها؛

۵ ـ ۲ ـ تدوین استانداردهای آموزش شغل و شایستگی کارآفرینی؛

۵ ـ ۳ ـ طراحی و اجرای نظام صلاحیت حرفه‌ای، به‌روزرسانی نظام طبقه‌بندی مشاغل و همسطح‌سازی مدارک؛

۵ ـ ۵ ـ اعمال امتیازهای قانونی برای دارندگان مدارک صلاحیت حرفه‌ای و مهارتی رسمی و غیررسمی مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح در استخدام، ارتقاء شغلی و نظام پرداخت حقوق و مزایا؛

۵ ـ ۵ ـ بازنگری در شرایط اعطای مجوز به مشاغل حرفه‌ای نیازمند تحصیلات عالی، با توجه به نیاز بازار و استانداردهای جهانی سرانه جمعیت شاغلین با رعایت استانداردهای کیفی در این حرفه‌ها به منظور افزایش اشتغال دانش‌آموختگان توانمند در حوزه خدمات حرفه‌ای در تعامل با قوه‌قضائیه، مجلس شورای اسلامی، وزارت دادگستری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ذی‌نفعان نظام‌های صنفی و سایر مراجع ذی‌ربط؛

ماده ۶) معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در راستای توسعه بازار کار دانش¬بنیان و تسریع فرایند ورود دانش‌آموختگان توانمند به بازار کار ظرف مدت حداکثر ۶ ماه برنامه اقدام موارد زیر را تهیه و به تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برساند:

۶ ـ ۱ ـ اعمال معافیت از پرداخت حق بیمه قراردادها برای شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی حداقل به میزان ۲ برابر مجموع حق بیمه تأمین اجتماعی (سهم کارفرما) دانش‌آموختگان جدید جذب‌شده در این شرکت‌ها؛

۶ ـ ۲ ـ شناسایی و معرفی فرصت‌های شغلی جدید مرتبط با حوزه علم و فناوری و توسعه بازارهای متناسب با آنها به‌ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع خلاق و فرهنگی و خدمات تخصصی؛

۶ ـ ۳ ـ حمایت از ایجاد و توسعه واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع، حمایت از رشد و توسعه شرکت‌های فنی مهندسی و نیز شرکت‌های فعال در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و ایجاد تقاضا برای خدمات، محصولات و دانش فنی توسعه‌یافته توسط این شرکت‌ها؛

۶ ـ ۴ ـ تقویت دانش و مهارت دانش‌آموختگان طی دوره خدمت وظیفه با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح به منظور تأسیس و اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان؛

ماده ۷) وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای توسعه بازار کار و اشتغال پایدار دانش‌آموختگان توانمند ظرف مدت حداکثر ۶ ماه برنامه اقدام موارد زیر را تهیه و به تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برساند:

۷ ـ ۱ ـ تشویق نهادهای عمومی غیردولتی و صاحبان سرمایه به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های کارآفرینانه و دانش‌بنیان؛

۷ ـ ۲ ـ حفاظت از بازار در حال رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدی از طریق سازوکارهای تعرفه‌ای و استاندارد؛

۷ ـ ۳ ـ برنامه‌ریزی برای پذیرش کارآموزان در واحدهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی و ارائه خدمات مناسب به ایشان برای افزایش کارآمدی دوره‌های کارآموزی؛

ماده ۸) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان صداوسیما، سازمان‌های تبلیغی و سایر نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای برنامه اقدام فرهنگ‌سازی در حوزه اشتغال و کارآفرینی را تهیه و به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه نماید.

ماده ۹) ستاد علم و فناوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مأموریت راهبری و نظارت بر اجرای سیاست‌ها و ضوابط اشتغال دانش‌آموختگان را به عهده خواهد داشت.

تبصره ۲ ـ دستگاه‌های متولی اجرای مواد این مصوبه، موظفند آخرین وضعیت اجرای مأموریت‌های محوله را سالانه به ستاد علم و فناوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گزارش نمایند. ستاد علم و فناوری گزارش اجرای مصوبه را سالانه به شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌نماید.

ماده ۱۰) کلیه دستگاه‌ها مکلفند در راستای اجرای سیاست‌های فوق، نسبت به تعیین و اصلاح موادی از قانون کار که با این سیاست‌ها در تعارض هستند، اقدامات لازم را انجام دهند.

این مصوبه، شامل ده ماده و دو تبصره در جلسه ۱۲۲ مورخ ۱۳۹۸/۰۶/۰۲ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ـ سعیدرضا عاملی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

سایر مصوبات دهه دوم شهریور ۱۴۰۳

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1403/06/11 لغایت 1403/06/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   اصلاحیه دستورالعمل تعیین نحوه و میزان…

سایر مصوبات دهه اول شهریور ۱۴۰۳

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1403/06/01 لغایت 1403/06/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران نظریه‌‌ رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر…
keyboard_arrow_up