مصوبات شوراها دهه اول شهریور 1400

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات شوراها

منتشره از تاریخ

1400/06/01 لغایت 1400/06/11

در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

 

الف.شورای‌عالی شهر سازی و معماری

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه تهران

 

ب.شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

اساسنامه دانشگاه هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان

مصوبه ماده‌واحده تشکیل دفتر همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش‌وپرورش

مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش‌عالی (پس از پایان متوسطه)

مصوبه راهکارهای جذب، نگهداشت، تعامل مؤثر و بازگشت نخبگان

 

 

الف.شورای‌عالی شهر سازی و معماری

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه تهران

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22262-02/06/1400

شماره 53983/300 -۱۴۰۰/۴/۲۸

شهردار محترم تهران

استاندار محترم تهران

رئیس محترم شورای اسلامی شهر تهران

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسة مورخ ۱۴۰۰/۴/۲۱ پیرو مصوبه مورخ ۱۳۹۸/۲/۱۶ خود در خصوص طرح ساماندهی پیرامون دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران و در راستای سیاست‌های کلان نظام در رسیدگی و توجه جدی به حقوق مالکانه شهروندان و اهداف تخصصی برنامه‌ریزی شهری کشور موضوع را مجدداً مورد بررسی قرار داد و با عنایت به اینکه علی‌رغم گذشت بیش از دو سال از صدور مصوبه قبلی و مکاتبات و پیگیری‌های متعدد دبیرخانه شورای‌عالی با شهرداری تهران و همچنین با دانشگاه مذکور و عدم دریافت طرح اصلاحی با رعایت چهارچوب‌های مندرج در مصوبه ۱۳۹۸/۲/۱۶ از آنجا که براساس مصوبه سال ۱۳۸۲ هیأت دولت تعیین محتوای طرح ملاک اقدام در محدوده موردنظر علی‌الاطلاق به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران واگذار شده است؛ لذا به جهت تعیین تکلیف مالکان و ساکنان این محدوده پس از قریب به ۲۰ سال و براساس بررسی‌های کمیته‌های تخصصی این شورا و سایر ملاحظات و موارد قانونی و تخصصی مقرر می‌دارد:

۱ـ با توجه به اینکه مجموعه قطعاتی که در طی این سال‌ها به‌طور کامل به تملک دو دانشگاه درآمده‌اند از نظر این شورا، پاسخگوی انواع نیازهای آموزشی، پژوهشی، درمانی و فعالیت‌های دانش‌بنیان دو دانشگاه مزبور می‌باشند، لذا کلیه برنامه‌ها و پروژه‌های مدنظر دو دانشگاه را با رعایت ضوابط ملاک عمل طرح تفصیلی و تبعیت از فرآیندهای نظام مدیریت شهری به این قطعات محدود می‌گردد. کلیه این قطعات به عنوان کاربری تثبیت شده «علوم تحقیقات و فناوری» یا «درمانی» تحت پهنه چهارکدی S لحاظ گردد.

۲ـ تهیه طرح تفصیلی (حداکثر ظرف مدت دو ماه) توسط شهرداری تهران برای کل پهنه متأثر، متناسب با پهنه‌های عمومی طرح تفصیلی تهران در قالب پهنه‌های چهارگانه (R, M, S, G) با تأکید بر تداوم سکونت در محدوده موردنظر به عنوان پهنه عام و اختلاط سکونت و فعالیت در مجاور محورهای اصلی و تأمین و تثبیت خدمات پشتیبان سکونت با رعایت ملاحظات اساسی زیر:

۳ـ در قطعاتی که به‌طور کامل به تملک دانشگاه درنیامده‌اند، استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور غیرتولیدی با رعایت شرایط مندرج در مصوبه مورخ ۱۳۹۸/۶/۲۵ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با موضوع «ضوابط مکان‌یابی و استقرار شرکت‌های و مؤسسات دانش‌بنیان…» (و به‌طور مشخص جدول مربوط به بند «ج» ماده ۳ مصوبه مذکور) امکان‌پذیر است.

۴ـ کلیه قطعات خدماتی پشتیبانی سکونت موجود در محدوده تحت پهنه‌های مشخص چهارکدی S تثبیت می‌گردد.

۵ ـ سایر اراضی بالای یک هکتار واقع در محدوده تحت لایه اراضی ذخیره نوسازی تعیین و ارجاع هرگونه اقدام در آنها صرفاً براساس دستورالعمل تدقیق، شناسایی و بهره‌برداری اراضی ذخیره توسعه نوسازی موضوع صورت‌جلسه شماره ۵۸۹ کمیسیون ماده پنج تهران مورخ ۱۳۹۸/۷/۲۹ امکان‌پذیر می‌باشد.

۶ ـ ساختار کلی شبکه معابر موجود در محدوده به‌طور کامل حفظ می‌گردد.

۷ـ رعایت ضوابط مربوط به حریم درجه یک و دو اثر ثبتی دانشگاه، خاصه ضوابط ارتفاعی آن (۱۲ متر در حریم درجه یک و ۲۰ متر در حریم درجه دو) با رعایت حقوق مالکانه الزامی است.

این مصوبه از تاریخ ابلاغ تنها ملاک عمل و اقدام در محدوده مذکور می‌باشد.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

ب.شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

 

اساسنامه دانشگاه هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22265-06/06/1400

(مصوب جلسه ۷۸۴ مورخ ۱۳۹۵/۶/۱۶ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

اساسنامه «دانشگاه هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان» که در جلسه ۷۸۴ مورخ ۱۳۹۵/۶/۱۶ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ ۱۳۹۳/۹/۱۸ رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

 

مقدمه

آموزش هنر ایرانی اسلامی در گستره سرزمین‌های وسیعی از جوامع اسلامی به شیوه‌های متعدد و متنوع دارای دیرینگی شگفت‌انگیزی است. هر یک از هنرمندان بزرگ در این عرصه مبدع روش و شیوه‌های مخصوص به خود بوده، راز و رمزهای هنر خود را متناسب با فراگیران و شاگردان خود طراحی و اجرا کرده‌اند. طی قرن‌ها این شیوه‌ها به سنت‌های آموزشی متنوعی تبدیل شده است. بنابراین با توجه به ضرورت رشد و اعتلای گنجینه هنرهای اسلامی ـ ایرانی لازم است متناسب با گستردگی و تنوع این هنرها محیط لازم با بهره‌گیری از امکانات و ابزارهای نوین و تکیه بر بنیان‌های سنتی آموزش متناسب با این حوزه فراهم شود.

اینک پس از بررسی‌های متعدد و نیز با کسب نظر از هنرمندان فرهیخته و دلسوز ایرانی ضرورت تأسیس یک دانشگاه کارآمد و قدرتمند در حیطه هنرهای اسلامی ـ ایرانی محرز شده که با اهداف و وظایف ذیل تأسیس و طبق مفاد این اساسنامه، قوانین، مصوبات و مقررات مربوط اداره خواهد شد.

ماده ۱ـ تعریف

دانشگاه «هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان» که در این اساسنامه دانشگاه نامیده می‌شود، به‌عنوان یک «دانشگاه خاص» پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج دانش هنری با مرجعیت علمی و هویت اسلامی و ایرانی با اهداف مشخص و برای مدت نامحدود با حمایت معنوی و مادی «سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری» تأسیس می‌شود. این دانشگاه مطابق ضوابط و قوانین آموزش‌عالی و مبتنی بر آموزه‌های اصیل و دستاوردهای دیرینه هنری به‌منظور رشد، حفظ و احیای هنرهای اسلامی ـ ایرانی مطابق مندرجات این اساسنامه ایجاد می‌شود. قلمرو موضوع فعالیت این دانشگاه مباحث و مسائل مربوط به جلوه‌های گوناگون هنرهای اسلامی ـ ایرانی در معنای وسیع کلمه است.

ماده ۲ـ اهداف

1- ارتقای علمی و مهارتی و خلق آثار برتر و مبتنی بر ارزش‌های جاودانه هنرهای اسلامی ـ ایرانی با تکیه بر شیوه‌های استاد ـ شاگردی

2- رعایت سنت‌های اثرگذار و اصیل و مبادی و مبانی و آداب معنوی

3- شناسایی و احیای هنرهای دینی و ملی

4- تلاش برای احیا و زنده نگاه داشتن و ثبت و ضبط هنرهای بومی از طریق انتقال و آموزش آن به نسل‌های بعد

5- تلاش در جهت اعتلای فرهنگ اسلامی ـ ایرانی از طریق تقویت و تعمیق و گسترش معنویت و فضایل اخلاقی در عرصه هنر

ماده ۳ـ وظایف و فعالیت‌ها

دانشگاه در راستای اهداف، فعالیت‌های زیر را انجام خواهد داد:

1- تربیت دانشجویان و پژوهشگران مؤمن و متعهد به مبانی دینی و ملی در رشته‌های هنری

2- مشارکت در توسعه و تقویت بنیان‌های نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری و افزایش سهم تولیدات هنری با تأکید بر مبانی اسلامی و نهادینه کردن شیوه‌های اصیل آموزش هنر

3- تهیه و تدوین برنامه جامع آموزش هنرهای اسلامی ـ ایرانی در مقاطع مختلف دانشگاهی

4- تحقیق، شناسایی، جمع‌آوری و تدوین آثار مکتوب و غیرمکتوب هنری و فرهنگی مؤثر در امر آموزش هنری

5- انتخاب و به‌کارگیری استادان برتر هنر به‌ویژه استادان و چهره‌های گمنام و احیای شیوه‌های متنوع آموزش هنر

6- راه‌اندازی نگارخانه دائمی هنرهای اسلامی ـ ایرانی

7- تأسیس پژوهشگاه، پژوهشکده و مراکز پژوهشی ویژه، مطابق اهداف دانشگاه

8- ثبت و تدوین مبانی هنر اسلامی ـ ایرانی به‌منظور انتقال آنها به نسل‌های آینده و سایر ملل

9- انتشار کتاب و مقالات برتر و نیز تدوین دائرة‌المعارف

10- برپایی دوره‌های آموزشی آزاد هنری برای فراگیران داخل و خارج کشور

11- ارتباط با صاحب‌نظران، محققان و پژوهشگران هنرهای اسلامی ـ ایرانی و ایجاد شبکه‌های ارتباطی مناسب در فضای مجازی

12- جذب و پذیرش داوطلبان با آزمون اختصاصی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط

13- عضویت در نهادها و سازمان‌های ملی و بین‌المللی فرهنگی و هنری و اعطای مدرک و عضویت افتخاری به شخصیت‌های برجسته

ماده ۴ـ محل فعالیت دانشگاه در شهر تهران است و نشانی دانشگاه توسط مؤسس تعیین می‌شود.

ماده ۵ ـ دانشگاه واحدی آموزشی و پژوهشی و غیردولتی غیرانتفاعی است و درآمدهای آن صرف هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های عمرانی و تجهیزاتی و توسعه فعالیت‌های آن خواهد شد.

ماده ۶ ـ دانشگاه از تاریخ صدور مجوز تأسیس توسط شورای گسترش آموزش‌عالی رسمیت می‌یابد و فعالیت آموزشی و پژوهشی آن از نظر دوره و رشته‌های تحصیلی با مجوز شورای گسترش آموزش‌عالی امکان‌پذیر خواهد بود.

ماده ۷ ـ دانشگاه تابع کلیه قوانین، مقررات، ضوابط و آیین‌نامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و سایر قوانین و مقررات جاری کشور خواهد بود.

ماده ۸ ـ مدارک فارغ‌التحصیلی طبق ضوابط مصوب توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می‌شود.

ماده ۹ـ فضا، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی دانشگاه باید مطابق با ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

ماده ۱۰ ـ منابع مالی دانشگاه عبارتند از:

1- اعتبارات حمایتی مندرج در ردیف خاص قانون بودجه

2- حمایت‌های مالی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

3- شهریه‌های دریافتی از دانشجویان

4- درآمدهای دانشگاه

5- کمک‌های مردمی و خیرین

ماده ۱۱ـ ارکان دانشگاه

– ارکان دانشگاه عبارتند از:‌

1- مؤسس

2- هیأت‌امناء

3- رئیس دانشگاه

4- شورای دانشگاه

ماده ۱۲ـ مؤسس

سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مؤسس دانشگاه می‌باشد.

تبصره: دبیرخانه مؤسس دانشگاه در معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌باشد.

ماده ۱۳ـ هیأت‌امنای دانشگاه

هیأت‌امنای دانشگاه متشکل از اعضای ذیل می‌باشد:

1- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس)

2- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

3- رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور یا نماینده وی

4- دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

5- استاد محمود فرشچیان

6- رئیس دانشگاه (دبیر)

7- سه نفر از اساتید برجسته و پیشکسوت هنرهای اسلامی ـ ایرانی به پیشنهاد استاد محمود فرشچیان و تأیید مؤسس و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت ۴ سال

تبصره:‌ نحوه تشکیل جلسات و رأی‌گیری در مورد مصوبات و تصمیمات هیأت امنا در اولین جلسه این هیأت تعیین و مشخص خواهد شد.

ماده ۱۴ـ وظایف هیأت‌امناء

1- تعیین خط‌مشی کلی دانشگاه

2- تصویب اصول کلی برنامه‌های توسعه دانشگاه

3- پیشنهاد رئیس دانشگاه جهت تأیید و صدور حکم توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

4- تصویب سازمان و تشکیلات دانشگاه و آیین‌نامه‌های لازم بنا به پیشنهاد رئیس دانشگاه

5- بررسی و تصویب بودجه جاری، عمرانی و تحقیقاتی دانشگاه و پیشنهاد طرح‌های توسعه دانشگاه به مؤسس

6- تعیین خزانه‌دار و حسابرس رسمی دانشگاه و همچنین تعیین اشخاصی که حق گشایش حساب‌های بانک به نام دانشگاه و حق برداشت از حساب‌های آن را دارند

7- تأیید حساب‌ها و ترازنامه‌های سالانه دانشگاه با توجه به گزارش حسابرس دانشگاه و ارسال آن به مؤسس

8- جلب کمک‌های مالی و امکانات از اشخاص حقیقی و حقوقی

9- تصویب مقررات استخدامی دانشگاه و تعرفه حقوق و دستمزد و مزایا

10- تعیین میزان حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق‌التألیف و حق‌الترجمه با رعایت ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

11- تصویب هر نوع توسعه و یا انحلال رشته‌های آموزشی دانشگاه

12- تصویب آیین‌نامه تشکیل شورای دانشگاه

13- تصویب آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی دانشگاه

14- تصویب شهریه دانشجویان براساس دستورالعمل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

15- تصویب آیین‌نامه تخفیف شهریه دانشجویان

16- تصویب ظرفیت پذیرش دانشجو در هر سال و دوره تحصیلی به پیشنهاد رئیس دانشگاه و ارسال آن به شورای گسترش آموزش‌عالی برای تصویب نهایی

17- تنظیم و تصویب آیین‌نامه داخلی هیأت امنا

18- تصویب اخذ قرض‌الحسنه و تسهیلات بانکی

19- پیشنهاد عزل رئیس دانشگاه به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

تبصره: هیأت امنا در انجام وظایف خود، مصوبات و ضوابط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر قوانین و مقررات جاری کشور را رعایت خواهد کرد.

ماده ۱۵ـ رئیس دانشگاه

اداره کلیه امور دانشگاه با رعایت قوانین و مقررات با رئیس دانشگاه است که بنا به پیشنهاد هیأت امنا و با تأیید و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب می‌شود.

تبصره ۱: رئیس دانشگاه باید دارای شرایط مندرج در آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش‌عالی، پژوهشی و فناوری باشد.

تبصره ۲: پذیرش استعفا و یا عزل رئیس دانشگاه پس از پیشنهاد هیأت امنا و تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حکم رئیس هیأت امنا خواهد بود.

ماده ۱۶ـ وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه

1- اداره کلیه امور دانشگاه

2- اجرای مصوبات و ضوابط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت امنا

3- پیشنهاد ظرفیت پذیرش دانشجو برای هر سال و دوره تحصیلی به هیأت امنا

4- نظارت بر حسن اجرای امور آموزشی و پژوهشی، تجهیزاتی، اداری، معاملاتی، توسعه‌ای و استخدامی دانشگاه براساس ضوابط و مقررات مربوط

5- پیشنهاد طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و اجرایی به هیأت امنا

6- استخدام، انتصاب و عزل کارکنان آموزشی و غیرآموزشی دانشگاه با رعایت ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب مراجع ذی‌صلاح

7- تهیه، تنظیم و پیشنهاد بودجه سالانه دانشگاه به هیأت امنا برای تصویب

8- امضا کلیه اسناد و اوراق‌بهادار و تعهدآور دانشگاه

9- انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی به نام دانشگاه در چارچوب ضوابط

تبصره ۱: رئیس دانشگاه مسئول اجرای کلیه آیین‌نامه‌ها و مقررات و برنامه‌های آموزشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد.

تبصره ۲: رئیس دانشگاه موظف است هر ساله گزارش عملکرد دانشگاه (فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجرایی و …) به همراه ترازنامه مالی دانشگاه را به شورای گسترش آموزش‌عالی ارسال نماید.

ماده ۱۷ـ شورای دانشگاه

تشکیل شورای دانشگاه و کمیسیون‌های تخصصی (آموزشی، پژوهشی و دانشجویی) آن طبق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی، پژوهشی و فناوری خواهد بود.

تبصره: ترکیب اعضای شورای دانشگاه و اختیارات و وظایف آن مطابق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی، پژوهشی و فناوری خواهد بود.

ماده ۱۸ـ دانشکده‌‌های دانشگاه

1- خوشنویسی

2- طراحی سنتی و نگارگری

3- فرش و هنرهای صناعی

4- معماری سنتی و هنرهای وابسته

5- آیین‌ها، نمایش‌ها و آواهای دینی، بومی و ملی

تبصره: برخی از شاخه‌های هنری که ممکن است گستردگی لازم برای ایجاد یک دانشکده را نداشته باشند ولی ارزش و اهمیت آن‌ها محرز باشد، مطابق تصمیم هیأت امنا به یکی از دانشکده‌های دایر منضم خواهند شد.

ماده ۱۹ـ برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه با توجه به اهداف مندرج در ماده ۲، توسط دانشگاه تهیه و تدوین شده و از طریق گروه‌های برنامه‌ریزی، طبق اولویت به تصویب مراجع ذی‌ربط خواهد رسید.

ماده ۲۰ـ دانشگاه می‌تواند با تصویب شورای دانشگاه و در چارچوب مقررات، دانشجویان خود را برای طی بخشی از برنامه‌های آموزشی یا پژوهشی مربوط، به یکی از دانشگاه‌های معتبر داخل یا خارج برای تحصیل اعزام کند.

تبصره: آیین‌نامه مربوط به نحوه اعزام دانشجویان به دانشگاه‌های دیگر توسط دانشگاه تهیه و به تصویب هیأت امنا خواهد رسید.

ماده ۲۱ـ دانشجویان موظفند تمام‌وقت خود را به تحصیل و انجام وظایف آموزشی و پژوهشی اختصاص دهند و غیر از کار هنری نباید دارای شغل یا کار دیگری باشند.

ماده ۲۲ـ صلاحیت عمومی دانشجویان در دانشگاه طبق ضوابط گزینش آموزش‌عالی خواهد بود و برای ورود به دانشگاه، امتحان عملی و مصاحبه الزامی است.

تبصره: هرگونه ضوابط ویژه در صورت نیاز پس از تصویب مراجع ذی‌ربط قابل اعمال است.

ماده ۲۳ـ دانشگاه می‌تواند اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود در رشته‌های مختلف علمی را که حداقل دارای مدرک دکتری و در برخی رشته‌ها بنا به تصویب هیأت امنا دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند به استخدام رسمی درآورد.

تبصره ۱: جذب اعضای هیأت علمی تمام‌وقت دانشگاه شامل دو مرحله بررسی صلاحیت‌های عمومی و علمی خواهد بود. صلاحیت‌های مزبور مطابق ضوابط و مقررات مصوب هیأت عالی جذب و توسط هیأت اجرائی جذب هیأت علمی دانشگاه، بررسی و انجام می‌شود.

تبصره ۲: دانشگاه دارای آیین‌نامه انضباطی هیأت علمی خواهد بود که به تصویب مراجع ذی‌ربط می‌رسد.

ماده ۲۴ـ دانشگاه می‌تواند با هماهنگی و نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیأت امنا خواهد رسید از متخصصان و استادان برجسته خارجی برای اشتغال در امور آموزشی و پژوهشی دعوت به همکاری نماید و با مراکز علمی و دانشگاهی و اشخاص قراردادهای فرهنگی و علمی برای اشتغال استادان خارجی منعقد کند.

ماده ۲۵ ـ دانشگاه مجاز است هنرمندان برجسته داخلی و خارجی را با تصویب شورای دانشگاه به عضویت افتخاری هیأت علمی بپذیرد.

ماده ۲۶ ـ دانشگاه می‌تواند با حفظ وظایف اصلی خود در تربیت استاد و محقق، با هنرمندان بدون مدرک، قرارداد انجام خدمات پژوهشی و آموزشی منعقد کند.

ماده ۲۷ ـ انحلال دانشگاه

دانشگاه در موارد زیر پس از تصویب شورای گسترش آموزش‌عالی منحل می‌شود:

1- به پیشنهاد مؤسس

2- در صورت تخلف دانشگاه از مقررات اساسنامه، ضوابط و مقررات مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر قوانین و مقررات جاری کشور، طبق آیین‌نامه نحوه نظارت بر فعالیت مؤسسات آموزش‌عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی

ماده ۲۸ ـ در صورتی که شورای گسترش آموزش‌عالی با انحلال دانشگاه موافقت اصولی نماید، مؤسس موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:

1- کلیه تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات و امور فارغ‌التحصیلی آنان به نحوه مطلوب و طبق مصوبات و ضوابط مربوط به انجام برساند.

2- کلیه امتیازات و اموالی را که از منابع عمومی و دولتی و بانک‌ها و شهرداری‌ها و غیره در اختیار دانشگاه قرار گرفته است مسترد نماید یا موافقت صاحبان حق را مبنی بر واگذاری امتیازات و اموال مذکور به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارائه دهد.

3- کلیه تعهدات خود را در برابر وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها، سایر اشخاص حقوقی و حقیقی (اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان خود) انجام دهد یا سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و از طریق توافق صاحبان حق، تعهدات دانشگاه را رأساً بپذیرد.

ماده ۲۹ ـ پس از احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده فوق و حل‌وفصل امور آموزشی و حقوقی دانشگاه و تصویب نهایی انحلال دانشگاه توسط شورای گسترش آموزش‌عالی، اقدامات زیر انجام خواهد شد:

1- هیأت تسویه‌ای مرکب از:

ـ نماینده حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

ـ نماینده حقوقی مؤسس

ـ رئیس وقت دانشگاه

تشکیل و با رعایت مقررات مربوط، امر تسویه دانشگاه را برعهده خواهد داشت.

2- مراتب تصویب انحلال دانشگاه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام می‌شود تا دانشگاه طبق مقررات مربوط منحل شود.

تبصره: انحلال دانشگاه مادامی که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت نرسیده و اعلام نشده باشد نسبت به اشخاص ثالث بی‌اثر است.

ماده ۳۰ـ پس از انجام تعهدات و تأدیه کلیه دیون دانشگاه و اعلام ختم تسویه، باقیمانده دارایی‌ها اعم از منقول و غیرمنقول دانشگاه به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منتقل می‌شود.

تبصره: هیأت تسویه موظف است در مورد فوق، صورت‌مجلسی که به امضای کلیه اعضای هیأت امنا و رئیس دانشگاه خواهد رسید، در دو نسخه تنظیم و یک نسخه از آن را به مؤسس و نسخه دیگر آن را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تسلیم نماید.

ماده ۳۱ـ مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده است تابع ضوابط و مقررات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود.

ماده ۳۲ـ هرگونه تغییر در مواد این اساسنامه از طریق دو روش ذیل امکان‌پذیر می‌باشد:

1- به پیشنهاد مؤسس و تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

2- به پیشنهاد و تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

ماده ۳۳ـ این اساسنامه مشتمل بر یک مقدمه، ۳۳ ماده و ۱۵ تبصره در جلسه ۷۸۴ مورخ ۱۳۹۵/۶/۱۶ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ حسن روحانی

 

مصوبه ماده‌واحده تشکیل دفتر همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش‌وپرورش

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22265-06/06/1400

(مصوب جلسه ۷۸۶ مورخ ۱۳۹۵/۷/۲۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ـ شورای‌عالی آموزش‌وپرورش

وزارت آموزش‌وپرورش

ماده‌واحده «تشکیل دفتر همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش‌وپرورش» که در جلسه ۷۸۶ مورخ ۱۳۹۵/۷/۲۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و براساس تصمیم مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۸ شورای‌عالی حوزه‌‌های علمیه به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

ماده‌واحده ـ «در راستای تعمیق معرفت دینی و گسترش فرهنگ اسلام ناب محمدی صلی‌الله علیه و آله و تحقق مطالبات و رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و اجرای سند تحول آموزش‌وپرورش، «دفتر همکاری‌ حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش‌وپرورش» با هدف بهره‌مندی متقابل از ظرفیت‌های موجود در نهاد آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه در عرصه‌های برنامه‌ریزی درسی، منابع و متون آموزشی، نیروی انسانی برای آموزش، امور تربیتی و تبلیغ، پژوهش و سایر زمینه‌های مورد توافق، تشکیل می‌شود.

تبصره ۱ـ سازوکار و تشکیلات مناسب دفتر و طرح جامع پنج‌ساله شیوه‌ها و راهکارهای محتوایی با همکاری شورای‌عالی آموزش‌وپرورش و شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ظرف مدت یک سال تهیه و تدوین می‌شود.

تبصره ۲ـ محل استقرار دفتر در وزارت آموزش‌وپرورش می‌باشد».

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ حسن روحانی

 

مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش‌عالی (پس از پایان متوسطه)

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22265-06/06/1400

(مصوب جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۴۰۰/۴/۱۵ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ وزارت آموزش‌وپرورش

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سازمان صداوسیما ـ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور

شورای سنجش و پذیرش دانشجو

شورای سنجش و پذیرش دانشجو دوره تحصیلات تکمیلی از دانشگاه‌ها و آموزش‌عالی کشور

قوه‌قضائیه ـ سازمان بازرسی کل کشورـ مجلس شورای اسلامی

مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش‌عالی (پس از پایان متوسطه)» که در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

 

مقدمه:

با استناد به جزء ۲ـ ۲ از بند ۲ سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری مورخ ۱۳۹۳/۳/۲۹ در خصوص اصلاح نظام پذیرش دانشجو، همچنین در راستای اجرایی‌سازی اقدام ملی ۶ راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور مبنی بر استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش‌عالی و با عنایت به ماده ۶ سند سیاست‌ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش‌عالی در جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ و پیرو جلسه ۱۴۲ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش‌عالی (پس از پایان دوره متوسطه)» را به پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش‌وپرورش به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ـ تعاریف

1-1) سابقه تحصیلی: نمرات دروس عمومی و تخصصی سال آخر دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳ـ ۳ـ ۶ و دیپلم و پیش‌دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری، به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش‌وپرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای‌عالی آموزش‌وپرورش برگزار شده باشد.

1-2) آزمون اختصاصی: آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروه‌های آزمایشی است که براساس کتاب‌های درسی وزارت آموزش‌وپرورش، توسط سازمان برگزار می‌شود.

1-3) سنجش: فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به موسسه است که از طریق «نمره کل سابقه تحصیلی» و «نمره کل آزمون اختصاصی» انجام می‌شود.

1-4) پذیرش: فرآیند انتخاب متقاضیان ورود به موسسه در رشته‌های پرمتقاضی است که توسط سازمان صورت می‌گیرد.

1-5) موسسه: منظور از موسسه شامل تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی است که مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باشند و دارای مجوز پذیرش دانشجو از یکی از دو وزارت مذکور هستند.

1-6) رشته‌ محل: هر یک از رشته‌های تحصیلی که متقاضی براساس محل تحصیل در هر موسسه می‌تواند انتخاب کند و به تحصیل بپردازد.

1-7) رشته‌ محل‌های پر متقاضی: رشته‌ محل‌هایی می‌باشند که مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی مشمول پذیرش برمبنای صرفاً سوابق تحصیلی نمی‌باشند.

1-8) شورا: منظور از شورای سنجش و پذیرش دانشجو، شورای مصرح در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی کشور مصوب ۱۳۹۲/۶/۳۰ و شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، شورای مصرح در قانون سنجش پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی کشور مصوب ۱۳۹۵/۱/۲۸ می‌باشد.

1-10) سازمان: منظور سازمان سنجش آموزش کشور است.

ماده ۲ـ نمره کل

2-1) نمره کل آزمون اختصاصی: نمره کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در هر گروه‌ آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.

2-2) نمره کل سابقه تحصیلی: نمره کل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی است.

تبصره ۱: عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر یک از گروه‌های آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و حداقل دو سال قبل از اجرا باید اطلاع‌رسانی عمومی شود و زیرگروه‌ها برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف می‌شود.

تبصره ۲: سازمان می‌تواند برای برخی از رشته‌های خاص (مانند تربیت‌بدنی و رشته‌های هنری) علاوه‌بر آزمون اختصاصی، آزمون عملی یا تشریحی برگزار نماید.

ماده ۳ـ پذیرش

3-1) پذیرش در رشته محل‌هایی که پر‌متقاضی نمی‌باشند، صرفاً براساس سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام می‌شود.

3-2) پذیرش در رشته محل‌های پرمتقاضی، براساس نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمره کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی انجام می‌شود.

3-3) سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۴۰درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.

ماده ۴ـ وزارت آموزش‌وپرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی کامل دانش‌آموزان اقدام نماید به گونه‌ای که برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ به بعد همه فارغ‌التحصیلان دارای سوابق تحصیلی کامل باشند.

تبصره: از سال ۱۴۰۴ به بعد هر متقاضی در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی که متقاضی پذیرش در آن است، مطابق نظام آموزشی جدید آموزش‌وپرورش (نظام ۳ـ ۳ـ ۶) باشد.

ماده ۵ ـ موسسه می‌تواند در پذیرش دانشجو در رشته محل‌های پرمتقاضی حدنصاب برای نمره کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی تعیین و پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداقل دو سال قبل از پذیرش دانشجو اعلام عمومی نماید.

ماده ۶ ـ با توجه به اختلاف ویژگی‌های آماری نمرات دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در سال‌های مختلف، سازمان با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش نسبت به هم‌ترازی آنها اقدام می‌نماید.

ماده ۷ـ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور موظف است نسبت به بررسی و ساماندهی سیاست‌های حاکم بر سهمیه‌های پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی ظرف مدت حداکثر شش ماه اقدام نموده و سیاست‌های پیشنهادی را به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برساند.

ماده ۸ ـ منابع مالی لازم ناشی از اجرای این سیاست‌ها، هرساله در بودجه سنواتی لحاظ می‌شود.

ماده ۹ـ این مصوبه مشتمل بر ۹ ماده و ۳ تبصره در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و تمامی قوانین متعارض با این مصوبه ملغی و از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا و حاکم بر سایر قوانین و مقررات موجود کشور خواهد بود.

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ حسن روحانی

 

مصوبه راهکارهای جذب، نگهداشت، تعامل مؤثر و بازگشت نخبگان

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22265-06/06/1400

(مصوب جلسه ۸۴۱ مورخ ۱۴۰۰/۳/۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)

سازمان اداری و استخدامی کشورـ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

بنیاد ملی نخبگان ـ قوه‌قضائیه ـ دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

مصوبه «راهکارهای جذب، نگهداشت، تعامل مؤثر و بازگشت نخبگان» که در جلسه ۸۴۱ مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می‌گردد.

 

مقدمه:

پیرو ارائه گزارش بنیاد ملی نخبگان به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با میزان خروج و بازگشت نخبگان و همچنین میزان اجرایی‌سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، به منظور جذب، نگهداشت، تعامل مؤثر و بازگشت نخبگان، احکام متناظر به شرح ذیل پیش‌بینی می‌گردد:

ماده ۱ـ به‌منظور ارتقای سرمایه انسانی کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور موظف است با همکاری بنیاد ملی نخبگان نسبت به طراحی و اجرای برنامه «همکاری با متخصصان و کارآفرینان توانمند ایرانی خارج از کشور» با محورهای ذیل اقدام نماید:

۱ـ تسهیل بازگشت متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور و بهره‌برداری از ظرفیت آن‌ها در توسعه علمی، فناورانه و نوآورانه کشور؛

۲ـ ارتقای گردش نخبگان با تعامل و همکاری مؤثر میان متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور و بدنه داخلی نظام علم و فناوری کشور؛

۳ـ طراحی برنامه‌های ویژه برای توسعه کسب‌وکارهای جدید و پیشبرد فناوری‌های راهبردی کشور با استفاده از ظرفیت متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور.

تبصره ۱ـ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و همچنین مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی مجازند علاوه‌بر سازوکارهای موجود، از طریق مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری از میان دانش‌آموختگان و اساتید برجسته ایرانی خارج از کشور؛ موضوع برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در قالب قرارداد پیمانی یک‌ساله، عضو هیأت علمی جذب نمایند. در مدت مذکور فرایند جذب مشتمل بر گزینش علمی و عمومی در چارچوب ضوابط معمول انجام می‌گیرد.

تبصره ۲ـ سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است برای تأمین ردیف مجوز استخدام هیأت علمی موضوع این برنامه در سقف ردیف‌های مجاز سالیانه همکاری و اقدام نماید. سازمان برنامه‌وبودجه موظف است منابع لازم برای این برنامه را در قوانین بودجه سالیانه پیش‌بینی نماید.

ماده ۲ـ در راستای تحقق اهداف بند ۶ ـ ۳ سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و همچنین اجرای اقدامات ملی ۸ و ۹ سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موظف است با همکاری همه ارکان دولت و دستگاه‌های اجرایی، سازوکار جذب نخبگان و متخصصین غیرایرانی را به ویژه از کشورهای هدف، تدوین و برای تصویب و ابلاغ به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.

ماده ۳ـ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و همچنین مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی می‌توانند اعضای هیأت علمی ایرانی که در دانشگاه‌های برتر دنیا مشغول به فعالیت هستند و پس از طی مراحل قانونی جذب به عنوان عضو هیأت علمی پذیرفته شده‌اند را با تأیید هیأت ممیزه خود با حداقل همان درجه علمی مشابه دانشگاه مبدأ استخدام نمایند.

ماده ۴ـ با هدف ارتقای حکمرانی و هوشمندی ملی در حوزه تبادلات بین‌المللی سرمایه انسانی خصوصاً نیروی انسانی تحصیل‌کرده و متخصص، «رصدخانه ملی گردش نخبگان » با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و بنیاد ملی نخبگان و با استفاده از ظرفیت یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور، با مأموریت‌ رصد، پایش و ارزیابی جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جریان‌های بین‌المللی گردش نیروی انسانی تحصیل‌کرده، فناور و متخصص و نخبه و عوامل مؤثر بر آن، بدون توسعه تشکیلاتی تشکیل می‌شود.

تبصره: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پس از تشکیل «رصدخانه ملی مهاجرت»، اساسنامه آن را به تصویب ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور خواهد رساند.

ماده ۵ ـ به‌منظور ارتقای جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی:

۱ـ دولت موظف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که سهم سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی کشور ارتقاء یابد. برنامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی کشور موضوع این بند ظرف مدت یک ماه پس از تصویب، توسط بنیاد ملی نخبگان تهیه و در هیأت‌وزیران به تصویب می‌رسد.

۲ـ دولت موظف است از کارفرمایان بخش خصوصی برای هرگونه همکاری در طرح‌های بنیاد ملی نخبگان و یا بهره‌گیری از سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه کشور، حمایت‌های ویژه به‌ عمل آورد.

ماده ۶ ـ همکاری اعضای هیأت علمی مراکز آموزش‌عالی و پژوهشی وزارتین (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) با بنیاد ملی نخبگان، دارای امتیاز اجرایی و حسب مورد پژوهشی در آیین‌نامه ارتقاء و ترفیع اعضای هیأت علمی است و همچنین مشمول کسری موظفی در مؤسسات مربوطه می‌شود.

تبصره: امتیاز ارتقاء و کسری موظفی، در کمیته سه‌نفره متشکل از معاونین مربوطه در وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون مربوطه بنیاد ملی نخبگان تعیین شده و در اصلاحیه آیین‌نامه ارتقاء اعمال خواهد شد.

ماده ۷ـ دولت با همکاری قوه‌قضائیه و سایر نهادهای حاکمیتی موظف است ضمن حمایت از مؤسسات خصوصی فعال در زمینه بازگشت نخبگان، ضوابط و مقررات لازم در زمینه جلوگیری و محدود کردن فعالیت مؤسسات مهاجرت غیرقانونی را تدوین و پس از تصویب در مراجع ذی‌ربط ظرف مدت شش ماه، به اجرا درآورد.

ماده ۸ ـ سازمان امور اداری و استخدامی کشور موظف است ضوابط جذب و استخدام را به گونه‌ای تنظیم نماید که دانش‌آموختگان برتر مشمول تسهیلات خدمت نظام‌وظیفة تخصصی بنیاد ملّی نخبگان، مجاز باشند پس از شروع پروژة تحقیقاتیِ جایگزین خدمت مورد تأیید از سوی «مرکز نخبگان و استعدادهای برتر نیروهای مسلّح» و پس از طیّ دورة آموزش نظامی و قبل از صدور کارت پایان خدمت، نسبت به شرکت در مقدمات استخدام در دستگاه‌های غیرنظامی مانند شرکت در آزمون‌های تخصصی، عمومی، استخدامی و آزمون‌های حرفه‌ای از قبیل آزمون وکالت و نظایر آن و فرایند جذب اعضای هیئت‌علمی، اقدام نمایند.

ماده ۹ـ با هدف ارتقای تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان بین‌المللی و جذب، بازگشت و نگهداشت نخبگان و متخصصین ایرانی و غیرایرانی، مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری رئیس‌جمهور عهده‌دار انجام تمامی وظایف محوله به معاونت علمی و فناوری، مندرج در بندهای این مصوبه خواهد بود.

ماده ۱۰ـ این مصوبه در ۱۰ ماده و ۴ تبصره در جلسه ۸۴۱ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۴ به تصویب رسید و از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است.

رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ حسن روحانی

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

بیشتر بخوانید:

سایر مصوبات دهه دوم مهر ۱۴۰۳

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1403/07/11 لغایت 1403/07/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل رسیدگی به دعاوی ورشکستگی.. دستورالعمل تشکیل…

مصوبات شوراها دهه دوم مهر ۱۴۰۳

مصوبات شوراها منتشره از تاریخ 1403/07/11 لغایت 1403/07/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران شورای‌عالی شهرسازی و معماری مصوبه شورای‌عالی…

آرای وحدت رویه دهه دوم مهر ۱۴۰۳

آراء وحدت رويه قضايی منتشره از 1403/07/11 لغايت 1403/07/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   الف ـ هیئت‌عمومی دیوان…

سایر مصوبات دهه اول مهر ۱۴۰۳

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1403/07/01 لغایت 1403/07/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران     کشاورزی در خصوص تعیین قیمت…
keyboard_arrow_up