مصوبات شوراها دهه اول اسفند 1400

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات شوراها

منتشره از تاریخ

1400/12/01 لغایت 1400/12/10

در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

شوراي عالي شهرسازی و معماری

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون بررسي ضرورت تهيه طرح راهبردي يکپارچه توسعه مناطق و مبادي مرزي کشور
لغو مصوبه مورخ ۶/۱۱/۱۳۹۳ شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون الحاق ۶۳/۸۷ هکتار اراضي موسوم به فرودگاه متروکه به شهر خوي
مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون مغايرت اساسي طرح تفصيلي با طرح جامع شهر چابهار
مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون مغايرت اساسي طرح تفصيلي با طرح جامع شهر سقز
مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون مغايرت اساسي طرح جامع شهر قروه
مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون مغايرت اساسي طرح جامع شهر نورآباد لرستان
مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون مغايرت اساسي طرح تفصيلي با طرح جامع شهر پيرانشهر
مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون تنظيم و تنسيق پيشنهادات استاني براي تأمين موردنياز قانون جهش توليد مسکن
مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون مغايرت اساسي طرح تفصيلي با طرح جامع شهر بشرويه (الحاق اراضي دولتي)
مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون طرح شهرسازي پادگان شهر ميانه
مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون انطباق طرح جامع مصوب شهر اشترينان با سیاست‌های ابلاغي
مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون پديده فرونشست زمين در کشور
مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون طرح جامع شهر قائم‌شهر
مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون عدم انطباق مصوبه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان مرکزي با سیاست‌های ابلاغي شورا پيرامون طرح جامع شهر آشتيان
مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون طرح جامع شهر دهدشت
مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون مغايرت‌هاي اساسي طرح تفصيلي با طرح جامع شهر خرم‌آباد

 

شوراي عالي شهرسازی و معماری

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون بررسي ضرورت تهيه طرح راهبردي يکپارچه توسعه مناطق و مبادي مرزي کشور

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22413 – 04/12/1400

شماره 23991/300- ۲۶ / ۲ /۱۴۰۰

مدیرکل محترم دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران

در راستای پیگیری بیانات ریاست محترم جمهوری در تاریخ ۱۳۹۹/۴/۱۲ مبنی بر ضرورت آبادانی منطقه سومار به عنوان یکی از نقاط مرزی مهم برای تجارت و تبادل کالا با کشور عراق و در چارچوب گردش کار مندرج در فراز ۱۰ ماده ۱ فصل یکم آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران، ضرورت تهیه “طرح ویژه توسعه منطقه مرزی با مرکزیت شهر سومار “، پس از هماهنگی‌های استانی در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۷/۲ کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط‌زیست و جلسه مورخ ۱۳۹۹/۷/۲۴ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمانشاه به تأیید رسید. پیرو مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان، موضوع تهیه طرح ویژه مذکور در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح و شورای‌عالی پس از استماع گزارش و نظرات اعضا و ریاست شورای‌عالی در خصوص ضرورت تحول کارکردی مرز و مناطق مرزی در توسعه فضایی کشور، به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرده و مصوب نمود:

 

طرح راهبردی یکپارچه توسعه مناطق و مبادی مرزی کشور

موقعیت ممتاز و قلمرو جغرافیایی وسیع کشور ایران با پتانسیل‌ها و مزیت‌های متنوع در سطح آن، داشتن هم پیوندی‌های عمیق تاریخی و مرزهای مشترک طولانی با چندین کشور با توانایی‌ها و نیازهای مختلف؛ انجام برنامه‌ریزی دقیق با هدف توسعه و بهینه کردن روابط با کشورهای همسایه و بهره‌مندی حداکثری از آن در مقیاس‌های ملی، منطقه‌ای و محلی را ضروری می‌نماید. تحقق بایسته هدف کلان مذکور تاکنون به دلیل وجود برخی کاستی‌ها و نارسایی‌ها با محدودیت‌هایی روبرو بوده که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱ ـ عدم وجود تسهیلات و زیرساخت‌های مناسب به‌ویژه راه‌های مواصلاتی در جهت تسهیل در انتقال کالا و انجام مبادلات مرزی.

۲ ـ عدم استفاده کافی از پتانسیل‌ها و مزیت‌های نسبی و خاص موجود در هریک از مناطق مرزی و پس‌کرانه آن‌ها در انجام و توسعه مبادلات.

۳ ـ عدم برخورداری حداکثری مناطق مرزی از فرصت و مزایای ارتباط و مبادلات مرزی در جهت رفع تگناها و ارتقاء سطح توسعه.

۴ ـ نبود برنامه مدون و یکپارچه با هدف و دستور کار مشخص و زمینه محور به‌منظور استفاده حداکثری اقتصاد ملی، منطقه‌ای و محلی از مبادلات مذکور، هماهنگ کردن فعالیت‌های تجاری مبادی مرزی کل کشور، استقرار و توزیع برنامه‌ریزی‌شده کانون‌های تولید در ارتباط مستقیم و معنادار با نیازمندی‌های کشورهای همسایه و منابع و ظرفیت‌های موجود در مناطق مرزی.

بر این اساس، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جهت رفع کاستی‌ها و مسائل مربوط به مناطق مرزی و رونق و توسعه بیش‌ازپیش حوزه مناطق مذکور و پیوند کارآمد آن با تأمین نیازهای توسعه کشور از مقیاس ملی تا محلی؛ مقرر نمود طرح ویژه‌ای تحت‌عنوان “طرح ویژه توسعه یکپارچه مناطق و مبادی مرزی کشور ” با محوریت و کارفرمایی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و با همکاری دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط تهیه گردد. اهداف، محدوده، نحوه بررسی و تصویب، نحوه تهیه چارچوب و شرح خدمات، نحوه انتخاب مهندسین مشاور دارای صلاحیت و تشکیل کمیته تخصصی راهبری طرح موردنظر به شرح زیر خواهد بود:

۱) اهداف تهیه طرح

اهداف تهیه طرح یادشده عبارتند از:

۱ ـ استفاده از پتانسیل و مزیت‌های نسبی هریک از مناطق مرزی و توجه به ویژگی‌های خاص هریک از آن‌ها، خلق فرصت و ظرفیت‌سازی در مناطق مرزی با محوریت لجستیک، تجارت و فعالیت‌های تولیدی و صنعتی صادرات محور.

۲ ـ انجام برنامه‌ریزی در جهت استفاده معقول و حداکثری از امکانات و ظرفیت‌های محلی مناطق مرزی در جهت افزایش مبادلات، کاهش هزینه‌ها و سودآوری بیشتر فعالیت‌های تولیدی و بازرگانی.

۳ ـ تقسیم‌کار بهینه و هم‌افزا بین هسته‌های فعال تجاری در مناطق مرزی کشور.

۴ ـ تمهید یکپارچگی و ساماندهی فضایی مطلوب کانون‌های جمعیتی، تولیدی، بازرگانی و محور‌های ارتباطی در مناطق مرزی کشور و پس‌کرانه‌های آن‌ها.

۵ ـ انجام برنامه‌ریزی و اعمال معیارها و استاندارد‌های از پیش اندیشده شده در زمینه تأمین و ایجاد تسهیلات و زیرساخت‌های موردنیاز در مناطق مرزی در حوزه‌های لجستیکی و حمل‌ونقل، اقامتی، سکونتی، تفریحی، تجارت و بازرگانی، درمانی، آموزش و توسعه انسانی موردنیاز جهت پشتبانی مبادلات مرزی، تقویت و پشتیبانی فعالیت‌های تولیدی و اقتصاد محلی و منطقه‌ای.

۶ ـ بهره‌مندی برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند ساکنین جوامع محلی مراکز جمعیتی مناطق مذکور از مزایای فعالیت مبادی و پایانه‌های مرزی در جهت رفع محرومیت، حل مسائل معیشتی، رونق اقتصادی و معیشت و سکونت پایدار در مناطق مرزی.

۷ ـ جلوگیری از تبعات منفی ناشی از فعالیت‌ها و دادوستدهای مرزی از جمله گسترش قاچاق، سوداگری و بورس بازی زمین، تخریب محیط‌زیست، عدم استفاده صحیح از منابع و سرمایه‌های موجود به‌ویژه زمین، تشدید تخلفات در حوزه ساخت‌وساز و ضوابط و مقررات شهرسازی، تغییر کاربری اراضی خارج از اصول و چارچوب‌های تعیین‌شده.

۲) محدوده طرح

محدوده کالبدی طرح، مبادی ۲۰ گانه مرزی کشور و پس‌کرانه‌های آن‌ها که فعالیت غالب اقتصادی ساکنین در بخش‌های مختلف اقتصادی در ارتباط مستقیم با نوع و نحوه فعالیت مبادی یادشده می‌باشد، را پوشش خواهد داد. حدود دقیق آن در مرحله اول تهیه طرح توسط مهندسین مشاور تعیین و برای بررسی و تأیید اولیه به کمیته تخصصی راهبری طرح و سپس برای تصویب به شورای‌عالی پیشنهاد خواهد شد.

مطالعات تشخیص، تحلیل و برنامه‌های پیشنهادی طرح بایستی سطوح زیر را شامل شود:

 ـ سطح فرامرزی و بین‌المللی ـ سطح ملی و منطقه‌ای ـ سطح محلی (مشتمل بر مبادی ۲۰ گانه به شرح فهرست پیوست)

۳) چارچوب و شرح خدمات طرح

طرح در دو مرحله زیر تهیه خواهد شد:

الف) برنامه‌ریزی راهبردی توسعه مناطق مرزی کشور ب) برنامه‌ریزی عملیاتی مبادی مرزی ۲۰ گانه کشور.

معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با همکاری کمیته تخصصی راهبری طرح تدوین اصول رویه‌ای و محتوایی، رویکردهای بنیادین و آغازین طرح و چارچوب شرح خدمات طرح در دو سطح فوق را به عهده خواهد داشت. چارچوب و شرح خدمات تهیه طرح یادشده در فرآیند انتخاب مهندسین مشاور برای تهیه طرح با توجه به اهداف ذکرشده در این مصوبه، از سوی مهندسان مشاور داوطلب شرکت در فراخوان تدقیق و پیشنهاد می‌شود. مهندسان مشاور ذی‌صلاح شهرسازی و برنامه‌ریزی فضایی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی معتبر و دارای ظرفیت علمی ـ تخصصی می‌توانند داوطلب تهیه این طرح در مراحل دوگانه آن باشند.

۴) نحوه بررسی و تصویب طرح

 فرآیند بررسی و تصویب طرح موردنظر به شرح زیر خواهد بود:

الف) مرحله اول: برنامه‌ریزی راهبردی توسعه مناطق مرزی کشور

۱ ـ بررسی و اظهارنظر در کمیته تخصصی راهبری طرح

۲ ـ بررسی و اظهارنظر در کمیته فنی شماره ۵ شورای‌عالی شهرسازی و معماری

۳ ـ بررسی و تصویب در شورای‌عالی شهرسازی و معماری

ب) مرحله دوم: برنامه‌ریزی عملیاتی مبادی مرزی ۲۰ گانه کشور

۱ ـ بررسی و تأیید طرح هر یک از مبادی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌های مرتبط

۲ ـ بررسی و تصویب در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران

پ) کمیته تخصصی راهبری طرح

به منظور هدایت طرح در راستای اهداف و دستور کار موردنظر و پیشبرد صحیح و سریع امور آن کمیته‌ای تخصصی با حضور صاحب‌نظران حقیقی (به انتخاب دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اولویت اعضای حقیقی کمیته‌های فنی شورای‌عالی) و نمایندگان سازمان برنامه‌وبودجه و وزارتخانه‌های کشور، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، معاونت‌های شهرسازی و معماری و حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی تشکیل خواهد شد. مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران دبیری کمیته تخصصی راهبری طرح را به عهده خواهد داشت.

ت) نحوه انتخاب و انعقاد قرارداد با مهندسین مشاور

 ـ معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی مسئولیت انتخاب و انعقاد قرارداد با مهندس/ مهندسان مشاور یا مجری/مجریان منتخب را طبق مقررات بر عهده خواهد داشت. ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های مرتبط موظف به همکاری کامل در فرآیند تهیه و بررسی طرح خواهند بود.

 ـ تأمین اعتبارات مالی لازم برای تهیه طرح توسط سازمان برنامه‌وبودجه انجام و به وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده خواهد شد.

پیوست: فهرست مبادی مرزی کشور

فهرست مبادی مرزی موردنظر این طرح به شرح زیر است. این فهرست حسب نظر و اعلام رسمی مراجع ذی‌صلاح قابل‌تغییر خواهد بود:

۱ ـ اینچه برون ۲ ـ دره گز و لطف‌آباد ۳ ـ سرخس ۴ ـ تایباد، دوغارون ۵ ـ نهبندان ماهرود ۶ ـ زابل، میلک ۷ ـ میرجاوه ۸ ـ کوهک، سراوان ۹ ـ پیشین ۱۰ ـ ریمدان، گواتر ۱۱ ـ شلمچه ۱۲ ـ سوسنگرد، چزابه ۱۳ ـ مهران، دهلران ۱۴ ـ خسروی، سومار ۱۵ ـ باشماق، بانه و مریوان ۱۶ ـ تمرچین، سرو، رازی، بازرگان و ماکو ۱۷ ـ ارس، جلفا و نوردوز ۱۸ ـ پارس آباد، گرمی و بیله سوار ۱۹ ـ آستارا ۲۰ ـ امیرآباد

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

لغو مصوبه مورخ ۶/۱۱/۱۳۹۳ شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون الحاق ۶۳/۸۷ هکتار اراضي موسوم به فرودگاه متروکه به شهر خوي

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22413 – 04/12/1400

شماره 63515/300 – ۱۴۰۰/۵/۲۳

استاندار محترم آذربایجان غربی

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱، مصوبه مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۶ خود پیرامون الحاق 87/63 هکتار اراضی موسوم به فرودگاه متروکه به شهر خوی و انتزاع همین مقدار از محدوده شهر در محدوده موسوم به شهرک ولیعصر را با عنایت به مکاتبات سازمان بازرسی کل کشور منتهی به نامه شماره 411/257806 مورخ ۱۳۹۹/۹/۲۲ موردبررسی قرار داد و علیرغم اینکه موضوع با الحاق و انتزاع اراضی در دو بخش مختلف شهر عملاً به مثابه تجدیدنظر در محدوده طرح جامع شهر به تصویب رسیده است، بنا به تشخیص مرجع محترم نظارتی مبنی بر مغایرت با موادی از قانون «منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن…» مقرر نمود: «درصورتی‌که بر اساس بررسی و مکاتبه رسمی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اراضی فرودگاه متروکه در زمان اخذ مصوبه مراجع ذی‌ربط استانی و ملی در مالکیت قطعی نیروهای مسلح نبوده است، مراتب لغو مصوبه مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۶ توسط دبیر شورای‌عالی اعلام گردد».

ازآنجایی‌که با وجود پیگیری‌های به عمل آمده، (1392/300 مورخ ۱۴۰۰/۱/۱۰ و 20003/300 مورخ ۱۴۰۰/۲/۱۹ و 51374/300 مورخ ۱۴۰۰/۴/۱۶) پس از گذشت حدود ۵ ماه از جلسه صدرالذکر شورای‌عالی شهرسازی و معماری، هیچ‌گونه مکاتبه رسمی از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مبنی بر عدم مالکیت قطعی اراضی توسط نیروهای مسلح در زمان اخذ مصوبات مراجع ذی‌ربط استانی و ملی به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری واصل نگردیده، بدین‌ترتیب مطابق تصمیم اخذشده در جلسه مذکور، مراتب لغو مصوبه مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۶ در زمینه الحاق ۸۷/۶۳ هکتار اراضی موسوم به فرودگاه متروکه به شهر خوی و انتزاع همین مقدار از محدوده شهر در محدوده موسوم به شهرک ولیعصر اعلام می‌گردد.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون مغايرت اساسي طرح تفصيلي با طرح جامع شهر چابهار

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22413 – 04/12/1400

شماره 116554/300 – ۱۴۰۰/۹/۱۰

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سیستان و بلوچستانو

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۸/۲۴ موضوع «مغایرت اساسی طرح جامع شهر چابهار ـ الحاق حدد ۳۶ هکتار اراضی واقع در شرق شهر به محدوده» مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۹/۸/۲۶ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سیستان و بلوچستان را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۰/۶/۳ کمیته فنی شماره یک موردبررسی قرار داد و ضمن موافقت با مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مبنی بر الحاق اراضی مذکور با کاربری مسکونی با تأمین خدمات جهت تأمین اراضی طرح اقدام ملی مسکن، مقرر نمود طرح تفکیکی اراضی مذکور در چارچوب زیر به تأیید کمیسیون ماده پنج برسد:

۱ ـ عدم الحاق سطوح مربوط به بستر و حریم معبر مواصلاتی به ایرانشهر و همچنین پایانه وضع موجود.

۲ ـ حذف دسترسی سواره اراضی الحاقی از معبر ایرانشهر ـ چابهار و تأمین دسترسی به سایت از سایر جبهه‌ها به جز شمال.

۳ ـ اتخاذ تدابیر لازم جهت حفظ حریم و بستر آبراهه‌ها و مسیل‌های متداخل با اراضی بر اساس اعلام‌نظر شرکت آب منطقه‌ای.

۴ ـ تأمین سطوح و سرانه‌های خدماتی موردنیاز حداقل به میزان سرانه‌های خدماتی طرح جامع مصوب چابهار.

ضمناً شورای‌عالی مقرر نمود مابقی نیاز اراضی موضوع قانون جهش تولید مسکن، با استفاده از ظرفیت اراضی داخل محدوده شهر چابهار، شهر جدید تیس و همچنین در طرح ویژه در دست تهیه ” ساماندهی سکونتگاه‌های روستایی کمپ تا رمین ” تأمین شود.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون مغايرت اساسي طرح تفصيلي با طرح جامع شهر سقز

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22413 – 04/12/1400

شماره 119718/300 – ۱۴۰۰/۹/۱۶

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۸/۲۴ خود، موضوع «الحاق ۱۱۲ هکتار اراضی دولتی واقع در شمال و شمال غرب محدوده شهر سقز جهت ایفای تعهدات دولت در قانون جهش تولید مسکن» مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان را پیرو صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۰/۸/۹ کمیته فنی شماره یک موردبررسی قرار داد و ضمن موافقت با کلیات الحاق مذکور، مقرر نمود طرح تفکیکی اراضی در چهارچوب موارد زیر به تأیید کمیسیون ماده پنج برسد:

۱ ـ اراضی واقع در شمال محدوده الحاقی (بعد از معبر پیشنهادی) به دلیل توپوگرافی نامناسب و تداخل با بستر مسیل و آبراهه موجود حذف و خط محدوده شهر در این قسمت بر معبر پیشنهادی طرح منطبق شود. (مطابق نقشه پیوست)

۲ ـ بستر و آبراهه‌ها و مسیل‌های متداخل با اراضی دقیقاً مطابق اعلام‌نظر آب منطقه‌ای در اسناد طرح لحاظ گردد.

۳ ـ تأمین سرانه‌های خدماتی هفتگانه پشتیبان سکونت مطابق مصوبه تدقیق سرانه‌های شورای‌عالی در طرح اعمال شود.

۴ ـ ظرفیت جمعیت‌پذیری اراضی الحاقی ۱۴ هزار نفر و تراکم ناخالص ۱۲۰ نفر در هکتار در قالب تراکم ساختمانی ۴ طبقه خواهد بود.

ضمناً، شورای‌عالی مقرر نمود:

۵ ـ با توجه به شیب قابل‌توجه اراضی و توپوگرافی ارتفاعات پیرامونی شهر، ملاحظات و تمهیدات لازم مرتبط با آبخیزداری شهری توسط شهرداری سقز و با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی استان در حریم و محدوده شهر صورت پذیرد.

۶ ـ با توجه به خطر وقوع زلزله، بر رعایت کلیه ملاحظات فنی بر اساس آیین‌نامه ۲۸۰۰ و سایر دستورالعمل‌های مورد تأیید مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تأکید می‌شود.

۷ ـ با توجه به ظرفیت سکونتی ایجادشده در سنوات گذشته در ارتباط با اراضی تحت مالکیت تعاونی‌های مسکن متعدد در شهر، که تاکنون بارگذاری نشده‌اند، مقرر شد مراتب توسط اداره کل راه و شهرسازی استان جهت اعمال در برنامه‌ریزی مسکن مرتبط با تکالیف قانون جهش تولید ملاک عمل قرار گیرد.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون مغايرت اساسي طرح جامع شهر قروه

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22413 – 04/12/1400

شماره 119714/300 – ۱۴۰۰/۹/۱۶

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۰ موضوع «الحاق ۱۱.۲ هکتار اراضی دولتی به محدوده شهر قروه جهت طرح جهش تولید مسکن» مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ کمیته فنی شماره یک موردبررسی قرارداد و ضمن موافقت با الحاق اراضی مذکور مقرر نمود طرح تفکیکی اراضی در چهارچوب زیر به تأیید کمیسیون ماده پنج برسد:

۱ ـ به جهت تدقیق محدوده اراضی تحت مالکیت دولت، محدوده اراضی الحاقی مطابق نقشه مورد تأیید اداره کل راه و شهرسازی استان به ۱۲.۲۴ هکتار افزایش یابد.

۲ ـ بستر و آبراهه‌ها و مسیل‌های متداخل با اراضی دقیقاً مطابق اعلام‌نظر آب منطقه‌ای در اسناد طرح لحاظ گردد.

۳ ـ تأمین سرانه‌های خدماتی هفت‌گانه پشتیبان سکونت حداقل در حد محله‌ای الزامیست. بدیهی است با عنایت به پایان افق طرح جامع شهر قروه، تأمین سطوح خدماتی در سایر مقیاس‌ها در قالب طرح جامع تجدیدنظر تأمین خواهد شد.

با توجه به اتمام افق طرح جامع شهر و لزوم تهیه طرح جامع بازنگری، مقرر شد مابقی سطوح مسکونی موردنیاز شهر با اولویت نوسازی بافت فرسوده و استفاده از اراضی مازاد متعلق به دستگاه‌های دولتی با پیگیری ویژه اداره کل راه و شهرسازی و با هماهنگی استانداری در قالب طرح مذکور و با قید فوریت ساماندهی و پس از تصویب در مراجع استانی به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال شود.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون مغايرت اساسي طرح جامع شهر نورآباد لرستان

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22413 – 04/12/1400

شماره 119706/300- ۱۴۰۰/۹/۱۶

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۸/۲۴ خود، موضوع “الحاق ۷۸ هکتار اراضی دولتی موسوم به الفت آباد به شهر نورآباد ـ جهت اختصاص به امر مسکن مطابق قانون جهش تولید مسکن”  مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۰/۷/۱۹ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرارداد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

۱ـ با عنایت به اینکه بنا به اذعان مشاور تهیه‌کننده طرح به دلیل شرایط توپوگرافی اراضی امکان بارگذاری صرفاً در حدود ۴۰.۵ هکتار از سایت فراهم است، ضمن موافقت با الحاق این بخش از اراضی مقرر می‌نماید مابقی اراضی تحت کاربری پارک و فضای سبز در حریم شهر تثبیت گردد.

۲ـ طرح آماده‌سازی اراضی الحاقی با لحاظ شروط زیر تهیه و به تصویب کمیسیون ماده پنج استان برسد.

 ـ بستر و حریم کلیه آبراهه‌های متداخل با سایت دقیقاً مطابق نظر آب منطقه‌ای استان در نقشه لحاظ گردد.

 ـ سرانه‌های خدمات هفت‌گانه پشتیبان سکونت حداقل به اندازه سرانه‌های مصوب طرح جامع تأمین شود.

 ـ رعایت الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل خصوصاً در نظام هم‌جواری کاربری‌ها الزامی است.

ضمناً شورای‌عالی در اجرای ماده ده قانون جهش تولید مسکن، با عنایت به ضرورت استفاده از اراضی مازاد در اختیار مؤسسات و دستگاه‌های دولتی و….، مقرر می‌نماید با پیگیری مستمر اداره کل راه و شهرسازی و تحت نظارت استاندار محترم لرستان، اراضی مازاد تحت اختیار دانشگاه لرستان خرم‌آباد و سایر اراضی دولتی داخل محدوده شهرهای استان جهت تأمین مابقی اراضی مورد نیاز قانون مذکور مورد استفاده قرار گیرد.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون مغايرت اساسي طرح تفصيلي با طرح جامع شهر پيرانشهر

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22413 – 04/12/1400

شماره 119710/300 – ۱۴۰۰/۹/۱۶

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان غربی

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۸/۲۴ موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر پیرانشهر (الحاق ۸۵ هکتار سکونتگاه غیررسمی) را پیرو صورت‌جلسات مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۶ و ۱۳۹۹/۰۸/۲۱ ستاد بازآفرینی شهرستان پیرانشهر و جلسه مورخ ۱۴۰۰/۶/۱۴ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان غربی و با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۲ کمیته فنی شماره یک موردبررسی قرار داد و با الحاق محدوده‌هایی که با بررسی و تشخیص شرکت بازآفرینی شهری ایران، سکونتگاه غیررسمی تشخیص داده شوند، مشروط به تحقق شرایط زیر موافقت می‌نماید:

۱ ـ با توجه به تکلیف مندرج در بند ۲ تبصره ۳ مصوبه هیأت محترم وزیران به شماره ۳۳۵۰/ت ۵۸۰۵۰ ﻫ مورخ ۱۴۰۰/۱/۱۵، مجوز کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون “حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی ” به صورت یکپارچه برای محدوده‌های واجد شرایط فوق‌الذکر اخذ گردد.

۲ ـ نقشه تفکیکی اراضی الحاقی با تأمین سرانه‌های عمومی حداقل به میزان مذکور در ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها به تأیید کمیسیون ماده ۵ برسد.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون تنظيم و تنسيق پيشنهادات استاني براي تأمين موردنياز قانون جهش توليد مسکن

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22413 – 04/12/1400

شماره 119705/300 – ۱۴۰۰/۹/۱۶

مدیران کل محترم راه و شهرسازی کلیه استان‌ها

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۸/۲۴ خود و پیرو بررسی مواردی از مصوبات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌های کشور در ارتباط با تأمین اراضی موردنیاز قانون جهش تولید مسکن در شهرهای کشور، جهت هماهنگی و تنسیق امور در پیشنهاد الحاق اراضی جهت اختصاص به امر مسکن در اجرای قانون جهش تولید مسکن، مقرر نمود:

ادارات کل راه و شهرسازی کلیه استان‌ها، طرح‌های پیشنهادی مربوط به الحاق اراضی به محدوده شهرها (در مقیاس بزرگ‌تر از محله) را با استفاده از ظرفیت مهندسان مشاور ذی‌صلاح (ترجیحاً مشاوران تهیه‌کننده طرح‌های جامع و تفصیلی شهر) تهیه و در خلال طرح پیشنهادی، با توجه به موارد مصرح در قانون جهش تولید مسکن، ضمن تبیین ظرفیت‌های مسکونی قابل احداث در:

الف- بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی واقع در محدوده شهرها،

ب -اراضی با مالکیت دولتی واقع در محدوده شهرها،

پ -اراضی مازاد بر نیاز در اختیار وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای دولتی، واقع در محدوده مصوب شهرها،

ت -اراضی تحت تملک تعاونی‌های مسکن واقع در محدوده که تاکنون بارگذاری نشده‌اند،

 نیاز مازاد بر موارد مذکور را در قالب الحاق اراضی مستعد و مناسب با مالکیت دولتی در بلافصل محدوده شهر تأمین نمایند.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون تنظيم و تنسيق پيشنهادات استاني براي تأمين موردنياز قانون جهش توليد مسکن

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22413 – 04/12/1400

شماره 126546/300 – ۱۴۰۰/۹/۲۸

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۹/۲۲ پیرو مصوبه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹ خود موضوع «الحاق اراضی به محدوده شهری بشرویه جهت تأمین اراضی موردنیاز قانون جهش تولید مسکن» را پیرو مکاتبه شماره 35/1/38385 مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۱ استاندار محترم خراسان جنوبی موردبررسی قرار داده و به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

۱. ظرف مدت یک ماه از تاریخ اعلام مصوبه شورای‌عالی، اداره کل راه و شهرسازی استان تحت نظارت استانداری و با هماهنگی شهرداری بشرویه و با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی موجود از جمله ماده ۹ لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت، زمینه تفاهم با مالکین و الحاق اراضی موسوم به حفره را فراهم و مراتب را جهت تصویب به شورای‌عالی ارائه نماید.

۲. در صورت اعلام استاندار محترم مبنی بر عدم حصول توافق، دبیر شورای‌عالی مراتب موافقت شورای‌عالی با الحاق حدود ۵۰ هکتار اراضی دولتی واقع در جنوب غرب کمربندی موجود را به استان اعلام نماید. تبعاً متعاقب این اعلام، طرح تفصیلی اراضی الحاقی با تأمین سرانه‌های خدماتی در مقیاس طرح جامع شهر به تصویب کمیسیون ماده ۵ خواهد رسید.

۳. مؤکداً تصریح می‌گردد در صورت عدم حصول توافق برای الحاق اراضی موسوم به حفره و الحاق اراضی دولتی، با عنایت به تکافوی نیاز شهر در هر دو بخش سکونت و خدمات، الحاق سایر اراضی خصوصاً اراضی موسوم به حفره به محدوده شهر تا تجدیدنظر طرح جامع ممنوع خواهد بود و دبیرخانه کارگروه زیربنایی،…و دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری مجاز به پذیرش درخواست‌های ارسالی نخواهند بود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون طرح شهرسازي پادگان شهر ميانه

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22413 – 04/12/1400

شماره 126636/300 – ۱۴۰۰/۹/۲۸

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح شهرسازی پادگان شهر میانه در چارچوب قانون انتقال پادگان‌ها

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۹/۸ خود طرح شهرسازی اراضی ۳۲ هکتاری پادگان شهر میانه را در چارچوب قانون انتقال پادگان‌ها و پیرو مصوبه مورخ ۹۷/۷/۹ کمیسیون ماده ۵ و صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۰/۸/۲۳ کمیته فنی شماره یک موردبررسی قرارداد و مشروط به موارد زیر با طرح مذکور موافقت نمود:

۱. مطابق بند ۳ قانون انتقال پادگان‌ها سطح ناخالص مسکونی (شامل معابر و کلیه کاربری‌ها و دسترسی‌های مقیاس محله‌ای) به حداکثر ۶۰ درصد کل عرصه محدود و مابقی اراضی به خدمات عمومی تخصیص یابد.

۲. با توجه به نیاز شهر میانه به فضای سبز یکپارچه مقیاس شهری، اراضی واقع در جنوب محور پیش‌بینی‌شده در جنوب طرح شهرسازی محدوده پادگان، به صورت یکپارچه به فضای سبز شهری اختصاص یابد.

۳. خدمات مقیاس منطقه‌ای و شهری واقع در محدوده موردنظر، با رعایت مفاد بند‌های ۱ و ۲ تحت‌عنوان کلی «خدمات شهری» لحاظ گردد تا در بازنگری طرح جامع شهر میانه ـ که هم‌اکنون در دست تهیه می‌باشد ـ با عنایت به سطوح و سرانه‌های کل شهر مورد تدقیق قرار گیرد.

۴. احداث بنا در کاربری مسکونی سهم مالک، با سطح اشغال ۶۰ درصد و تراکم ۱۸۰ درصد و در سایر کاربری‌ها بر اساس ضوابط طرح تفضیلی ملاک عمل خواهد بود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون انطباق طرح جامع مصوب شهر اشترينان با سیاست‌های ابلاغي

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22413 – 04/12/1400

شماره 116522/300 – ۱۴۰۰/۹/۲۸

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۹/۸ طرح جامع شهر اشترینان مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۹/۴/۱۹ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان را در اجرای ماده ۳۱ قانون احکام دائمی برنامه توسعه‌ای کشور موردبررسی قرارداد و مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را دارای مغایرت کلی با سیاست‌های ابلاغی تشخیص داده و در جهت رفع مغایرت مذکور مقرر نمود:

۱ ـ کمربندی غربی پیشنهادی با عنایت به عدم احراز هرگونه ضرورت فنی و ترافیکی حذف گردد و خط محدوده شهر در سمت غرب و شمال غرب شهر بر محدوده مصوب طرح قبلی منطبق شود.

۲ ـ ضرورت احداث، مسیر و عرض کمربندی شرقی پیشنهادی، مجدداً و حداکثر ظرف مدت دو هفته توسط معاونت حمل‌ونقل با حضور نمایندگان استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان و شهرداری اشترینان موردبررسی مجدد قرار گیرد و نظر معاونت حمل‌ونقل به عنوان نظر شورای‌عالی تلقی و ابلاغ شود.

مراتب جهت استحضار و دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون پديده فرونشست زمين در کشور

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22413 – 04/12/1400

شماره 136825/300 – ۱۴۰۰/۱۰/۱۳

رئیس محترم مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

مدیرکل محترم دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران

مدیران کل راه و شهرسازی کلیه استان‌ها

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۹/۸ بنا بر مکاتبات متعدد سازمان نقشه‌برداری کشور در خصوص وقوع پدیده فرونشست، ضمن استماع گزارش آن سازمان و نیز گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص میزان گستردگی، نرخ سالانه و تبعات جبران‌ناپذیر رخداد پدیده فرونشست در سطح کشور، معطوف به پیشنهاد‌های ارائه‌شده توسط مرکز به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

۱ ـ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پیشنهاد‌های مربوط به اقدامات هماهنگ وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با موضوع فرونشت را در اجرای بند ۱ ذیل ماده ۲ قانون تأسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری جهت انعکاس توسط رئیس شورای‌عالی به هیأت محترم وزیران تنظیم و ارسال نماید. تبعاً در خصوص سایر پیشنهادهای مرتبط با بخش‌های ذیل وزارت راه و شهرسازی در قالب بخشنامه وزارتی اقدام خواهد شد.

۲ ـ معاونت شهرسازی و معماری با عنایت به اعلام آمادگی سازمان نقشه‌برداری کشور، اطلس نقشه عرصه‌های در معرض فرونشست در سطح کشور را اخذ و به کلیه مراجع ذی‌مدخل در تهیه و تصویب طرح‌های توسعه و عمران در همه مقیاس‌ها ابلاغ نماید. تبعاً لایه مربوط به این عرصه‌ها در کلیه طرح‌های توسعه و عمران در مقیاس‌های مختلف، منعکس و ملاک ارجاع و استناد و اقدام خواهد بود.

۳ ـ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با هماهنگی معاونت شهرسازی و معماری، ظرف مدت ۲ ماه، مجموعه اقدامات لازم‌الرعایه در کلیه طرح‌های توسعه و عمران را در چارچوب شرح خدمات طرح‌های مذکور، با اولویت طرح‌های توسعه و عمران شهری جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط تنظیم نماید.

۴ ـ در کلیه طرح‌های توسعه و عمران شهری اعم از تهیه و تجدیدنظر طرح جامع و یا الحاق به محدوده و تغییر کاربری اراضی، بارگذاری جدید در عرصه‌های در معرض فرونشست ممنوع می‌باشد. لذا دبیرخانه‌های کارگروه امور زیربنایی استان (ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها) موظفند فرآیند بررسی و تصویب طرح‌های مذکور، حسب مورد از سازمان نقشه‌برداری در زمینه تداخل پهنه‌های فرونشستی با طرح‌های توسعه و عمران استعلام و نتایج اعلامی را ملاک عمل قرار دهند.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون طرح جامع شهر قائم‌شهر

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22413 – 04/12/1400

شماره 136811/300 – ۱۴۰۰/۱۰/۱۳

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۹/۲۲ طرح جامع شهر قائم‌شهر مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۰/۹/۶ کمیته فنی شماره ۱ موردبررسی قرارداد و ضمن تصویب کلیات طرح، مقرر نمود اسناد آن با انجام اصلاحات به شرح زیر توسط دبیر شورای‌عالی ابلاغ شود:

۱ ـ جمعیت شهر مطابق مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برای افق سال ۱۴۱۰ معادل ۲۴۲ هزار نفر مورد تأیید است.

محدوده شهر

محدوده مصوب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اعمال اصلاحات به شرح زیر مورد تأیید قرار گرفت:

۲ ـ حذف اراضی درجه‌یک کشاورزی واقع در طرفین معبر دسترسی شهرک یثرب از محدوده شهر به‌نحوی‌که صرفاً پوسته معبر موجود در محدوده واقع شود.

۳ ـ با کنترل و تأیید معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی ساخت‌وسازهای قانونی حدفاصل شهر و تقاطع مربوط به اتصال شهر به آزادراه در دست احداث هفتن به محدوده شهر الحاق شوند. حریم و حاشیه یکصدمتر پس‌ازآن از شمول این حکم مستثنی هستند.

۴ ـ رفع تداخل محدوده شهر با محدوده طرح‌هادی روستای “ملک کلاً صرفاً در حد پلاک‌هایی دارای تداخل انجام گیرد و مازاد بر آن به محدوده شهر الحاق نشود.

۵ ـ ضمن تأکید بر پیگیری تخلفات صورت گرفته در نحوه صدور مجوزها و پروانه دو برج مسکونی ۱۴ طبقه مربوط به تعاونی پزشکان، با الحاق عرصه مربوط به مستحدثات مذکور بنا به مغایرت‌های متعدد قانونی و حقوقی به محدوده شهر مخالفت می‌شود.

۶ ـ حریم و بستر رودخانه تلار بر اساس نقشه رقومی ارائه‌شده توسط شرکت آب منطقه‌ای در اسناد طرح جامع منعکس و از درج هرگونه کاربری (اعم از فضای سبز، گردشگری و غیره) بر روی بستر و حریم کمی رودخانه خودداری شود، همچنین حریم و بستر رودخانه سیاه رود مجدداً از آب منطقه‌ای استعلام و نقشه رقومی اعلام‌شده توسط آن مرجع در نقشه کاربری اراضی محدوده و پهنه‌بندی حریم درج شود.

۷ ـ با توجه به این‌که بخش زیادی از کاربری پارک و فضای سبز بر روی اراضی یکپارچه باغی و کشاورزی درجه‌یک پیشنهاد شده است، مقرر می‌شود سطوح پیشنهادی کاربری مذکور در حد سرانه ۴ مترمربع حفظ و مابقی عرصه‌های سبز شهر تحت کاربری باغات و کشاورزی در نقشه تثبیت شود. بدیهی است شهرداری در راستای تکالیف مندرج در قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها ملزم به حفظ سبزینگی عرصه‌های سبز و باز خصوصی در شهر می‌باشد.

۸ ـ اراضی مربوط به سایت شماره یک کارخانه نساجی قائم‌شهر با کاربری صنعتی به عنوان میراث صنعتی شهر در طرح تثبیت شود. همچنین با توجه به توقف فعالیت کارخانه دستمال‌کاغذی حریر، اراضی مربوطه تحت کاربری گردشگری (مصادیق گردشگری عمومی شامل هتل و نظایر آن) در محدوده شهر تثبیت و ضوابط احداث بنا و تراکم ساختمانی آن با تأکید بر حفظ عرصه سبز موجود و در سطح اشغال مستحدثات قبلی در کمیسیون ماده پنج تعیین تکلیف شود.

۹ ـ محدوده بافت تاریخی بر اساس آخرین ابلاغیه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و محدوده هدف بازآفرینی شهری بر اساس آخرین محدوده مصوب در کمیسیون ماده ۵ در اسناد طرح منعکس شود.

۱۰ ـ با عنایت به مکاتبه شماره 14002500/325 مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۵ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر مغایرت پروژه موسوم به عمارت ماندگار واقع در بافت تاریخی قائم‌شهر با ضوابط مترتب بر بافت‌های تاریخی کشور، مقرر گردید اصلاحات مدنظر وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از طریق اداره کل استانی آن وزارتخانه مجدداً در کمیسیون ماده ۵ موردبررسی قرار گرفته و مصوبه جدید کمیسیون ملاک اقدام قرار گیرد.

شبکه معابر

۱۱ ـ با عنایت به عبور کنارگذر شمالی شهر از اراضی درجه‌یک کشاورزی مقرر می‌شود ضرورت احداث آن با رصد کامل اثرات ناشی از احداث کنارگذر هفتن و رینگ‌های شمالی و جنوبی شهر توسط معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی موردبررسی دقیق کارشناسی قرار گرفته و در صورت تأیید آن معاونت، در اسناد لحاظ و در غیر این صورت حذف گردد.

۱۲ ـ با توجه به نقش اساسی خط راه‌آهن و ایستگاه موجود شهر به عنوان یکی از عناصر هویت‌بخش شهر و بخشی از اثر ثبت جهانی راه‌آهن سراسری، مقرر شد طرح موضعی پیشنهادی مربوط به ساماندهی ایستگاه و مسیر راه‌آهن موجود شهر با هدف افزایش و تسهیل حداکثری ارتباط فضایی شهر در شمال و جنوب مسیر راه‌آهن و بهبود نقش و عملکرد ایستگاه و محوطه پیرامونی آن با شهر و در عین حال رعایت ملاحظات مربوط به اثر ثبت جهانی در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، استانداری مازندران، شهرداری قائم‌شهر و اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران با محوریت معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی بررسی و تصمیمات متخذه، مصوب شورا تلقی و در اسناد طرح جامع ملحوظ گردد.

حریم شهر

۱۳ ـ کاربری موسوم به ” شهری و فراشهری پیشنهادی “در شمال حریم شهر با عنایت به کفایت سرانه‌های خدماتی موردنیاز شهر حذف و در قالب ضوابط و مجاز ممنوع و مشروط استقرار قعالیت‌ها در حریم ارائه شود. بدیهی است به استناد تبصره ۲ ماده ۷ دستورالعمل سند پهنه‌بندی حریم هرگونه احداث بنا در حریم با رعایت ضوابط استقرار و اخذ مجوزات مربوطه (ازجمله کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱) در کارگروه استانی قابل بررسی خواهد بود.

۱۴ ـ با توجه به نوعیت اراضی، پهنه‌های طبیعی واقع در جنوب حریم شهر به پهنه حفاظت (در خصوص عرصه‌های منابع طبیعی) و یا پهنه کشاورزی (عرصه‌های زراعی ـ باغی) تبدیل شود.

۱۵ ـ عوارض خطی شامل شبکه معابر ارتباطی و حرایم مربوطه، خطوط انتقال آب و نیرو و انرژی، رودخانه‌ها و انهار و مسیل‌ها و حرایم مربوطه در نقشه پهنه‌بندی حریم درج شود.

۱۶ ـ با توجه به تداخل و مجاورت مرکز دفن زباله فعلی شهر با حرایم کمی و کیفی رودخانه تلار، جابجایی مرکز مذکور مورد تأکید است.

۱۷ ـ محدوده حریم پیشنهادی شهر در صورت عدم تداخل با شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب در بخش‌های اضافه (بر اساس استعلام از شرکت شهرک‌های صنعتی استان) مورد تأیید قرار گرفت.

ضوابط و مقررات

۱۸ ـ در نقشه تراکم ساختمانی پیشنهادی عنوان “تراکم ویژه ” به “پهنه مستعد بلندمرتبه‌سازی ” تغییر یابد.

۱۹ ـ بافت تاریخی مصوب و محدوده‌های هدف بازآفرینی در سند تراکم ساختمانی پیشنهادی طرح منعکس شود.

۲۰ ـ اراضی زراعی و باغی و سایر کاربری‌های غیرشهری نظیر حریم رودخانه و…از نقشه تراکم ساختمانی طرح حذف شود.

۲۱ ـ ” سرانه فضای باز به ازای هر واحد ” و “حداقل اندازه قطعه مشمول ضوابط ” برای همه پهنه‌های تراکمی اضافه گردد.

۲۲ ـ حدنصاب تأمین پارکینگ در کاربری‌های مسکونی بازای هر واحد مسکونی و متناسب با متراژ زیربنای آن با هماهنگی شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان موردبازنگری قرار گیرد.

۲۳ ـ با توجه به محدودیت‌های شهر در توسعه افقی و هم‌سو با مصوبه هیأت‌وزیران ابلاغی به شماره ۷۲۵۰۰/ت ۵۰۸۷۶ ها مورخ ۱۳۹۶/۶/۱۴ مبنی بر اولویت افزایش تراکم ساختمانی به جای گسترش افقی محدوده در شهرهای شمالی، مقرر شد با هماهنگی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری قائم‌شهر سقف تراکم مجاز در پهنه‌های تراکمی متوسط و زیاد با رعایت تمامی ملاحظات مربوط به اندازه قطعه و عرض معبر در حد یک طبقه افزایش یابد.

 ۲۴ ـ ضمن تثبیت اراضی زراعی و باغی یکپارچه داخل محدوده شهر به عنوان اساس طرح جامع، ضوابط احداث بنا در اراضی زراعی و باغی داخل محدوده شهر به دستوالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری مستند گردد.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است در اجرای ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌ها دستور فرمایید مدارک طرح پس از تکمیل و اصلاح بر اساس نظر شورای‌عالی، جهت ابلاغ در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون عدم انطباق مصوبه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان مرکزي با سیاست‌های ابلاغي شورا پيرامون طرح جامع شهر آشتيان

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22417 – 09/12/1400

شماره 389678/300 – ۱۴۰۰/۷/۲۱

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در اجرای جزء ۶ بند «ب» ماده ۳۱ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و مفاد نامه شماره 35481/94816 مورخ ۱۸/ ۱۳۹۷/۷ معـاون محترم حقـوقی رئیس‌جمهور، در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۹/۳ خود صورت‌جلسه مورخ ۱۳۹۸/۷/۱۰ کمیته انطباق مصوبات شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها با سیاست‌های ابلاغی (مصوبه مورخ ۱۳۹۷/۷/۳۰) در خصوص طرح توسعه و عمران (جامع) شهر آشتیان (مصوبه مورخ ۱۳۹۸/۳/۸ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی) را با عنایت به درخواست مقامات محترم استانی موردبررسی قرارداد و طرح مذکور را با عنایت به پیشنهاد توسعه منفصل شهر در اراضی موسوم به ۴۸ هکتاری و کاهش تراکم ناخالص جمعیت شهر نسبت به طرح مصوب قبل مغایر با سیاست‌های ابلاغی شورای‌عالی تشخیص داد.

لذا مقرر گردید مصوبه اصلاحی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان جهت انطباق مجدد به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارسال شود.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون طرح جامع شهر دهدشت

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22417 – 09/12/1400

شماره 116522/300 – ۱۴۰۰/۹/۱۰

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۸/۲۴ طرح جامع شهر دهدشت مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۶ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۰/۶/۲۲ کمیته فنی شماره یک موردبررسی و تصویب قرار داد و مقرر نمود:

الف ـ سقف جمعیت و افق طرح

۱ ـ افق طرح با حفظ سقف جمعیتی ۷۸.۵۲۵ نفر به سال ۱۴۱۵ افزایش یابد.

ب ـ کاربری اراضی محدوده شهر و سند پهنه‌بندی حریم

۲ ـ خط محدوده با اصلاح دو مورد به شرح زیر مورد تأیید قرار گرفت:

۲ ـ ۱ ـ عدم الحاق، اراضی واقع در حریم و حاشیه قانونی راه پاتاوه ـ دهدشت (۱۰۰ متر + حریم قانونی راه) به محدوده شهر

۲ ـ ۲ ـ حذف حریم و بستر رودخانه بر اساس آخرین استعلام از آب‌ منطقه‌ای از محدوده شهر در ضلع شرقی

۳ ـ حریم راه در بخش‌های متداخل با محدوده شهر مطابق اعلام‌نظر سازمان راهداری منعکس گردد.

۴ ـ سرانه کاربری تأسیسات شهری و کاربری تجهیزات شهری حداقل تا حد سرانه مصوب در مصوبه تدقیق تعاریف و تعیین سرانه‌ها مصوب ۱۳۸۹/۳/۱۰ شورای‌عالی اصلاح گردد.

۵ ـ با توجه به آنکه در بخش‌هایی از شهر (از جمله جنوب)، حریم و بستر برخی از مسیل‌ها و آبراهه‌ها در نقشه کاربری اراضی منعکس نشده است، لازم است ضمن استعلام مجدد حرایم و بستر آبراهه‌ها، مسیل‌ها و رودخانه‌های متداخل با حریم و محدوده شهر، حرایم دقیقاً طبق اعلام‌نظر شرکت آب منطقه‌ای در اسناد طرح منعکس و از درج هرگونه کاربری/ پهنه بر روی حریم و بستر مذکور خودداری شود.

۶ ـ محدوده و حریم محوطه تاریخی بر اساس آخرین اعلام‌نظر اداره کل میراث فرهنگی استان در اسناد طرح لحاظ گردد.

۷ ـ مطالعات پدافند غیرعامل، در حریم و محدوده شهر مطابق با محورهای ۲۲ گانه مندرج در مصوبه شورای‌عالی تکمیل و اصلاح شود. پهنه موسوم به مرکز استان موقت از سند پهنه‌بندی حریم به سند پدافند غیرعامل منتقل شود. الزامات مربوط به هم‌جواری استقرار تأسیسات پرخطر در کاربری‌های تأسیسات و تجهیزات شهری در ضوابط و مقررات منعکس شود.

۸ ـ مسیر و حرایم مربوط به خطوط انتقال نیرو و حامل‌های انرژی در اسناد طرح منعکس شود. در این باره، همکاری مؤثر اداره کل پدافند غیرعامل استانداری در جهت پاسخگویی به استعلامات صورت گرفته مورد تأکید است.

۹ ـ حریم مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مشروط به عدم قرارگیری شهرک یا ناحیه صنعتی مصوب (بر اساس استعلام از شرکت شهرک‌های صنعتی) در بخش‌های الحاقی به حریم قبلی مورد تأیید قرار گرفت.

۱۰ ـ با عنایت به ظرفیت قابل توجه سکونت اراضی الحاق شده در این طرح در قالب اراضی دولتی و تعاونی‌ها، مراتب توسط اداره کل راه و شهرسازی استان جهت اعمال در برنامه‌ریزی مسکن استان مرتبط با تکالیف قانون جهش تولید مسکن، ملاک عمل و اقدام قرار گیرد.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران اسناد و مدارک طرح پس از اعمال اصلاحات بر اساس مصوبه جهت طی فرآیند ابلاغ به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال گردد.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

مصوبه شورای‌عالی شهرسازي و معماري ايران پيرامون مغايرت‌هاي اساسي طرح تفصيلي با طرح جامع شهر خرم‌آباد

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22417 – 09/12/1400

شماره 136797/300 – ۱۴۰۰/۱۰/۱۳

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۹/۲۲ خود «مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر خرم‌آباد» مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۹/۸/۱۸ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان را در ۵ محور به شرح زیر موردبررسی قرار داد و با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۴۰۰/۹/۱۴ کمیته فنی شماره یک به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

۱ ـ با الحاق ۲۵ هکتار اراضی دولتی واقع در ضلع شرقی محله پشته حسین‌آباد با تأکید بر ضرورت رعایت بستر و حریم آبراهه و اجرای عملیات آبخیزداری شهری موافقت و مقرر شد نقشه طرح تفصیلی اراضی الحاقی با رعایت چهارچوب زیر به تأیید کمیسیون ماده پنج برسد:

ـ بستر و آبراهه‌ها و مسیل‌های متداخل با اراضی پس از استعلام از آب منطقه‌ای استان در اسناد طرح تفصیلی لحاظ شود.

ـ تمامی سطح عرصه‌های درختکاری شده واقع در حاشیه شرقی زمین تحت کاربری فضای سبز تثبیت شود.

ـ تراکم ساختمانی جهت تحقق واحدپذیری اراضی الحاقی در حد ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ واحد تعیین می‌شود.

ـ سرانه‌های خدماتی در حد محله‌ای و با اولویت پارک و فضای سبز تأمین شود.

۲ ـ جدول تراکم در کاربری مسکونی در شهر خرم‌آباد

ـ تغییرات جداول تراکم ساختمانی پهنه‌های سه‌گانه بر اساس مصوبه مرجع استانی و به شرح پیوست مورد تأیید قرار گرفت.

ـ با عنایت به عدم تعیین محورها و پهنه‌های مستعد برای بلندمرتبه‌سازی در طرح تفصیلی، ضمن تأکید بر تهیه هر چه سریع‌تر دستورالعمل بلندمرتبه‌سازی، مقرر می‌شود تا آن زمان ضابطه فعلی در طرح تفصیلی صرفاً در پهنه تراکمی زیاد و در مجاورت معابر شهری با حداقل عرض ۲۴ متر ملاک عمل قرار گیرد.

ـ محدوده بافت تاریخی بر اساس آخرین ابلاغ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی (مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۰) در اسناد طرح لحاظ شود.

ـ محدوده بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شهر بر اساس آخرین محدوده مصوب در کمیسیون ماده ۵ در سند تراکم ساختمانی شهر لحاظ و ضوابط تشویقی متضمن تسریع در نوسازی آن‌ها ارائه شود. ضوابط تشویقی مذکور در بخش کالبدی حداکثر یک طبقه بیش از سقف تراکم مجاز در پهنه و منوط به احراز سایر شرایط خواهد بود. دیگر ضوابط تشویقی مذکور در ابلاغیه شماره 180548/300 مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ دبیر شورای‌عالی (مرتبط با مصوبه ۱۳۹۵/۳/۱۷) لغو می‌شود.

۳ ـ ایجاد معبر جدید در غرب محور حافظ در محدوده بافت تاریخی خرم‌آباد

ـ مقرر شد با اتکاء به مطالعات مکفی و مدل‌سازی ترافیکی در محدوده متأثر از این معبر، ضرورت احداث آن، و در صورت تأیید ضرورت احداث، عرض و جنس پوسته و نقش و عملکرد آن، و همچنین کاربری قابل استقرار در بدنه آن ظرف مدت یک ماه حضور نماینده معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در کمیته فنی شماره سه بررسی و نظر کمیته مذکور به عنوان نظر شورای‌عالی ابلاغ شود.

۴ ـ کاهش عرض بخشی از خیابان انقلاب از ۵۰ متر به ۳۶ متر

با مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در زمینه کاهش عرض معبر انقلاب حدفاصل خیابان سرچشمه تا خیابان اسدآبادی از ۵۰ به ۳۶ متر موافقت شد.

۵ ـ حذف معبر ۴۵ متری در محدوده دره گرم

ـ با مصوبه شورای برنامه‌ریزی توسعه استان در زمینه حذف معبر امتداد ۴۵ متری بلوار شیخ‌ فضل‌الله نوری در محدوده دره گرم موافقت شد.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است بر اساس ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها دستور فرمایید، مدارک طرح پس از اصلاح، جهت ابلاغ در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

keyboard_arrow_up