مصوبات شوراها
منتشره از تاریخ
1399/08/21 لغایت 1399/08/30
در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
شورایعالی انقلاب فرهنگی
سیاستها و برنامههای اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید
اعمال حدنصاب نمره در پذیرش نهایی دوره دکترای نیمهمتمرکز (Ph.D) دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور
شورایعالی انقلاب فرهنگی
سیاستها و برنامههای اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید
(مصوب جلسه ۸۳۰ مورخ ۱۳۹۹/۴/۲۴ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22041-27/09/1399
شماره 99/10742/دش ـ ۱۳۹۹/۸/۱۹
مجلس شورای اسلامی ـ قوهقضائیه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (شورایعالی عتف)
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت آموزشوپرورش ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت صنعت، معدن و تجارت
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
سازمان صداوسیما ـ سازمان تبلیغات اسلامی
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
سند ملی «سیاستها و برنامههای اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید» که بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورایعالی در جلسه ۸۳۰ مورخ ۱۳۹۹/۴/۲۴ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا، ابلاغ میشود:
مقدمه
نامگذاریهای سالانه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در بیش از یک دهه گذشته بر حوزه اقتصادی متمرکز بوده است و ایشان امسال را پیرو همین رویکرد بلندمدت، سال «جهش تولید» نام گذاردهاند. مبرهن است نامگذاری سالها اختصاص به همان سال ندارد و آغازی برای رویکرد جدید محسوب میشود. با توجه به نقش مبنایی فرهنگ، علم و فناوری در عرصه جهش تولید و به منظور شکوفاترشدن عرصه اقتصادی و عزت ملی و حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی ـ ایرانی به عنوان هدف غایی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند ملی «سیاستها و برنامههای اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید» را به شرح مواد آتی ذیل مصوب نمود ارائه میگردد:
ماده ۱: سیاستها
۱) جهش تولید مبتنی بر ارزشهای دینی و اخلاقی با تکیه بر معنویت و عدالت
۲) گسترش و ترویج فرهنگ کار، خوداتکایی و مشارکت عمومی در فعالیتهای منجر به جهش تولید
۳) توسعه بینش دانشبنیان با تأکید بر نقشآفرینی کارآفرینان بزرگ در کنار شرکتهای کوچک و متوسط
۴) تقویت نوآوری، بهرهوری و توسعه محصولات دانشی و نوآورانه با تأکید بر حوزه فناوریهای نوین
۵) تقویت سرمایه انسانی ماهر و خلاق و به فعلیت در آوردن انبوه منابع انسانی در سطح ملی
ماده ۲: وظایف و تکالیف اختصاصی دستگاهها
دستگاه مجری | اقدام |
۱) دبیرخانه شورایعالی انقلاب رهنگی [فرهنگی] | ۱) بازنگری در اولویتهای علم و فناوری مندرج در فصل سوم نقشه جامع علمی کشور با تأکید بر حوزههای تحولآفرین فناوری و ظرفیتهای بومی
۲) تدوین اهداف و سیاستهای استقرار سامانه ملی یکپارچه آموزشی، پژوهشی و تربیتی با محوریت نقشآفرینی فعال بخشهای کارآفرین و خصوصی و ارائه برای تصویب به شورایعالی ۳) تدوین برنامه ارتقایشان اجتماعی کارآفرینان عرصه تولید و ارائه آن برای تصویب به شورایعالی ۴) تدوین سند جامع کشاورزی دانشبنیان به منظور ارتقاء جهش و بهرهوری تولیدات کشاورزی (با همکاری و محوریت وزارت جهاد کشاورزی) ۵) بازنگری در ساختار نظام علم، فناوری و نوآوری کشور به منظور شفافسازی وظایف دستگاهها در راستای ارتقای کیفی علم، فناوری و نوآوری |
۲) قوهقضائیه | توسعه زیرساختهای حقوقی تخصصی مرتبط با کارآفرینی و تولید در راستای افزایش انگیزه سرمایهگذاری و فعالیت در حوزه تولید و نوآوری |
۳) مجلس شورای اسلامی | در اولویت قرار دادن تصویب قوانین مرتبط با فرهنگ و علم و فناوری در پیوند با جهش تولید (مثل تقویت نظاممند رابطه دانشگاه و صنعت و اصلاح قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات) و اولویت نظارت بر اجرای این قوانین |
۴) سازمان صداوسیما | ۱) ساخت برنامههای جذاب با موضوع کارآفرینان عرصه تولید با تأکید بر صادرکنندگان نمونه بدون نگاه تجاری به آنان در راستای ارتقای نام نمای (برند) ملی و تقویت حس اعتماد ملی و قدرت ملی
۲) ارتقای نگرش عمومی به اهمیت مقوله مهارتآموزی و نقشپذیری اجتماعی در جهت افزایش مشارکت عمومی و تقویت حس عضویت ملی ۳) بازبینی شرایط تبلیغ کسبوکارهای دیجیتال در رسانه ملی با رویکرد رفع انحصار ۴) تقویت اعتماد مردم به کالای ایرانی از طریق تولید سریالهای عامهپسند، اخبار مرتبط با تولید و برنامههای گفتگویی و تحلیلهای اقتصادی ۵) ایجاد رسانه مردمی و نامنمای (برند) اجتماعی با هدف پیگیری و پرداختن به مطالبات حوزه اشتغال و عرضه مشاغل جدید ۶) تقویت روحیه امید و تلاش در تولید علم و فناوری و پرهیز از اشاعه روحیه یاس و ناامیدی |
۵) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورایعالی عتف | ۱) بهبود ضوابط و مقررات مربوط به وزندهی و امتیازدهی به اساتید از طریق توسعه و لحاظ کردن شاخص افزایش تولیدات راهبردی به عنوان راهبرد موازی با رویکرد مقاله محوری و همراستا با مأموریت دانشگاهها
۲) بهبود نظام آموزش مهارتی، علمی و کاربردی از طریق اعطای مجوز به مراکز آموزشی وابسته به شرکتهای کارآفرین بزرگ، موفق و دارای نامنما (برند) ۳) هدایت و جهتدهی پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکترا و تحقیقات دانشگاهی به سمت جهش تولید ۴) بازنگری در مدل همکاری و هماهنگی دانشگاه و صنعت، با رویکرد در هم تنیدگی نهادی مبتنی بر ایفای نقش فعالتر دانشگاه در صنعت و بالعکس |
دستگاه مجری | اقدام |
6) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | ۱) تعریف رشتههای شغلی جدید در عرصه بهداشت و درمان بهویژه در صنعت ـ سلامت و طب سنتی ایران با هدف ایجاد مشاغل جدید و اثرگذاری بر سلامت و درمان
۲) تشکیل کمیته اختصاصی دانشبنیان در سازمان غذا و دارو با رعایت قوانین و مقررات ذیربط منظور هدایت، حمایت و تسهیل اخذ استانداردهای مرتبط با مواد غذایی، آرایشی بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی شرکتهای دانشبنیان و تهیه آئیننامه مربوطه ظرف مدت سه ماه در تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۳) در اولویت قرار دادن تهیه و صدور کلیه مدارک و مستندات لازم جهت تسریع در فرآیند صادرات محصولات دانشبنیان با رعایت قوانین و مقررات ذیربط ۴) برنامهریزی جهت ارتقای توان فناورانه داخلی در ماده اولیه، دارو، تجهیزات پزشکی و کیتهای تشخیصی مختلف مرتبط با انواع ویروسها |
۷) وزارت آموزشوپرورش | ۱) تدوین و اجرای بسته تحولی مهارتآموزی در جهت ایجاد زمینه کسب حداقل یک مهارت برای هر دانشآموز و فراهم کردن سازوکار مشارکت بنگاههای اقتصادی و دانشبنیان در ارتقای مهارت دانشآموزان
۲) اصلاح و بهبود کتب درسی در مقاطع مختلف با رویکرد موضوع جهش تولید |
۸) معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | ۱) تدوین ضوابط تسهیل فعالیتهای شرکتهای دانشبنیان و نوپا در همکاری با سایر دستگاههای مرتبط و پشتیبانی اجتماعی و تبلیغاتی از خردهشرکتهای موفق دانشبنیان، علیالخصوص در ارتباط با بندهای متناظر مذکور در این سند
۲) ایجاد مشوقهای لازم برای جلب مشارکت ایرانیان خارج از کشور در ارتباط با جهش تولید ۳) ایجاد مکانیزمهای مولد و حامی نوآوریهای مردمی به منظور افزایش مشارکت مردم در پیشرفت کشور |
۹) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | ۱) ارتقای سطح سرمایه اجتماعی در مسیر جهش تولید از طریق فرهنگسازی سینمایی، ادبیات داستانی و چندرسانهای و جهتدهی به نظام سخنگویی و ارزیابی «اثر اظهارات مقامات دولتی بر اعتماد عمومی»
۲) تعریف بخش ویژه در جوایز ادبی، سینمایی و فرهنگی در ارتباط با موضوع کارهای اثرگذار فردی و اجتماعی، تولید و الگوسازی موفق از تلاش گران عرصه جهش تولید |
۱۰) سازمان تبلیغات اسلامی | ۱) تقویت دانش و توانائی فردی و اجتماعی در خصوص ارزش کار و تولید، کار جمعی، احترام به قانون، نظم و مسئولیتپذیری فردی و اجتماعی در پیوند با ارزشهای اسلامی به منظور تقویت زیرساختهای سرمایه انسانی و اجتماعی برای جهش تولید
۲) ارتقای کارآمدی نهادهای مذهبی و استفاده از ظرفیت حوزههای علمیه بهخصوص روحانیون جهادی در راستای گفتمانسازی و توسعه ارزشهای مربوط به کار و تولید به عنوان یکی از شاخههای عبادت و تقرب به خدای متعال |
۱۱) وزارت صنعت، معدن و تجارت | تقویت نوآوری در شرکتهای بزرگ ملی و حمایت از همکاری آنها با شرکتهای دانشبنیان از طریق ایجاد مشوقهای مختلف |
ماده ۳: نظارت و ارزیابی
کلیه دستگاههای مجری این سند، گزارش اجرای بند مرتبط به وظایف خود را سالانه به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه مینمایند. این گزارشها بعد از بررسی و در صورت لزوم ارائه در صحن شورایعالی، جهت استحضار مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) ارسال میگردد.
ماده ۴: این سند مشتمل بر۴ ماده و ۳۱ بند، در جلسه ۸۳۰ مورخ ۱۳۹۹/۴/۲۴ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ لازمالاجرا است.
رئیسجمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ حسن روحانی
اعمال حدنصاب نمره در پذیرش نهایی دوره دکترای نیمهمتمرکز (Ph.D) دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22041-27/09/1399
شماره 99/10731/دش ـ ۱۳۹۹/۸/۱۹
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
سازمان سنجش آموزش کشور
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور
بنا به درخواست سازمان سنجش آموزش کشور و همچنین دانشگاههای بزرگ کشور طی نامه مورخ ۱۳۹۹/۷/۱۹ و به منظور اصلاح نظام پذیرش در دورههای دکترای نیمهمتمرکز (Ph.D) و به استناد ماده ۵ مصوبه جلسه ۷۰۰ مورخ ۱۳۹۰/۸/۱۷ شورایعالی انقلاب فرهنگی و بند ۶ اقدامات ملی از راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور در خصوص استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی کشور، مصوبه ۱۳۷ مورخ ۱۳۹۹/۸/۶ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به شرح زیر ابلاغ میشود:
«دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور در پذیرش دوره دکترای نیمهمتمرکز (Ph.D) اختیار دارند از سال ۱۴۰۰ به بعد برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه و همچنین طرحواره (در رشته محلهای پژوهشمحور) میباشد، حدنصاب نمره برای هر کد رشته محل تعیین کنند. سازمان سنجش آموزش کشور مکلف است در پذیرش نهایی حدنصاب مذکور را اعمال نماید.
تبصره ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طبق ماده ۶ سند سیاستها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ شورایعالی انقلاب فرهنگی، موظف است ظرف مدت حداکثر ۱ ماه، طرح پیشنهادی سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی را برای تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه نماید».
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی و رئیس ستاد ـ سعید رضا عاملی