نشست‌ها به تفکیک
پیشنهاد برگزاری نشست‌
حمایت از نشست‌ها
نشست‌های برگزار شده
نشست‌های بعدی
حضور در نشست‌ها

پژوهشکده حقوقی شهردانش در تکمیل طرح‌ها و فعالیت‌های پژوهشی خود به جهت یافتن راه حل ها در برابر چالش های حقوقی و واقعیتهای عینی و عملی پیش روی کشور، پرداختن به مهم‌ترین معضلات جامعه حقوقی، تبادل اندیشه‌ها و نظریات، طرح دیدگاه‌های گوناگون علمی و ارائه نظریات علمی در تبیین مسائل و راه حل آنها و در نهایت اصلاح وضعیت موجود، اقدام به برگزاری اجلاسیه‌هایی با شرکت حقوقدانان برجسته کشور می‌نماید. این جلسات که در قالب اجلاسیه کرسی‌های نظریه‌پردازی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تصویب هریک از اجلاسیه ها توسط دبیرخانه مربوطه برگزار می‌گردد، این امکان را می‌دهد که ارائه‌کننده نظریات به بیان دیدگاه و نقد و بیان راه‌حل‌های خود بپردازند و این دیدگاه ها را در معرض داوری و نقد حداقل دو نفر از حقوقدانانی که نقش داوری را به عهده می‌گیرند بگذارند هرچند حقوقدانان دیگر شرکت‌کننده نیز اغلب فرصت طرح دیدگاه‌های خود را می‌یابند و مباحثات مفید و سازنده‌ای درمی‌گیرد که به پرورش و غنای نظریات می‌انجامد.

پژوهشکده حقوقی شهردانش تاکنون کرسی های موفق متعددی را به مرحله اجرا درآورده است و اجلاسیه های بسیاری را در دستور کار دارد.

برخی از عناوین کرسی­های برگزار شده عبارتند از:

–  شخصیت حقوقی جنین، زمان تحقق و آثار حقوقی و اخلاقی آن

–  نقدی بر آیین نامه زندانها مصوب ۱۴۰۰

– نقد رویکرد قانون­گذار در وضع ضمانت اجراهای چک بلامحل

– بررسی و نقد آیین نامه های وزارت علوم, تحقیقات و فناوری در خصوص نشریات علمی

ـ بررسی حقوقی محدودیت و ممنوعیت غربالگری در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده

حاصل اجلاسیه این کرسی‌ها برای استفاده پژوهشگران، اساتید و دانشجویان، قضات و وکلا، افراد مؤثر در نظام تقنینی و قضایی و اجرایی کشور به صورت‌های گوناگون منتشر می شود.

انتخاب موضوعاتی که در کرسی ها به بحث گذاشته می شود در پی شناسایی مشکلات مهم نظم حقوقی کشور توسط کارشناسان و صاحبنظران حقوقی کشور صورت می گیرد و گاهی هم این موضوعات به سفارش اشخاص حقیقی یا حقوقی که گرفتار مشکلاتی ناشی از نواقص تقنینی یا اجرایی هستند انتخاب می گردد.

پژوهشکده از اشخاص حقیقی و حقوقی که تمایل به حمایت معنوی یا پشتیبانی مالی از برگزاری این کرسی‌ها دارند استقبال کرده و آمادگی خود را برای دریافت کمک‌های مادی و معنوی اعلام می‌دارد. علاقه مندان برای دسترسی به لیست کرسی های برگزاری شده و محتوای آن ها، می توانند در سایت پژوهشکده به آدرس sdil.ac.ir وارد تب «کرسی های نظریه پردازی و همایش ها» شوند.

معرفی نشست‌ها

اجلاسیه های برگزار شده

keyboard_arrow_up