جرایم مهم در متاورس باید جرم انگاری شود

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

جرایم مهم در متاورس باید جرم انگاری شود

(Serious Crime in The Metaverse Should Be Outlawed)

پویش-متاروس-min

متاورس به دنیای مجازی اشاره دارد که در آن افراد می توانند از طریق یک آواتار زندگی، کار و بازی کنند. در واقع، هنوز کاملا بهره برداری و رایج نشده است، اما شرکت‌های فناوری میلیاردها دلار برای توسعه این فناوری سرمایه‌گذاری می کنند. البته در این خصوص، برخی از نگرانی‌های ایمنی مرتبط با توسعه آن وجود دارد.

با پیچیده‌تر شدن زندگی در متاورس، فرصت‌های بیشتری برای وقوع جرم وجود خواهد داشت. جرایم نه تنها مربوط به نقض حریم خصوصی که شرکت‌ها با فروش داده‌های شخصی کاربران مرتکب می‌شوند، بلکه در سایر مصادیق نیز متصور است و رفتارهایی مانند قتل یا تعرض یا جرایم ناشی از نفرت در این فضا می تواند آسیب زا و نگران کننده باشد. در قانون جزا، ارتکاب جرایمی مانند قتل مجازات دارد، اما مجازات‌های قانونی مربوط به زندگی واقعی است. بنابراین رفتارهایی مانند کشتن آواتار یک فرد در متاورس مجازاتی به این شکل نخواهد داشت و به نظر می رسد جرایمی که در دنیای متاورس رخ می دهد، بدون مجازات می مانند.

در راستای همین نگرانی‌ها، وزیر امارات متحده عربی در سخنرانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس، بیان کرد که جنایت جدی در متاورس باید توسط سازمان ملل غیرقانونی اعلام شود.

به گفته وزیر هوش مصنوعی امارات متحده عربی، باید قوانین جدیدی برای جلوگیری از ارتکاب جنایاتی مانند “قتل” در متاورس ایجاد شود. وی بیان داشت «اگر برای شما در واتس‌اپ پیامی بفرستم، شاید شما را بترساند و شخصیت‌تان را ترور کند، اما باعث نمی‌شود خاطره‌ای در ذهن‌تان بماند که دچار PTSD اختلال اضطراب پس از سانحه شوید. اما اگر وارد متاورس، دنیای واقع‌گرایانه در آینده، شویم و من شما را در آنجا به قتل برسانم، شما آن را می‌بینید. این کار شما را به جایی می‌رساند که باید در هر جای جهان که هستید به آن واکنش نشان دهید. و این یک ترس و آسیب همیشگی برایتان خواهد داشت.»

وی از «اتحادیه بین‌المللی مخابرات، آژانس تخصصی سازمان ملل متحد برای فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات خواست درباره تنظیم استانداردهای امنیتی بین‌المللی برای متاورس گفتگو داشته باشند. وزیر هوش مصنوعی امارات معتقد است مردم در هرجای دنیا که هستند، باید به این قوانین پایبند بمانند. در حقیقت باید قوانینی مختص این فضا مانند غیرقانونی بودن فروش مواد مخدر یا پورنوگرافی کودکان در دنیای اینترنت وضع شود.

این مقرره باید هم بحث ایجاد ضوابط و استانداردهای استفاده از این فضا و ایجاد ممنوعیت‌ها وکنترل‌ها را دربرگیرد و هم بحث شناسایی ماهیت جرایم ارتکابی متاورسی و قواعد رسیدگی به جرایم این فضا را در نظر داشته باشد. اینکه آیا باید شکایات را به دادگاه برد تا توسط سیستم حقوقی مورد بررسی قرار گیرد یا فرادادگاه‌هایی وجود خواهند داشت که فقط در متاورس ایجاد می شوند، لازم است مورد تقنین و توجه کشورها قرار گیرد.

منبع:

CNBC

مترجم:

دکتر مهرنوش ابوذری

 

میتوانید برای خواندن اخبار دیگر جهان به صفحه پویش های حقوقی پژوهشکده حقوقی شهر دانش مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

keyboard_arrow_up