سایر مصوبات
منتشره از تاریخ
1402/05/11 لغایت 1402/05/20
در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
اساسنامه اصلاحشده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
فهرست کالاها و اقدامات آسیبرسان به سلامت در سال ۱۴۰۲
اساسنامه اصلاحشده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22826-1402/05/15
شماره ۱۶۶۴۷۷-۱۴۰۲/۵/۸
جناب آقای اکبرپور
رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور
پیرو نامه شماره ۱۴۳۹۹۵ مورخ ۱۴۰۲/۳/۳۱، به پیوست اساسنامه اصلاحشده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به تصویب شورایعالی این مجموعه رسیده است جهت درج در روزنامه رسمی ارسال میگردد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ محمدمهدی اسماعیلی
“اصلاحیه اساسنامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی”
بهمنظور بهرهگیری مطلوب از ظرفیت دیپلماسی فرهنگی در محیط جدید بینالمللی با استفاده از فعالیت و تجارب گذشته سازمان در روابط فرهنگی تبلیغی خارج از کشور اساسنامه “سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی” که در این اساسنامه اختصاراً “سازمان” نامیده میشود به شرح زیر اصلاح میشود:
فصل اول ـ کلیات
ماده ۱:
سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل، رسماٌ وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و تصمیمات شورایعالی با رعایت سیاست خارجی نظام، منحصراً بر طبق مقررات این اساسنامه فعالیت میکند.
تبصره: آییننامه اجرایی نحوه تأمین هماهنگی بین سازمان و وزارت امور خارجه با همکاری آن وزارت تهیه و به تصویب شورایعالی خواهد رسید.
ماده ۲: اهداف سازمان
۱ ـ احیاء و گسترش تفکر و معارف اسلامی در جهان بهمنظور بیداری مسلمان و ابلاغ پیام اسلام راستین به جهانیان.
۲ ـ آگاهی جهانیان نسبت به مبانی و اهدف و مواضع انقلاب اسلامی و تبیین جایگاه آن برای مردم جهان.
۳ ـ گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف بخصوص مسلمانان و مستضعفان جهان.
۴ ـ تقویت و تنظیم مناسبات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و سازمانهای فرهنگی بینالمللی.
۵ ـ عرصه صحیح فرهنگ و تمدن ایران و ویژگیهای فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی آن.
۶ ـ فراهم آمدن زمینهای وحدت میان مسلمانان و تشکیل جبهه واحد بر اساس اصول مسلم اسلامی.
۷ ـ مقابله فکری با فرهنگ ضد دینی، اسلامستیزی و شیعه هراسی و آگاه کردن مسلمانان نسبت به توطئههای تفرقهانگیز دشمنان و دفاع از حقوق مسلمانان.
۸ ـ رشد و ارتقاء و اصلاح وضع فرهنگی، تبلیغی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مسلمانان بهویژه پیروان اهلالبیت (علیهمالسلام) در جهان.
ماده ۳: وظایف سازمان
الف. سیاستگذاری، برنامهریزی، هدایت، هماهنگی، نظارت و ارزیابی
۱ ـ سیاستگذاری، برنامهریزی و هماهنگی در اجرای کلیه فعالیتهای فرهنگی ـ تبلیغی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری.
۲ ـ هدایت، نظارت و پشتیبانی فعالیتهای فرهنگی بخش غیردولتی در خارج از کشور.
۳ ـ پیگیری و نظارت بر حسن اجرای موافقتنامهها، اسناد همکاری و برنامه مبادلات فرهنگی، هنری و تبلیغی با سایر کشورها.
۴ ـ هدایت و حمایت مادی و معنوی از شخصیتها، انجمنها و تشکلهای اسلامی و مردمی فعال در مسایل فرهنگی- تبلیغی خارج از کشور و نظارت بر فعالیتهای آنان.
۵ ـ گردآوری و ساماندهی مدیریت اطلاعات و دانش راهبردی موردنیاز روابط فرهنگی بینالمللی جمهوری اسلامی ایران.
۶ ـ برنامهریزی فرهنگی و تبلیغی برای ایرانیان و علاقهمندان به فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی در خارج از کشور.
۷ ـ تعیین ضوابط و مقررات ناظر بر تهیه و انتشار کتب، نشریات و سایر محصولات فرهنگی ـ تبلیغی برای خارج از کشور و نظارت بر حسن اجرای آن.
ب. فعالیتهای مطالعاتی و تحقیقاتی
۱. رصد فرهنگی محیط بینالمللی و ترازیابی موقعیت اسلام و ایران در این محیط و ظرفیتهای فرهنگی بینالمللی جمهوری اسلامی ایران.
۲. مطالعه و بررسی بهمنظور شناخت شیوههای مطلوب معرفی علوم، معارف، فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی.
۳. انجام مطالعات و تحقیقات فرهنگی بینالمللی و حمایت از پژوهشهای اسلامی بهویژه در زمینه شناخت ادیان، فرق، فرهنگ ملل و ساختار جریانهای فکری جوامع مختلف.
۴. شناخت جمعیتها، انجمنها، جریانهای رسانهای و شخصیتهای فرهنگی و مذهبی جهان بهویژه کشورهای اسلامی
ج. امور اجرایی
۱. ایجاد زمینه و هماهنگی برای عقد موافقتنامهها و قراردادهای لازم بهمنظور مبادلات فرهنگی، علمی، آموزشی، هنری، سینمایی، جهانگردی، خبری، مطبوعاتی، ورزشی و امدادی و در صورت ضرورت شرکت در جلسات سازمانهای فرهنگی منطقهای و بینالمللی با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط.
۲. همکاریهای فرهنگی و تبلیغی با مراکز اسلامی و فرهنگی سایر کشورها و سازمانهای منطقهای و بینالمللی.
۳. کمک به ایجاد و گسترش فعالیتهای حوزوی و دانشگاهی در خارج از کشور.
۴. ایجاد، توسعه و اداره کلیه امور نمایندگیهای فرهنگی ایران و مراکز اسلامی و فرهنگی وابسته به جمهوری اسلامی ایران در خارج و تعیین نمایندگان فرهنگی و تبلیغی و نظارت بر اجرای وظایف آنها.
۵. گزینش، آموزش، سازماندهی و اعزام مبلغ و مربی دینی به خارج از کشور.
۶. برگزاری گردهماییها، جشنوارهها و نمایشگاههای فرهنگی و تبلیغی و مراسم عمومی در خارج از کشور.
۷. اشاعه و گسترش زبان و ادبیات فارسی و تقویت کرسیهای زبان فارسی و مراکز ایرانشناسی.
۸. تألیف ترجمه و انتشار کتب و نشریات مناسب بهمنظور معرفی علوم، معارف، فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی و تبادل فرهنگی با سایر کشورها.
ماده ۴: مدت فعالیت سازمان نامحدود است.
ماده ۵: مرکز سازمان در تهران است و سازمان میتواند بر اساس مفاد این اساسنامه و اهداف فرهنگی و تبلیغی جمهوری اسلامی ایران، تأسیس نمایندگی و توسعه فعالیتهای خود در خارج از کشور اقدام نماید.
ماده ۶: کلیه نهادها و مؤسسات دولتی و غیردولتی که از بودجه عمومی کشور و یا تسهیلات جمهوری اسلامی ایران استفاده میکنند مکلفند فعالیتهای فرهنگی تبلیغی خود در خارج از کشور در چارچوب سیاستهای مصوب شورایعالی سازمان به انجام برسانند.
تبصره ۱: نحوه همکاری بین مجمع تقریب مذاهب اسلامی و مجمع اهلبیت و بنیاد سعدی با سازمان بر اساس آییننامههای خواهد بود که به تصویب شورایعالی سازمان میرسد.
تبصره ۲: سازمان میتواند در صورت ضرورت نسبت به ایجاد، توسعه و انحلال مؤسسات وابسته و تحتنظر سازمان و همچنین بخشی از فعالیتها و امور اجرایی خود در خارج از کشور را از طریق سایر دستگاهها و نهادها و مؤسسات با تصویب شورایعالی به انجام برساند.
ماده ۷: منابع مالی
منابع مالی سازمان عبارتند از:
۱. کمک دولت از محل اعتبارات عمومی در ردیف مستقل بودجه سالیانه کل کشور.
۲. درآمدهای ناشی از فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی سازمان در خارج از کشور.
۳. کمک بلاعوض اشخاص حقیقی و حقوقی.
۴. کمکهای دریافتی از محل وجوه شرعیه.
۵. سایر درآمدهایی که منبع آن به تصویب شورایعالی سازمان برسد.
فصل دوم ـ ارکان
ماده ۸: ارکان سازمان عبارتند از:
۱. شورایعالی
۲. رئیس سازمان
ماده ۹: ترکیب شورایعالی
شورایعالی مرکب از اعضای زیر میباشد که با حکم مقام معظم رهبری منصوب میشوند:
الف. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس شورا)
ب. وزیر امور خارجه
ج. رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
د. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
ه. دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
و. دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع)
ز. معاون ارتباطات بینالمللی دفتر مقام معظم رهبری
ح. رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه
ط. رئیس بنیاد سعدی
ی. پنچ نفر از شخصیتهای علمی و فرهنگی به انتخاب مقام معظم رهبری.
ک. رئیس سازمان.
تبصره: دبیرخانه شورایعالی در سازمان مستقر است و دبیر شورای به پیشنهاد رئیس سازمان و تأیید شورایعالی و حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب میشود.
ماده ۱۰: اختیارات و وظایف شورایعالی
۱. بررسی و تعیین سیاستها و راهبردهای کلی و ضوابط حاکم بر امور و فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور.
۲. بررسی و تصویب طرحها و برنامههای بلندمدت و میانمدت سازمان.
۳. بررسی و تصویب برنامه و بودجه سالانه و منابع قابل تخصیص.
۴. بررسی و تصویب مقررات و آییننامههای اداری، استخدامی، تشکیلاتی، مالی و معاملاتی سازمان.
۵. بررسی و تصویب آییننامه اعزام نمایندگان فرهنگی.
۶. نظارت بر حسن اجرای سیاستها و ارزیابی عملکرد و فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور
۷. اظهارنظر و تأیید پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر معرفی رئیس سازمان.
تبصره: شورایعالی میتواند بهمنظور نظارت و فعالیتها و برنامههای سازمان از وجود افراد صاحبنظر و با صلاحیت به عنوان بازرس استفاده نماید. رئیس سازمان موظف است تسهیلات لازم را برای حسن اجرای وظایف آنان فراهم آورد.
ماده ۱۱: تشکیل جلسات شورا
شورایعالی هر دو ماه یکبار تشکیل جلسه خواهد داد و در صورت لزوم جلسات فوقالعاده با پیشنهاد رئیس سازمان یا هر یک از اعضا و تأیید رئیس شورا برگزار میشود.
ماده ۱۲: جلسات شورا با حضور اکثریت اعضاء رسمیت مییابد و مصوبات آن با اکثریت آرای حاضر و حداقل ۸ رأی معتبر خواهد بود.
تبصره: در غیاب رئیس شورا یکی از اعضاء به انتخاب شورا عهدهدار اداره جلسه خواهد بود.
ماده ۱۳: ترتیب انتخاب رئیس سازمان
رئیس سازمان از میان اشخاص مدیر و مدبر و مجرب در امور فرهنگی بینالمللی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد و پس از تأیید شورایعالی و موافقت مقام معظم رهبری، با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مدت سه سال منصوب میشود و از حقوق و مزایای همتراز وزراء استفاده مینماید. تجدید انتخاب وی بلامانع است.
تبصره: رئیس سازمان در صورت استعفاء یا اتمام دوره تصدی با تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا تعیین رئیس جدید به مدت سه ماه کماکان عهدهدار مسئولیتهای محوله در اساسنامه خواهد بود.
ماده ۱۴: اختیارات و وظایف رئیس سازمان
۱. تهیه و تنظیم خطوط مشی؛ سیاستها و راهبردهای کلی حاکم بر امور و فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و ارائه به شورایعالی.
۲. تهیه و تنظیم طرحها و برنامههای بلندمدت و میانمدت برای پیشنهاد به شورایعالی.
۳. تهیه و تنظیم برنامه و بودجه سالانه سازمان و پیشنهاد به شورایعالی.
۴. تهیه و پیشنهاد ساختار سازمانی و تشکیلاتی تفصیلی سازمان و هرگونه تغییر یا اصلاح بعدی در آن برای بررسی و تصویب شورایعالی.
۵. تهیه و تنظیم مقررات و آییننامههای اداری، استخدامی، تشکیلاتی، مالی و معاملاتی سازمان و هرگونه تغییر و اصلاح بعدی در آن، جهت بررسی و تصویب شورایعالی.
۶. نصب و عزل معاونان و مدیران سازمان و نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با هماهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
۷. پیگیری و اجرای مصوبات شورایعالی.
۸. امضاء موافقتنامهها و قراردادهای داخلی و خارجی به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب وظایف سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۹. اداره امور سازمان
۱۰. ارائه گزارشهای دورههای و موردی از عملکرد سازمان به شورایعالی.
۱۱. پیشنهاد ایجاد، توسعه و انحلال مؤسسات وابسته و تحتنظر سازمان به رئیس شورا جهت تأیید.
۱۲. عقد قرارداد با اشخاص حقیقی یا حقوقی و نمایندگی سازمان در مراجع اداری و قضایی و انتخاب وکیل با حق توکیل تا یک درجه و پایان دادن به دعاوی از طریق مصالحه یا ارجاع به داوری.
تبصره: رئیس سازمان در مقابل شورایعالی سازمان و نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخگو خواهد بود.
فصل سوم ـ امور مالی
ماده ۱۵: داراییهای سازمان
داراییهای سازمان عبارتند از:
۱. کلیه اموال و داراییهای منقول و غیرمنقول که به موجب تصویب اساسنامه و تأسیس سازمان، از وزارتخانهها، سازمانها، نهادها یا مؤسسات دولتی و غیردولتی به سازمان انتقال یافته و یا به تملک سازمان درمیآید.
۲. داراییها و اموال ناشی از کمکهای بلاعوض اشخاص حقیقی و حقوقی.
۳. سایر داراییها و اموال ناشی از فعالیتهای جاری سازمان.
ماده ۱۶: سازمان از نظر اداری، مالی و تشکیلاتی تابع مصوبات شورایعالی است و بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاههای دولتی بهویژه قانون محاسبات عمومی، قانون مدیریت خدمات کشوری و اصلاحات و الحاقات بعدی آنها و قانون تنظیم بخشی از مقررات، تنها در چارچوب مصوبات شورایعالی عمل خواهد نمود.
ماده ۱۷: رئیس سازمان موظف است بودجه پیشنهادی سال آینده خود را تا پایان شهریورماه هر سال به شورایعالی تقدیم کند.
ماده ۱۸: سازمان بهمنظور انجام فعالیتهای خود میتواند به تأسیس و اداره شرکتها و مؤسسات وابسته با رعایت قوانین و مقررات مربوطه اقدام نماید.
ماده ۱۹: هرگونه تغییر یا اصلاح اساسنامه به پیشنهاد رئیس شورا و یا ۵ نفر از اعضا و با رأی دوسوم اعضای شورایعالی خواهد بود.
تبصره: نظر به اینکه تأسیس سازمان با تنفیذ اساسنامه و امر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) صورت پذیرفته است، لذا اصلاحات اساسنامه حسب تشخیص اعضای شورایعالی، علاوهبر تصویب دوسوم اعضاء، به تنفیذ معظمله خواهد رسید.
ماده ۲۰: این اساسنامه پس از اصلاحات لازم در سه فصل و ۲۰ ماده و ۹ تبصره تنظیم و در تاریخ سیام خردادماه ۱۴۰۲ به تصویب دوسوم اعضای شورایعالی رسید و جایگزین اساسنامههای مصوب ۱۳۷۴/۸/۳۰ و ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ میگردد.
نظریههای رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به “قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران”
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22829-1402/05/17
1132 [این شمارهها مربوط به ترتیب درج هر نظریه در روزنامه رسمی کشور میباشد.]
شماره ۳۷۸۰۴/هـ ب ـ ۱۴۰۲/۵/۱۴
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره ۶۴۴۶۸/ت ۶۱۴۶۶ هـ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۷، موضوع: “اصلاح مصوبه تعیین حداقل مستمریهای بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۲”، متعاقب بررسیها و اعلامنظر مقدماتی “هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین” و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به “قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی” و ماده (۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلامنظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به اینجانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود.
“با قطعنظر از اینکه مصوبه اصلاحی دولت مصرّح به رعایت حکم مندرج در ماده (۹۶) قانون تأمین اجتماعی- مصوب ۱۳۵۴- نمیباشد که مقرّر میدارد: “سازمان مکلف است میزان کلیه مستمریهای بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیئتوزیران به همان نسبت افزایش دهد”، اما نظر به رأی مقدماتی این هیأت ابلاغی به شماره ۱۹۴۶۸/هـ ب مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ که بند (۱) مصوبه اصلاحی دولت به شماره ۲۵۳۳۲/ت ۶۰۲۴۹ هـ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۸ را از این حیث که تعیین مبلغ ۴۱۷۹۷۰۰۰ ریال به عنوان حداقل رقم دریافتی مستمریبگیران کمتر از رقم ۵۵۸۰۰۰۰۰ ریال میباشد که هیأتوزیران در پی ابلاغ رأی قطعی به شماره ۳۸۰۹۲/هـ ب مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۹ با صدور مصوبه اصلاحی به تعیین آن مبادرت ورزید و با نظر به مراتب هرگونه افزایش بعدی دولت در سال جاری میباید با مبنا قرار گرفتن عدد ۵۵۸۰۰۰۰۰۰ ریال به عنوان حداقل رقم تعیینی در سال قبل به عمل آید و حال آنکه متن مصوبه اصلاحی حاوی چنین وضوحی نمیباشد، علیهذا مصوبه اصلاحی دولت علاوهبر ماده (۹۶) قانون تأمین اجتماعی از این حیث نیز مغایر قانون است.”
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف
1133
شماره ۳۷۸۵۳/هـ ب ـ ۱۴۰۲/۵/۱۴
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره ۵۶۲۷۲/ت ۶۱۲۸۳ هـ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۰۳، موضوع: “تعیین هزینه ثبتنام داوطلبان آزمونهای وزارت بهداشت”، متعاقب بررسیها و اعلامنظر مقدماتی “هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین” و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به “قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی” و ماده (۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلامنظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به اینجانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود.
“۱ ـ بر اساس ماده (۶۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ “به دولت اجازه داده میشود بر اساس پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و متناسب با عواملی همانند کاهش هزینههای دولتی ناشی از اصلاح ساختار اداری و کاهش نیروی انسانی و نرخ تورم، هر سه سال یکبار نسبت به کاهش یا افزایش مبالغ ریالی مشخص مندرج در قوانین و مقررات در زمینه میزان جرائم، تعرفهها و خدمات دولتی، حقوق دولتی و عناوین مشابه … اقدام و مراتب را ابلاغ نماید”، بنابراین، متن مصوبه که ارقام مصوبه قبلی هیئتوزیران به شماره ۹۳۶۳۰/ت ۵۸۸۱۷ هـ مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ را به فاصله گذشت کمتر از سه سال تعدیل نموده، مغایر قانون است. همچنین بر اساس ماده قانونی فوق، پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه برای تعدیل مبالغ ضروری است و مصوبه مذکور از حیث فقدان پیشنهاد مذکور نیز مغایر قانون میباشد.۲ ـ طبق بند “ج” تبصره (۴۹) قانون بودجه سال ۱۳۶۴ کل کشور، “معادل هزینههای مورد نیاز برگزاری آزمونها” در لوایح بودجه پیشبینی شده و در اختیار دستگاه قرار میگیرد. لذا ذیل مصوبه مبنی بر اینکه معادل درآمدهای واصله از طریق درج در ردیفهای بودجه سنواتی در اختیار وزارتخانه قرار گیرد، مغایر قانون است.”
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف
1134
شماره ۳۷۸۴۵/هـ ب ـ ۱۴۰۲/۵/۱۴
جناب آقای سروری
رئیس محترم شورایعالی استانها
بازگشت به رونوشت تصویبنامه شورایعالی استانها به شماره ۱۴۰۲/۳۶۰۸ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۰۳، موضوع: «ساختار شورای شهر مشهد»، متعاقب بررسیها و اعلامنظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلامنظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به اینجانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود.
«طبق بند «۹» ماده (۸۸) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران ـ مصوب ۱۳۷۵ با اصلاحات بعدی» «آییننامه سازمانی، تشکیلاتی و تعداد و نحوه تشکیل جلسات شوراها و امور مالی دبیرخانه کلیه شوراها و تعداد کارکنان آنها و هزینههای مربوط و هرگونه پرداختی به اعضای شوراها توسط شورایعالی استانها تهیه و به تصویب هیأتوزیران میرسد.» بنابراین، مصوبه شورایعالی استانها ناظر به «ساختار و شرح وظایف تفصیلی ردیفهای شغلی دبیرخانه شورای اسلامی شهر مقدس مشهد»، چون مصرح به تصویب آن در هیأتوزیران نمیباشد، مغایر قانون است.»
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف
1135
شماره ۳۷۸۵۳/هـ ب ـ ۱۴۰۲/۵/۱۴
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره ۵۶۲۷۲/ت ۶۱۲۸۳ هـ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۰۳، موضوع: «تعیین هزینه ثبتنام داوطلبان آزمونهای وزارت بهداشت»، متعاقب بررسیها و اعلامنظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلامنظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به اینجانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود.
«۱ ـ بر اساس ماده (۶۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ «به دولت اجازه داده میشود بر اساس پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و متناسب با عواملی همانند کاهش هزینههای دولتی ناشی از اصلاح ساختار اداری و کاهش نیروی انسانی و نرخ تورم، هر سه سال یکبار نسبت به کاهش یا افزایش مبالغ ریالی مشخص مندرج در قوانین و مقررات در زمینه میزان جرائم، تعرفهها و خدمات دولتی، حقوق دولتی و عناوین مشابه … اقدام و مراتب را ابلاغ نماید»، بنابراین، متن مصوبه که ارقام مصوبه قبلی هیئتوزیران به شماره ۹۳۶۳۰/ت ۵۸۸۱۷ هـ مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ را به فاصله گذشت کمتر از سه سال تعدیل نموده، مغایر قانون است. همچنین بر اساس ماده قانونی فوق، پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه برای تعدیل مبالغ ضروری است و مصوبه مذکور از حیث فقدان پیشنهاد مذکور نیز مغایر قانون میباشد.۲ ـ طبق بند «ج» تبصره (۴۹) قانون بودجه سال ۱۳۶۴ کل کشور، «معادل هزینههای مورد نیاز برگزاری آزمونها» در لوایح بودجه پیشبینی شده و در اختیار دستگاه قرار میگیرد. لذا ذیل مصوبه مبنی بر اینکه معادل درآمدهای واصله از طریق درج در ردیفهای بودجه سنواتی در اختیار وزارتخانه قرار گیرد، مغایر قانون است.»
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف
فهرست کالاها و اقدامات آسیبرسان به سلامت در سال ۱۴۰۲
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22829-1402/05/17
شماره 100/420 ـ ۱۴۰۲/۵/۲
جناب آقای اکبرپور
مدیرعامل محترم و رییس هیأتمدیره روزنامه رسمی کشور
در راستای اجرای ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و بند (ج) ماده ۷ قانون احکام دایمی برنامههای توسعه کشور، فهرست کالاها و اقدامات آسیبرسان به سلامت و داروهای با احتمال سوءمصرف در سال ۱۴۰۲ که مطابق با قوانین مورد اشاره و توسط این وزارت تعیین شده است، به همراه مستندات مربوطه به پیوست ارسال میشود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ دکتر بهرام عینالهی
فهرست کالاها و اقدامات آسیبرسان به سلامت در سال ۱۴۰۲
موضوع ماده ۴۸ قانون الحاق برخی از مواد به قانون بخشی از مقررات مالی دولت (۲)
مصادیق | شماره استاندارد ملی | کالا | دستهبندی |
انواع سوسیس و کالباس گوشت و مرغ با درصدهای متفاوت | ۲۳۰۳ | انواع سوسیس و کالباس | فراوردههای گوشتی و غذاهای آماده مصرف |
انواع فرآورده گوشتی عملآوری شده پخته با درصدهای متفاوت | ۵۷۵۳ | ژامبون (فرآوردههای گوشتی عملآوری شده پخته) | |
انواع ساندویچ و پیتزای حاوی سوسیس و کالباس و ژامبون آماده مصرف منجمد و غیرمنجمد (سایر ساندویچها و پیتزاها مشمول فهرست نمیباشد) | ۹۴۱۷ | انواع ساندویچ و پیتزای دارای سوسیس و کالباس و ژامبون | |
ـ | فلافل ۱۱۰۷۳
سمبوسه فاقد شماره استاندارد |
انواع سمبوسه و فلافل آمادهشده | |
ـ | (پنیر پیتزای پروسس) ۱۳۵۲۶ (تاپینگ پیتزا) ۱۵۶۹۶ | پنیر پیتزای پروسس و تاپینگ پیتزا | |
انواع نوشابه گازدار طعم دار رنگی، طعم دار بیرنگ، میوهای و کولا با /یا بدون قند / شیرینکننده جایگزین (زیرو، لایت، کمکالری) | ۱۲۵۰ | انواع نوشابه گازدار با/یا بدون قند | نوشیدنیها و فراوردههای آنها |
ـ | ۶۶۹۳ | نوشابه انرژیزا | |
ـ | (نوشیدنی مالت) ۲۲۷۹ | نوشیدنی مالت (ماءالشعیر) طعم دار و نوشیدنی عصاره گندم طعم دار (فاقد شماره استاندارد ملی) | |
ـ | (گازدار) ۱۴۳۴
(بدون گاز) ۲۸۳۷ |
انواع نوشیدنیهای میوهای گازدار با و بدون گاز با محتوای آبمیوه ۲۵ درصد و کمتر (با یا بدون شماره استاندارد ملی) | |
ـ | (شربتهای تزئینی) ۲۰۴۵۶ | انواع شربت میوهای و غیرمیوهای (طبق استاندارد ملی مربوطه)، شربتهای تزئینی و انواع نوشیدنی و نوشابههای غیر میوهای | |
ـ | ۳۹۶۴ | فرآوردههای یخی خوراکی | |
ـ | ۴۷۱۴ | انواع پودر نوشیدنی فوری | |
منظور روغنهای نیمه جامد مصرفی صنایع و خانوار (سایر روغنها مشمول فهرست نمیباشد) | ۹۱۳۱ | روغن مصرفی خانوار
(روغن نیمه جامد) |
روغنها |
انواع سس مایونز و سس سالاد پرچرب (مانند سس هزار جزیره، سس فرانسوی، سس تاتار، سس ایتالیایی و …) بجز نوع کمچرب، بدون چربی و کاهشیافته | ۲۴۵۴ | انواع سس سالاد و مایونز (مایونز، سس سالاد و سس سفید) | سایر اقلام خوراکی
|
انواع چیپس برگه و خلال سیبزمینی و انواع اسنک | چیپس سیبزمینی ۳۷۶۴
انواع فراوردههای سرخشده غلات و حبوبات (۱۲۰۹۹) |
انواع فراوردههای سرخشده در روغن بر پایه سیبزمینی و غلات (چیپس سیبزمینی و غلات) | |
انواع پفک | ۲۸۸۰ | انواع فراورده حجیمشده بر پایه ذرت | |
ـ | فاقد شماره استاندارد | شیرینیهای تر | |
انواع فراوردههای کاکائویی مانند شکلات صبحانه، انواع دراژه، فراورده کاکائویی با مغزی ویفر | ۱۲۰۱۸ | فراوردههای کاکائویی | |
انواع تافی و آبنبات با و بدون قند | ۷۱۱ | تافی و آبنبات | |
ـ | ـ | سیگار و محصولات دخانی | دخانیات |
ـ | فرآوردههای آرایشی تاتو و فراوردههای طراحی پوست | کالاهای آرایشی
|
|
سایر فرآوردههای آرایشی مشمول این فهرست نمیباشد | ـ | فرآوردههای آرایشی رنگی پوست و مو (اانواع رژ لب، ریمل، کرم پودر، پنکیک، خط چشم، مداد آرایشی چشم و لب، رنگ مو و…) | |
ـ | ـ | انواع فرآوردههای برنزهکننده پوست | |
ـ | ـ | انواع محصولات آنتی سلولیت و لاغر کننده موضعی | |
ـ | ـ | فرآوردههای صاف کننده، فرکننده و کراتینه کننده مو | |
تبلیغ این خدمت ممنوع است و ارایه این خدمت از سوی غیرپزشک بهطورکلی غیرمجاز میباشد. | ـ | خدمات برنزهسازی پوست از طریق اشعه ماورای بنفش (سولاریم) | خدمات آسیبرسان |
هیچ دارویی برای سال ۱۴۰۲ پیشنهاد نگردید | ـ | ـ | داروهای با احتمال
سو مصرف |
توضیحات:
۱ ـ مطابق بند ج ماده ۷ قانون احکام دایمی برنامههای توسعه کشور تبلیغ کالاها و خدمات مندرج در این فهرست از سوی همه رسانهها ممنوع میباشد.
۲ ـ تعیین عوارض و مالیات بر این فهرست از طریق کارگروه، موضوع ماده ۴۸ قانون الحاق برخی از مواد به قانون بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و بند پ ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزشافزوده تعیین و ابلاغ میگردد.
نظریه رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به “قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران”
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22831-1402/05/19
1136 [این شمارهها مربوط به ترتیب درج هر نظریه در روزنامه رسمی کشور میباشد.]
شماره ۳۸۳۴۰/هـ ب ـ ۱۴۰۲/۵/۱۵
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره ۵۴۶۹۶/ت ۵۹۹۸۸ هـ مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۳۰، موضوع: “آییننامه اجرایی بند “الف” ماده (۷۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران”، متعاقب بررسیها و اعلامنظر مقدماتی “هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین” و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به “قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی” و ماده (۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلامنظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به اینجانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود.
“۱ ـ در تبصره بند “الف” ماده (۷۰) قانون برنامه ششم توسعه به “کلیه افراد تحت تکفل” اشاره شده است. لذا بند “۴” ماده (۱) مصوبه که در تعریف “خانوار” صرفاً به همسران و فرزندان تصریح کرده و سایر اشخاص تحت تکفل از قبیل والدین، را مشمول تعریف قرار نداده، از حیث تضییق دامنه شمول قانون، مغایر قانون است. ۲ ـ در بند “الف” ماده (۷۰) قانون مذکور به لزوم پوشش بیمه سلامت “برای تمامی آحاد جمعیت کشور” تصریح شده است. بنابراین، ماده (۲) مصوبه که صرفاً افراد حاضر در شهرهای با جمعیت بالاتر از بیست هزار نفر را مشمول حکم قرار داده، از حیث تضییق دامنه شمول قانون، مغایر قانون میباشد. ۳ ـ هرچند در بند “الف” ماده (۷۰) به لزوم “ارزیابی وسع” توسط دولت تصریح شده است، ولی عدم انجام این تکلیف توسط دولت نمیتواند باعث محرومیت اشخاص از بیمه گردد. لذا ماده (۷) مصوبه که برای اشخاصی که نتیجه ارزیابی وسع آنها اعلام نشده، صرفاً امکان بهرهمندی یکماهه از پوشش بیمه را مجاز دانسته، از حیث تضییق شمول قانون، مغایر قانون است.”
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف