سایر مصوبات
منتشره از تاریخ
1402/11/01 لغایت 1402/11/10
در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
دستورالعمل نحوه تعیین و پرداخت دستمزد میانجیگری
دستورالعمل نحوه تعیین و پرداخت دستمزد میانجیگری
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22967-1402/11/03
شماره 9000/68914/100-۱۴۰۲/۱۱/۱
جناب آقای دکتر اکبرپور
رئیس محترم هیأتمدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور
روگرفت دستورالعمل شماره 9000/68613/100 مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ ریاست محترم قوه قضائیه در خصوص «نحوه تعیین و پرداخت دستمزد میانجیگری» به منظور درج در روزنامه رسمی به پیوست ایفاد میگردد.
مدیرکل دبیرخانه قوه قضائیه ـ مسعود ستایشی
شماره 9000/68613/100-۱۴۰۲/۱۰/۳۰
دستورالعمل نحوه تعیین و پرداخت دستمزد میانجیگری
در اجرای ماده (۸۲) قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲/۱۲/۴ با اصلاحات بعدی و ماده (۳۱) آییننامه میانجیگری در امور کیفری مصوب ۱۴۰۲/۶/۵ هیأتوزیران و بنا به پیشنهاد وزیر دادگستری، تعرفه دستمزد میانجیگری و نحوه پرداخت آن، به شرح مواد زیر است.
ماده ۱ ـ کلیه میانجیگران تحت هر عنوان، مشمول مقررات این دستورالعمل میباشند.
ماده ۲ ـ پرداخت هزینهها و دستمزد میانجیگری به عهده متقاضی است و در صورتی که ارجاع به میانجیگری به درخواست طرفین پرونده باشد، به صورت مساوی به عهده آنان است.
ماده ۳ ـ مقام ارجاعدهنده ضمن ارجاع پرونده به میانجیگر، دستمزد او را در چهارچوب این دستورالعمل به طرفین اعلام و در تصمیم اتخاذشده به آن تصریح میکند. دریافت یا وعده دریافت هرگونه مال، وجه، منفعت یا امتیاز از طرفین اختلاف توسط میانجیگر به جز موارد مقرر در این دستورالعمل ممنوع است.
ماده ۴ ـ حداکثر دستمزد میانجیگران برای سال ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است:
درجه جرم تعزیری | حداکثر دستمزد |
۸ | چهار میلیون ریال |
۷ | پنج میلیون ریال |
۶ | شش میلیون ریال |
تبصره ـ حداکثر دستمزد میانجیگران هرساله بر اساس تغییر شاخصهای قیمت بهای کالا و خدمات طبق اعلام بانک مرکزی به تصویب رئیس قوه قضاییه میرسد.
ماده ۵ ـ میانجیگری در یک جلسه انجام میشود و در صورت نیاز و توافق طرفین، با ذکر علت و رعایت سقف زمانی سهماهه، بیش از یک جلسه نیز قابل برگزاری است.
ماده ۶ ـ دستمزد میانجیگران پیش از شروع روند میانجیگری و هزینههای اتفاقی مانند هزینه کارشناسی و هزینه ترجمه اسناد خارجی، از طریق سامانهای که توسط مرکز حل اختلاف ایجاد خواهد شد، پرداخت میشود.
تبصره ۱ ـ پرداخت هزینههای اتفاقی بر عهده متقاضی یا متقاضیان خواهد بود.
تبصره ۲ ـ تا زمان ایجاد سامانه مربوط، دستمزد میانجیگران مستقیماً به حساب میانجیگر واریز میگردد.
ماده ۷ ـ چنانچه طرفین پیش از تشکیل اولین جلسه میانجیگری سازش نمایند و حداقل بیست و چهار ساعت پیش از زمان جلسه، مراتب را به میانجیگر اعلام کنند، دستمزد پرداخت شده مسترد میشود. در صورتی که در فاصله بیست و چهار ساعت تا پیش از زمان تشکیل جلسه مراتب را اعلام کنند، پنجاه درصد دستمزد یک جلسه به میانجیگر تعلق میگیرد و مابقی مسترد میگردد. هزینههای اتفاقی در صورت انجام اقدامات مربوط، قابل استرداد نیست.
ماده ۸ ـ در صورت عدم حضور طرفین یا یکی از آنها در جلسات میانجیگری و گزارش میانجیگر مبنی بر عدم امکان برگزاری جلسات، دستمزد پرداخت شده نسبت به طرف یا طرفینی که بدون عذر موجه حضور نیافتهاند، قابل استرداد نیست.
ماده ۹ ـ سهم مؤسسه از دستمزد میانجیگران بیست درصد است، مگر به گونهای دیگر توافق کنند.
ماده ۱۰ ـ اگر تعدد میانجیگرها به تقاضای طرفین باشد، به ازای هر میانجیگر الحاق شده، سی درصد به تعرفه جلسه میانجیگری اضافه میشود.
ماده ۱۱ ـ در صورت تعدد میانجیگرها، دستمزد به طور مساوی بین آنها تقسیم میشود، مگر اینکه میانجیگران به نحو دیگری توافق کنند.
ماده ۱۲ ـ افرادی که توان پرداخت هزینههای میانجیگری را ندارند با تأیید مراجع مربوط و تشخیص مقام ارجاع جهت انجام میانجیگری معاضدتی معرفی میشوند. هزینههای اتفاقی از حکم این ماده مستثنا است.
ماده ۱۳ ـ هر فرد میانجیگر مکلف است در هر سال طبق تشخیص مقام ارجاع سه بار به طور رایگان میانجیگری نماید.
ماده ۱۴ ـ در مواردی که موضوع برای میانجیگری به شعب شورای حل اختلاف ارجاع میشود، هزینهها بر اساس قانون شوراهای حل اختلاف پرداخت خواهد شد.
ماده ۱۵ ـ در صورتی که میانجیگر در انجاموظیفه خود اهمال نماید مستحق دریافت حقالزحمه نیست و باید بنا به تشخیص مقام ارجاعدهنده تمام یا بخشی از دستمزد دریافتی را مسترد کند.
این دستورالعمل در ۱۵ ماده و ۳ تبصره در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ به تصویب رییس قوه قضاییه رسید و از تاریخ ابلاغ، لازمالاجرا است.
رئیس قوه قضائیه ـ غلامحسین محسنی اژیه
دستورالعمل اجرایی بهبود حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمعآوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران در سامانهها و سکوهای فضای مجازی
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22967-1402/11/03
شماره ۱۰۷۱۹۸ -۱۴۰۲/۱۰/۲۷
کلیه دستگاههای اجرایی
به پیوست دستورالعمل اجرایی «بهبود حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمعآوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران در سامانهها و سکوهای فضای مجازی» که در یکصد و بیست و هفتمین جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور و بر اساس وظایف و اختیارات مصرّح در بندهای “۳ ـ ۲ ـ ۱ ـ” و “۳ ـ ۲ ـ ۱۲ ـ” آییننامه آن کمیسیون (مصوب هشتاد و یکمین جلسه مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ شورایعالی فضای مجازی کشور) و با هدف کاهش بخشی از مخاطرات مرتبط با نقض حریم خصوصی کاربران و نیز الزام اشخاص حقوقی غیردولتی و دستگاههای اجرایی کشور (دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران) به رعایت شرایط مرتبط با شیوههای جمعآوری، پردازش و نگهداری دادههای کاربران در سامانهها و سکوهای فضای مجازی، مصوب شده است، برای اجرا ابلاغ میشود.
دبیر شورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ـ سید محمدامین آقامیری
دستورالعمل اجرایی بهبود حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمعآوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران در سامانهها و سکوهای فضای مجازی
(بخش اول از سند سیاستها و الزامات حفاظت از دادهها)
مصوب یکصد و بیست و هفتمین جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور
بر اساس وظایف و اختیارات مصرّح در بندهای “۳ ـ ۲ ـ ۱ ـ” و “۳ ـ ۲ ـ ۱۲ ـ” آییننامه کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور (مصوب هشتاد و یکمین جلسه مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ شورایعالی فضای مجازی کشور) و با هدف کاهش بخشی از مخاطرات مرتبط با نقض حریم خصوصی کاربران و نیز الزام اشخاص حقوقی غیردولتی و دستگاههای اجرایی کشور (دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران) به رعایت شرایط مرتبط با شیوههای جمعآوری، پردازش و نگهداری دادههای کاربران در سامانهها و سکوهای فضای مجازی، تکالیف اجرایی زیر ابلاغ میشود:
۱ ـ کلیه ارائهدهندگان خدمات از طریق سامانهها و سکوهای فضای مجازی موظفاند حداکثر ظرف مدت دو ماه (۲ ماه) از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل:
۱ ـ ۱ ـ سیاستهای حفظ حریم خصوصی مرتبط با جمعآوری، پردازش و نگهداری دادههای کاربران را بهصورت شفاف شامل موارد زیر اعلام و رضایت صریح آنان مبنی بر پذیرش شرایط را اخذ نمایند:
۱ ـ ۱ ـ ۱ ـ کدام اقلام دادهای را و برای چه منظوری از کاربران دریافت و یا جمعآوری میکنند. در این زمینه و در زمان دریافت و جمع-آوری، اقلام ضروری را از اقلام اختیاری تفکیک نموده و قابلیت انتخاب را برای کاربر در ارائه اطلاعات اختیاری فراهم کنند؛
۱ ـ ۱ ـ ۲ ـ شیوه دریافت و جمعآوری اعم از دریافت مستقیم از کاربران و یا بهصورت غیرمستقیم و از طریق مشخصات تجهیزات و سامانههای در اختیار کاربران را مشخص کنند؛
۱ ـ ۱ ـ ۳ ـ نحوه و ابزار اطلاعرسانی تغییر سیاستها را مشخص نموده و مجدداً رضایت صریح کاربران را اخذ و تغییرات لازم را اعمال نمایند؛
تبصره: هرگونه تغییر در شرایط و سیاستها باید حداقل دو ماه (۲ ماه) قبل از اعمال، به کاربران اعلام شود.
۱ ـ ۲ ـ دادهها باید صرفاً در حد اقلام موردنیاز برای انجام تکالیف قانونی یا ادامه کسب و کار و متناسب با اهدافی که در بند “۱ ـ ۱ ـ” برای کاربر شرح داده شده و اجازه و رضایت صریح وی اخذ گردیده است، جمعآوری، پردازش و ذخیرهسازی شود؛
۱ ـ ۳ ـ در صورت درخواست کاربران برای حذف دادههای مرتبط از قبیل حذف حساب کاربری، تمام و یا بخشی از دادههای مرتبط با فعالیت آنان در سامانه و سکو (مشروط به عدم مغایرت با قوانین و مقررات کشور و مأموریتها و تکالیف دستگاههای اجرایی)، بلافاصله انجام پذیرفته و دادههای حذفشده از سامانه و سکوی برخط، بهمنظور رعایت مقررات قانونی ازجمله مقررات مواد (۶۶۷) تا (۶۷۰) قانون آیین دادرسی کیفری (دادرسی جرایم رایانهای) به پایگاههای داده پشتیبان مستقر در بخش غیربرخط و منفصل از شبکههای ارتباطی عمومی منتقل و تنها برای انجام تکالیف مقرر در قانون، نگهداری یا پردازش شود و پس از خاتمه مواعد قانونی یا قضایی، بهطور کامل امحاء شود؛
۱ ـ ۴ ـ دادههای مربوط به هویت و اطلاعات شخصی کاربران که منجر به شناسایی هویت ایشان میشود، صرفاً باید به صورت رمزنگاریشده ذخیره شود. دستورالعملهای مرتبط با سطوح و شیوههای رمزنگاری بر اساس وظایف تعیینشده در اسناد مصوب شورایعالی فضای مجازی کشور، توسط دستگاههای مسئول ابلاغ میشود؛
تبصره ۱: مسئولیتهای حقوقی و قضایی نقض حریم خصوصی ناشی از عدم رعایت مقررات بند یک این دستورالعمل، بر عهده ارائهدهنده خدمت مربوط است؛
تبصره ۲: تمامی اشخاص مشمول مکلفاند ظرف مدت سه ماه (۳ ماه) از تاریخ ابلاغ این مصوبه، مقررات بند یک این دستورالعمل را برای دادههایی که پیش از تصویب این مقررات جمعآوری، ذخیره یا پردازش نمودهاند، اعمال کرده و در خصوص درخواست حذف، بر اساس بند “۱ ـ ۳ ـ” عمل نمایند.
۲ ـ تنظیمگران بخشی یا مراجع صدور مجوز موظفاند استمرار ارائه خدمات یا تمدید مجوزها به سامانهها و سکوهای موضوع این دستورالعمل را منوط به حصول اطمینان از رعایت این مقررات تعیین نموده و در غیر این صورت، اقدامات قانونی لازم را به عمل آوردند؛
۳ ـ ارائهدهندگان خدمات موظفاند از طریق سامانهها و سکوهای فضای مجازی، ضمن پیادهسازی شرایط این دستورالعمل در زمان تعیینشده بر اساس بند یک، پس از فراهم شدن سازوکار ارائه خدمات احراز هویت کاربران بر اساس قابلیت «زیستبوم هویت معتبر» (مبتنی بر نظام هویت معتبر مصوب پنجاه و نهمین جلسه شورایعالی فضای مجازی کشور) توسط سازمان ثبتاحوال کشور، باهدف به حداقل رساندن جمعآوری اطلاعات هویتی، حداکثر پس از یک ماه (۱ ماه)، سامانههای خود را با فرآیندهای مربوط منطبق نمایند؛
۴ ـ سازوکار نظارت بر حسن اجرای این مصوبه، توسط مرکز ملی فضای مجازی کشور به دستگاههای نظارتی مرتبط ابلاغ میشود. کلیه دستگاههای اجرایی، مراجع قانونی عهدهدار نظارت یا صدور مجوز و تنظیمگران بخشی، مکلفاند با دستگاههای نظارتی که در این خصوص تعیین میشوند، همکاری نمایند.