سایر مصوبات دهه اول دی ۱۴۰۲

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

سایر مصوبات

منتشره از تاریخ

1402/10/01 لغایت 1402/10/10

در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

 

 

 

آیین‌نامه اجرائی بند ۳ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم

مصوبات هفتاد و نهمین نشست هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار

آیین‌نامه اجرائی بند ۳ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم

 منتشره در روزنامه رسمی شماره 22942-1402/10/04

شماره 167705/100/02-۱۴۰۲/۹/۱۵

مدیر محترم حوزه‌های علمیه

وزیر محترم آموزش و پرورش

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی

رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی

در راستای اجرای بند (۳) تبصره (۸) قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۹/۹/۵ مجلس شورای اسلامی، مبنی بر تعیین نحوه صحت‌سنجی اسناد مشمولان معاف از مالیات موضوع ماده (۵۴ مکرر) این قانون، به پیوست آیین‌نامه اجرایی بند مذکور جهت استحضار و صدور دستور اقدام حسب مفاد این آیین‌نامه ایفاد می‌گردد.

وزیر راه و شهرسازی ـ مهرداد بذرپاش

آیین‌نامه اجرائی بند ۳ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم

در اجرای بند ۳ تبصره ۸ الحاقی ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم موضوع قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۹/۰۹/۰۵ مجلس شورای اسلامی و به منظور بهبود عملکرد و پیاده‌سازی بهتر فرآیندهای مربوط به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی https://amlak.mrud.ir، آیین‌نامه ذیل جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

فصل اول: تعاریف و اصطلاحات

ماده ۱: در این آیین‌نامه اصطلاحات و تعاریف زیر به کار می‌رود:

 قانون: قانون مالیات‌های مستقیم با آخرین اصلاحات از جمله قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۵

سامانه: سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون

وزارت: وزارت راه و شهرسازی

اقامتگاه: واحد مسکونی که به عنوان محل اقامت خانواده یا بهره‌برداری شغلی، تحت تصرف اشخاص مشمول خوداظهاری است. تعریف اقامتگاه‌ها به شرح زیر است:

اقامتگاه اصلی: محلی که خانواده در آنجا اقامت داشته و مرکز اصلی (مهم) امور زندگی ایشان در آنجا باشد.

اقامتگاه فرعی: واحد مسکونی تحت اقامت خانواده که غیر از محل اقامتگاه اصلی آن‌هاست.

اقامتگاه جدا از خانواده: واحد مسکونی تحت اقامت دانشجویان، دانش‌آموزان، طلاب، مبتلایان به بیماری خاص یا شاغلان در شهر دیگری غیر از محل اقامتگاه‌های اصلی و فرعی خانواده

دانشجویان: افرادی که برای تحصیل در یکی از دوره‌های آموزش عالی رسمی، برابر ضوابط معین، پذیرفته، ثبت‌نام شده است و اشتغال به تحصیل دارند.

دانش‌آموزان: افرادی که برای تحصیل در یکی از دوره‌های آموزش تحصیلی (از اول ابتدایی تا پایه دوازدهم)، برابر ضوابط قانونی، پذیرفته، ثبت‌نام شده است و اشتغال به تحصیل دارند.

طلاب غیربومی: افرادی که به منظور تحصیل یا تبلیغ علوم دینی در شهری غیر محل اقامتگاه اصلی و فرعی خانواده سکونت دارند.

دستگاه‌های اجرایی: وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مراکز، مؤسسات و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (در مواردی که آن بنیادها و نهادها از بودجه کل کشور استفاده می‌نمایند)، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای‌نگهبان قانون اساسی، بنیادها و مؤسساتی که زیر نظر ولی‌فقیه اداره می‌شوند و همچنین دستگاه‌ها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه آنها، ستاد اجرائی و قرارگاه‌های سازندگی، سازمان ثبت اسناد کشور و اشخاص حقوقی وابسته به آنها

شاغلان: کلیه افرادی که در دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی یا مشاغل آزاد فعالیت دارند.

بیماران: آن دسته از افرادی که با معرفی و تشخیص وزارت بهداشت، آموزش و درمان پزشکی جزو مصادیق مبتلایان به بیماری خاص تلقی شده و ضرورت سکونت ایشان در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی خانواده مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.

فصل دوم: صحت‌سنجی اسناد

الف) دانشجویان

ماده ۲) دانشجویان متقاضی استفاده از معافیت این بند مکلفند شماره دانشجویی، نام دانشگاه، استان و شهر محل تحصیل خود را در سامانه ثبت نمایند.

ماده ۳) مقصود از سند مثبته در خصوص گواهی اشتغال به تحصیل دانشجویان، پاسخ سرویس استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که شامل اطلاعات اشتغال به تحصیل دانشجویان، استان و شهر محل تحصیل دانشجویان می‌باشد.

ماده ۴) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف هستند در راستای اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون کلیه اطلاعات مربوط به سنوات و همچنین استفاده از خدمات خوابگاهی دانشجویان و دانش‌آموختگان خود را به صورت برخط و حجمی (غیر برخط) در اختیار وزارت قرار دهند.

ماده ۵) دانشجویانی که بر اساس سرویس استعلامی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارای خوابگاه هستند، مشمول معافیت این بند نمی‌شوند..

ماده ۶) صندوق رفاه دانشجویان موظف است به استعلامات وزارت در مورد صحت شماره دانشجویی و همچنین عدم استفاده از خدمات خوابگاهی به صورت برخط پاسخ دهد.

تبصره ۱: دانشجویان می‌توانند صرفاً در شهر محل تحصیل یا شهرهای جدید و شهرک‌های مجاور شهر محل تحصیل خود اقامتگاه جدا از خانواده را ثبت نمایند.

ب) دانش‌آموزان

ماده ۷) مقصود از سند مثبته در خصوص گواهی اشتغال به تحصیل دانش‌آموزان،، پاسخ سرویس استعلام وزارت آموزش و پرورش است و وزارت طی یک سرویس کد ملی و شهر محل تحصیل دانش‌آموز را به وزارت آموزش و پرورش ارسال و تأیید و رد آن را از این وزارت خانه دریافت می‌نماید.

ماده ۸ ) دانش‌آموزانی که بر اساس سرویس استعلامی از وزارت آموزش و پرورش دارای خوابگاه هستند، مشمول معافیت این بند نمی‌گردد.

ج) شاغلان

ماده ۹) متقاضیان استفاده از این معافیت مکلفند شماره بیمه، استان و شهر محل اشتغال خود را در سامانه ثبت نمایند.

ماده ۱۰) گواهی پرداخت حق بیمه به صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشگری و یا سایر صندوق‌های بازنشستگی که به‌صورت کارفرمایی یا خویش‌فرمایی پرداخت شده است، ملاک صحت سنجی معافیت این بند خواهد بود.

د) بیماران

ماده ۱۱) مقصود از سند مثبته در خصوص بیماران، پاسخ سرویس استعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و همچنین وزارت طی یک سرویس کد ملی و شهر محل درمان یا مراقبت بیماران را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال و تأیید و رد آن را از این وزارتخانه دریافت می‌نماید.

ه) طلاب

ماده ۱۲) مقصود از سند مثبته در خصوص طلاب، پاسخ سرویس استعلام مرکز خدمات حوزه علمیه‌ کشور، سازمان و دفاتر تبلیغات اسلامی کشور است و همچنین وزارت طی یک سرویس کد ملی و شهر محل تحصیل یا تبلیغ طلاب را به نهادهای مذکور ارسال و تأیید و رد آن را از این نهادها دریافت می‌نماید.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

 

مصوبات هفتاد و نهمین نشست هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22942-1402/10/04

شماره 80/179658- ۱۴۰۲/۹/۱۹

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

دبیرخانه هیأت‌عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور

سازمان شیلات ایران

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب ‌و کار که در ادامه این متن از آن به‌عنوان «هیأت» یاد می‌شود؛ در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۹/۷، به استناد قانون اصلاح مواد ۱ و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون‌ اساسی مصوب ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ و قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۲۴، در خصوص موارد زیر اتخاذ تصمیم نمود:

الف ـ تصویب کاربرگ تأییدیه پلیس نظارت بر اماکن عمومی

۱. یک عنوان مجوز (تأییدیه) مربوط به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، به شرح ذیل به همراه راهنمای دریافت این مجوز، متضمن شرایط، مدارک، هزینه‌ و زمان ‌صدور آن به تصویب رسید (راهنمای دریافت این تأییدیه، ممهور به مهر دبیرخانه هیأت جزء پیوست لاینفک این مصوبه است).

۲. دبیرخانه هیأت مکلف است راهنمای دریافت این مجوز را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این تأییدیه را فراهم نماید. فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز مکلف است، درگاه تخصصی صدور این تأییدیه را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و آن را به صورت برخط صادر نماید.

یک عنوان مجوز مربوط به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

تأییدیه پلیس نظارت بر اماکن عمومی

ب ـ حکم در خصوص بند (ج) مصوبه شصت و نهمین نشست هیأت به شماره 80/182314 مورخ ۱۴۰۱/۹/۶

بند (ج) مصوبه ۶۹ هیأت مقررات‌زدایی در خصوص مجوزهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تا زمان لازم‌الاجراشدن قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها، معلق می‌گردد. دبیرخانه هیأت موظف است عناوین و شرایط صدور مجوزهای مربوط به این بند را در جهت تسهیل، مورد بازنگری قرار دهد و تا زمان بازنگری، این مجوزها را در درگاه ملی مجوزها غیرفعال نماید.

ج ـ تغییر هزینه صدور پروانه کسب و احکامی در خصوص پرداخت‌ها و نظارت بر واحدهای صنفی

۱. درخواست هیأت‌عالی نظارت بر تشکل‌ها و سازمان‌های صنفی کشور برای افزایش ۲ میلیون ریالی هزینه صدور همه پروانه‌های کسب، مشروط بر صرف این هزینه بابت تهیه و اجرای مؤثر سامانه نظارت پسینی بر همه واحدهای صنفی تصویب شد.

بر این اساس، بابت صدور پروانه کسب مبلغ ۶ میلیون ریال در کلان‌شهرها، ۵ میلیون ریال در سایر مراکز استان‌ها، ۴ میلیون ریال در سایر شهرها تعیین شد. اتاق اصناف ایران مکلف است سامانه نظارت پسینی بر واحدهای صنفی را تا دو ماه آینده بر اساس الگوی ارایه شده دبیرخانه هیأت موضوع بند (ز) مصوبه هفتاد و هفتم این هیأت، راه‌اندازی و گزارش آن را به‌صورت ماهانه به دبیرخانه هیأت ارایه نماید.

۲. اتاق اصناف ایران مکلف است حداکثر ظرف دو هفته پس از ابلاغ این مصوبه، سامانه مدیریت مطالبات تشکل‌های صنفی را طوری طراحی و راه‌اندازی نماید تا حق عضویت و سایر مطالبات اتحادیه‌های صنفی از اعضا با استفاده از سامانه مذکور به‌صورت غیرحضوری و الکترونیک پرداخت شود. اتحادیه‌های صنفی حق ندارند خارج از سامانه یادشده، از اعضا و صاحبان پروانه کسب وجهی دریافت نمایند. همچنین فراخوان حضوری صاحبان پروانه کسب به اتحادیه‌های صنفی به منظور پرداخت مطالبات صنفی و یا تکمیل مدارک تمدید، تغییر رسته و تغییر نشانی ممنوع است.

۳. دبیرخانه هیأت‌عالی نظارت مکلف است برای اجرای حکم فوق، زیرساخت‌ها، داده‌ها و قابلیت‌های سامانه نوین اصناف را در اختیار اتاق اصناف ایران قرار دهد.

د ـ تصویب کاربرگ «جواز تأسیس (موافقت اصولی) واحدهای صنفی خارج محدوده شهر»

نظر به اینکه صدور پروانه کسب برای صنوف در خارج محدوده شهر معمولاً به مجوز تغییر کاربری و استعلامات مربوطه نیاز دارد؛ دبیرخانه هیأت‌عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور برای این دسته از متقاضیان پروانه کسب، کاربرگ جواز تأسیس (موافقت اصولی) واحدهای صنفی خارج محدوده شهر صادر می‌کند. بر این اساس، کاربرگ «جواز تأسیس (موافقت اصولی) واحدهای صنفی خارج محدوده شهر» به شرح پیوست به تصویب رسید (راهنمای دریافت این مجوز، ممهور به مهر دبیرخانه هیأت مقررات‌زدایی، جزء پیوست لاینفک این مصوبه است).

۱. کلیه نهادهای مرتبط با موضوع تغییر کاربری مکلفند بر اساس این موافقت اصولی، به درخواست متقاضی برای تغییر کاربری و اخذ سایر استعلامات رسیدگی نمایند؛

۲. دبیرخانه هیأت مقررات‌زدایی مکلف است راهنمای دریافت این مجوز را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این مجوز را فراهم نماید؛

۳. دبیرخانه هیأت‌عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور مکلف است؛ درگاه تخصصی برای صدور این مجوز را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوز مذکور را به صورت کاملاً الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر نماید.

یک عنوان مجوز مربوط به دبیرخانه هیأت‌عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور

جواز تأسیس (موافقت اصولی) واحدهای صنفی خارج محدوده شهر

هـ ـ تصویب ۸ عنوان مجوز مربوط به سازمان شیلات ایران

با عنایت به بررسی‌های انجام‌شده در خصوص عناوین، شرایط، مدارک، زمان و هزینه صدور مجوز‌های جامانده سازمان شیلات ایران، هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌ و کار به شرح ذیل اتخاذ تصمیم نمود:

۱. تعداد ۸ عنوان مجوز‌ سازمان شیلات ایران به شرح ذیل به همراه راهنمای دریافت این مجوزها متضمن شرایط، مدارک و هزینه‌های صدور آنها تصویب می‌شود؛ همچنین ۲ عنوان مجوز «موافقت اولیه و تأسیس بازار عرضه ماهی و محصولات شیلاتی» و «بهره‌برداری بازار عرضه ماهی و محصولات شیلاتی» از فهرست مجوزهای این سازمان در مصوبه پنجاه و هشتم هیأت مقررات‌زدایی مورخ ۱۴۰۱/۱/۲۷ حذف می‌شود (راهنمای دریافت این مجوزها، ممهور به مهر دبیرخانه هیأت مقررات‌زدایی، جزء پیوست لاینفک این مصوبه است).

۲. دبیرخانه هیأت مقررات‌زدایی مکلف است راهنمای دریافت این مجوزها را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این مجوز را فراهم نماید.

۳. سازمان شیلات ایران مکلف است، درگاه تخصصی برای صدور این مجوزها را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوز مذکور را برای متقاضیان به صورت کاملاً الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر نماید.

۸ عنوان مجوز جامانده سازمان شیلات ایران

۱. موافقت اصولی بازار ماهی و محصولات شیلاتی (ثبت محور)؛

۲. تأسیس بازار ماهی و محصولات شیلاتی؛

۳. پروانه بهره‌برداری بازار ماهی و محصولات شیلاتی؛

۴. موافقت اصولی پرورش ماهی در محیط‌های محصور دریایی (ثبت محور)؛

۵. تأسیس پرورش ماهی در محیط‌های محصور دریایی؛

۶. پروانه بهره‌برداری پرورش ماهی در محیط‌های محصور دریایی؛

۷. آبزی‌پروری در آب‌بندان‌ها (ثبت محور)؛

۸. بهره‌برداری از منابع آبزی‌دار شده.

و ـ حکم در خصوص نظارت درگاه ملی مجوزها بر درگاه تخصصی دستگاه‌های ذی‌ربط

مستند بر وظیفه مصرح درگاه ملی مجوزها در بند (۲۲) و (۲۳) ماده ۱ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، کلیه مراجع صدور مجوز مکلفند به‌منظور راهبری و نظارت درگاه ملی مجوزها بر فرایندهای صدور مجوز، دسترسی نام کاربری و رمز عبور برای نظارت بر کلیه مراحل بررسی درخواست‌های متقاضیان در درگاه‌های تخصصی را در اختیار دبیرخانه هیأت قرار دهند.

ز ـ تغییر زمان صدور چهار عنوان مجوز مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

مدت‌زمان صدور چهار عنوان مجوز ذیل (موضوع بند ب مصوبه جلسه ۵۷ هیأت مقررات‌زدایی؛ ابلاغی شماره ۱۲۲۴۴/80 مورخ ۱۴۰۱/۱/۲۷) به ۹ ماه تغییر می‌یابد:

۱. پروانه فعالیت در حوزه خدمات آموزشی افتا (امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات)؛

۲. پروانه فعالیت در حوزه خدمات عملیاتی افتا (امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات)؛

۳. پروانه فعالیت در حوزه خدمات فنی افتا (امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات)؛

۴. پروانه فعالیت در حوزه خدمات مدیریتی افتا (امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات).

وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار ـ سیداحسان خاندوزی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

سایر مصوبات دهه اول خرداد ۱۴۰۳

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1403/03/01 لغایت 1403/03/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران مصوبه شماره ۴ جلسه شماره…

مصوبات شوراها دهه اول خرداد ۱۴۰۳

مصوبات شوراها منتشره از تاریخ 1403/03/01 لغایت 1403/03/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه…
keyboard_arrow_up