مصوبات شوراها
منتشره از تاریخ
1402/10/11 لغایت 1402/10/20
در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
الف ـ شورای عالی آموزش و پرورش
مصوبه پنجاه و يکمين (۵۱) جلسه کميسيون معين شورایعالی آموزش و پرورش در خصوص آييننامه مدارس ماندگار
الف ـ شورایعالی آموزش و پرورش
مصوبه پنجاه و یکمین (۵۱) جلسه کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش در خصوص آییننامه مدارس ماندگار
منتشره در روزنامه رسمی شماره 22953-1402/10/17
شماره 120/127877- ۱۴۰۲/۹/۱۱
وزارت آموزش و پرورش
به استناد مصوبه جلسه ۹۸۶ شورایعالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۶، مبنی بر واگذاری اختیار تصویب برخی از مقررات به کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش، به پیوست تصویر مصوبه پنجاه و یکمین (۵۱) جلسه کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ موضوع: “آییننامه مدارس ماندگار” برای ابلاغ و اجرا ارسال میشود.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش ـ محمود امانی
آییننامه مدارس ماندگار
مصوبه پنجاه و یکمین (۵۱) جلسه کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
مقدمه
اهمیت و نقش آموزش و پرورش در توسعه زندگی فردی و اجتماعی و لزوم تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی برای پاسخگویی به انتظارات جامعه و اولیای دانشآموزان، توجه به مدرسه به عنوان محیطی اخلاقی، علمی، امن، سالم، پویا، با نشاط، مشارکتجو، رشددهنده و زمینهساز پرورش استعدادهای بالقوه متناسب با ویژگیهای نسل جوان را دوچندان میکند.
تحقق اهداف متعالی آموزش و پرورش، با توجه به تفاوتهای ناشی از شرایط جغرافیایی و محیطی و محدودیت منابع و امکانات، ایجاب میکند اداره امور مدارس مبتنی بر افزایش قدرت تصمیمگیری، انعطافپذیری و روشهای غیرمتمرکز و مشارکتجویانه باشد و این مهم محقق نخواهد شد مگر اینکه مقررات متناسب با رویکردهای مبتنی بر اسناد تحولی بازنگری و اصلاح شود.
کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش با استفاده از بازخوردهای نظارتی و ارزیابی از عملکرد مدارس ماندگار و درک شرایط جدید و منطبق بر مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برای توسعه مشارکت عوامل سهیم و مؤثر در فرایند تعلیم و تربیت دانشآموزان، “آییننامه مدارس ماندگار” را به شرح زیر تصویب میکند.
این مدارس به عنوان بخشی از شناسنامه و هویت تاریخی نظام آموزش و پرورش، میتوانند الگویی مناسب و پیشرفته در زمینههای آموزشی و تربیتی برای سایر مدارس باشند و با استفاده بهینه از امکانات و قابلیتهای موجود و تجارب فارغالتحصیلان خود، شرایط مناسب تحصیلی را برای افراد مستعد و خلاق با رویکرد فرهنگی تربیتی و متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فراهم آورند.
ماده ۱ ـ تعریف: مدارس ماندگار به آن دسته از مدارس دولتی اطلاق میشود که بر اساس مفاد این آییننامه انتخاب و با مجوز کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش، به عنوان مدرسه ماندگار شناخته میشوند.
ماده ۲ ـ اصول و اهداف
حفظ هویت تاریخی مدارس در نظام تعلیم و تربیت کشور
اشاعه نقش الگویی برای سایر مدارس
مشارکتپذیری و تعامل با سایر دستگاههای درون و برونسازمانی در حفظ و نگهداشت مدارس
جلوگیری از تغییرات غیرضروری و تخریب مدارس
استفاده بهینه از توانمندی دانشآموختگان این مدارس و ظرفیت سایر مؤسسات، نهادها و سازمانها در ارائه خدمات آموزشی و تربیتی
ماده ۳ ـ شاخصهای انتخاب
در انتخاب مدارس ماندگار باید شاخصهای زیر مورد توجه قرار گیرد و ماندگار شدن مدارس متقاضی مبتنی بر کسب امتیاز لازم بر اساس این آییننامه خواهد بود.
قدمت بنای حداقل ۷۵ سال و دایر بودن مدرسه
داشتن فضای مناسب، مطابق با شاخصهای برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری و استانداردهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از جمله: سرانه فضای آموزشی، پرورشی، ورزشی، اداری و سرانه فضای سبز و…
۳ ـ داشتن هنر معماری بومی منطقهای
۴ ـ برخوردار بودن از معلمان، شخصیتهای موفق، چهرههای ماندگار [چهره ماندگار به کسی گفته میشود که از نظر شخصیتی، علمی، رفتاری، فنی و غیره در سطح داخلی و بینالمللی تأثیرگذار بوده و دارای اختراع، اکتشاف، نوآوری، تألیف و… میباشد.] و دانشآموختگان برجسته در زمینههای آموزشی، پژوهشی، علمی، فرهنگی، هنری، اجتماعی در گذشته و حال
۵ ـ رویدادهای مهم فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی در آن مدرسه
۶ ـ داشتن عملکرد موفق آموزشی و تربیتی
۷ ـ ارائه خدمات ویژه به دانشآموزان، معلمان و جامعه محلی
۸ ـ کمیت و کیفیت برنامهها و فعالیتهای حال و آینده
ماده ۴ ـ فرایند بررسی و انتخاب
۱ ـ مدارس موضوع این آییننامه، مشروط به داشتن حداقل ۷۵ سال قدمت بنا، بر اساس نمون برگهای الف و ب (پیوست) و کسب حداقل ۷۵ امتیاز (مدارس دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه حداقل ۶۵ امتیاز) از مجموع ۱۰۰ امتیاز نمون برگهای فوق انتخاب میشوند.
تبصره ۱ ـ پرونده آن دسته از مدارسی که قدمت بنای آنها بین ۵۰ تا ۷۵ سال است، در صورت کسب حداقل ۷۵ امتیاز از سایر شاخصهای مندرج در این آییننامه (بدون در نظر گرفتن امتیاز قدمت بنا)، در کمیسیون معین بررسی و در صورت موافقت به عنوان ماندگار معرفی میشوند.
تبصره ۲ ـ مدارسی که از قدمت تاریخی برخوردار بوده لیکن به دلایل مختلف از جمله حوادث غیرمترقبه یا نداشتن ایمنی و استحکام لازم، تخریب و نوسازی میشوند؛ در صورت رعایت سبک معماری قبلی و حفظ هویت اصلی مدرسه، پس از ارائه مدارک و مستندات لازم میتوانند با اخذ مجوز از کمیسیون معین به عنوان مدرسه ماندگار انتخاب و معرفی شوند.
۲ ـ آن دسته از مدارسی که بر اساس قوانین و مقررات مصوب، به صورت مجتمع آموزشی اداره میشوند، در صورتی که درخواست ماندگار شدن مدرسه خود را دارند، باید برای هرکدام از دورههای تحصیلی، نمون برگهای مربوط را تکمیل نمایند. بدیهی است میانگین امتیاز دورههای تحصیلی مربوط، ملاک عمل برای ماندگار شدن مدرسه خواهد بود.
۳ ـ آن دسته از مدارس غیردولتی و مدارس ایرانی خارج از کشور که مطابق مفاد این آییننامه، شرایط ماندگار شدن را دارند، میتوانند درخواست خود را به همراه مدارک و مستندات لازم حسب مورد، به ترتیب از طریق سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی و مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور جهت طرح و بررسی در کمیسیون معین به دبیرخانه شورایعالی آموزش و پرورش ارسال نمایند.
تبصره ـ همزمان با صدور مجوز، نحوه و چگونگی اجرای مفاد آییننامه، متناسب با شرایط و اقتضائات مدارس متقاضی از سوی کمیسیون معین تعیین و ابلاغ میشود.
۴ ـ امتیاز مدارس دورههای مختلف تحصیلی (ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه) متناسب با شاخصهای تعریفشده برای هرکدام محاسبه میشود. (برخی شاخصها مشترک بین همه دورههای تحصیلی و برخی خاص یک دوره تحصیلی است.)
۵ ـ اداره آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق، بر اساس شاخصهای مربوط، نسبت به شناسایی این مدارس اقدام و پس از تکمیل نمون برگها و پیوست مدارک و مستندات مورد نیاز، موضوع را در شورای آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه مطرح و پس از موافقت آن شورا، نسبت به ارسال مدارک و مستندات، به آموزش و پرورش استان اقدام کنند.
تبصره ـ اداره آموزش و پرورش قبل از طرح موضوع در شورای آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه موظف است تأییدیه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی (در مورد مدارسی که به ثبت میراث فرهنگی رسیدهاند) را اخذ نماید.
۶ ـ اداره کل آموزش و پرورش استان (شورای معاونان) موظف است پس از بررسی مستندات و تأیید موضوع، حداکثر ظرف مدت یک ماه، تمامی مدارک و مستندات مدارس پیشنهادی را حسب دوره تحصیلی، به معاونتهای آموزشی حوزه ستادی ارسال نمایند.
۷ ـ معاونتهای آموزشی ذیربط، پس از بررسی و تأیید مستندات، ظرف مدت دو هفته نسبت به ارسال پرونده مدرسه موردنظر به دبیرخانه شورایعالی آموزش و پرورش اقدام نمایند.
۸ ـ دبیرخانه شورایعالی آموزش و پرورش موضوع را، در کمیسیون معین شورایعالی بررسی و نتیجه تصمیمهای اتخاذشده را به معاونت مربوط اعلام میکند.
۹ ـ مجوز صادره برای مدارس ماندگار در همان مکان و موقعیت جغرافیایی که برای آن صادرشده، معتبر است و انتقال آن به سایر بناهای آموزشی ممنوع است.
۱۰ ـ هرگونه تغییر نام و مُهر مدارس بدون هماهنگی با آموزش و پرورش مجاز نیست و در صورت تغییر باید به حالت اولیه برگردد.
ماده ۵ ـ چگونگی اداره
مدارس ماندگار به صورت یک نوبته و به شیوه هیئتامنایی اداره میشوند. در موارد خاص که به دلیل اقتضائات محلی و ضرورت دسترسی مردم به خدمات تعلیم و تربیت و عدالت آموزشی، دو نوبتی شدن مدرسه توسط اداره کل آموزش و پرورش استان پیشنهاد شود، پس از ارائه مستندات لازم، موضوع در کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش بررسی و تصمیمگیری خواهد شد. ترکیب اعضای هیئتامنا و وظایف آن به شرح زیر است:
الف ـ ترکیب اعضا:
۱ ـ مدیر آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه (رئیس هیئتامنا)
۲ ـ رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه یا نماینده ثابت و تامالاختیار ایشان
۳ ـ رئیس شورای اسلامی شهر یا نماینده تامالاختیار ایشان
۴ ـ مدیر مدرسه (دبیر هیئتامنا)
۵ ـ نماینده شورای معلمان
۶ ـ رئیس انجمن اولیا و مربیان
۷ ـ یک نفر از صاحبنظران تعلیم و تربیت به انتخاب مدیر منطقه
۸ ـ یک از نفر از فارغالتحصیلان[به منظور استفاده از ظرفیت فارغالتحصیلان مدرسه، مدیر موظف است زمینه تشکیل انجمن فارغالتحصیلان مدرسه را فراهم نماید.] مدرسه به انتخاب مدیر مدرسه
۹ ـ یک نفر از خیرین یا مُعتمدین محل به انتخاب مدیر منطقه
۱۰ ـ یک نفر از کارشناسان اداره به انتخاب مدیر شهرستان/ منطقه (مسئول پیگیری امور مدارس ماندگار)
۱۱ ـ شهردار یا نماینده تامالاختیار ایشان
۱۲ ـ نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی
۱۳ ـ نماینده اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور
تبصره ۱ ـ ابلاغ رئیس هیئتامنای مدرسه ماندگار از سوی مدیرکل آموزش و پرورش استان و ابلاغ سایر اعضا توسط رئیس هیئتامنا صادر میشود. دوره عضویت اعضا یک سال تحصیلی خواهد بود و معرفی و تمدید عضویت آنان مطابق ترکیب فوق، بلامانع است.
تبصره ۲ ـ جلسات هیئتامنا با حضور رئیس و حداقل دوسوم اعضا رسمیت یافته و موضوعها و پیشنهادها با حداقل دوسوم رأی موافق اعضای حاضر به تصویب میرسد.
تبصره ۳ ـ رئیس هیئتامنا متناسب با دستور جلسات در صورت نیاز میتواند از مقامات محلی یا سایر نهادها و مؤسسات و دستگاههای اجرایی یا مسئولین ذیربط آموزش و پرورش در سطوح مختلف و کارشناسان بدون حق رأی در جلسات دعوت به عمل آورد.
تبصره ۴ ـ مصوبات جلسات با امضای رئیس هیئتامنا ابلاغ میشود.
تبصره ۵ ـ جلسات هیئتامنا ترجیحاً در مدرسه برگزار میشود.
ب ـ وظایف و اختیارات:
اختیارات و مسئولیتهای هیئتامنا در چارچوب این آییننامه است و هیچیک از مصوبات آن نباید مغایر با مقررات عمومی آموزش و پرورش باشد. همچنین ارکان مدرسه (مندرج در آییننامه اجرایی مدارس) در چارچوب وظایف خود با هیئتامنا همکاری خواهند کرد و از توانمندی و ظرفیت هیئتامنا برای بهبود و ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی تربیتی استفاده مطلوب را به عمل خواهند آورد.
۱ ـ بررسی و تصویب برنامه سالانه و درازمدت مدرسه، برنامه توسعه، تجهیز، تعمیر و نگهداری (مبتنی بر ساحتهای ششگانه نظام تعلیم و تربیت)، پیشبینی بودجه و پیگیری برای تأمین اعتبارات مورد نیاز برای برنامههای فوق و سایر موارد از قبیل: فعالیتهای مربوط به بهبود کیفیت فعالیتهای آموزشی تربیتی و فوقبرنامه، برگزاری دورههای آموزشی برای کارکنان، امور رفاهی و بهداشتی کارکنان و دانشآموزان، خدمات راهنمایی و مشاوره به اولیا و دانشآموزان، استفاده از فرصتها و فضای مدرسه به پیشنهاد مدیر
۲ ـ بررسی و تصویب پیشنهادها، طرحها و برنامهها مرتبط با این آییننامه
۳ ـ بررسی مسائل پرورشی مدرسه و پیشبینی راهبردها و راهکارهای فرهنگی و تربیتی لازم برای تحقق اهداف تربیتی در ساحتهای مختلف و ارتقای آداب و مهارتهای زندگی دانشآموزان
۴ ـ بررسی و تصویب ضوابط پرداخت کارانه، پاداش و حقالزحمه کارکنان و عوامل مدرسه (بهویژه عوامل کارآمد) جهت ارتقای کیفیت خدمات آنها با رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش استانها، شهرستانها و مناطق کشور
تبصره ـ هیئتامنا میتواند از محل مابهالتفاوت درآمدهای مدرسه با هزینههای جاری، برای پرداختهای فوق و نیز تجهیزات مدرسه استفاده نماید.
۵ ـ جذب و قبول کمکها و هدایا از اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت نقدی و غیرنقدی با رعایت قوانین و مقررات مربوط
۶ ـ تعیین ضوابط ثبتنام و ادامه تحصیل دانشآموزان در چارچوب ضوابط ابلاغی وزارت آموزش و پرورش
تبصره ـ ثبتنام از دانشآموزان واجد شرایط با اولویت محدوده جغرافیایی انجام میشود و مدارس میتوانند در صورت داشتن ظرفیت خالی با تعیین شرط معدل، مصاحبه و بررسی سوابق تحصیلی از سایر دانشآموزان ثبتنام کنند.
۷ ـ پیگیری تأسیس، تشکیل و فعالیت انجمن فارغالتحصیلان مدارس ماندگار حسب قوانین و مقررات مربوط
۸ ـ بررسی و تعیین چارچوب تدوین و تولید کتاب و فیلم برای معرفی مدرسه
۹ ـ نظارت بر نحوه هزینهها و تصویب تراز مالی مدرسه
تبصره ـ هیئتامنا در قبال تصمیمات خود مسئول بوده و در بررسی و تصویب برنامهها و اعتبارات باید تدابیری اتخاذ نماید که مدرسه با کسری اعتبار روبهرو نشود. تأمین کسری اعتبارات مذکور از محل اعتبارات دولتی مجاز نمیباشد.
۱۰ ـ نظارت بر اجرای مصوبات هیئتامنا و ارزیابی عملکرد سالانه مدرسه
تبصره ـ گزارش عملکرد هیئتامنا توسط دبیر به اولیای دانشآموزان و آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه یا ناحیه ارائه میشود.
۱۱ ـ فراهم آوردن زمینه تعامل با نهادهای فرهنگی، اجتماعی و… مؤثر پیرامون مدرسه در فرایند آموزشی تربیتی دانشآموزان
۱۲ ـ حمایت از تولید محتواهای آموزشی و کمکآموزشی مبتنی بر راهنمای برنامه درسی و استانداردهای مصوب آموزش و پرورش
۱۳ ـ پیشنهاد انتصاب مدیر مدرسه مطابق ماده ۸ این آییننامه
۱۴ ـ انجام وظایف واگذارشده از سوی وزارت آموزش و پرورش یا شورای آموزش و پرورش استان/ شهرستان/ منطقه
۱۵ ـ تصویب شیوهنامه مربوط (نحوه تشکیل جلسات، پیگیری مصوبات و شرح وظایف دبیر هیئتامنا) در حدود مقررات این آییننامه
تبصره ـ یک نسخه از شیوهنامه مذکور جهت اطلاع به اداره آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه یا ناحیه ارسال میشود.
ماده ۶ ـ منابع مالی
۱ ـ اعتبارات دولت که در قالب بخشی از سرانه هزینه تمامشده با توجه به مقررات آموزش و پرورش پرداخت میشود.
۲ ـ هدایا و کمکهای مردمی داوطلبانه و خیّرین که در خارج از فصل (موعد) ثبتنام دانشآموزان در چارچوب مقررات ابلاغی آموزش و پرورش دریافت میشود.
۳ ـ وجوهی که از طریق شورای آموزش و پرورش استان، شهرستان یا منطقه با توجه به عملکرد موفق مدرسه به صورت تشویقی در اختیار مدرسه قرار میگیرد.
۴ ـ وجوهی که از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوقبرنامه (اضافه بر برنامههای رسمی آموزش و پرورش) دریافت میشود.
۵ ـ سایر وجوهی که وزارت آموزش و پرورش تحتعنوان سرانه ویژه و خاص اختصاص میدهد.
تبصره ـ ضوابط و مقررات امور مالی مندرج در آییننامه اجرایی مدارس نیز در مدارس ماندگار لازمالرعایه است.
ماده ۷ ـ حفظ و نگهداشت
۱ ـ مسئولیت حفظ و نگهداشت، مرمت و بازسازی این مدارس بر عهده وزارت آموزش و پرورش خواهد بود. هرگونه تغییری که در بافت اصلی و هویت تاریخی مدرسه تأثیرگذار باشد، ممنوع است.
تبصره ـ در مدارسی که به ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی رسیده است، مسئولیت فوق به عهده وزارت مذکور خواهد بود.
۲ ـ بازسازی، بهسازی و ایجاد ساختمان و بنای جدید در مدارس ماندگار، با اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح، بهگونهای باشد که در نوع معماری، روابط، حجم و رنگ این بناها تغییر به وجود نیاورد.
۳ ـ توسعه فضاهای مورد نیاز مدارس، نظیر فضای آموزشی، ورزشی، تحقیقاتی و فضای سبز و مناسبسازی فضایهای قدیمی با نیازهای آموزشی و پرورشی، با اخذ مجوز و تأیید سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی حسب مورد امکانپذیر خواهد بود.
۴ ـ قسمتهای تزئینی بنای مدارس ماندگار، مانند مجسمهها، نقاشیها و… هرگز نباید از بنا جدا شود. در صورت ضرورت، حسب مورد مجوز آن از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی یا سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، اخذ شود. همچنین مَستور ساختن بنای این مدارس به اَندود، رنگ، ترسیم نقوش و خطوط و… ممنوع است.
۵ ـ تغییر و تبدیل کاربری، فروش یا اجاره فضای مدرسه ممنوع است. اجاره بخشی از فضای مدرسه برای امور مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت به اشخاص حقیقی و حقوقی با موافقت هیئتامنا و رعایت قوانین و مقررات بلامانع است.
تبصره ـ ادارات آموزش و پرورش موظفند آن دسته از مدارس ماندگار را که از سوی سایر نهادها و دستگاههای اجرایی تصرف شدهاند، در اسرع وقت شناسایی و نسبت به بازگرداندن آنها اقدام کنند.
۶ ـ رعایت آییننامه تعمیر، نگهداری و ایمنی فضاهای آموزشی و پرورشی کشور ابلاغی از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برای تمام مدارس ماندگار الزامی است. وزارت آموزش و پرورش موظف است در بودجه سنواتی، ردیف اعتباری خاصی برای این منظور پیشبینی نماید.
۷ ـ رعایت کلیه قوانین و مقررات در مورد آن دسته از مدارس ماندگار که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدهاند، الزامی است. در صورت عدم رعایت، برابر مفاد قانون مجازات اسلامی، رفتار خواهد شد.
تبصره ۱ ـ مدارس ماندگاری که به ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نرسیدهاند، با تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و رعایت قوانین و مقررات مربوط به ثبت میراث فرهنگی برسند.
تبصره ۲ ـ قبل از آغاز عملیات ساختمانی (مرمت، توسعه، بازسازی، نوسازی و بهسازی) باید مطالعات تاریخی و تحقیقات باستانشناسی در مورد بنای اینگونه مدارس انجام پذیرد.
۸ ـ ضوابط و حریم حفاظتی مدارس ماندگاری که در فهرست آثار ملی ثبتشده، ملاک عمل بوده و هرگونه اقدام و عملیات اجرایی در مجاورت مدارس، صرفاً با رعایت تمامی قوانین و مقررات مربوط امکانپذیر است.
ماده ۸ ـ سازمان اداری آموزشی
۱ ـ هیئتامنای مدارس ماندگار با رعایت مفاد آییننامه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس (مصوب شورایعالی آموزش و پرورش) سه نفر از افراد واجد شرایط و صلاحیت را برای گذراندن مراحل انتخاب و انتصاب، به آموزش و پرورش منطقه معرفی مینماید و یک نفر از ایشان از سوی مدیر آموزش و پرورش منطقه، به عنوان مدیر مدرسه ماندگار منصوب میشود.
۲ ـ منابع انسانی (اعم از آموزشی، اجرایی و اداری) مدارس ماندگار، به پیشنهاد مدیر از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه تخصیص داده میشود.
تبصره ـ مدیر مدرسه میتواند متناسب با امکانات مدرسه با تصویب هیئتامنا، منابع انسانی مورد نیاز (پشتیبانی، پژوهشی، خدماتی و…) را با رعایت قوانین و مقررات از جمله خرید خدمات، تأمین کند.
ماده ۹ ـ نظارت و ارزیابی
۱ ـ نظارت و ارزیابی بر عملکرد مدارس ماندگار، بر اساس ملاکها و شاخصهایی خواهد بود که از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ میشود.
۲ ـ اداره کل آموزش و پرورش استان موظف است در پایان هر سال تحصیلی، گزارش عملکرد اجرای این مصوبه را تهیه و از طریق معاونت ذیربط وزارت آموزش و پرورش به دبیرخانه شورایعالی ارسال کند.
۳ ـ چنانچه بر اساس گزارشهای نظارتی، شرایط ماندگاری مدرسه به دلیل دو نوبتی شدن مدرسه، تغییر ماهیت اصلی مدرسه، تغییر کاربری و نظایر آن سلب شود یا از عملکرد آموزشی و تربیتی قابل قبولی برخوردار نباشد، موضوع در کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش، بررسی و در خصوص ادامه فعالیت مدرسه تصمیمگیری میشود.
ماده ۱۰ ـ رعایت سایر مفاد آییننامه اجرایی مدارس که در این آییننامه به آن اشاره نشده است، الزامی است.
ماده ۱۱ ـ با تصویب این آییننامه، مصوبه جلسه ۷۲۵ شورایعالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۳۸۲/۴/۴۸، مصوبه جلسه ۳۵۱ کمیسیون معین شورایعالی تاریخ ۱۳۸۴/۵/۱۲ و سایر مصوبات مغایر لغو میشود.
موضوع: آییننامه مدارس ماندگار در پنجاه و یکمین (۵۱) جلسه کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰، به تصویب رسید.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش ـ محمود امانی
آییننامه مدارس ماندگار مورد تأیید است، به اجرا گذاشته شود.
وزیر آموزش و پرورش ـ رضا مراد صحرایی
پیوست
فرم الف:
۱. شناسنامه مدرسه
قدمت بنا بیش از ۷۵ سال به ازای هر ده سال ۳ امتیاز (حداکثر ۱۵ امتیاز)
بناهای ثبتشده در فهرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی (۵ امتیاز)
۲. شاخصهای فضای واحد آموزشی
به ازای برابر متوسط سرانه ۰/۵ امتیاز و بالاتر از متوسط سرانه ۱ امتیاز (حداکثر ۱۰ امتیاز)
تذکر: در ردیف ۱ (ظرفیت دانشآموزان در کلاس درس) پایینتر از متوسط سرانه تا حد استاندارد تعیینشده در مصوبه نشانگرهای ارزشیابی نظام آموزش و پرورش و استانداردهای آن مصوب جلسه ۸۶۶ تاریخ ۹۲/۷/۱۵ شورایعالی آموزش و پرورش شامل امتیاز میشود.
شاخصهای فوق منطبق بر برنامه زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری و با توجه به تعاریف زیر محاسبه میگردد:
فضای آموزشی عبارت است از (کلاس + کارگاهها+ آزمایشگاه + اتاق سمعی بصری + اتاق رایانه)
فضای پرورشی عبارت است از (اتاق پرورشی+ نمازخانه+ کتابخانه+ سالن اجتماعات + اتاق بهداشت+ اتاق مشاور+ اتاق تشکلهای دانشآموزی “اتاق بسیج”)
فضاهای اداری عبارت است از (اتاق مدیر+ اتاق معاون آموزشی+ اتاق معاون فناوری + اتاق معاون اجرایی (بایگانی) + اتاق استراحت معلمان+ ملاقات والدین+ اتاق چاپ و تکثیر
فضاهای خدماتی و پشتیبانی عبارت است از (سرویس بهداشتی معلمان+ آبدارخانه + انبار وسایل شستشو (تی شور) + انبار وسایل و تجهیزات مستعمل + انبار وسایل اداری + اتاق تأسیسات + اتاق برق)
فضای سرپوشیده موجود در محوطه عبارت است از (سرویس بهداشتی دانشآموزان + آبخوری دانشآموزان + سردرب ورودی + پایگاه تغذیه (بوفه)+ سرایداری)
فضای باز محوطه عبارت است از (محوطه صف جمع و تفریح+ زمینبازی و ورزش + فضای سبز+ پارکینگ)
فضای ارتباطی با توجه به اقلیم منطقه بین ۲۵ تا ۳۵ درصد فضای خالص محاسبه میشود.
فضای زیرساخت ۱۴ تا ۱۶ درصد جمع فضاهای خالص و ارتباطی محاسبه میشود.
تبصره ـ مدارسی که برای دوره تحصیلی خاصی ساخته شدهاند، بر اساس معیارهای همان دوره ارزیابی میشود.
۳. چهرههای ماندگار و شخصیتهای موفق شاغل در مدرسه و دانشآموختگان برجسته در سطح بینالمللی، ملی و استانی
به ازای هر فرد استانی ۱ امتیاز، ملی ۲ امتیاز، بینالمللی ۳ امتیاز (حداکثر ۱۰ امتیاز)
شاخصهای انتخاب: (استادان به نام، مخترعان، مبتکران، نخبههای علمی، فرهنگی و هنری، نظریهپردازان، معلمان نمونه ملی و استانی، قهرمانان ورزشی ملی و بینالمللی)
۴. موفقیت در فعالیتهای داخلی و خارجی در ۵ سال اخیر
به ازای رتبههای اول تا سوم استانی ۱ امتیاز، ملی ۲ امتیاز، بینالمللی ۳ امتیاز (حداکثر ۱۰ امتیاز)
شاخصهای انتخاب: (کسب مقام در المپیادهای علمی و مسابقات ورزشی و جشنوارهها، فعالیتهای برجسته فرهنگی، ادبی، هنری، اجتماعی و قرآنی، طرحها و برنامههای برجسته و موفق، مدالها، نشانها و تقدیرنامههای ملی و بینالمللی)
۵. میانگین معدل قبولی دانشآموزان در امتحانات در ۵ سال اخیر
به ازای میانگین معدل ۱۵ تا ۱۷ (مدارس ابتدایی سطح خوب) ۱ امتیاز و از ۱۷ تا ۲۰ (مدارس ابتدایی سطح خیلی خوب)
۲ امتیاز (حداکثر ۱۰ امتیاز)
۶. درصد قبولی و پذیرش فارغالتحصیلان در دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی در ۵ سال اخیر
به ازای هر ۱۰ درصد قبولی ۳ امتیاز (حداکثر ۱۰ امتیاز)
فرم ب:
۱ ـ ویژگیهای خاص و منحصربهفرد مدرسه را از نظر طراحی و معماری توضیح دهید.
شاخصهای انتخاب: (گچبری، کاشیکاری، نقاشی، آجرکاری و تناسب معماری با شرایط اقلیمی) (حداکثر ۱۰ امتیاز)
۲ ـ خدمات ویژهای که مدرسه به دانشآموزان، معلمان و مردم محل ارائه میکند، توضیح دهید. (حداکثر ۵ امتیاز)
۳ ـ کمیت و کیفیت ملزومات، وسایل و تجهیزات آموزشی و پرورشی مدرسه را توضیح دهید. (حداکثر ۵ امتیاز)
۴ ـ برنامههای مدرسه برای ارتقاء و بهبود کمی و کیفی فعالیتها در ۵ سال آینده (حداکثر ۵ امتیاز)
۵ ـ مدرسه محل وقوع کدامیک از رویدادها و حوادث تاریخی مهم و خاص میباشد؟ (حداکثر ۳ امتیاز)
۶ ـ موقعیت جغرافیایی مدرسه از نظر امکان دسترسی به خیابانهای اصلی و فرعی، چهارراهها، میدانها و مسیرهای ترافیکی چگونه است؟ شاخصهای انتخاب: (دسترسی آسان، امکان توسعه با رعایت ضوابط مربوط) (حداکثر ۲ امتیاز)
موضوع: آییننامه مدارس ماندگار در پنجاه و یکمین (۵۱) جلسه کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰، به تصویب رسید