مصوبات شوراها دهه سوم مهر 99

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات شوراها

منتشره از تاریخ

1399/07/21 لغایت 1399/07/30

در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

 

شورای‌عالی فضای مجازی

طرح کلان و معماری شبکه‌ ملی اطلاعات        

 

 

شورای‌عالی فضای مجازی

طرح کلان و معماری شبکه‌ ملی اطلاعات

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22016-24/07/1399

شماره 99/104441-۱۳۹۹/۷/۱۶

قوه قضاییه ـ سازمان برنامه‌وبودجه کشور

معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت اطلاعات

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت امور خارجه

وزارت آموزش‌وپرورش ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزارت کشور ـ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

سازمان صداوسیمای ج.ا.ا ـ سازمان تبلیغات اسلامی ـ بانک مرکزی ج.ا.ا

بیمه مرکزی ج.ا.ا ـ دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات

دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ـ فرهنگستان زبان و ادب فارسی

مرکز آمار ایران ـ مرکز مدیریت راهبردی افتا ریاست جمهوری

در اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه داخلی شورای‌عالی فضای مجازی، به پیوست مصوبه جلسه شصت و ششم مورخ ۱۳۹۹/۶/۲۵ شورای‌عالی با موضوع «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» برای اجرا ابلاغ می‌شود.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی ـ سیدابوالحسن فیروزآبادی

 

طرح کلان و معماری شبکه‌ ملی اطلاعات

مقدمه

تحقق استقلال کشور، کاهش وابستگی و جلوگیری از دست‌اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تأمین نیازهای عمومی مردم و ایجاد زیست‌بوم متناسب با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، منوط به تحقق شبکه ملی اطلاعات و مستلزم فعالیت نظام‌مند و فراگیر در تقویت، ساماندهی و توسعه محتوا و خدمات کاربردی فضای مجازی است. به بیان دیگر، از یک‌سو معماری و کارکرد شبکه ملی اطلاعات بر اساس نیازمندی‌های خدمات و محتوا طراحی می‌شود و عملکرد آن، تأثیر مستقیمی بر ارتقای کیفیت خدمات و محتوا خواهد داشت و از سوی دیگر، تقویت، ساماندهی و توسعه محتوا و خدمات کاربردی فضای مجازی، در پیشرفت، ارتقاء و کاربردی‏‏تر شدن شبکه ملی اطلاعات از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است.

ماده ۱ـ خط‌مشی‌های حاکم بر شبکه ملی اطلاعات

به منظور استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در جهت استقلال و تسهیل خدمت‌رسانی، عدالت، شفافیت و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی، خط‌مشی‌های حاکم بر شبکه ملی اطلاعات به شرح ذیل است:

۱-۱- درون‌زایی و خوداتکایی؛

۱-۲- برون‌نگری؛

۱-۳- فرصت‌سازی؛

۱-۴- بازدارندگی، پایداری و تاب‌آوری در مقابل انواع تهدیدات؛

۱-۵- حکمرانی یکپارچه و منعطف؛

۱-۶- روزآمدی، نوآوری و آینده‌نگری؛

۱-۷- مشارکت فعال ذی‌ربطان؛

۱-۸- کارکرد فرهنگی ـ اجتماعی مبتنی بر نقشه مهندسی فرهنگی کشور؛

۱-۹- توسعه سبز و سلامت‌محور.

‏ماده ۲ـ اهداف راهبردی و عملیاتی در افق ۱۴۰۴

۲ـ ۱ـ اهداف راهبردی

۲-۱-۱- دستیابی به جامعه‏ای پیشرو و اخلاق‏مدار، با بهره‏مندی عادلانه همه آحاد جامعه از فرصت‏های فضای مجازی و رشد محتوا و خدمات داخلی، ارتقاء کیفیت زندگی و افزایش سواد فضای مجازی منطبق بر ارزش‏های اسلامی ـ ایرانی؛

۲-۱-۲- ارتقاء جایگاه و کسب سهم مناسب از اقتصاد دیجیتال و شکوفایی کسب‌وکارهای دانش‏بنیان، خلاق و مولد با بهره‏گیری از ظرفیت‏های شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی؛

۲-۱-۳- فراهم‏سازی زمینه‏های حکمرانی صالحانه در فضای مجازی با تأکید بر مردم‏سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‏های مشروع و مسئولانه، حفظ کرامت و حقوق انسان‏ها و امنیت عمومی، شفافیت نظام اداری و مقابله با فساد و جرایم سایبری؛

۲-۱-۴- استقرار نظام جامع و فراگیر در سطح ملی، برای امن‏سازی‌، پایدارسازی و تداوم ارائه خدمات زیرساخت‏های حیاتی، حساس و مهم؛

۲-۱-۵- ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران به تراز قدرت‏های سایبری جهانی با ایجاد موازنه تأثیر و گسترش تعاملات دوجانبه و چندجانبه با دیگر کشورها در جهت اجماع‏سازی، گفتمان‏سازی، اقناع و شکل‏دهی به قواعد، مقررات و استانداردهای فضای مجازی با ابتکار عمل و رویکرد مواجهه فعال؛

۲-۱-۶- حضور جریان‏ساز و هدفمند در عرصه‏های ملی و فراملی فضای مجازی برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی.

۲ـ۲ـ اهداف عملیاتی

اهداف عملیاتی شامل چهار بخش است؛ در بخش اول به‏صورت جامع به اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات پرداخته‌شده و در سه بخش دیگر، آن دسته از اهداف عملیاتی که موجب پیشرفت، ارتقاء و کاربردی‏تر‏شدن شبکه می‏شود، ارائه شده است.

۲ـ۲ـ۱ـ اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات

۲-۲-۱-۱- پوشش هشتاددرصدی دسترسی پهن‏باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت دسترسی بیست‏وپنج مگابیت‏برثانیه و پوشش صد درصد جمعیت کشور برای دسترسی پهن‏باند سیار با سرعت متوسط ده مگابیت‏برثانیه؛

۲-۲-۱-۲- مزیت بخشی اقتصادی و تعرفه‌گذاری رقابتی در دسترسی به خدمات کاربردی و محتوای داخلی به میزان حداقل دو برابر و در دسترسی به خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات به میزان حداقل سه برابر نسبت به رقبای خارجی تا سال ۱۴۰۰؛

۲-۲-۱-۳- مزیت بخشی کیفی [با شاخص RTT و سنجه‌های ICMP و TCP] در دسترسی به خدمات و محتوای داخلی به میزان پنج برابر نسبت به خدمات و محتوای خارجی تا پایان سال ۱۴۰۰؛

۲-۲-۱-۴- ارائه خدمات پایه کاربردی داخلی با سهم ترافیک هفتاد به سی نسبت به خدمات پایه کاربردی خارجی مشابه در سبد مصرفی کاربران و نرخ رشد سالیانه ۱۵ درصدی؛

۲-۲-۱-۵- ایجاد امکان اتصال حداقل ده درصد کاربران با دسترسی مبتنی بر نسل جدید ارتباطات‏؛

۲-۲-۱-۶- هزینه سالانه دسترسی پهن‌باند خانگی به حداکثر دو درصد از سرانه درآمد ناخالص ملی؛

۲-۲-۱-۷- امکان اتصال و دسترسی پرسرعت سازمان‏ها، مراکز آموزشی، پژوهشی، حوزوی، کسب‏و‏کارها و کاربران تجاری با حداقل سرعت صد مگابیت‏برثانیه؛

۲-۲-۱-۸- تأمین کیفیت [این مشخصات شامل تغییرات ناشی از اعمال سیاست‏های حاکمیتی نیست.] شبکه در اتصال بین دو نقطه داخلی شبکه‌های هسته و تجمیع با تأخیر کمتر از سی میلی‏ثانیه، اتلاف بسته داده [Packet Loss] کمتر از یک‌میلیونیوم [6- e*10] و تأخیر متغیر [Jitter] کمتر از دو میلی‏ثانیه؛

۲-۲-۱-۹- تأمین خدمات مستقل زمان شبکه [NTP] برای همه زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور بدون وابستگی به سامانه‌های ناوبری جهانی نظیر GPS؛

۲-۲-۱-۱۰- مدیریت کامل منابع [از قبیل نام و نشان، آدرس‌ و فرکانس] ملی و بین‏المللی مورداستفاده در زیرساخت ارتباطی کشور؛

۲-۲-۱-۱۱- پشتیبانی کامل زیرساخت‌های ارتباطی کشور از نسخه شش پروتکل اینترنت [6 IPv] و کسب سهم سی‌درصدی در لایه دسترسی؛

۲-۲-۱-۱۲- ارائه خدمات زیرشبکه‏های امن و مدیریت‏پذیر‏؛

۲-۲-۱-۱۳- ایجاد حداقل سه قطب مرکز داده در سه استان و ایجاد نقطه حضور بین‏‏الملل در منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات با رعایت اصول دفاعی و امنیتی؛

۲-۲-۱-۱۴- شکل‏گیری حداقل سه فراهم‏کننده خدمات ابری داخلی با قابلیت تأمین نیازهای زیرساختی، ذخیره‏سازی، پردازشی و سکویی برای همه خدمات پایه داخلی و کسب سهم بازار هشتاددرصدی از کل نیاز خدمات ابری کشور؛

۲-۲-۱-۱۵- استقرار کامل خدمات پایه کاربردی داخلی (با اولویت پیام‌رسان اجتماعی و موتور جستجو) با قابلیت تأمین نیازهای ملی و پاسخگویی به همه محتواهای موردنیاز کشور با اولویت محتواهای خط و زبان فارسی تا سال ۱۴۰۰؛

۲-۲-۱-۱۶- قرارگیری زبان فارسی به عنوان زبان پیش‏فرض در هشتاد درصد خدمات و تجهیزات هوشمند همراه؛

۲-۲-۱-۱۷- استفاده از سیستم‏عامل داخلی برای تمامی مراکز نظامی و امنیتی و زیرساخت‏های حیاتی در نسخه‏های رومیزی، سرور و سیستم‌های کنترل صنعتی؛

۲-۲-۱-۱۸- تأمین یک سیستم‏عامل داخلی امن تلفن همراه؛

۲-۲-۱-۱۹- کسب حداقل بیست درصد از سهم بازار گوشی تلفن همراه هوشمند با سیستم‏عامل داخلی توسط تولیدکنندگان داخلی؛

۲-۲-۱-۲۰- مصون‏سازی، کاهش آسیب‏پذیری و افزایش پایداری و تاب‌آوری امنیتی و دفاعی شبکه ملی اطلاعات در برابر تهدیدات بدون اتکا به خدمات خارجی؛

۲-۲-۱-۲۱- ایجاد گذرگاه‌های ایمن داخلی؛

۲-۲-۱-۲۲- تحقق کامل گذرگاه‌های ایمن مرزی؛

۲-۲-۱-۲۳- رشد بومی‏سازی تجهیزات شبکه به میزان ده درصد سالیانه بر اساس اولویت‏های تعیین‌شده توسط مرکز ملی فضای مجازی؛

۲-۲-۱-۲۴- بومی‏سازی سامانه‌های امنیتی موردنیاز شبکه ملی اطلاعات به میزان صد درصد؛

۲-۲-۱-۲۵- اجرای کامل نظام پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی و نظام هویت معتبر در فضای مجازی مصوب شورای‌عالی فضای مجازی؛

۲-۲-۱-۲۶- تأمین ادله الکترونیکی در خدمات شبکه ملی اطلاعات در چارچوب قوانین کشور و مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی؛

۲-۲-۱-۲۷- اجرای الزامات صیانت از حریم خصوصی و حقوق عامه در سطح خدمات شبکه ملی اطلاعات در چارچوب طرح مصوب شورای‌عالی فضای مجازی و قوانین کشور؛

۲-۲-۱-۲۸- (غیرقابل‌انتشار)؛

۲-۲-۱-۲۹- ارتقاء سالم‏سازی خدمات شبکه ملی اطلاعات به میزان بیست درصد در سال؛

۲-۲-۱-۳۰- ارتقاء سطح آمادگی امنیتی و دفاعی شبکه ملی.

۲ـ۲ـ۲ـ اهداف عملیاتی خدمات کاربردی

۲-۲-۲-۱- رسیدن به شاخص تمرکز مطلوب [مرکز ملی فضای مجازی شاخص تمرکز مطلوب گروه‌های خدماتی مختلف فضای مجازی را در دوره‌های دوساله اعلام می‏کند.] در سکوهای بومی خدمات؛

۲-۲-۲-۲- استقرار کامل سکوهای ارائه خدمات الکترونیکی اعم از دولت، سلامت، تجارت، آموزش، قضایی، گردشگری، حمل‏و‏نقل و انتظامی با تعرفه مناسب برای آحاد مردم؛

۲-۲-۲-۳- دستیابی به سهم ده‌درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور؛

۲-۲-۲-۴- افزایش سهم خرده‌فروشی الکترونیکی به میزان ده درصد از کل بازار خرده‏فروشی کشور؛

۲-۲-۲-۵- رسیدن مجموع سرمایه‏گذاری صندوق‏های سرمایه‏گذاری جسورانه معادل دویست میلیون یورو در سال و سهم جمع‌سپاری در کشور معادل شصت میلیون یورو در سال؛

۲-۲-۲-۶- ایجاد حداقل دو سکوی ارائه خدمت با سهم بیست‌درصدی از کاربران منطقه و دارای بازار جهانی؛

۲-۲-۲-۷- استقرار نظام جامع تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی؛

۲-۲-۲-۸- نظام‌مندسازی فعالیت خدمات خارجی در شبکه ملی اطلاعات.

۲ـ۲ـ۳ـ اهداف عملیاتی محتوا [محتوا در این حوزه به هر اثر دیجیتال دیداری، شنیداری، نوشتاری و یا هر ترکیبی از آن‏ها اطلاق می‌شود. محتوا از منظر نوع تولید، به کاربر محور و حرفه‏ای (اعم از موسیقی، فیلم و سریال) تقسیم‌شده که ضوابط و الزامات آن در نظام تنظیم مقررات زنجیره تولید، نشر و مصرف محتوا و خدمات محتوایی تعیین می‏شود.]

۲-۲-۳-۱- استقرار نظام تنظیم مقررات زنجیره تولید، نشر و مصرف محتوا؛

۲-۲-۳-۲- استقرار نظام مالکیت معنوی و مادی محتوای داخلی تا سال ۱۴۰۰؛

۲-۲-۳-۳- دستیابی اقتصاد محتوای داخلی به سهم پانزده‌درصدی از اقتصاد دیجیتال کشور با نرخ رشد سالیانه پنجاه‌درصد؛

۲-۲-۳-۴- تحقق سهم هفتاددرصدی خدمات محتوایی داخلی (اعم از ویدیوی درخواستی و اشتراک ویدیو) از ترافیک مصرفی کاربران با نرخ رشد سالیانه چهل‌درصدی از طریق تنظیم مقررات تولید و خدمات محتوا؛

۲-۲-۳-۵- سهم حداقل چهل‌درصدی محتوای حرفه‌ای داخلی سازگار با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی از سبد محتوای حرفه‏ای سکوهای داخلی و سکوهای خارجی مجاز در کشور؛

۲-۲-۳-۶- ایجاد شبکه اختصاصی ایمن، سالم و مفید کودک و نوجوان و افزایش سهم ترافیک محتوای مفید اختصاصی رده‏‏های سنی کودک و نوجوان به پانزده درصد از ترافیک کل کشور؛

۲-۲-۳-۷- تأمین نیاز کشور به دانشنامه عمومی فراگیر و دانشنامه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی تخصصی در حوزه‏های مختلف علوم؛

۲-۲-۳-۸- افزایش نرخ رشد سالیانه سی‌درصدی سهم بازی‏های رایانه‏ای داخلی؛

۲-۲-۳-۹- تأمین نیاز محتوایی کشور در خدمات ویدیوی درخواستی و اشتراک ویدیو از طریق سامانه‌ها و سکوهای داخلی با حداقل ده میلیون مشترک فعال؛

۲-۲-۳-۱۰- گسترش منطقه‌ای و بین‏المللی سامانه‌های داخلی اعم از شبکه‌های اجتماعی و نمایشی برخط با جذب سی درصد از کاربران منطقه غرب آسیا، کشورهای عضو اکو و کشورهای عربی؛

۲-۲-۳-۱۱- رده‌بندی محتوای حرفه‌ای منتشرشده و محتوای کاربر محور با تأکید بر سازوکارهای خود تنظیم‏گری؛

۲-۲-۳-۱۲- افزایش سهم صفحات فارسی از وب به بیش از چهار درصد؛

۲-۲-۳-۱۳- کسب سهم چهل‌درصدی ابزارهای بومی خط و زبان‌ فارسی و آزادسازی پیکره‌ها و منابع محتوایی موردنیاز؛

۲-۲-۳-۱۴- دستیابی به حداقل سه سامانه خدمات ارزیابی و صحت‏سنجی اخبار و محتوا؛

۲-۲-۳-۱۵- تأمین نیاز کشور در حوزه سکوهای آموزشی فراگیر اعم از آموزش‏های دانشگاهی، مقاطع تحصیلی، عمومی و مهارتی با ظرفیت ارائه خدمات به بیست میلیون کاربر؛

۲-۲-۳-۱۶- رشد سالیانه چهل‌درصدی سهم تبلیغات قانونی از کل بازار تبلیغات سکوهای داخلی و خارجی فعال در کشور؛

۲-۲-۳-۱۷- افزایش سالیانه بیست‏وپنج درصدی محتوای مرتبط با فرهنگ‏سازی و سواد فضای مجازی.

۲ـ۲ـ۴ـ اهداف عملیاتی سالم‏سازی محتوا و امنیت خدمات

۲-۲-۴-۱- کاهش نرخ رشد جرایم فضای مجازی به میزان سالیانه حداقل سی درصد با فراهم‏سازی امکانات، زیرساخت‏های لازم و ارتقاء توان پیشگیری و مقابله با جرایم و حوادث فضای مجازی؛

۲-۲-۴-۲- ارتقاء توان دستگاه‏های امنیتی، انتظامی و قضایی در اشراف اطلاعاتی و شناسایی و مقابله با تخلفات و جرایم سازمان‏یافته فضای مجازی به میزان حداقل سالیانه بیست‏وپنج درصد؛

۲-۲-۴-۳- کاهش متوسط زمان پاسخگویی به استعلام‏های قضایی و رسیدگی به شکایات مرتبط با جرایم فضای مجازی به میزان سالیانه حداقل سی درصد؛

۲-۲-۴-۴- ارتقاء سالم‏سازی و کاهش محتوای آسیب‌رسان و مجرمانه در فضای عمومی به میزان سالیانه حداقل سی درصد؛

۲-۲-۴-۵- استقرار نظام حقوقی و دیپلماسی سایبری در حفظ و صیانت از حقوق و منافع ملی؛

۲-۲-۴-۶- ارتقاء اشراف، رصد، ضرایب امنیتی و امکان اعمال سیاست‏های حاکمیتی در لایه خدمات کاربردی و محتوا بر اساس پیوست امنیتی؛

۲-۲-۴-۷- ایجاد نظام هوشمند بومی امنیت و دفاع سایبری؛

۲-۲-۴-۸- مدیریت مخاطرات و ارتقاء امن‏سازی خدمات به میزان سالیانه حداقل سی درصد؛

۲-۲-۴-۹- کاهش مدت‌زمان رسیدگی به حوادث فضای مجازی به میزان سالیانه حداقل سی درصد از طریق تقویت تیم‏های پاسخگویی به حوادث.

ماده ۳ـ معماری شبکه ملی اطلاعات

با توجه به مصوبات جلسه‏های شماره پانزده مورخ ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ و شماره سی‏وپنج مورخ ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ شورای‌عالی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات به‏عنوان یک زیرساخت پیچیده و برخوردار از زیرسیستم‌ها، اجزای متنوع و تعاملات چندوجهی بین اجزاء و زیرسیستم‏ها، نیازمند یک مدل مفهومی برای ترسیم معماری است تا در عین ساده و قابل‌فهم بودن، نشان‏دهنده تمامیت و انطباق آن با سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات باشد. معماری شبکه ملی اطلاعات نیز نیازمند الگویی است تا توصیف‏کننده ساختار و روابط پیچیده و درهم‏تنیده بین اجزاء و زیرسیستم‌های شبکه ملی اطلاعات باشد و تصویر جامعی از شبکه ملی اطلاعات ارائه کند.

مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات مطابق محدوده تعیین‌شده در شکل شماره ۱ و نمایه معماری فنی آن مطابق شکل شماره ۲ است. بر اساس این مدل، لایه‏های محتوا و خدمات کاربردی خارج از قلمرو شبکه ملی اطلاعات بر اساس سند تبیین الزامات این شبکه است، لیکن تأمین نیازهای ملی فضای مجازی، تحقق استقلال و کاهش وابستگی و مداخله بیگانگان در فضای مجازی کشور، مستلزم شکل‌گیری و پیشرفت تمامی لایه‏ها، به‏صورت همگن و هماهنگ است. این معماری با رویکردی جامع و خدمت‏گرا [Service Oriented] و با در نظر گرفتن سبد خدمات شبکه ملی اطلاعات، پاسخگوی نیازهای کنونی مندرج در اسناد بالادستی بوده و با نگاهی [Perspective] به فناوری‏های آینده [Future Technologies]، زمینه‌ توسعه و مزیت‏بخشی برای زیست‏بوم خدمات و محتوای اسلامی ـ ایرانی را ایجاد خواهد کرد.

مصوبات شوراها دهه سوم مهر 99

شکل شماره ۱- مدل مفهومی فضای مجازی کشور

 

مصوبات شوراها دهه سوم مهر 99

شکل شماره ۲- نمایه معماری فنی شبکه ملی

 ماده ۴ـ اجزای شبکه ملی اطلاعات

 اجزای شبکه ملی اطلاعات در دو بخش زیرساخت و خدمات شبکه ملی اطلاعات در جدول شماره ۱ ارائه شده است. مرکز ملی فضای مجازی موظف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مدل مفهومی، نمایه معماری فنی و اجزای شبکه ملی اطلاعات را متناسب با نیاز و تحولات فناورانه و ملاحظات حکمرانی در دوره‌های زمانی دوساله و در چارچوب اهداف این سند بازنگری کند.

جدول شماره ۱ ـ اجزای شبکه ملی اطلاعات

 

فهرست اجزای زیرساخت فهرست خدمات شبکه ملی اطلاعات
۱ـ شبکه‌ هسته؛

2ـ شبکه‌های تجمیع؛

3ـ شبکه‏های دسترسی؛

4ـ مراکز تبادل ترافیک داخلی؛

5 ـ مراکز تبادل ترافیک بین‌الملل؛

6 ـ شبکه‌های توزیع محتوا؛

7ـ سرورهای نام‏دامنه؛

8 ـ گذرگاه‏های ایمن داخلی؛

9ـ دروازه‌های مرزی بین‏الملل؛

10ـ گذرگاه‏های ایمن مرزی بین‏الملل؛

11ـ منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ 12ـ شبکه‌های اختصاصی؛

13ـ شبکه و زیرساخت ابری دولت؛

14ـ مراکز داده عمومی؛

15ـ مراکز داده اختصاصی؛

16ـ قطب‏های مراکز داده؛

17ـ زیرساخت ابر عمومی، اختصاصی، ترکیبی و خدمات پایه؛

18ـ سرورهای هم‏زمانی (NTP)؛

19ـ مرکز مدیریت یکپارچه امنیت؛

20ـ مرکز مدیریت یکپارچه سالم‌سازی؛

21ـ مرکز رصد و پایش شبکه ملی اطلاعات؛

۱ـ خدمات ارتباطی؛

2ـ خدمات میزبانی مراکز داده؛

3ـ خدمات نام و نشان‏گذاری؛

4ـ خدمات تبادل پیام و اطلاعات؛

5 ـ خدمات ابری عمومی و اختصاصی؛

6ـ خدمات ابری زیرساختی؛

7ـ مرورگر بومی؛

8 ـ خدمات سالم‏سازی؛

9ـ پشتیبانی خدمات رصد و پایش و هوشمندی آن در تعامل، تحلیل و پردازش؛

10ـ خدمات هم‏زمانی (NTP)؛

11ـ خدمات پیوست امنیتی؛

12ـ تأمین ادله دیجیتال؛

13ـ مدیریت هویت معتبر (تأمین شناسه و گواهی دیجیتال)؛

14ـ پیام‏رسان و شبکه اجتماعی؛

15ـ خدمات پایه مکانی و نقشه؛

16ـ مخازن، کتابخانه‏ها و API ‏ها؛

17ـ سیستم‏عامل داخلی؛

18- رایانامه داخلی؛

19ـ خدمات دسترسی به اینترنت؛

20ـ جویشگر داخلی؛

21ـ خدمات صیانت از داده؛

22ـ خدمات مقابله با حوادث؛

23ـ خدمات امن‏سازی، کاهش آسیب‌پذیری و افزایش پایداری و تاب‌آوری؛

24ـ خدمات مدیریت یکپارچه سالم‏سازی؛

25ـ خدمات مدیریت یکپارچه امنیت؛

26ـ خدمات مدیریت منابع شبکه ملی اطلاعات؛

27ـ خدمات ارتباطی امن زیرساخت‏ها؛

28ـ خدمات گذرگاهی؛

29ـ خدمات مدیریت یکپارچه دفاعی؛

30ـ خدمات پیوست فرهنگی.

 

ماده ۵ ـ اقدامات کلان و نگاشت نهادی

فهرست اقدامات کلان و نگاشت‏های نهادی مرتبط با اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات به شرح جدول شماره ۲ است. اقدامات کلان و نگاشت نهادی برای تحقق اهداف عملیاتی خدمات کاربردی و محتوا، در چارچوب تقسیم‌کار مرکز ملی فضای مجازی خواهد بود.

 

جدول شماره ۲ـ اقدامات کلان و نگاشت نهادی شبکه ملی اطلاعات

ردیف اقدام کلان نهاد متولی
۱ رقابت‌پذیر کردن و ارتقای پایداری شبکه‏های تجمیع درون‏استانی، درون‏شهری و شبکه دسترسی و ارتقاء فناوری دسترسی ارتباطات ثابت (شامل تدوین سازوکار استفاده بهینه و اشتراکی از شبکه دسترسی ارتباطات ثابت) کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات
۲ ایجاد پوشش سراسری برای دسترسی تمامی شهر‏ها و روستاهای بالای بیست خانوار به شبکه ملی اطلاعات با کیفیت مطلوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۳ مدیریت بهینه طیف فرکانسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۴ بهینه‏سازی و اصلاح مهندسی ترافیک در شبکه و تمرکززدایی (داخلی و بین‏المللی) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۵ ارتقاء پایداری ارتباطات بین‏الملل، هاب رومینگ بین‏الملل و حضور در نقاط متنوع تبادل ترافیک جهانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۶ ایجاد مراکز تبادل ترافیک بین‏الملل در منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۷ ارتقاء پایداری مراکز تبادل ترافیک داخلی و ارائه خدمات متنوع به کلیه اپراتورها، مراکز داده و ارائه‏‏کنندگان خدمات ابری و محتوایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۸ ایجاد قطب‌های مراکز داده و مراکز داده در مقیاس اقتصادی (حمایت از سرمایه‏گذاری بخش خصوصی فعال و ایجاد نظام رتبه‌بندی مراکز داده) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۹ ایجاد مناطق ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۰ مشارکت در پروژه‏های توسعه زیرساخت‏های ارتباطی بین‏المللی و منطقه‏ای به منظور تأمین ارتباطات بین‏الملل از مسیرهای مختلف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۱ ایجاد و توسعه زیرساخت خدمات ابری توزیع‌شده اعم از ذخیره‏سازی ابری و نرم‏افزارهای ابری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۲ مدیریت یکپارچه منابع آدرس و نام‏های دامنه با تأکید بر استفاده از IPv۶ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۳ ارتقاء کارایی، اتکاپذیری، استقلال و پایداری سامانه‏های DNS در تمامی شرایط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۴ ایجاد و توسعه دروازه‌های مرزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۵ آزادسازی ترانزیت ترافیک و ساخت مسیرهای ترانزیتی توسط بخش خصوصی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۶ ایجاد سیستم‌عامل داخلی برای مراکز امنیتی، نظامی، حیاتی، حساس و مهم وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح

وزارت اطلاعات

۱۷ ایجاد سیستم‌عامل داخلی برای تلفن همراه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۸ ایجاد و توسعه جویشگر داخلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۹ حمایت از تولید گوشی تلفن‌های همراه هوشمند داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت
۲۰ ایجاد سازوکارهای بی‏اثرسازی محدودیت‏های خارجی از قبیل مخازن نرم‏افزاری، به‌روزرسانی‌ها و وصله‌های مربوط، خدمات Https و نیز انواع نرم‏افزارهای کاربردی در کلیه شرایط برای کاربران و خدمات داخلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲۱- ایجاد و توسعه سکوی رایانامه‏های داخلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲۲ توسعه پیام‏رسان‏های ‏اجتماعی بومی تا رسیدن به ظرفیت ۵۰ میلیون کاربر فعال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲۳ ایجاد ابر دولت با امکان تعامل با سکوهای دیجیتال برای استفاده از داده‏ها و خدمات دستگاه‏های دولتی و حاکمیتی با رعایت ملاحظات امنیتی ملی، عمومی و فردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲۴ ایجاد و توسعه مرورگر بومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲۵ ایجاد امکان رصد و پایش مستمر وضعیت و روند خدمات کسب‏وکارهای دیجیتال داخلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲۶ شناسایی رشته‏ها و تخصص‌های موردنیاز دانشگاهی برای رشد و ارتقای سطح منابع انسانی موجودیت‏های مختلف شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲۷ حضور فعال و مؤثر در تعاملات بین‏المللی حکمرانی اینترنت (مدیریت IP، نام‏های دامنه، DNS و …) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت امور خارجه

۲۸ ایجاد سامانه‏ها و سازوکارهای لازم برای ارائه خدمات اینترنت در شرایط خاص و بحرانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت اطلاعات

۲۹ توسعه ابزارهای تحلیل جریان ترافیک در سطح اپراتورهای شبکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۳۰ توسعه خدمات پایه مکانی و نقشه بومی معاونت علمی و فناوری ریاست‏جمهوری
۳۱ تدوین نظام تعرفه و مدل اقتصادی خدمات ارتباطی و پایه شبکه ملی اطلاعات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات
۳۲ بومی‏سازی تجهیزات شبکه وزارت صنعت، معدن و تجارت

معاونت علمی و فناوری ریاست‏‏جمهوری

۳۳ تأمین و تخصیص بودجه موردنیاز برای شکل‏گیری خدمات پایه و ابزارهای ضروری شبکه ملی اطلاعات در بودجه‏های سنواتی سازمان برنامه‌وبودجه کشور
۳۴ تدوین شیوه‌نامه‌ها و مدیریت مهاجرت دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی به خدمات پایه داخلی مرکز ملی فضای مجازی
۳۵ اجرای طرح جامع امن‏سازی خدمات ارتباطی و پایه کاربردی در چارچوب پیوست امنیتی شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت اطلاعات

۳۶ اجرای برنامه پیشگیری و مقابله با حوادث خدمات ارتباطی و پایه کاربردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۳۷ توسعه خدمات امنیت ابری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۳۸ اجرای طرح جامع پیوست کنترلی در چارچوب پیوست امنیتی شبکه ملی اطلاعات وزارت اطلاعات
۳۹ ایجاد نظام یکپارچه نظارت بر صیانت از داده‌ها در خدمات ارتباطی و پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات در چارچوب مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی
۴۰ ایجاد سامانه یکپارچه ادله الکترونیکی زیرساخت¬ها و خدمات شبکه ملی اطلاعات در چارچوب مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی
۴۱ ارتقاء عملکرد گذرگاه‌های ایمن مرزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت اطلاعات

۴۲ ایجاد و توسعه گذرگاه‌های ایمن داخلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

مرکز مدیریت راهبردی افتا

۴۳ تأمین شناسه معتبر در لایه ارتباطی و ایجاد چارچوب تعامل‏پذیری هویت‏های معتبر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۴۴ اجرای طرح ساماندهی VPN ‏ها و فناوری‌های حاکمیت‏گریز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت اطلاعات

قوه‌قضائیه

۴۵ تأمین خدمات ارتباطی امن موردنیاز شبکه دولت الکترونیک و زیرساخت‏های حیاتی، حساس و مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۴۶ بومی‏سازی تجهیزات موردنیاز امن‏سازی خدمات ارتباطی و پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست‏جمهوری

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

۴۷ اعتبارسنجی تجهیزات و خدمات شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

مرکز مدیریت راهبردی افتا

۴۸ ارتقاء و اجرای طرح سالم‏سازی و پالایش در چارچوب مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی
۴۹ تأمین داخلی گواهی پروتکل‌های امنیتی اعم از SSL وزارت صنعت، معدن و تجارت
۵۰ ایجاد نظام پیشگیری و مقابله با جرایم فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی
۵۱ اجرای پیوست پدافند غیرعامل شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۵۲ ایجاد مرکز دفاع سایبری در چارچوب مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی
۵۳ فعال‏سازی دیپلماسی سایبری و دفاع از حقوق کشور در حوزه بین‏الملل وزارت امور خارجه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

سایر مصوبات دهه اول بهمن ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/11/01 لغایت 1402/11/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران     دستورالعمل نحوه تعیین…

قوانین دهه سوم دی ۱۴۰۲

قوانین منتشره از 1402/10/21 لغايت 1402/10/30 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران       قانون موافقت‌نامه بین دولت…

سایر مصوبات دهه دوم دی ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/10/11 لغایت 1402/10/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران         نظریه‌‌…
keyboard_arrow_up