دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا: هوش مصنوعی را نمی توان مخترع نامید

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا: هوش مصنوعی را نمی توان مخترع نامید

(U.S. Court of Appeals Rules AI Cannot Be Named an Inventor)

 

پویش-دادگاه-تجدیدنظر-فدرال-آمریکا-هوش-مصنوعی-را-نمی-توان-مخترع-نامید

به موجب رأی دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا، هوش مصنوعی را نمی­ توان در تقاضای ثبت اختراع، «مخترع» نامید.دادگاه تجدیدنظر فدرال در 5 اوت 2022، با استناد به قانون پتنت امریکا (Patent Act) و جست­وجو در منابع متعدد، مقرر داشت که وفق قانون پتنت، مخترع باید «شخص حقیقی» باشد.

پیش از این، در 5 ژوئیه 2022 نیز هیأت حقوقی تجدیدنظر دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO) در پرونده‌ای اذعان نمود که بر اساس کنوانسیون اروپایی ثبت اختراع (EPC)، مخترعِ تعیین­ شده در اظهارنامه ثبت اختراع باید «انسان» باشد. این تصمیم پیرو رد دو تقاضای ثبت اختراع که در آن یک سیستم هوش مصنوعی به نام دابوس (DABUS) به‌عنوان مخترع معرفی شده بود، اتخاذ گردید.

در سال 2019 فردی به نام استفان تالر دو تقاضای ثبت اختراع جداگانه را در خصوص اختراعاتی که توسط سیستم هوش مصنوعی دابوس توسعه یافته بودند، به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری امریکا (PTO) ارائه نمود. دفتر ثبت اختراعات، درخواست را فاقد مخترع معتبر و در نتیجه ناقص دانست. پس از تلاش­های ناموفق تالر در معرفی هوش مصنوعی به‌عنوان مخترع، پرونده به دادگاه تجدیدنظر فدرال راه یافت.

این‌که آیا هوش مصنوعی می‌تواند مخترع شناخته شود یا نه، پرسشی است که جهان با آن روبروست. در حال حاضر، بر اساس قوانین ثبت اختراع آمریکا و اروپا، هوش مصنوعی نمی‌تواند مخترع باشد.

منبع:

Reed Smith/ EPO

مترجم:

دکتر شیما عطار

 

میتوانید برای خواندن اخبار دیگر جهان به صفحه پویش های حقوقی پژوهشکده حقوقی شهر دانش مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

keyboard_arrow_up