چرا باید با موضوع آلودگی هوا مقابله کنیم؟

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

چرا باید با موضوع آلودگی هوا مقابله کنیم؟

Why We Must Tackle the Issue of Air Pollution

 

16 ژوئن روز هوای پاک نام‌گذاری شده است. هدف از نام‌گذاری این روز، افزایش آگاهی عمومی از خطرات ناشی از آلاینده‌ها بر سلامت افراد است.

 سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا را جدی‌ترین خطر برای سلامت انسان می‌داند. گزارش‌ها حاکی از آن است که  از هر 10 نفر در جهان، 9 نفر هوای بیش از حدِ مجاز آلوده را استنشاق می‌‌نمایند، این موضوع سالانه منجر به مرگ هفت میلیون نفر در سراسر جهان می‌گردد. آلودگی هوا در بریتانیا نیز سالانه باعث مرگ 36000 نفر به دلیل ابتلاء به بیماری‌های قلبی و ریوی، آسم و سکته می‌شود.

در دسامبر 2020، دختری 9 ساله به ­نام «اِلا آدو دِبرا» به عنوان اولین قربانی آلودگی هوا در انگلستان شناخته شد. اِلا که از سنین کودکی از آسم شدید رنج می‌برد، به طرز غم‌انگیزی در 15 فوریه 2013 درگذشت. در سال ۲۰۱۹، پروفسور «استیون هولگیت» شواهد جدیدی ارائه کرد که نشان می‌داد آلودگی هوا در مرگ او نقش داشته است. بر این اساس، دادگاه عالی انگلستان دستور تحقیقات جدید را صادر کرد،در نهایت پزشکی قانونی تأیید نمود که آلودگی هوا عامل مهمی در ایجاد و تشدید آسم اِلا بوده است. اِلا به همراه خانواده، در  سال‌های 2010 تا 2013 در فاصله 25 متری جاده «لویشام» در جنوب شرق لندن زندگی می­کرد؛ منطقه‌ای که انتشار بیش از حد دی‌اکسید‌کربن، ذرات معلق و اکسیدهای نیتروژن هوا را آلوده کرده بود.

در نهایت، دادگاه عالی مقرر نمود که اگر این اطلاعات به مادر اِلا داده می‌شد، او می‌توانست با بکارگیری روش‌های موثر از مرگ دخترش پیشگیری کند. مقامات قضایی و وکلا نیز اظهار داشتند که آلودگی هوا یک معضل مهم علیه بهداشت عمومی است و نیاز مبرم به شناسایی آن به عنوان «علت مرگ» وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که برنامه‌های بهداشت عمومی برای مقابله با هوای آلوده و سمی در اولویت قرار گرفته‌اند. بر این اساس، در گواهی مرگ اِلا، «در معرض آلودگی هوا قرار گرفتن» به عنوان یکی از دلایل مرگ ذکر گردید.

مطالعات اخیر نشان می­دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، خطر بروز انواع سرطان و بیماری‌های عصبی از جمله زوال عقل را افزایش می­دهد. با توجه به اینکه دولت و شوراهای محلی از سطوح خطرناک آلاینده‌ها در خیابان‌ها و خطراتی که این آلاینده‌ها ایجاد می‌کند آگاه هستند، وظیفه آن‌هاست که علاوه بر اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آلایندگی، با وضع مقررات و دستورالعمل‌های فوریتی برای شوراهای محلی و کسب‌وکارها، نسبت به اطلاع ­رسانی به شهروندان، کارکنان، کارمندان و گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه در خصوص سمی و خطرناک بودن هوای آلوده شهری نیز اقدام نمایند.

منبع:

Morton Fraser

مترجم:

دکتر مهدیه وجدانی‌فخر

میتوانید برای خواندن اخبار دیگر جهان به صفحه پویش های حقوقی پژوهشکده حقوقی شهر دانش مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

keyboard_arrow_up