دستورالعمل‌هایی برای اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی در هند

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دستورالعمل‌هایی برای اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی در هند

Guidelines for Social Media Influencer

دولت هند اعلام کرده است که در حال تنظیم دستورالعمل‌هایی است تا جلوی اینفلوئنسرها را در شبکه­ های اجتماعی بگیرد و بدین‌وسیله بتواند تبلیغات گمراه‌کننده را تحت کنترل درآورد.

سابقاً بر مبنای قانون حمایت از مصرف کننده 2019، از حقوق مصرف‌کننده در مقابل تبلیغات خلاف واقع یا گمراه کننده محافظت می‌شد. قانون مزبور اشاره می‌کرد که تولید تبلیغات خلاف واقع یا گمراه کننده می‌بایست به عنوان رویه و اقدام تجاری غیرمنصفانه تلقی گردد، در این راستا، این قانون تشکیل یک «نهاد مرکزی حمایت از حقوق مصرف‌کننده» (CCPA) را برای نظارت بر تبلیغات خلاف واقع یا گمراه کننده مقرر نمود.

متعاقباً در سال 2022، نهاد مرکزی حمایت از حقوق مصرف‌کننده، از جزئیات دستورالعملی تحت عنوان «دستورالعمل‌هایی پیرامون منع تبلیغات گمراه‌کننده و منع حمایت از تبلیغات گمراه‌کننده» خبر داد.

این دستورالعمل‌ها در راستای نظارت بر تبلیغات گمراه‌کننده یا خلاف واقع، وضع مجازات‌هایی تا سقف یک میلیون روپیه هند را برای سازنده تبلیغات، تبلیغ‌کننده و حمایت‌کننده از تبلیغ مقرر کردند. در صورت نقض‌های بعدی (تکرار موارد ممنوع)، میزان مجازات می‌تواند تا سقف پنج میلیون روپیه هند افزایش پیدا کند. این دستورالعمل همچنین خاطرنشان می‌کند که حمایت‌کننده از تبلیغ می‌تواند به مدت یک سال از ساخت تبلیغات محروم شود که این میزان­ می تواند در صورت تکرار به سه سال افزایش پیدا کند.

اخیراً «دپارتمان امور مصرف‌کننده» دستورالعملی را تصویب کرده که به جزئیات مشخص می­کند که سلبریتی‌ها (اشخاص مشهور) باید در صورت تأیید یک برند، دستورالعمل را به دقت اعمال نمایند. همچنین سابقاً، قانون حمایت از مصرف‌کننده حاوی شروطی بود که سلبریتی‌ها را برای ادعاهای گمراه‌کننده مسئول قرار می‌داد.

در حال حاضر دولت هند اعلام کرده است که در حال تنظیم دستورالعمل‌های بیشتری است تا رفتارهای اینفلوئنسرها را در شبکه‌های اجتماعی سامان دهد و بدین‌وسیله بتوانند تبلیغات گمراه‌کننده را تحت کنترل درآورد.

یکی از تغییرات برجسته مورد انتظار در هند این است که اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی را ملزم می­کند در صورتی که تبلیغات دارای اسپانسر (حامی) باشد، این موضوع را افشا سازند.

در ایالات متحده نیز پیش از این، «کمیسیون تجارت فدرال» دستورالعمل‌هایی را برای اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود. در آمریکا، دستورالعمل‌ها حتی یک گام فراتر رفتند و اینفلوئنسرها همچنین ملزم هستند که علاوه‌بر اعلام هر نوع مبادله پولی و مالی، هر نوع رابطه مادی با برند یا محصول مورد تبلیغ را نیز علنی کنند. برای مثال، اینکه برندی محصولات تخفیف‌داری به او هدیه داده است یا سایر مزایایی که انگیزه نام بردن از برندی را ایجاد می‌کند، باید افشا شود.

 

منبع: 

Anand and Anand

مترجم:

دکتر مریم اعتماد

 

میتوانید برای خواندن اخبار دیگر جهان به صفحه پویش های حقوقی پژوهشکده حقوقی شهر دانش مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

انعقاد قرارداد برای نوسانات قیمت

“انعقاد قرارداد برای نوسانات قیمت” Contracting for Price Fluctuations   یادداشت سردبیر نوسانات شدیدِ قیمت همواره موجب بی‌ثباتی‌هایی…
keyboard_arrow_up