مصوبات شوراها دهه اول مهر 99

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات شوراها

منتشره از تاریخ

1399/07/01 لغایت 1399/07/10

در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

 

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

مصوبه سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت     

 

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

مصوبه سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22002-07/07/1399

شماره 99/8371/دشـ ـ ۱۳۹۹/۶/۳۱

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

به پیوست «سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت» پیشنهادی ششمین جلسه مورخ ۱۳۹۹/۴/۲ کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت که در جلسه چهل و نهم مورخ ۱۳۹۹/۵/۷ شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است برای اجرا ابلاغ می‌شود.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ـ سیدسعید رضاعاملی

 

سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت

مصوب جلسه ۴۹ مورخ ۹۹/۵/۷ شورای توسعه فرهنگ قرآنی

بر اساس پیشنهاد ششمین جلسه مورخ ۹۹/۴/۲ کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

وَنُنَزِّلُ مِنَ القُرآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحمَةٌ لِلمُؤمِنِینَ [اسراء/۸۲]

چشم‌انداز

شکل‌گیری بنیان‌های علمی جهت استفاده روشمند و الهام از آموزه‌های قرآنی و تبیینی برای نهادینه‌سازی نگرش فراگیر و کل‌نگر به ابعاد سلامت انسان و الگوسازی سبک زندگی سالم در مسیر حیات طیبه (در افق ۱۴۰۴)

اصول حاکم

۱. محوریت قرآن کریم و آموزه‌های تبیین پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) برای نظام‌سازی تولید دانش در مطالعات اسلام (قرآن و عترت) و سلامت با رویکرد میان‌رشته‌ای

۲. توجه به اصل عقلانیت و بهره‌گیری از دستاوردهای روزآمد دانش بشری در حوزه سلامت ضمن محوریت و اثرگذاری رویکرد کل‌نگر و توحید

۳. تأکید بر آزمون‌پذیری راه‌کارها، مدل‌ها و نظریات خلاقانه، کاربردی و مسئله‌محور

۴. تأکید بر نظام حکمرانی علمی، مدیریت پژوهشِ سامانه محور، مشارکت‌پذیری و پرهیز از تصدی‌گری در اقدامات تا حد امکان

۵. اجتناب بایسته از طبی ‌سازی، تجاری‌سازی، شغل‌سازی و پرهیز از شتاب در توسعه آموزش عالی تخصصی

اهداف

۱. سیاست‌گذاری، راهبری و دستیابی تدریجی به محورهای نظری نقشه جامع مطالعات اسلام و سلامت

۲. دستیابی به نگرشی کل‌نگر و فراگیر به موضوع سلامت انسان و ابعاد آن از طریق تولید دانش در زمینه‌های پیوندِ سلامت و دین

۳. حل مسائل کاربردی و اولویت‌دار جامعه در زمینه‌های پیوندِ سلامت و دین

۴. فراهم‌سازی چارچوب‌ها و بستر تولید محتوا و بسته‌های آموزشی مطالعات اسلام و سلامت با رویکرد میان‌رشته‌ای

راهبردها و اقدامات ملی

راهبرد ملی ۱: مدیریت و توسعه مطالعات و پژوهش‌های اسلام و سلامت

۱. تدوین، تصویب و به‌روز‌رسانی نقشه جامع مطالعات با مشارکت صاحب‌نظران و مراکز علمی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی

۲. تدوین استانداردها، چارچوب‌ها و آیین‌نامه‌های سازمان‌دهی فرآیندها و روش‌های پژوهشی مطالعات

۳. تعیین و اعلام دوره‌ای اولویت‌های پژوهشی مطالعات اسلام و سلامت

۴. هدایت و حمایت طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی و حوزوی مرتبط با موضوع اسلام و سلامت

۵. حمایت از نگارش، ترجمه و انتشار کتاب‌های مرتبط از جمله بررسی تحلیلی و ویرایش متون و نسخ کهن

۶. حمایت از نگارش مقالات و انتشار مجلات علمی تخصصی مطالعات اسلام و سلامت

۷. توسعه تعاملات علمی بین‌المللی در زمینه مطالعات اسلام و سلامت به‌ویژه در کشورهای جهان اسلام

راهبرد ملی ۲: ساماندهی فرآیندهای نگهداشت، پردازش و اشتراک‌گذاری مطالعات اسلام و سلامت در چارچوب سامانه جامع

۱. حمایت از ایجاد و راه‌اندازی شبکه ملی و بین‌المللی پژوهشگران

۲. ایجاد بستر اشتراک‌گذاری فناورانه محتوای آموزشی مطالعات اسلام و سلامت

۳. حمایت از راه‌اندازی دانشنامه مشارکتی مطالعات اسلام و سلامت (ویکی مطالعات)

۴. گردآوری و اشتراک‌گذاری منابع و پژوهش‌های موجود در زمینه مطالعات اسلام و سلامت

۵. استقرار سامانه جامع و بانک جامع اطلاعاتی مطالعات اسلام و سلامت

راهبرد ملی ۳: تدوین محتوا و برنامه‌های آموزشی مطالعات اسلام و سلامت

۱. طراحی، تدوین، تصویب و ارزیابی سرفصل‌ها و برنامه‌های مطالعات اسلام و سلامت

۲. فعال‌سازی مراکز حوزوی و دانشگاهی داخلی و بین‌المللی برای برگزاری دوره‌های آموزشی مطالعات اسلام و سلامت در چارچوب سیاست‌های کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت و نقشه جامع مطالعات

۳. طراحی و تصویب سازوکارهای لازم جهت بهره‌مندی از آموزه‌های قرآنی و تبیینی مرتبط با سلامت در دروس معارف اسلامی دانشگاه‌های علوم پزشکی

۴. طراحی و تصویب سازوکارهای راه‌اندازی آموزش عالی تخصصی و میان‌رشته‌ای در برخی از موضوعات سلامت در چارچوب استانداردهای نظام سلامت و تعامل با معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

راهبرد ملی ۴: سازمان‌دهی و ارتقای سرمایه انسانی و منابع نهادی فعال در بخش اسلام و سلامت

۱. ایجاد ساختار و سازوکار مناسب برای انجام مسئولیت‌های مصوب و وظایف محوله به دبیرخانه کمیسیون و تقویت و توسعه منابع انسانی و امکانات، حداقل در سطح اداره کل تحت نظارت وزیر

۲. حمایت از تشکیل اندیشکده راهبری مطالعات اسلام و سلامت و کارگروه‌های تخصصی ذیل کمیسیون جهت ایجاد زمینه‌های تصمیم‌سازی علمی برای کمیسیون

۳. شناسایی و تربیت نخبگان میان‌رشته‌ای دانشگاهی و حوزوی در سطح ملی و بین‌المللی از طریق شبکه ملی و بین‌المللی پژوهشگران

۴. ایجاد گروه‌ها و انجمن‌های پژوهشی مطالعات اسلام و سلامت و حمایت از فعالیت آنان

۵. ایجاد سازوکار برنامه‌ریزی عملیاتی سالانه و بودجه نگاری متناسب با آن

۶. ایجاد سازوکار و سامانه لازم برای رصد، پایش و سنجش سالیانه

راهبرد ملی ۵: گفتمان‌سازی و ترویج دستاوردهای مطالعات اسلام و سلامت

۱. سیاست‌گذاری، حمایت، طراحی و مدیریت همایش‌ها، کارگاه‌های تبیینی، کرسی‌های نظریه‌پردازی و سلسله جلسات نقادی و هم‌اندیشی

۲. طراحی سازوکار استفاده از ظرفیت رسانه‌های عمومی و مراکز علمی به‌ویژه رسانه ملی در راستای ترویج دستاوردهای علمی و منطبق بر نقشه جامع مطالعات اسلام و سلامت

۳. حمایت از تولید و ترویج محتوای مرتبط با مطالعات اسلام و سلامت با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و ابزارهای فناورانه به‌منظور بهره‌برداری مخاطب عمومی

۴. حمایت از تولید محتوای آموزشی و ترویجی مطالعات اسلام و سلامت برای ارتقای فعالیت‌های اختصاصی مرکز قرآن و عترت (ع) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بهره‌برداری مخاطبان آن

چارچوب نهادی و الزامات اجرایی سند

۱. مسئولیت سیاست‌گذاری کلان و ارزیابی و نظارت راهبردی بر اجرای سند و تصویب اقدامات ملی جدید پیشنهادی کمیسیون برعهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.

۲. مسئولیت کلان برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی عملیاتی و تدوین و تصویب سیاست‌های علمی و اجرایی این سند، برعهده کمیسیون است که این مهم می‌تواند توسط کارگروه‌ها، شوراها و کمیته‌های آن محقق گردد.

۳. دبیرخانه کمیسیون موظف است حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از تصویب سند، پیوست اجرایی آن (از جمله تحلیل ذ ی نفعان، نگاشت نهادی، اهداف کمی، شاخص‌های کلان عملکردی و پیامدی، سیاست‌های اجرایی، بودجه دوره‌ای) و جزئیات اقدام‌های ملی منتخب در قالب شناسنامه اقدام (شامل تعیین دستگاه‌های متولی و مراکز همکار، افق زمانی، بودجه سالیانه، شاخص‌های عملکردی، الزامات و سایر توضیحات موردنیاز هر اقدام) با همکاری دستگاه‌های مربوط تدوین کند. شناسنامه‌های اقدام پس از تصویب در کمیسیون با امضای رئیس کمیسیون به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ابلاغ می‌شود.

۴. کلیه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی و مردمی موردحمایت موظف به همکاری با دبیرخانه کمیسیون در اجرای سند بوده و ملزم هستند در دوره‌های یک‌ساله نتایج حاصل از اجرای برنامه‌ها را به دبیرخانه کمیسیون گزارش کنند.

۵. مسئولیت بررسی برنامه‌های حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دولتی عمومی و مردمی برای استفاده از اعتبارات اجرای منشور و نظارت عام و مرحله‌ای بر اجرای آن برعهده کمیسیون است.

۶. کمیسیون موظف است با توجه به معیارها و شاخص‌های ابلاغ‌شده، گزارش عملکرد و میزان پیشرفت طرح‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذی‌ربط و گزارش اقدام‌های خود را در خصوص وضعیت پژوهش و آموزش‌ عالی قرآنی در نظام سلامت برای ارتقای وضع موجود در فواصل یک‌ساله به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه نماید.

سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت مشتمل بر ۵ اصل، ۴ هدف، ۵ راهبرد، ۲۶ اقدام ملی و یک پیوست تبیینی، به پیشنهاد کمیسیون به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در جلسه ۴۹ مورخ ۹۹/۵/۷ شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسید و از تاریخ تصویب لازم‌الاجراست و پس از سه سال قابل‌بازنگری و به روزسانی [به‌روزرسانی] می‌باشد.

 

        

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

قوانین دهه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳

قوانین منتشره از 1403/02/11 لغايت 1403/02/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران     قانون ارجاع اختلاف بین شرکت…
keyboard_arrow_up