کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به افشاگران فساد بیش از 10 میلیون دلار جایزه می‌دهد.

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به افشاگران فساد بیش از 10 میلیون دلار جایزه می‌دهد.

SEC Awards More Than $10 Million to Whistleblower

در تاریخ 31 اکتبر 2022، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، جایزه 10 میلیون دلاری را برای افشاگری (سوت‌زنی) تعیین نمود.

دولت آمریکا برای افشای اطلاعاتی که به شناسایی عوامل سایبری تخریب‌گر که زیرساخت‌های حیاتی در بازارهای سرمایه آمریکا را هدف می‌گیرند کمک می­کنند، بیش از ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. نهادهای ناظر در بازارهای سرمایه به منظور شناسایی موارد نقض قوانین اوراق بهادار و بهبود سلامت بازار توجه چشمگیری به افشاگری و گزارش‌های سوت‌زنی داشته‌اند. این نهادها عموماً دستورالعمل‌های تشویقی را که شامل پرداخت پاداش هستند ارائه و بر مبنای این دستورالعمل‌ها در صورت اثبات جرایم و پرونده‌های تخلف، پاداش‌های قابل‌توجهی به افشاگران (سوت‌زنان) پرداخت می‌‌نمایند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که بعضی از فعالیت‌های سایبری که زیرساخت‌های حساس آمریکا را هدف می‌گیرند، جرم و ازمصادیق کلاهبرداری‌های رایانه‌ای هستند. در این راستا، این سازمان یک کانال گزارش‌دهی را به منظور حمایت از امنیت سرمایه‌های موجود ایجاد کرده است.

پرداخت‌ها به افشاگران اطلاعاتی از طریق صندوق حمایت از سرمایه‌گذاران که توسط کنگره ایجاد شده است انجام می­شود و به طور کامل تأمین این پاداش‌ها به افشاگران توسط افرادی صورت می‌گیرد که قوانین مرتبط با اوراق بهادار را نقض نموده و متعاقب آن مجبور به پرداخت جریمه‌های نقدی شده‌اند. هنگامی‌که افشاگران به طور داوطلبانه اطلاعات مهم و معتبر را  در زمان مناسب که منجر به پیشگیری از وقوع بزه گردد، در اختیار کمیسیون بورس و اوراق بهادار قرار دهند، واجد شرایط دریافت پاداش خواهند شد .

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده از زمان آغاز به کار خود از سال 2012، تاکنون 1.2 میلیارد دلار جایزه به 233 افشاگرِ اطلاعاتی در سراسر جهان اعطاء کرده است. اطلاعاتی که متضمن فعالیت‌های غیرقانونی است می­تواند مشمول دریافت جوایز باشد. این کمیسیون درصورتی که جرایم نقدی ناشی از نقض قوانین اوراق بهادار بیشتر از یک میلیون دلار باشد، نرخ 10 تا 30 درصد از مبلغ اخذ شده نهایی جریمه را مبنای محاسبه پاداش قرار می‌دهد.

در این رابطه، کرئولا کلی، رئیس دفتر افشاگری کمیسیون بورس و اوراق بهادار بیان داشته است: «افشاگران زیادی به ما کمک کرده‌اند و اطلاعاتی را ارائه داده­اند که منجر به بازگشت مقادیر قابل‌توجهی از پول به سرمایه‌گذاران آسیب‌دیده گردیده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار از محرمانه بودن اطلاعات افشاگران (سوت زنان) محافظت می‌نماید و از انتشار اطلاعاتی که می‌تواند هویت یک افشاگر را فاش نماید، خودداری می­کند.»

کمیسیون به تازگی به میزان 10.4 میلیون دلار به  چندین افشاگر (سوت‌زن) که در اثبات پرونده‌های تخلفاتی نقش مؤثری داشته‌اند، پرداخت کرده‌ است. بیشترین میزان پاداش سوت‌زنی در سال 2020 میلادی جمعاً به میزان 114 میلیون دلار و کمترین آن در سال 2014 جمعاً به میزان 30 میلیون دلار بوده است.

منبع:

sec.gov

مترجم:

دکتر مهدیه وجدانی‌فخر

میتوانید برای خواندن اخبار دیگر جهان به صفحه پویش های حقوقی پژوهشکده حقوقی شهر دانش مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

keyboard_arrow_up