مجازات متکدیان و مؤسسات خیریه بدون مجوز در امارات چیست؟

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مجازات متکدیان و مؤسسات خیریه بدون مجوز در امارات چیست؟

?What are the Punishments for Beggars and Unlicensed Charities in the UAE

 

امارات متحده عربی قوانین سختگیرانه‌ای در دو زمینه تکدی‌گری و نیز جمع ­آوری کمک‌های مالی از طریق مؤسسات خیریه غیرمجاز وضع نموده است. این قوانین جهت حفظ وجهه امارات متحده عربی، مبارزه با تکدی‌گری سازمان‌یافته و جلوگیری از خطرات سوء­استفاده از منابع مالی در راستای اهداف تروریستی و حفاظت از منافع  افراد نیکوکار معرفی و اصلاح شده است.

قوانین قابل اجرا

امارات متحده عربی اخیراً «قانون مجازات امارات متحده عربی» (قانون فدرال شماره 31 سال 2021) را تصویب کرده که مجازات‌هایی را برای تکدی‌گری، از جمله تکدی‌گری سازمان‌یافته وضع نموده­ است. این قانون، قانون سابق امارات متحده عربی در سال 2018 در خصوص تکدی‌گری را ملغی کرده است.

خیریه­ ها

امارات متحده عربی قانون جدیدی به نام «قانون کمک‌های مالی امارات متحده عربی» نیز تصویب نموده است که به‌موجب آن همه نهادهایی که مایل به جمع‌آوری یا ارائه کمک‌های مالی در امارات هستند باید بر اساس این قانون سازمان‌دهی شوند.

قانون چه می­گوید؟

«قانون مجازات امارات متحده عربی» تکدی‌گری را جرم دانسته است. طبق این قانون، هر فردی که در حال تکدی‌گری باشد با مجازات حبس و جزای نقدی رو به رو خواهد شد. همچنین، هر فردی که در تکدی‌گری سازمان‌یافته دست داشته باشد و این تکدی‌گری سازمان‌یافته را مدیریت نماید به حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد. مواد مربوط به این قانون که مجازات تکدی‌گری، از جمله تکدی‌گری سازمان‌یافته را تعیین می­نماید به شرح زیر است:

ماده 475

«هرکس به هر نحوی با در خواست و التماس، منفعت مالی یا غیر­مالی کسب نماید مرتکب جرم تکدی‌گری شده و به حبس از 3 ماه و جزای نقدی حداقل 5000 درهم محکوم خواهد شد.

مجازات جرم تکدی‌گری در موارد ذیل تشدید می­شود:

-در صورتی که متکدی سالم به نظر برسد و منبع امرار معاش داشته باشد.

-اگر متکدی با جعل جراحات یا ناتوانی‌های دائمی و با تظاهر به ارائه خدمت به شخص ثالث و یا استفاده از هرگونه فریب و کلاهبرداری به قصد تحت تأثیر قرار دادن دیگران برای جلب همدردی آنها اقدام به تکدی‌گری نماید.»

ماده 476

«هر شخصی به اداره تکدی‌گری سازمان‌یافته متشکل از دو یا چند نفر بپردازد، به حبس از 6 ماه و جزای نقدی حداقل 100،000 درهم محکوم خواهد شد. همین مجازات در مورد هر شخصی که افرادی را برای کار در تکدی‌گری سازمان‌یافته در کشور  بکارگیرد، اعمال می­شود.»

ماده 477

«هر شخصی که در تکدی‌گری سازمان‌یافته شرکت کند، به حبس از 3 ماه و جزای نقدی از 5000 درهم یا یکی از این دو مجازات محکوم خواهد شد. در صورتی که مرتکب تکدی‌گری سازمان‌یافته، سرپرست و یا قیم قانونی افراد متکدی باشد، مجازات تشدید خواهد شد.»

جرایم تکدی‌گری آنلاین

علاوه بر موارد فوق، قانون جدیدی به نام «قانون جدید جرایم سایبری» (قانون فدرال شماره 34 سال 2021) برای مقابله با جرایم سایبری، شایعات و اخبار جعلی توسط دولت امارات تصویب و از 2 ژانویه 2022 لازم‌الاجرا شده است. در ماده 51 این قانون، مجازات ارتکاب به جرم «تکدی‌گری آنلاین» 3 ماه حبس و حداقل جزای نقدی 10000 درهم تعیین شده است؛ در این راستا ماده 51 بیان می­کند:

«هر کس با استفاده از روش‌های فناوری اطلاعات با استدعا یا به هر نحوی مرتکب جرم تکدی‌گری شود به حداکثر 3 ماه حبس و یا پرداخت حداقل جزای نقدی 10000 درهم محکوم خواهد شد. هر کس از روش‌های فناوری اطلاعات برای دریافت یارانه از سازمان‌های دولتی فدرال یا محلی یا یکی از مقامات آن به روش‌های نادرست یا خلاف واقع استفاده کند مشمول همان مجازات خواهد بود.»

برای خیریه‌ها

بر اساس «قانون کمک‌های مالی امارات متحده عربی» فعالیت‌های جمع‌آوری وجوه خیریه و کمک‌های مالی طبق ماده 2/6 فقط توسط نهادهای خاصی مجاز است که مجوز مشخصی از دستگاه‌های دولتی  دریافت کرده باشند. علاوه بر نهادهای مجاز، مؤسسات خیریه مورد تأیید دولت و مقامات فدرال و محلی (به شرطی که قوانین، تصویبنامه‌ها یا احکام مربوطه تأیید کنند که این مقامات می­توانند چنین فعالیت‌هایی را انجام دهند) مجاز به جمع‌آوری، دریافت و ارائه کمک‌های مالی هستند.

بر اساس ماده 1/6 قانون کمک‌های مالی امارات متحده عربی، هیچ شخص حقیقی مجاز به جمع‌آوری کمک‌ها یا انجام هرگونه فعالیت در راستای جمع‌آوری وجوه خیریه نیست. نهادهایی هم که مجوز جمع‌آوری کمک‌های مالی را از مقامات ذی‌صلاح دریافت کرده‌اند ، باید از طریق یکی از مؤسسات خیریه دارای مجوز در امارات متحده عربی اقدام به جمع‌آوری کمک کنند.

بر اساس ماده 36، جمع‌آوری هدایا بدون کسب مجوز، مجازات حبس و یا پرداخت جریمه تا سقف 300،000 درهم به دنبال خواهد داشت. همچنین استفاده از کمک‌های مالی جمع‌آوری‌شده برای هدفی غیر از اهداف تعیین شده مجازات‌های مشابهی در نظر گرفته شده است.

 

منبع:

Hassan Elhais

مترجم:

دکتر سحر کریم­نیا

میتوانید برای خواندن اخبار دیگر جهان به صفحه پویش های حقوقی پژوهشکده حقوقی شهر دانش مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

keyboard_arrow_up