وضع مقررات فین تک یا فناوری نوین مالی و بانکداری باز در کره جنوبی (قسمت دوم، قسمت پایانی)

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

وضع مقررات فین تک یا فناوری نوین مالی و بانکداری باز در کره جنوبی

(قسمت دوم، قسمت پایانی)

Fintech Regulation in South Korea

 

آیا در کره جنوبی وام مورد نیاز، بسته به درخواستدهنده وام تنظیم میشود؟

بر اساس قانون  اعطای وام در کره جنوبی، ثبت‌نام جهت دریافت وام، برای شروع به هر گونه کسب و کار نیازمند وام لازم و ضروری است. با این حال، شرکت‌های تأمین مالی اعتباری مانند بانک‌ها بر اساس قانون بانکداری (Banking Act) و شرکت‌های تخصصی اعتباری تحت قانون تجارت مالی تخصصی اعتباری ( Credit Specialized Financial Business Act) مجاز می باشند که بدون ثبت نام نیز جهت اخذ وام اقدام نمایند.

در سال 2015 کمیسیون خدمات مالی کره جنوبی که به عنوان رگولاتور ملی این کشور در بحث بانکداری محسوب می‌شود، تصمیم گرفت با تشویق و ترغیب فین‌تک‌ها، وضعیت بانکداری این کشور را متحول کند و سطح خدمات بانکی را ارتقاء دهد. یکی از بلندپروازترین نورسیده‌ها «زنده باد جمهوری» (Viva Republica) نام داشت. این استارتاپ به عنوان نخستین فین‌تک سرشناس کره جنوبی در ماه دسامبر توانست سرمایه‌ای بالغ بر 80 میلیون دلار جذب کند و ارزش خود را به 1.2 میلیارد دلار برساند.

قانون اعطای وام همچنین سقف نرخ بهره قابل دریافت از وام‌گیرندگان را تعیین می‌نماید. به این صورت که از تاریخ ارسال درخواست وام، سالانه تا سقف 20% سود جهت بازپرداخت لحاظ خواهد شد. لازم به توضیح است که شرکت‌های تأمین‌کننده وام مانند بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، به درخواست‌کنندگان وام اعلام می‌دارند که مصرف این مبالغ جهت تبلیغات و ….صرفاً می‌بایست با رعایت استانداردهای تعیین‌شده در قانون «حمایت از مصرف کننده مالی» (Financial Consumer Protection Act) مصوب 25 مارس 2021 باشد و مقررات این قانون باید در هر صورت از سوی ایشان رعایت گردد.

آیا در کره جنوبی محدودیتهایی برای وامهای معاملاتی در بازار ثانویه وجود دارد؟

درخواست وام، فقط از اشخاصی که به طور خاص مطابق با قانون اعطای وام فهرست شده‌اند ممکن است، مانند نهادهای تجاری ثبت شده و بانک‌ها و شرکت‌های تخصصی که اعتبارات لازم را کسب کرده اند.

رژیم نظارتی برای طرحهای سرمایهگذاری جمعی به چه شکل است؟ آیا شرکتهای فینتک یا ارائهکننده محصولات و خدمات مالی جایگزین نیز در محدوده این رژیم نظارتی قرار دارند؟

کسب‌وکار سرمایه‌گذاری جمعی و طرح‌های سرمایه‌گذاری جمعی تحت قانون «خدمات سرمایه‌گذاری مالی و بازار سرمایه کره جنوبی» تنظیم می‌شود. این قانون مسئولیت تنظیم پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی را دارد. با این حال، سایر محصولات و خدمات مالی جایگزین، مانند وام‌دهی همتا به همتا (P2P)، تحت مقررات متفاوتی تنظیم می‌شوند.

آیا مدیران صندوقهای سرمایهگذاری جایگزین تحت نظارت قرار دارند؟

طرح‌های سرمایه‌گذاری جمعی و مدیران آن‌ها تحت نظارت قانون «خدمات سرمایه‌گذاری مالی و بازار سرمایه کره جنوبی» هستند. با فرض اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جایگزین به عنوان صندوق‌های سرمایه‌گذاری جمعی طبقه‌بندی شوند، برای مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری جایگزین در کره جنوبی، شرکت‌های فین‌تک باید مجوز لازم را دریافت کنند و مطابق با مقررات این قانون عمل کنند.

وام دهی در حوزه همتا به همتا یا بازار غیرمتمرکز در کره جنوبی به چه شکل خواهد بود؟

در حوزه P2P  (Peer to Peer) که اشخاص مستقیماً با یکدیگر تبادل وام می‌کنند، درخواست‌دهندگان وام بدواً باید ثبت‌نام را تکمیل کرده و با مقررات مختلف تحت قانون مالی مرتبط با سرمایه‌گذاری آنلاین، از جمله افشای وضعیت مالی و ساختار تجاری و ممنوعیت درگیر شدن در شیوه‌های پرخطر، مطابقت داشته باشند. علاوه ‌بر این، سرمایه‌گذاران وام‌دهی P2P مشمول سقف‌های سرمایه‌گذاری هستند که متناسب با درآمد آن‌ها تعیین می‌شود.

آیا مقررات خاصی در حوزه تأمین مالی جمعی در کره جنوبی وجود دارد؟

تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام، توسط قانون «خدمات سرمایه‌گذاری مالی و بازار سرمایه کره جنوبی» اداره می‌شود. شرکت‌های فین‌تک که مایل به ارائه خدمات سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر سهام هستند، باید در کمیسیون خدمات مالی ثبت نام کنند. در حالی که مقررات انعطاف‌پذیر‌تری نسبت به خدمات مالی سنتی وجود دارد، مقررات مربوط برای ترویج تجارت سرمایه‌گذاری جمعی نیز مشمول چندین محدودیت هستند. به عنوان مثال، حداکثر میزان سرمایه‌گذاری که هر شرکت ممکن است از طریق تأمین مالی جمعی به دست آورد، 1.5 میلیارد وون در سال است. تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش و تأمین مالی جمعی مبتنی بر کمک مالی مشمول محدودیت خاصی نیستند. با این حال، بسته به ویژگی‌های مدل کسب‌وکارشان، نهادهای تجاری سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر پاداش ممکن است ملزم به ثبت‌نام به‌عنوان توزیع‌کننده سفارش پستی تحت قانون حمایت از مصرف‌کننده در تجارت الکترونیک باشند.

آیا برای خدمات پرداخت در کره جنوبی مقررات خاصی تنظیم شده است؟

خدمات پرداخت عمدتاً توسط قانون «تراکنش‌های مالی الکترونیکی» اداره می‌شود و هر نهادی که مایل به مشارکت در چنین تجارتی است باید در کمیسیون خدمات مالی ثبت نام کرده و از تعهدات مربوطه پیروی کند.

آیا قوانین یا مقرراتی برای ترویج رقابت که مؤسسات مالی را ملزم کند تا دادههای مشتری یا محصول را در اختیار اشخاص ثالث قرار دهند، در نظر گرفته شده است؟

در حال حاضر، بانکداری باز (open banking) مشمول مقررات خاصی در کره جنوبی نیست. به عنوان یک رویه عمومی، مؤسسات مالی و واحدهای تجاری مالی الکترونیکی به ترتیبات خصوصی برای خدمات بانکداری باز با همکاری تنظیم‌کننده‌های مالی متکی هستند. در حال حاضر یک لایحه اصلاحی برای قانون «تراکنش‌های مالی الکترونیکی» در دست بررسی است که شامل زمینه‌های قانونی و الزامات بانکداری باز است.

آیا شرکت‌های فین‌تک که محصولات بیمه را در کره جنوبی می‌فروشند یا به بازار عرضه می‌کنند، تحت رژیم نظارتی قرار دارند؟

هر شخصی که مایل به فروش محصولات بیمه‌ای است باید طبق قانون تجارت بیمه (Insurance Business Act) به عنوان نماینده بیمه، وکیل بیمه یا کارگزار بیمه ثبت‌نام کند. علاوه بر این، فروش محصولات بیمه‌ای تحت قانون «حمایت از مصرف‌کننده مالی» است.

آیا محدودیتی برای ارائه مراجع اعتباری یا خدمات اطلاعات اعتباری در کره جنوبی وجود دارد؟

بر اساس قانون استفاده و حفاظت از اطلاعات اعتباری (Credit Information Use and Protection Act)، هر نهادی که بخواهد مرجع اعتبار یا اطلاعاتی را به شخص ثالث ارائه دهد، بسته به ویژگی‌های کسب‌وکار آن واحد، ملزم به اخذ مجوز است. برای دریافت چنین مجوزی، متقاضیان باید شرایط پیچیده‌ای را رعایت کنند. به عنوان مثال، در بیشتر موارد، مجوزها فقط به آن دسته از نهادهایی اعطا می‌شود که 50 درصد یا بیشتر مالکیت آن‌ها در اختیار مؤسسات مالی است (مانند بانک‌ها یا شرکت‌های هلدینگ مالی).

نتیجه

در دسترس بودن خدمات مالی لزوماً منجر به افزایش تقاضا و استفاده از این خدمات به ویژه در میان جمعیت‌‌های آسیب‌‌پذیر نمی‌‌شود. فین‌تک‌‌ها راه سرعت‌بخشیِ ورود افراد به دنیای استفاده از خدمات دیجیتالی مالی هستند، اما شرط کافی نیستند.

تحقیقات نشان می‌‌دهد که مصرف‌کنندگان خدمات مالی انتظار دارند که استفاده بهتر از این محصولات به آن‌ها آموزش داده‌‌ شود که در این‌جا نقش فین‌تک‌‌ها به عنوان فراهم‌‌کننده این خدمات کاملاً شناخته ‌شده ‌است.

منبع:  

bkl

مترجم و مؤلف:

دکتر مونا خلیلزاده

میتوانید برای خواندن اخبار دیگر جهان به صفحه پویش های حقوقی پژوهشکده حقوقی شهر دانش مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

انعقاد قرارداد برای نوسانات قیمت

“انعقاد قرارداد برای نوسانات قیمت” Contracting for Price Fluctuations   یادداشت سردبیر نوسانات شدیدِ قیمت همواره موجب بی‌ثباتی‌هایی…
keyboard_arrow_up