مقررات جدید ایمنی آتش‌ نشانی برای مجتمع های مسکونی در بریتانیا

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مقررات جدید ایمنی آتش‌نشانی برای مجتمعهای مسکونی در بریتانیا

Fire safety regulations for private residential buildings

 

مقدمه :

پس از وقوع حادثه آتش سوزی ساختمان 19 طبقه در لندن در سال 2017 ، نهایتاً مقررات جدیدی در بریتانیا به تصویب رسیده است که سختگیری بیشتر و دامنه شمول وسیع تری را برای تامین ایمنی لازم در نظر گرفته است. در ایران نیز پس از حادثه آتش سوزی پلاسکو موضوع مورد توجه بیشتری قرار گرفته و تلاش‌های خوبی در این سال‌ها صورت گرفته است لکن هنوز نقاط ضعفی از جمله در دامنه الزامی شدن این مقررات، اشخاصی که مکلف به رعایت تکالیف هستند، الزام قانونی به آموزش کاربران ساختمان و برخی استانداردها از جمله آنهاست که جای آن دارد که مورد توجه قرار گیرد. از این روی برای استفاده از تجربه آن کشور، متن ذیل انتخاب شده که ترجمه آن تقدیم می گردد:

دامنه شمول مقررات آتش نشانی بر چه نوع ‌ساختمان‌هایی است؟

«دستور اصلاح مقررات ایمنی آتش‌نشانی» (Regulatory Reform (Fire Safety) Order) در بریتانیا بر قسمت‌های مشترک همه  مجتمع های آپارتمانی بزرگ یا کوچک و همه ‌ساختمان‌های اداری اعمال می‌شود  گرچه ممکن است بسیاری به اشتباه گمان کنند که ‌ساختمان‌های  کوچک از شمول آن خارج است

ملاک شمول در مقررات آتش نشانی در بریتانیا آن است که هر ساختمانِی که دارای قسمت‌های مشاعی (بخش‌هایی که توسط بیش از یک مالک استفاده می‌شود) باشد، تحت پوشش مقررات ایمنی آتش‌نشانی قرار  دارد. برای مثال، اگر  در یک خانه ویلایی ویکتوریایی [خانه‌هایی که در زمان ملکه ویکتوریا ساخته شده‌اند و دارای سقف‌های بلند با تاج سازی، شومینه و پله‌های بزرگ و اتاق‌های بسته هستند] تغییراتی داده  و دو واحد مستقل برای سکونت در آن ایجاد شود که دارای ورودی مشترکی برای دو واحد مسکونی باشد ، مقررات ایمنی آتش‌نشانی بر آن‌ها نیز اعمال خواهد شد.

تکالیف مورد نظر قانونگذار متوجه چه اشخاصی است؟

مقررات آتش نشانی تکالیفی را بر عهده مالکین قرار می‌دهد. در جایی که هر واحد آپارتمانی دارای مالک معین و متفاوتی است (Condominium)  تکالیف متوجه مالکان آپارتمان‌ها یا شخص حقوقی که متشکل از آنهاست و مدیران آنها می باشد  و در جایی که ساختمان از طریق شرکت هایی که در ‌ساختمان‌ها به قصد اجاره سرمایه گذاری می کنند، در اختیار مستأجرین قرار می‌گیرد، مدیران شرکت  این تکالیف را برعهده دارند.

 قانونگذار چه تکالیفی را برعهده مالکان و مدیران قرار داده است؟

  1. اتخاذ هر نوع تدابیر احتیاطی که به‌طور منطقی و عقلانی برای تضمین ایمنی محل در برابر آتش‌سوزی مورد نیاز است؛
  2. انجام ارزیابی خطرات آتش‌سوزی، شناسایی اقدامات احتیاطی و مطابق با الزامات مقررات ایمنی آتش‌سوزی؛ از جمله، فراهم‌آوردن تجهیزات اطفاء حریق، تهیه تابلوهای راهنما و علایم هشداردهنده به مقدار کافی برای هر نقطه از ساختمان، آ، تهیه سیستم و قراردادهای نگهداری مناسب از تجهیزات آتش‌نشانی، و اطمینان از فقدان موانع و روشن بودن مسیرهای خروجی‌
  3. پیش‌بینی کردن همه اقدامات و روش‌هایی که در صورت بروز خطر می بایست به اجرا گذاشته شود و آموزش همه ساکنان و کارکنانی که از ‌ساختمان‌ها استفاده می کنند نسبت به آنچه که در مواقع خطر باید بکارگیرند. .

در مقررات جدید توجه ویژه ای به دو نکته ضرورت یافته است :

  1. رعایت استانداردهای ساختمانی در برابر آتش مثل نصب درهای ضد حریق
  2. لزوم رعایت ارزیابی‌های دقیق ایمنی آتش نشانی در همه ‌ساختمان‌های قدیمی‌تر که به دلیل  فقدان امکانات ایمنی مدرن و استانداردهای قدیمی، نیاز به اقدامات احتیاطی بیشتری دارند.

منبع

Anthony Gold

مترجم:

نعیمه درویشی

 

میتوانید برای خواندن اخبار دیگر جهان به صفحه پویش های حقوقی پژوهشکده حقوقی شهر دانش مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

انعقاد قرارداد برای نوسانات قیمت

“انعقاد قرارداد برای نوسانات قیمت” Contracting for Price Fluctuations   یادداشت سردبیر نوسانات شدیدِ قیمت همواره موجب بی‌ثباتی‌هایی…
keyboard_arrow_up